Aurinkosähkön ylijäämän perusteella lataustehoa ohjaavat s.autojen latauslaitteet

mokin

Aktiivinen jäsen
Valittavana on 1-vaiheinen, 3-vaiheinen tai automaattinen. Käsittääkseni 1-vaiheisessa ei voi valita käytettävää vaihetta ohjelmallisesti.

Jos tuo onnistuu, otan tiedon mielelläni vastaan.
Damn, kun piharakennuksessa on tulppasulakkeet (go-e olisi siis voimavirtapistokkeeseen menevä malli) ja en menisi mielelläni sieltä mitään muuttamaan, niin 2/3-vaihetta on mahdollista tuolta käyttää. Eli vaiheet 1 ja 2, kolmosessa on VILP, niin se on pois pelistä. Ellei sitten muuta 3x35A pääsulakkeiksi, mutta vielä ainakin täysin turha. Toisaalta vielä kyllä pärjää schuko-laturilla, niin ei sinänsä mitään kiirettä, mutta jos tuollaisen hommaisi.

Eikun perkele, sehän on tuo gemini flex, eli pitäisi onnistua helposti
 

anders

Vakionaama
Rajoituksen voi tehdä joko latauslaite tai auto. Jos rajoituksen tekee latauslaite niin se on merkistä ja autosta riippumaton.
Joissain merkeissä voi lataustehoa säätää verkon yli etänä ja varmaan merkistä riippuu millaisia temppuja tuon on mahdollista tehdä. Usein tälläisiin sitten vaaditaan joku ulkopuolinen softanpätkä joka käskyttää autoa netin yli(jos tehoa halutaan säätää vaikka auringon ylijäämän mukaan). Voipi olla että tälläisellä säätömahdollisuudet ovat hiukan heikommat kuin suoraan latauslaitteella tapahtuvalla säädöllä.

Miksi?

Pohjimmiltaan rajoituksen tekee aina laturi - ei mikään muu latausta pysty rajoittamaan pl. sulake, lopulta. Tietty BMS voi irroittaa, mutta joo. Muut ovat vain ohjeita / pyyntöjä.

Siten laturilla (eli autossa) tehtynä on kaiketi eniten mahdollisuuksia käytössä - voisi ladata vaikka watin teholla jos siltä tuntuisi.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Siten laturilla (eli autossa) tehtynä on kaiketi eniten mahdollisuuksia käytössä - voisi ladata vaikka watin teholla jos siltä tuntuisi.

Näin se juuri menee. Minulla auto välillä lataa vain pelkkää 12V akkua verkosta ja siihen tuskin menee edes yhtä kilowattia tehoa.
 

lmfmis

Vakionaama
Jos Beny kiinnostaa niin malli BCP-AT2N-L +BCP-DLB-13 (3 vaihe ja dlb) on amazon.de 200 eur alennus 31.8. asti. 600 eur plus postit.

Koitin googlata miten paljon eroaa scanofficen mallista ja näillä tiedoilla en päässyt perille montako virtamuuntajaa tuohon kuuluu....hmmm
 

RauskiH

Vakionaama
Kuulemma menee, en tosin ole itse testannut. Teslan appista saa kuristettu 5A asti, mutta API:n kautta pitäisi mennä 1A asti kunhan komento lähtee tuplana tms.
Onko näistä alle 5A virroista jollain ihan kokemuksia että pelaa varmasti?

Onnistuuko teslan laturista tiputtamaan vaiheita pois, 5A yksivaiheisena olisi kyllä yksistään jo hyvä vaihtoehto sekin
 

anders

Vakionaama
Onnistuuko teslan laturista tiputtamaan vaiheita pois, 5A yksivaiheisena olisi kyllä yksistään jo hyvä vaihtoehto sekin

Mitä tarkoitat?

Kyllä kai Telsan ja muidenkin autojen onboard laturit toimivat yksivaiheisesti, jos niille syöttää yhtä vaihetta.

En itse ainakaan ole tietoinen yhdestäkään autosta, joka ei ottaisi 1v 230VAC:ta sisään.
 

RauskiH

Vakionaama
Mitä tarkoitat?

Kyllä kai Telsan ja muidenkin autojen onboard laturit toimivat yksivaiheisesti, jos niille syöttää yhtä vaihetta.

En itse ainakaan ole tietoinen yhdestäkään autosta, joka ei ottaisi 1v 230VAC:ta sisään.
Oli vähän huonosti muotoiltu tuo minun viesti eli kyse on teslan wall connectorin ohjaamisesta ei onboard laturista
 

anders

Vakionaama
Oli vähän huonosti muotoiltu tuo minun viesti eli kyse on teslan wall connectorin ohjaamisesta ei onboard laturista

Näin arvelinkin, mutta se wall connector ei ole laturi.

En tiedä toimiiko se jos nyppää kaksi vaihetta kylmäksi, voi olla tai ei. Mutta eikös Telsallakin tule se yksivaiheinen matkamalli ilmaiseksi mukana... retorinen kysymys. Omassa Telsassa oli vielä vilkkuviikset vakiona, siitä on jo aikaa :)
 

RauskiH

Vakionaama
Näin arvelinkin, mutta se wall connector ei ole laturi.

En tiedä toimiiko se jos nyppää kaksi vaihetta kylmäksi, voi olla tai ei. Mutta eikös Telsallakin tule se yksivaiheinen matkamalli ilmaiseksi mukana... retorinen kysymys. Omassa Telsassa oli vielä vilkkuviikset vakiona, siitä on jo aikaa :)
Matkamalli minulta löytyy ja vilkkuviiksikin mutta tässä on kysymys ketjun otsikon mukaisesta säädöstä
 

anders

Vakionaama
Matkamalli minulta löytyy ja vilkkuviiksikin mutta tässä on kysymys ketjun otsikon mukaisesta säädöstä

Eikös se ole nopea kokeillla tuo wall connector? Nyppäät L2 ja L3 kylmäksi, ja kokeilet lataako? Voi olla että ottaa "ohjausvirran" jostain vaiheesta, joten voi olla tarkka että jonkun tietyn vaiheen pitää olla päällä?
 

RauskiH

Vakionaama
Eikös se ole nopea kokeillla tuo wall connector? Nyppäät L2 ja L3 kylmäksi, ja kokeilet lataako? Voi olla että ottaa "ohjausvirran" jostain vaiheesta, joten voi olla tarkka että jonkun tietyn vaiheen pitää olla päällä?
No sen takiahan tässä kysellään kun aseman hankinta edessä ja wc olisi mieleinen jos sitä onnistuu ohjata tarpeeksi alas
Tesla ladattiin viime talvi 1-vaihe laturilla ja toista ei tule eli edessä on nyt iltojen hämärtyessä latausaseman hankinta. Homeassistant löytyy shellyjen pörssisähköohjauksineen niin kiinnostaisi lisätä latausasemakin tämän piiriin ja saada myös mahdollisuus paneelisähkön ylijäämän ohjaukseen jos nyt paneelit tulee tulevaisuudessa laitettua. Froniuksen asema näyttää tähän taipuvan mutta miten teslan sama wc kanssa? Mikä pienin teho minkä wall connectorista saa ulos ja pystyykö siitä tiputtamaan vaiheita pois tehon pienentämiseksi?
 

anders

Vakionaama
No sen takiahan tässä kysellään kun aseman hankinta edessä ja wc olisi mieleinen jos sitä onnistuu ohjata tarpeeksi alas

Telsa sannoopi näin:

VIRRANSYÖTÖN VAIHTOEHDOT

Perustoimintaa varten Wall Connector tarvitsee sähkökytkennän linjan 1, nollajohtimen ja suojamaadoituksen (PE)liittimiin. Joissakin verkkotyypeissä tuetaan kytkentää linjan 2 ja linjan 3 liittimiin.VAROITUS: Wall Connector tukee 230 V L-N (+/- 10 %). Nollajohtimen liittimen väärä johdotus > 264 V:n kanssasuojamaadoitukseen voi vahingoittaa Wall Connectoria

Wall Connector voi toimia kolmivaihevirralla tai yksivaihevirralla.
 

RauskiH

Vakionaama
Tässä nyt ei ole kyse kytkennästä ja se tullaan tekemään kolmivaiheisesti vaan lataus tehon automaattisesta säätämisestä aurinkosähkön ylimäärän perusteella
 

anders

Vakionaama
Tässä nyt ei ole kyse kytkennästä ja se tullaan tekemään kolmivaiheisesti vaan lataus tehon automaattisesta säätämisestä aurinkosähkön ylimäärän perusteella

/api/1/vehicles/{id}/command/set_charging_amps?charging_amps=nn

toimii 1A portain aina 0A asti. Apissa minimi on 5A.

Eli kytket yksivaiheisesti ja säädät 1A tehoon, siinä on minimi?
 

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Ok, eipä tuolle nyt isoa tarvetta ole jos APIn kautta virtaa saa kuristettu 1A per vaihe kuten @Hegsa tuossa aiemmin kertoi, onkohan tästä jollain omakohtaista kokemusta että toimii?
Esim tuolta voi lukea kokemuksia toiminnasta. Mulla taitaa olla vielä vanhalla API:lla HA setuppi kun hakee tiedot autosta, mutta ei lähetä mitään niin en pääse saman tien varmistamaan tuota.
 

Ton1A

Vakionaama
Kappas, itse olen ollut siinä uskossa, että Teslan pienin asetettavissa oleva latausvirta olisi 5A (auto ja sovellus). TWC:n taas on luvattava autolle minimissään 6A, sen alemmas speksi ei taivu. Mutta tosiaan, jos ohjattavana kuormana on Tesla + Tesla Wall Connector, nykytiedon valossa pitää ohjata nimenomaan autoa.

TWC:n rajapinnat eivät ainakaan vielä ole julkisia, sovelluksellahan saa mm. asetettua aikarajoituksia, mutta Fleet API dokumentoi vain pari GET-rajapintaa josta saa historiatietoja: https://developer.tesla.com/docs/fleet-api/endpoints/charging-endpoints

TWC v.3 tukee nykyään myös kuormanhallintaa, erillisen Neurio W2 mittarin kautta. Harmi kun protokollaa ei ole vielä selvitetty, tiedossa on vain että se on ModBus RS-485:n yli. Kuormanhallinnan kautta voisi muuten syöttää ohjaustietoa TWC:lle.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Go-e ja yksivaihelataus nyt käytössä. Menee hauskasti kun sähkökaapilta lähtee kolmivaihe piharakennukseen, piharakennuksessa oma sähkökaappi. Sisältä lähtevä vaihe 1 on piharakennuksessa vaihe 2 tai 3, sisältä lähtevä vaihe 2 on piharakennuksessa vaihe 1. Sisältä lähtevä vaihe 3 on sitten 2 tai 3 piharakennuksessa.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Go-e ja yksivaihelataus nyt käytössä. Menee hauskasti kun sähkökaapilta lähtee kolmivaihe piharakennukseen, piharakennuksessa oma sähkökaappi. Sisältä lähtevä vaihe 1 on piharakennuksessa vaihe 2 tai 3, sisältä lähtevä vaihe 2 on piharakennuksessa vaihe 1. Sisältä lähtevä vaihe 3 on sitten 2 tai 3 piharakennuksessa.

Onneksi voit korjata tuon siitä seinässä olevan voimavirtapistokkeen liittimestä napoja kierrättämällä, jos se sitten osaisi käyttää oikeaa vaihetta.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
En korjaa, menee juuri oikein tällä hetkellä. Eli vaihe2 on pienimmässä käytössä. Käytännössä ainoa isompi kuorma joka tuolla vaiheella oli, oli pyykinpesukone. Vilp vaihe 3, apk + ilpit vaihe 1.

Enemmän miettinyt että aiheuttaako tuo ongelmia joskus jos tulee sähköauto ja koittaa ladata kolmivaiheella. Maalaisjärjellä mietittynä ei aiheuta, mutta sähkö ei tunnu menevän aina maalaisjärjen mukaan
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Enemmän miettinyt että aiheuttaako tuo ongelmia joskus jos tulee sähköauto ja koittaa ladata kolmivaiheella. Maalaisjärjellä mietittynä ei aiheuta, mutta sähkö ei tunnu menevän aina maalaisjärjen mukaan

Usein ne taloon tulevatkin vaiheet on väärin numeroitu. Numeroilla ei ole merkitystä, vain sillä, että ne kiertää oikein päin on merkitystä. Eli 1-2-3, 2-3-1 ja 3-1-2 on laitteille ihan samanarvoisia.
 

Harrastelija

Vakionaama
Jos kurkkaat linkkiin valmistajan sivuille niin ainakin siinä puhutaan "tulossa pian" ja ko. malli mistä mainitsin.
Kun olin katsovinani että Pro mallissa oli nappi ”osta nyt” ja pro me mallissa 1/25

Edit: olikin ”löydä jälleenmyyjä”

1734814935834.png

1734815011562.png
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Froniuksen vanha wattpilot on joutanut koppaan ja uusi Wattpilot flex on putkahtanut.

 
Back
Ylös Bottom