Keskustelua sähköautoista

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Taitaa yhtään noita seuraavilla ostajilla olla vähän kyttäys vaihe päällä. Sähköautojen hinnat nousivat jyrkästi kun niiden kysyntä kasvoi, moni varmasti odottelee jonkinlaista hintojen normalisoitumista.
Eikä Teslankaan yllättäen tekemät varsin merkittävät hinnan alennukset ainakaan vähennä tuota kyttäämistä yhtään mihinkään, joskos muutkin vielä seuraisi perässä. Toki sähköautoilla on yhä merkittävän kehityksen vaihe päällänsä, vuoden parin päästä saannet samalla rahalla huomattavasti paremman auton kuin tänään, toisin kuin polttiksilla ollaan jo pitkälti ehtoopuolella ja moista kaupan "estettä" ei silleen ole - jos nyt uusi polttis ylipäätään vielä jotakuta kiinnostaa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Toki sähköautoilla on yhä merkittävän kehityksen vaihe päällänsä, vuoden parin päästä saannet samalla rahalla huomattavasti paremman auton kuin tänään
Tuolla perusteella kun jää odottamaan saa odottaa enemmänkin kun 2 vuotta, ei tuolle sähkiskehitykselle vielä tasaista näytä pitkiin aikoihin. Pilottivaihe sähkiksiltä kuitenkin mennyt ajat sitten, suurin osa valmiita tuotteita joitain bz4x tapaisia lukuunottamatta joissa vielä alkuvaivoja.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Pilottivaihe sähkiksiltä kuitenkin mennyt ajat sitten, suurin osa valmiita tuotteita joitain bz4x tapaisia lukuunottamatta joissa vielä alkuvaivoja.
Oikeastaan pilotointi on merkittävillä valmistajilla ohi vasta Teslalla, kaikilla muilla koko prosessia suunnittelupöydältä tuotantoon saakka vaivaa hyvin vahvat polttis-perinteet, jotka näkyvät väistämättä lopputuotteessakin ja näin sen sähköauton koko potentiaali hukataan aivan tyystin. Tähän soppaan vielä mukaan varsinkin akustojen voimakas kehittyminen, niin melkein väiittäisin että Teslankin kohdalla ollaan yhä Early Bird -vaiheessa, jossa tuotteet ovat ylikalliita suunnittelukustannusten kattamiseksi ja siten vasta rikkaimman käyttäjäkunnan saavutettavissa. Sähköauton hintaero vastaavan kokoluokan polttikseen on yhä varsin merkittävä, vaikka sähkiksen tuotannon komponenttilukumäärä onkin vain pienen pieni murto-osa siitä nippelimäärästä mitä polttiksen valmistamiseen tarvitaan = sähköautojen hintojen on ihan pakko laskea todella merkittävästi ennen kuin niistä tulee mitään yleistä kansan huvia. Tapahtuuko se sitten teknisen kehityksen vaiko esim. valtiollisten merkittävien hintakompensaatioiden kautta, we'll see. Tuollainen kompensaatio ei kuitenkaan voi olla pysyvä tila, joten...
 

repomies

Hyperaktiivi
Vetäähän se tietenkin autokauppaa jäihin kun rahoitusta on vaikeampaa saada, ja jos sitä saa, se on kallista. Yhdistettynä halventuneeseen polttoaineen hintaan (no, vähän ainakin) niin kalliin uuden sähköauton hankintakiima katoaa.

Kauppa käynnistyy sitten taas, kun pankkien kaatumatauti (eli koronnostot sekopäisen ylivelkaantuneessa ZIRP-addiktiivisessa maailmassa) loppuu.

Oma veikkaukseni on, että talouden vedellessä pyllymäkeen, korot ovat pian taas nollassa. Toistaiseksi viralliset inflaatioluvut sekä AY-liike kuitenkin uhmaavat painovoimaa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
tuotteet ovat ylikalliita suunnittelukustannusten kattamiseksi ja siten vasta rikkaimman käyttäjäkunnan saavutettavissa. Sähköauton hintaero vastaavan kokoluokan polttikseen on yhä varsin merkittävä,
Toisaalta suuntaus henkilöautojen käytön vähentämiseen on selvä, vaatii toki vielä paljon että niin tapahtuu mutta suurissa kaupungeissa auton pito on tehty aika vaikeaksi ja kalliiksi. 70-luvulla ei autoja ollut joka taloudessa yhtäkään, nyt niitä 2 tai useampi. Kalliimmat autot ohjaa taas ehkä erilaiseen auton pitoon. Ehkä niihin on kuitenkin varaa jos tyytyy siihen yhteen.
 

mobbe

Vakionaama
Ykköstietä ajettuna huomattu liikenne vähäistä Tammisilta jo suljettu Piihovi sentään auki pikaisella otannalla parkkialueelta sähköautojen suhde polttiksiin 1/20
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Kyllä i3 lämmittää akun, jos lähtöaika on valittuna vähintään 3h ennen lähtöä.
Juu, mutta ero on siinä että pakkasilla omakin Y alkaa lämmittää akkua heti kun latauksen aloittaa. Haluaa tietyn lämpötilan akkuun ennen kuin alkaa tuuppaamaan sinne sähköä. Toki senkin saa ajoitetusti lämmittämään, mutta pointtina oli tuo ns. pakko jota i3:ssa ei ollut.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Juu, mutta ero on siinä että pakkasilla omakin Y alkaa lämmittää akkua heti kun latauksen aloittaa. Haluaa tietyn lämpötilan akkuun ennen kuin alkaa tuuppaamaan sinne sähköä. Toki senkin saa ajoitetusti lämmittämään, mutta pointtina oli tuo ns. pakko jota i3:ssa ei ollut.
Mitäs hyötyä tuosta on? En ole lämmittanyt i3 akkua kertaakaan talven aikana. En ole kyllä käynyt pikalatureillakaan.
 

repomies

Hyperaktiivi
Mitäs hyötyä tuosta on? En ole lämmittanyt i3 akkua kertaakaan talven aikana. En ole kyllä käynyt pikalatureillakaan.
Parantaa talvella rangea ja akun kestoa pitää se tietyssä lämpötilassa.

S.o. jos pysäköit autosi sinne lämpimään autotalliisi, ja lataat siellä akun täydeksi, pääset pidemmälle kuin lataamalla taivasalla. Vaikka esilämmittäisit auton sisätilat piuhan voimin.
 

HelaKammo

Vakionaama
Mulla laturissa alitäyttö päällä koko ajan, paitsi jos pitää mennä kauemmas ja maksimoida matka. Akku täyttyy laturin analyysilla vähän sinne päin, tasoon 95-99, osin riippuen virrasta ja lämpötilasta. Nämä latausasemat on kyllä aika fiksuja, myös verkon mittaus, jonkinlainen oikosulkuvirran analysointi löytyy, jos stöpselisähkö on liian arveluttavaa(maa, nolla, jännite) niin voi jopa estää lataamasta.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Parantaa talvella rangea ja akun kestoa pitää se tietyssä lämpötilassa.

S.o. jos pysäköit autosi sinne lämpimään autotalliisi, ja lataat siellä akun täydeksi, pääset pidemmälle kuin lataamalla taivasalla. Vaikka esilämmittäisit auton sisätilat piuhan voimin.
Ei ole vielä tullut tarvetta kyllä moiseen. 2-3 päivän välein tuota on tullut ladattua yöllä ja se on piisannut. Ehkä tuosta olisi iloa jos tarvisi ne viimeisetkin kilometrit saada akusta irti.
 

Lappanen

Vakionaama
Meillä työpaikan parkkiksella kesällä bongasin 5-10 sähkistä päivästä riippuen, pääasiassa ID3/4 ja Ioniq, ehkä yksi Tesla sekä muutama PHEV-plugari. Plugarit on näkyneet myös talvella sekä 1-2 täyssähkistä. Tiedä sitten rajoittaako noi tolppien 6A johdonsuojat sähköautojen käyttöä työajossa talvella noin paljon.. Jos haluaa 16A tolpan, joutuu maksamaan useamman satasen kuukaudessa siitä "ilosta".
 

Lappanen

Vakionaama
Tai tarkemmin ottaen blugarien, niitähän päivittäin montakin kertaa lataillaan. Tai riippuu tietysti työmatkan pituudesta.

No plugarit näyttää tuolla parkkiksella pysyvän kelistä riippumatta, niillähän pystyy ajamaan myös akku tyhjänä. Nimenomaan täyssähkikset ovat kadonneet talven tultua lähes täysin. Syitä voi olla tietty muitakin kuin vain nuo 6A johdonsuojat.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Mikähän tuohon on syynä? Nimenomaan sähkis on talvella hyvä esilämmityksen (yleensä nopeampi kun webasto) ansiosta. Lapin matkat talvella on sitten eriasia kaikenkaikkiaan.
 

korsteeni

Vakionaama
......................

Oma veikkaukseni on, että talouden vedellessä pyllymäkeen, korot ovat pian taas nollassa. Toistaiseksi viralliset inflaatioluvut sekä AY-liike kuitenkin uhmaavat painovoimaa.
olen eri mieltä, koroista
pitkään oli tasaisen korkeat, - 70- 80 luvulla maksoin vekkulista 22%, valtion korkotukilainat 12-18% josta valtio maksoi puolet koroista
vapaat lainat 16% yläpuolella
tileille maksettiin 3-6% jonain vuonna, silloin sattui olemaan kun jäi mieleen
0 korko oli ja meni, valallisilla vielä veri virtaa kaduilla ennenkuin laskuun lähtee
ja yksi pörssien syöksykin, niin jaetaan varat uusiksi, sitten voi odotella koron suunnan muutosta
 

tet

Hyperaktiivi
Mikähän tuohon on syynä? Nimenomaan sähkis on talvella hyvä esilämmityksen (yleensä nopeampi kun webasto) ansiosta. Lapin matkat talvella on sitten eriasia kaikenkaikkiaan.
Ovat niin mukavia, että hallitus ottaa omaan käyttöön, ja talouden polttis jää isännän työmatkakulkineeksi?
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Mitäs hyötyä tuosta on? En ole lämmittanyt i3 akkua kertaakaan talven aikana. En ole kyllä käynyt pikalatureillakaan.
Lienee ohjelmoitu ominaisuus, ehkä taustalla on jotain akun elinikään liittyviä asioita tai sitten vain joku speksi joka sovittu alkuvaiheessa. Jos jälkimmäinen, asia voi muuttua jossain tulevassa päivityksessä. Tähdentäisin kuitenkin, että oikeasti tämän vaikutus on vuositasolla todella pieni:

- Kun autoa ei ladata jatkuvasti pistorasiasta hitaasti
- Kun auto ladataan ajon jälkeen, eikä öisen jäähtymisen jälkeen

Tässä videossa on testailtu asiaa:

Yksi kommentti poimittuna:
I was skiing in northern Finland and only had 230V plug available - used 8A for safety. It was -18...-25C and from Teslafi I saw that almost 2/3 energy was spent to keep the battery at +10C and 1/3 to charge the battery itself. This was because charging was so slow and battery needed to be kept warm for so long. With -15C it was around 50:50 for warming battery and for actual charging. If you could charge with 10+A the efficiency get better as charging time drops.
 

repomies

Hyperaktiivi
olen eri mieltä, koroista
pitkään oli tasaisen korkeat, - 70- 80 luvulla maksoin vekkulista 22%, valtion korkotukilainat 12-18% josta valtio maksoi puolet koroista
vapaat lainat 16% yläpuolella
tileille maksettiin 3-6% jonain vuonna, silloin sattui olemaan kun jäi mieleen
0 korko oli ja meni, valallisilla vielä veri virtaa kaduilla ennenkuin laskuun lähtee
ja yksi pörssien syöksykin, niin jaetaan varat uusiksi, sitten voi odotella koron suunnan muutosta
Hyvähän se on, että mielipiteitä riittää.

Minun mielestäni ei enää eletä 70-80 luvulla. Silloin ajat oli eri, oli oma valuutta ja devalvaatiot. Velkaantuneisuus oli vähäistä ja rahoitusmarkkinat alkoivat aueta vasta 80-luvun loppupuolella, seuraukset toki tiedetään. Vähän lisää devalvaatiota ja valuuttalainojakin, niin sotkuhan siitä syntyi.

Demografiakin oli kovin toisenlainen, sodassa tapetut ikäluokat olivat laittaneet alulle paljon lapsia, ja nuo suuret ikäluokat olivat 70-80 luvulla työiässä synnyttämässä lähinnä talouskasvua (ei niinkään lapsia) samalla nauttien hyvin alhaisista eläkemaksuista, koska niitä sodan tappamia ikäluokkia oli niin paljon vähemmän. Huoltosuhde oli hyvä. Ainekset inflaatiolle olivat siis moninaisia, toisaalta ne lähtivät politiikasta (devalvaatiot), toisaalta suotuisan demografiankin voimistamasta talouskasvusta, ja toisaalta rahoitusmarkkinoiden avautumisesta sekä velkaantuneisuuden jatkuvasta kasvusta.

Nyt ajat ovat erilaiset. Ei ole omaa valuuttaa, devalvaatioita ei ole joten se ei kiihdytä inflaatiota. Demografia on katastrofaalinen, suuret ikäluokat eivät ole enää työelämässä vaan vain taloudellisena taakkana, ja sen näköiset ovat eläkemaksutkin. Nollakorkotaso on saanut kynnelle kykenevät ottamaan niin paljon velkaa kuin vain pystyvät, velkatasot ovat kaikkien aikojen korkeimmat suhteessa tuloihin.

Pankkisektorillakin näytään uskotun, että ZIRP-linja pitää ikuisesti. Nyt kun sota aiheutti kuplan kustannuksiin, inflaatio kyllä nousi, ainakin hetkeksi. Oireellista on se, että rahoitussektori on aika vaatimattomasta 4 %-yksikön noususta heti kaaoksessa. Velkatasot ovat todella tapissa. Toisaalta jos miettii kaikkia kiinteäkorkoisia velkoja, jotka on luotu ZIRP-korkotasolla, niin niiden arvo on luonnollisesti kokolailla toinen, kun korkotaso nousee.

Inflaatiota hetki aiemmin luoneita, jo lässähtäneitä kuplia löytyy jo aika paljon, ja ne ovat ihan merkittäviä. Esimerkiksi laivarahtihinnat:

Tai vaikkapa kaasu:

Öljy kupli vähän maltillisemmin, mutta suunta on sama:

Niin ja ne sähköautojen hinnat. Mikäpä olikaan suunta? Sama kuin kysynnän tietysti, alas..

Tänään S-ryhmä ilmoitti laskevansa hintoja. Toki puhuvat puhtaasti hyväntekeväisyydestä, mutta minä en usko sanaakaan.

Nykyisillä velkamäärillä reaalisesti negatiivista korkotasoa joutuu pitämään pitkän tovin, ennen kuin liiat velat on hoidettu inflaation voimin pois kuvioista. Pankkisektorin yskähtelystä päätellen lääke ei ole korruptoituneiden hyvävelikerhojen suosiossa. Itse siis pidän veikkaukseni, ettei inflaatiolla ole oikein kestävyyttä nykyisillä velkatasoilla. Keskuspankit heräävät todellisuuteen hyvävelikerhojen opastamana luultavasti aika pian.

Talouden seuraava piristysruiske saadaan kun suuret ikäluokat lakkaavat rasittamasta huoltosuhdetta. Sodan loppuminen voi normalisoida kauppaa, mutta sen ajallinen ennustaminen on kovin vaikeaa. Suurten ikäluokkien siirtyminen multiin sen sijaan on kovin helppo ennustettava.
 

korsteeni

Vakionaama
on minulla vara antaa periksikin, mielipidettäni en muuta, historian on tapana toistaa itseään ja yllättää housut kintuissa
olin väärässä sodankin suhteen, perusteenani oli että nyky digisukupolvi on niin valveutunut ja tieto kännyssä jokaisen saatavilla jne
kaikki kuukkelilla uralinkin takana livenä........mutta ei näköjään
no väärässä olin
 

pamppu

Vakionaama

Mitähän tuolla on posahtanut, jotain kaasuuntunutta ja saanut tulta?

Ihme juttu.Johan muistaakseni mythbusterssitkin testas ettei ponnekaasupullotkaan lähde edes etelän auringolla…

Mutta pitikö otsikoida ”latauksessa ollut sähköauto”, kun sen paremmin sähkövoimalla tai latauksella ei ollut tuossa osaa eikä arpaa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ihme juttu.Johan muistaakseni mythbusterssitkin testas ettei ponnekaasupullotkaan lähde edes etelän auringolla…
Jotakin palavaa kaasua tuolla on kuljetettu tai jostakin muodostunut. Sähköautossa saattaa olla releitä sun muita jopa tavallista enemmän ja nuo sitten iskevät sytyskipinän.

Jos vuosikymmeniä sitten ilmapalloja vielä täytettiin vedyllä ja muistelisin nähneeni jonkin sanomalehtijutun jossakin arkistossa, jossa suuri sääluotaimen kantamiseen alun perin tarkoitettu ilmapallo tai mahdollisesti useamman pienemmän ryhmä olisi räjäyttänyt henkilöauton esillä olevan tapauksen kaltaiseen kuntoon. Vetyhän ainakin räjähtää melkein millaisena pitoisuutena hyvänsä.
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Jossain sanottiin, että tuossa on 12V lyijyakku kuskin penkin alla. Siinä on kyllä yksi mahdollinen räjähdyksen aiheuttaja.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jotakin palavaa kaasua tuolla on kuljetettu tai jostakin muodostunut. Sähköautossa saattaa olla releitä sun muita jopa tavallista enemmän ja nuo sitten iskevät sytyskipinän.

Jos vuosikymmeniä sitten ilmapalloja vielä täytettiin vedyllä ja muistelisin nähneeni jonkin sanomalehtijutun jossakin arkistossa, jossa suuri sääluotaimen kantamiseen alun perin tarkoitettu ilmapallo tai mahdollisesti useamman pienemmän ryhmä olisi räjäyttänyt henkilöauton esillä olevan tapauksen kaltaiseen kuntoon. Vetyhän ainakin räjähtää melkein millaisena pitoisuutena hyvänsä.
Jossain on ollut muinainen kuva pallon muotoisesta taksista - tupakki oli osunut jonkinmoiseen määrään vappupalloja.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Toki mutta kuinka usein niitä on ladattu siten ettei auton sisällä ole mitään ilmanvaihtoa.
Esmes kuplavolkkarissa on ollut avoakku ja välillä pientä kipinää lyövä mekaaninen lataussäädin takapenkin alla aika pienessä tilassa joka ei tuuletu mihinkään.. mutta eipä niissäkään ole takapenkistä heittoistuinta saatu.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Toki mutta kuinka usein niitä on ladattu siten ettei auton sisällä ole mitään ilmanvaihtoa.
No talvella jos autoa pitää lämmitystolpassa niin monen auton ylläpitolaturi lataa. Toki sisään asennetuissa akuissa on se kaasunpoistoletku joka kyllä jää monesti pois kun uudessa asennettavassa ei sitä olekaan. Varmasti tuo letkunpätkä on id-buzzissakin.
 

Ton1A

Vakionaama
Sähköautoissa on aina erillinen matalajänniteakku. Ihan siitä syystä, että auton ollessa pois päältä on varsinainen ajoakku kytketty kokonaan irti auton sähköjärjestelmästä. Mun autoni just valittaa siitä että 12V akku on tulossa tiensä päähän, 6½ vuoden iässä.
 
Back
Ylös Bottom