Huomioitko vakuutushinnan vaikutuksen?
Minulla ainakin vakuutus nollasi sähkiksen polttoainesäästöt, kun ei tule ajettua tarpeeksi (sillä).
Totta kai auton kokonaiskulut on huomioitava....
Mulla nousi vakuutusmaksu edellisestä polttiksesta n. 50€/v, nykyiseen sähkikseen. Kaksi autoa taaksepäin olevaan polttikseen verrattuna vakuutus on n. 250€/v vähemmän nykyisessä sähkiksessä. Kaikki mainitut autot markkina-arvoltaan 15t€ sisällä toisistaan ostohetkellä ja kaikki ostettuna n. 1v ikäisenä ja 10-20tkm ajettuna.
Samalla muuttui polttiksen joka vuotinen huoltokustannus muotoon; 200-400€ joka toinen vuosi sähkiksellä, kun se polttiksella oli välissä 300-700€ (pieni/iso huolto) siis joka vuosi.
Verotus muuttui luokkaa kymppejä vuodessa. Nykyisessä sähkiksessä on isot vanteet ja leveähköt "performance" renkaat eli mikäli minun omistuksessa tulisi eteen uuden setin hankinta, niin tästä tulisi joitain satasia lisäkuluja verrattuna, mitä edellisellä polttiksella vastaava toimenpide.
Säästö minun kohdalla kokonaistasolla (nykyisellä ajomäärällä) on n. 3000-3500€/v. verrattuna edelliseen polttikseen. Jollain voi olla 10000€/v ja jollain voi olla kalliimpaa sähköllä ajaminen. Siksi se pitääkin katsoa ja laskea omalla kohdalla ja käyttää sitä yhtenä päätökseen vaikuttavana tekijänä (olettaen, että kustannukset on yksi asia, mikä kiinnostaa edes).
Eihän näitä koskaan huomioida nettikeskusteluissa. Keskusteluissa on vain se ruusuinen puoli yleensä esillä. Mutta
@jmaja oli kyllä kohtuu tasapainoinen viestissään. Sitten kun nämä siniseen taittavat tai täysin mustat (tai mustavalkoiset) lasit otetaan pois päästä, niin nähdäänkin, että on kaksi teknologiaa, joilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Muskikin touhuaa toisaalla polttamisen parissa (raketit) ja toisaalla akkujen parissa (autot). Varmaan jossain joku huutaa, että kuuhun olis paljon puhtaampi mennä akkukäyttöisellä.
No itse kyllä olen objektiivisesti tässä yrittänyt keskustella, enkä missään vaiheessa ole väittänyt, että sähköauto olisi vaikka joka asiassa parempi kuin polttis tai että se olisi oikea ratkaisu jokaiselle. Jos jotain olen, niin enemmän bensalenkkari kuin sähköhifistelijä, mutta faktojen edessä on pakko myös yrittää pysyä realistisena. Mielestäni se on sitä "lasit pois päästä" meininkiä. Olen yrittänyt enemmänkin korostaa, että jokainen tehköön oman valintansa, mutta samalla oikoa mielestäni "Esson baari" -juttuja, jota välillä viljellään suuntaan jos toiseen.
On tärkeätä, että ymmärtää molempien vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet ja sen perusteella tekee itselleen sopivan ratkaisun, tämä lienee selvää.
Jos saisin yhtä suorituskykyisen, varustellun ja käyttökustannuksiltaan edullisen polttiksen, kuin nykyinen sähkis, niin vaihtaisin vaikka heti. Tässä tapauksessa jäljelle jäisi hyödyiksi teoriassa päästöttömyys ajon aikana, hiljaisuus (moottoriäänen osalta) ja välitön kaasunvaste, näitä asioita en taas itse arvosta niin paljon, että ottaisin sähköauton heikkoudet näitä vastaan rasitteeksi. Joku toinen taas painottaa eri tavalla.
Voidaan myös jutella sähköauton heikkouksista, jos koetaan, että tälle on tarvetta.
Toisin sanoen; ei sähköauto ole mikään ihmeidentekijä, joka on kaikilla tavoin, joka tilanteessa parempi kuin vastaava polttis, jos tämä nyt jollekin oli vielä epäselvää.