Keskustelua sähköautoista

kotte

Hyperaktiivi
Sähkärissä saat tuulilasin, ratin, penkin ja takalasin välittömästi lämpeämään sen lisäksi, että alkaa puhaltaa lähes ilman viivettä lämmintä ilmaa sisätiloihin - vaikka olisi kylmässä tallissa sisällä.
Autoissa on erilaisia varustelistoja ja vakiovarusteiden määrä on ollut kasvamaan päin jokaisessa tasovaihtoehdossa. On myös keksitty sähköinen sisätilan lämmitin ja noitakin on eritehoisia ja saatavissa periaatteessa mihin autoon tahansa, vanhaankin. On myös tavanomaista tehokkaampia moottorin veden lämmittimiä, sähköisiä webastoja jne. Riippuu itse kunkin tarpeesta, mitä valitsee vai valitseeko jopa rinnakkaisia (esim. sähköinen sisätilan lämmitin yhdessä öljypohjan lämmittimen kanssa voi olla webaston lisänä ja vaihtoehtoisena esilämmitysmuotona käytöstä riippuen esim. jos on autoa säilytetään kylmässä tallissa).

Keskustelu varusteista ei ehkä ole erityisesti sidoksissa auton pääkäyttövoimaan. Uusissa autoissa on yleensä paremmin vakiovarusteita ja optiona tilattavissa olevia, kun vertaa vanhempiin malleihin. Totta on, että esilämmitykset ja vastaavat on yleensä järjestettävissä sähköautoon pelkillä ohjaustoimintojen lisäsyksillä ja nuo ovat erikoisen käteviä silloin, kun auto on joka tapauksessa vakiopysäköintipaikallaan lataukseen kytkettynä. Toisaalta akun "kuivattaminen" esilämmityksellä vaikkapa sähköttömällä kesämökin pysäköintipaikalla on vähemmän houkutteleva ajatus.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Itselle tuli eteen tässä viikolla ETTÄ sähköauton vakuutukset olis 100% kalllimmat kuin muiden käyttövominien autoissa.
Siihen katkes hanhen selkä, kun ajatuksena vaihtaa täys sähöiseen autoon. Juttelin asiasta myös vakuutus edustajan kanssa, joka totesi et viimevuonna ja tänä vuonna on ollut tarvetta korottaa sähköautojen vakuutus maksuja viime / tälle kaudelle


Oletko tarkistanut oman sähköauton vakuutuksen vuodelta 21 / 22 / 23 ?
sekä liikenne että kasko?


Laita vaikka kuvalaskuistasi (tähän viestiin) noilta vuosilta
Mulla oli täys-tingentangelivakuutukset kaikilla mahdollisilla lisämausteilla 2017 vm dieseliin 909,38€/v (supermegakasko+liikenne).

Nyt tuli sähkäri ja lähes vastaavalla vakuutuksella tuli hintaa muistaakseni noin 950€ (ei ollut vielä vakuutusasiakirjat saatavilla, mutta +/- 5€ suuntaansa).

Eli vakuutusmaksut nousivat noin 50€

En ala tänne mitään kuitteja skannailemaan, mutta omaksi yllätyksekseni näin kävi itsellä vakuutusten kanssa.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
— clip —
Toisaalta akun "kuivattaminen" esilämmityksellä vaikkapa sähköttömällä kesämökin pysäköintipaikalla on vähemmän houkutteleva ajatus.

Joo varusteita on monenlaisia, mutta sähköauton lämmitys pakkasella hakkaa polttomoottorin ihan koska vain.

Sähköttömät paikat ovat sähköautolle kieltämättä haasteellisia varsinkin jos ovat yli 200 km päässä lähimmästä sähköstä.
 

remykv

Vakionaama
Varmaan tuossa tarkenee, mutta kyllä parinkymmenen asteen pakkasessa kuluu useampi kilowatti lämmitystehoa, jos pitää sisätilan edes lähellä huonelämpötilaa. Eihän tuo valtavan paljon maantiellä toimintamatkaa suhteessa syö, lyhyemmässä ajossa toki suhteessa enemmän.

Enemmänkin tämä on sellainen mutu-asia, kun on tullut muutamaan kertaan tullut käännetyksi lämpö autossa tosi korkealle, kun on syystä tai toisesta joutunut sitä ennen palelemaan tai odotettavissa on "kylmä kylpy" ja taka-ajatuksena on tullut mieleen, että eipä lämpö nyt maksa mitään ylimääräistä, mutta raaskisikohan sähköäautossa pitää yhtä korkeaa lämpöä vastaavassa tilanteessa, kun on toimintamatkasta pois ja käytännössä maksaakin lisää.
Tuossa on kaikki aikahyvin kiteytettynä" pitemmällä matkalla ei aivan hirveästi vaikuta kulutukseen ja lyhyellä matkalla vaikutus suurempi" mutta lyhyttä matkaa ajaessa auto on tiheämmin laturissa mistä tulee lisää sitä lämmitysenergiaa.
Loppu on tosiaan mutuilua vailla mitään järkeä.
Vaikuttaa että Kotte ei ole aivan kartalla sähköautojen lämmitystehoista, siinä tosiaan yllättyy kun ei parkkipaikalta pääse pois kun auto puhaltaa jo lämmintä...tämä todettu ainakin autoissa mitkä on ollut itsellä omistuksessa.
Viimeisimpään tullut reilussa 10kk/43tkm ja välillä joutunut lähtemään kylmästäkin.
 

Jule

Vakionaama
Ai sen saa ökypenarissa valita? Eikö useimmiten lämmitä jäähdytinnestettä?
Onko sitten lohko erikseen vastuksella vai hurautatko käyntiin kohmeessa?
Nykyään lienee enemmän sääntö kuin poikkeus että webasto ei esilämmitä moottoria. Se esilämmitys saa ecun sekoilemaan käynnistyksessä eikä auto mene päästönormiin jos moottoria on esilämmitetty. Tuon takiahan lohkolämmittimetkin ovat pitkälti korvautuneet niillä säteilylämmittimillä, jotka tosin myös käytännössä ovat sen moottorin pitkäiköisyyden kannalta parempi ratkaisu kuin lohkolämmitin.

Jos autossa olisi ilmawebasto se lämpenemisnopeuden ero sähkövastuksen ja webaston välillä olisi kyllä hyvin pieni, mutta käytännöllisempäähän se on lisätä se webasto vesikiertoon ja käyttää valmista lämmönjakelusysteemiä, mutta se tietysti lisää viivettä kun vesi pitää saada ensin lämmitettyjä.

Käytännössä tosin sillä esilämmityksellä se muutaman minuutin ero ei ole niin merkityksellinen, vain siellä autossa jo istuessa se lämpenemisnopeus kiinnostaa aktiivisesti.
 

pamppu

Vakionaama
Totta tuokin, mutta toinen kysymys onkin kuinka monelle sitten on merkitystä sillä pääseekö Webastolla tuunatulla sähköautolla 30-50 km pidemmälle?

Mikään ei sinänsä estä asentamasta, mutta eipä niitä juuri taida olla laitettu. Eli varmaankaan sähköautojen omistajat eivät ole havainneet mitään erityistä ongelmaa mikä hankaloittaisi elämää. Itellä edelleen 95% ajosta se sama aamuinen varaustaso riittää päivän, joskus kaksikin, oli kesä tai talvi. Joten webassa ei olisi mitään järkeä.

Jos nyt vaikka ID Buzzeja alkais ilmaantua takseiksi, niin siinä vois jo olla paikka ilmawebastolle. Iso koppi pitää olla päivän lämmin, niin säästyisi ehkä vähän laturikeikkaa ja tuossa kuitenkin se polttoöljy menis hyvällä hyötysuhteella käyttöön.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Olennaista on, että ottotyyppinen vapaasti hengittävä tai turbokone (oma auto on jälkimmäistä tyyppiä) kerää hukkalammön jäähdytysveteen lämpötilassa, joka kelpaa sisätilan lämmitykseen pienehkölläkin moottorin kuormituksella. Dieselin ongelmana on, että jäähdytysvesi lämpenee kunnolla vasta kovalla kuormalla, kun taas normaalikuormalla lämpö menee pääasiassa pakoputkesta sen verran viileänä, ettei siitä ainakaan ilman lämpöpumppua ole sisätilan lämmittämiseen.
Miten suuri ero tuossa lopulta on uudemmissa autoissa, joissa (pienet) bensakoneetkin ovat varsin pihejä? Bensan lämpöarvo litraa kohden on 10 % pienempi kuin dieselin.

Ihan hyvin tuo mun diesel lämpenee.
 

pamppu

Vakionaama
Miten suuri ero tuossa lopulta on uudemmissa autoissa, joissa (pienet) bensakoneetkin ovat varsin pihejä? Bensan lämpöarvo litraa kohden on 10 % pienempi kuin dieselin.

Kai siinä eroa on kuitenkin on, kun diesel toimii aina runsalla ilmaylimäärällä, joten meneehän sitä putken kautta harakoillekin sitten.
 

Jule

Vakionaama
Miten suuri ero tuossa lopulta on uudemmissa autoissa, joissa (pienet) bensakoneetkin ovat varsin pihejä? Bensan lämpöarvo litraa kohden on 10 % pienempi kuin dieselin.

Ihan hyvin tuo mun diesel lämpenee.
Bensan lämpöarvo aavistuksen pienempi, mutta bensamoottorin hyötysuhde selvästi huonompi.

Tosin, kyllä kaikista polttomoottoreista saadaan hukkalämpöä, jos sitä vaan keskitytään ottamaan talteen, mutta ei sille ole juuri tarvetta.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Bensan lämpöarvo aavistuksen pienempi, mutta bensamoottorin hyötysuhde selvästi huonompi.
Onko suurta eroa enää? Mulla on Pösö 508 1.6 diesel. Se vie mun ajossa keskimäärin 6 l/100 km. Pari kertaa olen yksittäisen matkan saanut alle 4 litran. Tuo näyttää appissa jokaisen ajetun matkan kulutuksen.

Koeajoin 508 1.6 bensaa. Suunnilleen saman verran kulutti. Tuskin ainakaan yli 10% lämpöarvoeroa enempää.
 

arimika

Aktiivinen jäsen
Itselle tuli eteen tässä viikolla ETTÄ sähköauton vakuutukset olis 100% kalllimmat kuin muiden käyttövominien autoissa.
Siihen katkes hanhen selkä, kun ajatuksena vaihtaa täys sähöiseen autoon. Juttelin asiasta myös vakuutus edustajan kanssa, joka totesi et viimevuonna ja tänä vuonna on ollut tarvetta korottaa sähköautojen vakuutus maksuja viime / tälle kaudelle


Oletko tarkistanut oman sähköauton vakuutuksen vuodelta 21 / 22 / 23 ?
sekä liikenne että kasko?


Laita vaikka kuvalaskuistasi (tähän viestiin) noilta vuosilta
Mene jonkun vakuutusyhtiön sivuille ja laita joku niistä kymmenistä sähköautomalleista laskuriin, jos vaatii rekkarin, kato nettiautosta sopiva auto...

Niistähän mä tätä vertasinkin kaikissa sähköautoissa ihan sama jokaisella vakuutus yhtiöllä sama juttu hinta vähintään 100% kalliimpi, kuin nykyisessä autossa.
 

arimika

Aktiivinen jäsen
Sama ilmiö täällä, mutta ajoneuvovero putosi kolmannekseen vanhasta. Ja polttoainekulut tietysti.
Mulla taas ajoneuvovero oli 10€ kalliimpi sähkärissä?

edit: siis käyttömaksu vuodessa

EDIT2: piti oikeen trafin lapusta takistaa oikea on ajoneuvovero
 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Onko suurta eroa enää? Mulla on Pösö 508 1.6 diesel. Se vie mun ajossa keskimäärin 6 l/100 km. Pari kertaa olen yksittäisen matkan saanut alle 4 litran. Tuo näyttää appissa jokaisen ajetun matkan kulutuksen.

Koeajoin 508 1.6 bensaa. Suunnilleen saman verran kulutti. Tuskin ainakaan yli 10% lämpöarvoeroa enempää.
Puhuin siis pelkästä moottorista, kokonaisuus muodostuu sitten siitä miten hyvin moottori ja voimansiirto sopivat yhteen sen hetkisen ajoprofiilin kanssa. Lisäksi todelliseen kulutukseen vaikuttaa vielä saastelaitteiden regeneroinnit, joita autojen kulutusmittarit eivät yleensä näytä lainkaan, ja joiden tuottama lämpöenergia työnnetään lähes kokonaan pakoputkistoon eli harakoille.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vaikuttaa että Kotte ei ole aivan kartalla sähköautojen lämmitystehoista, siinä tosiaan yllättyy kun ei parkkipaikalta pääse pois kun auto puhaltaa jo lämmintä...tämä todettu ainakin autoissa mitkä on ollut itsellä omistuksessa.
Totta kai se puhaltaa, kun on sähköä akusta käytettävissä. Jos on ollut epäselvyyttä, en ole yhtään epäillyt sähköauton lämmittimen nopeutta sinällään, vaan lämmityksen pakosta kuluttamaa ajomatkaa verottavaa sähkönkulutusta (jollei ole käytettävissä/käytetty esilämmitystä latauksen ollessa päällä, monessa autossa käsittääkseni lämmityssähkön voidaan saada suoraan lataustolpasta, ei välttämättä kaikissa) eikä mahdollinen lämpöpumppu tehosta asiaa kovin paljon kovilla pakkasilla. Olihan monissa dieseleissäkin ainakin muutamia vuosia sitten laturisähköllä toimiva lämmityslaitteen puhallusilman lämmitys (mistä oli lisähyötynä moottorin kovempi kuormitus, jolloin se lämpeni tehokkaaseen käyntiulämpötilaan nopeammin). Kokeilin joskus itsekin edellisessä autossa invertterillä akusta/laturista käytettävää 230V.n pientä puhallinlämmitintä aukon sulattamiseksi puhaltamalla tuulilasiin (toimihan tuo, mutta tarve sittemmin poistui, kun työpaikalle tuli vaihtoehtoina aluksi kylmä, myöhemmin lämmin tallipaikka tai aivan vieressä oleva pistorasiapaikka taivasalla).

Niinhän omakin (kaasupolttis) puhaltaa heti lämmintä, jos kytkee lämmittimen päälle (etänä) muutama minuuttia ennen lähtöä (tai odottaa saman ajan liikkeelle lähdön jälkeen, vaikkakin penkin lämmitys tehoaa käytännössä nopeammin, jos lähtee liikkeelle ilman esilämmitystä). Alkaahan moottorikin lämmittää puhallusilmaa riittävästi muutaman minuutin kuluttua, mutta tiedän hyvin, miten turhauttavaa jäätyneen tuulilasin raapiminen polttisautossa voi joissakin paikoissa ja sääolosuhteissa olla ilman tehokasta esilämmitintä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Miten suuri ero tuossa lopulta on uudemmissa autoissa, joissa (pienet) bensakoneetkin ovat varsin pihejä? Bensan lämpöarvo litraa kohden on 10 % pienempi kuin dieselin.
Kyse ei ole polttoaineen kulutuksesta, vaan ilmaylijäämästä. Homma on hiukan sama kuin ero kamiinan ja avotakan lämmityskyvyssä. Diesel toimii vähällä kuormituksella hyvin laihalla seoksella (mikä on hyötysuhteen kannalta edullista, vaikka tavallaan kitkan kaltaisten häviöiden osuus suhteessa kasvaa). Sen seurauksena pakokaasuvirta on suuri ja pakokaasu jäähtyy lämmityksen kannalta turhan paljon. Ottomoottori toimii aina stoikiometrisella seossuhteella, jolloin pakokaasua on suhteessa paljon vähemmän. Vapaasti hengittävä ottomoottorihan on osakuormalla dieseliä paljon epätaloudellisempi, mutta asiaa voi auttaa moottorin virityksellä (atkinson-kierto) tai turbolle sovitetulla kiertoprosessilla (esim. kaasuautoissa on tyypillisesti erittäin korkea ahtopaine kaasukäytössä, bensiinille ahtopainetta lasketaan esim. turbon säätyvillä johtosiivillä). Kaikki tuo tehostaa hukkalämmön (ja osittain toki kyseisestä syystä hukkautuvankin, vaikka muuta prosessin hukkalämpöä saadaan vähenemään tätä enemmän) lämmön siirtymistä jäähdytysveteen.
 

repomies

Hyperaktiivi
Kannatta muistaa että sähköauto alkaa lämmittämään heti ja 30 sekunnin päästä puhaltaamaan lämmintä toisin kuin polttomoottori johon saattaa mennä 5 minuuttia että tulee yhtään lämmintä, ne kun on tehty niin ekotalodelliseksi.. En puhu siis milllään mutulla vaan yhden (jo melkein koko talven ) sähköautolla ajaneena. 5700km takana ja sisälämpö +22.
No jos kilometreillä ja talvilla keulitaan niin minulla on niitä paljon enemmän takana sähköauton ratissa. Eivätkä omat kokemukseni ole sellaisia, että 30s tulisi lämmintä kanavista. Kyllä siinä nestekierrossa kennoineen riittää hitautta, muutama minuutti menee ennen kuin tulee lämmintä. Jos nyt joku sähköauto lämpeneekin nopeasti, niin ei todellakaan kaikki.

Id.Buzz taisi tutkitusti jäädä jokseenkin pakastimeksi vaikka ajaisi kymmeniä minuutteja. Siinä saattaa talvisin tulla ikävä polttoaineita, mutta toisaalta, ainahan webaston voi laittaa sähköautoonkin.

Esilämmitys kännykän voimin käynnistettynä takaa useimpien sähköautojen mukavuuden talvisin.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kyllä tuossa e-upissa on nurkka-ajossa silleen parasta juurikin se että se on sisältä lämmin ja sulattaa enimmät lasit (tuulilasissa on myös vastukset) sillä aikaa kun lakaisee päälle sataneet lumet ja raapii takaoven ikkunat. Pääkikkana on laittaa lämppäri täysille ( siihen on oma nappi, ei tarvitse muuttaa pyyntiä) ja ilman sisäkierto päälle, niin se lämpenee nopeammin eikä ime lunta ulkoa lämppäriin ennenkuin se on huiskittu pois.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Niistähän mä tätä vertasinkin kaikissa sähköautoissa ihan sama jokaisella vakuutus yhtiöllä sama juttu hinta vähintään 100% kalliimpi, kuin nykyisessä autossa.
Seuraava kysymys on se, että mikä on nykyisen auton vakuutusmaksu ja onko vertailtu samassa hintaluokassa olevaa autoa - eli edes suurinpiirtein samankaltaisia autoja ja onko molemmissa yhtä kattava kasko jne.

Täällä on minun lisäksi jo toinen joka puhuu vastoin sinun vakuutusedustajan lausuntoa ja molemmat ymmärtääkseni ihan faktapohjalla eikä mutulla tai tutun puheilla.

Mulla taas ajoneuvovero oli 10€ kalliimpi sähkärissä?

edit: siis käyttömaksu vuodessa

EDIT2: piti oikeen trafin lapusta takistaa oikea on ajoneuvovero
Joo sen ne sossut keksi kun korottivat reippaasti perusosaa vuodenvaihteessa (taisivat nelinkertaistaa?… en oo varma). Käyttövoimaosuudessa alkaa tulla raja varmaan vastaan.

Kyllä se peltikottero pysyy varmaan ikuisesti pyhänä lypsylehmänä Suomessa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Jos nyt joku sähköauto lämpeneekin nopeasti, niin ei todellakaan kaikki.
Tämä pitää varmasti paikkansa, juuri vaihdoin Tesla 3 n.6,6kW ptc vastuksen joka keskikonsolissa, tulee lämpö luonnollisesti äkisti. Uudemmassa sitten lämpöpumppu ja se varustettu kahdella levylämmönvaihtimella jäähdytysnesteeseen, ei varmasti voi lämmetä yhtä nopeasti.
 

arimika

Aktiivinen jäsen
Seuraava kysymys on se, että mikä on nykyisen auton vakuutusmaksu ja onko vertailtu samassa hintaluokassa olevaa autoa - eli edes suurinpiirtein samankaltaisia autoja ja onko molemmissa yhtä kattava kasko jne.

Täällä on minun lisäksi jo toinen joka puhuu vastoin sinun vakuutusedustajan lausuntoa ja molemmat ymmärtääkseni ihan faktapohjalla eikä mutulla tai tutun puheilla.

Kyllä kyseessä saman hinta luokan ja saman ikäisistä , mutta hieman pienemmästä sähköautosta.


Joo sen ne sossut keksi kun korottivat reippaasti perusosaa vuodenvaihteessa (taisivat nelinkertaistaa?… en oo varma). Käyttövoimaosuudessa alkaa tulla raja varmaan vastaan.

Kyllä se peltikottero pysyy varmaan ikuisesti pyhänä lypsylehmänä Suomessa.
Tästä samaa mieltä auto kuitenkin suomessa pakollinen niin kyllä autoilijoita vedätetään kaiken maailman väliaikaisilla ja muilla lisämaksuilla, lisää tulossa kun uusi eduskunta valitaan :)
 

repomies

Hyperaktiivi
Kyllä tuossa e-upissa on nurkka-ajossa silleen parasta juurikin se että se on sisältä lämmin ja sulattaa enimmät lasit (tuulilasissa on myös vastukset) sillä aikaa kun lakaisee päälle sataneet lumet ja raapii takaoven ikkunat. Pääkikkana on laittaa lämppäri täysille ( siihen on oma nappi, ei tarvitse muuttaa pyyntiä) ja ilman sisäkierto päälle, niin se lämpenee nopeammin eikä ime lunta ulkoa lämppäriin ennenkuin se on huiskittu pois.
Naamakirjassa möykkäsi aikansa yksi eUp-kuski, joka paleli autossaan talvisin. Joku etelä-Suomessa asuva vieläpä. Kuulemma huollon mielestä autossa ei ollut mitään vikaa. Seuraavaan sähköautoon oli sitten tyytyväisempi jo.

Veikkaan että heppu ajeli akkua tyhjäksi asti turhan usein. eUp on siitä riemukas peli, että lämpöä ei akun viimeisen 15% aikana saa kuin vähän ja viimeisen 10% aikana ei ollenkaan. Että semmoinen talviauto se.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Kyllä kyseessä saman hinta luokan ja saman ikäisistä , mutta hieman pienemmästä sähköautosta.
Sitten seuraava ja viimeinen vaihtoehto varmaankin vakuutusyhtiöiden kilpailutus jonka kuvittelisin sinun jo tehneen.

Muutoin en voi ymmärtää miten toisilla nousee 100% (mikäli tuolla tarkoitat ”kaksi kertaa niin paljon kuin ennen”) ja toisilla ei juuri lainkaan.
En nyt uskoisi, että alueellisista eroista noin paljon eroa tulee ja nimimerkkien perusteella teen molemmista osapuolista myös miesoletetut :)

Ei voi ymmärtää.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Kyse ei ole polttoaineen kulutuksesta, vaan ilmaylijäämästä. Homma on hiukan sama kuin ero kamiinan ja avotakan lämmityskyvyssä. Diesel toimii vähällä kuormituksella hyvin laihalla seoksella (mikä on hyötysuhteen kannalta edullista, vaikka tavallaan kitkan kaltaisten häviöiden osuus suhteessa kasvaa). Sen seurauksena pakokaasuvirta on suuri ja pakokaasu jäähtyy lämmityksen kannalta turhan paljon. Ottomoottori toimii aina stoikiometrisella seossuhteella, jolloin pakokaasua on suhteessa paljon vähemmän.
Nykyään dieselissä on EGR ja bensakoneessa seossuhde voi olla laihakin osakuormalla, joten ero on kaventunut. Kyllä noissa molemmissa menee n. 1/3 polttoainetehosta jäähdytysveteen ja vesijäähdytteinen turbo ottaa osan pakokaasustakin jäähdytysveteen.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Ja sitten takaisin sähköautoihin :)


Eli sieltä niitä alkaa vaan pukkaa - uuden sukupolven akkuteknologiaa.
Muutama päivä sitten aiheella pyyhittiin keskimäärin pöytää.
 

arimika

Aktiivinen jäsen
Mulla oli täys-tingentangelivakuutukset kaikilla mahdollisilla lisämausteilla 2017 vm dieseliin 909,38€/v (supermegakasko+liikenne).

Nyt tuli sähkäri ja lähes vastaavalla vakuutuksella tuli hintaa muistaakseni noin 950€ (ei ollut vielä vakuutusasiakirjat saatavilla, mutta +/- 5€ suuntaansa).

Eli vakuutusmaksut nousivat noin 50€
Ei ole sulla kyllä noussu paljoa vakuutukset, tosin sun entisessä suhteessa lähellä tuon sähkiksen maksuja.
Omassa tapauksessa nykyinen 2018 liikenne+ täyskasko 580€ ja tuo sähkis olis ollu 1135€
Ehkä mulla sitten vaan liian halpa toi nykyinen vakuutus :)

Sitten seuraava ja viimeinen vaihtoehto varmaankin vakuutusyhtiöiden kilpailutus jonka kuvittelisin sinun jo tehneen.

Muutoin en voi ymmärtää miten toisilla nousee 100% (mikäli tuolla tarkoitat ”kaksi kertaa niin paljon kuin ennen”) ja toisilla ei juuri lainkaan.
En nyt uskoisi, että alueellisista eroista noin paljon eroa tulee ja nimimerkkien perusteella teen molemmista osapuolista myös miesoletetut :)

Ei voi ymmärtää.
Joka vuosi noi kilpailutetaan / tarkistetaan joka vuosi. Ei en ole muuttanut mihinkään, saman alueen vakuutushintoja vertaillaan.
 

Ton1A

Vakionaama
Mitenkähän ratkaistaan sähköautoilla halvan pään hintajuttu. Tässä autoliiton juttu vuodelta 2018.
Tuo 3600 on ilmeisesti liikenteessä olevien autojen keskimäärinen hinta. Eli paljon löytyy käytössä olevia autoja alle 1000 euronkin.
Tämähän ratkaistaan samalla tavalla kuin polttisautoissakin. Aika moni vanha parin tonnin ritsa on Corolla, Astra tms. Silti ei ole mitään muuta tapaa saada parin tonnin romua itselleen kuin se, että joku on senkin uutena ostanut, sitten se on kiertänyt parin omistajan kautta ja kilsoja tullut sen 250000+ km matkalla parin tonnin romuksi.

Just nyt hinnastosta katsottuina:
  • Toyota Corolla sedan, hinnat alkaen 32 647,89€
  • Opel Astra, 26 390,55€
Lisäksi pitää muistaa, että jokaisen uuden auton mukana tulee myytyä 'osamaksulla' säiliöautollinen polttoainetta. Jos ajatellaan että tuollaisen auton todellinen keskikulutus olisi 6 litraa satasella, 250000 km matkalla olisi jo poltettu 15 000 litraa, nykyarvoltaan suuruusluokkaa 30 000€.
 

Luukku

Vakionaama
Tämähän ratkaistaan samalla tavalla kuin polttisautoissakin.
Kyllä ja myös niitä korjataan, vaihdetaan akkuihin moduuleita, kennoja ja sähkömoottoreita ihan kuin polttiksiin moottorin osia tms. Varaosien saanti käytettynä lisääntyy niinkuin se on tehnyt silloinkin, kun polttisautoja alkoi tulemaan. Ensimmäisten polttisautojen omistajat eivät saaneet käytettyä osaa heti, vasta vuosien jälkeen.
Samalla lisääntyy sähköautoihin erikoistuneet pajat ja DIY miehet luvattomat ja luvalliset, näin se vaan menee.
Viritykset, amisautot kuminpoltot yms on ja pysyy myös tulevaisuudessa, myös museo ja nostalgiavehkeet. Poikanikin ajaa nykyään Ladalla, uudemmat ei kelpaa. Itse ajoin myös Ladalla nuorena, kun muuta ei saanut.
Luonnon kiertokulkua se vaan on sähköautokin, ei maailmanloppu.
 

remykv

Vakionaama
Ei ole sulla kyllä noussu paljoa vakuutukset, tosin sun entisessä suhteessa lähellä tuon sähkiksen maksuja.
Omassa tapauksessa nykyinen 2018 liikenne+ täyskasko 580€ ja tuo sähkis olis ollu 1135€
Ehkä mulla sitten vaan liian halpa toi nykyinen vakuutus :)


Joka vuosi noi kilpailutetaan / tarkistetaan joka vuosi. Ei en ole muuttanut mihinkään, saman alueen vakuutushintoja vertaillaan.
Mulla on 2019 kasko+liikenne 780€ arvioidut km/vuosi 50000
Toisena 1973 palo+liikenne 230€ arvioidut km/vuosi 5000
 

sundanic

Aktiivinen jäsen
kuulin että sähkö autoissa pidetään lämmitys pois päältä ettei tarvitse ostaa kotona ladattavaa sähkö niin paljon . Sama koskee myös noita taloudellisuus ajoja. Pilkkihaalarit päälle vaan
Viime yönä latasin 9 s/kWh(sis siirrot+verot) hinnalla auton täyteen (40kW) ajomatkaa 250km. Latauksen voi katsos kännykästä helposti ajastaa halutulle ajalle
 

kaihakki

Vakionaama
Tämähän ratkaistaan samalla tavalla kuin polttisautoissakin. Aika moni vanha parin tonnin ritsa on Corolla, Astra tms. Silti ei ole mitään muuta tapaa saada parin tonnin romua itselleen kuin se, että joku on senkin uutena ostanut, sitten se on kiertänyt parin omistajan kautta ja kilsoja tullut sen 250000+ km matkalla parin tonnin romuksi.

Just nyt hinnastosta katsottuina:
  • Toyota Corolla sedan, hinnat alkaen 32 647,89€
  • Opel Astra, 26 390,55€
Lisäksi pitää muistaa, että jokaisen uuden auton mukana tulee myytyä 'osamaksulla' säiliöautollinen polttoainetta. Jos ajatellaan että tuollaisen auton todellinen keskikulutus olisi 6 litraa satasella, 250000 km matkalla olisi jo poltettu 15 000 litraa, nykyarvoltaan suuruusluokkaa 30 000€.
Tuo Astran hinta taitaa olla bensavärkin hinta. Tarkoitin kyllä täyssähköautotilannetta aikanaan tavallisen kengänkuluttajan näkökulmasta, joka nyt ajaa n. 4000,- euron kiesillä. Uusi Astra-e tulee ensi kesänä myyntiin ja hinta-arviot TM:än mukaan tullee olemaan hieman yli 40.000,- euroa. Missähän kilsoissa mahtaa käytetyn hinta olla. n. 4000,- euroa ja mikähän voisi silloin olla akkutilanne. Auton perustekniikka on luultavasti täysin ok. Sähkömoottori ei kulu eikä myöskään elektroniikka. Alustan niveliä ja muuta osaa tietysti kuluu.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Ei ole sulla kyllä noussu paljoa vakuutukset, tosin sun entisessä suhteessa lähellä tuon sähkiksen maksuja.
Omassa tapauksessa nykyinen 2018 liikenne+ täyskasko 580€ ja tuo sähkis olis ollu 1135€
Ehkä mulla sitten vaan liian halpa toi nykyinen vakuutus :)

Mahtoiko sähkis olla pelkkä täyskasko vaan epäilen, että puhutaan jotain ”super” tai ”loisto” kaskosta jossa on mm. täysarvovakuutus ja mahdollisesti joku rahoitusyhtiön lisävakuutus, täys-mega lunastusturvaa ym vuokra-autoa, lasiturvaa ym. jne.

Edellinen auto oli tappiin saakka vakuutettu ja jälkeenpäin ajateltuna vähempikin olisi varmaan riittänyt ja aina välillä mietin sen tarkastamista - mutta aina se sitten jäi.

Nooh… eiköhän näissä aina oo eroja ja riippuu nykyään niin monesta seikasta. (asuinkunta, jotkin keskittämisalet, ay-alet, sukupuoli, vuotuinen km, haltija / kuskit(?) en tiiä… monta eri liikkuvaa osaa.

EDIT:

Tässä näkee hyvin mitä tapahtuu kun vähän klikkailee lisäturvaa vakuutukseen (mihin tahansa autoon):

F730F5BC-28E5-46B9-8344-A9FBD905AD2B.jpeg

ADA94DDB-04FC-4C6F-AEE3-A7AC48D0E550.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

sundanic

Aktiivinen jäsen
Itselle tuli eteen tässä viikolla ETTÄ sähköauton vakuutukset olis 100% kalllimmat kuin muiden käyttövominien autoissa.
Siihen katkes hanhen selkä, kun ajatuksena vaihtaa täys sähöiseen autoon. Juttelin asiasta myös vakuutus edustajan kanssa, joka totesi et viimevuonna ja tänä vuonna on ollut tarvetta korottaa sähköautojen vakuutus maksuja viime / tälle kaudelle


Oletko tarkistanut oman sähköauton vakuutuksen vuodelta 21 / 22 / 23 ?
sekä liikenne että kasko?


Laita vaikka kuvalaskuistasi (tähän viestiin) noilta vuosilta
1677351311710.png


Onko tuo nyt sittean kauhean kallis.. mukana liiikennevakuutus. 540€/v
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Veikkaan että heppu ajeli akkua tyhjäksi asti turhan usein. eUp on siitä riemukas peli, että lämpöä ei akun viimeisen 15% aikana saa kuin vähän ja viimeisen 10% aikana ei ollenkaan. Että semmoinen talviauto se.
Tätäkin rajaa voi säätää jos hermo pitää.. mutta vehje on muutenkin varovainen lämpöjen nostossa, pitää kyllä lämmöt sitten kun on lämpimäksi saatu. Sillon kun en vielä ollut etätöissä ennen koronaa arkihavainto oli että työmatka-ajossa sähköä meni vähemmän jos paikallaan olevan auton nopsaan lämmitti nupit kaakkoon -menetelmällä lähtiessä juurikin niitä lumia pudotellen.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ja sitten takaisin sähköautoihin :)


Eli sieltä niitä alkaa vaan pukkaa - uuden sukupolven akkuteknologiaa.
Muutama päivä sitten aiheella pyyhittiin keskimäärin pöytää.
Odotamme jännityksellä, näille on toistaiseksi käynyt niin ettei teollista tuotantoa ole saatu käyntiin. Toissasyksynä piti ihan tunnetulta autovalmistajalta tulla hurja akku jota oli demoiltu ja testailtu ja annettu jo koeajaakin - auton tämän version myyntiintulopäiväkin oli, mutta sitten tuli hiljaista.
 
Back
Ylös Bottom