ILTO Comfort CE50 enemmän kuin lämpöpumppu?

Käsittääkseni tuollakaan ei tähän saakka ole tarvinnut isompaa remontoida.

Saako tähän enää varaosia? Nettiä selaamalla en ainakaan heti löytänyt tälle varaosalähdettä.

Onko tuo CE50:ssä mitään ulkoista ohjausta? Ajattelin josko sitä pystyisi ohjaamaan Shellyllä tai vaikka ulkoisella releellä lämpötilan tiputukseen tai koneen pakkosammutukseen tilanteessa, jossa sähkön hinta huitelee pilvissä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
No pohjimmiltaanhan tuo koko keksintö jäi varsin lyhytikäiseksi, ei sitä taidettu myydä kuin pari hassua vuotta kun jo se poistui markkinoilta. Tässä meidänkin Älvsbyssä juuri 2010 toimitettiin tätä CE50 ja jo 2011 oli näitä uudempia Nibejä. Näin ollen tuon laitteen tieto-taito tässä maassa on todella nirkonen ja liekö varaosatarjontaakaan juuri lainkaan. Vaan onko noilla varaosilla nyt niin väliäkään, tuo kun on huoltomielessä sellainen aivopieru jonka olisi suonut jäädä ihan kokonaan syntymäti. Ilman sivupeltien irroitusta tuohon et vaihda käytännössä yhtään mitään, et kiertovesipumppua, et paisaria, kompurasta yms. nyt sitten puhumattakaan. Ja nuo kylkipellithän on tietysti pultattu kiinni sieltä laitteet takaseinästä ja kuinka monella tuo on oikeasti asennettuna niin kauas seinästä että tuonne pääsee millään mitenkään käsiksi. Joten kylkipeltien leikkuuksi menee, kuten meni meilläkin tuon kiertovesipumpun vaihdon yhteydessä ja silti meinasi olla ahdasta sitä tuolta kupariputkien välistä pujotella.

Eli kyllä tuo on aikalailla kertakäyttötavaraa joka nyt sitten kestää vain sen oman aikansa ja sen jälkeen lähtee koko kaappi pihalle, uutta tilalle. Tuossakin on silleen kuulemma ollut melkoisesti laatuvaihteluitakin, kellä kestänyt vain 9v, toisella menee lähemmäs 20v. Se huoltomies joka meilläkin kävi, oli niitä harvoja jotka ihan oikeasti tuosta jotain tiesikin, esitteli meikäläisellekin parit kikat vaikka kuinka jo erilaiset menut yms. tuost aolenkin jo auki saanut, vaan silti tuo nuori jamppa pääsi vielä yllättämään. No anyway kuulemma juuri kompurapiirissä on nuo täytökset hiukka vaihdelleet, kenties liitoksissa jotain pienen pientä tihkumista, joillain ollut siellä joukossa ihan roskaakin ja siitä johtuen tuo kompura onkin sitten kestänyt tahi ollut kestämäti. Kehuskeli vaan että meillä käynyt melkoinen munkki ja tuossa meitin vehkeessä kaikki on silleen todella hyvin kunnossa että kompuran kyllä ainakin pitäisi vielä jaksaa ihan hyvin vielä toiset +10v, jos ei pidempäänkin, vaan katsoo nyt sitten...
 

Pumppuli

Jäsen
Perus osat paisarit, pumput jne löytyy kyllä varsin helposti, mutta kompuraa ei tahdo löytyä. Itse ratkaissut huolto ongelman katkaisemalla sivupellin alaosasta ja laittamalla sen uusilla ruuveilla kiinni edestä, jolloin sen saa napattua tarvittaessa nopeasti pois edestä.
 
Yritän nyt jotenkin päästä kärylle tämän toimintalogiikasta. Takka lämmitetty eilen, sisälämpötila pumpun näytöllä 25C, pyynti 20,5C, lämpömittarissa 24C, ulkona 0C, pumppu jyskyttää 3,9kW teholla. Why, oh why?

Lämmintä käyttövettä tarvittu minimaalisesti.
 

Nysse

Tulokas
Laskurit saa näkyviin painamalla pitkään nuolia ylös ja alas samaan aikaan, jonka jälkeen kerran nuoli ylös. Itse pidän tuota yleensä tuossa mittausnäytössä, johon taasen pääsee painamalla esc ja nuoli ylös pitkään. Tuosta näkee kaikki vermeen mittaamat lämpötilat nätisti yhdellä näytöllä :)

Oheisessa kuvassa keltainen on ilmaushana (ylöspäin aukeaa), jonka avattuasi vihreän nuolen putkesta tulee joskus jopa puolisen litraa vettä ennen kuin ilma alkaa suhista. Kun suhina lakkaa joksikin aikaa ja ulos tulee jälleen vain vettä, on järjestelmä ilmattu. Kannattaa laittaa tuohon joku putken pätkä ohjaamaan se kuuma vesi pois varaajan alta. Täyttöä varten on hana sinisen nuolen kohdalla, mutta koska minulta on tuo muovikpl rikki, niin 6mm lenkkiavainta kääntäen punaisen nuolen suuntaan alkaa järjestelmä jälleen täyttymään. Painemittariin olen aina täytön yhteydessä laittanut 2.0 lukemat. Näin toimien on nuo kompurahälyt yms. pysyneet poissa ja muutenkin tuntuu kompura käyvän lepposemmilla kierroksilla saadessaa jo ihan riittävästi energiaa poistoilmasta niistettyä :cool:
Kiitokset selkeästä ohjeesta. Mustavalkokopiolla ei tee mitään, ja firman "käännä musta venttiili"-ohje on kiva, kun niitä venttiilejä on 3kpl. Tämä valokuva selkeytti asiaa kummasti. Meillä orginaali Ilpo Comfort 50 käytössä, nyt ensimmäisen kerran veden lisäys ja systeemin ilmaus (asuttu uudesta asti Älvärin Luonnotar vm 2010). Kummasti systeemin toiminta parani tuon em tempun jälkeen. Pari talvea sitten paikallinen putkari totes patteritermostaatin vaihdon yhteydessä, että paine on ok kun se oli 0.4 bar talvipakkasilla! Vanha foorumi, mutta näin persaukiselle oikein hyviä ohjeita!
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
No varsin vähällä olette kyllä sitten päässeet :oops:

Meillä pitäisi tuo paisarikin jo uusia, vaan taidanpa antaa tuon alkup. sinisen mollukan olla ihan omalla paikallaan ja lisään paisarin patteriverkkoon toisaalle. Ihan saman asianhan se ajaa tuon CE50 ulkopuolellakin ja kun tuo alkup. ei vuoda vettä tms. niin mitäpä sitä poiskaan repimään, sen verran työläs kapistus tuo olisi pois otettavaksi.
 
Painat vermeestä hetken niitä kahta vas.puoleisinta (esc + nuoli ylös) samaan aikaan ja saat hiukka tarkemmin niitä lämpötiloja tuosta testausvalikosta ulos:
  • A: Huonelämpötila
  • B: LKV lämpötila
  • C: Höyrystinlämpötila
  • D: Paluulämpötila
Tuo voikin sitten jo hiukka ehkä avata sitä miksi se pumppu käy.
Olettaisin, että tässä on nyt käynyt niin, että muuton aikana ovet oli toista tuntia levällään (ulkolämpötila n. -15 C) ja talo pääsi jäähtymään. Tuon CE50:n säätöhän tuntuu olevan melko hidas reagoimaan ja pumppu puski sitten lämpöä niin paljon, kuin pumpusta lähti ja ylilämmitti talon johon kruununa lämmitin vielä takan. Pari päivää tuon jälkeen oltiin taas normaalilämmöissä.

Nyt kuitenkin seuraavaan dilemmaan:
Kiertoveden paine tuntuu heittävän 0,5 - 2,0 bar välissä. Pumpun käydessä lämmitys-moodissa paineet tuolla 2,0 bar ja siitä pumpun huilatessa laskee 0,5 bar. Entisen omistajan mukaan tehnyt tätä jo vuosia. Lieneekö kalvopaisunta valmis?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Yep, paisarihan se siellä on kypsähtänyt kuten tuossa omassanikin on jo vuosia sitten. Tuon poiskaivaminen ja uusiminen vaan on todella työläs homma, joten olen antanut olla ja jos sitten sen paisarin joskus asennutan, niin laitan sen esim. tuonne jakotukin yhteyteen jonkin yleismallisen säiliön tms. Tuossa paitsi se itse asennustyö on todella helppo, mutta myös tuo yleismallinen on hinnaltaan vain murto-osan tuosta CE50 alkup. sinisestä kiekosta. Itsellä vaan tuo paineen vaihtelu on hiukka pienempää, liekö meillä asetuksissa nuo sallitut hystereesit pienemmät, jolloin nuo lämpötilat vaihtelee vähempi niin patteriverkossa kuin varaajassakin ja näin nuo paineetkin pysyy hiukka tasaisempina.
 
Tuota jakotukille paisarin siirtoa mietin itsekin. On se paisari ja jopa ilmaventtiilikin niin ruotsalaisittain asennettu ettei tosikaan.

Jatketaanpas hieman tätä lämmityksen säätöjen mietintää:

Meillä siis 130 m2 lämmitettävää, joskin osa tilasta 4 metriä korkeaa tilaa. Lattialämmitys kaikissa huoneissa ja termarit täysin auki.

Pumpulla asetuksina huonelämpötila 22 C ja min paluu 22 C, käyttöveden priorisointi matala.

Näillä säädöillä -2 C tienoilla sisälämpötila meinaa nousta 23 C tienoille. -10 C:ssä taas sisälämpö tipouu 19-20 C haarukkaan ja jopa vedon tunnetta.

Olen aikaisemmin väkertänyt Thermian kanssa jossa asia korjaantuisi kiertoveden lämpökäyrää korjaamalla eri ulkoämpötilapisteissä, mutta CE50:ssähän tätä mahdollisuutta ei ole.

Ajatuksia tähän?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
No meillä on vesipatterit ja talviasetuksissa huonelämpötilan pyynti on 19, min.paluu 23 ja KV-prio korkea. Näin kämppä pysyy mukavasti siinä 21-22 haarukassa talvikeleillä +5...-20 ulkolämpötiloissa nyt ainakin. Se että huonepyynti on noinkin matala johtuu ihan tuosta IV-putkesta, joka kulkee tuon yläkerran puolilämpimän harjakolmiotilan läpi ja koska puhallinteho on vain 1, niin sisäilma kerkiää tuossa IV-putkessa jäähtymään ja mitä enempi pakkasta, sen vilposempaa tuossa putkessa on sen paksuhkoista lämmöneristeistä huolimatta => PILP ressukka iskee lämpöä taloon minkä irtoaa, mutta eihän tuo huonelämpötilan mittaus siitä juuri mihinkään nouse, vaikka kämpässä itsessään lämpötila jo nouseekin tuonne 23-24 tasolle. Siksi tuo sisäpyynti on nuinkin matala, viime talven pitkällä pakkasjaksolla laskin jopa 18.5 ja homma pelasi loistavasti.
 
Jotain tässä myllyssä on pielessä, kun keksisi mikä. Ulkona -2C, sisälämmön pyynti 22C, minimi paluun pyynti 21C.

Kone käy tällaisilla luvuilla, kompressoria huudattaa täysillä ja vastuksiakin nakkelee päälle. En ymmärrä miksi kun ei kämppä kaipaa lisää lämpöä (huonelämpö huutaa 27C:ssä)
IMG_3239.jpeg
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tuollahan on nyt kompura + kaikki 3 vastusta samaan aikaan päällä, sen kertoo nuo R-arvot o_O

Onko teillä T10 tuloilmakoje? Sen on kerrottu hyvin herkästi sekoittavan tuon koko laitteen kun se tuloilmapatterin kylmä puskee suoraan tuonne tuloon ja kuitenkin se vesi kiertää sitä kautta jatkuvasti, ilman että CE50 itse pääsee sitä kontrolloimaan.
 
On T10 välissä. Tuossahan paluulämpö on kuitenkin reilusti minimi paluulämpöpyyntiä suurempi. Eikö tuossa kuvassa ole käytännössä kaikki säätävät parametrit, eli huonelämpö, kiertoveden paluu lämpö, käyttöveden lämpö ja höyrystimen lämpö?

Kaikki parametrit on siis pyyntiarvojen yläpuolella, mutta silti naksutellaan kaikki kolme vastusta kompuran kaveriksi. En ymmärrä…
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Pitää myöntää että tuosta T10 ja sen aiheuttamasta CE50 sekoilusta en ole kuullut kuin pelkkää kiroamista ja hampaiden kiristelyä :confused:

En tiedä onko tuosta avuksi, mutta joku on joskus koonnut muistilistan noista varsin toimivista default-arvoista. Joskos laitteen kaikki asetukset kävisi läpi onko niissä eroja tuohon. Mutta siis ihan arvailuahan tämä on, kun itselläni ei tuota T10 ole.
 

Liitteet

  • ILTO Comfort CE50 Säädöt.pdf
    838 KB · Katsottu: 32
Tuo yllä oleva ohje saattoi nyt auttaa ensihätään lämpöihin. Pumppu reagoi vähän ärhäkkäämmin lämpötilan muutoksiin.

Ostin nyt kuitenkin ulkopuolisen huonelämpötila-anturin, jolla poistoilman lämpötilamittauksen sijasta käytetään aidosti huoneen lämpötilaa säätöön.

Sitten uusi mielenkiintoinen havainto: parametrivalikossa oleva kompressorin energiamäärä on jämähtänyt lukemaan 38177 kWh. Vastusten lukema, käyntiaika ja kokonaisaika kyllä pyörivät. Tämä olisi ihan kiva tieto että voisi seurata paljonko kone pyöri pumppu vs. vastukset. Onko tällaista muilla?

EDIT: aiemmin kun puhuttiin varaosien saatavuudesta, niin sekä kompuraa että paisaria on edelleen saatavilla. Kompuran hinta 2k€ luokkaa, paisari ~200 €. Siitä huolimatta, lämmityskauden jälkeen omaan tulossa ulkoinen paisari jakotukille.
 
Viimeksi muokattu:

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Laitetaanpas tähän pitkästä aikaa nuo meidän tämän hetken kulutusnummerot...

1738764847069.png


Tuolta näköjään löytyi aikaisempi 8.1.2024 tästä samasta topicista...
1704696065895-png.93117


Eli kokonasiaikaa 393 vrk, joka voisi hyvinkin pitää paikkansa, onhan tuosta tosiaan reilu 1v jo mennytkin. Vaan kompuraa olisi tuon mukaan käytetty ainoastaan 78vrk ajan yhteensä ja vain 61kWh verran + vastuksia 149kWh verran. Vaan kun tuosta kok.laskurista katselee, niin vuodessa olisi pitänyt tulla keskimäärin 1841kWh pumppukäyttöä. Hmm... Mikäköhän tuota laskuria nyt oikein vaivaa???:huh:
 

*Cu*

Tulokas
Vs: ILTO Comfort CE50 enemmän kuin lämpöpumppu?

Tässä alla on pumpun vakioarvot sekä itselläni käytössä olevat sähkövastusten raja-arvot sekä käyttämäni ohjelmat, joilla ILPO Comfort CE50/9+T-10 yhdistelmä on ainakin viime talven toiminut moitteettomasti.

Näitä arvoja pääsee säätämään painamalla nuoli alas + Enter yhtä aikaa kunnes sätövalikko aukeaa.

Parametri, vakio-arvo, käyttämäni muutettu arvo:
Lisä Lämmit step L1, 0.0 C, 0.0 C
-"- step L2, 0.0 C, 0.0 C
-"- step L3, 0.0 C, 0.0 C
-"- step M1, 44.0 C, 56.0 C
-"- step M2, 42.0 C, 53.0 C
-"- step M3, 40.0 C, 51.0 C
-"- step H1, 50.0 C, 60.0 C
-"- step H2, 48.0 C, 58.0 C
-"- step H3, 46.0 C, 56.0 C

(L1-3 arvot käytössä kun lkv prioriteetti on asetettu moodiin MATALA (Low), M1-3 arvot käytössä kun lkv prioriteetti on asetettu moodiin NORMAALI (Medium), H1-3 arvot käytössä kun lkv prioriteetti on asetettu moodiin SUURI (High))

Näillä raja-arvoilla olen sitten käyttänyt seuraavia ohjelmia:
- Käyttöveden prioriteetti MATALA keväällä, kesällä ja syksyllä (kun lämmintä enemmän kuin n. -10 C)
- Käyttöveden prioriteetti NORMAALI talvella (kun kylmempää kuin -10 C)
- Käyttöveden prioriteetti SUURI (satunnaisesti ja lähinnä varmuuden vuoksi kun suihkussa kävijöitä on yli 4 hlö parin tunnin sisällä, jottei lämmin vesi varmasti lopu yövierailtakaan kesken)

Lisäksi käyttöveden pyyntiarvona käytän aina 55 C.

Että sellaista...mitään takeita en anna tai muutenkaan ota vastuuta näistä, mutta itselläni on ainakin tuntunut pelittävän hyvin näillä säädöillä.
Käyttöveden pyynti pitää olla 60°C, jotta käyttöveden prioriteettinä voi käyttää asetusta SUURI
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Perskules, pitääkö tästä tosiaan alkaa jo ihan oikeasti harkitsemaan tuon CE50 korvaamista, vaikka olenkin aikatauluttanut sen vasta vuoden, puolentoista päähän. Nyt on pari yötä mennyt perätysten kun on aamulla kompuravika toivotellut hyvät huomenet iloisesti punaista vilkutellen ja pelkillä vastuksilla pidetty tupaa lämmöissä. No onneksi täällä Hki:ssä lämpötilat pyörii nyt tuossa 0 pinnassa, niin ei silleen ihan hirveää sähkölaskua ole tuosta tulossa vs. että olisi ne vko takaiset -15...-20 pakkaset päällänsä :huh:
 
Meillä tutkimukset etenevät. Kalvopaisunta vaihdettu ulkoiseen, paineet pysyy hienosti kurissa. Samalla huomattiin (tai putkari huomasi), että vaihtoventtiili jumittaa ja sekin uusittiin.

Varsinaiset yli- ja alilämmitysongelmat eivät vielä kaikonneet. T10 osalta tehtiin sellaiset huomiot, että sen sähkövastukset oli käytännössä koko ajan päällä. Tuloilman lämpötila heitteli, mutta oli pääasiassa >20C. Tämä toistaiseksi korjattu niin, että vastuksen lämpösuojareleen säätöpotikasta lämpösuoja päällä jatkuvasti ja vastukset näin pois pelistä. Lisäksi nyt kun rupesin mittaamaan lämpöjä suoraan T10:n sisältä ”vesipatterin” jälkeen, niin käyttöveden teon yhteydessä jakoon menevän ilman lämpötila >30C. Käyttövesi pääsee siis T10:lle.

Putkarille siis lisää hommia.
 

rRavke

Tulokas
Laite valittaa että laita suodatin paikalleen ja perään että vaihda suodatin. On kuintenkin uusi suodatin kiinni. Nyt parinviikon välein tätä tehnyt. Olisiko anturivikaa? Kuittaillut pois ja lämmittää kyllä ok.

Jossain kohtaa tullee tällekin tietty käyttöikä päähän. On kuitenkin toiminut moitteetta kohta 15 vuotta.
Laitetaan tänne nyt pävitys. Tein hardresetin eli sulakkeet pois ja takaisin päälle ja ei ole sen jälkeen mitään valitellut.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Laitetaan tänne nyt pävitys. Tein hardresetin eli sulakkeet pois ja takaisin päälle ja ei ole sen jälkeen mitään valitellut.
Onko tuo "hard reset" vielä rajumpi kuin pelkkä oik. alaosan pääkytkimen kääntö? Meinaan tuolla pääkytkimellähän noita kompressori-hälyjä putsataan ihan jopa ohjekirjankin mukaan ja vasta usein toistuva häly voi aiheuttaa jotain muita toimenpiteitä.

Itse tässä olen noita PILP-markkinoitakin jo hiukka haravoinut, niin melko vähässä tuntuu olevan nämä peruskoneet ilman koneellista tuloilmaa. Valmistajia ei ole kovin montaa ja heilläkään ei kovin montaa mallia, hinnat itse koneilla haarukassa n. 6-10k€ + kuljetukset, asennukset, yms. Eli kyllähän tuosta jos laskeskelet sen 8k€ vaikka maksavasi ja se kestää taas seuraavat 16v, niin sehän on 500€ vuodessa kun tulet tuosta vermeestäsi maksamaan, pelkästä vermeestä, sen olemassaolosta. Siihen tietty vielä käyttö- ja ylläpitokustannukset lisäksi.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Meillä tutkimukset etenevät. Kalvopaisunta vaihdettu ulkoiseen, paineet pysyy hienosti kurissa. Samalla huomattiin (tai putkari huomasi), että vaihtoventtiili jumittaa ja sekin uusittiin.
Itselläkin nuo kuumakaasuhälyn oireet alkaisi pikkuhiljaa viittaamaan tuohon 3-tieventtiilin jumiutumiseen tms. Tänä aamuna meinaan sattui silleen onnellisesti, että olin paikanpäällä kun tuo nakkasi sen kuumahälynsä. No kierrossa oli panelin mukaan vain 23 asteista, kompuraa ajettiin juuri ennen hälyä 50Hz, eli yritettiin lämmittää tuota varaajaa. Mutta kun tuo venttiili on jumissa s.e. se vesi ei oikeasti kierrä yhtään mihinkään, niin hetken päästähän kompuralla se 60ast ylittyy ja häly paukkaa päälle. Tästäkin hälystä tietty selvittiin sillä ihan klassisella pääkytkimestä sähköt hetkeksi pois ja takaisin päälle. Nyt tuo venttiilikin taas heräsi ja kierron lämpötilatkin lähti nousuun kuten pitikin.

Elikkäs jos tuon venttiilin nyt vaihtaa, niin olisiko winkkejä osanumerosta, huoltomiehestä, jne... Olisihan tuo kuitenkin "pikkasen" edullisempi vaihtoehto kuin koko laitteen uusiminen vain tuon takia. Kompura itsessäänkin kun pelaa ihan kuten kuuluukin, niin silleen sellaista pakottavaa tarvetta uusimiseen kun ei oikeasti ole.
 
Back
Ylös Bottom