Aurinkosähkön ylijäämän perusteella lataustehoa ohjaavat s.autojen latauslaitteet

roots

Hyperaktiivi
Tuo kuva oli näemmä vähän huonosti leikattu. Siinä on kk-näkymä ja päiväsummat. Froniuksen mittaukset perustuvat siihen että kaikki energia summataan reaaliaikaisesti (samaan aikaan ei voi tulla myyntiä ja ostoa). Tasejaksoista tuo ei ymmärrä mitään, oli se sitten 1h tai vartti.
Jaa tuo palkisto oli päiviä eikä tunteja, ei ollut asteikkoo niin tulkkasin että olis tunteja kun tekstiboxi oli taas tietty päivä, Fronius ei taida tosiaan näyttää edes tunteja palkkeina missään näkymässä... näyttää aina niinku ~reaaliajassa.

Saattais olla mukavaa seurata kiinteistöakkuun menevät, mutta on se aikas toivottoman kallista seurantamaksua hyötyyn nähden, no autoilun kautta realisoituna asia saattais vähän parantua jos km tulee päivittäin reilummin ja lataus olis vasta illalla kun ei enää paista.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Laitteistoriippumattomasta Zapista on tullut uusi malli v2.1. Laite en näytä taipuvan 1 ja 3 vaihelatauksen välillä vaihtamiseen.
1653684239840.png

 

fraatti

Hyperaktiivi
Sungrowlta tulossa myös auringon ylijäämällä toimiva laturi. Ainakin alkuun kyseessä laite joka hallitsee latauksen ainoastaan 3 vaiheisena.

1655542356298.png

1655542532453.png

1655542827328.png

Details can be found here , as well as in the data sheet and in the short description


Latausteho 4.1 - 11 kW / 6A. Joku kysyi foorumilta että miksi lataustehon säätö 1-vaiheisena onnistu niin SG-tiimi kommentoi että "patience....." joten liekö sitten raudassa mahkuja moiseen... :hmm:
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kostalilta myös wallbox, Enector
1655756212496.png

The ENECTOR has a single-phase output of 3.7 kW and a three-phase output of 11 kW, with a current of up to 16 amps per phase. Whether you use it with or without a solar system, the KOSTAL wallbox charges your electric vehicle from all available energy sources.

 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Olikos jollakulla täällä kirjoittavista tämä? Vaikuttaa kiinnostavalta kuormanhallinnan ja aurinkosähkön hyödyntämisen takia.


Toisaalla laitteen ominaisuuksista kerrotaan näin:

  • Power boost: Laite osaa hyödyntää käytettävissä oleva virran ja säätää lataustehoa pienemmäksi esim. Saunan tai vesivaraajan lämmityksen aikana. Dynaaminen kuormanhallinta vaatii virtamittarin lisävarusteena.
Avainominaisuudet:

  • Mahdollista kytketä Wi-Fi- tai Bluetooth-yhteyden kautta myWALLBOX Puhelinsovellukseen
  • Integroitu lataustilan valo
  • Integroitu DC- vikavirtasuojaus 6mA. Vaati asennuksessa siis lisäksi erillisen AC eli A-tyypin vikavirtasuojan.
  • Paino Pulsar 2kg / Copper 5kg
  • Mitat Pulsar 166 x 166 x 82mm / Copper 260 x 192 x 113 mm
  • Kotelosuojaus IP54
  • Käyttölämpötila -25 °C … +40 °C
  • Takuu 24kk
  • Musta kotelo, saatavilla myös valkoinen Pulsar Plus tilauksesta, ilmoita valkoinen tilauksessa
  • Valmistettu Espanjassa
Aurinkosähkö lataus: Eco-Smart -toiminnon avulla voit käyttää aurinkopaneelien tuottamaa energiaa kotona sähköautosi lataamiseen. Valittavissa kaksi erilaista lataustilaa:

  • Eco-mode minimoi verkkovirran käytön sähköautosi latauksen aikana, yhdistämällä se käytettävissä olevaan ylimääräiseen aurinkoenergiaan.
  • FullGreen käyttää yksinomaan vihreää energiaa autosi lataamiseen. Tämä tila havaitsee, milloin käytettävissä on tarpeeksi aurinkosähköä, lataus alkaa vasta kun aurinkopaneeleilla on tarpeeksi tuottoa lataukseen.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Olikos jollakulla täällä kirjoittavista tämä? Vaikuttaa kiinnostavalta kuormanhallinnan ja aurinkosähkön hyödyntämisen takia.


Toisaalla laitteen ominaisuuksista kerrotaan näin:

  • Power boost: Laite osaa hyödyntää käytettävissä oleva virran ja säätää lataustehoa pienemmäksi esim. Saunan tai vesivaraajan lämmityksen aikana. Dynaaminen kuormanhallinta vaatii virtamittarin lisävarusteena.
Avainominaisuudet:

  • Mahdollista kytketä Wi-Fi- tai Bluetooth-yhteyden kautta myWALLBOX Puhelinsovellukseen
  • Integroitu lataustilan valo
  • Integroitu DC- vikavirtasuojaus 6mA. Vaati asennuksessa siis lisäksi erillisen AC eli A-tyypin vikavirtasuojan.
  • Paino Pulsar 2kg / Copper 5kg
  • Mitat Pulsar 166 x 166 x 82mm / Copper 260 x 192 x 113 mm
  • Kotelosuojaus IP54
  • Käyttölämpötila -25 °C … +40 °C
  • Takuu 24kk
  • Musta kotelo, saatavilla myös valkoinen Pulsar Plus tilauksesta, ilmoita valkoinen tilauksessa
  • Valmistettu Espanjassa
Aurinkosähkö lataus: Eco-Smart -toiminnon avulla voit käyttää aurinkopaneelien tuottamaa energiaa kotona sähköautosi lataamiseen. Valittavissa kaksi erilaista lataustilaa:

  • Eco-mode minimoi verkkovirran käytön sähköautosi latauksen aikana, yhdistämällä se käytettävissä olevaan ylimääräiseen aurinkoenergiaan.
  • FullGreen käyttää yksinomaan vihreää energiaa autosi lataamiseen. Tämä tila havaitsee, milloin käytettävissä on tarpeeksi aurinkosähköä, lataus alkaa vasta kun aurinkopaneeleilla on tarpeeksi tuottoa lataukseen.
Onko sinulla jo aurinkopaneeleita ja invertteriä? Tämä vaikuttaa siihen että millainen laite kannattaa ostaa.
Katsoin tuota laturia ja siinä tehonsäätö taitaa olla 6A -> ja ainoastaan kolmi tai 1. vaiheisena. Jos säätö on 3-vaiheisena niin laite osaa säätää siis vasta tehoa 4,1 kW ylöspäin. Tällöin panelisto pitää olla huomattavan suuri jos ominaisuudesta haluaa hyötyä.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Onko sinulla jo aurinkopaneeleita ja invertteriä? Tämä vaikuttaa siihen että millainen laite kannattaa ostaa.
Katsoin tuota laturia ja siinä tehonsäätö taitaa olla 6A -> ja ainoastaan kolmi tai 1. vaiheisena. Jos säätö on 3-vaiheisena niin laite osaa säätää siis vasta tehoa 4,1 kW ylöspäin. Tällöin panelisto pitää olla huomattavan suuri jos ominaisuudesta haluaa hyötyä.
Pieni voimala asennettu keväällä. Reilu 5 Kwp ja invertterinä Solis Solis 3-P 4G (kolmivaiheinen). Paneelit ovat kahteen suuntaan eivätkä opitmaalisesti etelään, joten vuorokausituotanto on parhaimmillaan ollut 35 kWh. Tätä latausasiaa/aurinkoenergian hyödyntämistä tässä nyt koittanut lueskella, mutta ei ole vielä selvää kaikki :). Vuoden päästä, kun määräaikainen halpa sähkösopimus loppuu, on luultavasti järkevää jatkossa pyrkiä käyttämään itse paneeleilla tuotettua sähköa ja autoonhan sitä sitten voisi laittaa silloin kun talosta yli jää. Nyt vielä pyrin myymään kaiken ja siirtämään kulutusta (esim käyttöveden lämmitys) yöksi.

Ilmeisesti on jonkin sortin standardi, että sähköauto ei kykene ottamaan latausta vastaan alle 6 A virralla (noin 1,4 kW yksivaiheisena ja reilu 4 kW kolmivaiheisena. Pitääkö tämä paikkansa? VAG-konsernin kulkine on tulossa.

Tämähän tarkoittaisi sitä, että pelkästään paneelien ylijäämällä minun tapauksessa ei lataus edes käynnisty etenkään kolmivaiheisena. Minimitehoa pitäisi ladata yksivaiheisena. Koska kuitenkin voi olla tarve ladata välillä 11 kW teholla kolmesta vaiheesta (vaikkapa halvan sähkön aikaan) pitäisi tosiaan latauksen kyetä vaihtamaan 1- ja 3-vaihelatauksen välillä. Suht hyvään hyödyntämiseen pääsee varmaankin sillä, että ajastaa latausta päiväajalle ja lataa pienellä teholla jos aikaa on. Kuitenkin sitten etenkin talvella kun muutakin sähkönkulutusta on, saunan kiuas ja lataus yhdessä luultavasti ylittää 3 x 25 A liittymän siirtokyvyn. Kuormanhallinta siis tarvitaan, niin että lataus lopetetaan tai sitä vähennetään tarvittaessa. Pystyykö sähköyhtiön 2-suuntamittaria hyödyntämään tässä asiassa (Kamstrup 382)? Millainen sitten olisi järkevä ja toimiva latauslaite tai miten tuo kuormanhallinta/rajoitus olisi järkevä toteuttaa?

Mietin sitäkin, että jos olisi säädettävä kuormanhallinta niin, että kesällä latausta voitaisiin lopettaa automaattisesti jos talon verkosta otettava sähköteho kasvaa liiaksi --> siirretään latausta kunnes taas kodinkoneet, sauna tms on pois päältä ja aurinko nmahdollisesti paistaa. Onko tällainen toteutettavissa?
 

Ton1A

Aktiivinen jäsen
Latausaseman pitää luvata autolle vähintään 6A virta, vähempää se ei voi speksin mukaan signaloida. Auto saa ottaa miten vähän haluaa, esim. Teslan saa auton päästä säädettyä lataamaan 5A virralla. Akun viimeiset prosentit tyypillisesti ladataan huomattavan pienellä virralla.

Köyhän miehen kuormanhallinta on sellainen, että ajastetaan lataus alkamaan sen verran myöhään että yleensä ei enää kokata/pyykätä/saunota siihen aikaan. Ainakin järkevän tehoisella 3-vaihelatauksella tyhjähkönkin akun saa tuolla tavalla täyteen aamuun mennessä. Itse käytän aloitusta kello 22:30 ja 3x10A latausta.

VW:n oma ID Charger taisi tukea kuormanhallintaa jopa halvimmassakin mallissa, virtamuuntajat vaan pitää ostaa erikseen. Tuossa siis tulee silmukat syöttökaapelin jokaiseen vaiheeseen haistelemaan virtaa ja latausasema signaloi koko ajan autolle mikä on sopiva maksimi jottei ylikuormiteta sähköliittymää.

Vähän päheämpi ratkaisu olisi myEnergi zappi, sen kanssa on mahdollista käyttää aurinkosähkö mahdollisimman tarkkaan auton lataukseen.

Nykyisillä spot-hinnoilla olisi kyllä kannattavampaa myydä ylijäämä kalliilla päiväsaikaan ja ostaa halvalla takaisin yöllä.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vähän päheämpi ratkaisu olisi myEnergi zappi, sen kanssa on mahdollista käyttää aurinkosähkö mahdollisimman tarkkaan auton lataukseen.
Fraatti kirjoitti aiemmin, ettei tuo Zappi osaisi vaihtaa latausta 3-vaiheesta 1-vaihelataukseen --> Ylijäämää pitäisi olla yli 4 kW, että latauksen saa alkaamaan, eikö vain? Vai mitä tarkoittaa tuo latausaseman lupaus vähintään 6 A?
 

Ton1A

Aktiivinen jäsen
No siis tuo latausasema on oikeastaan vain isolla releellä ja kahdella lisäpinnillä varustettu voimavirtapistorasia. Toinen noista lisäpinneistä kertoo autolle paljonko auto saa ottaa virtaa, mahdollinen alue on 6A - 63A. Auton laturi ei siis saa ylittää tuota.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Pieni voimala asennettu keväällä. Reilu 5 Kwp ja invertterinä Solis Solis 3-P 4G (kolmivaiheinen).

Tämähän tarkoittaisi sitä, että pelkästään paneelien ylijäämällä minun tapauksessa ei lataus edes käynnisty etenkään kolmivaiheisena. Minimitehoa pitäisi ladata yksivaiheisena. Koska kuitenkin voi olla tarve ladata välillä 11 kW teholla kolmesta vaiheesta (vaikkapa halvan sähkön aikaan) pitäisi tosiaan latauksen kyetä vaihtamaan 1- ja 3-vaihelatauksen välillä. Suht hyvään hyödyntämiseen pääsee varmaankin sillä, että ajastaa latausta päiväajalle ja lataa pienellä teholla jos aikaa on. Kuitenkin sitten etenkin talvella kun muutakin sähkönkulutusta on, saunan kiuas ja lataus yhdessä luultavasti ylittää 3 x 25 A liittymän siirtokyvyn. Kuormanhallinta siis tarvitaan, niin että lataus lopetetaan tai sitä vähennetään tarvittaessa. Pystyykö sähköyhtiön 2-suuntamittaria hyödyntämään tässä asiassa (Kamstrup 382)? Millainen sitten olisi järkevä ja toimiva latauslaite tai miten tuo kuormanhallinta/rajoitus olisi järkevä toteuttaa?

Mietin sitäkin, että jos olisi säädettävä kuormanhallinta niin, että kesällä latausta voitaisiin lopettaa automaattisesti jos talon verkosta otettava sähköteho kasvaa liiaksi --> siirretään latausta kunnes taas kodinkoneet, sauna tms on pois päältä ja aurinko nmahdollisesti paistaa. Onko tällainen toteutettavissa?
Ok, ei pistänyt silmään tuosta signaturesta tuo voimala.
Soliksella ei näytä tosiaan löytyvän mitään tälläisiä latausratkaisuita. Monella valmistajalla niitä on jo tai on tulossa, mm SMA, Fronius, Solar Edge ja varmaan myös muitakin.
Itse ehkä tonkisin sellaisen mallin missä on 1 ja 3 vaiheen välillä tuo vaihemäärän vaihto. Tällöinhän latauslaite lopettaa hetkellisesti lataamasta autoa ja käynnistää sen uudelleen halutulla vaihemäärällä. Noin 5 kWp voimalalla on loppujen lopuksi vähän niitä hetkiä että 3. vaiheisena voi ladata "omalla" sähköllä. 1. vaiheisena 16 A säädettynäkin pääsee jo 3,7kW tehoon.

Tuossa omassa laturissa on sellainen "next trip" moodi. Sillä voi määritellä paljonko haluaa että autossa on lisää km tai kWh aamuun tietyyn kellonaikaan mennessä. Silloin katolta ladatataan se mitä saadaan ja loppu otetaan verkosta niin että lataus on aamulla valmis. Toki voi ladata myös niin että vain katolta tulee sähköä akkuun tai vaikka niin että katolta ei tule mitään.
Etsitkö sellaista vaihtoehtoa että itse ei tarvi säätää mitään? Noita vaihtoehtoja jotka osaa vaihtaa vaiheiden välillä on ollut vähän heikosti markkinoilla. Tähän ketjuun olen tainnut kirjoitella kaikista mitkä on tullut vastaan.

Autovalmistajien jotkut laturit ovat myös tehojen puolesta ohjattavia eri protokollilla mutta nekään eivät taida taipua vaiheen vaihtoon.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tämä go-eCharger on sama laite mutta eri softalla kuin mitä Fronius myy omalla nimellään. Tämä taitaa vaiheiden vaihdon myös. Tätä pystyy komentamaan myös itse tai joku muu laite voi ohjata sitä. Kehityskin näyttää olevan aktiivista kuin playstoressa viimeisin softa on 7.7.2022 päivätty.
Näemmä viimeisin softamuutos on pörssisähkön hinnat tanskassa. Mistäs sitä tiedä vaikka joskus toi tukisi myös suomea mutta siihen ei toki liikaa kannata luottaa.
- Flexible energy tariffs for Denmark added
- Minor appearance updates
- Various bug fixes


Kyseinen laite oli myös voittanut hiljan Saksan ADACin laturitestin.
testi: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/elektromobilitaet/wallboxen/
 

fraatti

Hyperaktiivi
Hetkonen go-eCharger ei hanskaakaan itse kyselyä invertteriltä tai jostain smart meteriltä vaan vaatiin jonkun softan komentamaan ja säätämään lataustehoa. Tämän pystyisi hoitamaan EVCC. Tuossa on kaikki samassa. Se osaa hakea itse myös auton akun varaustason monesta eri autosta.

demovideo
Lisäksi tietysti täytyisi olla joku laite joka osaa kertoa sen että onko sitä ylimääräistä sähköä vai ei. Tuo näyttää hanskaavan seuraavat:

energy measurement technology​

AVM Carlo Gavazzi cFos DSMR E3DC Eastron FENECON Fronius Homematic IP Huawei Janitza Kostal LG myStrom OpenEMS Powerfox RCT SENEC Shelly Siemens SMA SolarEdge Solarwatt Solax Solar Battery • Sungrow • Tesla • TQ • VARTA • Victron • Census
Tuolla tarkemmin tuetut laitteet.

Asia on hyvin yksikertainen jos esim aurinkosähköinvertterin valmistaja tarjoaa koko paketin mutta näin tämä on hiukan hankalempi tai ainakin vaatii hiukan osaamista että kaikki saa pelaamaan. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Itse ehkä tonkisin sellaisen mallin missä on 1 ja 3 vaiheen välillä tuo vaihemäärän vaihto. Tällöinhän latauslaite lopettaa hetkellisesti lataamasta autoa ja käynnistää sen uudelleen halutulla vaihemäärällä. Noin 5 kWp voimalalla on loppujen lopuksi vähän niitä hetkiä että 3. vaiheisena voi ladata "omalla" sähköllä. 1. vaiheisena 16 A säädettynäkin pääsee jo 3,7kW tehoon.
Mikäli tuohon ylijäämän optimointiin lähden niin näin täytyy tehdä.

Zappista kerrotaan täällä https://myenergi.nl/en/faq/. Hoitaisikohan tuo kuitenkin homman halutulla tavalla...?

"Can you switch between 3-phase and 1-phase charging?​

A 3-phase zappi connected to a 3-phase supply can be installed to leave in ECO mode with only 1-phase. It is very useful when you want to charge at a low rate to measure your surplus in ECO mode, but you have the option to charge at 22kW in FAST mode or by using the Boost function.

How do ECO and ECO+ modes work when charging with 3-phase?​

In all cases, 3-phase means that you get the same current from all phases. In general, the electricity meter 'nets' all phases, and so does Zappi. You can have the import on one phase and the export on another, the total is then 0. Zappi makes sure it stays 0 during phases. If the available surplus is too low for 3-phase charging, zappi will automatically switch to 1-phase charging, giving you lower charging power."
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Etsitkö sellaista vaihtoehtoa että itse ei tarvi säätää mitään? Noita vaihtoehtoja jotka osaa vaihtaa vaiheiden välillä on ollut vähän heikosti markkinoilla. Tähän ketjuun olen tainnut kirjoitella kaikista mitkä on tullut vastaan.
Työlääksi käy jos useamman kerran päivässä pitäisi räplätä asetuksia lataukseen. Mieluummin niin, että kotiin tullessa auto piuhan päähän, päivän mittaan latautuu minkä latautuu auringolla ja tarvittaessa sitten verkosta loput.

Vaihtoehto edelliselle fiksulle systeemille lienee sitten ladata kotona ollessa päivisin matalalla teholla yhdestä vaiheesta "tilapäislatausjohdolla" tai jollain tämän tapaisella https://www.ctek.com/fi/sahkoauton-lataus/njord-go. Onkohan vastaavia latauslaitteita joita voi nappuloista tai kännykkäohjauksella säätää toimimaan sekä 1-, että 3-vaiheisena (CTEK:in tiedoissa ei tätä kerrota)?
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Tuo oli uutta että laturi voi katkaista vaiheet 2 ja 3 jolloin vain vaihe 1 lataa. Pienin virtahan on 6A mhin laturi pystyy rajoittumaan.
Toki kun järjellä ajattelee niin eihän siinä laturin ja auton välisessä viestinnässä (ohjaussignaali) ole mitään tietoa kuinka moni vaihe on käytössä ja Type2 latureita kuten ihan johtojakin on 1-vaiheisia.
Tuo on ihan näpprä juttu ja kontaktorilla voisi ohjailla onko vain yksi vaihe vai kaikki tai kahdella sitten 1,2 tai 3 vaihetta.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mikäli tuohon ylijäämän optimointiin lähden niin näin täytyy tehdä.

Zappista kerrotaan täällä https://myenergi.nl/en/faq/. Hoitaisikohan tuo kuitenkin homman halutulla tavalla...?

"Can you switch between 3-phase and 1-phase charging?​

A 3-phase zappi connected to a 3-phase supply can be installed to leave in ECO mode with only 1-phase. It is very useful when you want to charge at a low rate to measure your surplus in ECO mode, but you have the option to charge at 22kW in FAST mode or by using the Boost function.

How do ECO and ECO+ modes work when charging with 3-phase?​

In all cases, 3-phase means that you get the same current from all phases. In general, the electricity meter 'nets' all phases, and so does Zappi. You can have the import on one phase and the export on another, the total is then 0. Zappi makes sure it stays 0 during phases. If the available surplus is too low for 3-phase charging, zappi will automatically switch to 1-phase charging, giving you lower charging power."
Näemmä zapissa on mahdollisuus ladata vain yhdellä vaiheella mutta muutos pitää tehdä itse vaihtamalla latausmoodi eco tilaan käsin asetuksista.


Tässä vanhassa keskustelussa kehittäjä on maininnut että vaihto olisi mahdollista tehdä myös eco tilassa mutta ominaisuutta ei ainakaan vielä taida olla. Rauta siis ainakin taipuu tuohon.

Viimeisimmässä softakejussakin ominaisuuden perään kysellään. Ilmeisesti vaihemäärän vaihto ei onnistu appista vaan se pitää vaihtaa käsin itse asemasta.
 

roots

Hyperaktiivi
Näinkö nämä teoreettiset standardit autojen lataus-stepit menee, 2A välein?
Kumma, yllä luetun kirjoitusten perusteella, jos vaiheiden valintaa ei ole... no tietty tuohon tarvitaan jotku relee väliin eli monimutkaistuu...

1658821058151.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Näinkö nämä teoreettiset standardit autojen lataus-stepit menee, 2A välein?
Kumma, yllä luetun kirjoitusten perusteella, jos vaiheiden valintaa ei ole... no tietty tuohon tarvitaan jotku relee väliin eli monimutkaistuu...
1 A välein 6A eteenpäin oli kyseessä sitten 1 tai 3 vaihe lataus. Esim 1. vaiheisena 6A 1380 W - 16A 3680 W, tehoportaat 230W. 2. vaiheisena 6A 4140W -> ja portaat tuosta eteenpäin 690 W kukin.
Jotkut autot eivät kuitenkaan osaa hyödyntää kaikkea kolmea vaihetta vaan se voi olla joko 1 tai 2 myös. Harvinaisemmiksi toki moiset pelit käy. Tälläsissä tilanteissa tehoporras 3. vaiheisen laturin tapauksessa A muuttuessa on tietysti jotain muuta kuin edellä mainitut.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Näemmä zapissa on mahdollisuus ladata vain yhdellä vaiheella mutta muutos pitää tehdä itse vaihtamalla latausmoodi
Harmi, että näin on. Tosin en tiedä onko tuosta niin kovasti haittaa kun minulla paneelien ylijäämä on melko pieni (parhaimmillaan keskipäivällä kesäkuussa reilu 3 kw, yleensä 1-2 kW).
 

sundanic

Aktiivinen jäsen
Olipas helppo tuo Wattpilotin käyttöönotto. Pari päivitystä, 15min ja laite tulilla. Ei tarvittu sähkäriä eikä muutakaan mestaria. 3x16 liittimellä suoraan sähkökaappiin kiinni. Enää puuttuu auto mutta sekin jo euroopan mantereella. Kuunkierto ja ja sit.:bileet:
 

fraatti

Hyperaktiivi
Olipas helppo tuo Wattpilotin käyttöönotto. Pari päivitystä, 15min ja laite tulilla. Ei tarvittu sähkäriä eikä muutakaan mestaria. 3x16 liittimellä suoraan sähkökaappiin kiinni. Enää puuttuu auto mutta sekin jo euroopan mantereella. Kuunkierto ja ja sit.:bileet:
Saitko tälläisen ?

1662399943797.png

Vai tuollaisen mikä mullakin on? Ylempi kuva löytyy jostain Froniuksen sivuilta. Liekö tuohon tehty joku pieni upgrade.
 

sundanic

Aktiivinen jäsen
Saitko tälläisen ?

katso liitettä 80110
Vai tuollaisen mikä mullakin on? Ylempi kuva löytyy jostain Froniuksen sivuilta. Liekö tuohon tehty joku pieni upgrade.
En ,vaan se "vanhempi" malli , , tuli jo alkuvuodesta, olikohan toukokuussa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Sattui silmiin taas uusi softa jolla ohjata aurinkosähköä omaan käyttöön. Clever-pv
Rautatuki on varsin hyvä ja kattava tuossa ja laitteita on jos jonkinmoista mitkä toimivat tuon kanssa. Tämä on ainakin toistaiseksi ilmainen.

1662929563743.png

1662929630035.png

 

fraatti

Hyperaktiivi
Joku on rakennellut wattpilotiin ioBroker tuen:

Ja myös Homeassistanttiin
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onko sinulla jo aurinkopaneeleita ja invertteriä? Tämä vaikuttaa siihen että millainen laite kannattaa ostaa.
Katsoin tuota laturia ja siinä tehonsäätö taitaa olla 6A -> ja ainoastaan kolmi tai 1. vaiheisena. Jos säätö on 3-vaiheisena niin laite osaa säätää siis vasta tehoa 4,1 kW ylöspäin. Tällöin panelisto pitää olla huomattavan suuri jos ominaisuudesta haluaa hyötyä.

Kuinka suuri?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kuinka suuri?
Jos latauslaitteen teho mistä se osaa säätää tehoa on 4.1 kW ja siitä ylöspäin 3x230 W portaissa niin tällöin paneliston tuottama ylijäämäteho pitää olla vähintään tuon verran jos haluaa kulutuksessa nollille.

Jos haluaa ladata vain 1. vaiheisena niin sitten säätö on 6-16A ja säätö loppuu 16 x 230 W kohdalle.

Vaiheenvaihdon osaava laturi voi ladata 6 x 230 W - 3 x 16 x 230 W väliä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Wattpilottiin on tullut uusi softaversio, V38.5. Tiesin että tuo on tullut jo johonkin jakeluun mutta omaan laitteeseen sitä ei löytynyt. Boottasin laitteen niin jo löytyi uusi softakin.

1664911504303.png
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Joku Saksalainen oli polttanut takuut ja tempassut Go-E Chargerin auki ja vaihtanut pidemmän virtajohdon siihen. Wattpilotin sisukset lienevät vastaavat.
1670354769243.png


Kovasti on sisukalut muuttuneet vanhemmasta versiosta vaikka päällisinpuolin voikin näyttää hyvin samankaltaiselle. :hmm:
Omaan silmään uudempi versio näyttää paremmalta.
1670354905568.png
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Tuossa uudistuksista mitä tuo uusi pyöreämpi muoto toi mukanaan Wattpilotiin (ja Go-eChargeriin).

-Parempi IP luokitus, uudempi IP55
-Parempi WLAN kantavuus
-Dynaaminen kuormanhallinta tulee softapäivityksenä vuoden loppuun mennessä (saa estettyä ettei esim autonlataus ja kiuas polta pääroppuja)
 

fraatti

Hyperaktiivi
Wattpilotiin pätkähti ohjelmistopäivitys 39.6. Uutena ominaisuutena tuli dynaaminen kuormanhallinta eli nyt laturin pitäisi laskea automaattisesti lataustehoa vaikka jos kiukaan laittaa päälle ja kiinteistön verkosta ottama teho nousee jonkun tietyn rajan yli.

1673588275721.png
 

Phoca

Jäsen
Aavistuksen offtopic: oliko teillä muilla ongelmia ohjelmistopäivityksen lataamisessa? Minulla meni sen +10 kertaa ennen kuin meni läpi. Muistelen että edellisen päivityksen kanssa oli samankaltaista tolskaamista.
 

Allu

Tulokas
Osaisiko täällä joku sanoa mitä Fronius Wattpilot latauslaite vaatii toimiakseen paneelien kanssa? Ilmeisesti ainakin Fronius Smart Meter pitää olla kytkettynä pääkeskukseen? Vaatiiko myös froniuksen invertterin, vai voiko olla myös jokin muu? Jos toimii myös muiden verttien kanssa, niin saako Froniuksen invertterillä jotain lisäominaisuuksia?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Osaisiko täällä joku sanoa mitä Fronius Wattpilot latauslaite vaatii toimiakseen paneelien kanssa? Ilmeisesti ainakin Fronius Smart Meter pitää olla kytkettynä pääkeskukseen? Vaatiiko myös froniuksen invertterin, vai voiko olla myös jokin muu? Jos toimii myös muiden verttien kanssa, niin saako Froniuksen invertterillä jotain lisäominaisuuksia?
Tarvii Froniuksen invertterin, sinne sisään datamanagerin, ja kiinteistön sähkökulutusta mittaamaan smart meterin.

Aavistuksen offtopic: oliko teillä muilla ongelmia ohjelmistopäivityksen lataamisessa? Minulla meni sen +10 kertaa ennen kuin meni läpi. Muistelen että edellisen päivityksen kanssa oli samankaltaista tolskaamista.
Jos on kyse wattpilotista niin mulla on mennyt aina päivitykset laakista läpi. Voisi kuvitella että heikko WLAN voisi vaikuttaa.
 
Ylös Bottom