HZ25WKE

Missä huoneessa laite sijaitsee? Onko tuo huono sijoittaa pöhisemään sohvan päälle?
Isossa makkarissa. Eli yöllä ei paahda täysillä :D

Sohvan yläpuolella sieltä saattaa sulatuksen aikana valua viileätä ilmaa alas. En kyllä osaa yhtään sanoa että miten viileälle tuntuu jos istuu siinä alla.
 

80sliving

Aktiivinen jäsen
Isossa makkarissa. Eli yöllä ei paahda täysillä :D

Sohvan yläpuolella sieltä saattaa sulatuksen aikana valua viileätä ilmaa alas. En kyllä osaa yhtään sanoa että miten viileälle tuntuu jos istuu siinä alla.
Onko aivan mahdoton koittaa arvioida oheisesti, miten leveällä tuo viuhka menee sivussa?
Asennushetkellä ei aivan kauheasti pysty enää säätämään paikan kanssa, pitäisis siis arvioda kerrallla mahd. lähelle.
 

Liitteet

  • 0314C923-BDB0-4170-96C6-815DCA1E5B7F.jpeg
    0314C923-BDB0-4170-96C6-815DCA1E5B7F.jpeg
    72,4 KB · Katsottu: 258

hemaris

Aktiivinen jäsen
Missä huoneessa laite sijaitsee? Onko tuo huono sijoittaa pöhisemään sohvan päälle?

Itsellä on olohuoneessa, noin 3 m päässä sohvasta. Tuossa paikassa ei häiritse, toki puhallusta joutuu rajoittamaan silloin kun ollaan olohuoneessa. Eli 1/5 tai 2/5 tyypillisesti käytössä (Quiet-puhallus olisi tässä 0/5). Öisin puhallus nousee 3/5-tasolle ja poissaollessa 5/5.

Sohvan päälle en tuota itse laittaisi osittain tuon sulatuksen kylmän ilman valuman takia mutta myös sen takia että vaikka puhallusääni on tasainen noilla alhaisilla nopeuksilla, en haluasi kuunnella sitä ihan korvan vierestä.
 
Noniin eka ihmettely pumpun kanssa. Aamulla -20 asteen pakkasella veti iloisesti pitkiä lämmitysjaksoja. Nyt puolenpäivän jälkeen auringonpaisteessa n. tunnin jaksolla sitten sulatti kuivaa kennoa ja samaa teki eilenkin. Voikohan olla että aurinko lämmittää esim lämpötila-anturia muttei esim kennon lämpötila-anturia ja sitten niiden välille tulee tarpeeksi iso lämpötilaero, joka käynnistää sulatuksen :hmm:

Ulkoyksikkö on katoksessa ja aurinko pääsee suoraan paistamaan siihen laitteen kylkeen.
 

dbwarrior

Vakionaama
Minu HZ25TKE eli tätä edeltänyt malli tekee samaa. Lähtee lipsumaan sulatuksille iltapäivästä kun pakkanen paukkuu nurkissa mutta aurinko paistaa pumpun seinustalle.
Mulla kun on pumppu arduino huijauksen perässä niin saan sillä suitsittua noista huti sulatuksista pois.
 
Minu HZ25TKE eli tätä edeltänyt malli tekee samaa. Lähtee lipsumaan sulatuksille iltapäivästä kun pakkanen paukkuu nurkissa mutta aurinko paistaa pumpun seinustalle.
Mulla kun on pumppu arduino huijauksen perässä niin saan sillä suitsittua noista huti sulatuksista pois.
Minä ajattelin että jos kyhäisi jonkin aurinko-esteen tuohon. Taas on tuntikausia jauhanut lämmintä kun meni vaan varjoon pumppu.
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
Minä ajattelin että jos kyhäisi jonkin aurinko-esteen tuohon. Taas on tuntikausia jauhanut lämmintä kun meni vaan varjoon pumppu.
Luulen että on auringonpaisteen vaikutus. Itse en ole tuota nähnyt, mutta minulla onkin tilava "hikikoppi" ympärillä, kuten tuota kotelointia kauniisti foorumilla kutsutaan. Muutenkin pumppu vähän suojassa ja aurinko paistaa vaan sivusta. Ja tuuletus on hyvä sillä se ottaa ilman avoimelta kuistilta eikä seinän vierestä
 
Onko aivan mahdoton koittaa arvioida oheisesti, miten leveällä tuo viuhka menee sivussa?
Asennushetkellä ei aivan kauheasti pysty enää säätämään paikan kanssa, pitäisis siis arvioda kerrallla mahd. lähelle.
Koetin vähän arvioida tuota puhallusta. Siivekkeet käännettynä max vasemmalle ja seisoskelin 3 m päässä sisätksiköstä. Puhalluksen ilmavirran reuna oli suoraan sisäyksikön edessä ja toinen reuna noin reilun metrin päässä vasemmalla.
 
Noniin eka ihmettely pumpun kanssa. Aamulla -20 asteen pakkasella veti iloisesti pitkiä lämmitysjaksoja. Nyt puolenpäivän jälkeen auringonpaisteessa n. tunnin jaksolla sitten sulatti kuivaa kennoa ja samaa teki eilenkin. Voikohan olla että aurinko lämmittää esim lämpötila-anturia muttei esim kennon lämpötila-anturia ja sitten niiden välille tulee tarpeeksi iso lämpötilaero, joka käynnistää sulatuksen :hmm:

Ulkoyksikkö on katoksessa ja aurinko pääsee suoraan paistamaan siihen laitteen kylkeen.
Tätä auringon lämmitys -hutisulatusta ei ole nyt taas esiintynyt vaikka tänäänkin paistoi oikein mukavasti. Eikä tapahtunut kun oli kylmä mutta aurinkoinen keli. Kaipa tuossa on joku tietty lämpötila jossa tuo ilmiö pääsee esiintymään.
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
tähän voisi lisätä yhden hyvän ominaisuuden edelliseen HE9-pumppuun verrattuna: ei näytä menevän ulkoyksikkö jäähän oli keli mikä tahansa. Tänä talvena on tullut lunta ja vettä (pakkaskelillä) välillä vaakasuoraan. Edellinen pumppu olisi jossain vaiheessa kehittänyt sellaisen jääkuoren kennon takaosaan että se olisi pitänyt sulattaa manuaalisesti. Tässä pumpussa sulatukset ovat puhdistaneet kennon aina täydellisesti eikä minkäänlaista jään kertymistä ole tapahtunut.
 

Samo

Jäsen
Tänään tuli uusi otsikon pumppu meille. En ollut paikalla, kun jannut sai asennuksen loppuun. Nyt on tainnut käydä joku fiba asennuksessa, kun ei puhalla kyllä kovin kylmää. Ilmavirta tuntuu ihan samalle 22 pyynnillä mitä 16 pyynnillä. Kyseessä siis cool toiminto. Ei siis tunnu ollenkaan oikeasti kylmälle eikä kämppä kyllä ole viilentynt 3:ssa tunnissa juuri yhtään.
Oletteko muuten irroittaneet noita sivusuuntauksia toisistaan? Saisi manuaalisesti käännettyä ja suunnattua paremmin. Onko mimmonen homma? Soittelen aamulla viilennyksestä asentajalle.
 

Hhartikainen

Aktiivinen jäsen
Minkä lämpöistä puhallusilma on lämpömittarilla mitattuna? Pyöriikö ulkoyksikössä ”propelli”? Puhaltaako ulkoyksikkö kuumempaa ilmaa, kuin ulkoilma? Pitääkö kompressori ulkona ääntä?
Eli: Toimiiko laite?
 

Samo

Jäsen
Minkä lämpöistä puhallusilma on lämpömittarilla mitattuna? Pyöriikö ulkoyksikössä ”propelli”? Puhaltaako ulkoyksikkö kuumempaa ilmaa, kuin ulkoilma? Pitääkö kompressori ulkona ääntä?
Eli: Toimiiko laite?
Huomenta, illalla kun mittarin IR mittarilla niin puhalusilma oli melko sama olipa pyynti 22 tai 16, muistaakseni jotain 17.5 luokkaa. Ulkoysikön propelli pyöri mutta minusta ulkoyksikkö ei puhaltanut kuumempaa mitä ulkoilma, pieni hurina oli äänenä.
Nyt aamulla tiputin kokeeksi pyynnin16 niin n.14.5 asteista puhaltaa.
21 pyynnillä puhaltaa 15.5 .asteista
Edit: eilen siis talossa sisälämpö 28.5 astetta. Onhan se yön aikana laskenut kuitenkin 23.5-24 asteeseen pyynnin ollessa 21. Kaippa tämä toimii ihan oikein?
 
Viimeksi muokattu:

juhap88

Jäsen
Huomenta, illalla kun mittarin IR mittarilla niin puhalusilma oli melko sama olipa pyynti 22 tai 16, muistaakseni jotain 17.5 luokkaa. Ulkoysikön propelli pyöri mutta minusta ulkoyksikkö ei puhaltanut kuumempaa mitä ulkoilma, pieni hurina oli äänenä.
Nyt aamulla tiputin kokeeksi pyynnin16 niin n.14.5 asteista puhaltaa.
21 pyynnillä puhaltaa 15.5 .asteista
Edit: eilen siis talossa sisälämpö 28.5 astetta. Onhan se yön aikana laskenut kuitenkin 23.5-24 asteeseen pyynnin ollessa 21. Kaippa tämä toimii ihan oikein?

No kyllä sen pitäisi alle 10 asteista puhaltaa jos pyynti mahdollisimman kylmällä ja puhallus täysillä..
 

Samo

Jäsen
Juu, päivitystä tähän. Huomenna tulee asentaja mittailemaan paineita ja mitä lie. Ei toimi oikein kuulemma, liian lämmintä puhaltaa. Itse asiassa kennon lämpö on 14-17 astetta (ir mittarilla) olipa pyynti mitä tahansa. Liekkö tuli pakasta maanantainakappale, näitä sattuu. Onneksi on takuut vehkeissä.
 

Samo

Jäsen
Kylmäaineet kunnossa ja paineet myös. Silti ei puhalla tarpeeksi viileää. Myyjä/asentaja teki rekkulan Onniselle, odotellaan mitä vastailevat.
 

Samo

Jäsen
Update: maahantuojan mukaan puhallusilman ja kennon lämpötilat ovat normaaleissa rajoissa....... eli laite toimii oikein. Jotenkin tuntuu vain kummalliselle, että laite puhaltaa viileimmillään n.14 asteista ilmaa ulos.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Ei täällä toshibakaan puhalla viilennyksellä kuin n. 11c lukemia autopuhalluksella jne. Kuivaustoiminnolla ilmeisesti puhaltimen hidastumisesta johtuen laskee puhalluslämpö n. 6-10c lukemiin yleisesti.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Laitteen max jäähdytysteho on 3 kW. Täydellä puhallusteholla tuo tarkoittaa 10C lämpötilaeroa.
Minimipuhalluksella laitteen pitäisi kyllä noin 10C puhaltaa jos pyynti on reilusti huoneilman alapuolella.

HZ-mallin jäätymissuoja alla. Jäähdytyksen max antotehoja alla.

HZ25WKE Freeze Prevention Control 1.png
 

Liitteet

  • HZ25WKE Cool Mode Performance Data.png
    HZ25WKE Cool Mode Performance Data.png
    28,9 KB · Katsottu: 220

Samo

Jäsen
En ymmärrä tätä kohtaa manuaalista, eli milloin saan suuntauksen liikkumaan vasemmalta oikealle?

Puhalluksen suuntaus:
"LÄMPÖ-tilassa:
Jos AUTO on asetettu, vaakatason läppä on kiinnitetty esiasetettuun asentoon.
Pystysuuntainen läppä keinuu vasen/oikea suunnassa lämpötilan noustua"
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
On. Eli ne heiluu vaan, kun lämpö käy yli pyynninkö?
Kun kennon lämpötila on yli 40C.

"Automatic horizontal airflow direction can be set using remote control; the vane swings left and right within the angles as stated below. For heating mode operation, the angle of the vane depends on the indoor heat exchanger temperature as Figure 1 below."
 
Vähän tuo riippuu kelistä ulkona. Nyt kun on kylmempää niin puhallus täysillä ja pyynti noin 22 astetta. Yöksi laitan Autolle puhallulsen ettei melua liikaa. Kyllä tuota joutuu vähän säiden mukaan säätämään, plusasteilla pidin samassa pyynnin mutta puhallus pienemmällä tai Autolla.
 

Samo

Jäsen
Itellä puhallus auto ja pyynti nyt -12 kelillä 22.5c. Sen verran oli taukoa pumpun käytöstä, että en muistanutkaan, että pyynti saa olla jonkun verran korkeampi jotta tarkenee, kun lattialämmöt on pois päältä.
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
mimmosia pyyntejä ja puhalluksia tykkäätte käyttää te keillä on tämä pumppu?
Itsellä on -5 asteen lämpötilassa automaatio säätää pyyntiä 21 - 21.5 välillä. Uunia käyttäessä pyynti käy alempana samoin kuin ennen pakkauskauden alkua. Pyynti tyypillisesti tasolla 2, välillä 3.
 

Liitteet

  • pana.jpg
    pana.jpg
    40 KB · Katsottu: 224

nes

Jäsen
Täällä laitteena tehokkaampi malli HZ35WKE mutta voinen tähän samaan topicciin kirjoitella kokemuksia laitteesta kun se on tuossa ollut jokusen viikon asennettuna. Edellinen pumppu oli joku 10v vanha Panasonic, jossa lämmitysteho ei enää riittänyt kovilla pakkasilla.

-Sulatukset ovat järkeviä, suuri ero vanhojen Panasonicien sulatuslogiikkaan.
-Lämmitysteho tuntuu riittävän hyvin myös yli 20 asteen pakkasilla. Talo on 1-tasoinen n. 105m2 melko hyvin eristetty. Muuta lämmitystä ei tarvitse rinnalle vaan ILP hoitaa koko talon lämmityksen (pl pesutilat, joissa lattialämmitys)
-Comfort cloud toimii hyvin, mutta käyttöönotto ei ollut niin suoraviivaista ilman WPS:ää
-Comfort cloud näyttää n. 15% pienempää sähkönkulutusta kuin todellisuus on. Ainakin näin lämmityskäytössä pakkasella..
-Pienet sulatusäänet, vain pientä kennon napsetta kuuluu sulatuksessa.
-Sisäyksikön melutaso on mielestäni keskitasoa, ei hiljaisin laite mutta ei mikään meluisakaan.
-Ulkoyksikkö on hiljainen, ei pärinöitä talon sisälle.

Kaiken kaikkiaan olen hankintaani tosi tyytyväinen, etenkin kun tätä vertaa sulatusongelmaisiin Mitsuihin..

Mainitsit että ulkoyksikkö ei pärise sisälle, onko sulla seinätelineessä?
Mietin tuota "riittäiskö" HZ35XKE panalle seinätelineasennus, keittiön taakse, talossa puurunko lautaverhoilulla paksummalla v2010 eristevillakerroksella pitämään pärinät ulkopuolella vai suosiolla maatelineeseen, yläkerrassa makuuhuone...
 

Samo

Jäsen
Juhannuksen tienoilla asennettiin pumppu. Siitä loppuvuoden kulutus (pumppu) comfort cloudin mukaan 1035kwh. Melkein jokainen kk pumpun asentamisen jälkeen tänä vuonna kulutus ennemmän vs.2020. Tosin puita on mennyt murto-osa, kun olen jauhanut pumpulla. Muutaman kerran käytin lattialämpöjä päällä, kun oli yli 20c pakkaset.
Eli kulutukseen ei ainakaan ole vielä tuonut pumppu säästöä.
 
Juhannuksen tienoilla asennettiin pumppu. Siitä loppuvuoden kulutus (pumppu) comfort cloudin mukaan 1035kwh. Melkein jokainen kk pumpun asentamisen jälkeen tänä vuonna kulutus ennemmän vs.2020. Tosin puita on mennyt murto-osa, kun olen jauhanut pumpulla. Muutaman kerran käytin lattialämpöjä päällä, kun oli yli 20c pakkaset.
Eli kulutukseen ei ainakaan ole vielä tuonut pumppu säästöä.
Aika samat kWh:t minullakin on pumppu jauhanut samoihin aikoihin. Ja laskutkin olleet minulla isommat kuin samana aikana 2020. Tosin esim joulukuun keskilämpötila oli 8 astetta kylmempi vuonna 2021 kuin 2020.
Minun vertailua vaikeuttaa vielä se että emäntä muutti saman katon alle keväällä.
 

Samo

Jäsen
Aika samat kWh:t minullakin on pumppu jauhanut samoihin aikoihin. Ja laskutkin olleet minulla isommat kuin samana aikana 2020. Tosin esim joulukuun keskilämpötila oli 8 astetta kylmempi vuonna 2021 kuin 2020.
Minun vertailua vaikeuttaa vielä se että emäntä muutti saman katon alle keväällä.
Joo tuo on totta, että syksy 2021 on ollut kylmempi mitä 2020.
Pitää nyt seurata tämä alkuvuosi vielä ja verrata kulutuksia. Jos menee enemmän sähköä niin lämmitän lattioilla ja puulla (puut ilmaisia) ja viilennän pumpulla vaan kesällä :D
 
Joo tuo on totta, että syksy 2021 on ollut kylmempi mitä 2020.
Pitää nyt seurata tämä alkuvuosi vielä ja verrata kulutuksia. Jos menee enemmän sähköä niin lämmitän lattioilla ja puulla (puut ilmaisia) ja viilennän pumpulla vaan kesällä :D
Tuo ILPin 1000 kWh kulutushan on tuottanut ilmaista lämpöä varmaan jotain 1500-2000 kWh (jos COP ollut vaikka reilun 2,5). Minä en ole lauhoilla kelillä nyt puulla lämmittänyt mutta kun on alkanut kirimään yli 10 asteen pakkaset niin takka on lämmennyt ja sitten -20 pakkasilla jo reilstikkin puilla lämmittänyt. Puut on vaan puoli-ilmaisia niin olen käyttänyt vaan kovemmilla pakkasilla takka :D
 

mark

Tulokas
Mainitsit että ulkoyksikkö ei pärise sisälle, onko sulla seinätelineessä?
Mietin tuota "riittäiskö" HZ35XKE panalle seinätelineasennus, keittiön taakse, talossa puurunko lautaverhoilulla paksummalla v2010 eristevillakerroksella pitämään pärinät ulkopuolella vai suosiolla maatelineeseen, yläkerrassa makuuhuone...
Tämä minun pumppuni on maatelineellä. Itse en laittaisi seinään. Hermot siinä menisi jos vähääkään kuuluisi ääniä.
 

Netta

Tulokas
Joo tuo on totta, että syksy 2021 on ollut kylmempi mitä 2020.
Pitää nyt seurata tämä alkuvuosi vielä ja verrata kulutuksia. Jos menee enemmän sähköä niin lämmitän lattioilla ja puulla (puut ilmaisia) ja viilennän pumpulla vaan kesällä :D
Vaihdettiin lokakuussa tämä pumppu ikivanhan panan tilalle. Viime vuoden helmikuussa kulutus oli 1400kwh ja nyt joulukuussa tasan tonni. Lämmitystarveluku oli helmikuussa 704 ja nyt joulukuussa 736. Lisäksi joulukuu toki muutaman päivän pidempi. Eli meillä ainakin säästöä tuli varsin reippaasti.
 

AHaa

Jäsen
Täällä ollut HZ25WKE viime syksystä alkaen. Pääosin tyytyväinen olen ollut. Sisäyksikkö on kohtuullisen hiljainen, toki puhalluksella ääntä kuuluu. Sulatuksella satunnaista napsumista, ei ole juuri häirinnyt. Toisaalla oleva Toshiba Premium tuntuu äkkiseltään kyllä hiljaisemmalta.

Jokin vika tässä Pansussa tosin on, sillä sulatuksen alussa kuuluu useimmiten voimakas viheltävä ääni, kaksi tai kolme eri "säveltä" laskevalla melodialla. Kuuluu sekä ulkona että sisällä yhtä voimakkaasti. Toisinaan päästää vain normaalin tuhahduksen. Tämä vika lähtee selvitykseen, katsotaan mitä asialle on tehtävissä.

Meillä pumppu sulattaa melko tiheästi, jopa epänormaalin tiheästi verrattuna muiden kokemuksiin. Kovillakin pakkasilla, kuivalla ilmalla sulattaa lähes aina tunnin välein. Välillä työskentelee kaksi tuntia kerrallaan sulatusten välissä. Pumppu lämmittää 130 neliön kokoista asuintilaa 2005 valmistuneessa talossa. Lisäksi lämmitetään uunia nyt kovilla pakkasilla vähintään joka toinen päivä, lauhemmalla kerran-pari viikossa.

Panasonic Cloud integroituu hyvin Home Assistant -kotiautomaatioon, ja automaatio ohjaileekin pumpun pyyntiä ja puhallusta sen mukaan paljonko sisällä ja ulkona on lämpöä. Perussäätö on 22 astetta sisällä (mitattuna erillisillä huoneantureilla) ja puhallusnopeus 2. Kun pakkaset kiristyy, puhallusnopeutta nostetaan, jotta saadaan lämpö liikkumaan paremmin kulmahuoneisiin ja hyötysuhde paremmaksi. Pyyntiä taas säädetään sisälämpötilan mukaan: aina kun huoneen lämpötila nousee puoli astetta, pumpun pyyntiä lasketaan puolella asteella ja päin vastoin. Nostaa pyyntiä puolella asteella myös ulkolämpötilan laskiessa -20 alle. Näin pitää todellisen sisälämpötilan hyvinkin tasaisena. Pumpun oma ulkoanturi muuten valehtelee aika roimasti kovilla pakkasilla. Todellinen lämpötila -29, pumppu näyttää ulkona olevan -22.

Kaikenkaikkiaan ongelmaton ja luotettava laite ollut näin muutaman kuukauden perusteella.
 
Back
Ylös Bottom