HomeAssistant - Yleinen support topic

Ilpo55

Jäsen
Voisin kokeille tehdä YAMLilla sensorin, missä tieto on Wh tai kWh. Tuotasta voisi homaa sitten jatkokehitellä.
Menee luultavasti huomiselle, kun alkaa vappusauna olemaan kohta lämmin.
sauna.jpg

tk-

Aktiivinen jäsen
Tallentamispaikkaa ei tarvitse murehtia, se on jossain HA:n tietokannassa.
Koko json on yksittäisessä sensorissa, mistä sen voi sitten purkaa uusiksi sensoreiksi (kanaviksi).

Olisiko ao. esimierkistä apua:

(Yo. lainauksen teksti "Joo ei..." on ko. sivun ekan postauksen teksti, ei siis sen minun postauksen teksti. Linkki aukeaa kyllä oikeaan postaukseen.)

Siinä haetaan ensin json sensoriksi "SHF temperature 70700" mistä sitten tehdään 1. arvosta sensori "SHF temperature 70700 now"

Kiitoksia kovasti! Tuota mukaillen yaml-tiedostoksi muodostui seuraavanlainen pitkällisen yrityksen ja erehdyksen kautta, mutta sehän toimii! Tai no tuossa vasta ensimmäinen sensori lisättynä, mutta loput kolme meni samalla logiikalla.

Vielä pitää tuota requestia vähän parannella, koska tuollaisenaan kysely palauttaa uuden jsonin joka kerta mikä ei ole tarkoituksenmukaista. Ymmärsinkö oikein, että tuo rest-ominaisuus ei millään tasolla ymmärrä http-koodeja? Lähinnä mietin sitä, että kun meillä tuo rajapinta palauttaa Not updated -koodia jos asetuksia ei päivitä, paitsi kerran tunnissa antaa uudestaan jsonin, ja toki sitten riittävän tiheään tai virheellisesti pollatessa myös muita koodeja, niin niistä ei loppuviimeksi tuon HA:n kanssa ole juuri iloa paitsi logeissa näkyy?

YAML:
# Pörssäri Home Assistant client
rest:
  - resource: https://dev.porssari.fi/getcontrols.php?device_mac=ABC123&client=Homeassistant
    scan_interval: 180
    sensor:
      - name: "porssari_json"
        value_template: "{{ value_json.Metadata.Timestamp }}"
        json_attributes:
          - Metadata
          - Channel1
          - Channel2
          - Channel3
          - Channel4

template:
  - sensor:
      - name: "Pörssäri Channel 1 State"
        unique_id: porssari_ch1_state
        state: >
          {% set curHour = now().hour | string %}
          '{{ state_attr("sensor.porssari_json", "Channel1")[curHour] }}'

Viimeksi muokattu:

Ilpo55

Jäsen
Tuon mittarin perässä on vain Vesi-ilmalämpöpumppu ja muut lämmitykseen liittyvät laitteet, pumput ym.
Tässä mallia Wh sensoriin.

Ensin tein template sensorin, mikä muuntaa ed. min. pulssit tehoksi. Minulla ao. koodi configuration.yaml:issa. (HA restart, koodin editoinnin jälkeen.)
YAML:
#keskimääräinen käytetty VILP-teho ed. min. aikana
template:
  - sensor:
    - name: VILP teho nyt
      unique_id: vilp_teho_nyt
      unit_of_measurement: "W"
      device_class: power
      state: '{{(states("sensor.vilp_sahko") | int)*120 }}'

Sitten tein Mini Graph Card - kortin, mikä näyttä tietoja kulutuksesta. Mini Graph Card on ensin asennettaca HACS:illä.
Kortin koodi:
Koodi:
type: custom:mini-graph-card
name: VILP nyt
hour24: true
hours_to_show: 24
decimals: 0
show:
  extrema: true
  average: false
  graph: bar
entities:
  - entity: sensor.vilp_teho_nyt

vilp_nyt.jpg

Seuraavassa postissa Integraali helpperi-sensorin teko. Ko. sensori (helpperi) summaa min. tehot, jotta niistä tulee kulutus/h [Wh].
Tuota voidaan sitten käyttää Energy Dashboardissa, jotta saadaa kulutustietoja (tunti, päivä, viikko, jne).

Ilpo55

Jäsen
Summaava helpperi.
Jos listassa (kuva integ1.jpg) ei näy Integration - Riemann ... täytyy se asentaa ensin.
Oheisten kuvien mukaan tehdään VILP kulutus sensori. Integraali ei anna ihan tarkaa summaa. Jos se heittää paljon on summaa varten tehtävä yaml:lilla sensori.

Sensoreissa pitäisi nyt näkyä lisää 2 VILP sensoria (kuva vilp_sensors.jpg).

Liitteet

• integ1.jpg
    integ1.jpg
    14,5 KB · Katsottu: 75
  • integ2.jpg
    integ2.jpg
    41,8 KB · Katsottu: 76
  • integ3.jpg
    integ3.jpg
    21,1 KB · Katsottu: 67
  • vilp_sensors.jpg
    vilp_sensors.jpg
    40,6 KB · Katsottu: 70
Viimeksi muokattu:

s282

Jäsen
Summaava helpperi.
Jos listassa (kuva integ1.jpg) ei näy Integration - Riemann ... täytyy se asentaa ensin.
Oheisten kuvien mukaan tehdään VILP kulutus sensori. Integraali ei anna ihan tarkaa summaa. Jos se heittää paljon on summaa varten tehtävä yaml:lilla sensori.

Sensoreissa pitäisi nyt näkyä lisää 2 VILP sensoria (kuva vilp_sensors.jpg).
Kiitos näistä!

Täytyy vertailla vähän tuota kulutusta, pulssitieto tulee vehkeeltä mikä osaa summata sen itsessään niin näkee hyvin tuleeko heittoa arvoihin.

tk-

Aktiivinen jäsen
Tämähän voisi hyvinkin toimia, eli triggeröidään tuo rest-sensorin päivitys vaan silloin kun tuo binäärisensori saa tilan 200 edellisen kyselyn jäljiltä. Se ei juuri toisi ylimääräisiä kyselyitä palvelimelle.

Pitääpä yrittää tässä lähipäivinä löytää jälleen pari tuntia aikaa harrasteluun. Tuosta testiversiosta muutenkin puuttuu vielä ehto mikä tarkistaa ettei json ole liian vanha ohjaamiseen, muuten saattaisi käydä yli vuorokauden nettitauon jälkeen niin (vaikkakin tuntuu melko harvinaiselta tilanteelta, että semmoinen tulisi), että luetaan vaan tyytyväisenä tuota viimeksi saadun jsonin tuntidataa.

Viimeksi muokattu:

tk-

Aktiivinen jäsen
Vähän tuota edellämainittua mukaillen sain tehtyä normisensorin johon haetaan tuo http-koodi. Vielä nyt puuttuu automaatio tuota lukemaan ja koodin perusteella kutsumaan tuota varsinaista päivitysfunktioa, mutta sensori vaikuttaisi toimivan oikein liitteenä olevan kuvan perusteella. Toki hieman viiveellä, koska päivitysväli on testimielessä vielä harvakseltaan, lähinnä oli tarkoitus tutkia, että tuo koodi käyttäytyy aikaleiman mukaisesti oikein.

Täytyy nyt vielä selvittää se, miten tuo json-anturin data saadaan säilymään tilanteessa missä request jostain syystä kuitenkin epäonnistuu. Ei ole tarkoituksenmukaista, että se pyyhkäistään tyhjäksi yksittäisen epäonnistuneen haun jälkeen vaikka siellä olisikin vielä melkein vuorokauden verran ohjausdataa jäljellä.
YAML:
sensor:
  - platform: command_line
    command: >-
      curl -o /dev/null -qsI -w "%{http_code}\n" "https://dev.porssari.fi/getcontrols.php?
      {%- set MAC = "ABC123" -%}
      device_mac={{ MAC }}&last_request={{ states('sensor.porssari_json') }}
    name: "porssari_request"
    scan_interval: 295
    value_template: "{{ value }}"

Liitteet

• Näyttökuva 2023-5-5 kello 7.11.26.png
    Näyttökuva 2023-5-5 kello 7.11.26.png
    27,2 KB · Katsottu: 78
Viimeksi muokattu:

tk-

Aktiivinen jäsen
Täytyy nyt vielä selvittää se, miten tuo json-anturin data saadaan säilymään tilanteessa missä request jostain syystä kuitenkin epäonnistuu. Ei ole tarkoituksenmukaista, että se pyyhkäistään tyhjäksi yksittäisen epäonnistuneen haun jälkeen vaikka siellä olisikin vielä melkein vuorokauden verran ohjausdataa jäljellä.
Itse itselleni vielä kommentoiden. Tähän ei oikein taida olla muuta mahdollista toimintatapaa kuin tallentaa tuo ohjaustieto vielä toiseen sensoriin mitä päivitetään ehdollisesti tuon ensimmäisen arvoihin vaikkapa ehdolla, että tuo sensor.porssari_json on saanut arvokseen ylipäätänsä haetusta jsonista luetun aikaleiman eikä "unknown", ja vaikka lisäehtona vielä, että se on tuon "tallennussensorin" aikaleimaa uudempi? Ja tämä jälkimmäinen tallennussensori on sitten se, mistä tuo ohjaustieto luetaan.

Toinen vaihtoehto olisi varmaan suorittaa tuo json-sensorin päivittäminen Python-skriptin avulla mihin heitetään tuo senhetkinen sensoridata ja päivitetään joko sensori uuden jsonin mukaan tai sitten palautetaan vanha sensoridata takaisin jos haku epäonnistuu. Mutta se taas taitaa vaatia jonkun noista Python-lisäosista käyttöön kun tarvitaan noita Pythonin kirjastoja? Ja joka tapauksessa ei mene enää tuon saman YAML-tiedoston avulla.

tk-

Aktiivinen jäsen
Projekti hiljalleen etenee jo lähestulkoon beta-version asteelle, eli nyt on versio mikä hakee ajastetusti uuden jsonin, ei hukkaa vanhaa vaikka haku epäonnistuisi, ja lisäksi tuossa ohjausdatan mukana tulee kuluvan vuorokauden ja seuraavan vuorokauden käyttäjäkohtaiset hinnat rankeineen. Eli sivustolla voi asettaa omat siirtohinnat, marginaalit jne ja ne otetaan tuossa sitten huomioon. Tosin kausisähköä ei (vielä) tueta. Ja muutkin ohjausasetukset toki pitää edelleen tehdä tuolla sivustolla, se on vähän sitten jo isompi projekti kun lähdetään niiden muuttamista tekemään tuonne HA:n puolelle.

Löytyykö ketään joka haluais ottaa tuota itselleen testiin? Mitään valmiita graafeja ei itsellä tuohon vielä ole, mutta varmaan lähipäivinä voisi semmoisiakin sitten viritellä. Pörssärin sivustolta puuttuu vielä tuki lisätä sinne "HomeAssistant-laite", mutta teen sen tässä lähipäivinä.

Viimeksi muokattu:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Jahas, nyt olisi jo 2023.6.0 core versiota tarjolla. Vielä ei oma systeemi ole kaikilta osin toipunut 2023.5 päivityksestäkään. Harmillisesti ainakin osa ihan virallisistakin integraatioista näyttää olevan ylläpidon osalta "kuolleita".

Kuka uskaltaa päivittää ekana voi tulla kertomaan mitä kaikkea meni rikki. Itse olen yleensä päivittänyt kaiken etunenässä, mutta tämä HA on opettanut vähän varovaisuutta sen suhteen ;D

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Jahas, nyt olisi jo 2023.6.0 core versiota tarjolla. Vielä ei oma systeemi ole kaikilta osin toipunut 2023.5 päivityksestäkään. Harmillisesti ainakin osa ihan virallisistakin integraatioista näyttää olevan ylläpidon osalta "kuolleita".

Kuka uskaltaa päivittää ekana voi tulla kertomaan mitä kaikkea meni rikki. Itse olen yleensä päivittänyt kaiken etunenässä, mutta tämä HA on opettanut vähän varovaisuutta sen suhteen ;D
HA:n osalta joutuu melkein nykyisin seuraamaan vanhaa ohjetta eli jos se toimii niin älä korjaa. Tuli oltua pidemmällä työkeikalla touko- ja kesäkuussa ja ainakaan etänä ei uskalla kyllä päivittää yhtään mitään tuon osalta.
Eilen panin merkille et Airthings nousi ihmeen tavoin itsestään kuolleista, olin poistanut sovelluksen jossain vaiheessa kun se lakkasi toimimasta ja eilen sit uudelleenkäynnistyksen yhteydessä löytyi ikään kun ”uutena”. Vanhat sensorit rupesivat kyllä toimimaan kun tuon asensi uudelleen. Mutta ei ole kun muutama päivä siitä kun yritin tehdä saman asian manuaalisesti eikä se silloin onnistunut.
Kai se on niin kun joku tuossa aiemmin totesi, tahti päivityksissä on niin kova että määrä ns korvaa laadun, laadunvalvonnalle ei jää riittävästi aikaa eikä resursseja.

tk-

Aktiivinen jäsen

On kyllä ripeä tahti kun vasta tuohon viime viikolla tuli ensimmäinen beta-versio jakoon. Aika haipakkaa saa olla testaamassa uudella versiolla ennenkuin se tulee virallisesti jakoon.

Itse ajattelin ratkaista tuon Pörssärin ylläpito-ongelman sillä, että asennan unRaid-koneeseen toisen virtuaalikoneen mikä ei ohjaa mitään, mutta minkä päivittää heti aina seuraavaan beta-versioon. Siinä ainakin on turvallista testata mikä toimii ja mikä ei ennenkuin päivittää varsinaisen ohjaussoftan.

-Teme-

Vakionaama
On kyllä ripeä tahti kun vasta tuohon viime viikolla tuli ensimmäinen beta-versio jakoon. Aika haipakkaa saa olla testaamassa uudella versiolla ennenkuin se tulee virallisesti jakoon.

Itse ajattelin ratkaista tuon Pörssärin ylläpito-ongelman sillä, että asennan unRaid-koneeseen toisen virtuaalikoneen mikä ei ohjaa mitään, mutta minkä päivittää heti aina seuraavaan beta-versioon. Siinä ainakin on turvallista testata mikä toimii ja mikä ei ennenkuin päivittää varsinaisen ohjaussoftan.
Beta 0 tulee tyypillisesti kuun viimeisenä keskiviikkona, eli viikkoa aiemmin ennen varsinaista julkaisua. Siitä tulee sitten n.päivittäin uusi versio kunnes varsinainen versio kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona

• Tykkää
Reactions: tk-

tk-

Aktiivinen jäsen
Beta 0 tulee tyypillisesti kuun viimeisenä keskiviikkona, eli viikkoa aiemmin ennen varsinaista julkaisua. Siitä tulee sitten n.päivittäin uusi versio kunnes varsinainen versio kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona
Tämä onkin hyvä tietää, niin ei voi sitten tuohon kuun viimeiselle viikolle aina aikatauluttaa harrasteluillan testausta varten.

Ilpo55

Jäsen
Päivitin versioon 2023.6.1.
Kaikki näyttäisi toimivan.
Päivityksen jälkeen tuli varoitus: "Configuring Command Line sensor using YAML has moved"
Tuosta pääsi eroon korjaamalla command_line sensorit configuration.yaml:ssa ao. mukaisesti

Ville-Veikko

Aktiivinen jäsen
Päivitin versioon 2023.6.1.
Kaikki näyttäisi toimivan.
Päivityksen jälkeen tuli varoitus: "Configuring Command Line sensor using YAML has moved"
Tuosta pääsi eroon korjaamalla command_line sensorit configuration.yaml:ssa ao. mukaisesti
Jees, minäkin viskasin päivityksen purkkiin ja tälläkertaa se meni hyvin ilman ongelmia. Muutin myös nuo command -line sensorit uudelle syntaksille. Muutos koski myäs binary sensoreita ja switchejä, jos niissä on command line -komento mukana.

tk-

Aktiivinen jäsen
Tulipa mielenkiintoinen ominaisuus tuon uuden command_line -sensorin asetusmuutoksen myötä minkä kanssa onkin tässä saanut hetken painia. Aikaisemmin sen päivitys onnistui samallalailla automaatiolla kun minkä tahansa muunkin sensorin, mutta eipä onnistukaan enää. Scan_interval onneksi toimii niinkuin pitää, mutta ei tuohon nyt kovin helpolla enää randomointia saa mukaan.

Viimeksi muokattu:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Pitkään olen taistellut parin Airthingsin Wave+ mittarin HA liitynnän (bt ble) kanssa. Toinen on n. metrin päässä Raspi 4:stä, jossa HA pyörii. Sen kanssa ei isommin ongelmia. Toinen on yläkerrassa sekin kyllä ehkä vain n. 4-5m päässä raspista. Siihen yhteys on ollut aika epävakaa ja viime päivinä kokonaan poikki. Ongelmaa selvitellessä tuli esille, että kun USB3 porttiin on kytketty ulkoinen SSD, niin se aiheuttaa 2,4GHz häiriöitä niin että bt, wifi, zigbee yms. voivat katkoa. Ilmeisesti tämän Raspi 4:n ongelmaa tämä etupäässä. Noh tuohan piti kokeilla ja siirsin SSD:n USB2 porttiin ja sen jälkeen tosiaan yhteys toiminut ongelmitta nyt koko päivän. Mitään silmin nähtävää eroa muutenkaan ei ole toiminnassa kyllä. En tiedä voiko USB2 jossain tilanteessa kuitenkin tulla ns. "pullonkaulaksi", ei löytynyt tähän oikein netistäkään apuja.

edit: Nyt yön päälle veti erikoisesti jumiin HA:n. Aika moni laite tippui pois pelistä ja muutenkin prossunkäyttö jatkuvasti 20% ja toiminta tahmaa. En tiedä mistä johtuu, mutta aiempaa ei ole kyllä aiemmin sattunut. Siirretääs varulta takaisin USB3:een SSD liityntä. -> siirretty ja samantien tipahti taas toinen Airthings pois pelistä. Pitänee asentaa ulkoinen BT- palikka tms.

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
ESPhome / BTproxyn avulla saa näppärästi laajennettu BT verkkoa. Shellyn plus laite toimii siinä OK, mutta myös Lilygo esp01-C3 (T-01C3 taitaa olla tarkka mallinimi) on todella näppärä BTproxy. Itsellä ko.tikkuja kämpässä 3 joilla saa peittoalueesta ongelmitta koko 230m2

kurre orava

2023.9.0 päivityksen kun ajoi niin hävisi modbus anturit kartalta. Minulla nyt onneksi ei puhtaita modbus antureita ole kun Oumanilta tulevat mutta on tuo sanalla sanoen ärsyttävää kun päivityksen jälkeen aina saa henkeä pidätellä et mikähän tällä kertaa hävisi. Etänä ei uskalla kyllä enää päivittää ylipäätään.
Saas nähdä millaisen korjauksen tuossa täytyy parsia jotta nuo mainitut anturit saa taas näkyviin.

Pretor

Aktiivinen jäsen
2023.9.0 päivityksen kun ajoi niin hävisi modbus anturit kartalta. Minulla nyt onneksi ei puhtaita modbus antureita ole kun Oumanilta tulevat mutta on tuo sanalla sanoen ärsyttävää kun päivityksen jälkeen aina saa henkeä pidätellä et mikähän tällä kertaa hävisi. Etänä ei uskalla kyllä enää päivittää ylipäätään.
Saas nähdä millaisen korjauksen tuossa täytyy parsia jotta nuo mainitut anturit saa taas näkyviin.
Joku tuota samaa valitteli myös.
Siellä on kyllä jo 9.1 julkaistu. Itse sen asensin (skippasin siis tuon 9.0) ja ainakin mulla toimii modbus normaalisti.

kurre orava

Joo, näköjään tuo oli tuohon 2023.9.1 versioon jo saatu heti korjattua. Ajoin tuon päivityksen sisälle ja lähti ainakin pelittämään. Saa nähdä pysyykö myös pystyssä. Nuo modbus anturit ovat kyllä muuten olleet harvinaisen vakaita, joskus on tuo rtu/tcp välipalikka mennyt solmuun mutta muuten nuo ovat kyllä olleet todella luotettavia.

-Teme-

Vakionaama
Testi installatioon tulee asennettua beta versiot, mutta talon ohjausta hallitsevaan vasta kuun viimeisellä viikolla, eli n.viikkoa ennen seuraavan releasen julkistusta joka on kuun ensimmäisenä keskiviikkona

-Teme-

Vakionaama
Mulla on yksi käyttämätön läppäri johon asensin proxmoxin päälle hassion virtuaalikoneessa pyörimään.
Varsinainen ”tuotantokone” on erillinen miniPC jossa HA pyörii container asennuksena
Eli kyllä ihan rauta tasolla eriytetty. Testikone kyllä käyttää tuon mqtt serveriä eli sieltä saa zigbee laitteet Z2M palveluun, wifi laitteet löytyy suoraan niin ne hoituu silleen helposti.

Harrastelija

Vakionaama
Minulla oli (NAS) dockerissa home assistant jostain viime vuoden lopulta.
Aloin sitä päivitteleen ja asetukset hukkui jonnekin (en tiedä löytyisikö vielä jostain).
No ei noita vehkeitä niin paljoa ole niin integroin ne uudelleen.
Ongelmaksi tuli että en saanut Shellyn EM3:n eri kanavia (sensor/entity) eri arealle (huoneisiin). Aikaisemmin olin tuon saanut konffattua mutta nyt näytti siltä että koko device vaihtaa huonetta.
Ideoita miten olin tuon aikaisemmin tehnyt? Uusi HA versio ei enää tuekaan?

-Teme-

Vakionaama
Minulla oli (NAS) dockerissa home assistant jostain viime vuoden lopulta.
Aloin sitä päivitteleen ja asetukset hukkui jonnekin (en tiedä löytyisikö vielä jostain).
No ei noita vehkeitä niin paljoa ole niin integroin ne uudelleen.
Ongelmaksi tuli että en saanut Shellyn EM3:n eri kanavia (sensor/entity) eri arealle (huoneisiin). Aikaisemmin olin tuon saanut konffattua mutta nyt näytti siltä että koko device vaihtaa huonetta.
Ideoita miten olin tuon aikaisemmin tehnyt? Uusi HA versio ei enää tuekaan?
Onnistuu edelleen, kun avaat devicen ja halutun esim phase A energy entityn, rattaan alta alin optio ”use device area” se pois päältä ja valitsee entitylle oman arean
IMG_4820.jpeg

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Hitusen epävakaa on ollut viime aikoina oma HA. Operating system päivitys 10.4 -> 10.5 aiheutti kerran-pari päivässä kaatumista. Palautin vanhemman version, mutta ei korjannut ongelmaa. Korjautui toistaiseksi ha supervisor repair ja ha core repair komennot antamalla. Mutta aloin miettimään, että jos hieman muuttaisi systeemiä. Nythän minulla pyörii tuo HA Raspberry pi4 8Gb sisällä. Home Assistantin "lisäosana" sen omalla supervisorilla ajetaan myös mm. influxdb kantaa ja Grafanaa. Nyt tein vanhalla läppärillä vähän virtualisointitestiä. Asentelin Proxmoxin ja siihen virtuaalikoneena Home Assistantin ja LXC kontteihin sitten erikseen mm. Mariadb (recorder), influxdb, grafana, esphome ja muutama muu mm. verkonvalvontaan liittyvä testimielessä. Vaikuttaisi pikaisella testauksella hyvältä ratkaisulta. Pitänee laittaa jokin käytetty mini pc hankintaan ja siihen asentaa tuo Proxmox. Tämä vanha läppäri saa jäädä joko demoalustaksi tai sitten asennan tähän Proxmox backup serverin.

Nyt tällä hetkellä minulla on ajossa kaksi HA:ta. Toinen on tuo Raspissa oleva "tuotantoversio" ja sitten tässä Proxmoxissa on tuo testi HA. Ainakin ESPhome palikat saa nätisti molempiin yhtä aikaa ajoon. Sähkömittarin integroin myös demoon, niin pystyi samalla testimään influxdb v2:sta ja grafanaa. Muuta en ole vielä edes kokeillut.

En ole varma onko ongelmien pohjalla tuo USB -> m.2 adapteri, ehdin kyllä hankkia myös halvan 2,5" SSD levyn ja sille uuden adapterin tarkoituksena kloonata HA sille ja kokeilla josko ongelma olisi tuossa levyssä. Mutta nyt ajatus vähän kääntynyt sille mallille, että jos käyttäisi ylimääräisen satasen tai pari ja siirtyisi virtuaaliin. Töissä jonkin verran VMwaren alustan kanssa pääsee pelailemaan, ihan mielenkiintoista kokeilla tuota Proxmoxiakin vaikka siitä nyt ei työelämässä varsinaisesti hyötyä olekaan. Toki ESXi:n asennus ja virtualisointi sen päälle on toinen vaihtoehto.

Jos tuon proxmoxin kanssa innostuu, niin sitten voi hankkia pari rautaa lisää ja tehdä clusterin. En tiedä toimisiko HA (High availability) jo kahdella raudalla? :hmm:

Viimeksi muokattu:

tk-

Aktiivinen jäsen
Hitusen epävakaa on ollut viime aikoina oma HA. Operating system päivitys 10.4 -> 10.5 aiheutti kerran-pari päivässä kaatumista. Palautin vanhemman version, mutta ei korjannut ongelmaa. Korjautui toistaiseksi ha supervisor repair ja ha core repair komennot antamalla. Mutta aloin miettimään, että jos hieman muuttaisi systeemiä. Nythän minulla pyörii tuo HA Raspberry pi4 8Gb sisällä. Home Assistantin "lisäosana" sen omalla supervisorilla ajetaan myös mm. influxdb kantaa ja Grafanaa. Nyt tein vanhalla läppärillä vähän virtualisointitestiä. Asentelin Proxmoxin ja siihen virtuaalikoneena Home Assistantin ja LXC kontteihin sitten erikseen mm. Mariadb (recorder), influxdb, grafana, esphome ja muutama muu mm. verkonvalvontaan liittyvä testimielessä. Vaikuttaisi pikaisella testauksella hyvältä ratkaisulta. Pitänee laittaa jokin käytetty mini pc hankintaan ja siihen asentaa tuo Proxmox. Tämä vanha läppäri saa jäädä joko demoalustaksi tai sitten asennan tähän Proxmox backup serverin.

Nyt tällä hetkellä minulla on ajossa kaksi HA:ta. Toinen on tuo Raspissa oleva "tuotantoversio" ja sitten tässä Proxmoxissa on tuo testi HA. Ainakin ESPhome palikat saa nätisti molempiin yhtä aikaa ajoon. Sähkömittarin integroin myös demoon, niin pystyi samalla testimään influxdb v2:sta ja grafanaa. Muuta en ole vielä edes kokeillut.

En ole varma onko ongelmien pohjalla tuo USB -> m.2 adapteri, ehdin kyllä hankkia myös halvan 2,5" SSD levyn ja sille uuden adapterin tarkoituksena kloonata HA sille ja kokeilla josko ongelma olisi tuossa levyssä. Mutta nyt ajatus vähän kääntynyt sille mallille, että jos käyttäisi ylimääräisen satasen tai pari ja siirtyisi virtuaaliin. Töissä jonkin verran VMwaren alustan kanssa pääsee pelailemaan, ihan mielenkiintoista kokeilla tuota Proxmoxiakin vaikka siitä nyt ei työelämässä varsinaisesti hyötyä olekaan. Toki ESXi:n asennus ja virtualisointi sen päälle on toinen vaihtoehto.

Jos tuon proxmoxin kanssa innostuu, niin sitten voi hankkia pari rautaa lisää ja tehdä clusterin. En tiedä toimisiko HA (High availability) jo kahdella raudalla? :hmm:
Itsellä pyörii Unraidilla, ja siihen kyllä kanssa HAOS asentuu todella nätisti. Eli jos on samanaikaisesti tarvetta myös NAS-ratkaisulle, niin tuo kannattaa myös pitää mielessä.

Käytännössä nuo virtuaalikoneet on asennettu nvme-cacheen, eli toimii hyvinkin nopeasti tuo ha. Ja kerran päivässä se varmuuskopioidaan sinne varmennettuun hdd-arrayhin.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
ESPhome / BTproxyn avulla saa näppärästi laajennettu BT verkkoa. Shellyn plus laite toimii siinä OK, mutta myös Lilygo esp01-C3 (T-01C3 taitaa olla tarkka mallinimi) on todella näppärä BTproxy. Itsellä ko.tikkuja kämpässä 3 joilla saa peittoalueesta ongelmitta koko 230m2
Hommasin pari tuollaista T-01C3:sta, mutta flashauksen kanssa ongelmia. Minulla on USB-UART (USB-TTL) palikka ja siitä:

3,3V -> 3,3V
GND -> GND
TX -> RX
RX -> TX

Esphome jää vain pyörittämään connecting.. Kokeilin jo yhdistää Lilygon päässä IO9 pinnin 3,3V:iin joka oli jokin netistä löytynyt vinkki. Lisäksi toinen oli RST pinniin 3,3V. Mutta kumpikaan ei saanut tuota vielä flashausmoodiin menemään. Muistatko @-Teme- miten tämä pitäisi tehdä? Mitään boottinappiahan tässä ei ole. Ehkä vaatinee vastusta väliin tms... Taidan jatkossa ostaa vain näitä usb- liittimellä olevia versioita :cool:

Viimeksi muokattu:

markok

Aktiivinen jäsen
Millaisia koteloita käytätte Raspberry pi:ssä missä pyörii Home Assistant? Minulla on nyt käytössä tuulettimella oleva kotelo ja tuo on aika kovaääninen. Tuleeko ongelmia jos käyttää alumiinikoteloa ilman tuuletinta?

-Teme-

Vakionaama
Hommasin pari tuollaista T-01C3:sta, mutta flashauksen kanssa ongelmia. Minulla on USB-UART (USB-TTL) palikka ja siitä:

3,3V -> 3,3V
GND -> GND
TX -> RX
RX -> TX

Esphome jää vain pyörittämään connecting.. Kokeilin jo yhdistää Lilygon päässä IO9 pinnin 3,3V:iin joka oli jokin netistä löytynyt vinkki. Lisäksi toinen oli RST pinniin 3,3V. Mutta kumpikaan ei saanut tuota vielä flashausmoodiin menemään. Muistatko @-Teme- miten tämä pitäisi tehdä? Mitään boottinappiahan tässä ei ole. Ehkä vaatinee vastusta väliin tms... Taidan jatkossa ostaa vain näitä usb- liittimellä olevia versioita :cool:
Tuo IO09 vai oliko 08 pitää yhdistää GND kun laittaa sähköihin että saa ladattua konffiksen uart kautta

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Jotenkin muistelen, että olisin tätä testannutkin, mutta ehkä sitten en. Kun kytki IO09:n GND:hen niin onnistui. Konffissa oli vielä jotain, kun ei yhdisty verkkoon. Vähän vaati googlaamista, että sai Yamlia vähän hienosäädettyä vielä. Pitää kokeilla uudelleen. Kokeilussa saada tuollainen btproxy aikaiseksi...

edit: Sain tuon toimimaan, mutta eipä tuosta ollut tähän mitään apuja. Vaikka on nyt parin metrin päässä tuosta "ongelmallisesta" Airthingsistä, niin ei toimi BT yhtään sen paremmin. Pitää jatkaa joku toinen päivä, saa jäädä nyt sähköihin.

edit2: lisää lueskellessa selvisi, että nämä proxyt toimii vain passiivisena. Se saattaa olla ongelma noiden Airthingsien kanssa. Ainakin Raspin oma BT toimi passiivimoodissa huonosti niiden kanssa.

edit3: Näköjään tuossa proxmox demo HA:ssa nuo toimii paremmin... En tiedä mistä sitten johtuu. Noh tilasinkin jo tuollaisen minipc:n johon tarkoitus laittaa pysyvämpi Proxmox ympäristö. Pitää tehdä HomeAssistantille migraatio siihen, niin jospa se tästä.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom