Aurinkosähkön ylijäämän perusteella lataustehoa ohjaavat s.autojen latauslaitteet

Luukku

Vakionaama
Kun aurinkovoimalan ylijäämällä ohjataan lataustehoa, niin millä teholla ne alimmillaan lataa? Voiko pilvisenä päivänä tulla auton laturille ”katkokäyntiä” ja onko se mahdollisesti haitallista? Lisääntyykö tehohäviöt tms?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kun aurinkovoimalan ylijäämällä ohjataan lataustehoa, niin millä teholla ne alimmillaan lataa? Voiko pilvisenä päivänä tulla auton laturille ”katkokäyntiä” ja onko se mahdollisesti haitallista? Lisääntyykö tehohäviöt tms?
Jos ladataan 1-vaihesena niin 230V x 6A on alin teho eli 1380W. Jos kolmivaiheisena niin sama x3.
Laturi kertoo autolle että kuinka paljon kulloinkin on lupa ottaa sähköä. Lataus voi sitten näyttää tälläiselle. Tuossa on vaihdeltu 1 ja 3-vaiheisen latauksen välillä itsekseen.

Tuskin mitään haittaa kun auto itse pistää latauksen hyllylle. Usein häviöt ovat hiukan suuremmat kun latausvirta on pienempi. Näistä on täällä jossain ollut joskus keskustelua. Jotkut autot lataavat paremmalla hyötysuhteella kuin toiset.
1690291740200.png
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kyllä se pörssisähköohjauskin näyttää toimivan tuossa Wattpilotissa. Eilen se lipasti halvimmilla tunneilla akun piripintaan.

1692451344232.png
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Palaan pitkästä aikaa tähän topiciin, koska vaiheilut latausaseman hankinnan kanssa on vaan jatkunut ja jatkunut.

Edellisellä sivulla oli go-e gemini ja myös go-e controller mainittu, mutta nyt vasta törmäsin siihen uudestaan eikä tarvita ilmeisesti mitään HA-säätöjä enää??

Mikähän koukku tässä nyt taas oli joka mennyt ehkä ohi…

Go-e gemini 11kW + Go-e controller.
Äpin kautta ohjattuna hoitaisi siis:
1. Pörssisähköohjauksen
2. Aurinkovoimalan ylijäämän hyödyntämisen 1/3-vaihelatauksen välillä automaattisesti
3. Kuormanhallinnan

Mainostavat, että toimii minkä invertterin kanssa tahansa. Eli siis ymmärtääkseni samat toiminnot kuin Froniuksen Wattpilotissa, mutta ei tarvitse Froniuksen inua..?

Vaikö?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Palaan pitkästä aikaa tähän topiciin, koska vaiheilut latausaseman hankinnan kanssa on vaan jatkunut ja jatkunut.

Edellisellä sivulla oli go-e gemini ja myös go-e controller mainittu, mutta nyt vasta törmäsin siihen uudestaan eikä tarvita ilmeisesti mitään HA-säätöjä enää??

Mikähän koukku tässä nyt taas oli joka mennyt ehkä ohi…

Go-e gemini 11kW + Go-e controller.
Äpin kautta ohjattuna hoitaisi siis:
1. Pörssisähköohjauksen
2. Aurinkovoimalan ylijäämän hyödyntämisen 1/3-vaihelatauksen välillä automaattisesti
3. Kuormanhallinnan

Mainostavat, että toimii minkä invertterin kanssa tahansa. Eli siis ymmärtääkseni samat toiminnot kuin Froniuksen Wattpilotissa, mutta ei tarvitse Froniuksen inua..?

Vaikö?
Jep, tuossa on oma virtamittaus niin tuo toimii laite riippumattomasti. Wattpilothat on sama laite mutta eri merkkisenä, softakin sisässä lienee hyvin pitkälle samaa. Wattpilot on täällä toiminut kyllä moitteetta ja nyt aurinkosähkön tuotannon hiipuessa se on vain valikoinut edullisimmat pörssisähkötunnit auton lataamiseen automaattisesti.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
@fraatti Kuinka monta din-paikkaa tollanen laturi + ohjain vaatii kaapista yhteensä?

Sulakkeet, vikavirta + ohjain? 3+2+3?

Tai onko palstalla ketään jolla tuo E-Go + Econtroller asennettuna?

Vm 2022 kämppä ja mietityttää pitääkö alkaa jo budjetoimaan lisäboksia kylkeen vaikka vasta vajaa pari vuotta asuttu :oops:
Mittää sähköasennuksesta ymmärrä, kaapissakin jo 3 kpl 40A vikavirtasuojia ja sellanen möhkäle vie näköjään neljä paikkaa...
 

fraatti

Hyperaktiivi
@fraatti Kuinka monta din-paikkaa tollanen laturi + ohjain vaatii kaapista yhteensä?

Sulakkeet, vikavirta + ohjain? 3+2+3?

Tai onko palstalla ketään jolla tuo E-Go + Econtroller asennettuna?

Vm 2022 kämppä ja mietityttää pitääkö alkaa jo budjetoimaan lisäboksia kylkeen vaikka vasta vajaa pari vuotta asuttu :oops:
Mittää sähköasennuksesta ymmärrä, kaapissakin jo 3 kpl 40A vikavirtasuojia ja sellanen möhkäle vie näköjään neljä paikkaa...
Ohjain 4 paikkaa
Vikavirta 4 paikkaa
Johdonsuoja
3 paikkaa

Tai yhdistetty johdosuoja ja vikavirta 4 paikkaa
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Tyhjentävää, kiitos ja kumarrus.

Taitaa tulla siis tuollainen ABB:n combo, kun ei löydy 11 vapaata paikkaa. 8 on tarjolla niin kilkkeet mahtuu sitten tasan ja kaappi täynnä.

Pari sulaketta merkitty näköjään ”varalla”-lätkällä niin ehkä pärjää vielä toiset pari vuotta :)
 

Jukikyy

Jäsen
Mikä mahtaisi tällä hetkellä olla hyvä sähköauton kotilatausasema, joka ymmärtää aurinkopaneelien tuotannon? Pitäisi joku latausasema hankkia.

Katsellut tässä Beny ja Fronius Wattpilot Home 11J latausasemia. Kotona sulkkeet 3X25A eli max. 17kw sieltä saa... Ja Fronius Symo 6.0 3-M WLAN invertteri löytyy.

Onko kokemuksia tai ehdotuksia? Mielellään saisi olla plug&play asennus, ilman ylimääräistä häsväämistä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mikä mahtaisi tällä hetkellä olla hyvä sähköauton kotilatausasema, joka ymmärtää aurinkopaneelien tuotannon? Pitäisi joku latausasema hankkia.

Katsellut tässä Beny ja Fronius Wattpilot Home 11J latausasemia. Kotona sulkkeet 3X25A eli max. 17kw sieltä saa... Ja Fronius Symo 6.0 3-M WLAN invertteri löytyy.

Onko kokemuksia tai ehdotuksia? Mielellään saisi olla plug&play asennus, ilman ylimääräistä häsväämistä.
Jos haluat hyödyntää ylijäämää Froniuksen kanssa niin kaveriksi tarvitsee smart metrin. Kuormanhallinta onnistuu myös. Mulla moinen yhdistelmä eikä ole haittoja tullut vielä vastaan. Ketjussa taitaa olla enemmän juttua asiasta.
 

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Onko millään valmistajalla tarjolla järjestelmää joka toimisi ilman erillistä smart meteriä? Tuoreella mittarilla P1:stä saisi netotustiedot ulos niin ei tarvisi maksaa paria sataa ylimääräistä erillisestä mittauksesta.
 

Sukke

Aktiivinen jäsen
Onko millään valmistajalla tarjolla järjestelmää joka toimisi ilman erillistä smart meteriä? Tuoreella mittarilla P1:stä saisi netotustiedot ulos niin ei tarvisi maksaa paria sataa ylimääräistä erillisestä mittauksesta.

go-eChargeria voit ohjata omalla automaatiolla, jos sattuu olemaan systeemit jo valmiiksi. En tiedä ottaako joku laturi suoraan P1:stä jotenkin mittaustietoja.
 

Hegsa

Aktiivinen jäsen
go-eChargeria voit ohjata omalla automaatiolla, jos sattuu olemaan systeemit jo valmiiksi. En tiedä ottaako joku laturi suoraan P1:stä jotenkin mittaustietoja.
Oma Wallbox taipuu kanssa HA:n kautta ja tyhmän laturin saisi älytettyä kun kuristaisi latausvirtaa Teslan päädystä, mutta ihan aina ei jaksaisi itse rakentaa.
 

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Näköjään Wallbox dynaamisella kuormanhallinnalla osaa myös. Ihan täydelliselle tuo ei vaikuta kun Eco-tilassa tarvitaan 2A virtaa per vaihe ja ilmeisesti ottaa silloin 4A per vaihe verkosta päälle.
 

Liitteet

  • IMG_7971.png
    IMG_7971.png
    117,7 KB · Katsottu: 67
  • IMG_7970.jpeg
    IMG_7970.jpeg
    63,7 KB · Katsottu: 81

Aki

Aktiivinen jäsen
Onko millään valmistajalla tarjolla järjestelmää joka toimisi ilman erillistä smart meteriä? Tuoreella mittarilla P1:stä saisi netotustiedot ulos niin ei tarvisi maksaa paria sataa ylimääräistä erillisestä mittauksesta.
Buusti boxilla voi kuormanhallinnan ja aurinkosähkölatauksen toteuttaa HAN/P1 porttia käyttäen (esim. Homewizardin) lisäksi löytyy pörssisähkölataus.
 

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Buusti boxilla voi kuormanhallinnan ja aurinkosähkölatauksen toteuttaa HAN/P1 porttia käyttäen (esim. Homewizardin) lisäksi löytyy pörssisähkölataus.
Tämä vaikuttaa erittäin fiksulle. Täydellistä aurinkosähkölataamista varten tarvisi vielä mahdollisuuden valita softalla 1- ja 3-vaihelatauksen väliltä, mutta ihan kaikkea ei aina saa :)
 

Aki

Aktiivinen jäsen
Tämä vaikuttaa erittäin fiksulle. Täydellistä aurinkosähkölataamista varten tarvisi vielä mahdollisuuden valita softalla 1- ja 3-vaihelatauksen väliltä, mutta ihan kaikkea ei aina saa :)
Softalla voi valita 1- ja 3-vaihelatausen kuten myös mistä vaiheesta 1-vaihe lataus suoritetaan. Löytyy myös solar versio jossa rele hoitaa vaihdon automaattisesti 1/3-vaiheiden kesken.
 

kallek

Aktiivinen jäsen
Tämä vaikuttaa erittäin fiksulle. Täydellistä aurinkosähkölataamista varten tarvisi vielä mahdollisuuden valita softalla 1- ja 3-vaihelatauksen väliltä, mutta ihan kaikkea ei aina saa :)
Itse ajattelin BMW:tä ladata ihan vaan Synergin kautta, katotaan millainen tuo aurinkosähkö toiminto on. Fronius + smart meter löytyy. Ainakin pörssisähköllä lataus menee helposti ilman säätöjä.

 

Luukku

Vakionaama
Itse ajattelin BMW:tä ladata ihan vaan Synergin kautta, katotaan millainen tuo aurinkosähkö toiminto on.
Toiminut ihan ok BMW:llä. Tehorajan säätö latauksen alkamiselle on 1,2,4 tai 8kW. Äppiin on tulossa kuulemma päivitys aurinkolataukselle ja siinä vois sitten säätää myös 3kW. Itsellä tuo pienin latausteho säädettävissä asemasta/autosta 4kW:in 3-vaiheisena niin tuo 4kW raja on toiminut ok. Ei ole 1-vaihe laturia tullu enää kotona käytettyä tuon 3v:n hankinnan jälkeen. Pilvisempinä päivinä pitäis ladata 1-vaiheisena, jos haluais minimoida verkosta ostoa, mutta olen silloin ladannut yöllä 3-v.
Mutta ihan kätevä, kun laittaa illalla tapsin kiinni niin Synergi hoitaa latauksen, joko päivällä tai yöllä.
 

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Itse ajattelin BMW:tä ladata ihan vaan Synergin kautta, katotaan millainen tuo aurinkosähkö toiminto on. Fronius + smart meter löytyy. Ainakin pörssisähköllä lataus menee helposti ilman säätöjä.

Ei taida Synergikään osata alle 6A virralla ladata? Startin saa kyllä alemmas jolloin isompi omakäyttö-% onnistuu mutta ottaa päälle verkosta sen mitä tarvitsee. Omasta 4 kW inusta ei kolmevaiheista latausta startattaisi koskaan eli vaihtoehdot on joko 1-/3-vaiheisen vaihdon osaava laturi tai tehdä netotus tasejakson sisään korkeammilla lataustehoilla.

Isommat paneelit ei myöskään ole vastaus kun 4 kWp:n kanssa tulee jo valtaosa tuottoajasta enemmän energiaa kuin tarve vaatii.
 
K

korsteeni

Vieras
...........
Isommat paneelit ei myöskään ole vastaus kun 4 kWp:n kanssa tulee jo valtaosa tuottoajasta enemmän energiaa kuin tarve vaatii.
4 kWp:n paneleista tulee keskimäärin 2 kW teholla, kun yleensä atloudessa on muutakin kulutusta ei niillä juurikaan sähköautoja latailla
on niitä piikkihetkiä tietenkin mutta miillä ei merkitystä enempää kuin sähkön myynnillä
 

Luukku

Vakionaama
Ei taida Synergikään osata alle 6A virralla ladata?
Synergi lähettää autolle latauksen käynnistys käskyn, kun asetettu aurinkotehon raja ylittyy invertterillä. Riippuu siis siitä minkälaisella latauslaitteella autoa lataa. Oma shukolaturi antaa mahdollisuuden ladata 6A teholla 1-vaiheisesti ja Synergissä 1kW pienin raja latauksen sallimiseen. Jos katolta tulee 1010W niin verkosta ottaa loput.
 

Hegsa

Aktiivinen jäsen
4 kWp:n paneleista tulee keskimäärin 2 kW teholla, kun yleensä atloudessa on muutakin kulutusta ei niillä juurikaan sähköautoja latailla
on niitä piikkihetkiä tietenkin mutta miillä ei merkitystä enempää kuin sähkön myynnillä
Juu, 2 kW riittää vallan hyvin. Pohjakulutus on 200 W niin 4-5 tunnissa päivässä lataa helposti sen mitä tarvitaan.
 

dabster

Jäsen
Vuosi sitten energiaremontin yhteydessä laitettiin aurinkopaneelit 9,8kWp ja mietin silloin, että tuliko ihan turhaan laitettua isompi järjestelmä. Suhteessa hinta jäi kuitenkin mukavalle tasolle, joten valitsin isomman järjestelmän. Pari kuukautta sitten hankittiin talouteen sähköauto ja nyt on ollut ihan hyvä todeta, että isompi systeemi oli hyvä. Aurinkoisella säällä puskee jo nyt luokkaa 8kW, joten peruskulutuksen jälkeen jää juuri sopivasti tuo 5,5kW käyttöön, jonka laturista saa asetettua. Toki kesäaikana tässä tulee silti ylituotantoa, kun ei autolla niin paljoa tule ajoa, että jokapäivä tarvitsisi ladata.

Itsellä ohjauksena nyt Gridio, joka hoitaa pörssisähköhommat hienosti halvimmille tunneille. Sain sen integroitua omaan Solikseen, mutta tuossa kun testailin sitä melko alhaisella asetusrajalla, niin ei mielestäni lähtenyt lataamaan? Onko täällä kokemuksia Gridiosta ja onkohan minulla joku täppä aktivoimatta, kun lataus ei alkanut asetetun 3kW rajan jälkeen?
 

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Synergi lähettää autolle latauksen käynnistys käskyn, kun asetettu aurinkotehon raja ylittyy invertterillä. Riippuu siis siitä minkälaisella latauslaitteella autoa lataa. Oma shukolaturi antaa mahdollisuuden ladata 6A teholla 1-vaiheisesti ja Synergissä 1kW pienin raja latauksen sallimiseen. Jos katolta tulee 1010W niin verkosta ottaa loput.
Eli tekee saman kuin Wallboxin laturi dynaamisella kuormanhallinnalla ilman eri temppuja.

Sivuhuomiona Wallbox (ja ilmeisesti moni muu laturi) antaa tiputtaa minimiksi 6 A. Auto oli valmiiksi piuhan päässä niin tuli kokeiluta ja sieltä sai tiputettua pyynnin 5A ilman että katkaisi lautausta. Wallbox ilmoitti tyytyväisenä lataavansa 3,67 kW teholla vaikkei omasta UI:sta anna kuristaa niin alas.
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Hankalaa on noin pienellä teholla, valitettavasti se vaan vaatii hieman enemmän ylimitoitusta jos haluaa merkittävästi ladata. Toki tämänkin sähkömäärän saa käyttöön, mutta hirveän hienoja systeemejä ei kannata tehdä kun talteen saatava sähkömäärä on niin pieni.

Vaikka piikki olisi 4kwp, tuntimäärä jää ohueksi jonka aikana saa 2kw ladattua. Jos tuo riittää niin sitten riittää :)
 

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Hankalaa on noin pienellä teholla, valitettavasti se vaan vaatii hieman enemmän ylimitoitusta jos haluaa merkittävästi ladata. Toki tämänkin sähkömäärän saa käyttöön, mutta hirveän hienoja systeemejä ei kannata tehdä kun talteen saatava sähkömäärä on niin pieni.

Vaikka piikki olisi 4kwp, tuntimäärä jää ohueksi jonka aikana saa 2kw ladattua. Jos tuo riittää niin sitten riittää :)
Jokaisen kannattaa mitoittaa järjestelmät oman käytön mukaan. Simuloin toteutunutta kulutusta, eri kokoisten kenttien tuotantoa ja pörssihintoja kohtalaisen pitkään ja en saanut isompaa järjestelmää kannattamaan. Kotilataukset pyörii kuukaudesta riippuen 400 kWh molemmin puolin ja auto seisoo päivät pihassa eli jokseenkin koko tarpeeseen riittää 4 kWp järjestelmän (hitusen ylimitoitetuilla paneeleilla) tuotto puolet vuodesta.
 

Luukku

Vakionaama
Eli tekee saman kuin Wallboxin laturi dynaamisella kuormanhallinnalla ilman eri temppuja.
Joo, älylatureita ei nämä Gridiot ja Synergit tietenkään peittoa, mutta mahdollistaa jonkinlaista älykäyttöä silloin, jos on erehtynyt hankkimaan perusmallin latausaseman.
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Jokaisen kannattaa mitoittaa järjestelmät oman käytön mukaan. Simuloin toteutunutta kulutusta, eri kokoisten kenttien tuotantoa ja pörssihintoja kohtalaisen pitkään ja en saanut isompaa järjestelmää kannattamaan. Kotilataukset pyörii kuukaudesta riippuen 400 kWh molemmin puolin ja auto seisoo päivät pihassa eli jokseenkin koko tarpeeseen riittää 4 kWp järjestelmän (hitusen ylimitoitetuilla paneeleilla) tuotto puolet vuodesta.
Ihan hyvä tilanne siis, sitten kun saat sen käyttöön niin laita myös tietoa miten hyvin sait toteutumaan.
 

dabster

Jäsen
Joo, älylatureita ei nämä Gridiot ja Synergit tietenkään peittoa, mutta mahdollistaa jonkinlaista älykäyttöä silloin, jos on erehtynyt hankkimaan perusmallin latausaseman.
"Perusmallin" sai niin paljon halvemmalla, etten pystynyt perustelemaan itselleni ja kukkarolleni sitä hinnanerotusta hienostuneempaan systeemiin. Lisäksi kun on applikaatiot joka järjestelmään ja kaikki saa päälle ja pois parilla klikkauksella, niin automaatio ei tuo ihan älytöntä lisäarvoa ainakaan omassa tapauksessani. Gridiossa tykkään, kun se ohjailee latausta öisin halvoille tunneille. En sentään ala öisin valvomaan ja kyttäämään halpoja tunteja! :D
 

Luukku

Vakionaama
"Perusmallin" sai niin paljon halvemmalla, etten pystynyt perustelemaan itselleni ja kukkarolleni sitä hinnanerotusta hienostuneempaan systeemiin. Lisäksi kun on applikaatiot joka järjestelmään ja kaikki saa päälle ja pois parilla klikkauksella, niin automaatio ei tuo ihan älytöntä lisäarvoa ainakaan omassa tapauksessani. Gridiossa tykkään, kun se ohjailee latausta öisin halvoille tunneille. En sentään ala öisin valvomaan ja kyttäämään halpoja tunteja! :D
Kyllä. Perusmalliiin itsekin tarkoituksella "erehdyin". Kuormanhallintaakaan ei ole tarvinnut. 4kW lataus aamuyöllä riittää mainiosti autolle ja muutkin suuremmat kuluttajat kestää olla päällä yhtäaikaa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Buusti boxilla voi kuormanhallinnan ja aurinkosähkölatauksen toteuttaa HAN/P1 porttia käyttäen (esim. Homewizardin) lisäksi löytyy pörssisähkölataus.
Mutta jotta tuossa ylijäämän ohjaus toimisi järkevästi niin paneleita pitää olla melkoisen vahvasti. Ohjaus kun on 3x6A eteenpäin.
 

Aki

Aktiivinen jäsen
Mutta jotta tuossa ylijäämän ohjaus toimisi järkevästi niin paneleita pitää olla melkoisen vahvasti. Ohjaus kun on 3x6A eteenpäin.
Myös kaikki energimittarista negatiiviset arvot voi laittaa lataukseen mutta autothan aloittaa latauksen yleensä 6A eli joko 1x6A tai 3x6A jos paneeleista tule 6A ja silti haluaa käyttää kiinteistöstä poistuvaa energiaa niin asema ottaa verkosta lisää jotta 6A toteutuu.
 

vmakela

Vakionaama
Myös kaikki energimittarista negatiiviset arvot voi laittaa lataukseen mutta autothan aloittaa latauksen yleensä 6A eli joko 1x6A tai 3x6A jos paneeleista tule 6A ja silti haluaa käyttää kiinteistöstä poistuvaa energiaa niin asema ottaa verkosta lisää jotta 6A toteutuu.
Joissakin autoissa on myös käyttöliittymässä lisäksi lataustehon ohjaus. Eli kun syötät sukolla 8A, ja valitset autosta tehoksi middle tms, niin ollaankin jossain 5A:ssä. Nyt en muista mikä auto oli kyseessä. Isot pojat kertoi facessa.
 

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Joissakin autoissa on myös käyttöliittymässä lisäksi lataustehon ohjaus. Eli kun syötät sukolla 8A, ja valitset autosta tehoksi middle tms, niin ollaankin jossain 5A:ssä. Nyt en muista mikä auto oli kyseessä. Isot pojat kertoi facessa.
Teslassa ainakin saa valittua suoraan virrat 5-16A väliltä. Toimii ainakin 3-vaihelatauksessa ja antaa tiputtaa lataustehon alle Wallboxin minimin. Joku aktiivi voisi kokeilla toimiiko myös 1-vaiheisessa kun omasta suko-piuhasta ei ole hajua kun en ole koskaan käyttänyt.
 

Tekniikkatulitaloon

Aktiivinen jäsen
Teslassa ainakin saa valittua suoraan virrat 5-16A väliltä. Toimii ainakin 3-vaihelatauksessa ja antaa tiputtaa lataustehon alle Wallboxin minimin. Joku aktiivi voisi kokeilla toimiiko myös 1-vaiheisessa kun omasta suko-piuhasta ei ole hajua kun en ole koskaan käyttänyt.
Toimii tosin ei tuota enää lataukseksi voi sanoa kun akun lämmitys / auton hereillä olo syö jo suurimman osan virrasta.

signal-2024-03-10-122159_002.jpeg
 
Back
Ylös Bottom