On sähköautossa toki tasauspyörästö ja alennusvaihde, joissain myös varsinaisia vaihteita. Varmasti voi vaihtaa öljyt jos tahtoo.
Itse asiassa sähkäreissä ei ole tasauspyörästöä vaan ns. "avoin diffi" joka sallii saman akselin renkaille eri pyörimisnopeudet.
Vaihteita ei ole muissa kuin Porche Taycanissa ja Audi e-tron gt:ssä jotka perustuvat samaan platformiin. 2 vaihteinen ilman mahdollisuutta vaihtaa itse.
Öljyjä ei ole mitään tarvetta vaihtaa itse, eikä kannata mennä ronkkimaan, ettei vaikuta takuisiin. Esim. Teslalla akun ja voimalinjan takuu 8v/ 192000km.
Tietysti, jos ostaa tuota vanhemman niin voi ropata niin paljon kuin haluaa. Tesla diy ryhmässä on vanhoja ässiä jota porukka itse huoltaa ja näyttää olevan aika helppoa ja hommaa polttiksiin verrattuna. Takuun alaisiin autoihinkin saa tehdä pieniä huoltoja itse ja Teslalla on oikein kuvallinen ohjemanuaali niitä varten.
Itsekin olen autoja harrastunut usemman kymmenen vuotta. Toista vuotta on menty nyt sähköllä ja sinä aikana on ajatusmaailma kyllä muuttunut. Nykyään sitä ihmettelee, että minkä helv. takia kukaan enää valmistaa tai haluaa ostaa polttiksia, koska ne ovat niin monimutkaisesti kasattu ja sisältävät järjettömän määrän hajoavia ja huollettavia osia.
Ensin meillä oli e-golf jossa on valohuolto ohjelma kerran vuoteen, kustannus n.220€. Eli maltilliset huoltokulut, mutta huollossa pitää käyttää takuiden vuoksi. Nyt on Tesla model 3 ja huollossa ei tarvitse käyttää koskaan, jos vikoja ei ole. Huollossa käyttämättömyys ei vaikuta takuuseen millään lailla. Pienet huollot hoituu tilaamalla kännykkä sovelluksella korjausmies omaan kotipihaan.
Parasta sähköautoon siirtymisessä on ollut, että voi keskittyä ajamiseen sen sijaan, että pitää esim. huomioida nesteiden lämpötiloja yms. sekä tietysti todella halvat käyttö ja ylläpitokulut.