Keskustelua sähköautoista

kotte

Hyperaktiivi
Teslassakin vaihtui pari vuotta sitten 12v perinteinen pieneen litium-akkuun. Se 12v Akku kun heikkenee, tilanne sama kun polttiksissa, ei lähde käyntiin.
Latautuukohan tuo kuinkakin varmasti Suomen talvioloissa, jos auton käyttö on asiointilatauspaikkojen ja pikalatauksen varassa? Onko matalajänniteakussa ehkä ajonaikainen lämmitysjärjestely? Sisätilakaan ei välttämättä katkoajossa ole keskimäärin kovinkaan lämmin.
 

huugo

Vakionaama
12v akku on ylivoimaisesti suurin vikatilanteiden aiheuttaja sähköautoissa. Aina kun on jotkakin omituista käyttäytymistä kannattaa tarkastaa 12v akun jännite.

Minusta erityisesti Hyndai Konassa on paljon ongelmaa 12v akun kanssa.

Omassa leafissa 5v vanha ja hyvin pelaa. Mutta tarkkailun alla.
 

tet

Hyperaktiivi
Latautuukohan tuo kuinkakin varmasti Suomen talvioloissa, jos auton käyttö on asiointilatauspaikkojen ja pikalatauksen varassa? Onko matalajänniteakussa ehkä ajonaikainen lämmitysjärjestely? Sisätilakaan ei välttämättä katkoajossa ole keskimäärin kovinkaan lämmin.

Ainahan tuo perinteisesti latautuu, jos auto on käynnissä tai latauksessa. Varmaan Buzzissa sama homma. Veikkaan kyllä itse sitä vetyräjähdystä syyksi tuohon Lahden paukkuun. Akun huohotusletku jäänyt Kemalilta asentamatta.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Latautuukohan tuo kuinkakin varmasti Suomen talvioloissa, jos auton käyttö on asiointilatauspaikkojen ja pikalatauksen varassa? Onko matalajänniteakussa ehkä ajonaikainen lämmitysjärjestely? Sisätilakaan ei välttämättä katkoajossa ole keskimäärin kovinkaan lämmin.
Se lyijyakku taitaa hapantua juuri siksi kun sitä ei varsinaisesti käytetä, pidetään vaan täydessä latingissa. Teslassa akku on audimaisessa paikassa tuulilasin etureunan kohdilla = aina ulkolämpötilassa.
 

Ton1A

Vakionaama
Jos ajoakussa on virtaa jäljellä, ei ole syytä huoleen. Jos 12V akku on huonona, niin Tesla heräilee välillä lataamaan sitä. Sähköautossahan 12V sähköt tehdään DCDC-muuntimella ajoakusta, akku on 'latauksessa' aina kun auto on päällä tai latauksessa ja välillä muutenkin.
 

Ismo67

Vakionaama
Yhteiskäyttöauto... Bensaisia auton korjaus taikka metsurin vaatteita jätetty autoon ja jälkiasenteinen kojelaudan sähkölaite antoi kipinän?
 

HelaKammo

Vakionaama
Alkaa olemaan ihan yleistä tämä latauspaikkojen tahallinenkin blokkaus. Eräässä lähes tyhjässä parkkihallissakin oli isokoneinen kolmikirjaiminen saksan tuote toisessa teholatauspisteessä. Se on kiva ylläri, kun 11 kW sijaan joutuu 8A sukolla lataamaan, niitä sentään oli.

Samaa tapahtuu myös Lidlin pihoilla, ja merkki on ollut aina sama, liekö joku masinoinut porukan?

Pitäskö sitä ajaa oma parkkiin bensamakin eteen päiväksi? Kuinkahan kävisi?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Miten tuo tapahtuu?
Korkeajännitekontaktorin ohjauskarvassa on "sulake" joka otetaan pois. Tämä estää kontaktorin (akussa) kytkeytymisen. Esimerkki.
1686057705476.png
 

Esäätäjä

Vakionaama
Alkaa olemaan ihan yleistä tämä latauspaikkojen tahallinenkin blokkaus. Eräässä lähes tyhjässä parkkihallissakin oli isokoneinen kolmikirjaiminen saksan tuote toisessa teholatauspisteessä. Se on kiva ylläri, kun 11 kW sijaan joutuu 8A sukolla lataamaan, niitä sentään oli.

Samaa tapahtuu myös Lidlin pihoilla, ja merkki on ollut aina sama, liekö joku masinoinut porukan?

Pitäskö sitä ajaa oma parkkiin bensamakin eteen päiväksi? Kuinkahan kävisi?
Toistaiseksi kun jälkiasennetaan noita latureita ovat jossain pihan perillä, sinne asti ei kukaan muu kuin latausta tarvitseva viitsi jättää.
 

harb

Aktiivinen jäsen
Toistaiseksi kun jälkiasennetaan noita latureita ovat jossain pihan perillä, sinne asti ei kukaan muu kuin latausta tarvitseva viitsi jättää.

Yleensä laittavat sinne missä on parhaiten sähköä tarjolla. Ikävä kyllä välillä se on vähän turhan hyvässä paikassa. Itse ainakin mieluummin kävelen jos ladata tarvitsee, kuin ihailen blokattuja latureita.
 

Jule

Vakionaama
Alkaa olemaan ihan yleistä tämä latauspaikkojen tahallinenkin blokkaus. Eräässä lähes tyhjässä parkkihallissakin oli isokoneinen kolmikirjaiminen saksan tuote toisessa teholatauspisteessä.
DKW?
Korkeajännitekontaktorin ohjauskarvassa on "sulake" joka otetaan pois. Tämä estää kontaktorin (akussa) kytkeytymisen. Esimerkki.
katso liitettä 87096
Eihän sen akun sähköt autoon päällä ole muutenkaan pysäköitynä. Paljon todennäköisempää on että akku on räjähdyksessä saanut kipeää ja lopulta syttynyt sisäisesti.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Eihän sen akun sähköt autoon päällä ole muutenkaan pysäköitynä. Paljon todennäköisempää on että akku on räjähdyksessä saanut kipeää ja lopulta syttynyt sisäisesti.
Joka autolle on oma ohje että mitä sille pitää onnettomuudessa tehdä. En tiedä onko vastaavaa euroopassa mutta jenkeissä kaikki näyttää löytyvän tuolta. Fyysinen katko pitää huolen että mistään syystä sähköt eivät voi kytketyä.

Emergency Response Guides​


Ja tuossa oli Tesloille.

Model 3:ssa on näköjään johto mikä katkaistaan.
1686124595353.png


ID4:ssa näyttää olevan kolme eri paikkaa. Voisi kuvitella että tuossa "pakussa" olisi vastaavat.
1686124700280.png
 

Jule

Vakionaama
Joka autolle on oma ohje että mitä sille pitää onnettomuudessa tehdä. En tiedä onko vastaavaa euroopassa mutta jenkeissä kaikki näyttää löytyvän tuolta. Fyysinen katko pitää huolen että mistään syystä sähköt eivät voi kytketyä.

Emergency Response Guides​


Ja tuossa oli Tesloille.

Model 3:ssa on näköjään johto mikä katkaistaan.
katso liitettä 87105

ID4:ssa näyttää olevan kolme eri paikkaa. Voisi kuvitella että tuossa "pakussa" olisi vastaavat.
katso liitettä 87106
Joo, ja kuvittelisin että palomiehet ovat tuon pääkytkimen avanneet, mutta eihän siitä mitään apua ole jos vika on ennen pääkytkintä/relettä.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Eihän sen akun sähköt autoon päällä ole muutenkaan pysäköitynä.
Kyllä esim tesla on aika aktiivinen välillä pysäköitynä ja lukittunakin. Isot kontaktorit paukkuu ihan omatoimisesti välillä. Mm 12v akun lataus tai ohjelmistopäivitys tai se että ottaa etänä yhteyden autoon saa korkeajännitteen päälle.
 

kotte

Hyperaktiivi
Joo, mutta ongelmahan on siinä että se akkukenno vaurioituessaan alkaa lämmetä, ei sen sähkön katkaiseminen auta mitään.
Akustossa saisi olla jopa satoja tai ehkä tuhansia sisäisiä eristysreleitä sen varmistamiseksi, ettei jopa yksittäisen kennon sisäinen vika voisi kuumentaa kennojoukon lämpötilaa riittävän korkeaksi oikosulkua muistuttavan tilanteen seurauksena, jotta terminen hallitsematon ryntäys voi käynnistyä. Tilanteen kehittymistä on vaikea estää edes passiivisilla lämpösulakkeilla. Moinen rakennelma samalla lisäisi vikaantumisriskejä monella tapaa. Tuskin riskejä voi tyhjentävästi poistaa, vähentää toki.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Akustossa saisi olla jopa satoja tai ehkä tuhansia sisäisiä eristysreleitä sen varmistamiseksi, ettei jopa yksittäisen kennon sisäinen vika voisi kuumentaa kennojoukon lämpötilaa riittävän korkeaksi oikosulkua muistuttavan tilanteen seurauksena, jotta terminen hallitsematon ryntäys voi käynnistyä. Tilanteen kehittymistä on vaikea estää edes passiivisilla lämpösulakkeilla. Moinen rakennelma samalla lisäisi vikaantumisriskejä monella tapaa. Tuskin riskejä voi tyhjentävästi poistaa, vähentää toki.

Tässä pelataan riski vs kapasiteetti-peliä: ohuemmat kerrokset antavat enemmän pinta-alaa/kenno ja siten lisää kapasiteettia, mutta ohut rakenne sitten hajoaa helpommin. Tähän kun lisätään joidenkin materiaalien tapa turvota varsinkin ylilatauksessa saadaan toinen piste jossa pitää valita kapasiteetin ja hajoamisherkkyden välillä.. kolmas kohta on sitten se kuinka tiiviisti kennot pakataan samaan pakettiin - jos vaikka jäähdytys kulkee modulin ulkopuolella keskimmäiset kennot käyvät kuumimpana. Eiköhän palon aloittavan kennon energian saisi hukattua turvallisesti jos jäähdytys oikeasti olisi joka kennon ympäri - mutta se vaatii tilaa ja muutenkin hankalampaa rakennetta.
 

roots

Hyperaktiivi
Eilen just hiukan katselin että mitens sähköautoilu kannattais ja totesin heti alkumetreillä että ei ainakaan vielä.
Sitten huomasin YLEn sivuilla että on tämmönen laskurikin ja näyttää hyvinkin samansuuntaista mitä itsekin totesin...kestää
niin kauan saada kannattavaksi että yllätyksiä mahtuu tuohon väliin niin paljon jotka voi tuhota sähkiksen hinnan jolloin varmasti menee kuralle. Hintaeroa tuon mukaan halvassa päässä vielä 15t€>, itse arvioin 20t€ semmosilla kieseillä joita vois harkita... täytyy hintojen tippua.
Bensalla WLTP 3.9L/100km ja sähkiksellä 424km/58kWh oli itsellä vertailussa.

1686214790797.png


1686214825766.png



 

burmanm

Vakionaama
Eilen just hiukan katselin että mitens sähköautoilu kannattais ja totesin heti alkumetreillä että ei ainakaan vielä.
Sitten huomasin YLEn sivuilla että on tämmönen laskurikin ja näyttää hyvinkin samansuuntaista mitä itsekin totesin...kestää
niin kauan saada kannattavaksi

Varmasti, jos keksii sopivasti lähtöhinnat. Mutta millaisia sähkö ja bensa-autoja vertailit jos sama malli on sähköisenä muka 15k€ kalliimpi kuin vastaava bensa?
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Piti testata tuota laskuria Hyundai Konalla omilla vuosikilometreillä 22tkm/v, kun siitä ainakin löytyy molemmat versiot. Hinnat alkaen malleilla hinnat kohtasi 8 vuoden kohdalla ja tehokkaammilla moottoreilla 4,5 vuoden kohdalla. Se on kyllä totta, että kun verrokit keksii omasta päästä niin saa sellaiset tulokset kuin haluaa. Sähköauto voi olla jo ostaessa halvempi.
 

roots

Hyperaktiivi
Varmasti, jos keksii sopivasti lähtöhinnat. Mutta millaisia sähkö ja bensa-autoja vertailit jos sama malli on sähköisenä muka 15k€ kalliimpi kuin vastaava bensa?
Siinähän se on lähtöarvoina tuossa laskurissa, itse pikana katsoin autojen hinnoista autokauppiaitten sivuilta sen lähentelevän 20t€... 25t<>45t.
 
Viimeksi muokattu:

HelaKammo

Vakionaama
Ja jos laskee, niin toistaiseksi omat kulut: 160€/v huolto ja 2€/100 km, noilla lähtöarvoilla on meno ollut kyllä halpaa 15 000 vuodessakin ajaen. Käytännössä renkaiden kuluminen ja ajosähkö maksaa saman! Nykyajan sport renkaat kun menee 30 000 just ja just.

Lisänä toki se, että bensa-autolla en näissä nurkka-ajoissa olisi likelläkään 4 vaan 7 kulutusta.
 

pamppu

Vakionaama
Halvoissa autoissa on pulaa, mutta sitten esim. Volvon XC40 on jo jokseenkin samanhintainen bensana ja sähkönä, joten aivan no brainer valita sähkö.

Jos katselee urheiluautopäätyä, niin hintaerot taitaa kääntyä rajusti toisinpäin. Taycanit käy kaupaksi.
 

roots

Hyperaktiivi
Halvoissa autoissa on pulaa, mutta sitten esim. Volvon XC40 on jo jokseenkin samanhintainen bensana ja sähkönä, joten aivan no brainer valita sähkö.

Jos katselee urheiluautopäätyä, niin hintaerot taitaa kääntyä rajusti toisinpäin. Taycanit käy kaupaksi.
Paitsi että volvoja enää pelkkinä bensiksinä taideta edes myydä uusina siis... käytettyä amazonaa voi tietty löytää :D

Volvo siirtyy kokonaan sähkiksiin.
 

pamppu

Vakionaama
Paitsi että volvoja enää pelkkinä bensiksinä taideta edes myydä uusina siis... käytettyä amazonaa voi tietty löytää :D

Volvo siirtyy kokonaan sähkiksiin.

Joo ei taida enää saada, mutta vielä kun sai niin oli ihan samoissa. Vuosi sitten kun itse lopulta ostin sähkiksen, en tosin tuota.
 

Leo

Aktiivinen jäsen
Onko?
Listahinta 40-52t€... wltp range 344-480km.
Kyllä mielestäni nykyaikana tuohon hintaan sähköinen Volvo alle 40k on ihan linjassa ja ok hintainen ja ei ole mikään Yariksen kokoinen kuitenkaan. Eihän tuollaista nyt millään 29k voi myydä. Hyvänä bonarina, että urheilullinen ja mukava jarrullinen vetopaino. Range voisi tietysti vähän suurempi olla,mutta riittää suurimmalle osalle heittämällä. Eiköhän myynti vedä aika hyvin :)


 

sundanic

Aktiivinen jäsen
Kotonalataamista ei ilm ole olleenkaan huomioon noissa laskuissa vertailuksi. Itsellä ensimmäiset 10000km takana sähkiksellä enkä ole päivääkään katunut hankintaa. 220€ maksanut nuo 10000 kilometriä(2000kWh). Ei pääsis yksikään poltis lähellekkään samaa kulutusta €/km ja kyseeessä on 5kk talviajoa (20kWh/100km. Seuraavat 4kk tulee olemaan lähes ilmaisia kun aurinko lataa päivässä sen mitä ajaa viikossa , kulutus 18kW/100km, Tuo talven 240€ on laskettu kun energia + siirto maksoi 11s/kWh.
 

roots

Hyperaktiivi
Sen enempää mihinkään ominaisuuksiin peilaamatta niin EX30 on samassa hintaluokassa ID3 kanssa. Reipasta eroa bensiksiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Leo

roots

Hyperaktiivi
Kotonalataamista ei ilm ole olleenkaan huomioon noissa laskuissa vertailuksi. Itsellä ensimmäiset 10000km takana sähkiksellä enkä ole päivääkään katunut hankintaa. 220€ maksanut nuo 10000 kilometriä(2000kWh). Ei pääsis yksikään poltis lähellekkään samaa kulutusta €/km ja kyseeessä on 5kk talviajoa (20kWh/100km. Seuraavat 4kk tulee olemaan lähes ilmaisia kun aurinko lataa päivässä sen mitä ajaa viikossa , kulutus 18kW/100km, Tuo talven 240€ on laskettu kun energia + siirto maksoi 11s/kWh.
Kyllä sinne saa sähkön hinnan muutettua...

Joutuu siitä silti vielä maksamaan ylimääräistä jotta saa ajaa sähkiksellä.
 
Back
Ylös Bottom