Keskustelua sähköautoista

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Odotamme jännityksellä, näille on toistaiseksi käynyt niin ettei teollista tuotantoa ole saatu käyntiin. Toissasyksynä piti ihan tunnetulta autovalmistajalta tulla hurja akku jota oli demoiltu ja testailtu ja annettu jo koeajaakin - auton tämän version myyntiintulopäiväkin oli, mutta sitten tuli hiljaista.
Kryptistä. Mikä autovalmistaja ja mikä akku?
Oliko kyseessä sodium ion - vai viittaatko "näille" sanalla mihin tahansa kehitteillä oleville uuden sukupolven akuille?

Tekstistä aistittavissa kovin pessimistinen kuva tulevaisuudesta. Eipähän toisaalta pety jos ihan happivajeissa rystyset valkoisena juuri tasan tuota autoa tai akkua päättää jäädä odottamaan.

Mielestäni tärkeintä on pyrkimys kehitykseen ja nämä vilautukset massatuotannosta jopa epäonnistumisineen kuuluu asiaan.
Harvassa on tuotteet jotka ovat kerralla olleet täydellisiä ja valmiita massatuotantoon ilman kompastumisia.
 

Ton1A

Vakionaama
Voi olla että on saanut hyvän tarjouksen omaansa kun on kilpailuttanut vakuutukset.
Mitä nyt itse olen vakuutusmyyjien kanssa jutellut, niin esim. Teslan vakuutusten hinnat eivät oleellisesti poikkea saman hintaluokan polttisautoista, jos vertailukohtana on esim. BMW, MB tai Audi.
 

Ton1A

Vakionaama
Kryptistä. Mikä autovalmistaja ja mikä akku?
Oliko kyseessä sodium ion - vai viittaatko "näille" sanalla mihin tahansa kehitteillä oleville uuden sukupolven akuille?
Mikäs se se autovalmistaja taas olikaan jonka piti tuoda solid state litiumioniakulla varustettu sähköauto markkinoille noin Tokion olympiakisojen aikoihin ja pyyhkiä sillä muut valmistajat maailmankartalta?

Lappiin ajamisen vaikeudesta on aina jaksettu vitsailla, mutta nyt se sitten taitaa olla totisinta totta. Myöskin tuo 'kuluttaa matka-ajossa 28–30 kilowattituntia sadalla, kykenee talvikelissä noin 240 kilometrin taipaleisiin' kuullostaa lähinnä huonolta vitsiltä. Vanhemmat ässä-Teslatkin kulkevat 10 asteen pakkasella noin 22 kWh/100 km kulutuksella pidempää matkaa maantiellä, ja se on sentään iso ja painava auto, ei lämpöpumppua eikä nykyaikaista kestomagneettimoottoria.

 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Lappiin ajamisen vaikeudesta on aina jaksettu vitsailla, mutta nyt se sitten taitaa olla totisinta totta. Myöskin tuo 'kuluttaa matka-ajossa 28–30 kilowattituntia sadalla, kykenee talvikelissä noin 240 kilometrin taipaleisiin' kuullostaa lähinnä huonolta vitsiltä. Vanhemmat ässä-Teslatkin kulkevat 10 asteen pakkasella noin 22 kWh/100 km kulutuksella pidempää matkaa maantiellä, ja se on sentään iso ja painava auto, ei lämpöpumppua eikä nykyaikaista kestomagneettimoottoria.

No on yllättävän surkea tekele. En ole kyllä yhtään tutustunut tuohon Toyotan malliin muuten kuin nyt tuon artikkelin verran, mutta aika pohjanoteeraukselta vaikuttaa. Onkohan tullut nyt Toyotalla vähän turhan kiire sähkärimarkkinoille. Melkoinen rimanalitus.
 

Jule

Vakionaama
Tuossa toyotassa yllättävää on sen kova kulutus. Nuo latauksen rajoituksethan ovat ihan tietoisesti asetettu sinne, joten se latautuu juuri niin rivakasti kuin toyota haluaakin, mutta tuota korkeaa energiankulutusta ne tuskin ovat erityisesti suunnitelleet.

Sinänsä se että toyota myy huonoa autoa ei ole kovin uutta, ainahan ne ovat myyneet huonoja autoja, mutta ne ovat olleet aina myös luotettavia.
 
Viimeksi muokattu:

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mielestäni tärkeintä on pyrkimys kehitykseen ja nämä vilautukset massatuotannosta jopa epäonnistumisineen kuuluu asiaan.
Harvassa on tuotteet jotka ovat kerralla olleet täydellisiä ja valmiita massatuotantoon ilman kompastumisia.
No tätä on tullut seurattua jo vuosikymmeniä... jotenkin se teollinen vaihe on vaikea. Tuleeko sitten sutta liikaa vai mikä lie, mutta on akkuja joita on jo saatu myytyä uloskin, tehdas rakennettu ja sitten homma sakkaa ( Grabat ). Se kiinalainen putiikki on GAC jonka piti syyskuussa 2021 tuoda kiinteän elekrolyytin akku Aion LX -malliin jolla niiden piti päästä 1000km. Sen jälkeen on tullut monenlaista uutta tulemista, mutta sitä ihmeakkua ei ole myytävissä autoissa nähty, Aion LX on kyllä myynnissä hiukan tavallisemmilla spekseillä.
 

Ton1A

Vakionaama
Tuossa toyotassa yllättävää on sen kova kulutus. Nuo latauksen rajoituksethan ovat ihan tietoisesti asetettu sinne, joten se latautuu juuri niin rivakasti kuin toyota haluaakin, mutta tuota korkeaa energiankulutusta ne tuskin ovat erityisesti suunnitelleet.

Sinänsä se että toyota myy huonoa autoa ei ole kovin uutta, ainahan ne ovat myyneet huonoja autoja, mutta ne ovat olleet aina myös luotettavia.
Tekniikan Maailmassa olisi lisääkin juttua aiheesta maksumuurin takana, tämä sentään on vapaasti luettavissa: https://tekniikanmaailma.fi/ajoimme...etria-suomen-talvessa-ja-jouduimme-pettymaan/
 

pökö

Hyperaktiivi
Uskomaton suoritus Toyotalta, ehkä heidän resursseilla tuo moka silti pystytään korjaamaan.

Ihmeen vähän tuosta on silti pulistu. Jos olisi joku ranskatar kyseessä niin tuosta valitettaisiin kaikkialla ja isoon ääneen.
 

pamppu

Vakionaama
Uskomaton suoritus Toyotalta, ehkä heidän resursseilla tuo moka silti pystytään korjaamaan.

Ihmeen vähän tuosta on silti pulistu. Jos olisi joku ranskatar kyseessä niin tuosta valitettaisiin kaikkialla ja isoon ääneen.

Aika suurelle osalle Tojotin ostajista tuolla suuremmalla kulutuksella tai latausrajoituksilla ei ole kuitenkaan merkitystä. Aamulla on 80% taulussa ja illalla on mitä on. Sitte aamulla taas 80%… Sitä kehää se maailma kiertää sähköauton kanssa. Ite auton kanssa käynyt lapissa viimeksi about 10v sitten, kyllä sen sitten kestää, jos moisen valinnan on tehnyt.

Ajaahan ne ihmiset tyytyväisenä autoja, jotka on mun mielestäni huonoja ajaa, rumia, kalliita, halpoja, ruostuvia, aiheuttavat idiootin maineen ja ties mitä… Kaikella pärjää…
 

HelaKammo

Vakionaama
Tuo Toyota ei ole kyllä kovin kehuja saanut, haukuttu kyllä ihan joka arviossa. Pökö vaan on ilmeisesti skipannut ne jutut? Melkoinen suoritus isolta valmistajalta, mutta siellä lähtökohtana oli, että ei niillä mitään tee, niin lopputulos on ihan sen mukainen.

Onko Lexus ihan sama vehje? Ainakin siitä oli vähemmän napinaa ja hintalappu kovempi.
 

jalittam

Aktiivinen jäsen
Toho ökypenariin ja sen lämplämiseen sisätiloiltaan;
Lämpenee nopeahkosti. Kulutus mulla noin 6,5 duunimatkalla. 300+hp. Keliveto.

Vastaavasti, frouvan 508 gt pösö kylmähkö (200+hp 2.2 diesel). Juu. Lämppärin kenno jo vaihdettu. Siin kulutus samaa luokkaa.

Mulla oli enne Alfan 2.4 diesel. Siinä oli vastuksia apuna. Kohtuu lämmin.

Eli lie malli/merkki/valmistajakohtaisia näkemyseroja lämmityksen tarpeellisuudesta, tahi sen onnistumisesta. Oli polttis tahi sähhkäri.

Sähkäri/hybridi olis toki kiinnostanu, mut hinta karkas. Käteisellä mieluusti turhakkeet ostan, en naapureiden riemuks.

Täs perhees mennään siis kahdella ns tehodieselillä ja wanhahkolla bensa-avokkaalla, barchettalla...

Valintoja noiki.
 

Ton1A

Vakionaama
On tuota Toyotan BZ4X:ää kehuttukin, esim. mukavuutta, ajo-ominaisuuksia ja noin muutenkin yleisesti. Ei sitä Moottori-lehden testissäkään täysin teilata. Sähköautona se vaan ei ole kovin onnistunut. Kyllä tuollaisella suuruusluokkaa 70 kWh akkupaketilla vaan pitää pystyä parempaan. Esimerkiksi etelän kasvukolmiossa joku Turku-Helsinki-Turku tai Tampere-Helsinki-Tampere pitäisi pystyä heittämään yhdellä kahvitauon mittaisella pikalatauksella.

 
Viimeksi muokattu:

Esäätäjä

Vakionaama
Tuo Toyota ei ole kyllä kovin kehuja saanut, haukuttu kyllä ihan joka arviossa. Pökö vaan on ilmeisesti skipannut ne jutut? Melkoinen suoritus isolta valmistajalta, mutta siellä lähtökohtana oli, että ei niillä mitään tee, niin lopputulos on ihan sen mukainen.

Onko Lexus ihan sama vehje? Ainakin siitä oli vähemmän napinaa ja hintalappu kovempi.
Subaru Solterra on sama...
 

Duffi

Aktiivinen jäsen
Tuohon lämpenemiseen vielä että ainakin oman täyssähkäri on ihan ylivoimainen aikaisempiin kulkimiin verrattuna. Jos haluaa esilämmittää niin 5min riittää kelissä kuin kelissä ja kylmänä alkaa minuutin sisällä puskea lämpöä. Tuossa on siis sekä PTC että pumppu. Vertailukohtana on useampi webasto/eberikulkine, niin bensaa kuin dieseliä. Itselle ainakin tuo lyhyt varoitusaika (tai sen puute) on kätevää, kun usein tulee lähdettyä pihasta varsin ad-hoc.

Vakuutukset täälläkin järkevät, ~750e kaikkinensa PK-seudulla. Kilpailutuksella kyllä iso merkitys, yli tonniakin oli heittämällä tarjolla. Saman hintaluokan polttomoottorin vakuutuksista pitäisi maksaa ihan saman verran.
 

Jule

Vakionaama
Onhan myös polttikset joissa on laturilla toimiva ptc lämmitin ilmakanavassa nopeasti lämpeneviä. Tai ainakin se lämmitys alkaa nopeasti, käytännössä se 12v ptc vastus ei valtavan tehokas ole.
 

tet

Hyperaktiivi
Ja sitten takaisin sähköautoihin :)


Eli sieltä niitä alkaa vaan pukkaa - uuden sukupolven akkuteknologiaa.
Muutama päivä sitten aiheella pyyhittiin keskimäärin pöytää.
Kyllähän noita natriumakkuja on kai jo pienessä määrin käytössä, mutta ei autoissa. Maailman suurin akkuvalmistaja CATL ilmoitti taannoin aloittavansa niiden sarjavalmistuksen tänä vuonna. Eivät kuitenkaan tainneet autokäyttöön niitä väittää valmistavansa. Energiatiheys noissa on hihavakiolla jotain puolet litiumakkujen vastaavasta, joten vähän turhan "ruoveja" ovat vielä autokäyttöön. Saapa nähdä, onko tuossa JAC:in ilmoituksessa takana muutakin kuin kuumaa ilmaa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Eivät kuitenkaan tainneet autokäyttöön niitä väittää valmistavansa.
Jostakin CATLiltä muistaakseni peräisin olevasta jutusta luin, että suunnittelisivat hybridiakkumoduuleiden valmistamista ja noissa olisi sekä litiumioni- että natriumionipohjaisia kennoja. Natriumionikennot kaiketi ottavat kylmässä latausta paremmin vastaan ja ne voi purkaa tyhjemmiksi (jopa täysin tyhjiksi) ja kestävät ylilatausta ilman kennojen vaurioitumista. Toisaalta LiFePO4-kennojakin on tullut ajoneuvokäyttöön eikä noiden etumatka natriumionikennoihin liene kovin suuri. Kummankin noista sanotaan kestävän selvästi enemmän lataus-purkaussyklejä kuin näitä suurikapasiteettisempien litiumionikennojen (kun siis on kyse uudemmista ja tehokkaammista konstruktioista).

Sinällään natriumionikennojen tärkeämpi soveltamiskohde lienevät energiavarastot, millä puolella nuo kumminkin joutunevat kilpailuasetelmaan jo aika pitkälle kehitettyjen rautapohjaisten akkukennojen kanssa (esim. rauta-ilma-kennot tai rautapohjaiset hybridivirtausakut), joiden lataus-purkaus-hyötysuhde taitaa kuitenkin olla halvempien valmistuskustannusten vastapainona selvästi heikompi.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Onhan myös polttikset joissa on laturilla toimiva ptc lämmitin ilmakanavassa nopeasti lämpeneviä. Tai ainakin se lämmitys alkaa nopeasti, käytännössä se 12v ptc vastus ei valtavan tehokas ole.
Jos pienen sähkiksen 4 kW lämmitintä vastaava tehtäisiin 12v järjestelmään olisi virta järjettömät 300 ampeerin luokkaa. Vastaa jotain isomman starttimoottorin haukkaamaan. Teslankin vastukset on yhteensä vajaan 7kw.
 

kaihakki

Vakionaama
Onhan myös polttikset joissa on laturilla toimiva ptc lämmitin ilmakanavassa nopeasti lämpeneviä. Tai ainakin se lämmitys alkaa nopeasti, käytännössä se 12v ptc vastus ei valtavan tehokas ole.
Minulla oli aikoinaan Opel Astra diesel. Siinä oli vastukset ilmakanavassa. Teho oli muistaakseni 700 W luokkaa. Toimi ihan hyvin pikkupakkasiin. Lämmintä alkoi tulemaan heti. Mutta kovemmilla pakkasilla ei puhti riittänyt, eikä konekaan lämmennyt lyhyessä ajossa kovin nopeasti.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kauppalehden toimittajalla ei näytä olevan havaintoa miten ratti on kiinni autossa. Sehän on boorilla ja pultti pitää rattia aloillaan ettei kuski nyppää sitä syliinsä.
Ohjauspyörä on pysynyt ohjausakselissa osien puristuksessa toisiaan vasten. Komponentit irtosivat toisistaan kun ”kääntöliikkeen voima ylitti puristuksen aiheuttaman vastuksen auton ollessa liikkeessä.”

Onkohan vastaavia sattunut muuten autoteollisuudessa?

 

Esäätäjä

Vakionaama
Ennen kun tuosta ratin mutterin puuttumisesta sen suurempaa asiaa täällä tekee, olennaista on missä tehtaassa tuo on tapahtunut. Model Y mallia ei tuoda Amerikan mantereelta tänne, samoin mm model 3 alkupään laatuongelmat tuli sieltä, sen jälkeen laatuongelmista ei ole täällä myytävistä juuri puhuttu.
 

Harrastelija

Vakionaama
Onko Tesla mennyt johonkin boorittomaan versioon ja kiilamaiseen akseliin johon ratti pultilla ”lukitaan”?
Boorien kanssa ei kyllä kovin helposti voimalla hajoa mutta jos samaan aikaan vetää itseensä päin niin sitten irtoaa.
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Onko Tesla mennyt johonkin boorittomaan versioon ja kiilamaiseen akseliin johon ratti pultilla ”lukitaan”?
Boorien kanssa ei kyllä kovin helposti voimalla hajoa mutta jos samaan aikaan vetää itseensä päin niin sitten irtoaa.
Näkyyhän tuossa spoorit kuvassakin. Maailmassa on myös paljon ihmisiä jotka haluavat julkisuutta. Jos ratti on löysässä ja sen huomaa, niin onhan se hienompaa pysähtyä vilkkaan tien viereen ja napata se irti kuvan ottamista varten, kuin tehdä se kotipihalla. Lisäksi ratti sopii kyllä spooreille missä tahansa asennossa, että saa sen takaisin vaikka vinossa onkin.

Jos kiinnityspultti on jo tehtaalta puuttunut, niin ei tuolla pitkään aja ilman että asian huomaa. Paitsi jos haluaa.
 
Viimeksi muokattu:

tet

Hyperaktiivi
[pilkunviilaus]

spoori (ruots. spår) = raide, ura, hahlo

boori = alkuaine, jaksollisessa järjestelmässä järjestysluku 5

[/pilkunviilaus]
 

kotte

Hyperaktiivi
Katsastusmiehen muistelisin joskus aikoinaan kiskoneen rattia edes takaisin tiettyjen tunnettujen automallien tapauksessa. Jos lähti irti tai hölskyi, tuli hylkäys. Irtoaa tuo mistä syystä tahansa ajettaessa (esimerkiksi otettaessa ratista tukea, vaikkapa kiihdytettäessä), tilanne on aika kriittinen.
 

Harrastelija

Vakionaama
Näkyyhän tuossa spoorit kuvassakin.
No ei näy kun kuvat on jossain muualla kuin lehden sivuilla. Ja semmoisessa paikassa mille en halua antaa oikeuksia.
Nykyään lehdet jakelee pelkkiä linkkejä. ”Omia” kuvia ei ole kuin harvassa tapauksessa.
Nykyään toimittajan ammattiin riittää kun osaa surffailla netissä, painaa ctrl-c ja ctrl-v ja vähän käyttää google translaattoria.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Näkyyhän tuossa spoorit kuvassakin. Maailmassa on myös paljon ihmisiä jotka haluavat julkisuutta. Jos ratti on löysässä ja sen huomaa, niin onhan se hienompaa pysähtyä vilkkaan tien viereen ja napata se irti kuvan ottamista varten, kuin tehdä se kotipihalla. Lisäksi ratti sopii kyllä spooreille missä tahansa asennossa, että saa sen takaisin vaikka vinossa onkin.

Jos kiinnityspultti on jo tehtaalta puuttunut, niin ei tuolla pitkään aja ilman että asian huomaa. Paitsi jos haluaa.
Joissain autoissa spoori on sellainen että ruori ei sovi siihen kuin yhdessä asennossa. Epäilen että se johtuu ohjauskulma-anturin toteuksesta. Wanhemmissa pystyi korjaamaan ratin asentoa jos aurauskulmien säädön jälkeen ratti osoitti hiukan sivulle. Tämähän tietysti johtui siitä että säädön alussa rattia ei ole lukittu aivan keskelle...
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Joissain autoissa spoori on sellainen että ruori ei sovi siihen kuin yhdessä asennossa. Epäilen että se johtuu ohjauskulma-anturin toteuksesta. Wanhemmissa pystyi korjaamaan ratin asentoa jos aurauskulmien säädön jälkeen ratti osoitti hiukan sivulle. Tämähän tietysti johtui siitä että säädön alussa rattia ei ole lukittu aivan keskelle...
Totta. Ehkä tärkein on se että noin ei saa käydä missään tilanteessa, mutta ongelma ei taida liittyä spesifisti sähköautoihin

Tesla Y huomaa myös talviaikaan kohonneen akkujen lämmityssähkön, mutta ero ei ole dramaattinen. Auto ei parkissa lämmitä akkuja kuten ilmeisesti aikoinaan tekivät, mutta ladatessa kyllä. Ajoon lähtiessä todennäköisesti lämmittää, mutta valikkoon on tullut seuranta akkujen lämmitykseen kuluneesta määrästä ajossa, se ei ole piilokulutusta.

Ladatessa kannattaa ladata isolla teholla, jotta lämmitysaika minimoituu. TeslaBjorn kanavalta youtubesta löytyy kun testaili joskus asiaa, kovemmalla pakkasella pienellä teholla (esim 2kw) voi käydä niin ettei akku lataudu vaan kaikki menee lämmitykseen. 11kw tauluun niin toimii ihan hyvin.

Wattpilotista olen silloin tällöin vilkuillut eroa auton ilmoittamaan latautumiseen, ehkä reilu 5% näin talvisin olisi aika lähellä kun lataa aina 11kw teholla. Kyllä se on ns. hukkaa, mutta edelleen mitätön verrattuna kokonaisuuteen.

BMW i3 ei muuten lämmittänyt akkua, sitä sai ladata töpselistä vaikka -20 kelillä ja varaus nousi nätisti.

Y on ladattu lähes yksinomaan kotona, vuosi tulee kohta täyteen. 22500km ja 4040kwh esilämmitystä tulee käytettyä aika paljon. Matkalatausta ehkä 400kwh? Superissa oli 320kwh lukema.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tesla Y huomaa myös talviaikaan kohonneen akkujen lämmityssähkön, mutta ero ei ole dramaattinen. Auto ei parkissa lämmitä akkuja kuten ilmeisesti aikoinaan tekivät, mutta ladatessa kyllä. Ajoon lähtiessä todennäköisesti lämmittää, mutta valikkoon on tullut seuranta akkujen lämmitykseen kuluneesta määrästä ajossa, se ei ole piilokulutusta.
Tämä on hyvä päivitys mikä tuli, se vähän harmittaa että näyttää nuo kulutuksen osaset (lämmitys, apulaitteet, ajo) vaan navigoitaessa. Miksi osiin meneviä watteja tai prosentteja ei voisi näyttää aina vaikka auton laskemia verrokkilukuja ei olisikaan.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tämä on hyvä päivitys mikä tuli, se vähän harmittaa että näyttää nuo kulutuksen osaset (lämmitys, apulaitteet, ajo) vaan navigoitaessa. Miksi osiin meneviä watteja tai prosentteja ei voisi näyttää aina vaikka auton laskemia verrokkilukuja ei olisikaan.
Nyt olen kirjoittanut höpöjä. Näkyyhän nuo mihin sähkö kuluu ilman navigointiakin, se pitää valita näyttääkö verraten navigoituun matkaan vai muuten ajoa.
Näkyy siis akun esimmityskin ennen ajoa.
 

moti

Jäsen
bZ4x kulutus on etuvetoisena verrattavissa kilpailijoihin ja Nelivetoisena poistuvaan Volvo XC40. Molemmissa ”jatkuva” neliveto. Tojossa on vaan isohkot puskurit akussa niin nettokapa on luokkaa 61-64kwh. Olen tuota sisarmallia Solterraa ajanut Nokian 18” R5 SUV kitkoilla ja oli vaikuttavan hieno kokemus ajoltaan sohjoisella motarilla.

Suurin ongelma on DC-lataus kylmässä. Tähän voi olla tulossa pientä helpotusta softapäivityksellä mutta akun esilämmitystä ei olla luvattu.
 

Jule

Vakionaama
Autokauppa hyytynyt ja täyssähköt käy huonosti myös kaupaksi
Taitaa yhtään noita seuraavilla ostajilla olla vähän kyttäys vaihe päällä. Sähköautojen hinnat nousivat jyrkästi kun niiden kysyntä kasvoi, moni varmasti odottelee jonkinlaista hintojen normalisoitumista.
 

burmanm

Vakionaama
Taitaa yhtään noita seuraavilla ostajilla olla vähän kyttäys vaihe päällä. Sähköautojen hinnat nousivat jyrkästi kun niiden kysyntä kasvoi, moni varmasti odottelee jonkinlaista hintojen normalisoitumista.

Tai lainarahan halventumista. Kun korot nousivat, niin kokonaiskustannukset nousivat yllättävän paljon. Se on aika monta tuhatlappusta auton eliniässä.

Nopeasti Nordean laskurista esimerkki, jossa viimeinen erä 10k€ ja käsiraha 10k€ (ei hajuakaan onko ihmisillä tällaiset osat todellisuudessa, mutta nettikeskustelujen perusteella), nykyisillä koroilla loppusumma olisi 50k€ autolla n. 56k€ (laskin 5% korolla katsoen mikä on ns. todellinen korko esim. Teslan nykytarjouksissa) vs. vuosi sitten olisi ollut 52k€.

Auton vaihtaminen tulee yllättävän kalliiksi kun joutuu maksamaan tuon korkoerotuksen myös, jolloin vanhempaan rahoitukseen on järkevämpi melkein jäädä.
 
Back
Ylös Bottom