Keskustelua polttomoottoriajoneuvoista

Wespa

Aktiivinen jäsen
No mutta mikäs siinä sitten ja se oli 1.400€ huoltolasku tuossa paikallisella Pärnäsellä, yippee :confused:

Huima on kyllä hinta, pitääkö tuossakin purkaa puoli autoa että jakopäähän pääsee käsiksi, vai mikä tuossa oikein on selittävänä tekijänä?
 

Mikki

Hyperaktiivi
Huima on kyllä hinta, pitääkö tuossakin purkaa puoli autoa että jakopäähän pääsee käsiksi, vai mikä tuossa oikein on selittävänä tekijänä?

Leikkisästi todettuna on osan autojen suunnittelu sellaista, että etulampun vaihtamiseksi pitää irrottaa takapuskuri. Että kyllä jakopään remontin vaikeaksi saa. Todennäköisempää on kuitenkin, että "ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan...". :)

Volvo V60 D3 jakohihnan(vai ketjun) vaihto muun huollon yhteydessä oli joku 700€. Marmoritiskillä, eli Biliassa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Huima on kyllä hinta, pitääkö tuossakin purkaa puoli autoa että jakopäähän pääsee käsiksi, vai mikä tuossa oikein on selittävänä tekijänä?
No ei nyt sentään, moottorin päädyssä tuo onneksi sijaitsee ja on perinteikäs ns. kuiva hihna muutoinkin. Mutta jopa tuossa tilavahkossa Berlingon konehuoneessa onhan tuossa työtä, jakohihna on tuon kuvan oik.laidassa näkyvän mustan muovikopan alla, joten moottorikannaketta irti ja silleen...

AP1GczPUL-k2758eJ9rM4iQUIqu9enVi_9DiS7058ochMd24iBZJMx2Lqj25xcTpKUYE8wn46CP865lcxEOfiwQJj14zDKKx3Im7R0PInG8aWED50PwbhLDXtWxxDxnB1FioGW4t8c6Ddl_sNFkrODTZVSRhBA=w722-h962-s-no-gm

Todennäköisempää on kuitenkin, että "ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan...". :)
No merkkarilla tuo sama homma olisi maksanutkin sitten jo n. 2.000€ :eek:

Toki nyt rehellisyyden nimissä mainittakoon että tuossa hinnassa oli siis normaali vuosihuolto + jakohihnatyöt hilppeineen, vesipumppuineen yms + ilmastoinnin huolto. Tuo edellinen vuosihuolto -24 maksoi aikanaan merkkarilla 700€ ja oli samalla myös tämän auton viimeinen merkkihuoltovisiitti, sillä nyt oli jo takuut ummessa jne. niin ei tartte heidän kanssaan enää alkaa mitään vääntämään. Palaan siis tuon paikallisen luottohuoltoni asiakkaaksi, paikan jossa olen jo aikaisemminkin kaikki nämä ranskikseni aina huollattanut.
 

jmaja

Hyperaktiivi
jo 5v ikäisenä
Olikos tämä 5v jo ostaessa? Huoltoväliä ei kai saisi jälkikäteen muutella. Eikös myös hihnoille ole vaadittu laissa joku tietty kesto uusissa autoissa? Mutta osasivathan BMW/PSA tehdä Princen, jossa nokkaketjukaan ei kestä kuin muutaman kymmenen tkm.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Volvo 2.4D 180.000 km tai 5v Suomessa ja 10 v Ruotsissa. Silloin kun kilsoja tuli kolmekymppiä, niin viisvuotias hihna oli aika täynnä mikrohalkeamia.
 

korsteeni

Jäsen
oli niin tunteelliset keskustelut sähkö vs polttis että kuuklasin <malli tyyppiviat>
no ei kyllä polttisttista uskaltaisi enää ostaa. jokainen voi kuuklata omanväriset lasit silmillään.

Asiantuntija: Nämä yleiset polttomoottoriautot voivat olla tikittäviä aikapommeja

Osaa listan moottoreista kehotetaan suorastaan välttämään.
 

Jule

Vakionaama
Tässä on ilmeisesti joillain vähän sellainen harha kun ollut aiemmin polttista ja sähköön siirryttäessä auton hinta pomppaa jos saman tapaista kun aiemminkin haluaa. Sitten luullaan kun aiemmasta 30000€ autosta hypätään 60000€ autoon, että nyt saadaan premium auto alle. Tuon hintaiset kun voinut olla jo oikeasti parempaa laatua.
Siis eihän kalliimmissa autoissa ole ikinä vähempää ollut vikoja kuin "tavallisissa" autoissa. Joskus kasarilla varmaan vielä kun investoi hieman neukkuautoa enemmän sai myös vähävikaisemman auton, mutta eihän enää 2000-luvulla ole oikeastaan ollut myynnissä autoja niin alhaisessa hintaluokassa että se olisi näkynyt auton hajoamisena normaalissa käytössä, vaan hinnalla on vaan saanut "laatuvaikutelmaa".
 

Esäätäjä

Vakionaama
Siis eihän kalliimmissa autoissa ole ikinä vähempää ollut vikoja kuin "tavallisissa" autoissa. Joskus kasarilla varmaan vielä kun investoi hieman neukkuautoa enemmän sai myös vähävikaisemman auton, mutta eihän enää 2000-luvulla ole oikeastaan ollut myynnissä autoja niin alhaisessa hintaluokassa että se olisi näkynyt auton hajoamisena normaalissa käytössä, vaan hinnalla on vaan saanut "laatuvaikutelmaa".
Näinhän se on ollut että kalleimmissa se korjaus vaan on yleisesti kalliimpaa kun osaamista ei halvemmista paikoista löydy ja ostajakunta on sellaista että he eivät mihinkään vaihteistoöljyltä haisevaan halliin edes mene.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Sitten vaan jatkaa kuten aiemminkin, ei ne polttikset vielä ole loppunut.
Eikä tule vielä moneen vuoteen loppumaankaan ja polttoainettakin varmaan myydään ainakin muutaman vuosikymmen vielä. Mutta ihan niin kauan kun porukka joutuu syystä tahi toisesta roikkumaan yhä näissä polttiksissaan, niin ei se ainakaan edistä mitenkään sähköautojen yleistymistä.
 

Jule

Vakionaama
Jos kilometrejä ei tule merkittävästi, niin ei ole mitään syytä miksi ei ostaisi polttista, jos uuden auton ylipäätään hankkii.

Se suurin ongelma on se että se uusi auto noin ylipäätään on typerä kapistus.. Toki, vanhojahan ei enää tehdä.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Toki, vanhojahan ei enää tehdä.
Onneksi niitä on kuitenkin myyty sen verran paljon aikanaan että kärsivällisesti etsimällä löytää edelleen oikein passeleita yksilöitä ilman että tarvitsee pahemmin tehdä kompromisseja juuri muun kuin auton värin suhteen. :)
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Liekkö hybridi sitten polttis vai mikä mutta olen kuullut, että jos akun kapasiteetti on alkanut hiipua, ei sellaista monetkaan ota ollenkaan sisään autokaupassa. Tavoitteena ilmeisesti, että se auto uudelleen myytynä kukkuisi edes muutaman kuukauden, jonka jälkeen autokauppa voi pestä pienet kätösensä.
 

Leo

Aktiivinen jäsen
Itse ostin juuri pari viikkoa sitten vm.2018 Mazdan, 2.0L Skyactive vapari bensakoneella, jolla ajettu 40tkm. Vuosittain kertyy itselle ajoa reilu 10tkm. Ruostesuojattu. Todella kestävä tekniikka. Ajattelin ajella 10-20 vuotta.
 

Husky

Hyperaktiivi
Tuollaista 2018 vielä löytyy kohtuudella, mutta voin sanoa ettei kannata jäädä odottamaan valokuvia jos hakee 2022 tai uudempaa. Eikä kannata tinkiä eikä kysyä mitään muutakaan
 

Leo

Aktiivinen jäsen
Tuollaista 2018 vielä löytyy kohtuudella, mutta voin sanoa ettei kannata jäädä odottamaan valokuvia jos hakee 2022 tai uudempaa. Eikä kannata tinkiä eikä kysyä mitään muutakaan
En oo oikein muita katsellut, mutta Mazda 6 ainakin löytyy 2022-2024 vuosimalleja lähes ajamattomia 6kpl 2.0L bensakoneella ilman turboa. Välillä myynnissä ollut 2.5L bensakoneellakin olevaa. Hintavia toki monen mielestä, mutta eipä tarvitse korjailla.
 

jussi

Vakionaama
Innostuin tossa syksyllä vähän kohentaan talon vanhinta polttomoottoriautoo vaihtamalla siihen "oikeen" kaasarin ja säämällä sen hyväksi. Siitä tuli niin kiva, että sitten vähän huonosti toimiva vaihteisto alko tuleen häiritsevästi esiin. Niinpä piti säätää sekin kohdalleen viimeinkin, pitkään se on jo vähän häirinnykin. Täytin vielä ilmastoinninkin, niin johan kelpas taas ajella, on nyt oikeen mukava.
Kaikki noi kun meni niin nappiin, niin piti oikeen ottaa se talliin sisälle talveksi 61v synttärin kunniaksi ja alkaa siistimään vähän sieltä sun täältä. Pitkä lista pientä puuhaa.
Jos ehtii saada sen takas kasaan, niin ens kesän voiskin hyvin päristellä sillä.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Aikamoinen peli jos 61 vuotiaassa kärryssä on jo ilmastointi. Ei ole ollut ihan peruskauraa silloin. Mutta eipä nuo uusia ole itsellänikään. Ajossa olevatkin alkavat olla jo 25v.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
-75 Valiantissa oli myös "ilmastointi", kun avasi luukut kuskin ja/tai apukuskin jalkatilan sivuista niin ajoviima puhalsi isosta aukosta sisälle suurella pöhinällä. Ja se oikeasti toimi hyvin ihan helteilläkin.

Eka kerta oli vaan aika mielenkiintoinen kun tuon luukun avasin motarilla, ties monenko vuoden koivunsiemenet lensi naamalle :D
 

Jule

Vakionaama
Paitsi jenkkiautoissa oli jo 1950-luvulta asti.
Joskus 30-luvulla taisi tulla ensimmäiset autojen ilmastointilaitteet, mutta joskus 70-luvulla ne alkoivat olla vakiovarusteita, pl halpismallit. Tietysti etelävaltioissa niitä ostettiin paljon innokkaammin lisävarusteena.
 

Jule

Vakionaama
En oo oikein muita katsellut, mutta Mazda 6 ainakin löytyy 2022-2024 vuosimalleja lähes ajamattomia 6kpl 2.0L bensakoneella ilman turboa. Välillä myynnissä ollut 2.5L bensakoneellakin olevaa. Hintavia toki monen mielestä, mutta eipä tarvitse korjailla.
Onko nuo Mazdat yleisesti luotettavia?

Yksi entinen työkaveri ainakin haukkui omansa ihan läpipaskaksi, mutta ainahan löytyy joku joka haukkuu autonsa, tietysti samalla on paljon ihmisiä jotka pitävät autoaan erinomaisena.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Onhan noissa toki kaikki suorasuihkutukset ja saastelaitteet yms. moottorin kestoa haittaavat ongelmat kuin kaikissa muissakin vastaavanikäisissä, mutta kyllähän tuo jo auttaa paljon että litratilavuutta on sentään jonkin verran, sylintereitä enemmän kuin 3 ja ei turboa.
 

Jule

Vakionaama
Onhan noissa toki kaikki suorasuihkutukset ja saastelaitteet yms. moottorin kestoa haittaavat ongelmat kuin kaikissa muissakin vastaavanikäisissä, mutta kyllähän tuo jo auttaa paljon että litratilavuutta on sentään jonkin verran, sylintereitä enemmän kuin 3 ja ei turboa.
Eikös nuo skyaktive moottorit olleet puolidieseleitä, jonka takia se venttiilikoneisto on aika kriittinen?

Turbo on kyllä suhteellisen luotettava laite, ellei sitten ole jokin tietty malli jossa jokin suunnitteluvirhe. Joskus 40v sitten öljyjäähdytteisiä turboja rikottiin, kun ei osattu jälkijäähdyttää niitä, mutta eipä tuo nyt kovin ajankohtainen ongelma enää ole. Kuluva osa se tietysti on, mutta harvalla autolla muutenkaan ajetaan pidempään kuin mitä turbo kestää.

Moottorin tilavuus tai sylinterimäärä ei vaikuta sen kestävyyteen, kuten näissä miljoonissa downsizing moottoreissa on voitu todeta, niissä ei tietääkseni ole missään ollut iskutilavuuteen liittyviä ongelmia.. Sitä en tiedä millaisia ongelmia sylinterimäärä voisi aiheuttaa, pl tasapaino.
 

Helu

Jäsen
oli niin tunteelliset keskustelut sähkö vs polttis että kuuklasin <malli tyyppiviat>
no ei kyllä polttisttista uskaltaisi enää ostaa. jokainen voi kuuklata omanväriset lasit silmillään.

Asiantuntija: Nämä yleiset polttomoottoriautot voivat olla tikittäviä aikapommeja

Osaa listan moottoreista kehotetaan suorastaan välttämään.
Tottahan tuo on, nuo luetellut moottorit vaativat huomattavasti enemmän perehtyneisyyttä tyyppivikojen takia ja kestävät kyllä kun huolletaan säntillisesti ja ennakoiden = kallista, mutta onneksi maailmassa on vielä paljon muitakin moottoreita.
 

Jule

Vakionaama
Se ikävähän tuollaisessa tyyppivikamoottorissa on että kun se moottorin ongelma on laajemmin tiedossa, siitä autosta ei saa enää "mitään" ainakaan normaalissa autoliikkeessä, vaikka moottorin olisi ylläpitänyt kuinka hienosti tahansa.

Toki, toimii myös toisinpäin, eli tuollaisen auton saa ostettua samasta syystä halvalla, ja sillä ajelee pitkään, kun vaan huolehtii siitä.
 

Leo

Aktiivinen jäsen
Masa 6 oli joskus itsellä myös, harmi vaan että oli ruostekukalle kovin herkkä.
Onneksi näitä ongelmia ei ole ollut 2013 vuoden jälkeen samalla kun tuli silloin uudet Skyactiv moottorit 👍 Aika sitkeässä on edelleen monella se, että Mazdat ruostuu ja Alfat on täynnä sähkövikoja 😊
 

Leo

Aktiivinen jäsen
Onko nuo Mazdat yleisesti luotettavia?

Yksi entinen työkaveri ainakin haukkui omansa ihan läpipaskaksi, mutta ainahan löytyy joku joka haukkuu autonsa, tietysti samalla on paljon ihmisiä jotka pitävät autoaan erinomaisena.
Bullet proof koneita suorastaan nämä bensat, siksi ostinkin pitkään käyttöön kun sähköautoa en osta aikaisintaan kuin 20v päästä. Yksi luotettavimpia koneita mitä löytyy jos vähänkään nykyaikaisempaa autoa etsii. Start/stopin saa kytkettyä pois kun lähtee ajamaan. Mazdan dieseliin en koskisi.
 

korsteeni

Jäsen

haraldh

Vakionaama
Parikin tuollaista Terceliä ollut. Hyvin pienellä liikkui. Ostin tonnilla, sain toista tonnia vaakuutuksesta kun joku ajoi perään enkä korjannut mitään, möin 1200 eurolla. Etulokasuojat ruostui pois noista minunkin Terceleistä.
 

Leo

Aktiivinen jäsen
Niin on mutta sille on syynsä :rolleyes:
Ehdottomasti jos vanhemmista puhuu. Mazdat ollu sen rapiat 10 vuotta jo kärkipäätä ruostehommissa, mutta se on toki uudempi juttu Mazdoissa. Mazda muutenkin pudonnut Suomessa marginaalituotteeksi ja jonkinnäköiseksi oudoksi linnuksi.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Sä nyt vertaat 40v vanhaa tekniikkaa 10-15v vanhaan, ne on aivan eri planeetalta.

Toyotassa on 49hv/litralle, itse esim ajan 900cc turbolla missä 130hv, se tekee 144hv/litralle.
Niin no, se on valinta sen välillä mitä kukin arvottaa, tuo sun alle litrainen turbokone (lienee vielä kaiken muun "hyvän" lisäksi kolmipyttyinen?) kestää ehkä viidesosan siitä kilometrimäärästä mitä tuo Toyon kone saman tason huolenpidolla, jos sitäkään. Surullista on että nykyaikana pystyttäisiin tekemään paljon parempia koneita, mutta se ei ole hyvää bisnestä.
 
Back
Ylös Bottom