Kaupalliset kotiakut

Espejot

Hyperaktiivi
Näissä muuten kannattaa tarkistaa speksit ennenkuin hankkii, jos mielii mökkiä sähköistää autolla.

Mm. VW:n useammassa softaversiossa V2X on rajattu max 10000 kWh auton eliniän aikana, juurikin akun kulumisen rajoittamiseksi.
Missä vaiheessa tämä toteutus tällä hetkellä on... onko mahdolista saada V2H/G toimimaan ilman virittelyä, siis kaupalisilla tuotteilla mitkä löytyy kaupan hyllyltä, käsitääkseni ei Suomessa. Ja onko arvioita milloin näitä alkaa samaan, toimimia ratkaisuja eikä pelkästään valmiutta?
"V2G teknologian kiistattoman oloisista eduista huolimatta on vielä pitkä matka luotettavaan kaksisuuntaiseen sähköautojen latausinfrastruktuurin käyttöönottoon. Valtaosa sähköautoista ja latausasemista on yksisuuntaisia, ja niiden muuttaminen kaksisuuntaisiksi on käytännön mahdottomuus tai erittäin kallista. Ei siis auta kuin odottaa teknologian yleistymistä. Sähköautojen ja verkkojen integrointia varten ei myöskään ole olemassa yhtenäisiä säännöksiä EU-tasolla tai ne uupuu kokonaan. Tämä hankaloittaa teknologian valtakunnallista käyttöönottoa. Lisäksi kotitalous- ja yritysasiakkailta uupuu selkeät kannustimet siirtyä käyttämään älykkäämpiä latausjärjestelmiä, kuten V2G teknologiaa. Näiden syiden vuoksi V2G- latausasemia ei ole vielä toiminnassa Suomessa, mutta moni latausasema raudan puolesta tukee tätä teknologiaa valmiiksi. Näiden esteiden poisto on laitettava etusijalle, jotta voidaan tehokkaasti siirtyä aidosti integroituun ajoneuvo-sähköverkkojärjestelmään. " Lähde: nordicplug.fi
 
Viimeksi muokattu:

anders

Vakionaama
Missä vaiheessa tämä toteutus tällä hetkellä on... onko mahdolista saada V2H/G toimimaan ilman virittelyä, siis kaupalisilla tuotteilla mitkä löytyy kaupan hyllyltä, käsitääkseni ei Suomessa. Ja onko arvioita milloin näitä alkaa samaan, toimimia ratkaisuja eikä pelkästään valmiutta?

Varmaan niitä saa jo jos oikein alkaa etsimään - mutta järkeä tuossa ei ole, mielestäni.

TV:n kuluttajien nurkkaan rintsikan pannuhuoneeseen sijoitetuille reserviakuille on vaikea keksiä huonompaa sijoituspaikkaa - paitsi pyörien päälle primaaristi kulkuvälineeksi tarkoitettuun autoon :)
 

Esäätäjä

Vakionaama
Missä vaiheessa tämä toteutus tällä hetkellä on... onko mahdolista saada V2H/G toimimaan ilman virittelyä, siis kaupalisilla tuotteilla mitkä löytyy kaupan hyllyltä, käsitääkseni ei Suomessa. Ja onko arvioita milloin näitä alkaa samaan, toimimia ratkaisuja eikä pelkästään valmiutta?
Tuo videolla oleva laite tulisi 2025 myyntiin, mutta laitteesta eteenpäin ei ole valmista ohjausta mikä kertoisi laitteelle koska ja paljonko ladataan autoon ja puretaan sähköverkkoon.
 

anders

Vakionaama
Tuo videolla oleva laite tulisi 2025 myyntiin, mutta laitteesta eteenpäin ei ole valmista ohjausta mikä kertoisi laitteelle koska ja paljonko ladataan autoon ja puretaan sähköverkkoon.

Victronin Dynamic ESS esimerkiksi osaa tehdä tämän ohjauksen suoraan, se on valmiina ja jopa tällä foorumilla testattuna. Tuon osalta homma paketissa, mutta vaatii hieman omaa puuhastelua noiden liittäminen.

Mutta minä osaan antaa paljon paremman ehdotuksen. Lisätään laitteeseen kärkitieto, joka ohjaa ja ilmaisee milloin kannattaa akusta purkaa tehoa verkkoon. Jätetään ko kärki kytkemättä. Optimaalinen ratkaisu. Saa patentoida.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Missä vaiheessa tämä toteutus tällä hetkellä on... onko mahdolista saada V2H/G toimimaan ilman virittelyä, siis kaupalisilla tuotteilla mitkä löytyy kaupan hyllyltä, käsitääkseni ei Suomessa. Ja onko arvioita milloin näitä alkaa samaan, toimimia ratkaisuja eikä pelkästään valmiutta?
Tuolta voi käydä tutkimassa että missä ainakin yksi firma on menossa.
1732114082092.png

edit. lisätty linkki
 
Viimeksi muokattu:
Onko joku törmannyt projektiin (diy tai kaupallinen) V2G - hybrid inverter, eli "adapteri" jolla voidaan kytkeä sähköauto kiinni HV hybridi invertteriin?
Jännitealue olisi ainakin monesti sopiva.
 

mhaanpaa

Tulokas
Kotiakkupaketti Dyness Tower T17+Hoymiles HAT10 on nyt tarjolla 8500 k€ asennettuna.

Tuo HAT vaan syö AC:ta, kohteessa on jo 5.6 kWp paneelit ja vanha 6 kW inu asennettuna, eli paneelit tulisi kytkettyä vanhan inun kautta ACnä uuteen Hoymilesiin.

Onkohan tässä mitään järkeä?

Ja onko kokemuksia Dyness HV akuista/S-Miles Cloudista?
 

roots

Hyperaktiivi
Kotiakkupaketti Dyness Tower T17+Hoymiles HAT10 on nyt tarjolla 8500 k€ asennettuna.

Tuo HAT vaan syö AC:ta, kohteessa on jo 5.6 kWp paneelit ja vanha 6 kW inu asennettuna, eli paneelit tulisi kytkettyä vanhan inun kautta ACnä uuteen Hoymilesiin.

Onkohan tässä mitään järkeä?

Ja onko kokemuksia Dyness HV akuista/S-Miles Cloudista?
Millä tuossa tienataan ja paljonko vuodessa?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Millä tuossa tienataan ja paljonko vuodessa?
Riippuu siitä miten akkua ohjataan. Tämä ei taida olla mikään reservimarkkina-akku
 

roots

Hyperaktiivi
Riippuu siitä miten akkua ohjataan. Tämä ei taida olla mikään reservimarkkina-akku
Jos noin niin @mhaanpaa kannattaapi suorittaa tarkemmat laskelmat mitä omalla profiililla saa hyötyä... Itse en keksi tuollaiselle hyötyä.
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Ei, koska hinta on posketon.

17kWh akun "oikea" hinta on murto-osa tuosta.
Mistä saa 17 kWh akun ja inverterin "murtoasan" hinalla? Murto-osan voisi aljatella halvemalla kuin puolet. Minun mielestä aika edullinen päivänhinta all-in-one paketille. Toki, en tiedä mitä tohon rahaan saa esim softapuolella...
 
Viimeksi muokattu:

anders

Vakionaama
Mistä saa 17 kWh akun ja inverterin "murtoasan" hinalla? Murto-osan voisi alajtella halvemalla kuin puolet. Minun mielestä aika edullinen päivänhinta all-in-one paketille. Toki, en tiedä mitä tohon rahaan saa esim softapuolelta...

No kaiketi nämä kaupalliset all-in-one akut ovat toistaiseksi kaikki kalliita.

Mutta kun erillisistä komponenteista kokoamalla saa reilusti alle mainittuun puoleen hintaan, on hinnassa väkisin ilmaa, mielestäni.

Eiköhän noiden hinnat laske todella nopeasti, ja toisaalta jatkossa valtaosaan PV-inuja tule akkukytkentämahdollisuus.

Ja inujen hinnat tulleet alas, näkyisi nytkin Onnisella olevan 20kW 3v inu alle tonnin.
 

Espejot

Hyperaktiivi
No kaiketi nämä kaupalliset all-in-one akut ovat toistaiseksi kaikki kalliita.

Mutta kun erillisistä komponenteista kokoamalla saa reilusti alle mainittuun puoleen hintaan, on hinnassa väkisin ilmaa, mielestäni.

Eiköhän noiden hinnat laske todella nopeasti, ja toisaalta jatkossa valtaosaan PV-inuja tule akkukytkentämahdollisuus.

Ja inujen hinnat tulleet alas, näkyisi nytkin Onnisella olevan 20kW 3v inu alle tonnin.
Niin, itsekasvatetun ruohon hinta on murtoaoas valmiista ruohokentästä. Nämä on minusta eri tuotteita eikä niitä voi verrata koska tässä tarvitaan kyllä "erityis" osaamista. Minä itse ostin akuston kasauksen ja käyttöönoton palveluna. Toki All-in-One akustokin täytyy asentaa eli "käyttöön ottaa". Olisiko akuston hinnan osuus paketissa joku 5 kEUR ja vastaavan kiinapaketin EVEN kennoilla saa jollain 2300EUR eli ero noin kaksinkertainen.
 
Viimeksi muokattu:

mokin

Aktiivinen jäsen
Onko joku törmannyt projektiin (diy tai kaupallinen) V2G - hybrid inverter, eli "adapteri" jolla voidaan kytkeä sähköauto kiinni HV hybridi invertteriin?
Jännitealue olisi ainakin monesti sopiva.
Jossain kohtaa tänne linkkasin, deye:n inu ja autossa v2l-ominaisuus (eli ainakin BYD, korealaiset ja muutama muu merkki käy tuohon).


Tuossa pikaisella googletuksella.

Käytännössä tuollainen muutaman kwh:n purkuteho olisi järkyttävän kova. Pikaisesti pohdittuna 100% kulutuksen kattaminen ei ole välttämättä niin tärkeää kuin voisi kuvitella, vaan aika ison siivun hyödyistä saisi pienemmälläkin osuudella katettua.

Eilen +7snt hintoja 9h, eli 18kwh toisi jo aivan valtavan hyödyn. Aamulla olisi saanut 5h aikana ladattua maltillisella 4kw teholla tuon talteen.
 

Espejot

Hyperaktiivi
1.26€ olis tuo 7*18kWh siis ~enintään ollut, miinus häviöt yms.
Aivan valtavksi en tuota kutsuis...
Riippuen sijoituyspaikasta, noi häviöt on tyyliin hehkulampun häviöt eli tulee käyttöön. On tullut seurattua varaston lämpötiloja ja maltisella 4 kW latauksella ja 2 kW purulla varasto on 19C. Täytynee senkin eristystä parantaa niin voi vähentää lattialämmitystä. Mutta -1snt kulutusvaikutus on meillä satku eli maksaa diy-akkujen kennot kevyesti eliaikanaan.

Käytännössä tuollainen muutaman kwh:n purkuteho olisi järkyttävän kova. Pikaisesti pohdittuna 100% kulutuksen kattaminen ei ole välttämättä niin tärkeää kuin voisi kuvitella, vaan aika ison siivun hyödyistä saisi pienemmälläkin osuudella katettua.

Eilen +7snt hintoja 9h, eli 18kwh toisi jo aivan valtavan hyödyn. Aamulla olisi saanut 5h aikana ladattua maltillisella 4kw teholla tuon talteen.

Kulutusvaikutuksessa äly on avainasemassa. Pienellä akulla pärjää jos äly osaa purkaa ja ladata akkuja hyvin. Victronin DESS suoriutuu asiasta vältävästi ilman puukotusta, joka on myös mahdolista. Minulla arraskuussa kulutusvaikuts on ollut seitsemältä eikalta päivältä n. 50% eli kulutusvaikutus näkyy. Jos DESS saisi säädettyä agressivisemmaksi niin kv saisi kasvatettua. Mutta äly on kaikki kaikessa ja kaupalisissa ratkaisuissa se äly on enemänkin markkinoinnin työväline. Eli älyä täytyy voida parametroida tarpeeksi kattavasti.
 
Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Mutta -1snt kulutusvaikutus on meillä satku eli maksaa diy-akkujen kennot kevyesti eliaikanaan.
10000kWh talvessa laskit, ei kai sitä sähköä niin paljon kulu talvessa?
Kesät-syksy paneelien kanssa kulutusvaikutushyöty on nolla.

Satku vuodessa on tonni 10 vuodessa... Hmmm ei tuolla herkutella.
 

Espejot

Hyperaktiivi
10000kWh talvessa laskit, ei kai sitä sähköä niin paljon kulu talvessa?
Kesät-syksy paneelien kanssa kulutusvaikutushyöty on nolla.
Laskin että äly toimii läpi vuoden, nostaa myös aurinkoenergain myynnistä saatavaa hintaa. Perinteiseti kesällä kv:tä on hankala laskea ilman akustoa (EV tai BESS) koska lämmitystä ei ole. Sen mikä nolla on näkee puolen vuoden kulttua mutta myynnin hintaa akkupuskuri varmasti nostaa, paljonko niin lienee tapauskohtaista.
 

roots

Hyperaktiivi
Laskin että äly toimii läpi vuoden, nostaa myös aurinkoenergain myynnistä saatavaa hintaa. Perinteiseti kesällä kv:tä on hankala laskea ilman akustoa (EV tai BESS) koska lämmitystä ei ole. Sen mikä se +/-0 on näkee puolen vuoden kulttua muitta myynnin hintaa akkupuskuri varmasti nostaa, paljonko niin lienee tapauskohtaista.
Ei kesällä tartte ostaa sähköä eli kv on nolla paneelit+akku kombolla.
Tiedä tuota saako myyntihintaa paljonkaan älytettyä, tuommoset akut on piripinnassa alta aikayksikön ja myynti menee ihan pakkoraossa siihen kohtaan mihin sattuu.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Ei kesällä tartte ostaa sähköä eli kv on nolla paneelit+akku kombolla.
Tiedä tuota saako myyntihintaa paljonkaan älytettyä, tuommoset akut on piripinnassa alta aikayksikön ja myynti menee ihan pakkoraossa siihen kohtaan mihin sattuu.
Mitä nyt itse demosin suunniteluvaiheessa niin omakäyttö osuuden saa akuilla kohtuulliseksi pieneläkin akulla eikä iso akku lisää omakäyttöä - mikä tarkoittaa että kv ja myynti/osto-optiolla pystyy leikimään jos vain hinnat heiluu. Akkujen ongelmahan on kuorma kesällä ja myynillä sitä saa jos hintaeroa on. Mutta ei tähän keskuteluun hirveest effortia kannata laittaa koska tilanne elää ja ensi kesän näkee ensi kesänä. Onko sitä edes hengissä.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
1.26€ olis tuo 7*18kWh siis ~enintään ollut, miinus häviöt yms.
Aivan valtavksi en tuota kutsuis...
Huominen sitten huomattavasti enemmän jne. Jos tammikuun hinnat toistuisivat, niin aika äkkiä kertaantuisi.

Ja enemmän suhteellinen kuin absoluuttinen säästö, tuon valtavan suhteen. Pörssin keskihinta eilen vajaa 5snt, tuolla toimenpiteellä varmaan alle 2snt? Nyt oli itsellä ehkä 3snt (arvio).
 

roots

Hyperaktiivi
Huominen sitten huomattavasti enemmän jne. Jos tammikuun hinnat toistuisivat, niin aika äkkiä kertaantuisi.

Ja enemmän suhteellinen kuin absoluuttinen säästö, tuon valtavan suhteen. Pörssin keskihinta eilen vajaa 5snt, tuolla toimenpiteellä varmaan alle 2snt? Nyt oli itsellä ehkä 3snt (arvio).
Näitä rusina päiviä on ehkä puolet talvella ja toinen puoli on sitten melkein että akku vois sammuttaa kun ei hyötyä.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Näitä rusina päiviä on ehkä puolet talvella ja toinen puoli on sitten melkein että akku vois sammuttaa kun ei hyötyä.
Itseasiassa, huhti-touko ja elo-syys, puhumattakaan lokakuun alusta ja tietyistä päivistä marraskuussa, päiviä oli suhteellisen tasaisesti. Ulkomuistista Heinäkuu on käytännössä ainoa kuukausi kun selkeää hyötyä ei ole ollut saatavissa. Varmaan sielläkin oli yksittäisiä päiviä.

Pikaisesti pläräsin lukuja, niin kesästä voisi heittää että 1/3 päivistä oli tuollaisia ja jos talvella olisi 2/3, niin tasaisesti puolet päivistä olisi tuollaisia. Kesällä sitten taas paneeleilla saisi ladattua yön kulutuksen suhteellisen helposti töiden jälkeen autoon ja vedettyä yön ilman ostosähköä.
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Itseasiassa, huhti-touko ja elo-syys, puhumattakaan lokakuun alusta ja tietyistä päivistä marraskuussa, päiviä oli suhteellisen tasaisesti. Ulkomuistista Heinäkuu on käytännössä ainoa kuukausi kun selkeää hyötyä ei ole ollut saatavissa. Varmaan sielläkin oli yksittäisiä päiviä.
Ja minun arvio on että heilunta tulee lisäntymään... nolla-tunnit lisääntyy - mikä on tunnustettu trendi - mikä kyllä tarkoittaa että myös kalliiden tuntien on lisäännytvä jotta taloudellinen tasapaino säilyy. Ensin markkinat kyllästetään reserviakuilla koska siellä on rahaa tarjolla ja sitten akustot siirtyy hinnanvaihtelun tasaamiseen, paremman puutteessa. Mutta joku uusi mullistus kaiken muuttaa voi.
 

roots

Hyperaktiivi
Itseasiassa, huhti-touko ja elo-syys, puhumattakaan lokakuun alusta ja tietyistä päivistä marraskuussa, päiviä oli suhteellisen tasaisesti. Ulkomuistista Heinäkuu on käytännössä ainoa kuukausi kun selkeää hyötyä ei ole ollut saatavissa. Varmaan sielläkin oli yksittäisiä päiviä.

Pikaisesti pläräsin lukuja, niin kesästä voisi heittää että 1/3 päivistä oli tuollaisia ja jos talvella olisi 2/3, niin tasaisesti puolet päivistä olisi tuollaisia. Kesällä sitten taas paneeleilla saisi ladattua yön kulutuksen suhteellisen helposti töiden jälkeen autoon ja vedettyä yön ilman ostosähköä.
Sullako ei ole paneeleita akun kanssa?
 
Back
Ylös Bottom