Keskustelua polttomoottoriajoneuvoista

BBF

Vakionaama
Tankkauksen höyryjen poistoa on käytännössä mahdoton saada toimimaan kunnolla ilman sitä haitarijuttua. Tuskin ne huvikseen sitä jenkeissä käyttää, siellä vaan on tiukemman rajat kaikille lähisaastepäästöille kun täällä missä keskitytään enemmän CO2 päästöihin. Kyllähän sen nyt nenäkin kertoo, bensankatku on tankatessa melkoinen eli yhtä tyhjän kanssa se poisto.
 

tuna

Vakionaama
Onhan kaikki tajunneet bensapistoolin varressa olevien nystyjen funktion?
Pää tankin huulille, kierrä pistoolia 90 astetta niin menee syvemmälle, palauta takaisin keskiasentoon niin on tiukasti lukittuna paikallaan. Irtoaa vain kiertämällä taas 90 astetta sivulle.

Diesel-pistoolissa niitä nystyjä ei ole.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Onhan kaikki tajunneet bensapistoolin varressa olevien nystyjen funktion?
Pää tankin huulille, kierrä pistoolia 90 astetta niin menee syvemmälle, palauta takaisin keskiasentoon niin on tiukasti lukittuna paikallaan. Irtoaa vain kiertämällä taas 90 astetta sivulle.

Diesel-pistoolissa niitä nystyjä ei ole.
Taitaa olla pitkä aika kun olen viimeksi bensa-autoa tankannut. Mutta tuosta kokeilusta tulee väkisinkin mieleen että se pistooli jää sinne jumiin. :D
 

pökö

Kaivo jäässä
Onhan kaikki tajunneet bensapistoolin varressa olevien nystyjen funktion?
Pää tankin huulille, kierrä pistoolia 90 astetta niin menee syvemmälle, palauta takaisin keskiasentoon niin on tiukasti lukittuna paikallaan. Irtoaa vain kiertämällä taas 90 astetta sivulle.

Diesel-pistoolissa niitä nystyjä ei ole.
Vaikuttaa tekoälyn vastaukselta mutta koitan kun taas kuukauden päästä olen asialla
 

tuna

Vakionaama
Taitaa olla pitkä aika kun olen viimeksi bensa-autoa tankannut. Mutta tuosta kokeilusta tulee väkisinkin mieleen että se pistooli jää sinne jumiin. :D
Ei se niin tiukka sovitus ole, on toiminut aina kuin junan vessa. En kyllä tiedä onko muissa kuin PSA:n tankeissa tämä mahdollista, joskus jotain saksanseisojaa tankatessa totesin että siinä ei tätä kiertolukitusta ollut.
 

Jule

Vakionaama
En kyllä usko että sitä pistoolia on kukaan tarkoittanut käännettäväksi kyljelleen tankkauksen ajaksi, vaikka se varmaan toimiikin.. Bensapistoolistahan ei saisi päästää lainkaan irti tankkauksen aikana.

Enkä nyt tiedä mitä nystyjä edes tarkoitetaan. Sellaiset pykäläthän siinä metallisessa nokassa on ihan yhtälailla sekä diesel että bensapistoolissa.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Mielestäni ainut konkreettinen ongelma näiden polttisten latauksessa on, että lysti on aika dyyristä, varsinkin kun sen yhdistää "ajoneuvoveroon". Tuo ajoneuvovero nostaa dieselin litrahinnan meillä jo melkein kaksinkertaiseksi, joskin ~20 000 km pääosin alle 10 km matkaa on kyllä jo oman laatuisensa saavutus sekin. Tarvitaan nykyisellään enää 1+vara-auto. Täytyykin muistaa kertoa vaimolle, että dieselin tankkaaminen on turvallista kun se ei räjähtele.
 

tuna

Vakionaama
En kyllä usko että sitä pistoolia on kukaan tarkoittanut käännettäväksi kyljelleen tankkauksen ajaksi, vaikka se varmaan toimiikin.. Bensapistoolistahan ei saisi päästää lainkaan irti tankkauksen aikana.

Enkä nyt tiedä mitä nystyjä edes tarkoitetaan. Sellaiset pykäläthän siinä metallisessa nokassa on ihan yhtälailla sekä diesel että bensapistoolissa.
Lue uudestaan.
Tankkauksen aikana pistooli ei ole kyljellään vaan suorassa. Tuo lukitusmekanismi varmistaa että pistooli pysyy kunnolla pohjassa asti koko ajan, ei sen vuoksi että siitä ei pidettäisi kiinni.

Diesel-pistoolissa ei ole noita kolmea väkästä putken alareunassa. Niillä se pysyy tankin suuaukolla paikallaan tuolla kiertomekanismilla, jos täyttöaukossa on yhteensopiva kaulus.
1760531892323.jpeg
 

Husky

Hyperaktiivi
Mikä järki tuossa kiertolukituksessa nyt on? Kun pidettävä kahvasta kiinni niin eihän siinä oikeassa syvyydessä pitämisessä ole mitään ongelmaa. Tuollainen turha kiertoräpellys se ongelma olisi ja kun voimalla väännellään väärässä kohtaa niin koko putki pian rikki
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Ei ole kyllä ikinä tipahtanut pistooli tankatessa, sehän pysyy siinä ihan omalla painollaan kanituksessa kunhan nyt on suunnilleen siellä täyttöaukon sisällä :hmm: eikä kyllä painekkaan sitä sieltä pullauta, varsinkin kun kahvasta kuitenkin on pidettävä kiinni suorituksen ajan.
 

tuna

Vakionaama
Mikä järki tuossa kiertolukituksessa nyt on? Kun pidettävä kahvasta kiinni niin eihän siinä oikeassa syvyydessä pitämisessä ole mitään ongelmaa. Tuollainen turha kiertoräpellys se ongelma olisi ja kun voimalla väännellään väärässä kohtaa niin koko putki pian rikki
Ymmärrät kyllä järjen jos kokeilet, mutta pakkohan ei ole jos muutokset järkyttää maailmankuvaa.
 

tuna

Vakionaama
Ei ole kyllä ikinä tipahtanut pistooli tankatessa, sehän pysyy siinä ihan omalla painollaan kanituksessa kunhan nyt on suunnilleen siellä täyttöaukon sisällä :hmm: eikä kyllä painekkaan sitä sieltä pullauta, varsinkin kun kahvasta kuitenkin on pidettävä kiinni suorituksen ajan.
Jos tuota kiertoliikettä ei tee, ei pistoolista mene kuin kärki täyttöaukkoon (juuri nuo kyhmyt pistoolissa estävät menemästä syvemmälle). Jolloin tiivistekaulus ei mene täyttöaukkoa vasten, ja ulos tulevat bensahöyryt saavat ihmiset ärsyytymään ja avautumaan asiasta lämpöpumppufoorumille. Tämän vuoksi ajattelin kertoa asiasta, joka selvästikin on aika monelle tuntematon.

Ilmeisestikin on olemassa pistooli- ja täyttöaukkoyhdistelmiä joihin tämä menetelmäkuvaus ei päde.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Jos tuota kiertoliikettä ei tee, ei pistoolista mene kuin kärki täyttöaukkoon (juuri nuo kyhmyt pistoolissa estävät menemästä syvemmälle). Jolloin tiivistekaulus ei mene täyttöaukkoa vasten, ja ulos tulevat bensahöyryt saavat ihmiset ärsyytymään ja avautumaan asiasta lämpöpumppufoorumille. Tämän vuoksi ajattelin kertoa asiasta, joka selvästikin on aika monelle tuntematon.

Ilmeisestikin on olemassa pistooli- ja täyttöaukkoyhdistelmiä joihin tämä menetelmäkuvaus ei päde.

Mulla on sen verran karski nenä, että oikein mikään ei saa ditä ärsyyntymään.

Mutta kaikissa autoissa mitä mulla on ollut tankilla, niissä se pistooli on kyllä uponnut täyttöaukkoon ihan reilusti sisälle asti. Joissakin sitä putää vähän venkslata ylös-alas juuri noiden kyhmyjen takia, mutta aina on uponnut.

Ehkä sitten joissakin autoissa on erilaista.

Mullakin nyt uusimmassa kulkineessa korkiton tankkausaukko, siinäkin on joku ohje että maks 2-3 nystyä pistooli sisään. Ja tankkauksen jälkeen odotettava 10 sek ennenkuin pistoolin irrottaa. On mennyt tankkauskin hankalaks, tai olisi jos noudattaisi ohjeita :(
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tehkää samanlainen feedi sähkömoottorista :p
 

Tifo

Vakionaama
Rekan nuppi siinä menee. Aikamoinen joulukuusi, onkohan noi valot laillisia?
 

Liitteet

  • IMG-20251019-WA0001.jpg
    IMG-20251019-WA0001.jpg
    54,5 KB · Katsottu: 50

Husky

Hyperaktiivi
Jottei tule rähinää niin paree laittaa polttisketjuun, mutta nauratti, kun sähkis lunastuskunnossa lavalla, niin hinausukkeli sanoo noin🤣
 

Liitteet

  • 20251021_220623.jpg
    20251021_220623.jpg
    359 KB · Katsottu: 78

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Ei, mutta toisaalta eipä tuolla liikenteessä juurikaan valvontaa ole muutenkaan.
Tuohon ei vain ole kehitetty automaattista tarkkailua sakotukseen. Kai noista voisi mitata ihan tuon valon määrän jossakin pimeällä pätkällä. Ehkä AI alkaa noita poimia ja tarkastaja sitten hyväksyy sakkolappuehdotukset kollektiivisesti. Valituksia sitten joku silmäpari mulkoilee, oliko OK vai ei. Eri asia, onko noista sitten oikeasti jotain haittaa.
 

-Teme-

Vakionaama
Sähkis keskustelussa aloitettu vikalista
Polttisten kanssa ei myöskään ollut mitään isompaa, renu Clio kanssa oli isoin remppa kun siitä meni jakopään hihna ajossa katki. Vaimon Tojota Yaris popsi Lamda antureita ja sähkö vikaa, mikä sytytti moottorin vikavalon jatkuvasti ja sitä eivät saaneet korjattua. Maxi Ducato söi starttimoottoreita eikä siinä toiminut polttoainemittari, muttta pirun näppärä kun rakensi taloa niin sai isoakin tavaraa kuljetettua.
Koko 2000-luvun omassa käytössä olleet autot ovat olleet alle 10v ikäisiä, pl tuo Ducato mikä oli nk.3.auto taloudessa silloin. Edellinen A4 oli vanhimmasta päästä ollen n.8v ikäinen kun vaihdoin pois.
 

Tifo

Vakionaama
Jossain kohtaa kun noi menee överiksi ne alkaa jo häikäistä, muuten kyllä aika samantekevää.
Mutkaisella tiellä meitä tuli vastaan pickup, jossa oli lisävaloja. Aika kirkkaat olivat. Hetken päästä pysähdyttiin auttamaan nuorta kuljettajaa, joka oli ulkokurvassa ajanut ojaan männyn kylkeen, onneksi osui kylkeen. Oli häikäistynyt saman auton valoista.
 

Jule

Vakionaama
Mutkaisella tiellä meitä tuli vastaan pickup, jossa oli lisävaloja. Aika kirkkaat olivat. Hetken päästä pysähdyttiin auttamaan nuorta kuljettajaa, joka oli ulkokurvassa ajanut ojaan männyn kylkeen, onneksi osui kylkeen. Oli häikäistynyt saman auton valoista.
Siis takavaloista??
 

Tifo

Vakionaama
Siis takavaloista??
Ei, tämä on eri tarina. Toi nuppi ajoi kehä ykkösellä ja tässä pickupissa oli eteenpäin näyttäviä lisävaloja, ajettiin spjutsundintiellä Sipoossa. Mulla on aina mukana rautalankaa, jolla voin selittää niille, jotka eivät heti tajua.😆
 

Jule

Vakionaama
Ei, tämä on eri tarina. Toi nuppi ajoi kehä ykkösellä ja tässä pickupissa oli eteenpäin näyttäviä lisävaloja, ajettiin spjutsundintiellä Sipoossa. Mulla on aina mukana rautalankaa, jolla voin selittää niille, jotka eivät heti tajua.😆
No ajattelin kun lainasit tuota mun kommenttia takavaloista että liittyy jotenkin takavaloihin.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Oho, uutinen yksittäisen polttisauton palosta pääsi ihan iltapuluun asti. Varmaankin siksi, että lähellä oli myös sähköauto parkissa.

Palo levisi myös viereiseen autoon, johon tuli Lahdenperän mukaan merkittäviä vaurioita.

Kolmantena pysäköintirivissä oli sähköauto. Palo uhkasi levitä sinne asti, mutta se saatiin estettyä. Sähköauton palo olisi ollut vaikeampi sammuttaa ja pitkäkestoisempi, Lahdenperä arvioi.

Eli nyt paloi vain 1,5 (polttis)ajoneuvoa, jos olisi sähköauto syttynyt myös niin desimaalia saisi siirtä pykälän oikealle ;)
 

Ton1A

Vakionaama
Jos olisi... Tampereen parkkihallipalossakaan yhdenkään muun sähkö/hybridiauton akku ei syttynyt. Ulkona se on vielä epätodennäköisempää.
 
  • Tykkää
Reactions: tet

jmaja

Hyperaktiivi
Dieselissä onkin parempi hyötysuhde, muistaakseni jopa 40% saakka.
Isoissa dieseleissä jopa 50%, mutta toisaalta sitten tyttären 308 farmari bensakoneella menee käytännössä aivan samalla kuin tuo meidän dieseli. Bensan lämpöarvo on lähes 10% alempi litraa kohti ja ei tuo kyllä 10% enempää vie. Tosin tuo on hieman pienempi ja 200 kg kevyempi. Mutta vähintään samaa luokkaa on hyötysuhde. Tuo on siis 1,2 litranen 3-syl suorasuihkutus turbo.
 

Ton1A

Vakionaama
Tuo on siis se vuoden, ehkä jopa kahden, moottori? Siinä on kivoja ominaisuuksia, sekä se totaalisen moottorivaurion riski kun kumihihna pyörii öljyssä.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tuo on siis se vuoden, ehkä jopa kahden, moottori? Siinä on kivoja ominaisuuksia, sekä se totaalisen moottorivaurion riski kun kumihihna pyörii öljyssä.
Onhan se. Tyttärellä 2016 auto, jotain 150 tkm ajettu. Osti 2,5 v sitten. Oikein kiva moottori ja tiettävästi alkuperäinen. Suuttimet on tytär joutunut vaihdattamaan, muuten ollut ongelmaton. Aika hyvin näyttää pitäneen hintansa tuon ajan. Enintään pari tonnia tippunut.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tuo on siis se vuoden, ehkä jopa kahden, moottori? Siinä on kivoja ominaisuuksia, sekä se totaalisen moottorivaurion riski kun kumihihna pyörii öljyssä.
No naapurilla(kaan) ei tosiaan tainnut 2v kestää kun jo ilm. imukanavasta irtosi nokare ja raapaisi sylinteriin raamut => öljynkulutus ampasi pilviin kiwan auton perässä leijailevan käryn kera. Sen kanssa sitten tovin taisteli autokaupan kanssa ja lopulta kurvasi kotipihaansa BMW X1 Hybridillä.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Vuoden moottori, ehkä kahdenkin. ;D Ei kyllä pysty käsittämään mitä tuon kehittäneen inssitiimin päässä on oikein pyörinyt, tehdään moottori mahdollisimman väärin.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vuoden moottori, ehkä kahdenkin. ;D Ei kyllä pysty käsittämään mitä tuon kehittäneen inssitiimin päässä on oikein pyörinyt, tehdään moottori mahdollisimman väärin.
Eikä ole ainut laatuaan, ei inssitiimi eikä moottori. PSA vs Ford, kumpi on huonompi?
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Onhan näissä eroja. Joissakin on 180 000 km hihnan vaihtoväli. Sen kun tekee niin taas on kuin uusi. Päälle 600 000 km taipaleella ei ole range lyhentynyt mutta on sitä ~100 € akkua tietty vaihdettu.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Onhan näissä eroja. Joissakin on 180 000 km hihnan vaihtoväli.
Taitaa olla tuota luokkaa myös tässä 1.2 l Puretechissä. Samoin on mun Pösön dieselissä, mutta kampanjassa ovat vaihtaneet kuluitta kahdesti 60 tkm/4 v välillä kertomatta miksi. No ei se haittaa, kun nyt on uusi jakohihna ja rullat. Tämä siis 2016 auto eli kaukana takuista.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Joissakin on 180 000 km hihnan vaihtoväli.
No juu, noissa PSA:n 2.0HDi moottoreissa tosiaan oli 10v/180tkm, mutta näiden puretechien vuoksi ovat sittemmin puolittaneet nuo läpi malliston ja siten olin itsekin tuossa viime keväänä hiukka yllättänyt kun tuolle omalle 1.5BlueHDi kerrottiin jo 5v ikäisenä (tai 90tkm ajettuna, mutta siinä oli tuolloin vasta 65tkm mittarissa) jotta hihna kuuluisi nyt vaihto-ohjelman mukaisesti vaihtaa. No mutta mikäs siinä sitten ja se oli 1.400€ huoltolasku tuossa paikallisella Pärnäsellä, yippee :confused:
 
Back
Ylös Bottom