Ilmanvaihtokoneiden laakerit

Matias

Aktiivinen jäsen
Pitäisikö tuo musta muovinen läpyskä, jossa tietoja, keskeltä saada revittyä jotenkin irti?
Se irroitetaan sopivalla talttameisselillä lovien kohdalta taivuttamalla.
Alta pitäisi näkyä laakeri,akselin pää ja lukkoprikka.
Lukkoprikka pois ja sopivalla tuurnalla naputellaan akseli laakerin sisäkehän läpi kokonaan ulos.
Kannattaa säilyttää lukkoprikka ja muovinen läpyskä,kun uudet laakerit on vaihdettu ja moottori kasattu niin lukkoprikalla lukitaan akseli ja läpyskä suojalevyksi laakerin päälle.
Kannattaa käyttää molemminpuolin suojattuja laakereita (2Rsi tai 2Z) uusina laakereina,niissä on valmiina voiteluun tarvittava vaseliini laakerissa.
 

Sepe2

Jäsen
Kiitos avusta, sain poistopuhaltimen laakerin vaihdettua. Lukkoprikka olikin vähän konstikas irrotettava, kun ei tarpeeksi pientä työkalua meinannut löytyä. Kone ei kyllä tällä laakerinvaihdolla hiljentynyt. Pitää vaihtaa tulopuhaltimenkin laakeri vielä toisella kertaa.
Laakerit oli Suomen Laakerikeskuksesta SKF-608 2Z 8x22x7 mm. Kone Ilto 300. Puhallin Östberg RFE 140 CUU vuodelta 2004.
 

Matias

Aktiivinen jäsen
Kone ei kyllä tällä laakerinvaihdolla hiljentynyt.
Puhdistithan puhaltimen siipipyörän ulkokehän siivekkeistä niihin kertyneen/tarttuneen pöly ja likatahnan?
Jos ei ole puhdistettu niin tekee tasapainohäiriöitä ja siitä johtuvaa resonointia.
Siipipyörä.jpg
 

Sepe2

Jäsen
Puhdistithan puhaltimen siipipyörän ulkokehän siivekkeistä niihin kertyneen/tarttuneen pöly ja likatahnan?
Rapsuttelin ne varsin puhtaiksi puutikulla. Ihan kaikkea ei saanut pois, mutta melkein. Tuo kuva on ennen-kuva! Toisen puhaltimen laakerit tosiaan vaihtamatta. Toivottavasti ääntely vähenee, kun sen saan tehtyä.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Tulopuhallin jos ääntää, niin se tosiaan sitä ääntä levittää kämppään enemmän kuin poistopuhallin. Jos nuo on samanlaisia, niin voithan vaihtaa puhaltimien paikkaa jos ääni käy hermoille.
 

jussipa

Aktiivinen jäsen
Kiitos avusta, sain poistopuhaltimen laakerin vaihdettua. Lukkoprikka olikin vähän konstikas irrotettava, kun ei tarpeeksi pientä työkalua meinannut löytyä. Kone ei kyllä tällä laakerinvaihdolla hiljentynyt. Pitää vaihtaa tulopuhaltimenkin laakeri vielä toisella kertaa.
Laakerit oli Suomen Laakerikeskuksesta SKF-608 2Z 8x22x7 mm. Kone Ilto 300. Puhallin Östberg RFE 140 CUU vuodelta 2004.
Itse vaihdoin saman ikäiseen Ilto 400 -koneeseen myös käyntikondensaattorit. Ääntämiseen tuskin vaikuttaa. Varmaan varmistit luukun ollessa auki, että molemmat puhaltimet pyörii tasaisesti?
 

Sepe2

Jäsen
Tuli toisenkin puhaltimen laakeri vaihdettua ja kone on nyt mielettömän hiljainen. Luukun auki ollessa piti taskulampulla tarkistaa puhaltimien pyörivän, kun mitään ääntä ei ykkösnopeudella kuulu. Kannatti vaihtaa laakerit!
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Parmair Iiwari, varmaan jo 30 vuotias, ei muita tuntomerkkejä tällä hetkellä.

Tuohon pitäisi ainakin laakeriremppa tehdä jos sen saisi tekohengitettyä vielä jokuseksi vuodeksi. Jotain vinkunaa kuulemma kuuluu, en tiedä onko tuolle ikinä tai lähes ikinä mitään muuta tehty kuin suodatinta vaihdettu.

Mitähän laakereita tuo syö?
Onko tuossa jotain muuta mitä samalla kertaa kannattaa tsekata/korjata/huoltaa?

Kyllähän tuon sitten silmällä näkee kun koneen avaa, mutta saisi vähän etukäteen hommattua varaosaa kun jonain viikonloppuna tuota varmaan vasta pääsee räppäämään.

katso liitettä 97316

Tämä meni työnalle eilen, kun tuli asiaa kohteeseen. Puuilosta 608 lakrut 4 kpl mukaan ja matkaan.

Puhaltimen tyyppiä en älynnyt merkata ylös, mutta nuo laakerit sinne sopi.

Kone asennettu tiukasti kaapin sisään, joten sivupeltejä ei saanut auki ilman kaappien purkua, johon en ruvennut sillä kertaa.

Poistopuhallin irtosi kolostaan tällä menetelmällä:
IMG-20240602-WA0003.jpeg

Moottorin purkajaisissa lukkorengaspihdit eivät sitten millään sopineet paikalleen, mutta lukkorengas lähti lopulta helposti irti kahdella talttapääruuvarilla. Toinen laakeri oli jo ruosteessa joten isoin rohina tuli siitä. Laite muuttui yllättävän hiljaiseksi.

Samalla tuli pestyä lämmön talteenottokennosta sekä koneen sisältä öttiäiset ja liesarin imun mukana tullut rasva pois.

Tulopuhallinta en huoltanut, koska sen edessä on peltiosien lisäksi kaikki elektroniikka/sähköhärpäke -> pakko se kaappi on purkaa tuon takia sitten joskus. Mutta tulopuhallin on hiljainen, ei kiirettä sen kimppuun. Pitää talvella kuulostella pitääkö vikinää.

Helppo homma, vaikka vähän pitikin kikkailla.
 

iro

Vakionaama
Tämä meni työnalle eilen, kun tuli asiaa kohteeseen. Puuilosta 608 lakrut 4 kpl mukaan ja matkaan.

Puhaltimen tyyppiä en älynnyt merkata ylös, mutta nuo laakerit sinne sopi.

Kone asennettu tiukasti kaapin sisään, joten sivupeltejä ei saanut auki ilman kaappien purkua, johon en ruvennut sillä kertaa.

Poistopuhallin irtosi kolostaan tällä menetelmällä:
katso liitettä 97991

Moottorin purkajaisissa lukkorengaspihdit eivät sitten millään sopineet paikalleen, mutta lukkorengas lähti lopulta helposti irti kahdella talttapääruuvarilla. Toinen laakeri oli jo ruosteessa joten isoin rohina tuli siitä. Laite muuttui yllättävän hiljaiseksi.

Samalla tuli pestyä lämmön talteenottokennosta sekä koneen sisältä öttiäiset ja liesarin imun mukana tullut rasva pois.

Tulopuhallinta en huoltanut, koska sen edessä on peltiosien lisäksi kaikki elektroniikka/sähköhärpäke -> pakko se kaappi on purkaa tuon takia sitten joskus. Mutta tulopuhallin on hiljainen, ei kiirettä sen kimppuun. Pitää talvella kuulostella pitääkö vikinää.

Helppo homma, vaikka vähän pitikin kikkailla.
Joskus tuli vaihdettu Ilmavaan Bilteman laakerit. Vuoden kulutua olivat jo niin äänekkäät että piti vaihtaa tilalle uudet laadukkammat. Niillä sitten mentiin seuraavat kymmenen vuotta.
 

pökö

Kaivo jäässä
Joskus tuli vaihdettu Ilmavaan Bilteman laakerit. Vuoden kulutua olivat jo niin äänekkäät että piti vaihtaa tilalle uudet laadukkammat. Niillä sitten mentiin seuraavat kymmenen vuotta.
sama tietty mistä ostaa jos valmistaja on esim SKF, mutta kun tuo yleinen 608 laakeri käy esim rullaluistimien renkaisiin niin halpapaikoissa voi olla noita aika huonojakin, selkaisia ettei oikein moottoreihin kehtais laittaa
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Joskus tuli vaihdettu Ilmavaan Bilteman laakerit. Vuoden kulutua olivat jo niin äänekkäät että piti vaihtaa tilalle uudet laadukkammat. Niillä sitten mentiin seuraavat kymmenen vuotta.
Wurthin tekeleet noi Puuilosta hommatut, ei varmaan sieltä paskimmasta päästä mutta ei varmaan myöskään parhaimmasta. Kahtellaan, ei ole enää paha vaihtaa jos alkaa ääntämään.
 
  • Tykkää
Reactions: iro

Henri243

Jäsen
Nilan VP18C/EC, vuosimallia 2016. Tässä näytti olevan Poistopuhaltimen malli G3G140-AV17-14, laakerissa leimat Singapore NMB 626Z. Vielä on uudet laakerit hakematta, mutta olipa taas homma saada puhallin esille, että pääsi varmistamaan laakerien mallin.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Nilan VP18C/EC, vuosimallia 2016. Tässä näytti olevan Poistopuhaltimen malli G3G140-AV17-14, laakerissa leimat Singapore NMB 626Z. Vielä on uudet laakerit hakematta, mutta olipa taas homma saada puhallin esille, että pääsi varmistamaan laakerien mallin.
Laitetaas tuokin listaan muidenkin iloksi.
 

Henri243

Jäsen
Nilan VP18C/EC, vuosimallia 2016. Tässä näytti olevan Poistopuhaltimen malli G3G140-AV17-14, laakerissa leimat Singapore NMB 626Z. Vielä on uudet laakerit hakematta, mutta olipa taas homma saada puhallin esille, että pääsi varmistamaan laakerien mallin.

Laitetaas tuokin listaan muidenkin iloksi.

Kuitataas nyt vielä, että tulopuhallin oli tässä samaa mallia ja samoilla laakereilla.

Laitoin tilalle NSK:n 626ZZ laakerit.
 

Alfonzo

Aktiivinen jäsen
Se olisi aika vaihtaa laakerit myös Lämpösampoon. Nyt on vuodesta -99 pyörineet 608-2Z laakerit.

On sen verran veemäinen vaihdettava, jotta mielellään menisi sillä laadukkaimmalla. Mikähän se tänäpäivänä olisi? Edes SKF ei ole välttämättä laadun tae tänä päivänä.
 
Tervehdys laakerifoorumille.

Itsellä alkoi Sam 40 tuloilmamoduuli pitämään tälläistä ääntä (nibe f750 paketin mukana tullut). 2018 asennettu. Ollaan asuttu tässä talossa nyt vajaa 3kk ja oikeen mitään kosketuspintaa ei näihin ole.

Onkohan reilu 6v nibellä vielä takuuta?
Onkohan tämä laakeri vika? Hiukan sellainen vinkuva mielestäni.

 

Rusakko

Tulokas
Hei,

Vallox 140 Effect SE:n puhallinmoottorissa on 2 kpl 6000z-laakereita (10x26x:cool:. Sama laakerityyppi löytyy moottoreiden vuosimalleista 2007 ja 2021, minkä totesin kun moottoreiden laakerit uusin vastikään.
Vaihdoin seuraavat laakerit: 6000-2Z/C3GJN SKF

Itse vaihtotyö noudatti aikalailla samaa kaavaa, mistä onkin ihan videokin mm Youtubessa olemassa. Ei edes ulosvetäjää tarvittu.

Tässä foorumissa olikin tuon puhaltimen tyyppi ja moottori mainittu, mutta ei itse laakeria, joten tässäpä oheinen tieto sitä kaipaaville. Tätä tietoa itse kaipasin aiemmin, mutta tällä kertaa itse hankin sen muille.

Mukavia laakerinvaihtoremontteja!
 

Karga

Aktiivinen jäsen
Vaihdoin taas pingviiniin poistopuhaltimen laakerit. Varmaan kolmannet tai neljännet 7 vuoteen. Ei jaksa enää edes ihmetellä. Vaihtaa vaan parin vuoden välein, kun alkavat ääntämään. Puolen tunnin homma.
 

toukopouko

Mitä minä sanoin...
Suurinpiirtein vuoden taisi kestää Pingvin tulopuhaltimessa SKF E2.626-2Z/C3. Taas ääntää, joten eiköhän se laakeri ole kaput kun siivekkeetkin putsailin viimeksi huolella. Ei järin pitkäikäiset siis olleet
 

toukopouko

Mitä minä sanoin...
Suurinpiirtein vuoden taisi kestää Pingvin tulopuhaltimessa SKF E2.626-2Z/C3. Taas ääntää, joten eiköhän se laakeri ole kaput kun siivekkeetkin putsailin viimeksi huolella. Ei järin pitkäikäiset siis olleet
Pitää hakea uudet laakerit josta tulikin mieleeni, että mistähän voisi löytyä tarpeeksi pienet lukkorengaspihdit jolla saisi lukkorenkaan hyvin akselilta/akselille? On aika pieni se lukkorengas, ettei ainakaan omilla pihdeillä onnistunut vaan meni kikkailuksi.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Pitää hakea uudet laakerit josta tulikin mieleeni, että mistähän voisi löytyä tarpeeksi pienet lukkorengaspihdit jolla saisi lukkorenkaan hyvin akselilta/akselille? On aika pieni se lukkorengas, ettei ainakaan omilla pihdeillä onnistunut vaan meni kikkailuksi.
Ostin motonetistä pienimmät mitä löytyi. Luulisin että malli oli tämä
 

Alf

Aktiivinen jäsen
Vallox Digit SE:n ulkoa sisään vetävään moottoriin vaihdoin laakerit 5,5v sitten. Nuo olivat paikallisesta laakerikaupasta. Elokuussa alkoivat laakerit huutamaan. Hankin samasta paikasta NTN:n non-contact rubber seal laakerit - speksit: https://bearingfinder.ntnamericas.c...s/single-row-radial-ball-bearings/608llbc3-em

Myyjän mukaan näillä pitäisi olla pitempi kestoikä tällaisessa käyttökohteessa verrattuna heidän bulkki 608:ihin. Nämä tulivat oikein yksittäispakatuissa pahvirasioissa, joiden sisällä laakeri oli muovipussissa.
Laakerit ovat nyt paikallaan ja kestokoe käynnistetty.

Vanhojen laakerien loppumisen syyksi arvelin huonon vaseliinin. Kuulat olivat jauhaneet vaseliiniin reiät ja lopulta jääneet ilman rasvaa. Vanhat olivat peltisuojuksilla.
 

TaidotOn

Tulokas
Suurinpiirtein vuoden taisi kestää Pingvin tulopuhaltimessa SKF E2.626-2Z/C3. Taas ääntää, joten eiköhän se laakeri ole kaput kun siivekkeetkin putsailin viimeksi huolella. Ei järin pitkäikäiset siis olleet
Nilan EC9:iin olen vaihtamassa laakerit. Alkuperäisissä pöly ja kosteussuojaus (kumitiiviste). Vastaava SKF:llä SKF 626-2RSH. 2Z ilmeisesti metallitiivisteellä, eli suojaa vain pölyltä? Mietin vain, että pettääkö laakerit monella vain siitä syystä, että laakeri saa kosteutta ja ruostuu? Näkee tietysti laakerin sisältä, onko ruostetta vai ei.

Jostain luin myös, että AC puhaltimissa yleisesti pölysuojaus ja EC-puhaltimissa pöly- ja kosteussuojaus tarpeen.
 

piizei

Tulokas
EDIT:

Sainkin jo vastauksen yhteen tarjouspyyntöön: https://www.euro-service.fi/
Cervi Huolto vastasi, että eivät vaihda pelkkiä laakereita

Euro-Service tarjosi laakereiden vaihdon 158€ (alv25,5%). Aamulla puhallin heille ja voi noutaa iltapäivällä. Mielestäni kohtuullinen hinta, kun vaihtoehtona uusi puhallin kustantaisi 560€.

ALKUPERÄINEN VIESTI:

Loistavaa tietoa tässä ketjussa, kiitokset siitä.

Enervent Pandionin tuloilmapuhaltimen laakerit pitäisi vaihtaa. Onko kellään kokemusta, onko mitään järkeä teettää vaihtaminen Enerventin huoltokumppaneilla, vai nouseeko hinta helposti uuden moottoin tasolle?

Itselläni ei ole vaihtamisesta kokemusta eikä tällä hetkellä aikaa alkaa asiaan perehtymään. Onneksi kanaviin kantautuva melutaso ei vielä ole paha, mutta jotain pitäisi tehdä pian.

Sinänsä käsittämätöntä, että Enerventin tuki ehdottaa suoraan verkkokaupasta uutta moottoria, kun muutaman kympin laakerit pitäisi vaihtaa. Se siitä kestävästä kehityksestä.
 
Viimeksi muokattu:

toukopouko

Mitä minä sanoin...
Ai saakelin saakeli, nyt osui kohdalle taas sellainen hetki, kun tunsi itsensä oikein erityisen viisaaksi. Pakko jakaa, vaikka tietysti hieman noloakin tämä on.

Diagnosoin ammattimiehen elkein ajoittain kovilla puhallinnopeuksilla kuuluvan "jurisevan" ääntelyn tuloilmapuhaltimen laakereihin. Kaupasta uudet laakerit ja vaihtotyöhön. Erikoisesti ääni tuntuikin hävinneen tämän jälkeen, kunnes taas seuraavana päivänä ääni tuntui palanneen. Noh, kerrankos sitä diagnoosi pieleen menee ajattelin ja vaihtelin sitten myös poistopuhaltimen laakerit. Ääni kuitenkin välillä kuului ja välillä ei, ja tietenkin se tuntui kuuluvan aina nimenomaan öisin. Seuraavaksi katselin taskulampulla tulo- sekä poistoilmaputket ja putsailin jopa ulkosäleikön ritilän. Eipä niissä mitään ihmeellistä ollut ja ääni pysyi.

Noh. Nyt sitten sattumoisin menin meidän teknistä tilaa vastapäätä olevan kodinhoitohuoneen kaapille (IV kone on seinän takana). Kaappi on aivan täynnä rouvan kippoja ja kappoja, eikä taida ihan täysin edes kaapin ovet mennä kiinni kun tavaraa pursuaa. Satuin painamaan kaapinovea kiinni ja simsalabim ääni katosi! Eli se on ihan täysin ollut kiinni siitä, onko kaapin ovet olleet kiinni ja miten tavarat siellä sattuivat olemaan ja resonoimaan ovea vasten. On tietysti oikein pätevä kaikukoppa tuollainen iso kaappi. Tässä vielä oikein hyvin hämäsi se, että tämä juriseva ääni kuului myös siellä teknisen tilan puolella niin tutkimukset menivät siis ihan väärille linjoille heti kärkeen.

Että sellainen tapaus, kyllä ihminen osaa sitten olla viisas otus!
 

jannu93

Aktiivinen jäsen
Laakerit vaihdettu vallox MV110 Ebmpaps R3G146-AD23-16 puhaltimeen. Laakerien malli 626D, mitat 6mm x 19mm x 6mm. Laakeri centeriltä 6€ kappale FAG laakerit. Tässä hyvä video MV mallin puhaltimien irroitukseen:
 

Liitteet

  • IMG_0572.jpeg
    IMG_0572.jpeg
    268,5 KB · Katsottu: 19

möntti

Tulokas
Vallox 096 SE
Urakuulalaakeri 626-2RSH/C3 (6x19x6)
Etrassa n. 8€/2kpl

P.S. Tulopuolen puhaltimen takaisin asennus on muuten ahdasta hommaa! 😅

P.P.S. Laakerit meni poisto- ja tulopuolelta vuoden sisään toisistaan (kestivät 10v ja 11v), joten jos saman koneen omistat, suosittelen vaihtamaan kerralla molempiin puhaltimiin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom