Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos ladataan 1-vaihesena niin 230V x 6A on alin teho eli 1380W. Jos kolmivaiheisena niin sama x3.Kun aurinkovoimalan ylijäämällä ohjataan lataustehoa, niin millä teholla ne alimmillaan lataa? Voiko pilvisenä päivänä tulla auton laturille ”katkokäyntiä” ja onko se mahdollisesti haitallista? Lisääntyykö tehohäviöt tms?
Jep, tuossa on oma virtamittaus niin tuo toimii laite riippumattomasti. Wattpilothat on sama laite mutta eri merkkisenä, softakin sisässä lienee hyvin pitkälle samaa. Wattpilot on täällä toiminut kyllä moitteetta ja nyt aurinkosähkön tuotannon hiipuessa se on vain valikoinut edullisimmat pörssisähkötunnit auton lataamiseen automaattisesti.Palaan pitkästä aikaa tähän topiciin, koska vaiheilut latausaseman hankinnan kanssa on vaan jatkunut ja jatkunut.
Edellisellä sivulla oli go-e gemini ja myös go-e controller mainittu, mutta nyt vasta törmäsin siihen uudestaan eikä tarvita ilmeisesti mitään HA-säätöjä enää??
Mikähän koukku tässä nyt taas oli joka mennyt ehkä ohi…
Go-e gemini 11kW + Go-e controller.
Äpin kautta ohjattuna hoitaisi siis:
1. Pörssisähköohjauksen
2. Aurinkovoimalan ylijäämän hyödyntämisen 1/3-vaihelatauksen välillä automaattisesti
3. Kuormanhallinnan
Mainostavat, että toimii minkä invertterin kanssa tahansa. Eli siis ymmärtääkseni samat toiminnot kuin Froniuksen Wattpilotissa, mutta ei tarvitse Froniuksen inua..?
Vaikö?
Ohjain 4 paikkaa@fraatti Kuinka monta din-paikkaa tollanen laturi + ohjain vaatii kaapista yhteensä?
Sulakkeet, vikavirta + ohjain? 3+2+3?
Tai onko palstalla ketään jolla tuo E-Go + Econtroller asennettuna?
Vm 2022 kämppä ja mietityttää pitääkö alkaa jo budjetoimaan lisäboksia kylkeen vaikka vasta vajaa pari vuotta asuttu
Mittää sähköasennuksesta ymmärrä, kaapissakin jo 3 kpl 40A vikavirtasuojia ja sellanen möhkäle vie näköjään neljä paikkaa...
www.kotilaturi.fi
Jos haluat hyödyntää ylijäämää Froniuksen kanssa niin kaveriksi tarvitsee smart metrin. Kuormanhallinta onnistuu myös. Mulla moinen yhdistelmä eikä ole haittoja tullut vielä vastaan. Ketjussa taitaa olla enemmän juttua asiasta.Mikä mahtaisi tällä hetkellä olla hyvä sähköauton kotilatausasema, joka ymmärtää aurinkopaneelien tuotannon? Pitäisi joku latausasema hankkia.
Katsellut tässä Beny ja Fronius Wattpilot Home 11J latausasemia. Kotona sulkkeet 3X25A eli max. 17kw sieltä saa... Ja Fronius Symo 6.0 3-M WLAN invertteri löytyy.
Onko kokemuksia tai ehdotuksia? Mielellään saisi olla plug&play asennus, ilman ylimääräistä häsväämistä.
Onko millään valmistajalla tarjolla järjestelmää joka toimisi ilman erillistä smart meteriä? Tuoreella mittarilla P1:stä saisi netotustiedot ulos niin ei tarvisi maksaa paria sataa ylimääräistä erillisestä mittauksesta.
Oma Wallbox taipuu kanssa HA:n kautta ja tyhmän laturin saisi älytettyä kun kuristaisi latausvirtaa Teslan päädystä, mutta ihan aina ei jaksaisi itse rakentaa.go-eChargeria voit ohjata omalla automaatiolla, jos sattuu olemaan systeemit jo valmiiksi. En tiedä ottaako joku laturi suoraan P1:stä jotenkin mittaustietoja.
Buusti boxilla voi kuormanhallinnan ja aurinkosähkölatauksen toteuttaa HAN/P1 porttia käyttäen (esim. Homewizardin) lisäksi löytyy pörssisähkölataus.Onko millään valmistajalla tarjolla järjestelmää joka toimisi ilman erillistä smart meteriä? Tuoreella mittarilla P1:stä saisi netotustiedot ulos niin ei tarvisi maksaa paria sataa ylimääräistä erillisestä mittauksesta.
www.kotilaturi.fi
Ctekillä muistaakseni tuohon palikat...En tiedä ottaako joku laturi suoraan P1:stä jotenkin mittaustietoja.
Tämä vaikuttaa erittäin fiksulle. Täydellistä aurinkosähkölataamista varten tarvisi vielä mahdollisuuden valita softalla 1- ja 3-vaihelatauksen väliltä, mutta ihan kaikkea ei aina saaBuusti boxilla voi kuormanhallinnan ja aurinkosähkölatauksen toteuttaa HAN/P1 porttia käyttäen (esim. Homewizardin) lisäksi löytyy pörssisähkölataus.
![]()
Sähköauton latausasema Buusti Box Blank 11kW, pörssisähkö, kuormanhallinta, MID-mittari, RFID | KOTILATURI
Markkinoiden monipuolisin latausasema Buusti Box 11kW varmistaa juuri sinun haluamasi latauksen. Konfiguroi juuri sinun haluamasi lataustoiminto.www.kotilaturi.fi
Softalla voi valita 1- ja 3-vaihelatausen kuten myös mistä vaiheesta 1-vaihe lataus suoritetaan. Löytyy myös solar versio jossa rele hoitaa vaihdon automaattisesti 1/3-vaiheiden kesken.Tämä vaikuttaa erittäin fiksulle. Täydellistä aurinkosähkölataamista varten tarvisi vielä mahdollisuuden valita softalla 1- ja 3-vaihelatauksen väliltä, mutta ihan kaikkea ei aina saa![]()
Itse ajattelin BMW:tä ladata ihan vaan Synergin kautta, katotaan millainen tuo aurinkosähkö toiminto on. Fronius + smart meter löytyy. Ainakin pörssisähköllä lataus menee helposti ilman säätöjä.Tämä vaikuttaa erittäin fiksulle. Täydellistä aurinkosähkölataamista varten tarvisi vielä mahdollisuuden valita softalla 1- ja 3-vaihelatauksen väliltä, mutta ihan kaikkea ei aina saa![]()
synergi.so
Toiminut ihan ok BMW:llä. Tehorajan säätö latauksen alkamiselle on 1,2,4 tai 8kW. Äppiin on tulossa kuulemma päivitys aurinkolataukselle ja siinä vois sitten säätää myös 3kW. Itsellä tuo pienin latausteho säädettävissä asemasta/autosta 4kW:in 3-vaiheisena niin tuo 4kW raja on toiminut ok. Ei ole 1-vaihe laturia tullu enää kotona käytettyä tuon 3v:n hankinnan jälkeen. Pilvisempinä päivinä pitäis ladata 1-vaiheisena, jos haluais minimoida verkosta ostoa, mutta olen silloin ladannut yöllä 3-v.Itse ajattelin BMW:tä ladata ihan vaan Synergin kautta, katotaan millainen tuo aurinkosähkö toiminto on.
Ei taida Synergikään osata alle 6A virralla ladata? Startin saa kyllä alemmas jolloin isompi omakäyttö-% onnistuu mutta ottaa päälle verkosta sen mitä tarvitsee. Omasta 4 kW inusta ei kolmevaiheista latausta startattaisi koskaan eli vaihtoehdot on joko 1-/3-vaiheisen vaihdon osaava laturi tai tehdä netotus tasejakson sisään korkeammilla lataustehoilla.Itse ajattelin BMW:tä ladata ihan vaan Synergin kautta, katotaan millainen tuo aurinkosähkö toiminto on. Fronius + smart meter löytyy. Ainakin pörssisähköllä lataus menee helposti ilman säätöjä.
![]()
Synergi Supported Devices (no longer in use) | Notion
Before connecting your device to the Synergi app, please check that we support it.synergi.so
4 kWp:n paneleista tulee keskimäärin 2 kW teholla, kun yleensä atloudessa on muutakin kulutusta ei niillä juurikaan sähköautoja latailla...........
Isommat paneelit ei myöskään ole vastaus kun 4 kWp:n kanssa tulee jo valtaosa tuottoajasta enemmän energiaa kuin tarve vaatii.
Synergi lähettää autolle latauksen käynnistys käskyn, kun asetettu aurinkotehon raja ylittyy invertterillä. Riippuu siis siitä minkälaisella latauslaitteella autoa lataa. Oma shukolaturi antaa mahdollisuuden ladata 6A teholla 1-vaiheisesti ja Synergissä 1kW pienin raja latauksen sallimiseen. Jos katolta tulee 1010W niin verkosta ottaa loput.Ei taida Synergikään osata alle 6A virralla ladata?
6,56kWp/6kW voimalalla tuo 4kW lataus toimii aurinkoisena päivänä aika hyvin, 1-2kW jää muuhun kulutukseen.Isommat paneelit ei myöskään ole vastaus kun 4 kWp:n kanssa tulee jo valtaosa tuottoajasta enemmän energiaa kuin tarve vaatii.
Juu, 2 kW riittää vallan hyvin. Pohjakulutus on 200 W niin 4-5 tunnissa päivässä lataa helposti sen mitä tarvitaan.4 kWp:n paneleista tulee keskimäärin 2 kW teholla, kun yleensä atloudessa on muutakin kulutusta ei niillä juurikaan sähköautoja latailla
on niitä piikkihetkiä tietenkin mutta miillä ei merkitystä enempää kuin sähkön myynnillä
Eli tekee saman kuin Wallboxin laturi dynaamisella kuormanhallinnalla ilman eri temppuja.Synergi lähettää autolle latauksen käynnistys käskyn, kun asetettu aurinkotehon raja ylittyy invertterillä. Riippuu siis siitä minkälaisella latauslaitteella autoa lataa. Oma shukolaturi antaa mahdollisuuden ladata 6A teholla 1-vaiheisesti ja Synergissä 1kW pienin raja latauksen sallimiseen. Jos katolta tulee 1010W niin verkosta ottaa loput.
Jokaisen kannattaa mitoittaa järjestelmät oman käytön mukaan. Simuloin toteutunutta kulutusta, eri kokoisten kenttien tuotantoa ja pörssihintoja kohtalaisen pitkään ja en saanut isompaa järjestelmää kannattamaan. Kotilataukset pyörii kuukaudesta riippuen 400 kWh molemmin puolin ja auto seisoo päivät pihassa eli jokseenkin koko tarpeeseen riittää 4 kWp järjestelmän (hitusen ylimitoitetuilla paneeleilla) tuotto puolet vuodesta.Hankalaa on noin pienellä teholla, valitettavasti se vaan vaatii hieman enemmän ylimitoitusta jos haluaa merkittävästi ladata. Toki tämänkin sähkömäärän saa käyttöön, mutta hirveän hienoja systeemejä ei kannata tehdä kun talteen saatava sähkömäärä on niin pieni.
Vaikka piikki olisi 4kwp, tuntimäärä jää ohueksi jonka aikana saa 2kw ladattua. Jos tuo riittää niin sitten riittää![]()
Joo, älylatureita ei nämä Gridiot ja Synergit tietenkään peittoa, mutta mahdollistaa jonkinlaista älykäyttöä silloin, jos on erehtynyt hankkimaan perusmallin latausaseman.Eli tekee saman kuin Wallboxin laturi dynaamisella kuormanhallinnalla ilman eri temppuja.
Ihan hyvä tilanne siis, sitten kun saat sen käyttöön niin laita myös tietoa miten hyvin sait toteutumaan.Jokaisen kannattaa mitoittaa järjestelmät oman käytön mukaan. Simuloin toteutunutta kulutusta, eri kokoisten kenttien tuotantoa ja pörssihintoja kohtalaisen pitkään ja en saanut isompaa järjestelmää kannattamaan. Kotilataukset pyörii kuukaudesta riippuen 400 kWh molemmin puolin ja auto seisoo päivät pihassa eli jokseenkin koko tarpeeseen riittää 4 kWp järjestelmän (hitusen ylimitoitetuilla paneeleilla) tuotto puolet vuodesta.
"Perusmallin" sai niin paljon halvemmalla, etten pystynyt perustelemaan itselleni ja kukkarolleni sitä hinnanerotusta hienostuneempaan systeemiin. Lisäksi kun on applikaatiot joka järjestelmään ja kaikki saa päälle ja pois parilla klikkauksella, niin automaatio ei tuo ihan älytöntä lisäarvoa ainakaan omassa tapauksessani. Gridiossa tykkään, kun se ohjailee latausta öisin halvoille tunneille. En sentään ala öisin valvomaan ja kyttäämään halpoja tunteja!Joo, älylatureita ei nämä Gridiot ja Synergit tietenkään peittoa, mutta mahdollistaa jonkinlaista älykäyttöä silloin, jos on erehtynyt hankkimaan perusmallin latausaseman.
Kyllä. Perusmalliiin itsekin tarkoituksella "erehdyin". Kuormanhallintaakaan ei ole tarvinnut. 4kW lataus aamuyöllä riittää mainiosti autolle ja muutkin suuremmat kuluttajat kestää olla päällä yhtäaikaa."Perusmallin" sai niin paljon halvemmalla, etten pystynyt perustelemaan itselleni ja kukkarolleni sitä hinnanerotusta hienostuneempaan systeemiin. Lisäksi kun on applikaatiot joka järjestelmään ja kaikki saa päälle ja pois parilla klikkauksella, niin automaatio ei tuo ihan älytöntä lisäarvoa ainakaan omassa tapauksessani. Gridiossa tykkään, kun se ohjailee latausta öisin halvoille tunneille. En sentään ala öisin valvomaan ja kyttäämään halpoja tunteja!![]()
Mutta jotta tuossa ylijäämän ohjaus toimisi järkevästi niin paneleita pitää olla melkoisen vahvasti. Ohjaus kun on 3x6A eteenpäin.Buusti boxilla voi kuormanhallinnan ja aurinkosähkölatauksen toteuttaa HAN/P1 porttia käyttäen (esim. Homewizardin) lisäksi löytyy pörssisähkölataus.
![]()
Sähköauton latausasema Buusti Box Blank 11kW, pörssisähkö, kuormanhallinta, MID-mittari, RFID | KOTILATURI
Markkinoiden monipuolisin latausasema Buusti Box 11kW varmistaa juuri sinun haluamasi latauksen. Konfiguroi juuri sinun haluamasi lataustoiminto.www.kotilaturi.fi
Myös kaikki energimittarista negatiiviset arvot voi laittaa lataukseen mutta autothan aloittaa latauksen yleensä 6A eli joko 1x6A tai 3x6A jos paneeleista tule 6A ja silti haluaa käyttää kiinteistöstä poistuvaa energiaa niin asema ottaa verkosta lisää jotta 6A toteutuu.Mutta jotta tuossa ylijäämän ohjaus toimisi järkevästi niin paneleita pitää olla melkoisen vahvasti. Ohjaus kun on 3x6A eteenpäin.
Joissakin autoissa on myös käyttöliittymässä lisäksi lataustehon ohjaus. Eli kun syötät sukolla 8A, ja valitset autosta tehoksi middle tms, niin ollaankin jossain 5A:ssä. Nyt en muista mikä auto oli kyseessä. Isot pojat kertoi facessa.Myös kaikki energimittarista negatiiviset arvot voi laittaa lataukseen mutta autothan aloittaa latauksen yleensä 6A eli joko 1x6A tai 3x6A jos paneeleista tule 6A ja silti haluaa käyttää kiinteistöstä poistuvaa energiaa niin asema ottaa verkosta lisää jotta 6A toteutuu.
Teslassa ainakin saa valittua suoraan virrat 5-16A väliltä. Toimii ainakin 3-vaihelatauksessa ja antaa tiputtaa lataustehon alle Wallboxin minimin. Joku aktiivi voisi kokeilla toimiiko myös 1-vaiheisessa kun omasta suko-piuhasta ei ole hajua kun en ole koskaan käyttänyt.Joissakin autoissa on myös käyttöliittymässä lisäksi lataustehon ohjaus. Eli kun syötät sukolla 8A, ja valitset autosta tehoksi middle tms, niin ollaankin jossain 5A:ssä. Nyt en muista mikä auto oli kyseessä. Isot pojat kertoi facessa.
Toimii tosin ei tuota enää lataukseksi voi sanoa kun akun lämmitys / auton hereillä olo syö jo suurimman osan virrasta.Teslassa ainakin saa valittua suoraan virrat 5-16A väliltä. Toimii ainakin 3-vaihelatauksessa ja antaa tiputtaa lataustehon alle Wallboxin minimin. Joku aktiivi voisi kokeilla toimiiko myös 1-vaiheisessa kun omasta suko-piuhasta ei ole hajua kun en ole koskaan käyttänyt.