Keskustelua sähköautoista

puuteknikko

Vakionaama
Mahtaisiko wattpilotti toimia? Ei vaatisi ylimääräistä säätämistä.
Onko Wattpilotilla siis Smart Meterin kautta aina tieto verkkoon päin menevästä energiasta, vaikka kokonaisuus koostuisi Froniuksen ja jonkun toisen merkkisen invertterin muuntamasta aurinkosähköstä? En tunne sähköpuolta niin hyvin, että osaisin hahmottaa miten tuo pelittää. Pelkän Froniuksen laitteiden kanssa tuo varmaan olisi ihan idioottivarma kun on siihen tarkoitettukin.

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Ok, niinpä onkin. 1,9 kW laturi 12kWh akulle ihan ok.
Kävin esimerkit läpi ja nyt tajuan minkälaisiin autoihin noita on tehty.
Fiat Panda, rättisitikka, Opel Ticra...
Eli ei niinkään mikään säästö vaan paremmin hauska harrasteautoprojekti.
Niin harrasteautoon tai edullisempaan kakkosautoon jos se Leaf ei vaan iske ja haluaa vaikka itse harrastaa. Toki latomalla enemmän eroja pöytään saa sellaisen kuin haluaa. Oma haave olisi sähköinen Volvo 940 kun olen sellaisen aikoinaan omistanut, siis bensalla kulkevan.

fraatti

Hyperaktiivi
Onko Wattpilotilla siis Smart Meterin kautta aina tieto verkkoon päin menevästä energiasta, vaikka kokonaisuus koostuisi Froniuksen ja jonkun toisen merkkisen invertterin muuntamasta aurinkosähköstä? En tunne sähköpuolta niin hyvin, että osaisin hahmottaa miten tuo pelittää. Pelkän Froniuksen laitteiden kanssa tuo varmaan olisi ihan idioottivarma kun on siihen tarkoitettukin.
Epäilisin että toimii vaikka on muutakin tuotantoa. Verkkoon menevä sähkö tuossa merkkaa kuitenkin.
1742820550519.png

Jotkut ovat saaneet openDTU:lla myös Hoymilesit näkymään.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Sähköauton hankintaa valmistellessa kotilatureista.. kriteerit olisi käytännössä mahdollisuus säätää lataustehoa(-virtaa) APIn kautta, koska käytössä tehomaksu ja mielellään myös mahdollisuus päästää aurinkopaneeleista tuleva ylimääräinen sähkö hintarajan puitteissa auton akkuun vaikka ajastettu lataus ei ole meneillään. Toinen aurinkopaneelisetti on Hoymilesin mikrolla ja toinen Froniuksen invertterillä ja Froniuksen Smart Meter löytyy myös.

Löytyykö tuohon jotain valmista ratkaisua, tai ajatusta, miten tuo kannattaisi toteuttaa? 3x25A pääsulakkeet käytössä ja sähkärin on tarkoitus vetää taulusta omat sähköt autotalliin laturia varten.

Tämä itse asiassa taitaisi olla eri ketjuun kuuluvaa asiaa, mutta kommentoinpa itsekin tänne.

Itsellä Go-e laturi. Siinä on jo itsessään jollain tapaa tuo aurinkosähkölataus toteutus, mutta en ole sitä käyttänyt. Vaatii sitä varten tiedon talon kulutuksesta ja aurinkosähkön tuotosta. Tuon tiedon voi lähettää laturille vaikkapa MQTT sanomana. Laturissa on ihan pätevä omakin appi ja sitä voi käyttää itsenäisesti. Ohjaan tuota laturia pääasiassa kuitenkin itse aina Homeassistantin kautta. Siihen tuo integroituu mainiosti. Jonkin verran pitää tehdä helpperiä ja automaatiota että kaiken saa toimimaan kahteen suuntaan helposti. Mutta laturin integraatio on hyvin plug&play. Laturilta tulee aika paljon dataa, näyttää olevan 111 entiteettiä HA:ssa. Tuota voin itse käyttää joko HA:sta tai laturin apista kännyllä. Tehdyt muutokset synkkaa molempiin suuntiin.

Tässä pari keskeistä HA näyttöä itsellä tuon säätöön. Alla oleva näkymä hieman vaihtelee riippuen mikä lataustila on valittuna. Jos tästä valitsen aurinkosähkölatauksen, niin go-e pakotetaan yhdelle vaiheelle ja saan siten tarkemman säädön alle 3kW tehoille. HA:ssa on ihan oma automaationsa silloin lataustehon säätöön. Käytännössä tuon laturin pitäisi kyllä osata vaihtaa automaatillakin yhden ja kolmen vaiheen välille, mutta koska itsellä aika pieni paneelisto, niin yksivaiheinen riittää aina kun tarkoitus aurinkosähköylijäämät käyttää. Tässä tilassa HA ohjaa latausta aina päälle kun riittävästi ylijäämää, ei vaadi tunnistautumista laturilla. Muissa lataustiloissa tunnistus joko rfid tagilla tai apilla/HA kautta.

Eco moodissa lataa tunnistuksen jälkeen aina kun hinta alle asetetun hintarajan. Hintaraja on pelkkä sähkön veroton hinta ilman muita sivukuluja.
Screenshot_20250324_162659_Home Assistant.jpg
Automatic stopilla valitaan minkä verran pitää ladata mihin kellonaikaan mennessä. Go-e valkkaa itse halvimmat tunnit.
Screenshot_20250324_162713_Home Assistant.jpg
Lisäksi on default joka lataa aina tunnistuksen jälkeen.

Kaikissa moodeissa (paitsi aurinko, jossa oma hieman erilainen säätö) kuormanhallinta säätää tehoa. Minulla on säätimet jolla käytännössä saan rajattua koko talon maksimitehon. Alla liu'ulla valitaan raja jonka yli kun menee jonkin vaiheen kulutus, niin lataustehoa lasketaan. Hystereesin verran tästä alaspäin on latausvirran nostoraja. Elikkäs jos tulee tehomaksu jossain kohtaa, niin tällä säädöllä voin rajata sen maksimitehon mitä annan talon ottaa verkosta (autolatauksen aikana). Käytännössähän tässä valvotaan nyt vain eniten kuormitettua vaihetta (virtaa), mutta nopeasti tähän saa säätimeen myös talon kokonaiskulutuksen tarvittaessa ja säädön sen pohjalta, siten että se on "master" säätöparametri.
Screenshot_20250324_162750_Home Assistant.jpg
Jos vaihevirta menee yli keskeytystajan niin lataus keskeytetään kokonaan kunnes virrat alle jatkorajan. Kaikki nuo rajat elää sen mukaan missä tuo ylin liuku on asetettuna. Aurinkotuotto, sähkömittarilta kokonaiskulutus yms. lähetetään myös laturille, mutta nykyisellään se ei tee niillä mitään. Go-e:llä olisi noiden avulla ominaisuudet tehdä nämä pitkälti ilman HA:takin.

Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Pelkän laturin kanssa kommunikoidessa on sellainen heikkous, että se ei tiedä auton varaustilasta yhtään mitään. Mä taas harrastan pörssisähköoptimointia yön yli latauksessa, siinä oleellisin lähtötieto on auton varaustila, josta sitten johdetaan arvioitu latausaika.

Sukke

Aktiivinen jäsen
Pelkän laturin kanssa kommunikoidessa on sellainen heikkous, että se ei tiedä auton varaustilasta yhtään mitään. Mä taas harrastan pörssisähköoptimointia yön yli latauksessa, siinä oleellisin lähtötieto on auton varaustila, josta sitten johdetaan arvioitu latausaika.

Home Assistantiin olen tehnyt itse varaustilan laskurin, joka pitää riittävällä tarkkuudella paikkansa. Kun auto laitetaan laturiin kiinni, asetetaan HA:han varaustila joko suoraan tai pikaviestillä. Jos lähtöaika on myös asetettu Home Assistantissa, ladataan auto halvimmilla tunneilla haluttuun varaustasoon ennen lähtöä.

Olisihan tuo tyylikästä tehdä automaattisesti, mutta on toiminut pari vuotta ihan ok ja vaimokin saa huolehdittua varaustilan kuntoon viestillä.

Laturina siis go-e Charger Gemini Flex, joka on toiminut ongelmitta. Tuohon saa lisäosana Controllerin, jossa ilmeisesti kuormanhallinta ja aurinkosähkön käytön optimointia. Itsellä ei kokemusta ja olikohan valmistajan ohjaus pilvipohjainen? Mutta tiedoksi, kun joitain viestejä sitten taisi olla kyselyä näistä.

Ton1A

Vakionaama
Jeps, mä taas hoidan tämän vastaavan TeslaMateAPI:n kautta, automaattisesti. Ei tarvitse tehdä muuta kuin laittaa piuha kiinni
  • autossa on kotipihaan sidottu latausajastus, eli kotipihassa se aloittaa latauksen vasta autoon määriteltynä kellonaikana
  • kello 22:55 lasketaan lataustilan ja pörssisähkön hinnan perusteella uusi latauksen alkuhetki, niin että lataus alkaa aikaisintaan kello 23:00 ja tavoite on, että on valmista aamulla kello 7:00
    • esimerkiksi viime yönä on ladattu 00:00 - 04:06, etukäteisarvio oli että lataus kestää 4.2 tuntia
  • jos laskennassa menee mitä tahansa pieleen, lähetetään autolle ajastukseksi kello 23:00
  • jos tämäkään ei mene perille, auto käyttää edellistä latausajastusta

Husky

Hyperaktiivi
Olen miettinyt miten kerrostaloasukeilla onnistuu lataukset, niin huomasin tuossa paikallisen kerrostalon, missä sähköauton lataus 3.6kW teholla maksaa 45 euroa/kk. Varmaan hankala/kallis päivittää kaikki tolpat mittaaviksi niin lienee syy kiinteälle hinnalle sähköautoilijalle. En tiedä onko yleinen taktiikka?

No jos dieseliin vertaa, niin tuo on luokkaa 6000km/v, minkä jälkeen sähköautoajo halvempi tuolla hinnalla.

Esäätäjä

Vakionaama
Olen miettinyt miten kerrostaloasukeilla onnistuu lataukset, niin huomasin tuossa paikallisen kerrostalon, missä sähköauton lataus 3.6kW teholla maksaa 45 euroa/kk. Varmaan hankala/kallis päivittää kaikki tolpat mittaaviksi niin lienee syy kiinteälle hinnalle sähköautoilijalle. En tiedä onko yleinen taktiikka?

No jos dieseliin vertaa, niin tuo on luokkaa 6000km/v, minkä jälkeen sähköautoajo halvempi tuolla hinnalla.
Se pönttö mittauksella ja latauksen kestävällä sukolla tolpan päähän ei hirveitä maksa. Joissain latauksen tarvitsija kustantaa sen itse ja maksaa kulutuksen mukaan.

Arisoft

Hyperaktiivi

Ei varmaan ole yleinen taktiikka. Yhdessä yhtiössä olen seurannut miten asiat edistyvät. Kun kerroin että autoa voi joutua lataamaan jopa yön yli niin olivat huuli pyöreänä. Se ei menekään niin, että jonotetaan yhtä tolppaa kukin vuorollaan.

Toistaiseksi kohteessa on vasta kartoitettu, että sähköliittymässä riittää kapasiteettia vaikka laittaa kaikille laturi, mutta kukaan ei oikein ole esittänyt kiinnostusta niihin niin asiat eivät etene. Lähellä on useita pikalatureita kivenheiton päässä, niin en usko että tämä kovin nopeasti miksikään edes muuttuu.

Husky

Hyperaktiivi
Tuossa on itseasiassa toisestakin yhtiöstä tieto ja siellä on 3.6kW joka tolpassa. Ymmärsin että homma olisi maksanut 10k€ luokkaa ettei nyt ihan halpa pläjäys ole. Etäohjattava. Kuulemma 16s/kWh on hinta ja tämän ketjun oppien mukaan tuo mainittu 6000km/v olisi 20€/kk eli alle puolet 45 eurosta. Mutta piru: enempiajavahan sitten alkaa jo kohta päästä samalle viivalle tuolla kiintellä kk-hinnalla

Arisoft

Hyperaktiivi
Tuossa on itseasiassa toisestakin yhtiöstä tieto ja siellä on 3.6kW joka tolpassa. Ymmärsin että homma olisi maksanut 10k€ luokkaa ettei nyt ihan halpa pläjäys ole.

Jep, ei nuo halvaksi tule koska työtä on paljon ja laitteet myydään hyvällä katteella. Tarvitsee olla aika monta kiinnostunutta.

Esität ihan olellisen kysymyksen kustannuksesta. Tänä päivänä useimmilla paikkakunnilla latauspiste taloyhtiön pihassa ei ole enää vastaus ongelmaan "Missä minä voin ladata autoni" vaan "Missä minä saan ladattua autoni edullisesti".

Tämä ihan siitä syystä että kauppareissulla ehtii kyllä lataamaan autoa useissa kauppakeskuksissa ihan riittävästi, jos ei muuta latauspistettä ole. Niissä sähkön hinta vain nykyään tahtoo olla päälle 30 senttiä/kWh. Omakotitalon pihassa lataava maksaa siitä esim. 6 senttiä/kWh jos on pörssisähkö ja edulliset siirtomaksut.

Aika näyttää mihin suuntaan tilanne kehittyy. Eri yhtiöt löytävät varmasti hyvin erilaisia ratkaisuja tilanteeseen.

Lurkus

Vakionaama
Jep, ei nuo halvaksi tule koska työtä on paljon ja laitteet myydään hyvällä katteella. Tarvitsee olla aika monta kiinnostunutta.

Esität ihan olellisen kysymyksen kustannuksesta. Tänä päivänä useimmilla paikkakunnilla latauspiste taloyhtiön pihassa ei ole enää vastaus ongelmaan "Missä minä voin ladata autoni" vaan "Missä minä saan ladattua autoni edullisesti".

Tämä ihan siitä syystä että kauppareissulla ehtii kyllä lataamaan autoa useissa kauppakeskuksissa ihan riittävästi, jos ei muuta latauspistettä ole. Niissä sähkön hinta vain nykyään tahtoo olla päälle 30 senttiä/kWh. Omakotitalon pihassa lataava maksaa siitä esim. 6 senttiä/kWh jos on pörssisähkö ja edulliset siirtomaksut.

Aika näyttää mihin suuntaan tilanne kehittyy. Eri yhtiöt löytävät varmasti hyvin erilaisia ratkaisuja tilanteeseen.
Kilpailun luulisi tuon hoitavan ihan luonnollisesti ja näyttelee myöhemmin isoa osaa kun ihmiset miettii mitä kauppaa tai palvelua käyttää lataamiseen. Omalla reilun 30tkm keskikulutuksella, 17.2kwh per 100km tuokin 30 senttiä on ihan kohtuullinen hinta.

pamppu

Hyperaktiivi
Nyt on niin ihmeelliset akkutakuun ehdot Mersulla että ei ole ennen nähty :huh:
Tuota kanssa ihmettelin, että mielivaltaisesti hinnoitellaan varaosa uuden auton hintaiseksi ja sitten takuussa on rajoitettu korvaus auton arvoiseksi, niin takuu on aina tyhjä lupaus. Tuo pitäisi viedä kuluttajasuojaan tai kenties jopa raastupaan, koska selvästi on annettu lupaus jota ei voi koskaan täyttää, eli kyseessä on puhdas huijaus.

Tämä oli Mersulta jo toinen pienellä aikaa, laitetaanpa boikottilistalle. Pitää lukea oman auton takuuehdot meanwhile.

repomies

Hyperaktiivi

Ja kauppa käy kun tuote on hyvä.
Onko?

Itse en halua autoa josta hajoilee lämpöpumppu muutaman vuoden välein, ja jonka valmistaja ei kunnioita valmistajan virhevastuuta saati kuluttajalautakunnan kehoituksia. Puhumattakaan siitä etten kaipaa muita pikkuvikoja tai puslien korjailua joka katsastuksen jälkeen.

Sinänsä on mielenkiintoista nähdä, miten hyvin Y myy loppuvuoden aikana. Mitenkään kovin merkittävästä päivityksestä ei ole kuitenkaan kyse. Kolmosen päivitys ei saanut myyntiä merkittävään nousuun, miksi Y olisi poikkeus?

Cybertruck myi loppuviimein noin 50000 kappaletta, ja ne kaikki jouduttiin kutsumaan korjattavaksi. Aika raakileita pukkaa. Kuluttajan tehtäväksi jää sitten takuuajan ulkopuolella koettaa saada autot pysymään ajokuntoisina.

Husky

Hyperaktiivi
Tuota kanssa ihmettelin, että mielivaltaisesti hinnoitellaan varaosa uuden auton hintaiseksi ja sitten takuussa on rajoitettu korvaus auton arvoiseksi, niin takuu on aina tyhjä lupaus. Tuo pitäisi viedä kuluttajasuojaan tai kenties jopa raastupaan, koska selvästi on annettu lupaus jota ei voi koskaan täyttää, eli kyseessä on puhdas huijaus.

Tämä oli Mersulta jo toinen pienellä aikaa, laitetaanpa boikottilistalle. Pitää lukea oman auton takuuehdot meanwhile.
Johan nyt.
Mielenkiintoista. Onko niin että itse tehdas ei luota tekniikkaan. Pitäisikö asiakkaan sitten luottaa.

Onneksi voi pari vuotta seurata vielä ja sitten tehdä ratkaisut. Vaihtoehtojahan on monenmoisia. Meinaan polttistenkin ulkopuolella.

Jotakin Kian mainosta katselin. Oli hämäävä sekin. Yritettiin antaa vaikutelma pitkästä takuusta, oliko 7v, mutta sitten puolisekavalla tavalla sanottiin, että akkutakuu paljon lyhempi, oliko joku 3v mikä ei piisaa komponentille jonka hinta on avaruudessa. Täyssähkö siis, ei hybridi

kaihakki

Vakionaama
Onko porukka mitannut latauksen sähkömäärää talon pistorasiasta/latausasemasta lukien verrattuna siihen, paljonko on akkuun saatu.
Huomasin jo talvella, että meikäläisen Renault Zoen konepellin päältä oli lumet sulaneet yön latauksen jäljiltä. Eli aika paljon on lämpöä kehittynyt konehuoneessa. Nyttemmin olen seurannut latausaikoja suhteessa laturin syöttämään tehoon. Vaikuttaa, että aika iso osa latausmäärästä muuttuu lämmöksi. Eli kwh-luku per sata kilsaa onkin paljon isompi, kuin auton mittari sanoo.
Pitää jossain vaiheessa kevään kuluessa koittaa jollain lailla mitata tätä hävikkiä.

Luotettavin mittaus olisi varmaan, että laittaisi pistorasiaan mittarin, jolla saisi mitattua autoon menneen sähkömäärän. Lisäksi laittaisi kilometrilukemat ylös ja sitten jonkin ajan kuluttua laskisi näistä todellisen ladatun sähkömäärän per 100 kilsaa.

Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Jotakin Kian mainosta katselin. Oli hämäävä sekin. Yritettiin antaa vaikutelma pitkästä takuusta, oliko 7v, mutta sitten puolisekavalla tavalla sanottiin, että akkutakuu paljon lyhempi, oliko joku 3v mikä ei piisaa komponentille jonka hinta on avaruudessa. Täyssähkö siis, ei hybridi

Minulla on Kona, jossa 7 vuoden takuu. Paitsi akku, joka ei kestänyt kuin hetken. Ostin muun merkkisen on kestänyt paljon kauemmin. Ja nyt selvisi että myös viihdesysteemissä on rajoitettu 3 vuoden takuu. Tämä selvisi kun siinä on selvästi softavika, jota eivät osaa korjata. Yrittävät nyt tarjota uutta kallista osaa vaikka kyseessä softavika. Eikös softaviat ole aina valmistusvirheitä, joten takuuta ei edes tarvitse.

Vika siis ilmeni laitteen firmware päivityksen jälkeen. Ennen päivitystä pystyi kameravaroituksen käynnistämään, päivätyksen jälkeen ei pysty. En kyllä millään usko että piirilevyllä olisi noin hienostunut vika, että tuollaisen toiminnan valinta asetuksista menee rikki jonkin viallisen osan vuoksi ja vika tulee ja menee sen mukaan minkä softan siihen lataavat.

Minä

Jäsen
Onhan siinä Kian korkeajänniteakussa 7v /150000km takuu ja sekin 3 v ilman km rajaa. Kevythybridi ja 12 v akku 2 vuotta.

dbwarrior

Vakionaama
Onko porukka mitannut latauksen sähkömäärää talon pistorasiasta/latausasemasta lukien verrattuna siihen, paljonko on akkuun saatu.
Huomasin jo talvella, että meikäläisen Renault Zoen konepellin päältä oli lumet sulaneet yön latauksen jäljiltä. Eli aika paljon on lämpöä kehittynyt konehuoneessa. Nyttemmin olen seurannut latausaikoja suhteessa laturin syöttämään tehoon. Vaikuttaa, että aika iso osa latausmäärästä muuttuu lämmöksi. Eli kwh-luku per sata kilsaa onkin paljon isompi, kuin auton mittari sanoo.
Pitää jossain vaiheessa kevään kuluessa koittaa jollain lailla mitata tätä hävikkiä.

Luotettavin mittaus olisi varmaan, että laittaisi pistorasiaan mittarin, jolla saisi mitattua autoon menneen sähkömäärän. Lisäksi laittaisi kilometrilukemat ylös ja sitten jonkin ajan kuluttua laskisi näistä todellisen ladatun sähkömäärän per 100 kilsaa.
Tuossa sinun R moottorissa käytetty laturi ei ole edes huono. Qmoottorin laturi oli 10a ja 230v AC:llä noin 55% luokkaa.
Sen kun hokasin niin saman tien hommasin 3vaihe piuhan

pamppu

Hyperaktiivi

Go-eCharger kertoo aina latauksen kWh:t ja alkuaikoina vertasin sitä saavutettuihin prosenttilukemiin ja mitä niistä prosenteista saa irti ajossa, niin sillä perusteella lataushäviöt on luokkaa 10%. Ja sekään ei mene täysin hukkaan talvikaudella kun päätyy autotallin lämmöksi.

Latausasetus mulla lähes aina 3x8A, superharvoin poikkeukselliseen tarpeeseen enemmän.

tet

Hyperaktiivi
Nyt on niin ihmeelliset akkutakuun ehdot Mersulla että ei ole ennen nähty :huh:

Silmäilin, mitä kuluttajaviranomainen sanoo takuusta. Sellainen seikka osui silmiin, että jos takuuehtoihin painetut ehdot poikkeavat mainonnassa käytetyistä asiakkaan vahingoksi, mainonnassa käytetyt väittämät pätevät. Minusta tuo tarkoittaisi sitä, että jos mersu ei ole muistanut mainonnassaan mainita tuosta korvauksen rajoituksesta auton käypään arvoon, niin se rajoitus ei päde?

Itse en halua autoa josta hajoilee lämpöpumppu muutaman vuoden välein, ja jonka valmistaja ei kunnioita valmistajan virhevastuuta saati kuluttajalautakunnan kehoituksia.

Tarkennuksena, että valmistajalla ei taida olla mitään virhevastuuta. Vastuu on myyjällä, joten Teslan tapauksessa se toki lienee sama asia (paitsi käytetyn kohdalla).

repomies

Hyperaktiivi
Tarkennuksena, että valmistajalla ei taida olla mitään virhevastuuta. Vastuu on myyjällä, joten Teslan tapauksessa se toki lienee sama asia (paitsi käytetyn kohdalla).
Kyllä valmistaja on myös vastuussa, jos kyseessä ei ole käytetty tavara. Ensimmäinen omistaja on siis erityisasemassa, mutta Tesla viittaa kintaalla lainsäädännölle ja kuluttaja-asiamiehen linjauksille.

Kuluttaja saa itse päättää, mihin portaaseen kohdistaa vaatimuksensa virhevastuutapauksissa.

Mutta pilkuista saivartelu sikseen, varsinainen pointtini on se, että tolkun ihminen ei pidä Teslaa takuuajan ulkopuolella. Ellei sitten satu nauttimaan ylimääräisistä riskeistä ja autojen korjailusta tai korjauttamisesta.

anders

Vakionaama
Sinänsä on mielenkiintoista nähdä, miten hyvin Y myy loppuvuoden aikana. Mitenkään kovin merkittävästä päivityksestä ei ole kuitenkaan kyse. Kolmosen päivitys ei saanut myyntiä merkittävään nousuun, miksi Y olisi poikkeus?

Sinänsä kyllä mielenkiintoista, mutta luulen että tässä keskiössä muut seikat kuin päivityksen merkittävyys.

Monelle voi nykyään olla aika tekemätön paikka hankkia, monesta syystä, ymmärrettävästi. Joillekin stigma voi olla lähtemätön. Allekirjoittaudun tuohon jälkimmäiseen ryhmään.

Cybertruck myi loppuviimein noin 50000 kappaletta, ja ne kaikki jouduttiin kutsumaan korjattavaksi. Aika raakileita pukkaa. Kuluttajan tehtäväksi jää sitten takuuajan ulkopuolella koettaa saada autot pysymään ajokuntoisina.

On todella uskomaton raakile. Koripaneelien liimaus, jättimäiset valuosat jotka pienestäkin vauriosta vievät koko laivan paaliin, alimitoitetut osat mm. tukivarsisto ja aivan erityisesti vetarit osineen. Ja tuhat muuta yksityiskohtaa.

Ko. kiesihän on monessa paikkaa jo rankattu vakuutusten ulkopuolelle, ts. vakuutusyhtiö ei suostu myymään vakuutusta edes kalliilla rahalla.

On siinä toki hienojakin innovaatioita, mm. ohjaus ja pienjännitepuoli + sisäinen tiedonsiirto. Jäävät vain hieman muun varjoon nuo puolet.

repomies

Hyperaktiivi
Sinänsä kyllä mielenkiintoista, mutta luulen että tässä keskiössä muut seikat kuin päivityksen merkittävyys.

Monelle voi nykyään olla aika tekemätön paikka hankkia, monesta syystä, ymmärrettävästi. Joillekin stigma voi olla lähtemätön. Allekirjoittaudun tuohon jälkimmäiseen ryhmään.
Toisaalta republikaanien keskuudessa Teslat taitavat olla nyt lähinnä aiempaa suuremmassa suosiossa. Mutta USA ei ole koko maailma, eivätkä republikaanit ole koko USA.

En itsekään pidä tippaakaan Muskin touhuista, ja Trump-kytkös on sellainen red flag että jopa näin oikealla olevalle tyypille stigma on liian suuri. Juuri nyt (uutta) Teslaa ei tulisi poliittisistakaan syistä, mutta ennen kaikkea sitä ei tule laadullisista syistä (viat) ja huonon jälkimarkkinoinnin takia.

Yritys joka ei kanna vastuutaan, ei ansaitse rahojani. Tuo ei estäisi ostamasta käytettyä, koska käytettyjen osalta valmistajalla ei ole muutenkaan mitään vastuuta eikä valmistaja hyödy siitä että käytetty vaihtaa omistajaa, mutta huono laatu estää ostamasta käytetyn. En kaipaa harrasteautoa.

Esäätäjä

Vakionaama
En kaipaa harrasteautoa
Eipä tuosta harrasteautoksi ole, kun ei juuri mitään ole tarvinnut tehdä.
No toisen ketjun mukaan olisi varmaan jarrunesteitä ja suodattimia pitänyt vaihtaa sekä jarruja herkistellä. Yksi ptc vastuselementti on käytettynä ostettu ja satasen peruutuskamera Teslalta.

Renkaita se vie, kitkat meni kolmessa vuodessa kun ajoi kesät talvet...huono auto.

Edit:
Nyt unohtui yksi kun katsoin katsastustilastoja, toinen takatuennan yläpusla on vaihdettu, keväällä täytyy vaihtaa toinenkin ennen katsastusta. Tähän tarvii apuja, ei ole työkalua itsellä.

Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
Ko. kiesihän on monessa paikkaa jo rankattu vakuutusten ulkopuolelle, ts. vakuutusyhtiö ei suostu myymään vakuutusta edes kalliilla rahalla.

Euroopasta se on rankattu kokonaan pois, kun ei tule koskaan saamaan tyyppihyväksyntää tänne. En kyllä tiedä, onko Muskilla edes aikeita sitä tänne tuoda.

K

korsteeni

Vieras
taasen juttua autoalalta verotuksen suhteen lehdissä.
en vaan ymmärrä miksi kaikki pitää tehdä niin hiton monimutkaiseksi, verotuskin
minun sapluuna autoilun verottamiseen
- autoissa ihan mormaalit verot niinkuin muissakin tavaroissa, jos, niin tulli, ja myyntihetkellä lankeava ALV. se o siinä, ei muuta.
kun kuitenkin verotuloja kattavasti kerätään niin
- ajetun kilometrin mukaan, oma ilmoitus, katsastus, ja uudemmissa auto hoitaa jo homman ja tien päällä satunnaisesti.
5000€ sanktio epärehellisyydestä, tätä ei nyt edes tarvitsisi mainita koska kyseessä on veronkierto, verorikos joten sanktiot sen mukaisia kuten aiemmin löpöllä ajaminen
- jos ajat, et ota
- jos ajat, maksat
- jos et aja, et maksa, maksat vasta kun ajat

kotte

Hyperaktiivi
- ajetun kilometrin mukaan, oma ilmoitus, katsastus, ja uudemmissa auto hoitaa jo homman ja tien päällä satunnaisesti.
5000€ sanktio epärehellisyydestä, tätä ei nyt edes tarvitsisi mainita koska kyseessä on veronkierto, verorikos joten sanktiot sen mukaisia kuten aiemmin löpöllä ajaminen
Tarkennuksena, että ilmeisesti kilometritaksa riippuisi myös auton ominaisuuksista? Painava auto kuluttaa tietä ja vaatii parempaa teiden kunnospitoa ja nostaa rakennuskustannuksiakin.

Etenkinhän ero korostuu kuorma-autojen, vastaavien ja tätäkin painavampien yhdistelmien osalta. Etelämpänä Euroopassa noille on kovat verotaksat, koska valtio, joiden lävitse paljon kuskataan tavaraa, eivät halua maksaa naapurimaiden ja tätäkin kauempien kuljetusten väyläkustannuksia. Suomessa tosin ammattiliikenteen verotus on suhteessa vähäistä, koska poliitikot ovat perustelleet tällaisten yritystukien tarvetta pitkillä kuljetusetäisyyksillä, mitkä aiheuttavat muutenkin lisäkustannuksia vientiteollisuuden kuljetuksille.

Tifo

Vakionaama
Jos joku haluaa vielä Teslan mökkiautoksi niin kannattaa tilata Intian vientimalli. "Malleja pitää myös rukata, sillä Teslan autojen nykyinen muotoilu ei ole sopiva Intian kuoppaisille teille koska ajoneuvojen pohja on lähellä maata."

Back
Ylös Bottom