Keskustelua sähköautoista

sulo_s

Aktiivinen jäsen
Ei pidä paikkaansa, kuvassa näkyy vain yli 100kw pöntöt. Kyllä ne pisimmät latureiden välit Pohjoiskalotilla ja vähän sen alapuolellakin ovat pitkälti tuolla mistä aiemmassa viestissäni mainitsin. Lisäksi kaikki uusimmat laturit eivät välttämättä edes näy kartalla vielä ja lisää tulee koko ajan. Ei sähköautolla pohjoisessa matkustaminen isompaa vaivaa tuota, isoin ongelma taitaa olla dinoautoilijoiden väärät tiedot ja luulot.

Omakohtaista kokemusta on kolmelta suomi-ruotsi-norja reissulta, yht. n. 7500km kahden viime kesän ajalta joista yksi vaunu perässä. Oletko kuinka paljon itse viime vuosina sähkiksellä pohjoiskalotilla liikkunut?
Suomen puolella on inarin jälkeen 2kpl latausasemia, utsjoella hotellin pihalla 22Kw ja nuorgamissa 5/7Kw.
Sähköautolla en ole liikkunut, mutta omistan kiinteistön tenojoki varresta ja jotain pohjoisesta tiedän.

Norja on asia erikseen, koska norjan valtion tukee kaikkea mahdollista tuonne finmarkkiin, jopa talojen maalauksia :)
 

kimmok

Vakionaama
Perinneautossa laturin kuoleminen kesken ajon antaa osviittaa miten pitkälle pääsee akun varassa. Oma kokemus parista talvikelin tapauksesta on kymmenisen kilometriä.
Jos olisit ajanut diesel käyttösellä .ilman valoja.niin olis päässyt ihan vaikka ja jopa perille asti.
Tietysti aina löytyy millä ei pääse.
 

Arisoft

Vakionaama
Suomen puolella on inarin jälkeen 2kpl latausasemia, utsjoella hotellin pihalla 22Kw ja nuorgamissa 5/7Kw.
Sähköautolla en ole liikkunut, mutta omistan kiinteistön tenojoki varresta ja jotain pohjoisesta tiedän.

Norja on asia erikseen, koska norjan valtion tukee kaikkea mahdollista tuonne finmarkkiin, jopa talojen maalauksia :)

Tällä hetkellä Utsjoella on jo Rechargen suurteholaturit ja Nuorgamista Norjan puolella pari lisää melko lähellä. Ei tuottaisi enää ahdistusta tuonne lähteä sähköautolla.

Finnmark oli yllätys kun siellä oli paikannimetkin suomeksi ja muutenkin vaikutti siltä että suomenkielisiä löytyy helposti.
 

Husky

Vakionaama
No juu startin jälkeen ei käyttäneet ei. Avaimenkin pystyi ottamaan pois virtalukosta ja se disu ei kun käydä ronksutti, mekaanisella jakajapumpulla tuo ei sähköä tarvinnut yhtään mihinkään. Ja kun sammuttaa piti, niin ratin vieressä olevaa mekaanista kuristajaa vetämällä katkaistiin polttoainesyöttö ja siihenhän se sitten lopulta sammuikin.
Juu. Autoiluun sekoitettiin liikaa sähköä, kun alettiin noihin hyviin laitteisiin laittaa sähköisiä pysäytinsolenoideja. Sitten ne alkoi reistata eikä joko antanut käynnistyä tai sammua. Siihen asti suurin ongelma oli akku ja starttimoottori.

Ja noissahan sekin hyvä puoli, että nokihiukkaset tuli ulos yskimällä. Nyky-DPF:llä niiiiiiin pienen pientä että menee jo ihonkin läpi saati rakkulasta läpi. Odotan että koska tuo tajutaan ja DPF kielletään vaarallisena
 

kimmok

Vakionaama
Jos muistan oikein niin taisi olla ihan johonkin laki pykälään kirjoitettu että ennen kuin lähdet ajamaan niin tarkista poltoaine että pääset perille, mut eihän tuo lauseke koske näitä sähköautoja ne vaan sit syttyy kun kuskilta palaa hihat.
 

Husky

Vakionaama
Suurteholaturista tulee assosiaatio kun hitsausmuuntajalla lataa akkua - ja sitten jysähtää.

Mahtaako moinen touhu olla avaruustieteelliselle akullekaan hyväksi :huh:
 

RauskiH

Aktiivinen jäsen
Suurteholaturin piti valmistua syksyyn mennessä, kunhan saavat uuden muuntamon :)
Tätä odotellessa nopeampaa virtaa löytyy norjan puolelta levajoelta, matkaa utsjoelta taitaa olla 30km.

Täytyy sanoa että parin viime vuoden aikana on ollut kiivasta aikaa uusien asemien tulemisen kanssa ihan tänne Jumalan selän taaksekin
 

Liitteet

  • Screenshot_20241011_165333.jpg
    Screenshot_20241011_165333.jpg
    66 KB · Katsottu: 8

tuna

Vakionaama
Jos olisit ajanut diesel käyttösellä .ilman valoja.niin olis päässyt ihan vaikka ja jopa perille asti.
Tietysti aina löytyy millä ei pääse.
Asiahan tuli puheeksi sähköauton lyijyakun kestosta hinaustilanteessa. Ei varmaan kannata rinnastaa mekaanisella pumpulla käyvään dieseliin.

Molemmat omat tapaukset olivat sydäntalvella pimeässä. Ei oikein ollut mahdollista ajaa maantiellä ilman valoja ja puhallusta lasille. Eka kerta jätti tienposkeen, toisella kertaa kuin ihmeen kaupalla juuri korjaamon pihaan riitti - siihen ajaessa jo kaikki auton ecut vikatilassa, varoitusvaloja syttyi ja sammuili, infonäyttö jo pimeänä, viimeisenä kuolinkorahduksena lasinpyyhkijät lähti itsestään liikkeelle.
 

Lurkus

Aktiivinen jäsen
Suurteholaturista tulee assosiaatio kun hitsausmuuntajalla lataa akkua - ja sitten jysähtää.

Mahtaako moinen touhu olla avaruustieteelliselle akullekaan hyväksi :huh:
Hitsausmuuntaja mielleyhtymä on hyvin oikea ja kemppi niitä valmistaakin. Akku ei tiedetasolla liene kovin kehittynyt esimerkiksi puhelimeen verrattun. Suurteholataus on melko neutraali toimenpide. Kuin ihmisen syöminen. Riittävästi kun on syönyt niin kuolema tulee ja ruoka ei enään maistu, mutta yleensä siihen menee paljon aikaa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kiassa sähkömoottori, jonka kytkentää vaihdetaan lennosta.

 

tet

Hyperaktiivi
Ja noissahan sekin hyvä puoli, että nokihiukkaset tuli ulos yskimällä. Nyky-DPF:llä niiiiiiin pienen pientä että menee jo ihonkin läpi saati rakkulasta läpi. Odotan että koska tuo tajutaan ja DPF kielletään vaarallisena

Tää oli kyllä viikon paras.

Aikoinaan erään kaverin työkaverilla, kovalla tupakkamiehellä, oli jatkuvasti hirveä yskä. Kaveri köhisi alvariinsa tupakkayskässään. Heppu kuulemma selitti ihan vakavalla naamalla, että tupakointi on terveellistä, kun se pistää yskimään. Tulee kaikki töhnä ulos keuhkoista, tupakoimattomilla se jää keuhkoihin.;D

Tämä yllä oleva lainaus kyllä melkein voittaa jopa tämän mielestäni legendaarisen tupakkamiehen itsepetoksen.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Mitenkäs se menikään, vale - emävale - tilasto :p

Eli ennen DPF sieltä putken päästä tuli sitä mustaa jöötiä ihan oikeasti ihan tuubana. No tuohan sisälsi sitten niitä aivan kaikenkokoisia partikkeleita, mutta suurimman osan niistä muodosti ne näkyvät, suuremmat hiukaset, josta tuo musta värikin sitten sille tuli. Toki sieltä tuli myös niitä pienempiä, mutta ne määrät hukkuivat tilastollisesti sinne suurempiensa alle, joten niihin ei kiinnitetty mitään huomiota.

No sitten tuli DPF ja nuo isommat alkoivatkin jäämään filsuun kiinni, jolloin se näkyvä savukin katosi. Ilmamäärä toki on ihan sama mitä sieltä ulos tulee, mutta nyt tilastollisesti noiden suurempien partikkeleiden kadottua, tulikin nyt ne pienemmät esiin. Toki tässä välissä piti tuota tilaston asteikkoakin joku dekadi pienentää jotta sieltä nyt ylipäätään jotain vielä esiin saatiin, vaan nyt alettiinkin sitten puhumaan kuinka perhanan vaarallista pienpartikkeleita tuolta ulos puhalletaankaan ja näin luotiin mielikuva ikäänkuin DPF olisi niiden pienpartikkeleiden syy.

No tuosta kun lähdetään sitten tätä soppa vielä sotkemaan prosenteilla, niin entisaikaan jos 90% päästöistä oli noita jalkarättejä, niin nyt 90% on noita pienpartikkeleita ihan vain siksi koska ne jalkarätit on sieltä jo putsattu tuolla DPF:llä pois, vaikka todellisuudessa tuo on yhä se tasan sama 10% osuus koko partikkelimäärästä mitä aikaisemminkin tuo moottori on tuottanut sieltä pakosarjastaan ulos.

Näin noita suurempia asioita kun saadaan kuntoon ja maailmaa paremmaksi, niin nämä yhä pienemmät nyanssit alkavat nousemaan sieltä esiin ja niistä tulee isoa haloota medioissa kun perinteisestihän huono asia on uutinen, se hyvä asia kun ei lööppejä myy. Vaan siltikin pitäisikö näissäkin katsella jo pikkuhiljaa pikemminkin sitä investoinnin parasta tuottoa, suurinta hyötyä eurolle kuin alkaa näiden nyanssien kanssa enää pipertämään kalliilla hinnalla. Suomenkin kokonaispäästöistä n. 70% tulee energiantuotannosta, joten...
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vaan siltikin pitäisikö näissäkin katsella jo pikkuhiljaa pikemminkin sitä investoinnin parasta tuottoa,
Sitä on alettu jo katsella - auton toinen merkkittävä pienhiukkaslähde on renkaat, mutta niiden keruuseen tähän asti esitellyt systeemit eivät ole kovin käteviä ja katse alkaa kohdistua rengasvalmistajiin.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Sitä on alettu jo katsella - auton toinen merkkittävä pienhiukkaslähde on renkaat, mutta niiden keruuseen tähän asti esitellyt systeemit eivät ole kovin käteviä ja katse alkaa kohdistua rengasvalmistajiin.
No niin just, piiperryksestä siirrytään ... toiseen vielä pienempään piiperrykseen. Jep jep, tätähän mä just tarkoitinkin :rolleyes:
 

Jule

Vakionaama
Järkevämpäähän olisi siirtyä analysoimaan hengitysilmaa kuin pakokaasua. Noinhan niihin saasteisiin alunperinkin havahduttiin, ja jos ollaan saavutettu taso että hengitysilmassa ei ole ongelmaksi asti auton pakoputkesta tulevia päästöjä, on se pakokaasu riittävän puhdasta.
 

anders

Vakionaama
Jännä havainto uutisista, liittyy aiemmin täällä käytyyn lidar-keskusteluun:


DJI:n tonnin dronessa on lidar ettei se törmää puihin ja oksiin ja näkee pimeässä, mutta sadantonnin autoon se on mukamas liian kallis.

Ei tule yksikään itseajava auto ajamaan ilman tuollaista, se on selvä jo nyt. Itseasiassa kaikki oikeasti tänään itseajavat on varustettu tuollaisella. Hinnat tippuvat, kovaa vauhtia.

Tuossa muuten lisäksi vielä useampi IR-pohjainen TOF-anturi, lisäturvana. Toimisi autossa myös pysäköintitutkana, kätevästi.

Kyllä kiinalaiset osaavat kehittää, uuttakin. Mykistävän monimutkainen kuluttajatuote, kyseessä.
 

anders

Vakionaama
Mikä tämä sadantonnin auto oli mihin liian kallis?

Erään valmistajan edustaja näin julkisesti lausui, ja tätä on sitten siteerattu mantrana ja dogmini, siitä lähtien.

Ko. valmistajan itseajavat autot ovat ajaneet autonomisesti nolla kilometriä julkisilla teillä, kun kilpailijat kellottavat miljoona maksettua autonomista matkaa viikossa. Mutta ovat siis ko. alan ehdoton markkinajohtaja, silti, ilmeisesti.
 

Arisoft

Vakionaama
Erään valmistajan edustaja näin julkisesti lausui, ja tätä on sitten siteerattu mantrana ja dogmini, siitä lähtien.

Siis mikä estää sinua laittamasta tuollaisen vaikka tonnin autoon, sitten kun se on tyyppihyväksytty ajoneuvokäyttöön julkisille teille?

Toiset asentelee lisävaloja ja toiset lidareita... mitäs ongelmaa tässä on?
 
Viimeksi muokattu:

Esäätäjä

Vakionaama
Erään valmistajan edustaja näin julkisesti lausui, ja tätä on sitten siteerattu mantrana ja dogmini, siitä lähtien.

Ko. valmistajan itseajavat autot ovat ajaneet autonomisesti nolla kilometriä julkisilla teillä, kun kilpailijat kellottavat miljoona maksettua autonomista matkaa viikossa. Mutta ovat siis ko. alan ehdoton markkinajohtaja, silti, ilmeisesti.
Mietin tuota hintaa, niin menee aika premium malleihin. Katsoin volkkari Touareg, mutta siihen näköjään sai yli 2k€ hintaan pimeä näön, eli oli siihenkin liian kallis vakiona laittaa vaikka kallliimpi V6 oli n. 100k€
 

kotte

Hyperaktiivi
Erään valmistajan edustaja näin julkisesti lausui, ja tätä on sitten siteerattu mantrana ja dogmini, siitä lähtien.
Erään valmistajan edustaja myös kertoi suunnittelevansa autoa, josta puuttuvat kaikki normaalit hallintalaitteet (tarkoittanee ohjauspyörää, jarrua ja kaasua ainakin?). Liekö joku toinen (vai keskittyykö fanastismi)?
 

kotte

Hyperaktiivi

anders

Vakionaama
En, vaan vastaavaa teknologiaa, joka oli äskettäin esillä, https://www.firstpost.com/tech/tesl...ith-no-steering-wheel-or-pedals-13824373.html. Onnea vain matkaan vaikkapa Suomen oloihin (joissa ei pystytä edes metrojunajärjestelmää automatisoimaan määräysten takia).

Onnea vain ihan mihin tahansa oloihin.

Tuota ei toki saada myöskään USA:ssa leimaan, koska siitä puuttuu tyystin redundanssi anturien suhteen. Mutta luvattuhan se on jo parin vuoden sisällä.

Ei tule onnistumaan, ei sitten millään.

Samaan aikaan kilpailijat laajentavat kovaa vauhtia automaattitaksiverkostoaan ja ajattavat ihan oikeita, maksettuja kyytejä, kymmeniä, kohta satoja tuhansia, joka päivä. Kiinassa, USA:ssa, pian Euroopassakin.
 

Husky

Vakionaama
Hollannissahan kyllästyttiin, vai oliko jotakin vikaa, johonkin Mitsun hybridiin ja niitä pölähti Suomeen kasapäin. Mikä lie mallinimi sillä nyt olikaan. Useampi vuosi tuosta.

Mutta arpapeliä on, kunhan tietäisi voittavan arvan etukäteen. Katsotaan nyt Iltasanomien akunhintaotsikoita vähän aikaa, että onko voittava arpa parin vuoden päästä kuitenkin polttis.

Raakaa hintaa ainakin dieseleillä tällä hetkellä, mitä niitä joku yksittäinen ehtii nettiautoon ja useampi kauppias sanonut että menevät erinomaisesti kaupaksi. Ja olen todennut, että äkkiä katoavat listoilta ettei kauaa parane jossitella jos kiinnostaa. Keväällä yksi vm2022 jäi itselle käteen ja nyt hakusessa toinen. Eikä ole kuin yksi koko valtiossa tällä hetkellä about sopivaa ja siinä pari probleemaa. Kunhan tietäisi tuleeko parempia lähikuukausina vai pitääkö ottaa probleemoineen.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Katsotaan nyt Iltasanomien akunhintaotsikoita vähän aikaa, että onko voittava arpa parin vuoden päästä kuitenkin polttis.
Nuo hullut akunhintauutiset on merkkihuoltojen hinnastoista, vaan vakuutusyhtiöt ehkä niitä maksaa tai lunastavat koko auton. Käytäntö on vähän toinen jos akkutakuun (n. 8v tai 160tkm) jälkeen itse joudutaan maksamaan. Ei tuon ikäiseen tai ajettuun dieseliinkään merkkihuollossa monikaan moottoria vaihdata jos jotain on käynyt.
 
Back
Ylös Bottom