ILTO Comfort CE50 enemmän kuin lämpöpumppu?

J

JaPu

Vieras
Vs: ILTO Comfort CE50 – enemmän kuin lämpöpumppu?

Nuo Comfortin itsensä ilmoittamat lukemat taitaa olla vain aikaan perustuvia ohjelmallisia laskentoja sen perusteella mitä asetuksissa on esim. laitettu vastuksien tehoksi. Meillä vaihdettiin piirikortti ja asetuksissa oli vastukset 2kW vastuksia vaikka laitteessa on 3x3kW vastukset. Kysyin Iltolta tätä, niin kuulemma vaikuttaa vain siihen miten paljon Comfort lisäilee Lisävastukseen kWh:ta ajan perusteella. Muutin luonnollisesti 3kW vastuksiksi asetuksista. Voisin kuvitella että nuo lämpöpumppu lukemat on samallalailla koska nekin kW arvot annetaan sieltä asetuksien kautta. Eli todellista kulutusta se ei mittaa...

Mutta kun meillä ei parempaakaan ole tarjolla, niin tässä meidän lukemat Joulukuun lopulta (1.11.2008 alkaen kun piirikortin vaihdon yhteydessä nollautui tulokset)
Lämpöpumppu 21159 kWh
Lisävastus 5654 kWh (tässä on 2,5kk marras-tammikuussa 2008 pelkillä vastuksilla kun kompura ei toiminut)
Käyntiaika 3988h
Kokonaisaika 10223h

Jos otetaan vielä lukemat ennen piirikortin vaihtoa
Lämpöpumppu 3742 kWh
Lisävastus 4579 kWh (tässä melkein 4000kWh rakennusaikaista)
Käyntiaika 799h
Kokonaisaika 5620h

Meillä kompuran suhde vastuksiin on 3.7:1 ja konitohtorilla 5.5:1 ilman rakennusaikaisia.

Meillä pidetään ilmastointia 2:lla ja pidempään pois ollessa 1:lla. Saunoessa 3:lla/4:lla.

J

JaPu

Vieras

Pakkohan tuota oli vielä tarkemmin syynätä omiakin lukemia mitä vekotin väittää tuottaneensa/kuluttaneensa. Jos otan omista lukemista pois lisävastuksen kWh siltä ajalta kun kompressori ei toiminut, niin saan meille tulokseksi
Lämpöpumppu 21159 kWh
Lisävastus 913 kWh

Niin yhtäkkiä meidän kompuran suhde vastuksiin pomppaa 23,2:1
Eli toisin sanoen ei hirveän paljon ole lisävastuksilla lämpöä tuotettu. Nyt kyllä on kylmä tammikuu vielä tarkistamatta, mun mielestä vastukset on ollut päällä huomattavan paljon...

K

kosjanne

Vieras

Neptun sanoi:
Koneen ohjelmistossa on jotain ongelmaa, koska meillä se päästää talon kylmäksi yrittäessään ilmeisesti lämmittää tuloilmakoneen patteria pakkaskelillä>> kone ei ymmärrä laittaa sähkövastuksia päälle, vaan yrittää väkisin kompressorin teholla saada tuloilman lämpimäksi, 'jumittuu' siihen tilaan ja silloin talo jää ilman lämmitystä. Minkäänlaista automaattista ohjelmallista varmistusta ongelmatilanteen poistamiseksi ja lisävastusten pakko-ohjausta ongelmatilanteessa ei ole. Kotimaisen myyjän kanssa asiaa yritetty ratkaista, mutta lopulta kiinnostus ilmeisesti loppui kun eivät pystyneet asiaa korjaamaan.
Nyt harkinnassa asian vieminen kuluttajariitalautakuntaan, koska valmistajalla ei ole halukkuutta asiaa korjata eikä laite tule säästöjä luvatusti tuomaan. (Ohjelmaversio V1.17)
Joo juuri samalla tavalla käy mulla. Eli kone ei pysty pitämään (ainakaan) kovilla pakkasilla käyttövettä tarpeeksi lämpimänä pelkällä kompuralla. Jostain syystä sähkövastukset ei mene koskaan päälle, jolloin kone jumittuu lämmittämään vain käyttövettä ja talo jäähtyy. Mä järkeilin tämän johtuvan siitä, että silloin kun kone lämmittää käyttövettä, niin silloin kone tunkee käyttövettä myös T10:een ilman lämmitysvedeksi. Ainakin T10:een menevä vesiputki on tulikuuma. Ilmeisesti todella kylmällä säällä T10 jäähdyttää tuota käyttövettä niin paljon, ettei pelkkä kompura pysty sitä pitämään lämpöisenä ja jostain syystä kone ei ymmärrä laittaa vastuksia päälle. Ajattelin koittaa laittaa käyttöveden prioriteetin korkeaksi ja seurailla josko homma sillä tokenisi. Onko muuten ihan normaalia, että T10:n ilma lämmitetään 55 asteisella vedellä? Silloin kun kompura lämmittää lattialämmitysvettä, niin silloin T10:een menee vain lattialämmitysveden lämpöistä (~30 asteista) vettä. (Ohjelmaversio mullakin v1.17)

Täytynee yrittää myös tuota jonkun mainitsemaa kikkaa, että laittaisi T10:en termostaatin kokonaan kiinni.

Tänään tuli kaksi kertaa Kompressori hälyytys. En kyllä keksi mistä nuo johtuu. Yritin tänään tehdä ainoan asian minkä ohjeiden mukaan osaisin tehdä, eli ilmauksen. Mutta en sitten osannut sitäkään, kun ohjeissa olevasta kuvasta on ihan mahdoton nähdä, että mitä vipua vääntämällä ilmaus tapahtuu. Osaako joku neuvoa?

J

JaPu

Vieras

Se ilmausruuvi tahtoo olla vähän hankala löytää. Silloin olen tiennyt löytäneeni oikean kun lorina käy eli vettä valuu sitä hukkaputkea pitkin. Muista kuitenkin nostaa myös paineita jos kovin paljon valutat sitä vettä pois. Ja onkohan se juuri se vesipumpun keskellä oleva ruuvi myös ilmaukseen tarkoitettu, ainakin sitä kautta olen myös saanut ihan alussa vähän ilmoja pihalle ennenkuin vettä valutti...

Jos nyt oikein muistan, niin meillä tuo T10 on kytketty lattialämmityksen paluuputkeen, jolloin käyttöveden lämmityksen aikana sinne T10:iin ei mene välttämättä lainkaan lämmintä vettä (vettä sinne menee käsittääkseni aina, kun vesipumppu pyörii koko ajan). Toisaalta tuo tarkoittaa sitä, että sen T10:n vesipatterin teho ei ole niin hyvä ja sähkövastukset on päällä vähän väliä T10:ssä. Mutta taas, meillä käyttövesi riittää vallan mainiosti ja talokin tuntuu pysyvän lämpimänä (mutta meillä menee myös vastukset päälle)....

K

kosjanne

Vieras

JaPu sanoi:
Se ilmausruuvi tahtoo olla vähän hankala löytää. Silloin olen tiennyt löytäneeni oikean kun lorina käy eli vettä valuu sitä hukkaputkea pitkin. Muista kuitenkin nostaa myös paineita jos kovin paljon valutat sitä vettä pois. Ja onkohan se juuri se vesipumpun keskellä oleva ruuvi myös ilmaukseen tarkoitettu, ainakin sitä kautta olen myös saanut ihan alussa vähän ilmoja pihalle ennenkuin vettä valutti...
Siinä on melko monta "ruuvia" mistä voi vääntää, enkä tiedä mitä tapahtuu jos vääntää väärästä. Miten noita paineita sitten nostetaan ilmauksen jälkeen? Vesipumpun minäkin osaan ilmata, mutta kompurahälytyksessä neuvotaan ilmaamaan jostain ihan muusta vivusta kuin siitä vesipumpusta.

JaPu sanoi:
Jos nyt oikein muistan, niin meillä tuo T10 on kytketty lattialämmityksen paluuputkeen, jolloin käyttöveden lämmityksen aikana sinne T10:iin ei mene välttämättä lainkaan lämmintä vettä (vettä sinne menee käsittääkseni aina, kun vesipumppu pyörii koko ajan). Toisaalta tuo tarkoittaa sitä, että sen T10:n vesipatterin teho ei ole niin hyvä ja sähkövastukset on päällä vähän väliä T10:ssä. Mutta taas, meillä käyttövesi riittää vallan mainiosti ja talokin tuntuu pysyvän lämpimänä (mutta meillä menee myös vastukset päälle)....
Täytyy ottaa yhteyttä kyllä johonkin Ilton huoltofirmaan tästä asiasta. Varmaan tuo teidän ratkaisu on parempi kuin tämä meidän nykyinen. Tuossa teidän ratkaisussa ei varmaan tule sitä "jumiin jäämisongelmaa", kun T10 ei ole jäähdyttämässä käyttövettä. Ja uskoisin, että tuo teidän ratkaisu on kuitenkin parempi kuin se että laitetaan T10:n termostaatti nollille? Tuossa teidän ratkaisussa kuitenkin edes vähän lämmitetään T10:n ilmaa vedellä.

J

JaPu

Vieras

On siinä niitä ruuveja aika paljon ja kuvasta ei tahdo nähdä mitään. Näinköhän minä oikein että Ilto olisi parantanut manuaalien kuvia niistä mitkä itse sain paperiversiona, käypä huviksesi katsomassa. Siellä on tosiaan yksi "ruuvi" josta vääntämällä mulla alkaa valuttamaan vettä hukkaputkesta. Se on vielä muistaakseni sellainen se ruuvi, että ei suostu jäämään auki vaan menee automatic kiinni kun päästää irti. Toivottavasti se on se ilmausruuvi;)
Painetta nostetaan yhdellä niistä ruuveista vääntämällä jolloin laskee järjestelmään lisää vettä ja painemittarista näkee kuinka paine nousee. Mutta en pysty tosiaan paremmin neuvomaan, kun näppituntumalla olen itse tehnyt... Paine pitäisi heilahdella jossain 0.8-1.2 välillä riippuen onko järjestelmä lämmin vai ei, näin olen antanut itselleni kertoa.

Meillä ei ole T10:n termostaatti nollilla ja ei jää jumiin. Eli toimii ja lämmittää myös vedellä eikä pelkillä vastuksilla. Pitää vielä varmistaa että oliko se siinä lattialämmityksen paluuputkessa kiinni...

J

JaPu

Vieras

Yritin tarkistella noita meidän T10:n vesiputkivetoja, mutta eihän sinne päässyt oikein näkemään. Eli meno näyttää siltä niinkuin olisi ihan oma menonsa koneelta asti, mutta voiko se pitää paikkaansa? T10:ltä paluuputki menee sitten siihen lattialämmityksen paluuputkeen... Mutta ei meillä kyllä mitään 55 asteista vettä mene tuonne T10:lle, ainakaan silloin ole mennyt kun olen kokeillut putken lämpöä...

K

kosjanne

Vieras

Mulla menee 55 asteista vettä T10:een vain silloin kun lämmitetään käyttövettä. Silloin kun Ilto lämmittää lattiakiertovettä, niin silloin menee T10:een sitä. Eli kokeile putkea joskus silloin kun Ilto lämmittää käyttövettä.

T

tumpix

Vieras

Neptun ja Kosjanne....

Mulla oli samaa ongelmaa joulukuussa. Oltiin 5pv pois kotoa ja takaisin tullessa talossa sisällä 6 astetta ja varaajassa 10 astetta. pumppukävi, mutta lisävastukset ei päällä. soitin Meptekille ja sieltä sain puhelimitse ohjeet priotiteettien parametrien muuttamiseen. eli minulla nykyään talvisin prioriteetti normaali, jolloin lämmittää käyttöveden aina lisävastuksilla. ja kesäisin prioriteetti matala, jolloin lämmitys pumpulla. lisäksi kehottivat vaihtamaan lämmönjakotavan lattialämmityksestä patterilämmitykseen... kuulemma toimivampi.

nyt on toiminut hyvin. lisävastuksia käytetään tosin enemmän, mutta toisaalta ei ole enään mukavaa tulla kotiin tilanteessa, jolloin ulkona -20 ja sisällä 6 astetta;

Sanoivat Meptekillä, että pumpusta on yritetty tehdä liian taloudellinen---- ei tahdo toimia kovilla pakkasilla.
Eli kylmällä ilmalla energiaa ei riitä lämmittämään varaajaa ja tuloilmaa...

Minä ratkaisin tuon saunan aiheuttaman lämpötilan kohoamisen, pyytämällä meptekiltä irtoanturin (sain veloituksetta ja se asennettiin samaan aikaan piirikortin vaihdon kanssa). anturi on kodinhoitohuoneessa. sinne ja pesutiloihin lattiakierto täysillä ja muihin huoneisiin kierto pienellä, lämmitetään tuloilmalla ja takalla. että silleen.....

voin myös laittaa omia kulutustietoja tänne, kuhan saan ne kirjoitettua puhtaaksi.

K

kosjanne

Vieras

tumpix sanoi:
Mulla oli samaa ongelmaa joulukuussa. Oltiin 5pv pois kotoa ja takaisin tullessa talossa sisällä 6 astetta ja varaajassa 10 astetta. pumppukävi, mutta lisävastukset ei päällä. soitin Meptekille ja sieltä sain puhelimitse ohjeet priotiteettien parametrien muuttamiseen. eli minulla nykyään talvisin prioriteetti normaali, jolloin lämmittää käyttöveden aina lisävastuksilla. ja kesäisin prioriteetti matala, jolloin lämmitys pumpulla. lisäksi kehottivat vaihtamaan lämmönjakotavan lattialämmityksestä patterilämmitykseen... kuulemma toimivampi.
Mulla on prioriteetti normaali. Silti vastukset ei mene päälle. Pitikö sun siis säätää muitakin parametrejä kuin sitä 'LKV Prioriteetti' arvoa? Mä kokeilen vielä Korkea arvoa, mutta ensin kokeilen mitä nyt tapahtuu kun olen säätänyt T10:n vastuksen 6:lta (täysiltä) 2:lle. Ei ainakaan vielä ole pumppu jäänyt "jumiin", mutta nyt ei ole ollutkaan niin kylmää. Kertoivatko Meptekiltä yhtään, että miksi tuo Patterilämmitysmoodi on parempi? Ilmeisesti se on teillä toiminut hyvin?

tumpix sanoi:
Minä ratkaisin tuon saunan aiheuttaman lämpötilan kohoamisen, pyytämällä meptekiltä irtoanturin (sain veloituksetta ja se asennettiin samaan aikaan piirikortin vaihdon kanssa). anturi on kodinhoitohuoneessa. sinne ja pesutiloihin lattiakierto täysillä ja muihin huoneisiin kierto pienellä, lämmitetään tuloilmalla ja takalla. että silleen.....
Mäkin olen ajatellut, että kodinhoitohuoneeseenhan tuon voisi tosiaan meilläkin vetää. Onko toiminut hyvin teillä kun lämpötila otetaan yhdestä huoneesta? Mitä tarkoitat, että muihin huoneisiin kierto on pienellä? Teilläkö ei ole huonekohtaisia termostaatteja? Vai siis huoneet lämmitetään tuloilmalla? Siten että T10:n termostaatti on täysillä vai mitä tarkoitat?

K

kosjanne

Vieras

Osaako joku muuten sanoa, että onko jompi kumpi kuvassa näkyvistä vivuista ilmausvipu?

T

tumpix

Vieras

Piti muuttaa jotain järjestelmäasetusta, jolla määrätään mihin saakka automatiikka käyttää lisävastuksia, varaajaa lämmittäessä.
Eli suomennettuna: Normaali-prioriteetissa automatiikka kytkee vastukset pois, kun varaajan lämpö nousee, jotain 40-44 asteeseen ja lopun sitten nostaa pumppu. Minulla tuo lämpöarvo nostettiin 55:n asteeseen, jolloin automatiikka ottaa aina vastukset mukaan, kun lämmitetään varaajaa ja käyttää vastuksia tuohon 55 asteeseen asti.
Ei sanonut tarkemmin tuosta patterilämmitysmoodista, sen vaan, että ovat huomanneet sen olevan parempi toiminnaltaan.

Sen verran vanhaa tietoa minullakin, mutta tuo meptek on nykyään tuo Swegon ILTO Oy... ;)
Mutta tälle herralle ku soitat niin tulee tietoa ja neuvoja:
Mika Nyström 040-5010259, Swegon ILTO Oy

Meillä on toiminut hyvin, tuon ulkopuolisen lämpötila-anturin asennuksen jälkeen. Lämpötilapyyntinä on 21,5 tai astetta, jolloin pumppu pitää pesutilojen lämpötilan siinä. Muissa huoneissa huonekohtaiset termostaatit säädetty 15-20 asteen väliin. Mutta harvoin lämpö tippunut niin alas, että termostaatit olisi lisännyt virtausta ko. piireissä. Lisäksi minulla on 3 reunapiiriä, joihin ei ole termostaattia. Vaan niihin olen itse säätänyt sopivan kierron jakotukilta (niissä aika vähäinen kierto).
Itse asensin myös tavallinen lämpöanturin tuloilmakanavaan T10 jälkeen, olikos se Japu, joka oli kanssa tehnyt saman??? Mulla T10:n termostaatti on täysin auki ja olen kuristanut tuloilman lämmitystä LL-jakotukilta, johon tulee T10:n vesipatterin paluu.
Mietin kanssa, jos kuristain T10 kiertoa ja lammittäisi tuloilmaa vastuksilla, mutta nyt kun varaajanvesi lämmitetään vastuksilla ja pumpulla, suht`nopeesti, niin olen antanut olla näin...
Tuloilma mulla on ollut jotain 17-18 astetta, tosin kovilla pakkasilla 10-12 astetta. Käyttövettä lämmittäessä tuloilma on jossain 30-32 asteen välissä, mutta vain hetken aikaa.

T

tumpix

Vieras

kosjanne sanoi:
Osaako joku muuten sanoa, että onko jompi kumpi kuvassa näkyvistä vivuista ilmausvipu?

muistelisin, että tuo oikean puoleinen/etummainen on ilmaushana ja tuo toinen tyhjennyshana... /g015

P

Pump

Vieras

JaPu sanoi:
Yritin tarkistella noita meidän T10:n vesiputkivetoja, mutta eihän sinne päässyt oikein näkemään. Eli meno näyttää siltä niinkuin olisi ihan oma menonsa koneelta asti, mutta voiko se pitää paikkaansa? T10:ltä paluuputki menee sitten siihen lattialämmityksen paluuputkeen... Mutta ei meillä kyllä mitään 55 asteista vettä mene tuonne T10:lle, ainakaan silloin ole mennyt kun olen kokeillut putken lämpöä...

Kyllä meillä ainakin T-10 menoputkelle on oma lähtöliitäntä comfortissa ja paluuvesi yhdistyy lattialämmityksen paluuputkeen. Hyvä tietää että jos JaPu:lla vastaava kytkentä ettei T-10 termostaatin/lämmityksen unohtamisen kanssa ole ollut ongelmia.....vai onko (pakkaset jatkuu)?

J

JaPu

Vieras

Pump sanoi:
Kyllä meillä ainakin T-10 menoputkelle on oma lähtöliitäntä comfortissa ja paluuvesi yhdistyy lattialämmityksen paluuputkeen. Hyvä tietää että jos JaPu:lla vastaava kytkentä ettei T-10 termostaatin/lämmityksen unohtamisen kanssa ole ollut ongelmia.....vai onko (pakkaset jatkuu)?
Kyllä meillä taitaa olla juurikin noin kytketty että on omasta lähtöliitännästä meno T-10:lle ja sitten paluu lattialämmityksen paluuputkeen. On vain sen verran rojua tuon comfortin edessä ettei pääse oikein konttailemaan ja tarkistamaan. Ihan tarkoituksella kokeilin kerran kun oli käyttöveden lämmitys päällä, että kyllä se menoputki on aika lämmin, mutta asteista en pysty sanomaan mitään (kun ei ole kytketty yhden yhtä lämpömittaria noihin meno/paluu putkiin).

Laitettiin ulkoinen anturi paikalleen, niin meilläkin loppui lämpötilan huopaaminen. Eli takka/sauna/pyykkipäivä ei enää vaikuta mitenkään talon lämpötilaan. Hetken otti löytää uusi oikea lämpötila pyynti kun ulkoinen anturi vetäistiin yläkerran vaatehuoneeseen ulkoseinälle joka on makuuhuoneen yhteydessä (otettiin huonetermostaatti pois käytöstä) ja siellä saakin olla hieman viileämpää. Muualla pysyy nyt aika nätisti n. 21,5-22 asteessa, pesutiloissa vähän lämpimämpi. Silloin kun pakkanen kiristyy nopeaa vauhtia, tipahtaa lämpötila talossa jonkun verran, mutta sillepä ei mitään mahda kun tuo comfort ei haistele ulkolämpötilaa lainkaan. Eli toisin sanoen meillä ei ole ongelmia lämmityksen kanssa (koputetaan puuta)...

Meillä on käytössä tosiaan sellaiset asetukset, että lämpötilapyynti on pari astetta oikeaa tavoitetta enemmän, eli 23,5 ja yölämpötilan tiputus on 3 C, tällä saa sen aikaiseksi, että takkaa poltettaessa lämpö nousee hetkellisesti johonkin 22-23 kieppeille (koneen mielestä) eikä kone siltikään lakkaa käyttämästä kompuraa. Sitten jos lämpötila putoaa sinne 20,5 hujakoille, niin otetaan vasta lisävastukset käyttöön. Meillä ainakin tuntuu eläminen ja takka pitävän lämmön siinä 21-22 ellei enempikin. Kompura käy koko ajan n. 50% teholla ja poistoilman lämpötila on -15 - -20C (toki sulatukset tästä pois). Tällä olen saanut talvikuukauksien kulutuksen mielestäni asialliselle tasolle.

Meillä on tuo T-10 kytketty siihen tuloilmakoneliitäntään. Kun ilmamäärät ovat kovat, niin pumpun teho ei meinaa riittää nostamaan varaajan lämpöä sinne 55 takaisin, nyt ilmamäärien ollessa 1-asennolla, ei tuokaan ole issue, tosin varaajan lämpötilan nousu kestää pitkään ja pumppu toimisi paremmalla hyötysuhteella, kun se tekee lämmintä taloon, eikä käyttöveteen...

Laitetaanpa väliaikatietoja... vuosikulutus ekana vuonna 22000kWh /koko talo
Lämmityksen osuus 7000-9000 kWh (sis. lämmin vesi) Talon kokonaiskulutusta nostaa aktiivinen ulkovalojen käyttö sekä hetivalmis kiuas + poreamme. Vertailun vuoksi tuttavaperheellä on vastaavan kokoinen talo vesikiertoisella lämmityksellä joka lämpiää suoralla sähköllä, heillä vuosikulutus n. 33000kWh. Oman arvion mukaan tuosta meidän kulutuksesta maalämpö voisi vielä nipistää 3000kWh, eli investointina 10000€ lisäpanostusta ei saisi koskaan nykyhinnoilla takaisin... Toisaalta takan käyttö / käyttämättömyys ei vaikuttaisi niin paljoa lämmityslaskuun. Summa summarum, kaikesta huolimatta kulutustottumuksemme huomioiden olen varsin tyytyväinen kulutuslukemiin.

veijoesso

Jäsen

Meillä vuoden 2009 sähkön kokonaiskulutus oli 15671 kWh. Koneena siis 5/9 Comfort. Talo Keravalla ja lämmitettävä pinta-ala 187 m2. Puukiuas ja talvella lähes päivittäinen varaavan takan lämmittäminen osaltaan laskenut kulutusta, mutta käsittääkseni aika hyvät lukemat :)

repomies

Hyperaktiivi

Jos riku_k ihmepumppuineen unohdetaan, niin onhan tuo alle 16000kWh noin isoon taloon hyvä luku. PILP+ILP taloja menee tosin vielä pienemmällä.

Meillä ei ole vieläkään koko vuotta taputeltu, mutta aika liki 23000kWh taitaa olla vuosikulutus. Olisi varmaan 24000 jos en keväällä olisi lisännyt tuota VILPpiä Niben kaveriksi. Puukiuas ja takka löytyy minultakin.

veijoesso

Jäsen

veijoesso sanoi:
Meillä vuoden 2009 sähkön kokonaiskulutus oli 15671 kWh. Koneena siis 5/9 Comfort. Talo Keravalla ja lämmitettävä pinta-ala 187 m2. Puukiuas ja talvella lähes päivittäinen varaavan takan lämmittäminen osaltaan laskenut kulutusta, mutta käsittääkseni aika hyvät lukemat :)
Noniin sain Keravan energialta tarkennusta kun kyselin todellista vuosikulutusta. Se olikin karvan päälle 20000 kWh, ei kuulemma se nettipalvelussa näkyvä kulutuslukema pidä paikkaansa... sorit väärästä infosta.

repomies

Hyperaktiivi

Jeps, tuolla lukemalla ei juhlita. Minäkin tulkkasin väärin sähkömittaria (muutettaessa ollut lukema heitti olettamastani 1500kWh), pitää pudottaa ennuste vuosikulutukselle alle 22000kWh:n.

Edit: Eipä taida olla tuostakaan pumpusta oikein ihmetekoihin.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Ruotsissa tätä myydään nykyään IVT merkkisenä. :cool:
http://www.ivt.se/pages/product.asp?lngID=192&lngLangID=1

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_ComfortZone.pdf

AnttiT

Aktiivinen jäsen

Moro.

Olen tuossa miettinyt paluuvesianturin siirtoa tuohon lattialämmityksen paluupiiriin. Tällä hetkellä siihen sekoittuu myös T-10 patterin paluuvesi ja se aiheuttaa mielestäni lattilämmityksen säätöön häiriöitä. Välillä lattia on lämmin ja taas välillä kylmä.

Samalla voisi muuttaa lämmitystavan takaisin patterilta lattialämmitys asetukseen?

Onkohan tuosta mitään haittaa, jos ja kun T-10 paluuvesi laskee alhaisiin lukemiin ja konehan ei sitä enään ymmärrä anturin siirron jälkeen?

AnttiT

Aktiivinen jäsen

Nyt kun tuli ensimmäiset -20C pakkaset niin johan on kämppä kylmänä. Huonelämpötila pyynti 21C, paluuvesi 25C, yöpudotus 1,5C. Mittaukset näytti seuraavaa poistolämpö <20C, paluuvesi n.20C, kompura pyöri täysillä, jäteilma n. -17C. Kuitenkaan kompuralta tuleva vesi ei ollut lämmennyt paluuveteen verrattuna kuin korkeintaan muutaman asteen.

Mikä teillä muilla on tuo lämpiämä paluuveden ja kompuralta tulevan veden välillä? Tuntuisi, että kyllä kompuran pitäisi jaksaa lämmittää tuota vettä ihan reilusti enemmän kuin vain pari astetta.

zadah

Vakionaama

AnttiT sanoi:
Nyt kun tuli ensimmäiset -20C pakkaset niin johan on kämppä kylmänä. Huonelämpötila pyynti 21C, paluuvesi 25C, yöpudotus 1,5C. Mittaukset näytti seuraavaa poistolämpö <20C, paluuvesi n.20C, kompura pyöri täysillä, jäteilma n. -17C. Kuitenkaan kompuralta tuleva vesi ei ollut lämmennyt paluuveteen verrattuna kuin korkeintaan muutaman asteen.

Mikä teillä muilla on tuo lämpiämä paluuveden ja kompuralta tulevan veden välillä? Tuntuisi, että kyllä kompuran pitäisi jaksaa lämmittää tuota vettä ihan reilusti enemmän kuin vain pari astetta.

No sinullahan se ilmanvaihto hukkaa jo -3 astetta, eli tuon verran tulee tappiota ilmanvaidon pyörittämisestä. Kompuran ottotehon verran sinulla jää sitten lämmitykseen...

kotte

Hyperaktiivi

AnttiT sanoi:
Mittaukset näytti seuraavaa poistolämpö <20C, paluuvesi n.20C, kompura pyöri täysillä, jäteilma n. -17C. Kuitenkaan kompuralta tuleva vesi ei ollut lämmennyt paluuveteen verrattuna kuin korkeintaan muutaman asteen.

Kaiketi poistopuhallin sentään toimii normaalisti, eli ilma vaihtuu? Jos "pannu" ei pysty pitämään tavoitearvoaan, niin kaikki mahdolliset termostaattiventtiilit(?) aukeavat ja kun vesi kiertää vinhasti, ei se ehdi juuri lämmetäkään pannussa käydessään. Kylmä raitisilma taitaa jäähdyttää tulopatterissa suuren osan kiertovedestä muutenkin?

roots

Hyperaktiivi

Eikös se noilla lämpötiloilla sitten jo ala olla luokkaa 5kw mitä siitä saadaan irti tehoa yhteensä (50-60L/s), eli nyt ollaan täysillä, eikös se ole 5kw laite. Oletko leikannut vastuksen pois, eikös se ole juuri tämän laitteen ominaisuus että kovilla pakkasilla tarvitaan "apuun anja" (lue suorasähkö). Mennää niin sanotusti "rajan punaiselle puolelle", eli pitäis antaa "tykkien" laulaa (mediasta poimittua).

Sinänsä juhlallinen luku tuo -17C jäteilma...

zadah

Vakionaama

roots sanoi:
Eikös se noilla lämpötiloilla sitten jo ala olla luokkaa 5kw mitä siitä saadaan irti tehoa yhteensä (50-60L/s), eli nyt ollaan täysillä, eikös se ole 5kw laite. Oletko leikannut vastuksen pois, eikös se ole juuri tämän laitteen ominaisuus että kovilla pakkasilla tarvitaan "apuun anja" (lue suorasähkö). Mennää niin sanotusti "rajan punaiselle puolelle", eli pitäis antaa "tykkien" laulaa (mediasta poimittua).

Sinänsä juhlallinen luku tuo -17C jäteilma...

Pyöriväkennoinen -14 astetta... samat olosuhteet. Tosin tässä "kompuran" eli roottorin moottori ottaa vain muutaman kymmenen wattia.

Kannattaa tosiaan tuupata niitä vastuksia avuksi.

AnttiT

Aktiivinen jäsen

Tämä on 6,5kW laite. Tällä hetkellä kompura pyörii täysillä ja 6kw on vastuksia kaverina. Pitää seurata miten tuo alkaa lämmittämään taas tätä kämppää. Muutin tuon yöpudotuksen 0,5C jolloin se otti myös nuo vastukset kaveriksi. Ihmetyttää vain ettei tuota ole järkevästi priorisoitu tuota paluuveden lämpötilan minimi säätöä. Eli se ei ole toiminnassa ollenkaan, jos talossa on lämmitystarvetta. Tiiä sitten pitääkö tuohon alkaa väsäämään oma automatiikka.

roots

Hyperaktiivi

Kai siinä poistoilma kulkee, eli tehoja saadaan? Niinkuin kotte tossa kysy...
Paljonko niitä muuten on niitä "L/s" poistossa?

zadah

Vakionaama

roots sanoi:
Kai siinä poistoilma kulkee, eli tehoja saadaan? Niinkuin kotte tossa kysy...
Paljonko niitä muuten on niitä "L/s" poistossa?

Eihän sillä ole mitään merkitystä paljonko poistoilmaa kulkee, kun poistoilma on lämpimämpää kuin ulkoilma. Vaikka poistoilmavirta olisi 1000 l/s niin silti se tarkoittaa noilla lämmöillä sitä, että valtakunnanverkosta on otettava energiaa talon lämmitykseen.

roots

Hyperaktiivi

zadah sanoi:
Eihän sillä ole mitään merkitystä paljonko poistoilmaa kulkee, kun poistoilma on lämpimämpää kuin ulkoilma. Vaikka poistoilmavirta olisi 1000 l/s niin silti se tarkoittaa noilla lämmöillä sitä, että valtakunnanverkosta on otettava energiaa talon lämmitykseen.
Tuohan nyt oli huippupäätelmä...kyllähän siellä ilman pitää virrata jotta siitä voi ottoo energiaa...
Tää taitaa olla niitä tyypillisiä juttuja, että puhutaan samalla kielellä mutta ymmärrtetään ihan muuta ;)

L

lahkonen

Vieras

Hieman ohi aiheen, mutta kysytään nyt kuitenkin. Itsellä ollut ILTO käytössä nyt elokuusta saakka ja toistaiseksi on vielä melkoista säätämistä sen kanssa: välillä 0,5 asteen lämpötilan nosto aiheuttaa kämppään jopa kolmen asteen lämpenemisen seuraavana päivänä ja silloin jo hikoillaan..

Mutta varsinainen kysymys. Olen asentanut ulkoisen anturin laitteeseen, jottei saunastä tuleva poistoilma saunapäivinä sekoittaisi lämmitystä. Ongelma tässä on nyt se, että poistoilmakanavan haara, johon anturin laitoin kiertää koko talon ja arvioisin, että noin 30 metrin pituudelta se menee kylmässä tilassa. Kanava on toki eristetty (100mm), mutta silti esim. noin 10 asteen pakkasella poistoilma jäähtyy tuon matkan aikana jopa 5 astetta. Onko muilla vastaavaa ongelmaa havaittu, tai onko tämä jopa normaalia? Vai pitääkö minun alkaa purkamaan taloa ja selvittää, onko jossain kohtaa sattunut rakennusvirhe, eli poistoilmakanavan eristykset ovat pettäneet?

ekis

Vakionaama

Espejot sanoi:
Kuinka lämpimäksi korvausilma lämpiää?

Roottori ottaa edelleenkin sen 80% talteen ulkolämpötilasta riippumatta -> siitä voit laskea korvausilman lämpötilan.
Sähköä tuohon roottorin 80%:n talteenottoon kuluu ~25W, kun taas ILTO kompressori ottaa sähköä 1,3 kW lattialämmitystalossa ja 1,7 kW patterilämmitystalossa melkein samalla jäteilman lämpötilalla.

Miettikääs sitä! Varsinkin roots, kotte ja espejot!

ekis

Vakionaama

Espejot sanoi:
Lähinnä mietin miksi ihmeessä viitsin vastata näihin trolleihin :-* itsekurin puutetta.

Kerrataampa vähän kun ei oikeen mene perille. /c020
Roottoritaloissa ilmanvaihtoon ei mene juurikaan sähköä, kun taas ILTO PILP ryöstää valtakunnanverkosta samaan hommaan 1.3-1.7kW:n sähköä!
Tuolla sähkömäärällä lämmittää jo pelkällä suorasähköllä paljon!
Mieti jos tuon sähkömäärän käyttää esim. ILP:iin COP 2 -> saadaan 2.6-3.4kW ns. ilmaista lämmitystehoa verrattuna ILTO PILP:iin!

kotte

Hyperaktiivi

ekis sanoi:
Roottori ottaa edelleenkin sen 80% talteen ulkolämpötilasta riippumatta -> siitä voit laskea korvausilman lämpötilan.
Sähköä tuohon roottorin 80%:n talteenottoon kuluu ~25W, kun taas ILTO kompressori ottaa sähköä 1,3 kW lattialämmitystalossa ja 1,7 kW patterilämmitystalossa melkein samalla jäteilman lämpötilalla.

Miettikääs sitä! Varsinkin roots, kotte ja espejot!

Jos tuo loppulämpö on tarkoitus korvata suoralla sähköllä (eli ei ole maalämpöä, kaukolämpöä tai ei voida/viitsitä/haluta käyttää puita), on tuollainen ILTO näillä hieman unsaan kahdenkymmenen pakkasasteen keleillä ihan toimiva ratkaisu myös periaatteessa, eli voitaa roottorikoneen energiatehokkuudessa. Roottorikonekaan ei pysty päästämään ulos alle -17 ilmaa. Kaikki sähkö, minkä ILTO ottaa, tulee hyödyksi. Tuo vain korvaa roottorikoneen tuloilman lisälämmityksen sähköllä, muun lisälämmityksen sähköllä ja käyttöveden lämmityksen.

Back
Ylös Bottom