Keskustelua polttomoottoriajoneuvoista

Helu

Jäsen
Niin no, se on valinta sen välillä mitä kukin arvottaa, tuo sun alle litrainen turbokone (lienee vielä kaiken muun "hyvän" lisäksi kolmipyttyinen?) kestää ehkä viidesosan siitä kilometrimäärästä mitä tuo Toyon kone saman tason huolenpidolla, jos sitäkään. Surullista on että nykyaikana pystyttäisiin tekemään paljon parempia koneita, mutta se ei ole hyvää bisnestä.
Sehän on selvää, että pienempi litrateho = kestävyys lisääntyy.

"iso" vapaasti hengittävä 2l (tai vielä isompi) moottori ei vain ole enää kannattava koska päästömääräykset, kestäviä koneita kyllä voidaan tehdä, mutta se on keinotekoisesti kielletty.

Jos haluaa hyvä ja kestävän tekniikan ja voimansiirron, niin toyotan hybridit on tässä hyviä.
 

Jule

Vakionaama
Sehän on selvää, että pienempi litrateho = kestävyys lisääntyy.

Ei se kyllä noinkaan mene.

Näissä uusissa moottoreissa on ongelmia siksi kun ne on tehty mahdollisimman taloudellisiksi, eli kaikki pyörimiskitkat on pyritty minimoimaan, joissa sitten on mokailtu.

Missään edes suunnilleen modernissa moottorissa ei ole ollut ongelmia jotka liittyisivät moottorin litratehoon, tai sylinterimäärään.. Ja jos tutkitaan vanhempia moottoreita, niin yleensä ne litratehoon liittyvät ongelmat olivat nimenomaan isommissa moottoreissa.

Toki jokin kasarifiiatin pikkukone ei puoltamiljoonaa kestä, mutta syyhän ei ole moottorin litratehossa, vaan kuormitusasteessa.
 

korsteeni

Jäsen
Sä nyt vertaat 40v vanhaa tekniikkaa 10-15v vanhaan, ne on aivan eri planeetalta.

Toyotassa on 49hv/litralle, itse esim ajan 900cc turbolla missä 130hv, se tekee 144hv/litralle.
niin vertaan, sitä juurikin tarkoitan että se sinun "900cc/130hv" on muutamassa vuodessa alle 100k vainaa ja paalissa vs toyota.
todellakin eri planeetalta
 

Jule

Vakionaama
niin vertaan, sitä juurikin tarkoitan että se sinun "900cc/130hv" on muutamassa vuodessa alle 100k vainaa ja paalissa vs toyota.
todellakin eri planeetalta
Jos jonkun kasari starletin ja uuden 900cc/140hv laitteen ottaa samalla huolto-ohjelmalla ajoon, niin kyllä se starletin kone aiemmin loppuu.

Laitteen paalausikähän ei juurikaan riipu siitä kuinka kulunut moottori on, eikä autot noin ylipäätään mene romutukseen siksi että moottori olisi niin kulunut, vaan siksi että auton ylläpito lopetetaan ja kumuloitunut korjausvelka kasvaa suuremmaksi kuin vastaava ehjä ajoneuvo.
 

-Teme-

Vakionaama
Sehän on selvää, että pienempi litrateho = kestävyys lisääntyy.

"iso" vapaasti hengittävä 2l (tai vielä isompi) moottori ei vain ole enää kannattava koska päästömääräykset, kestäviä koneita kyllä voidaan tehdä, mutta se on keinotekoisesti kielletty.

Jos haluaa hyvä ja kestävän tekniikan ja voimansiirron, niin toyotan hybridit on tässä hyviä.
Oma jäljellä oleva polttis on n.1500cc vapaasti hengittävä kaasarikoneellinen vuodelta -83. Ei ole jaappanin ihme, eikä kiinan tekele. Tekniikka siinä on 75vuoden takaa, mutta ei se ole tae kestävyydestä. Usein sitä saa rassata ja ruuvata, mutta useimmiten manaamalla jumalia ensin ja antamalla hänelle oman aikansa ollaan taas kavereita, niin matka jatkuu yhdessä.
keksiikö kukaan mikä mahtaa olla merkki?
 

Leo

Aktiivinen jäsen
Oma jäljellä oleva polttis on n.1500cc vapaasti hengittävä kaasarikoneellinen vuodelta -83. Ei ole jaappanin ihme, eikä kiinan tekele. Tekniikka siinä on 75vuoden takaa, mutta ei se ole tae kestävyydestä. Usein sitä saa rassata ja ruuvata, mutta useimmiten manaamalla jumalia ensin ja antamalla hänelle oman aikansa ollaan taas kavereita, niin matka jatkuu yhdessä.
keksiikö kukaan mikä mahtaa olla merkki?
Aika paha...ei tuu mieleen kun Ascona,Orion,Taunus...hmm..voisko olla joku fiat tai lada...vai voisiko se olla joku bmw?
 

jussi

Vakionaama
Sä nyt vertaat 40v vanhaa tekniikkaa 10-15v vanhaan, ne on aivan eri planeetalta.

Toyotassa on 49hv/litralle, itse esim ajan 900cc turbolla missä 130hv, se tekee 144hv/litralle.
Mulla on tossa jotain 40hp litralle, mut hyvin kulkee. Ne on vissiin isompia hepoisia, kun ei se tarttis kun yhden vaihteenkaan... Mikä tuli todettua kun se lootan säätö oli pielessä ja anto suurimman pykälän heti kun liikku.
 

jussi

Vakionaama
Aikamoinen peli jos 61 vuotiaassa kärryssä on jo ilmastointi. Ei ole ollut ihan peruskauraa silloin. Mutta eipä nuo uusia ole itsellänikään. Ajossa olevatkin alkavat olla jo 25v.
On tuohon kasautunu kaikkee muutakin jännää. Mallivuoden varusteista ei puutu kun sisältä säätyvä sivupeili ja vakionopeussäädin. Peili ei niin kiinnostakaan, kun siinähän se on ikkunan vieressä... Kaikki muu löytyy. On sähköllä ikkunat ja penkki, sisältä aukeeva peräkontti, peruutusvalot, automaattinen valojen vaihtaja, alkuperäiset turvavyöt rullavöiden esiasteena, huurteenpoistopuhallin takalasilla ja paljon muuta sellasta mikä ei aukee kun tietäjille. On mm. hyönteissuojaverkko lauhduttimelle ja syylärille maskin takana... Tehtaan lätkällä.
 

korsteeni

Jäsen
Jos jonkun kasari starletin ja uuden 900cc/140hv laitteen ottaa samalla huolto-ohjelmalla ajoon, niin kyllä se starletin kone aiemmin loppuu.

Laitteen paalausikähän ei juurikaan riipu siitä kuinka kulunut moottori on, eikä autot noin ylipäätään mene romutukseen siksi että moottori olisi niin kulunut, vaan siksi että auton ylläpito lopetetaan ja kumuloitunut korjausvelka kasvaa suuremmaksi kuin vastaava ehjä ajoneuvo.
ei muuten lopu, minulla oli - 80 luvun alussa starletti, koko suku sillä ajeli eikä siitä meillä loppua ajamalla tullut vaikkei sillä ollut mitään huolto-ohjelmaa, kerran vuoteen syksyllä öljyt. sitä ennen oli kaksikin tonnikasta eikä niissä koskaan ollut mitään ongelmia tekniikan kanssa, silloin sai ajaakin vielä oikeita nopeuksia.
1000 timangilla ajettiin 375k ilman ensimmäistäkään vikaa tai koiranluunvaihtoa, nyt id.4 koiranluu takuuseen alle 20k
sanon vaan että oi niitä aikoja
 

jussi

Vakionaama
Mahtaako mennä liian ohi aiheen, mutta tää topikki vois valaista mun mielenmaisemaa niille, jotka ihmettelee, miks jaksan ropata jotain vanhaa Yutakin vilppiä ja yrittää saada siitä vielä käyttövehje. Tai jo ennen kun tein jostain Ultimaten allaspumpusta vilpin... Koska voin ja tykkään. Sivuaa vahvasti polttomoottoreita.
Ton tein rouvalle läpilahosta lootavikasesta aihiosta.
Saappi.jpg
Yhen ostin aika huonossa hapessa kanssa.
image0-7-1.jpg
Ja tonne jäähalliin sen kanssa sit joutu meneen.
image0-5.jpg
Mecury oli ehdottomasti halvin hankinta, ostin sen markalla. Kori ja runko erikseen, osia parikymmentä pahvi- ja lihalaatikkoa. Enkä ollu edes ikinä nähny sellasta kasassa. Tuli siitäkin vielä auto.
image0-2.jpg
Mustangin aihion ostin ton kuvan perusteella ja läjän pisteosia mukaan...
Polaroid mussukasta jonka sain myyjältä.jpg
Sen kanssa piti painia vähän pidempään, kun ei siihen ollu edes papereita tallessa. Vaan tuli siitäkin vielä auto.
DSC03381.jpg
Yhden veneistäkin ostin vakuutusyhtiöltä kiville ajettuna kaikki liki paskeena, vaan kyllä silläkin sit kierrettiin Päijännettä 20 vuotta.
Lady_pieni.jpg
Tässä vielä toi nykyinen polttomoottoriantiikkiauto, joka nyt työn alla taas vähän.
IMG_20180618_000038.jpg
Jospa tää selventää, miksi ei juurikaan ole ihme homma ropailla jotain vanhaa Yutakia... Kun tuostahan puuttuu vielä monta rojektia.
 

Helu

Jäsen
Ei se kyllä noinkaan mene.

Näissä uusissa moottoreissa on ongelmia siksi kun ne on tehty mahdollisimman taloudellisiksi, eli kaikki pyörimiskitkat on pyritty minimoimaan, joissa sitten on mokailtu.

Missään edes suunnilleen modernissa moottorissa ei ole ollut ongelmia jotka liittyisivät moottorin litratehoon, tai sylinterimäärään.. Ja jos tutkitaan vanhempia moottoreita, niin yleensä ne litratehoon liittyvät ongelmat olivat nimenomaan isommissa moottoreissa.

Toki jokin kasarifiiatin pikkukone ei puoltamiljoonaa kestä, mutta syyhän ei ole moottorin litratehossa, vaan kuormitusasteessa.
Pointti tuossa on se, että ongelmat tulee kun litratehot on kovia + kaikki osat on tehty mahdollisimman kevyiksi (esim. jakoketjut ei kestä) ja suorasuihkutus joka ottaa voimansa nokka-akselilta = jakoketju joutuu vielä kovemmalle rasitukselle.
 

Helu

Jäsen
niin vertaan, sitä juurikin tarkoitan että se sinun "900cc/130hv" on muutamassa vuodessa alle 100k vainaa ja paalissa vs toyota.
todellakin eri planeetalta
Ei nyt ihan 🤣

Omalla ajettu nyt 100tkm ja taloudessa toinen, millä veivattu jo 230tkm ja hyvin toimii, turbokin on vielä alkuperäinen vaikka tuolla on 200tkm ajettu ohjelmoinnin kanssa. Jakoketju+rattaat tuohon juuri vaihdettiin, mutta se ei ollut kuin 650€ remontti. Muuten menty perus huolloilla vuoden ja 15tkm välein.
 
Viimeksi muokattu:

Helu

Jäsen
Jos jonkun kasari starletin ja uuden 900cc/140hv laitteen ottaa samalla huolto-ohjelmalla ajoon, niin kyllä se starletin kone aiemmin loppuu.

Laitteen paalausikähän ei juurikaan riipu siitä kuinka kulunut moottori on, eikä autot noin ylipäätään mene romutukseen siksi että moottori olisi niin kulunut, vaan siksi että auton ylläpito lopetetaan ja kumuloitunut korjausvelka kasvaa suuremmaksi kuin vastaava ehjä ajoneuvo.
Mutta ethän sä voi verrata 80-luvun laitetta ja 2020-luvun laitetta samoilla huolloilla, tekniikka lisääntyy -> huolto lisääntyy. Pelkkä öljy jo eroaa valtavasti näissä kahdessa.
 

Helu

Jäsen
Oma jäljellä oleva polttis on n.1500cc vapaasti hengittävä kaasarikoneellinen vuodelta -83. Ei ole jaappanin ihme, eikä kiinan tekele. Tekniikka siinä on 75vuoden takaa, mutta ei se ole tae kestävyydestä. Usein sitä saa rassata ja ruuvata, mutta useimmiten manaamalla jumalia ensin ja antamalla hänelle oman aikansa ollaan taas kavereita, niin matka jatkuu yhdessä.
keksiikö kukaan mikä mahtaa olla merkki?
Lada tms.


Kaasarikoneet on kyllä parhaita, itselläkin on ja sen kanssa ropaaminen on terapeuttista.
 

Jule

Vakionaama
Pointti tuossa on se, että ongelmat tulee kun litratehot on kovia + kaikki osat on tehty mahdollisimman kevyiksi (esim. jakoketjut ei kestä) ja suorasuihkutus joka ottaa voimansa nokka-akselilta = jakoketju joutuu vielä kovemmalle rasitukselle.

Joo, mutta eihän nuo ole toisiinsa sidoksissa. Eli ei jakopää ole liian hentoinen siksi että moottorin iskutilavuus on liian pieni, vaan siksi että valmistaja on sählännyt.

Toki pitää muistaa että niitä paskoja koneita on tehty aina, ei niitä vaan pahemmin muistella vuosikymmenten päästä - tai jos muistellaan, niin siksi että ne korjattiin, esimerkiksi nyt vaikka volvon vinokone.

Mutta ethän sä voi verrata 80-luvun laitetta ja 2020-luvun laitetta samoilla huolloilla, tekniikka lisääntyy -> huolto lisääntyy. Pelkkä öljy jo eroaa valtavasti näissä kahdessa.

Huolto-ohjelmahan uudemmissa autoissa on todella paljon harvempi, joka tietysti on omalta osaltaan osasyy niihin ongelmiin. Toki suurempi määrä tekniikkaa tarkoittaa myös suurempaa määrää potentiaalisia vikakohteita, ja samalla myös määräykset ovat vähentäneet autojen vikasietoisuutta, nykyään sillä vialliselöa autolla ei voi ajaa, kun jokin kasaristarletti kulki vähän nykien kunnes venttiili paloi.

Tosin, aika kultaa aina muistoja, hyvin harvoin ne 50v takaiset autot kovin hyviä oli ja poikkeuksetta mätiä jo muutaman vuoden iässä.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Kaasarikoneet on kyllä parhaita, itselläkin on ja sen kanssa ropaaminen on terapeuttista.
Itse en ole koskaan noihin sekaantunut enkä ajatellutkaan, alkaa säätämisen osaajat olla harvassa. LH-jetronic ja vastaavat ruiskut ovat niin pomminvarmoja systeemejä että siitä ei oikein paremmaksi enää pysty laittamaan, sytytys vielä kun saatiin virranjakajasta hukkasytkäksi tai suorasytkäksi niin siinä alkoi olla resepti huolettomiin kilometreihin kohdillaan. Sitten joku kirjanpidossa keksi että hei nämähän ovat liian kestäviä, ja loppu onkin sitten historiaa.. :)
 

korsteeni

Jäsen
Itse en ole koskaan noihin sekaantunut enkä ajatellutkaan, alkaa säätämisen osaajat olla harvassa. LH-jetronic ja vastaavat ruiskut ovat niin pomminvarmoja systeemejä että siitä ei oikein paremmaksi enää pysty laittamaan, sytytys vielä kun saatiin virranjakajasta hukkasytkäksi tai suorasytkäksi niin siinä alkoi olla resepti huolettomiin kilometreihin kohdillaan. Sitten joku kirjanpidossa keksi että hei nämähän ovat liian kestäviä, ja loppu onkin sitten historiaa.. :)
tuolla naapurin vajassa seisoo lopulta käytöstä poistettu uuno kun kukaan ei saanut seoksia kohdalleen.
tässä tietty perälautana auton arvo/korjauskustannukset mutta oli edullisessa paikassa missä pitäisi tietotaitokin olla elikkä ammattikoulussa vuoden verran tutkittavana mutta vikaa ei löytynyt.
en ihan tarkkaan tiedä muuta kun ettei mennyt katsastuksessa läpi, olisin kokeillut lentobensalla.
en nyt hehkuta kaasareita kun niissäkin on niitä siirtymävaihe ongelmia mutta niillä kyllä sai aina käymään ja kukkumaan vaikka bensapullo ovipilariin ja letkulla niin aina tihkui liikkumiseen tarvittava jos tielle jäi.
tojotassahan ei mitään kikkoja tarvinnut mutta muissa merkeissä sitäkin enempi
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tosin, aika kultaa aina muistoja, hyvin harvoin ne 50v takaiset autot kovin hyviä oli ja poikkeuksetta mätiä jo muutaman vuoden iässä.
Joo paljon on menty eteenpäin tuosta ajasta. Tuolloin oli tavallista, että mittari meni ympäri 100 tkm kohdalla ja moottorin täysrempat/vaihdot tyypillisiä 10 v paikkeilla. Eka autoni oli -86 ostettu -73 Audi 80. Sitä piti jo hitsailla ja moottori oli jo vaihdettu. -88 se vaihtui -76 Lancia Betaan. Tuota hitsattiin urakalla ja mun aikana vaihtui vaihdelaatikko, moottori, vaihdetusta moottorista nokka-akseli jne. Olikohan toi 6 vuotta.

Nyt tuollaiset 12-13 v autot tuntuvat uusilta ja ei tule mieleenkään, että pitäisi moottori vaihtaa.

Tosin tuntuu, että paras laatu jäi vuosituhannen vaihteeseen ja nyt ei enää kestä samalla tavalla moottorit eikä korit.
 

Ton1A

Vakionaama
Ei kai juurikaan kukaan enää jaksa kaasareiden kanssa ropata, kun on olemassa esim. MegaSquirt. Tuolla saa suunnilleen autoon kuin autoon rakennettua ruiskun + digitaalisen sytytyksen ohjauksen. Suuttimet, pumput, ilmamäärä/ilmamassamittarit voi ottaa monesta eri automerkistä, MegaSquirt itsessään on tuon järjestelmän 'aivot'.

Aika kultaa muistot, kyllä tän vuosituhannen vehkeet ovat ihan eri planeetalta kuin 80-90 luvun autot. Tuolloin 15-vuotias oli tyypillisesti jo melkoinen romu, vrt. vaikkapa vuosimallin 2010 autot.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Jotenkin se tuntuu olevan aina 20v sitten tehty ne parhaat autot.
Ei ole kyllä ennen tuntunut siltä, vaan on aina menty parempaan. On nytkin toki uudemmissa paljon hyvää, kuten parempi polttoainetalous, Android auto jne. Mutta paljon tullut jo selätettyjä moottoriongelmia takaisin, keksitty täysin uusia ongelmalaitteita ja tosiaan ainakin joissain merkeissä ruostesuojaus on huonontunut.
 

kaihakki

Vakionaama
Viime kesänä ostin Opel Astra 2008 1.6 16v huutokaupasta halvalla. Ajettu 270 tkm savutti rankasti. Vaihdoin venttiilinohjaimien tiivisteet ja nyt on ok. Opeleissa homma sujuu helposti irroittamatta kantta. On huollettu säännöllisesti 30 tkm välein. Ohjurin kumit olisi melko varmaan kestänyt vielä 100 tkm jos olisi öljyt vaihdettu tiheämmin.
Miten mahtaa olla uudemmissa laitoksissa ohjurien tiivisteiden vaihto. Uskaltaako yli 200 tkm ajettuja ostaa, jos pitää kohta tiivisteet vaihtaa. Harvoinhan noista öljyjä nykyään vaihdetaan. Konehuoneet ainakin on niin täynnä tavaraa, että minkälainen homma olisi kyseessä.
 

kaihakki

Vakionaama
Minulla oli aiemmin Opel Astra 1.6 8v 2001. 7 vuotta ajoin sillä ja kun 370 tkm tuli mittariin ja laitoin sen paaliin. Mitään remppaa ei oltu ikinä tehty. Mutta nyt oli jo sen varran paljon päivityksen tarvetta, etten enää viitsinyt jatkaa. Kone oli edelleen ihan timmissä kunnossa.
 

HeTi

Aktiivinen jäsen
"Tutkimuksen ehkä pysäyttävin tulos liittyy hiukkaspäästöihin. Yksittäinen 30 minuutin esilämmitys bensiinikäyttöisellä lisälämmittimellä tuotti saman määrän yli 23 nanometrin kokoisia hiukkasia kuin 97 kilometrin ajo Euro 6 -autolla.

Diesel-lämmittimien tulokset olivat samalla tasolla tai pahempia. Lisäksi esilämmitys ei vähentänyt juurikaan ajonaikaisia hiukkasten lukumääräpäästöjä, vaikka hiukkasmassa hieman laskikin joillain autoilla."
Väitöstyö vahvistaa: Dieselautojen esilämmittimet lisäävät päästöjä
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Ei ole kyllä ennen tuntunut siltä, vaan on aina menty parempaan. On nytkin toki uudemmissa paljon hyvää, kuten parempi polttoainetalous, Android auto jne. Mutta paljon tullut jo selätettyjä moottoriongelmia takaisin, keksitty täysin uusia ongelmalaitteita ja tosiaan ainakin joissain merkeissä ruostesuojaus on huonontunut.
Tarkoitin että nostalgikkojen puheissa ne hyvät autot on vuosikymmenten ajan tehty 20v sitten.
 

Jule

Vakionaama
Tutkimuksen ehkä pysäyttävin tulos liittyy hiukkaspäästöihin. Yksittäinen 30 minuutin esilämmitys bensiinikäyttöisellä lisälämmittimellä tuotti saman määrän yli 23 nanometrin kokoisia hiukkasia kuin 97 kilometrin ajo Euro 6 -autolla.

Diesel-lämmittimien tulokset olivat samalla tasolla tai pahempia. Lisäksi esilämmitys ei vähentänyt juurikaan ajonaikaisia hiukkasten lukumääräpäästöjä, vaikka hiukkasmassa hieman laskikin joillain autoilla.
Väitöstyö vahvistaa: Dieselautojen esilämmittimet lisäävät päästöjä

Mistä nuo bensalämmittimen päästöt löysit?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Mistä nuo bensalämmittimen päästöt löysit?
Ihan suora lainaus tuosta artikkelin tekstistä :hattu:

1764340984974.png


Jos esilämmitys ei säästä polttoaineessa eikä hiukkasissa, niin tokihan se mukavutta lisää kun on koppi ja moottori lämpöisinä, ikkunatkin kenties lähes jo sulina tai ainakin niiden putsaaminen on helpompaa kuin täysin jäisinä raapiminen. Vaan entäpäs jos auton polttoainetoiminen lämpäri toimii myös auton itsensä käskyttämä ajonaikaisena lisälämpönä? Toilloinhan ne päästöt ei tule sieltä pakoputkesta lainkaan ja taas toisaalta tuolle ei käyttäjäkään itse juuri mitään voi tehdä, esilämmitti sen autonsa tahi ei.
 

HeTi

Aktiivinen jäsen
Itsellä toimenkuvaan kuuluu yhden maanalaisen "parkkiluolan" kunnossapito, polttomoottorien takia ilmastointi pyörii koko ajan. Häkämittareita on jotain parikymmentä joiden mittausten perusteella siirto puhaltimet ja ilmastointi kiihdyttää täyteen tehoon.

Maanalla kun ollaan se voisi olla ihan mukava talvellakin, jopa plussan puolella.
Nyt se on vetoinen kylmä helvetti jossa pöly lentää vuoronvaihdon aikana niin astmaatikot valittaa.
Ehkä jonain päivänä kaikki on toisin.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Eipä taida juuri missään henkilöautomallisessa bensa-autossa olla tarvetta lisälämmittimelle ajon aikana? Mutta joo, joskus tullut itsekin haikailtua Webastoa/Eberiä omiin autoihin, mutta kyllähän tämäkin taas osoittaa että se oikea lohkolämppäri eli moottorin vesitilaan tuleva vastus best. No kaikkiin moottoreihin sellaista ei saa, niihin sitten letkulämppäri.
 

pökö

Kaivo jäässä
[
Itsellä toimenkuvaan kuuluu yhden maanalaisen "parkkiluolan" kunnossapito, polttomoottorien takia ilmastointi pyörii koko ajan.
Olen tehnyt huoltoja n. 350 paikkaisen parkkihallin iiveekoneisiin joskus menneisyydessä. Siellä useampi 10 kuution kone, kukaan ei usko kuinka äkkiä pussisuodattimet on tukossa hiekka/nastapölystä
 
Back
Ylös Bottom