Keskustelua sähköautoista

Wespa

Aktiivinen jäsen
Hyvänä bonarina, että urheilullinen

Mistä kohtaa? ;D Korkea ja painava ei ole ihan se mitä ensimmäisenä tulee urheilullisesta mieleen. Ainoa kaupasta saatava sähköauto joka nyt äkkiä tulee mieleen jotenkin vielä urheilullisen termin sisään menevänä on sähkö-Mini, siinä kun on priorisoitu ajofiilistä rangen kustannuksella aika kovalla kädellä mutta ilmeisen onnistuneesti. Täytyy varmaan käydä koeajamassa että onko siinä ohjaustuntumaa riittävästi, pitäisi siinä suhteessa olla sähkisten parhaimmistoa.
 

Leo

Aktiivinen jäsen
Mistä kohtaa? ;D Korkea ja painava ei ole ihan se mitä ensimmäisenä tulee urheilullisesta mieleen. Ainoa kaupasta saatava sähköauto joka nyt äkkiä tulee mieleen jotenkin vielä urheilullisen termin sisään menevänä on sähkö-Mini, siinä kun on priorisoitu ajofiilistä rangen kustannuksella aika kovalla kädellä mutta ilmeisen onnistuneesti. Täytyy varmaan käydä koeajamassa että onko siinä ohjaustuntumaa riittävästi, pitäisi siinä suhteessa olla sähkisten parhaimmistoa.
No joo totta tuo, pelkkää kiihtyyttä vain ajattelin tällä kertaa.
 

Jule

Vakionaama
Mulle tulee henkilöautoon selvästi alle 3000km vuoteen. Mulle ei tule työmatka-ajoa siihen lainkaan, eikä juuri muutakaan "arkiajoa".

Ehkä taksi voisi tullakin halvemmaksi, ei ole tullut laskettua, mutta silloin ei kyllä pääse liikkumaan kuin silloin kun taksaria kiinostaa, asiakaan aikatalun mukaanhan taksit ei enää kulje.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
No nuo laskurin käyrät kertoo... menee liian kauan kun kulut risteää.
Ehkä tilanne on nyt se jollain malleilla, mutta vielä joku aika sitten kohtuulisesti ajetun sähkiksen sai myytyä pois jopa ostohintaa kalliimmalla, mutta toki se kallis ostos piti jotenkin rahoittaa. Tuon meidän sähkiksen pyyntihinnat nettiautossa ovat nyt noin 4 tonnia alle sen, mitä siitä runsaat 4 vuotta sitten maksoin.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen

Olipa hyvä laskuri. Vähän kuitenkin skeptinen kuinka hyvin vastaa todellisuutta, mutta ehkä tuossa joku totuuden siemen. Sain lopputulokseksi, että sähkäri olisi jo kolmessa vuodessa kuitannu kaikilta osin edellisen dieselin. Ja vertailuksi otin tietenkin vastaavankokoisen, vastaavilla ominaisuuksilla ja muutoinkin mahdollisimman lähellä olevan vaihdokin eli tilanne, jossa olisinkin päättänyt nykyisen sähkärin sijasta vaihtaa omiin tarpeisiin sopivan uudemman dieselin.

Sen verran laskuri tietenkin hämää verrattuna tosielämään, että rahoituskulut puuttuivat, mutta omassa tapauksessa se lähinnä tuplaa tuon ajan, eli 6 vuotta olisi lähempänä todellisuutta. Mielestäni ihan hyvä suoritus. Ja sama tilanne kuin tuossa joku kirjoitti eli omalla aurinkosähköllä pystyy ajamaan käytännössä noin 4-5 kuukautta vuodesta. Tämä vuosi vielä ehkä vain 2-3kk, koska odottelen omaan järjestelmään sopivaa aurinkosähköä optimoivaa laturia edelleen saapuvaksi markkinoille.
 

HelaKammo

Vakionaama
Tuossa laskurissa huoltokulut ja ylläpito samat kummallakin. Ei sähkiksessä huoltoon juuri mene, kolme huoltoa ja jokaisessa yksi kupariprikka. Takuuna lisäsivät alennusvaihteen öljyä, desi lisää, totesivat lähteneen tehtaalta vajaana, eikä vuoda.

160€ huolto sisältää pesun ja yhden kerran myös BMS päivityksen.
 

roots

Hyperaktiivi
mutta vielä joku aika sitten kohtuulisesti ajetun sähkiksen sai myytyä pois jopa ostohintaa kalliimmalla
Kaikki varmaan ymmärtää että ei ole kestävää tuo, sähkis-kiimaisimmat ovat puutteessa lahjoittaneet rahaa joillekin myyjille.

Pitäispä vilkaista esim id3 ja id4 hintakehityksen jostain, kait noita senverran ajassa ja määrissä on liikkunut että käytettyäkin liikkuu.
 

Jule

Vakionaama
Jos on polttomoottoriauton huolto kallista merkkiliikkeessä, niin sähkärin huolto se vasta kallista onkin, kun suhteutetaan se siihen mitä autolle tehdään.

Mutta jos tuo ylen laskuri arpoo kummankin huoltokustannukset samaksi, niin siinä on kyllä selkeä virhe, kyllä sähkärin virallinen huolto-ohjelma on euromääräisesti huomattavasti edullisempi, sehän ei käytännössä sisällä vuosittain muuta kuin raittarin ja silmäilyä.
 

Jule

Vakionaama
Ja eiköhän sähkäreidenkin arvonalenemat ala seurata ihan normaaleja käyriä. Se että poikkeustilanne sai aikaan tilanteen jossa käytetyn auton hinta jopa nousi ei edusta mitään pidemmön aikavälin trendiä.
 

roots

Hyperaktiivi
Olipa hyvä laskuri. Vähän kuitenkin skeptinen kuinka hyvin vastaa todellisuutta, mutta ehkä tuossa joku totuuden siemen. Sain lopputulokseksi, että sähkäri olisi jo kolmessa vuodessa kuitannu kaikilta osin edellisen dieselin. Ja vertailuksi otin tietenkin vastaavankokoisen, vastaavilla ominaisuuksilla ja muutoinkin mahdollisimman lähellä olevan vaihdokin eli tilanne, jossa olisinkin päättänyt nykyisen sähkärin sijasta vaihtaa omiin tarpeisiin sopivan uudemman dieselin.
Ei nyt ihan saanu otetta mitä autoja verrattiin (mallit?), käytettyä dieseliä uuteen sähkikseen?
Mikähän auto, dieselvero rankaisee?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Ja eiköhän sähkäreidenkin arvonalenemat ala seurata ihan normaaleja käyriä.
Niin no mikä sitten on "normaali" Polttisten hinnat ovat käyttäytyneet melko rauhallisesti ja sitä kautta myös niiden arvoalenemat ovat olleet varsin ennustettavia. Vaan sähkärissä kun on erittäin nopeasti suurin harppauksin kehittyvää tekniikkaa, niin ennen kuin tuo tekniikka on vakiintunut, on odotettavissa melkoisiakin hinnan pudotuksia mikäli sähköautottomien halukkaiden määrä ei sitä paikkaa. Joku jos nyt vihdoinkin saa tuotantoon sen 1000km akun jonka lataaminen talvipakkasillakin on alta 10min homma, niin kuka enää haluaa nykyistä patteriautoa. Toki uutukaisen hintaero voi hetken aikaa ylläpitää sen käytetyn, wanhentuneen kysyntää, mutta tuokin on ohi menevä hetki kun myös kilpailijat alkaa pukkaa samanlaista über akkutekniikkaa ja näin sen uutukaisenkin myyntihinta alkaa laskemaan tarjonnan lisääntyessä.
 

roots

Hyperaktiivi
Niin no mikä sitten on "normaali" Polttisten hinnat ovat käyttäytyneet melko rauhallisesti ja sitä kautta myös niiden arvoalenemat ovat olleet varsin ennustettavia. Vaan sähkärissä kun on erittäin nopeasti suurin harppauksin kehittyvää tekniikkaa, niin ennen kuin tuo tekniikka on vakiintunut, on odotettavissa melkoisiakin hinnan pudotuksia mikäli sähköautottomien halukkaiden määrä ei sitä paikkaa. Joku jos nyt vihdoinkin saa tuotantoon sen 1000km akun jonka lataaminen talvipakkasillakin on alta 10min homma, niin kuka enää haluaa nykyistä patteriautoa.
Juurikin näin... nykysähkiksen omistamiseen liittyy tuo mainitsemasi riski joka jossain kohtaa iskee ennemmin tai myöhemmin.
Kyllä näistä yrittäjistä ehkä joku onnistuu joskus tai ainakin päästään paremmaksi:
 

Jule

Vakionaama
Niin no mikä sitten on "normaali" Polttisten hinnat ovat käyttäytyneet melko rauhallisesti ja sitä kautta myös niiden arvoalenemat ovat olleet varsin ennustettavia. Vaan sähkärissä kun on erittäin nopeasti suurin harppauksin kehittyvää tekniikkaa, niin ennen kuin tuo tekniikka on vakiintunut, on odotettavissa melkoisiakin hinnan pudotuksia mikäli sähköautottomien halukkaiden määrä ei sitä paikkaa. Joku jos nyt vihdoinkin saa tuotantoon sen 1000km akun jonka lataaminen talvipakkasillakin on alta 10min homma, niin kuka enää haluaa nykyistä patteriautoa. Toki uutukaisen hintaero voi hetken aikaa ylläpitää sen käytetyn, wanhentuneen kysyntää, mutta tuokin on ohi menevä hetki kun myös kilpailijat alkaa pukkaa samanlaista über akkutekniikkaa ja näin sen uutukaisenkin myyntihinta alkaa laskemaan tarjonnan lisääntyessä.
Akkutekniikassahan ei ole ikinä tapahtunut mitään ihmeellisempiä harppauksia, vaan kehitys on ollut aika lineaarista, joten se 1000km/10min akku kun tulee, niin se on tasaisen lineaarisen kehityksen tulos, eikä se siten tee vanhasta sähköautosta yhdessä yössä arvotonta.

Nuo uuden auton äkilliset reilut hinnanalennukset eivät sinänsä ole sähköautoon liittyvä juttu, vaan uuteen agressiiviseen toimijaan alalla liittyvä asia.

Euromääräisesti kalliimpi sähköauto kyllä menettää arvoaan nopeammin/enemmän, mutta tuohan pätee yhtälailla myös kalliimpaan polttikseen.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Akkutekniikassahan ei ole ikinä tapahtunut mitään ihmeellisempiä harppauksia, vaan kehitys on ollut aika lineaarista, joten se 1000km/10min akku kun tulee, niin se on tasaisen lineaarisen kehityksen tulos, eikä se siten tee vanhasta sähköautosta yhdessä yössä arvotonta.
Jotenkin vaan tulee mieleen noi sähkötyökalut, miten nopeasti Li-Ion ajoikaan ohi NiMh akkujen yli, vaikka ensialkuun olivatkin melko arvokkaita. Jossain vaiheessa vain tuli sitten se piste vastaan kun NiMh laitteet jäivät kauppojen hyllyihin, kukaan niitä enää halunnut edes isolla alennuksella. Ja auto sentään hankitaan 3...5 jotkut jopa 10v investointina ja tuona aikana elektroniikassa kyllä tapahtuu jo melko suuria.
 

Jule

Vakionaama
Jotenkin vaan tulee mieleen noi sähkötyökalut, miten nopeasti Li-Ion ajoikaan ohi NiMh akkujen yli, vaikka ensialkuun olivatkin melko arvokkaita. Jossain vaiheessa vain tuli sitten se piste vastaan kun NiMh laitteet jäivät kauppojen hyllyihin, kukaan niitä enää halunnut edes isolla alennuksella. Ja auto sentään hankitaan 3...5 jotkut jopa 10v investointina ja tuona aikana elektroniikassa kyllä tapahtuu jo melko suuria.
Ei se itse akkukehitys niin äkkiä tapahtunut. Osittain tosin työkoneissa tuo oli myös siksi niin jyrkkä muutos, kun se samoihin aikoihin saavutettiin tilanne jossa se akun tuotto oli riittävä. Vähän sama tilanne on sähköautoissakin tapahtunut kun siirryttiin lyijyakuista litium akkuihin. Ihan samoin kuin ne lyijyakkuiset sähköautot soveltuivat lähinnä johonkin hitaisiin kaupunkisiirtymiin ne nimh/nicd akkukoneet soveltuivat ruuvaamiseen, ei varsinaisen porakoneen korvaajaksi.

Tänpäivän sähköauto on edelleen toimiva laite, vaikka myyntiin tulisikin malli jossa range on 1000km ja latautuu 10min pikalaturilla. Nykyspeksillä ei tietenkään uusia enää saa silloin kaupaksi kuin selkeästi alhaisemmalla hinnalla.

E: itseasiassa tulipa mieleen että noissa akkukoneissakin ne kasvoivat aluksi liian tehokkaiksi siihen ruuvaus hommaan. Äkkiä tilanne oli se että tarjolla oli vain tehokkaita 18v koneita, joten sen vanhan 12nimh koneen teholuokkaan tuotiin nämä 10,8v (markkinoidaan 12v) pienet akkukoneet.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Ei nyt ihan saanu otetta mitä autoja verrattiin (mallit?), käytettyä dieseliä uuteen sähkikseen?
Mikähän auto, dieselvero rankaisee?
Ei vaan käytettyä sähkistä (1v vanha) käytettyyn dieseliin (1v vanha).
Ei varmaan saa otetta jos ei niitä kerro, mutta jos samoilla varusteilla vertailee vm 2022 Kodiaqia ja 2022 Enyaqia (neliveto ym. ym.) ja ottaa takkiin muistaakseni n. 150 L kontin koossa ja vetokyvyssä niin se oli lopputulos.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tuntuu lähinnä huvittavalta vaatimus sähköauton 1000km kantamasta, laitoin ABRP laskemaan reitin Pirkkalasta Ivaloon 1008 km. Aikaa sähkiksellä latauksineen 12 h 2 min. Siitä latausta 42 minuuttia.
Reititti Teslan latureille. Kärsämäki 6 minuuttia, Kempele 13 min, Rovaniemi 23 min. Ei siinä mitään syömään ehdi tai kahviakaan, vessakin tekee tiukkaa. Moni yöpyykin jo tuollaisella matkalla.

Kyllähän se iso range aina parempi on, sitä huolettomammin voi ajella kun ei ne laturit aina ole kunnossa ja vapaana.
 

jarkko_h

Vakionaama
Tuntuu lähinnä huvittavalta vaatimus sähköauton 1000km kantamasta, laitoin ABRP laskemaan reitin Pirkkalasta Ivaloon 1008 km. Aikaa sähkiksellä latauksineen 12 h 2 min. Siitä latausta 42 minuuttia.
Reititti Teslan latureille. Kärsämäki 6 minuuttia, Kempele 13 min, Rovaniemi 23 min. Ei siinä mitään syömään ehdi tai kahviakaan, vessakin tekee tiukkaa. Moni yöpyykin jo tuollaisella matkalla.

Kyllähän se iso range aina parempi on, sitä huolettomammin voi ajella kun ei ne laturit aina ole kunnossa ja vapaana.


Tuo ideaaliolosuhteissa. Peräkärry perässä ja siinä ahkiot, moottorikelkka, sisaiteltta ja ulkona -20C, niin tilanne aika eri jopa lyhyellä 500 km etapilla. Talvella jo lyhyt Rovaniemi Ivalo - Rovanieni keikka jopa ilman peräkärryä on vähän niin ja näin jos Ivalossa harrastusten vuoksi joutuu/pääsee parkkeeraamaan metsäautotielle ilman latausmahdollisuutta.

Tuli juuri tehtyä Teslalla eka sähköautoreissu Norjassa. Menee hyvässä kelissä, ja omat etunsa mutta dieselillä olisin ollut aikaisemmin perillä :)

Kaikilla voimanlähteillä on omat etunsa ja en pitäisi 1000 km kaikille voimanlähteille ja tarpeille huvittavana. Inarissa ambulanssikuski arvostaa sitä. Myös itse muutaman kerran vuodessa vaikka 90% ajosta menisi 200 km rangella.

Huvittavana pitäisin lähinnä osan nykyisten sähköautojen käytännön kantamia: uutena surkeita ja 10 vuoden ajon ja pikalatailujen jälkeen todennäköisesti paskoja. Onneksi uusia parempia malleja tulee koko ajan ja sähköautoilussa alkaa olemaan entistä vähemmän kompromisseja.
 
Viimeksi muokattu:

Esäätäjä

Vakionaama
Tuo ideaaliolosuhteissa. Peräkärry perässä ja siinä ahkiot, moottorikelkka, sisaiteltta ja ulkona -20C, niin tilanne aika eri jopa lyhyellä 500 km etapilla.

Tuli juuri tehtyä Teslalla eka sähköautoreissu Norjassa. Menee hyvässä kelissä, ja omat etunsa mutta dieselillä olisin ollut aikaisemmin perillä :)
Tietenkin tuo se parhaissa olosuhteissa, käytti laskuissa 16kwh/100km kulutuksena. Minulla ei ole mitään syytä tyrkyttää sähkistä kaikille, jos on talvieräretkeilijä ja tarvii vaikka tuollaisen varustuksen, kyllä sähköauto taitaa olla väärä valinta.

Mutta pointtina tuossa se että harva jyrää satoja kilometrejä tarvitsematta mitään taukoa. Jos tauot osaa järjestää latauksien mukaan ei dieseli juuri sen nopeampi ole. Mutta jos pidemmät lataukset menee autossa istuen, se on kyllä ajan haaskuuta.
 

jarkko_h

Vakionaama
Tietenkin tuo se parhaissa olosuhteissa, käytti laskuissa 16kwh/100km kulutuksena. Minulla ei ole mitään syytä tyrkyttää sähkistä kaikille, jos on talvieräretkeilijä ja tarvii vaikka tuollaisen varustuksen, kyllä sähköauto taitaa olla väärä valinta.

Mutta pointtina tuossa se että harva jyrää satoja kilometrejä tarvitsematta mitään taukoa. Jos tauot osaa järjestää latauksien mukaan ei dieseli juuri sen nopeampi ole. Mutta jos pidemmät lataukset menee autossa istuen, se on kyllä ajan haaskuuta.

Juur noin. Itsellä kova hinku sähkikseen, mutta joutunee vielä odottamaan 2-3 vuotta latausverkon ja mallien kehittymistä. Harrastusten vuoksi otan siihen asti kompromissin arkiajossa, johon sähkis sopisi itselleni paljon paremmin
 

Jule

Vakionaama
Tuo ideaaliolosuhteissa. Peräkärry perässä ja siinä ahkiot, moottorikelkka, sisaiteltta ja ulkona -20C, niin tilanne aika eri jopa lyhyellä 500 km etapilla. Talvella jo lyhyt Rovaniemi Ivalo - Rovanieni keikka jopa ilman peräkärryä on vähän niin ja näin jos Ivalossa harrastusten vuoksi joutuu/pääsee parkkeeraamaan metsäautotielle ilman latausmahdollisuutta.

Tuli juuri tehtyä Teslalla eka sähköautoreissu Norjassa. Menee hyvässä kelissä, ja omat etunsa mutta dieselillä olisin ollut aikaisemmin perillä :)

Kaikilla voimanlähteillä on omat etunsa ja en pitäisi 1000 km kaikille voimanlähteille ja tarpeille huvittavana. Inarissa ambulanssikuski arvostaa sitä. Myös itse muutaman kerran vuodessa vaikka 90% ajosta menisi 200 km rangella.

Huvittavana pitäisin lähinnä osan nykyisten sähköautojen käytännön kantamia: uutena surkeita ja 10 vuoden ajon ja pikalatailujen jälkeen todennäköisesti paskoja. Onneksi uusia parempia malleja tulee koko ajan ja sähköautoilussa alkaa olemaan entistä vähemmän kompromisseja.
Joo, toisaalta "polttoainekulut" ovat ihan ilmaisia verrattuna dieseliin, joten kyllä noiden hankaluuksien vastineeksi saa hyötyä.
 

Ton1A

Vakionaama
Idänmatkailu just muuttui helpommaksi ja puoli-ilmaiseksi, kun Tesla avasi tänään 12-paikkaisen superin Espoon keskuksessa. Lohjan ABC:lläkin on työt jo pitkällä, sinnekin tulee 12-paikkainen. Latausverkko kehittyi hurjaa tahtia viime vuonna, eikä tän vuoden tahtikaan näytä ollenkaan huonolta.

3 vuoden aikana en ole vielä kertaakaan käynyt niin kaukana, että olisin kaivannut menomatkalla välilatausta.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
En oikeastaan usko että autoihin ikinä tulee jotain 1000km akkuja - paitsi ehkä joihinkin matkamalleihin varusteoptiona, kuten isompien Volkkarien vaihtoehtoiset tankit. Akkutekniikan kehitys käytetään akun viemän tilan pienentämiseen ja auton keventämiseen. Ei keskimääräinen autoilija 1000km akkua mihinkään tarvitse - joten sellaista ei turhaan laiteta hintaa lisäämään.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ja eiköhän sähkäreidenkin arvonalenemat ala seurata ihan normaaleja käyriä. Se että poikkeustilanne sai aikaan tilanteen jossa käytetyn auton hinta jopa nousi ei edusta mitään pidemmön aikavälin trendiä.
Juu, mutta jos osoittautuu että joku malli on halpa pitää, akku kestää - niin sen normaali käyrä on aika loivasti halpeneva. Ja sellaisten joista tiedetään että akku menee vikatilaan vaikka ennen 150000km käyrä on sitten toisenlainen. Asiaan vaikuttaa aika vahvasti se minkälainen kolmansien osapuolien huoltoverkosto muodostuu - nythän useimmilla autoilla on vielä akku takuun piirissä.. Leaf taitaa olla suunnilleen ainoa joita on riittävästi jo takuun ulkopuolella ja niissähän akun fiksaus alkaa kolmesta tonnista - ei kolmesta kymmenestä.
 

Sukke

Aktiivinen jäsen
Meillä valikoitui uusi sähköauto päivittäisen työmatkan taittamiseen. Kilometrejä tulee luokkaa 20-25 tkm vuodessa. Vaihtoehtona oli muutaman vuoden ajettu polttomoottoriauto. Kaupassa kohtasi sopivasti vanhan auton hyvitys, alennukset, hankintatuki ja hyvin edullinen rahoitus. Muistelen, että laskeskelin kustannuksia monelta kantilta ja sähköauto osoittautui järkeväksi valinnaksi.

Riskejä kustannusten puolesta suuntaan tai toiseen tuo polttoaineen / sähkön hinta ja auton arvo seuraavassa vaihdossa.
 

harb

Aktiivinen jäsen
Idänmatkailu just muuttui helpommaksi ja puoli-ilmaiseksi, kun Tesla avasi tänään 12-paikkaisen superin Espoon keskuksessa. Lohjan ABC:lläkin on työt jo pitkällä, sinnekin tulee 12-paikkainen. Latausverkko kehittyi hurjaa tahtia viime vuonna, eikä tän vuoden tahtikaan näytä ollenkaan huonolta.

3 vuoden aikana en ole vielä kertaakaan käynyt niin kaukana, että olisin kaivannut menomatkalla välilatausta.

Mä kyllä ihmettelen että miksi Tesla on Lohjalle halunnut pystyttää SC:n. Espoo ja Paimio ovat kuitenkin niin lähellä että olisivat voineet viedä noi Lappiin tai Itä-Suomeen.

Ei tule mitään skenaariota mieleen et haluais tuolla mieluummin käydä. Tai ehkä jos Tampereen suunnasta käy Hangossa tms.

Oikeastaan ainoa järkevä syy on että tuo on sovittu ennen Espoota.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Kyllähän se iso range aina parempi on, sitä huolettomammin voi ajella kun ei ne laturit aina ole kunnossa ja vapaana.
Se on juuri näin.
Onneksi uusia parempia malleja tulee koko ajan ja sähköautoilussa alkaa olemaan entistä vähemmän kompromisseja.
Sehän siinä onkin, missä kohtaa nuo on jo riittävän pitkällä, jotta se kehityskaari alkaa jo hidastumaan, mitään kovin uutta ei enää kekstiä? Saisinko vuoden päästä samalla rahalla paremman taikka tämän nyt valitsemani halvemmalla? Polttisten ohdalla usein se hinta vain nousee vuosi vuodelta, patteriautojen on tultava alaspäin, joten tilanne on hyvinkin erilainen.
Mutta pointtina tuossa se että harva jyrää satoja kilometrejä tarvitsematta mitään taukoa.
Siinähän se onkin, harva sitä ja suurin osa tätä. Mutta loppupelissä ainakin itseäni kiinnostaa vain ja ainoastaan tuo oma napa, miten esim. nyt vaikka se patteriauto oikeasti sopisi meikäläisen tarpeisiin vs. paljoko siihen joutuu panostamaan jotta sellaisen ylipäätään saisi.
Juur noin. Itsellä kova hinku sähkikseen, mutta joutunee vielä odottamaan 2-3 vuotta latausverkon ja mallien kehittymistä.
Kyllä sitä orastavaa hinkkua tuo Tesla Model Y tässä itselläkin jo herättelee, vaan vielä se ei ole resujen puolesta mahdollinen ja yhä joutuisi melko isojakin kompromisseja tekemään vs. tuo nykyinen polttis. Joten ootellaan, onko se 2-3v vaiko kenties 5v, we'll see.
Akkutekniikan kehitys käytetään akun viemän tilan pienentämiseen ja auton keventämiseen.
Tod.näk. juuri näin. Lisäksi jos vielä keksitään pienentää tuota kulutusta, päästään sinne 10kWh/100km tai jopa alle muutennkin kuin vain protoissa, niin yhä pienempi akku riittää sellaiseen ihan inhimilliseenkin rangeen, jopa as.vaunu perässä. Tosin pienempi range taas edellyttää tiheämpää latausverkkoa ja nopeampaa latausta. Ja vaikka siinä latauksessa ei 15min pidempään menisikään, niin onhan se logistisesti aika tympeetä 100...150km välein tehdä tuollainen pakollinen stoppi as.vaunu persiissä. Arkiajossa ja kotilaturilla toki taas ihan eri tilanne, mutta jos tuollainen patteripeli tulee talon ainoaksi autoksi, niin on sillä onnistuttava hiukka muutakin kuin vain ne muksut päiväkotiin ja ruokakaupassa käynti, jotkut vetelee joskus niillä autoillaan jopa as.vaunuja.
 

pamppu

Vakionaama
Mä kyllä ihmettelen että miksi Tesla on Lohjalle halunnut pystyttää SC:n. Espoo ja Paimio ovat kuitenkin niin lähellä että olisivat voineet viedä noi Lappiin tai Itä-Suomeen.

Ei noita aina kannata ajatella siltä kantilta että on ajettu Turku-Helsinki tai päinvastoin. Eihän siihen väliin useimmat autot laturia tarvi lainkaan. Mutta jollain voi olla vaikka kasitietä takana vähän enemmän ja Lohjan hujakoilla 300-400km täynnä ja haluaisi patteriin virtaa ennenkuin pujahtaa Helsingin ruuhkiin. Tai toisinpäin on lasketellut jostain itäsuomesta motaria pitkin Helsingin ohi (kuka sinne nyt haluaisi mennä), Lohjalta patti täyteen ja kotia kohti.

On se vaan hyvä että niitä vaihtoehtoja on 50km välein, jotta kaikille löytyy optimi ja myös varanumero jos se tavoiteltu onkin rikki.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ei noita aina kannata ajatella siltä kantilta että on ajettu Turku-Helsinki tai päinvastoin.
Sitä paitsi tuo seutu on pääkaupunkiseutulaisten tiheää mökkialuetta. Mökkiläiset käyttävät autojaan mökkipaikkakunnalla muutoinkin kuin ajamalta talviasunnolta mökille ja takaisin. Mökeillä jopa käy vieraita hiukan kauempaa ja mökkiläisetkin vierailevat hiukan kaeummaskin -- jopa peräkkäisinä päivinä. Vaikka mökillä on sähkötkin, latausnopeudessa voi noissa tilanteissa tulla pullonkauluja. Isot huoltoasemakeitaat toimivat laajalti myös lähialueidensa ostosparatiiseina. Paikka on myös mitä mainioin välitauspaikkana sellaisille kummajaisille, jotka ajavat muuta reittiä kuin pelkkä Helsinki-Turku, vaikkapa Kouvolan-Lappeenrannan-Mikkelin-Heinolan-hujakoilta Naantalin ja Turun satamiin hyviä teitä pitkin (pääosan matkasta moottoritietä).

Asiakkaiden määrä tuolla on mm. ravintolapuolella välistä suorastaan ällistyttävä.
 

Jule

Vakionaama
En usko että pikalatausasemalle valtavaa kysyntää varsinaisella mökkipaikkakunnalla on, pl alueet jossa on saarimökkejä. Jos mökillä on sähköt, niin helpompaa se auto on siellä ladata.
 
Back
Ylös Bottom