Keskustelua aurinkopaneeleista

jarkko_h

Vakionaama
Kumpa olisi vielä inverttereiden äppeihin tehty toiminto jolla se antaisi hälytyksen, kun asetettu teho ylitetään tai alitetaan. Esim 2kW ylitys kertoisi minulle, että voin kytkeä etänä lvv:n päälle tai antaa auton ladata.
Palvelisi tätä ”karvalakkiautomaatiota” hyvin :)
Ja ifttt:llä vois jopa toimia automaattisesti.
Saa toteutettua noin 100 euron releellä. Toki olisi mukavampi, jos invertterissä valmiina.

Luukku

Vakionaama
Wattpilotilla voi ladata taas helposti autoa paneelien tuotolla. Kyse on siitä minkä invertterin valitsee ja paljonko sen ominaisuuksista haluaa maksaa.
Onhan niitä automaatioita ja systeemeitä lähes rajattomasti, kun investoi. Kun päätin hankkia järjestelmän niin eipä niitä kaikkia asioita tule mieleen mitä pitää huomioida, kun ei juurikaan tietoa ole eikä ole tapana tutkia ja hunteerata kuukausikaupalla, tästä tietysti joutuu ”maksamaan” puuttuvilla ominaisuuksilla.
Käytössä ne monet puutteet sitten huomaa.
20€ wifi-pistorasiassa on hälytyksiä ja ominaisuuksia vaikka kuinka esim säätilan muutoksian mukaan eri toimintoja ohjelmoitavissa. Täytynee laittaa kehitysehdotus invertterin äpin kehittäjille, varmaan ihan ohjelmoitavissa tuollainen tehohälytys.

Tulihäntä

Vakionaama
Onhan niitä automaatioita ja systeemeitä lähes rajattomasti, kun investoi. Kun päätin hankkia järjestelmän niin eipä niitä kaikkia asioita tule mieleen mitä pitää huomioida, kun ei juurikaan tietoa ole eikä ole tapana tutkia ja hunteerata kuukausikaupalla, tästä tietysti joutuu ”maksamaan” puuttuvilla ominaisuuksilla.
Käytössä ne monet puutteet sitten huomaa.
20€ wifi-pistorasiassa on hälytyksiä ja ominaisuuksia vaikka kuinka esim säätilan muutoksian mukaan eri toimintoja ohjelmoitavissa. Täytynee laittaa kehitysehdotus invertterin äpin kehittäjille, varmaan ihan ohjelmoitavissa tuollainen tehohälytys.
Eipä tuollainen fronius paljoa enempää maksa kun muut tavikset. Froniuksen light versiossakin on jo triggerilähtö vakiona.

Luukku

Vakionaama
Muuten näkee kyllä invertterin tiedot ja toiminnat hyvin äpistä ja olen siihen tyytyväinen. Laitoin tukeen viestiä ja vastasivatkin yllättävän pian, tutkivat asiaa jos vaikka jossain päivityksessä tuollainen toiminto tulisikin. Näkeehän sieltä jo kaikki tehot ja tuotot niin varmaan aika helppo tuollainen hälytystoiminto ohjelmoida. Katsotaan miten käy.

roots

Hyperaktiivi
System ja alarm configuration. Selaimella.
Tarkoitat kuitenkin tätä ilmeisesti vaikka sanat sanoo jotain muuta?

1678785612085.png

Liitteet

• 1678785582102.png
    1678785582102.png
    12 KB · Katsottu: 117

Luukku

Vakionaama
Ilmeisesti sama. Laitan saamani ohjeen tähän.
Mulla sattuu olemaan semmoinen versio, että pitää pyytää asentajalta se aktivointi. Täytyy laittaa sinne sähköpostia. Ei aukea tuo alarm configuration, aukeeko sulla?

Liitteet

• 8E3D363F-7407-4B9B-A88A-A613030C39FC.png
    8E3D363F-7407-4B9B-A88A-A613030C39FC.png
    209,8 KB · Katsottu: 149

roots

Hyperaktiivi
Ilmeisesti sama. Laitan saamani ohjeen tähän.
Mulla sattuu olemaan semmoinen versio, että pitää pyytää asentajalta se aktivointi. Täytyy laittaa sinne sähköpostia. Ei aukea tuo alarm configuration, aukeeko sulla?
Ok, täytyy kattoo vielä tuo saamasi ohjeen mukaan, olen installerina että ehkä ei ole esteitä...

Ajattelen niin että minun kiinteistön ja laitteistojen omistajana pitää omistaa kaikki oikeudet/salasanat kaikkiin taloudessa oleviin vehkeisiin ilman rajoituksia, toisekseen mitä asiaa on ulkopuolisilla tahoilla omine nokkineen talossani oleviin vehkeisiin, jos tarviin ulkopuolista apua niin voin sitten antaa niitä oikeuksia tarpeen mukaan asianosaisille.

Luukku

Vakionaama
Ok, täytyy kattoo vielä tuo saamasi ohjeen mukaan, olen installerina että ehkä ei ole esteitä...

Ajattelen niin että minun kiinteistön ja laitteistojen omistajana pitää omistaa kaikki oikeudet/salasanat kaikkiin taloudessa oleviin vehkeisiin ilman rajoituksia, toisekseen mitä asiaa on ulkopuolisilla tahoilla omine nokkineen talossani oleviin vehkeisiin, jos tarviin ulkopuolista apua niin voin sitten antaa niitä oikeuksia tarpeen mukaan asianosaisille.
Tuossa on kyllä itua, pitääpä kysäistä miksi mulla ei ole kaikki oikeuksia. :hmm:
Ilmoittele, jos rupee toimiin.

Viimeksi muokattu:

markok

Aktiivinen jäsen
Onko aurinkopanelin tuoton kannalta merkitystä miten varjo panelin pintaan osuu, jos varjon pinta-ala on sama? Onko eroa onko varjo panelin pysty vai vaakasuuntaisesti? Entä jos sama pinta-ala peittyy panelin nurkasta?

fraatti

Hyperaktiivi
Onko aurinkopanelin tuoton kannalta merkitystä miten varjo panelin pintaan osuu, jos varjon pinta-ala on sama? Onko eroa onko varjo panelin pysty vai vaakasuuntaisesti? Entä jos sama pinta-ala peittyy panelin nurkasta?
On, ja lopputulos riippuu käytettävästä invertteristä sekä panelin sisäisestä kytkennästä. Pystyasennuksessa panelin alalaidassa mahdollisesti makaava lumi on paha koska se saattaa katkaista kaikki kolme ketjua -> ei sähköä. Ja yhden kennorivin peitto piisaa aiheuttamaan tällöin ko. panelin 0 tuoton.

Mitä useampi "sarja" kennosta menee "poikki" = varjo, sen suurempi osuus paneelin tuotosta putoaa pois. Tuolla oli jotain aikaisempaa juttua aiheesta: https://lampopumput.info/foorumi/threads/paneelien-ohitusdiodit.33677/

markok

Aktiivinen jäsen
Kiitos. Täytyy perehtyä tuohon laittamaasi linkkiin. Minulle olisi tulossa panelit mikroinverttereillä ja paikka on sellainen, että ajoittain reunimmaisen panelin nurkka jää varjoon. Tätä aloin miettimään, että miten iso vaikutus tällä on.

fraatti

Hyperaktiivi
Kiitos. Täytyy perehtyä tuohon laittamaasi linkkiin. Minulle olisi tulossa panelit mikroinverttereillä ja paikka on sellainen, että ajoittain reunimmaisen panelin nurkka jää varjoon. Tätä aloin miettimään, että miten iso vaikutus tällä on.
Jos 1 mpp säädin (joka osaa asiansa) per paneli niin vasemmalta panelilta häviää 1/3 tuotosta, oikealta 1/6 kun vain alanurkasta peitetään yksi kenno.
1659471336662-png.79510

.... mutta panelin asennuspaikka ei sinällään lähtökohteisesti pitäisi olla sellainen missä on varjoja, ainakaan jatkuvastii. Osa panelivalmistajista pesee kätensä takuusta jos paneli asennetaan paikkaan missä sitä varjostaa joku. Voi tulla hotspotteja. Joskus taisinkin laittaa tänne sen kuvan millainen panelin lämpötila oli kun ilmanvaihtotötterö teki varjon panelin pintaan. Se oli jostain kaverin työmaalta kuvattu.

Luukku

Vakionaama
Onko aurinkopanelin tuoton kannalta merkitystä miten varjo panelin pintaan osuu, jos varjon pinta-ala on sama?
Mulla on half cut paneelit ja yhden männyn latvus osui iltapäivällä niin sen muoto oli sellainen, että melkein jokaiseen paneelin puolikkaaseen osui joku kohta niin leikkasi tehot aika tehokkaasti.

tepa

Aktiivinen jäsen
Jos 1 mpp säädin (joka osaa asiansa) per paneli niin vasemmalta panelilta häviää 1/3 tuotosta, oikealta 1/6 kun vain alanurkasta peitetään yksi kenno.
1659471336662-png.79510

.... mutta panelin asennuspaikka ei sinällään lähtökohteisesti pitäisi olla sellainen missä on varjoja, ainakaan jatkuvastii. Osa panelivalmistajista pesee kätensä takuusta jos paneli asennetaan paikkaan missä sitä varjostaa joku. Voi tulla hotspotteja. Joskus taisinkin laittaa tänne sen kuvan millainen panelin lämpötila oli kun ilmanvaihtotötterö teki varjon panelin pintaan. Se oli jostain kaverin työmaalta kuvattu.

Tällä on muuten jonkin verran vaikutusta näin suomalaisissa lumiolosuhteissa, tuntuu lumi valahtavan paneelin alareunaan kasaan auringon lämmittäessä ja Half-Cut paneelilla nuo tilanteet pitäisi hallita paljon paremmin. Vaikutus olisi suurimmillaan niinä aikoina, kun tuotantoa on muutenkin vähiten.

fraatti

Hyperaktiivi
Tällä on muuten jonkin verran vaikutusta näin suomalaisissa lumiolosuhteissa, tuntuu lumi valahtavan paneelin alareunaan kasaan auringon lämmittäessä ja Half-Cut paneelilla nuo tilanteet pitäisi hallita paljon paremmin. Vaikutus olisi suurimmillaan niinä aikoina, kun tuotantoa on muutenkin vähiten.
Samasta syystä joskus mietin että olisin asentanut panelit vaakaan. Kuitenkin nyt muutaman vuoden kokemuksella se aika että lumi on tuossa panelin alalaidalla länässä on melko lyhyt ja potentiaaliset säästöt pieniä.

mobbe

Vakionaama
Näyttää taas paneelikauppiaat kiertelevän omakotialueilla sen verran kehitystä tapahtunut että tutkivat ennakkoon kattokulmat ja potentiaaliset osoitteet sekä missä on jo paneelit

Tulihäntä

Vakionaama
Mulla on half cut paneelit ja yhden männyn latvus osui iltapäivällä niin sen muoto oli sellainen, että melkein jokaiseen paneelin puolikkaaseen osui joku kohta niin leikkasi tehot aika tehokkaasti.
Niinhän siinä käy. Ei ne varjossa olevat solut tuota niin paljon kuin täysin varjottomat solut. Mutta taas tuli todistettua ettei yksi pieni varjo kaada koko kentän tuottoa.

jiikoo

Vakionaama

22 tuhannen euron aurinkopaneeli- ja akkusysteemin Onni ja Irma ostaneet.

Akkusysteemi ei ole toiminut korjausyrityksistä huolimatta ja vaativat Onni ja Irma kaupan purkua. Kuluttajariitalautakunnassa yksipuolisella tuomiolla meni vaatimus läpi kun systeemin toimittanut firma ei vastannut mitään. "Kuluttajariitalautakunta suosittaakin, että myyjätaho purkaa kaupan ja maksaa Irmalle ja Onnille 22 000 euroa."

Itsestä tuntuisi että kyllä sillä paneelisysteemillä joku arvo on vaikka akusto ei toimikkaan. Varsinkin jos kyseessä on valtakunnanverkkoon liitetty talo. Uusi verkkoinvertteri vaan akuston tilalle, niin kyllä se siitä.

Saa nähdä palauttaako kyseinen firma noita rahoja ja purkaa kauppaa vapaaehtoisesti vai meneekö käräjäoikeuden kautta se. Ja onko kyseessä joku konkurssikypsä reppufirma joka menee konkurssiin tilanteessa että tuollaiset rahat joutuisi palauttamaan.

Sitä en itse ymmärrä mitä järkeä valtakunnanverkkoon kytkettyyn taloon on hommata akkuja aurinkopaneelien kaveriksi. Maksaa varmaan 20 senttiä per kWh kun akkuun lataa ja purkaa "ilmaista sähköä" akuston kulumisen ja rajallisen eliniän vuoksi. Voisihan se akusto varavirtana toimia sähkökatkojen aikana, mutta laitteisto voi olla sellainen ettei se toimi offgrid-kohteessa lainkaan. Parempi varavirtalähteeksi vaikka joku aggregaatti ja verkonvaihtokytkin.

puuteknikko

Vakionaama
Meillä on tässä lähellä tiettävästi insinöörismiehen asuttama talo, johon ilmestyi jossain vaiheessa talvea hulppea aurinkovoimala katolle, siis koko lape täynnä paneelia. Suuntaus on suorastaan optimaalinen ja kulmakin oikein mainio.

Ainoa ongelma on, että tontilla on suoraan paneeliston ja auringon pääasiallisen kulkureitin välissä muutama todella iso koivu. No, niistähän pääsee eroon jos tahto on riittävä. Sitä eivät vaan ajatelleet, että koivujen jälkeen tulee kevyen liikenteen väylä, jonka varrella on nelisenkymmentä vuotta kasvaneita tervaleppiä ja epäilen, ettei kunta niitä poista mihinkään kun koko pari kilometriä pitkä raitti pitäisi parturoida. Olen nyt tässä kuukauden verran lenkkeillessä katsellut kun lape on ison osan aurinkoisesta ajasta enemmän tai vähemmän varjostettuna vaikkei puissa ole kuin risukkoa.

Täytyy olla myyjällä melkoiset myyntipuheet varjostuksien kompensoinnista kun on tuohon saanut voimalan paikalleen.

hiksi

Jäsen
Onnimarkkinoilla olis Longi HI-MO4 Mono 375W 120e + alv (+rahdit) jos ottaa lavallisen. Onko kiinnostuneita kimppaan? Tavaraa löytyy tällähetkellä heti varastosta eli nopeasti saisi.

K

korsteeni

Vieras
1659471336662-png.79510

nuo on niitä diipadaapa juttuja
testasin pari vuotta sitten ja totesin perättömiksi käytännössä

jos loopissa on 10 panelia ja yhdestä peittää kulman, väittämä = koko loopin teho rommaa....ei pidä paikkaansa, olen kokeillut

half-cutista ei ole mitään apua, siis mainitavaa
10 panelin loopissa jos kulman peittää kuvan osoittamalla tavalla ei tehossa ole edes mitaten juurikaan havaittavaa eroa onko half-cut vai tavis...olen senkin käytännössä mitannut
mutta nää on niitä/näitä......mitatkaa

Espejot

Hyperaktiivi
nuo on niitä diipadaapa juttuja
testasin pari vuotta sitten ja totesin perättömiksi käytännössä

jos loopissa on 10 panelia ja yhdestä peittää kulman, väittämä = koko loopin teho rommaa....ei pidä paikkaansa, olen kokeillut

half-cutista ei ole mitään apua, siis mainitavaa
10 panelin loopissa jos kulman peittää kuvan osoittamalla tavalla ei tehossa ole edes mitaten juurikaan havaittavaa eroa onko half-cut vai tavis...olen senkin käytännössä mitannut
mutta nää on niitä/näitä......mitatkaa
On näitä mitattu

• Poly = 100%
  • Mono = 100.5%
  • Perc = 104%
  • Split-Cell = 104.4%
lähde: https://www.victronenergy.com/blog/2023/03/27/which-type-of-solar-panel-works-best/

K

korsteeni

Vieras
Ei tuo victron tietääkseni paneeleita myy
ei, victron on havainnut ja mittaillut samat kun minä ja kehittää mpp logiikkaansa fiksummaksi kuin monet muut

karkeasti yleistäen homma menee ~30v kertoimella ja nämä vähän veikeemmät pitkillä tallentamillaan sapluunoilla pystyvät parempaan arpomiseen mitä tasoa pidetään ja lasketaanko myös väliportailla ja minkä verran

tästä seuraa myös haittoja tuulipilvilvisellä ilmalla mutta keskimäärin parempaan ollaan menossa

tuo kaikki verttien ominaisuudesta ei panelien, joita olen tutkinut identtisten ryhmien kanssa käytännössä mitaten identtisillä inverttereillä

Sarkari

Jäsen
Miten olette laittaneet katolla luikertelevat johdot kiinni? Riittääkö tuollaiset Oriman johtokannakkeet vai pitäisikö niiden lisäksi vielä laittaa nippusiteillä?

Back
Ylös Bottom