Aurinkosähkön ylijäämän perusteella lataustehoa ohjaavat s.autojen latauslaitteet

oem

Aktiivinen jäsen
Paljonko sitä ylijäämää käytännössä tulee yli 1kW teholla kesässä, esim. 6 kWp paneeleista, omakotitalossa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Joo sitä katoinkin että tuon saa tanssimaan ihan omaa peliä noilla liitynnöillä ja voi olla että Fronikan malli on heidän toiveiden mukainen firmis ja ei samoja mahdollisuuksia suoraa käskyttää...tiedä häntä vielä hyvin vähän tullut pengottua.
Tuo Froniuksen nimissä myyty laite on sama kuin go-echarger mutta heille kustomoidulla firmwarella. Tässä ei ole apia, jälkimmäisessä on.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Paljonko sitä ylijäämää käytännössä tulee yli 1kW teholla kesässä, esim. 6 kWp paneeleista, omakotitalossa.
Tämä taitaa olla hyvin tapauskohtainen juttu. Jos sitä aurinkopaneelien sähköä ajetaan vaikka päiväsaikaan lämminvesivaraajaan vastuksilla niin tällöin varaa ei välttämättä ole paljoa. Ja kaikki päivät eivät tietysti myöskään ole aurinkoisia. Tässä esimerkki 6,2 kWp paneliston tuotosta viime vuoden toukokuulta. Jokapäivä on tullut jotain mutta esim tänään ei tule mitään kun panelit ovat lumen alla.
1649400648164.png


Tämä on yksi syy siihen että ostin kolme paneelia lisää tuohon omaan järjestelmään. Vielä pitäisi käydä asentamassa kiskot ja nuo panelit jossain välissä tuonne katolle.
1649400406655.png
 
  • Tykkää
Reactions: oem

fraatti

Hyperaktiivi
Ilmoitus sähköyhtiölle!?
Ja verottajalle? :D

Mitä sinne verkkoyhtiölle oikein pitäisi ilmoittaa? Ei tuossa ainakaan osu mitää sellaista tietoa silmiin mikä muuttuisi. Invertterin vaihto suurempaan tai akun lisääminen järjestelmään voisi olla sellainen muutos joka pitää ilmoittaa.
1649403167513.png

 

puuteknikko

Vakionaama
Paljonko sitä ylijäämää käytännössä tulee yli 1kW teholla kesässä, esim. 6 kWp paneeleista, omakotitalossa.
Paneelit vapautui alkuviikon lumitaakasta aamusella, ja omassa max 3kWp (paneeleja 3,85 kWp) järjestelmässä piikit on jo rajoittimessa kun aurinko pilkahteli pari kertaa vesisateen lomassa. Kyllä tuollaisesta 6 kWp voimalasta tulee helpostikin yli 1kW ylimääräistä. Meillä peruskuorma on pääosin 600-800 W välillä.

1649432478921.png
 

sundanic

Aktiivinen jäsen
Paljonko sitä ylijäämää käytännössä tulee yli 1kW teholla kesässä, esim. 6 kWp paneeleista, omakotitalossa.
Sehän on ihan kiinni paneelien tehosta suhteessa talon kulutukseen. Itsellä nettokulutus luokkaa 2kwh/tunnissa molemmin puolin, paneeleja 11,4kWp verran, inut 9kw. Viime kesänä meni 3000kwh valtakunnan verkkoon.
 

oem

Aktiivinen jäsen
Tarkoitin ylijäämää yli 1kW, (lataustunteja), kun alle sen ei voi ladata ja 1kW:n vielä kovin hidasta ja noin 6kWp paneeleilla talon normaalilla kesäkulutuksella.
 

moti

Jäsen
Joku kyseli aiemmin: 99 on maksimi mitä kantsii kolmivaihejohdosta maksaa, mikäli pituus vaan riittää.

 

Nihan

Aktiivinen jäsen
Joku kyseli aiemmin: 99 on maksimi mitä kantsii kolmivaihejohdosta maksaa, mikäli pituus vaan riittää.


Tämä oli hyvä vinkki, kiitos. 32A type2 -kaapeli 99e hintaan, eipä olisi ensimmäisenä tullut mieleen Tesla-shopista moista etsiä.

Toimituskin oli ilmainen.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Tuli eilen haettua tuo laturi postista. Suunnitelmana oli vaihtaa liitäntäkaapeli pidempään ja samalla kurkata laitteen sisälle.
1649789689979.png


Tuo jäikin sitten tekemättä kun laitteen alimmaisen ruuvin kanta oli sinetöity. Pohjassa näytti olevan sulakkeelle paikka. RFID tageja tuli mukana vain yksi. Täytyy varmaan asentaa autokatokseen upotettava jakorasia katonrajaan ja tuoda syöttöjohto sitten sieltä ulkopanelien takana.
1649789932634.png
 

pamppu

Vakionaama
Tuo jäikin sitten tekemättä kun laitteen alimmaisen ruuvin kanta oli sinetöity. Pohjassa näytti olevan sulakkeelle paikka. RFID tageja tuli mukana vain yksi.

Töpseli vaan päähän :)

rfid:ksi voi opettaa mitä tahansa, eli kaippa sille kelpaa vaikka muitten operaattorien tagit. Tuon oman echargerini jätin avoimeksi, enpä usko että siitä kukaan tulee sähköä varastamaan ja joka tapauksessa pistorasioita on vieressä.
 

rantautuja

Tulokas
Ketjun keskustelua seurannut mielenkiinnolla. Itselle tuli viime syksynä paneelit ja invertterinä Fronius Symo (sis. datamanagerin). Tilasin myös Smartmeterin ja siihen releet ohjaamaan lämminvesivaraajaa (suora sähkö) ylijäämällä, asennus nyt keväällä koska mittarien saatavuus syksyllä oli olematon.

Varaajan ohjaukseen kellokytkin olisi ollut varmaan taloudellisesti järkevin ratkaisu, mutta sähköauto oli jo mielessä. Akkuun sitten hyvä tunkea ylimääräistä sähköä.

Ajatuksena oli hommata sitten myöhemmin Wattpilot tähän tarkoitukseen. Mutta pystyykö Smartmeter + Wattpilot -kombolla riittävään "dynaamiseen kuormanhallintaan" tai miksi sitä ikinä kutsutaankaan? Eli pystyykö jotenkin rajoittamaan auton latausta fiksusti niin ettei pääsulakkeet korkkaa? Lähinnä jos laittaa esim. 9 kW kiukaan päälle niin ei samaan aikaan yritä ottaa verkosta 11 kW sähköauton lataukseen. Eli pudottaisi lataustehoa, jos muu kuorma samalla hetkellä (liian) iso.

Vielä ei Smartmeteriä yms. ole, joten teoriassa voi hypätä johonkin muuhunkin ns. "third party" ratkaisuun joilla voisi varaajan releitä ja sähköauton latausta ohjata fiksusti sisältäen kuormanhallinnan.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Ketjun keskustelua seurannut mielenkiinnolla. Itselle tuli viime syksynä paneelit ja invertterinä Fronius Symo (sis. datamanagerin). Tilasin myös Smartmeterin ja siihen releet ohjaamaan lämminvesivaraajaa (suora sähkö) ylijäämällä, asennus nyt keväällä koska mittarien saatavuus syksyllä oli olematon.

Varaajan ohjaukseen kellokytkin olisi ollut varmaan taloudellisesti järkevin ratkaisu, mutta sähköauto oli jo mielessä. Akkuun sitten hyvä tunkea ylimääräistä sähköä.

Ajatuksena oli hommata sitten myöhemmin Wattpilot tähän tarkoitukseen. Mutta pystyykö Smartmeter + Wattpilot -kombolla riittävään "dynaamiseen kuormanhallintaan" tai miksi sitä ikinä kutsutaankaan? Eli pystyykö jotenkin rajoittamaan auton latausta fiksusti niin ettei pääsulakkeet korkkaa? Lähinnä jos laittaa esim. 9 kW kiukaan päälle niin ei samaan aikaan yritä ottaa verkosta 11 kW sähköauton lataukseen. Eli pudottaisi lataustehoa, jos muu kuorma samalla hetkellä (liian) iso.

Vielä ei Smartmeteriä yms. ole, joten teoriassa voi hypätä johonkin muuhunkin ns. "third party" ratkaisuun joilla voisi varaajan releitä ja sähköauton latausta ohjata fiksusti sisältäen kuormanhallinnan.
Joo, en muista kirjoitinko jo mutta dyynaaminen kuormanhallinta on tuloillaan tuohon Wattpilotiin kohta ohjelmistopäivityksenä. Tällöin siis laturi pudottaa tehoa automaattisesti jos vaikka kiuas napsautetaan päälle ja on riski että tuo käy roppujen päälle. Ko. ominaisuus on ilmeisesti jo go-chargerissa. Samoin tuota ominaisuutta voi käyttää vaikka jos siirtoyhtillä on tehomaksu käytössä ja tällöin haluaa vaikka niin ettei kiinteistön kulutus ylitä 10 kW tehoa joka määräisi siirtohinnoittelun tehomaksun.

Mulla on laturi jo seinässä asennettuna mutta muutama kytkentä vielä puuttuu. Työt haittaa harrastuksia. Laitan kuvia käppyröistä kuinka tuo ohjaus pelaa jahka olen päässyt kokeilemaan tuota laturia. Ja vaikka miten tuon laturin asensin.
 

fraatti

Hyperaktiivi
1650458316794.png

1650458296370.png

1650458347654.png

1650458365727.png


Tuossa oli tuo aikaisempi smart meteriltä imaistu data. Tuon perusteella 2. vaihe on vähiten kuormitettu ja nyt kun on mahdollisuus kytkeä latauslaite niin että 1. vaiheisena se kuormittaisi mieluusti tuota 2. vaihetta niin eikös tuossa vaan pyöräytetä vaiheita yksi pykälä taakse-/eteenpäin?

Oletus siis että mittarilta kaikki vaiheet on "järjestyksessä" eli ruskea (L1), musta (L2) ja harmaa (L3). Tuolloin siis vain laitetaan esim.
syöttävä L1(ruskea) -> laturin L3(harmaa),
syöttävä L2(musta) -> laturin L1(ruskea),
syöttävä L3(harmaa) -> laturin L2(musta)

Luulisi että tuo laturi olisi sisäisesti kytketty niin että L1 olisi myös johdoissa tuo ruskea?
1650458031639.png
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Noniin. Wattpilot ja mittari on asennettu.

Wattpilot näyttää haukkaavan pali wattia tehoa ollessaan valmistilassa.
1650474179636.png

Itse asennuksesta tuli tuon näköinen. Jonkun vinkistä tilasin myös tuon type 2 kaapelin Teslashopitista. Nyt toiseiseksi tuon johdon virkaa saa toimittaa auton mukana tullut kaapeli joka on mennyt ajan saatossa tuollaiselle kiharalle. Kaipa se posti sitten tuon Teslankin kaapelin toimittaa aikanaan. Kaapelille löytyi Defan teline motonetistä. Tuo vaikutti kohtuullisen fiksulle. Tuossa oli myös mahku pienelle lukolle jotta kaapelin varastamista varten täytyy edes jonkinverran käyttää jotain välineitä.
1650474342316.png

Wattpilotissa näytti olevan kaapelin lukitukselle muutama eri tapa, aina lukittu, kun auto on kiinni ja kun auto lataa niin kaapeli lukittuu vain tuolloin.

Solarwebin tarjoama data toisesta smartmeteristä on varsin vajaata. Siitä ei näe kuin tuoton(jos tuottohaarassa) ja kulutuksen. Tuossa saisi kyllä olle edes vaihekohtaiset tehot.
1650475055848.png


Paras tietysti olisi että itse laturi tuuppaisi datan suoraan tuonne solarwebiin.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Tuossa taitaa olla paras suoritus oman sähkön käytöstä ilman tuota laitetta ja ainoastaan schukosta sähköä ottavalla laturilla.
1650476065846.png
 

rantautuja

Tulokas
Joo, en muista kirjoitinko jo mutta dyynaaminen kuormanhallinta on tuloillaan tuohon Wattpilotiin kohta ohjelmistopäivityksenä. Tällöin siis laturi pudottaa tehoa automaattisesti jos vaikka kiuas napsautetaan päälle ja on riski että tuo käy roppujen päälle. Ko. ominaisuus on ilmeisesti jo go-chargerissa. Samoin tuota ominaisuutta voi käyttää vaikka jos siirtoyhtillä on tehomaksu käytössä ja tällöin haluaa vaikka niin ettei kiinteistön kulutus ylitä 10 kW tehoa joka määräisi siirtohinnoittelun tehomaksun.

Mulla on laturi jo seinässä asennettuna mutta muutama kytkentä vielä puuttuu. Työt haittaa harrastuksia. Laitan kuvia käppyröistä kuinka tuo ohjaus pelaa jahka olen päässyt kokeilemaan tuota laturia. Ja vaikka miten tuon laturin asensin.
Kiitos vastauksesta. Näytti mahdollisesta tulevasta dynaamisesta kuormanhallinnasta olevan tosiaan mainintaa jo aiemmin ketjussa, puusilmänä missannut. Eli jatkan Froniuksen "ekosysteemissä". Smart Meter tulossa ja siihen releitä perus suorasähkövaraajan ohjaamiseen. Toisaalta sen verran overkill systeemi kulutukseen nähden, että kelloreleetkin kyllä ajaisivat melkein saman asian. Wattpilot sitten kun sähköauto joskus alla.

Onko käytännön kokemuksia Smart Meterin + releiden + Wattpilotin käyttämisestä ylituotannon ohjaamiseen? Eli lämmin vesi 1. prioriteetilla ja sitten loppu ylituotanto sähköauton akkuun.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä sitten latausjakso tältä päivältä. Auton akku kerkesi tulemaan täyteen joten osa sähköstä valui verkkoon myyntiin. Sinällään tämä on kyllä helppo tapa ladata tuolla omalla sähköllä kun lataus käynnistyy aina automaattisesti kun sitä sähköä on tarjolla. Autoa saa siis makuuttaa tuossa johdossa vaikka kokoajan. Tietysti olettaen että akussa on vain tilaa. Saattaapi olla että täytyy nyt skiptata päivä pari latauksesta ja antaa auton akun hiukan vajentua. Rahallisesti kohti viikonloppua kannattaisi painottaa latausta ja myydä sitten sähköä mieluummin viikolla hintojen puolesta. Saas nähdä kuinka hyvin tuo sähkö pelkästään katolta piisaa ajeluihin. Samassa kippurassa myös maalämpöpumppu on käynyt välillä ja laturi on laskenut tällöin lataustehoa.
1650815440464.png


Tuosta vielä näkee verkosta ostetun, verkkoon myydyn ja tuotetun energian.
1650816620349.png



Vaihejärjestys näytti menneen väärin. 1. vaiheen lataus oli tarkoitus osua 2. vaiheelle mutta se näyttääkin olevan 3. vaiheella. Täytyy korjata se tuolta jakorasialta mistä piuhat on helppo vaihtaa eri vaiheille tuolta jakorasilta kun nuo tuli laitettua vipuwagoilla kiinni. Onkohan näissä mitään väliä vaihejärjestyksellä kuten esim sähkömoottoreissa, tuskin?
1650816319378.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Sattui tuossa tälläinenkin silmiin, Saksalainen clever-pv. Tuo tukee melko montaa eri invertteriä, mittaria ja laturia. Hoitelee siis sähköauton latausta ylijäämäsähköllä. Ja hanskaa myös lämpöpumpun ohjauksen. Tuo taitaa olla ainakin tässä vaiheessa ilmainen.
1650904857053.png



Tämnä yhteydessä tuli ensimmäistä kertaa esille rimpsut
OCPP interface (Open Charge Point Protocol)
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Huomenna näyttää olevan sellainen tilanne näemmä että myyntiin menevästä sähköstä saa ~20 snt/kWh(alv 0%) ja ostosähkö on alle 13 snt/kWh(alv 24%). Kannattaa näemmä ladata autoa vain yöllä ja laittaa paneleista tuleva ylijäämä myyntiin. :hmm:

1650905138757.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä on myös mielenkiintoinen lataussofta, EV CC

1650905431820.png


Softassa näkyy olevan varsin kattava integraatio kaikkiin eri laitteisiin, näemmä tuo osaa kysyä autoltakin akun varaustasoa. Softa itsessään pyörii Raspberry Pissä.
1650905542376.png


Juttu Saksaksi PV-magazinessa.
 
Viimeksi muokattu:

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Näitä alkaa tulla - joku tekee aina vähän lisää kun koodi on githubissa. Ja rautaa alkaa ilmestyä rinnalle - samaan tapaan kuin openevseen.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Täälläkin kun on noita ropelipäitä niin näemmä joku on ronkkinut tuota Froniuksen Wattpilotia ja löytänyt sieltä tuo jemmassa olevan apin. En tiedä onko se samanlainen kuin go-chargerissa mutta ehkäpä joku asiaan perehtyneempi osaa kertoa.


Tämä ruutu mikä on go-chargerissa taitaa puuttua tuosta wattpilotin softasta. Jos ymmärsin oikein niin ylläolevalla kikkareella saa samat toiminnot myös tuohon. Mikäs tuo MQTT oli?
1650998291409.png


edit. Homeasisstant integraatio
 
Viimeksi muokattu:

TopiR

Aktiivinen jäsen
MQTT on IoT softarajapinta. Toi softa ilmeisesti osaa kytkeytyä MQTT brokeriin (kutsuvat sitä MQTT host:ksi).

Jos MQTT on enabloitu, se osannee välittää lukemansa tiedot brokerille (josta jokun MQTT-dashpanel voi ne sulle näyttää, tai jokin MQTT-loggeri tallentaa tietokantaan), ja se näyttää myös tottelevan MQTT:n kautta tulleita komentoja.

Jos haluat testailla ni voin auttaa ton MQTT-osuuden pystyynsaamisessa...
 
Itsellä on 16A Rolec Wallpod latauslaite. Laite on rakenteeltaan hyvin yksinkertainen ja löysin toisesta foorumista vinkkejä siitä miten sen ohjausyksikön EN(able) tulon kautta onnistuu On/Off ohjaus esim Shelly wifi releellä. Minulla ohjaus tulee Home Assistantilta (missä tuntinetotuksen optimointi).
En tiedä kuinka yleistä on että latauslaitteista löytyy toi enable tulo tai vastaava mutta jos löytyy niin Shelly modaus on helppo tapa päästä digiaikaan.

 

jmki

Jäsen
Mikä tahansa OCPP 1.6 tai 2 -protokollaa tukeva latausasema osaa ohjata auton latausvirtaa OCPP-protokollan kautta tulevan "Set charging profile" -komennon perusteella. Sitten tarvitaan vain se äly, joka laskee latausvirta-asetuksen ja lähettää sen asemalla OCPP-protokollalla. Tietysti tarvitaan myös keskuksen vaihekohtaiset teho- tai virtamittaukset. OCPP-serverin voi pystyttää esim. Node-Red lisäosalla ja tehdä tuon laskennan Node-Redissa.

Nuo valmistajakohtaiset kuormanjako-ohjaukset ja API:t saattavat olla tällä hetkellä helppo ratkaisu, mutta siinä on sitten kiinni ko. valmistajan toteutuksessa ja rajoituksissa. OCPP on standardi, joka yleistyy latausasemissa koko ajan.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mikä tahansa OCPP 1.6 tai 2 -protokollaa tukeva latausasema osaa ohjata auton latausvirtaa OCPP-protokollan kautta tulevan "Set charging profile" -komennon perusteella. Sitten tarvitaan vain se äly, joka laskee latausvirta-asetuksen ja lähettää sen asemalla OCPP-protokollalla. Tietysti tarvitaan myös keskuksen vaihekohtaiset teho- tai virtamittaukset. OCPP-serverin voi pystyttää esim. Node-Red lisäosalla ja tehdä tuon laskennan Node-Redissa.

Nuo valmistajakohtaiset kuormanjako-ohjaukset ja API:t saattavat olla tällä hetkellä helppo ratkaisu, mutta siinä on sitten kiinni ko. valmistajan toteutuksessa ja rajoituksissa. OCPP on standardi, joka yleistyy latausasemissa koko ajan.
Katsoin huvikseen hintoja moisille. Webastolla on kaksi eri mallia latauslaitteesta. Moisella ominaisuudella varustettu pönttö maksaa ~500€ enemmän kuin perusversio. Lisäksi tarvitaan vielä se joku softanpätkä ohjailemaan tuota laitetta.
Luulisi että moneen laturiin pystyy moisen ominaisuuden rakentelemaan ja toteuttamaan päivityksellä jos laitteessa on vain verkkoyhteydet ja mahdollisuus päivittää se. Ja tietysti valmistajalta täytyy löytyä halua rakentaa moinen sen sijaan että kehitetään "parempi" malli jossa on taas hiukan enemmän ominaisuuksia.
 

jmki

Jäsen
Katsoin huvikseen hintoja moisille. Webastolla on kaksi eri mallia latauslaitteesta. Moisella ominaisuudella varustettu pönttö maksaa ~500€ enemmän kuin perusversio. Lisäksi tarvitaan vielä se joku softanpätkä ohjailemaan tuota laitetta.
ABB Terrassa tuo on vakiona, hinnat alkaen 650 € Saksasta. Softa ei maksa mitään (Node-Red + node-red-contrib-ocpp), energiamittari hiukan. Aikaa ja pähkäilyä se vaatii, mutta kukas niitä harrastuksissa laskee.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Nyt on koeponnistettu kuinka tuo Wattpilot pärjää puolipilvisessä kelissä jossa tehoa tarvitsee säädellä paljon.

1651408262179.png


Taivaalta tuli 28 kWh, josta saatiin kulutettua 24 kWh.

1651408322303.png


Noin puolet koko vrk kulutuksesta tuli katolta.
1651408388901.png


Tässä käppyrässä näkyy kuinka auton latauksen tehoa on laskettu kun asuntoon on tullut muuta kulutusta. Hienosti tuntuu säätö pelaavan. Tummin vihreä on teho mikä menee s.auton laturille.
1651408788044.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jahas, Wattpilotin ja Froniuksen Solarwebin integraatio etenee.

Kulutuksesta klikkaamalla näyttää nyt löytyvän myös Wattpilot. Se haukkaa 1-4 W riippuen ledien kirkkaudesta tai onko ne päällä.
1652990169836.png



Nyt myös Wattpilotin pystyy lisäämään järjestelmään.
1652990345501.png


Ja lisää on luvassa... Open Charge Point Protocol ja muuta ilmeisesti myös.... :D
I already had the functionality as a beta tester. Was at the Power2Drive fair at Fronius today. We can also expect OCPP 1.6 with one of the next updates. Then the Wattpilot should perhaps also be integrated into smart home solutions. E.g. via the Iobroker OCPP adapter, or Cleverpv, etc.

Kokeilin myös verrata Wattpilotin ja smartmeterin lukemia toisiinsa. Tässä pätkä logista mitä saa ronkittua wattpilotista pihalle. Kokonaislatausmäärä laturilla on 282,633 kWh.
1652991675735.png


Smartmeteristä nuo palkit yhteenlaskettu tulos on 282,7 kWh. Mukana saattaa olla jotain pyöristyvirheitä. Näyttää kuitenkin siltä että Wattpilotin tarkkuus on hyvä ja saattaapi olla että smartmeterin pääsee siirtämään nopeammin kuin olin uskonutkaan mittaamaan maalämpöpumpun kulutusta... Toisaalta samalla pystyisi myös mittaamaan IV-koneen kulutuksen mutta se vaatisi yhden mittarin lisää... Hmm... :hmm:
1652991992486.png
 

korsteeni

Vakionaama
Smartmeteristä nuo palkit yhteenlaskettu tulos on 282,7 kWh. Mukana saattaa olla jotain pyöristyvirheitä. Näyttää kuitenkin siltä että Wattpilotin tarkkuus on hyvä ja saattaapi olla että smartmeterin pääsee siirtämään nopeammin kuin olin uskonutkaan mittaamaan maalämpöpumpun kulutusta... Toisaalta samalla pystyisi myös mittaamaan IV-koneen kulutuksen mutta se vaatisi yhden mittarin lisää... Hmm... :hmm:

eikö tuon eri tahojen kulutuksen ja tuoton voisi järjestää kuten olen tehnyt,
piuha virtamittarin läpi, kulutus eri suuntaan kun tuotto, niin tulee vain yksi määräävä arvo, tarkka nopein arvo realiajassa
ei tarvitse mittareita kasapäin.....siis jos se tavoitteena on
 

fraatti

Hyperaktiivi
eikö tuon eri tahojen kulutuksen ja tuoton voisi järjestää kuten olen tehnyt,
piuha virtamittarin läpi, kulutus eri suuntaan kun tuotto, niin tulee vain yksi määräävä arvo, tarkka nopein arvo realiajassa
ei tarvitse mittareita kasapäin.....siis jos se tavoitteena on
Joo, mittauksia on nyt kolme. Sähköauton laturissa itsessään, laturia syöttävässä piuhassa sekä koko kiinteistössä. Laturia syöttävään piuhan laitoin mittarin sen takia että latauslaitteen "softa" ei ollut valmis ja aikataulusta ei ollut mitään selvyyttä että koska se valmistuu tai tuleeko sitä ylipäätään. Nyt se hetki näyttää kuitenkin koittaneen ja tuo "turha" mittari saa siirtyä mittaamaan sitten jotain muuta.

Integraatio on siis tullut wattpilotin ja solarwebin yhteyteen. Nyt kaikki näkee samasta paikasta. Tosin kännyappi ei ole vielä ajantasalla.. Tässä autoa on ladattu yöllä ajastettuna ja vielä lisää aurinkosähköllä. Autoon mennyt osuus on tuo violetti.

1653079209874.png

Nyt akku on ollut sen verran täynnä ja hinta korkea että sähkö on kannattanut myydä parin päivän ajan. Takautuvasti noihin käppyröihin ei päivittynyt kuin parin pv takainen lukema.
1653079431101.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mitähän nämä käppyrät käyttäytyy tulevaisuudessa, muuttuuko ne 15min jaolle kun se aika tulee käyttöön tasejaksoksi?
Tuo kuva oli näemmä vähän huonosti leikattu. Siinä on kk-näkymä ja päiväsummat. Froniuksen mittaukset perustuvat siihen että kaikki energia summataan reaaliaikaisesti (samaan aikaan ei voi tulla myyntiä ja ostoa). Tasejaksoista tuo ei ymmärrä mitään, oli se sitten 1h tai vartti. History tilasta saa dataa ulos Wh lukemina 5min tarkkuudella excel tai csv muodossa. Niistä voi laskea halutessaan lopputuloksen vaikka 1h tai 15 min tasejaksoihin. Mittausmuutosten jälkeen tuo sähköyhtiöiden mittari alkaa muutenkin näyttämään puutaheinää jos netotus tehdään järjestelmässä mittarin sijaan. Käppyröissä näkyvät teho ovat sitten aina 5min keskiarvotehoja eikä hetkellisiä piikkitehoja.
1653137026612.png


On kyllä kummallista aikaa kun sähköä ei kannattaisi käyttää itse vaan myydä se. Yöllä sitten ladata auton akkua halvemmalla sähköllä(vajaa 13 snt/kWh siirtoineen). :hmm: En oikein tiedä jaksaako penniä alkaa venyttämään vai ei, jos autoa tarvisi ladatakin.
Tuokin saisi olla jokinlaisen automaation takana ja sidottuna sähkön hintaan. Latauslaitteessa on "Next trip" tila jossa voi määritellä paljonko energiaa(tai KM) akkuun pitää siirtyä johonkin kellonaikaan mennessä. Tuo tila pitäisi optimoida niin että jos myyntisähkön hinta on > ostosähkön hinta niin ylijäämä myytäisiin ja tarvittava määrä ladattaisiin sitten silloin kun sähkö on edullista.

No nyt pitää nauttia tuosta kuinka hyvin tuo pelittää. Välissä on kauppareissu kun auto oli pois. Maksakoon sähkö mitä maksaa. Kieltämättä olisi mukava katsoa käppyrässä vielä kun loput tuosta sähköstä valuisivat kiinteistöakkuun myynnin sijaan.
1653137764194.png
 
Ylös Bottom