Keskustelua sähköautoista

anders

Vakionaama
Ja lidari (jota en edes esittänyt syynä) ei kelvannut, niin vedit hatusta mieleisemmän, eli suorituskyvyn?

En ehkä mieluisimpaa, mutta omakohtaiseen kokemukseen perustuen loogisimman.

Toki jos listaa kaikki meillä myynnissä olevat lidarilla varustetut automallit, antaa lista toisen datapisteen.

edit. olihan tuossa linkatussa artikkelissä jopa spekuloitu jotain samansuuntaisesti:

Arvioitiin myös, että yhden polkimen ajotila ja välitön vääntö voivat tehdä nopeammista sähköajoneuvoista alttiimpia onnettomuuksille.

Lidaria ei artikkelissa mainittu.
 

anders

Vakionaama
Tai sitten se loogisin, ;-). Sähköautoilijat (joukkiona) ovat vain huonompia kuskeja.

Voi olla, mutta ei ole esittää todistetta tästä.

Minun hypoteesi on että ovat samaa sakkia ajotaidoiltaan kokonaisuudessaan, mutta tietyt muutenkin ja muista syistä kuin ajotaidosta onnettomuuksille alttiimmat osajoukot saattavat kyllä olla yliedustettuina.

Toki jos ajotaitoa tarkastellaan laajemmin ja siihen katsotaan riskienhallinta, niin sitten voi hyvin olla näinkin.
 

bungle

Vakionaama
onnettomuuksia olevan enemmän määrään ja ajosuoritteeseen suhteutettuna.
Eikun nimenomaan kertoi, että sähköautoilijoilla oli enemmän onnettomuuksia vaikka ajoivat vähemmän. Mutta varmasti ryhmän sisällä voi kilometrimäärä korreloida jotenkin riskiin. Tosin epäilen edelleen, että porukka on nuorempaa (kuin verrokissa) ja näin ollen riskialttiimpia huonompia kuskeja.
 
Viimeksi muokattu:

bungle

Vakionaama
Eikös jossain ollut juttua että esim. Teslassa ei lidaria olisi, ei edes niissä tehokkaimmissa, vaan vastaavaa toiminnallisuutta olisi haettu ihan vain kameroilla :hmm:
Oli joo. Tai Tesloissa kai oli lidareita, mutta halusivat säästää käyttämällä vain kameraa. En tiedä nykytilaa. Yksinkertaiselle sähköautolle voisi olla jonkinlainen markkina, mutta enemmän on enemmän aina automaailmassa. Osittain lainsäädännön takia.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Oli joo. Tai Tesloissa kai oli lidareita, mutta halusivat säästää käyttämällä vain kameraa. En tiedä nykytilaa. Yksinkertaiselle sähköautolle voisi olla jonkinlainen markkina, mutta enemmän on enemmän aina automaailmassa. Osittain lainsäädännön takia.
Lähtihän niistä noi parkkitutkatkin, usein toimii, useimmiten ei.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Oli joo. Tai Tesloissa kai oli lidareita, mutta halusivat säästää käyttämällä vain kameraa. En tiedä nykytilaa. Yksinkertaiselle sähköautolle voisi olla jonkinlainen markkina, mutta enemmän on enemmän aina automaailmassa. Osittain lainsäädännön takia.
Musk jonkun tiedon mukaan lausui, että jos ihmisen näkö riittää ajamiseen pitää monipuolisen kameravarustuksen kelvata myös.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Arvioitiin myös, että yhden polkimen ajotila ja välitön vääntö voivat tehdä nopeammista sähköajoneuvoista alttiimpia onnettomuuksille.
Ei tarvitse olla erikseen nopeampi sähköauto - ne ovat kaikki tässä suhteessa paljon nopeampia kuin polttikset sillä matkavaihteella. Mikäs sen hauskempaa kuin kaistanvaihtotilaisuuksien nopea hyödyntäminen vaikka kehä III:lla isovarvasta vähän heilutellen. Siihen riittää e-upin 60kW aivan mainiosti.. ei onnistu välin kiinnikurominen vaikka jossain tuusulanväylän liittymässä, vaikka jostain syystä tuo kottero sellaista yritystä aiheuttaa. Toki siinä välillä torvi soi kun kuski sitä yrittää mutta myöhästyy surkeasti. Voisihan siinä saada jonku yrittäjän peräänsä jos yhtäkkiä kiihtyvä polttis jostain ilmestyisi, mutta eipä ole näkynyt - se vaatisi nykyautoilla että kuskilla on joku moottorin tehoalueella pitävä vaihde valmiiksi valittuna.
 

Husky

Vakionaama
Joo, ei kai sähköautoissa tarvisi ulkonäkösyistä olla leveitä renkaita, kun eivät ole "jatkeita" ja muutenkin ulkonäkö muodoton mulkosilmäalien eikä auto, että niitä ostetaan ympäristösyistä kukkakedon somisteeksi eikä automaisista ulkonäkösyistä. Automiehille ja mopoilijoille muuten tunnetusti pakoäänet ovat tärkeä tekijä, niin tuokin vedettävä viemäristä alas ympäristösyistä.

Tältä ne näyttävät:

img_3014_renamed_29979.jpg


Meillä taitaa rajoitus olla neljä tonnia, mutta esim. jenkeissä samanlaisia on n. 10000 kiloon saakka. Taitaa toki kymppitonnissa olla jo triplateli yleensä, muttei aina.

Ei ole renkaan leveys juurikaan yhteydessä kantavuuteen. Rakenne toki eri. Mutta HA-käytössä ei ongelma.
Kuvassasi sentäs renkaat isolla R:llä. Omassa trailerissa pelottavat pilipalirenkaat paljon pienemmällä halkaisijallakin (jää korkeutta lastille paremmin). Ja vähänkin tiukemmassa käännöksessä eturenkaat vääntyy 5cm vanteella ja takarenkaat 5cm toiseen suuntaan. Ihmettelen etteivät pihauta joka käännöksessä ilmoja pellolle. Lisäksi 3.5bar paineellakin pullistuvat ihan helkutisti kuorma päällä.

"Kantavuutta" varmaan oltava 800kg per pilipalirengas, kun traileri itsessään 700-800kg ja kantavuutta 2500kg luokkaa. Katsurikin kiinnitti huomiota kerran ja 10min selvitteli kantavuuksia. Renkaat kun täytyy olla max kantavuuden mukaan eikä sen mukaan mitä kuskaa.
 

bungle

Vakionaama
Ei tarvitse olla erikseen nopeampi sähköauto - ne ovat kaikki tässä suhteessa paljon nopeampia kuin polttikset sillä matkavaihteella

Näin tässä Toyota henkilöautoluokassa. Koenigseggillä jotain sähkövispilää tai hybridiä, mutta jos haluaa päästä kunnolla, niin polttis se on valittava. Sitä se laihdutuskuuri teettää. Sama homma kaikessa moottoriurheilussa. Sähkövispilällä ei vaan oikein pääse.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Näin tässä Toyota henkilöautoluokassa. Koenigseggillä jotain sähkövispilää tai hybridiä, mutta jos haluaa päästä kunnolla, niin polttis se on valittava. Sitä se laihdutuskuuri teettää. Sama homma kaikessa moottoriurheilussa. Sähkövispilällä ei vaan oikein pääse.
Ero onkin juuri siinä, että autourheilussa polttis pidetään vaihteilla sillä alueella jossa niitä hevosvoimia olisi tarjolla - kun taas siviiliajossa meno on optimoitu polttoainetalouden mukaan eikä siihen tarkoitukseen optimoitua koneistoa saa tekemään juurikaan mitään siinä ajassa jota joku kaistanvaihto liikenteessä kestää. Ei auta edes käsivaihteet ja lippalakki - ihminen on myös aivan liian hidas, sähkis meni jo.

Autourheilussakin sähkis kyllä pesee polttikset - jos ei tarvitse kovin kauan ajella. Pitempään ajoon kelpaava akku painaa vielä ihan liikaa.
Esmes volkkarin ID.R on kiertänyt Nordschleifen aikaan 6.05.03.
 

Leo

Aktiivinen jäsen
Kyllä se Bugatin ja vastaavien bensahirmujenkin 100L tankki tyhjenee 12 minuutissa kun 400kmh mittarissa :D
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Sepä se. Kuinka kauan voi Teslalla ajaa autobahnia ns. tallapohjassa. Muutaman minuutin?
Tesla on parantanut. Ensimmäisillä S-malleilla ei päässyt kahta ratakierrosta ennenkuin akku kuumeni ja meno hyytyi suojauksiin, mutta en ole nähnyt mitään siitä missä vaiheessa nyt alkaa tapahtua - veikkaan että kaikki hyytyvät suojauksiin ennenkuin akku tyhjenee. Poikkeuksena ehkä joku Porsche jossa tätä puolta on ehkä ajateltu toisin.
 

Leo

Aktiivinen jäsen
Suosittu Model 3 kuluttaa kesäkelillä 50kwh/100km kun ajetaan 200km/h nopeudella. Ei oikein hyvä autobaana auto Saksaan jos pidempää matkaa aikoo luikauttaa menemään.
 

Husky

Vakionaama
Kyllä se Bugatin ja vastaavien bensahirmujenkin 100L tankki tyhjenee 12 minuutissa kun 400kmh mittarissa :D
Mielenkiintoinen aspekti. Olen ajatellut ettei mikään hevillä voita veden kyntämistä, mutta saman painoluokan vene viekin vain 100L tunnissa teholla 250hp. Nopeus eri mutta mahtaako 400kmh autolla juuri enempää tehoa vaatia :hmm:
 

Husky

Vakionaama
Suosittu Model 3 kuluttaa kesäkelillä 50kwh/100km kun ajetaan 200km/h nopeudella. Ei oikein hyvä autobaana auto Saksaan jos pidempää matkaa aikoo luikauttaa menemään.
Se on aina automiehelle sykähdyttävää ajaa bahnalla yli 200 ja peilistä katsella koska pitää poistua oikealle kaistalle.
Minkähänlaista se olisi kihisyttää akkua ja kondensaattoria siellä...ehkä sähkömiehen unelma...akuissahan se hyvä puoli ettei tarvii jatkoroikkaa vetää perässä :hmm:
 

KsK

Aktiivinen jäsen
Se on aina automiehelle sykähdyttävää ajaa bahnalla yli 200 ja peilistä katsella koska pitää poistua oikealle kaistalle.
Minkähänlaista se olisi kihisyttää akkua ja kondensaattoria siellä...ehkä sähkömiehen unelma...akuissahan se hyvä puoli ettei tarvii jatkoroikkaa vetää perässä :hmm:
Onhan se ihan makeeta hetkellisesti, useamman kerran siellä ajaneena, itsestä ainakin. Urheiluautoillakaan ei ole kivaa ajaa pitkää matkaa tuota vauhtia sen enempää kun jollain peruskärryllä, joka tärisee huutaa ja veivaa siinä vauhdissa. Hetkeksi tai kerran pari voi olla kiva hakea ne "huiput". Paras vaihtoehto olisi edustusluokan sähköauto, kunhan tekniikka antaa myöden vaikka painaa 300-400km yhdellä latauksella tuota 200km/h keskivauhtia. Siihen saakka kunnes tuo sähköauto on todellisuutta, niin ylivoimaisesti paras, millä itse olen Saksassa matkaa ajanut on BMW 740D, hiljainen, eleetön, mukava ja ei huuda kone koko ajan vaikka vauhti olisi jatkuvasti >150km/h.
Sepä se. Kuinka kauan voi Teslalla ajaa autobahnia ns. tallapohjassa. Muutaman minuutin?
Aika paljon pidempään kuin muutaman minuutin, täydellä akulla varmaan jotain luokkaa 75-100km eli about 20-30min. riippuen tietysti monista tekijöistä. Suoritus laskee ajan myötä (jossain malleissa dramaattisestikkin), mutta niin käy toki polttiksellekin. Referenssinä BMW M3:llani autobahnalla ajoin aikoinaan Berliinistä Nurnbergiin ja kaupunkien ulkopuolilla (eli A9 tiellä) keskinopeudella 186km/h kulutus oli luokkaa 35l/100km eli range oli vajaat 200km täydellä tankilla (63L) eli ei silläkään ajettu kuin vajaan tunnin kerralla.
Toki tankkaus on nopeampaa kuin lataus edelleen.

Esim. Kia EV6 ja/tai Hyundai Ioniq 5N pystyy ajaan lähes ilman mitään kompromisseja kaksi kierrosta putkeen Nordschleiffea, tuon on jo 99% polttiksilla mahdottomuus eli homma etenee.

Jos nyt suomalaisella on tarve "supercruisata" eli ajaa keskivauhtina yli 200km/h, niin sitten sähköauto ei ole hyvä valinta vielä nykyisellään vaan jokin iso premium luokan Saksalainen polttis lienee se oikea valinta jo monesta syystä. Jos on tarkoitus Suomessa ajaa suunnilleen edes lain mukaan, niin sähköauton suorituskyky on ylivoimainen jokapäiväisissä tilanteissa ja sen vaatimuksissa. Samaan aikaan se on myös huomattavasti edullisempi kustannuksiltaan (pl. hankintahinta, jos budjetti on <30t€ vielä toistaiseksi).

Toisaalta, jos uudehko teknologia aiheuttaa tuntemuksia, on tarve ajaa jatkuvasti 300km+ (talvellakin) putkeen ilman kusitaukoa, vetää koko suvun klapit Hangosta Rovaniemeen kusematta putkeen, vetää toistuvasti 2000kg+ kuormia, ei ole mahdollisuutta kotilataukseen ja/tai budjetti on <30t€, niin sähköauto ei ole vielä tässä vaiheessa luultavasti sopiva valinta. Jos edellä olevat ehdot ei kosketa, niin kannattaa ainakin vahvasti harkita sitä sähköautoa vaihtoehtona avoimin mielin ja tehdä omat laskelmat asian suhteen, eikä miettiä Esson baarin puheita (sen enempää puolesta kuin vastaan).

Jokaisen kannattaa ajaa sillä, mikä miellyttää ja antaa muiden ajaa rauhassa sillä mikä heitä miellyttää.

EDIT: Sen vielä toki lisään, että se buumi mikä tässä oli parisen vuotta, että ihmiset, jotka osti normaalisti Skoda Octavian luokkaa 25-30t€, ostivat sen 60-70t€ Teslan max rahoitusajalla ja mahd. isolla vikalla erällä, koska: "Tämä on niin edullinen ja maksaa itsensä takaisin", on aivan älytöntä ja kostautuikin pahasti. Jos tarkoitus on perustella hankintaa kustannuksilla on ostettavien vaihtoehtoisten käyttövoimien oltava hankintahinnaltaan edes jokseenkin vastaavanlaisia ja pitäisi olla realistinen oman talouden suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Leo

bungle

Vakionaama
Jos tarkoitus on perustella hankintaa kustannuksilla on ostettavien vaihtoehtoisten käyttövoimien oltava hankintahinnaltaan edes jokseenkin vastaavanlaisia ja pitäisi olla realistinen oman talouden suhteen.
Tämä viimeinen editti sisälsi sen olennaisen keskivertosuomalaiselle: ostaako budjettiin sopiva käytetty japanilainen viidellä tonnilla ja pelkällä liikennevakuutuksella, vai reilusti velkauunoilemaan.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Mun vene kuluttaa vain reilun litran tunnissa kun matkanopeus on 18 km/h luokkaa.
Tota en ihan heti usko. 13 km/h eli reilut 6 solmua olisin vielä voinut niukasti uskoa. Mun (purje)vene menee vajaalla 2 l/h 6 solmua, mutta 7 solmua vaatii jo n. 4 l/h. Erittäin harvassa ovat vähemmän kuluttavat moottoriveneet noilla vauhdeilla.
 

KsK

Aktiivinen jäsen
Tämä viimeinen editti sisälsi sen olennaisen keskivertosuomalaiselle: ostaako budjettiin sopiva käytetty japanilainen viidellä tonnilla ja pelkällä liikennevakuutuksella, vai reilusti velkauunoilemaan.
Kyllä, mutta tämä ei ole sähköauto vs polttis kysymys. Yhtä lailla olisi älytöntä ostaa se 60t€ polttis Mersu, jos oikeasti budjetti pitäisi olla 5t€ Toyota. Toki kuten sanoinkin joillain ihmisillä meni laput silmille tässä asiassa, koska "sähköauto on niin edullinen käyttömaksuiltaan", mutta tämä on päätöksentekoon liittyvä ongelma, ei käyttövoiman ongelma.

Ehkä se oli joillekin hyvä "tekosyy" törsätä yli omien varojen, koska pystyi itselleen muka perustelemaan, että "hyvä sijoitus, kun säästää pitkällä ajalla", joka on tietysti ihan huuhaata isoilla hankintahintojen eroituksilla ja sen uudemman auton arvonpudotuksella vs se vanha ruoska.
 

Arisoft

Vakionaama
Tota en ihan heti usko. 13 km/h eli reilut 6 solmua olisin vielä voinut niukasti uskoa. Mun (purje)vene menee vajaalla 2 l/h 6 solmua, mutta 7 solmua vaatii jo n. 4 l/h. Erittäin harvassa ovat vähemmän kuluttavat moottoriveneet noilla vauhdeilla.
Kyllä sitä muutkin on ihmetelleet mutta totta se on. Tarkkaa kulutusta en ole mitannut, mutta tankki on vain 12 litrainen ja sillä on voinut ajaa esim. 7 tuntia eikä se ole vielä tyhjä sen jälkeen. Noin 8 litraa ehkä mennyt siitä, niin se tekee sen reilun litran tunnissa. No, vene painaa vain 60kg moottoreineen ja plaanaa helposti vaikka on kaksi henkilöä kyydissä. Ehkä se selittäää...
 

kimmok

Vakionaama
En muuta tiedä mutta kun asun 20km mistään keskuksesta niin vaaleanpunainen Toyota Yaris 1.3l ja suzuki hayabusa 1.3l.
On aika hyvä kombo.
Ja jos talvella on Pakki liikkua niin ottaa ns.työkelkan tai sit vähän sporttisemman.
Ei kertaakaan ole ollut mopon takana roikkujia ei mopoja ei autoja on se niin ruma.
 

jmaja

Hyperaktiivi
No, vene painaa vain 60kg moottoreineen ja plaanaa helposti vaikka on kaksi henkilöä kyydissä. Ehkä se selittäää...
Joku kumivene 3 hv tai isommalla 4T-moottorilla puoliteholla? Tai oli mullakin lapsena vene, joka kulki 4,5 hv koneella 15 solmua. Mutta ei tainut plaanata kahdella aikuisella.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
EDIT: Sen vielä toki lisään, että se buumi mikä tässä oli parisen vuotta, että ihmiset, jotka osti normaalisti Skoda Octavian luokkaa 25-30t€, ostivat sen 60-70t€ Teslan max rahoitusajalla ja mahd. isolla vikalla erällä, koska: "Tämä on niin edullinen ja maksaa itsensä takaisin", on aivan älytöntä ja kostautuikin pahasti. Jos tarkoitus on perustella hankintaa kustannuksilla on ostettavien vaihtoehtoisten käyttövoimien oltava hankintahinnaltaan edes jokseenkin vastaavanlaisia ja pitäisi olla realistinen oman talouden suhteen.
Siinähän pitää sitten jo pikkasen ajellakin, jos meinaa tuon 30k€ (+rah.kulut) säästää sillä sähkiksellä pelkillä polttoainekuluilla sanotaan nyt vaikkapa 5v aikana. Olisi mielenkiintoista nähdä nämäkin excelöinnit, miten ihmeessä tuo on saatu mukamas jollain tapaa kannattavaksi :hattu:
 

bungle

Vakionaama
Kyllä, mutta tämä ei ole sähköauto vs polttis kysymys.
On se tällä hetkellä, koska viidentonnin sähköautoa, jos onkin olemassa, ei ehkä kannata kuitenkaan ostaa. Mutta tuntuu etenevän toi sähköpuoli, joten myöskään uutta ei kannata ostaa (saa toki, muttei taloudellisesti perusteltavissa). Rangea tulee lisää ja hinnat tippuu. Niin kauan kuin tätä tapahtuu (nykyisellä tahdilla), ei myöskään kauhea kiire hypätä mukaan. Monen kannattaakin odottaa asian kypsymistä. Nyt on vielä raakoja marjoja tarjolla (mkl. infra). Toki iso osa nykysin, varsinkin uusista, on liisareita, mikä voi olla tässä tilanteessa ihan ok, jos pakko päästä uuteen kiinni. Ja kuten aina näissä ”näin minä tekisin”, niin loppuun ”jokainen tekee kuten tahtoo”.
 
Viimeksi muokattu:

Luukku

Vakionaama
Sähköautokeskusteluja seuranneena tulikin mieleeni kysymys, että mitä ominaisuuksia pitää sähköautossa olla, jotta ostokynnys ylittyy? Uudessa tai käytetyssä. Vieläkö "yhdellä istumalla Lappiin peräkärryn kanssa" on se tärkein kriteeri?
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
EDIT: Sen vielä toki lisään, että se buumi mikä tässä oli parisen vuotta, että ihmiset, jotka osti normaalisti Skoda Octavian luokkaa 25-30t€
Skoda octavia - konttimalli - maksaa 32000 - 47000 ja lisävarusteet päälle. Farkku hiukan kalliimpi. Siihen haarukkaan mahtuu jo monta sähkistä.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Siinähän pitää sitten jo pikkasen ajellakin, jos meinaa tuon 30k€ (+rah.kulut) säästää sillä sähkiksellä pelkillä polttoainekuluilla sanotaan nyt vaikkapa 5v aikana. Olisi mielenkiintoista nähdä nämäkin excelöinnit, miten ihmeessä tuo on saatu mukamas jollain tapaa kannattavaksi :hattu:
No ei se kai ihan noin tosiaan 30k€ summa säästetyksi tule, mutta kyllä se vaikka 150€ kuukaudessa polttoaineisiin mennyt raha kummasti sitä auton kk erää helpottaa, eli selvästi kalliimpi se sähkis voi olla. Sähkö nyt jostain pitää ottaa ja siihen ja sen kustannuksiin on enemmän vaihtoehtoja kun polttoainetta ostaessa.
Tuossa just vertasin 2 auton kk lyhennyseriä, toinen 19500 kalliimpi ja näillä tasan 150€ kk lyhennyserissä eroa. Nämä tosin 50k€ molemmin puolin olevia autoja jossa koroissa ja viimeisissä maksuerissä hieman eroa.
 

bungle

Vakionaama
Skoda octavia - konttimalli - maksaa 32000 - 47000 ja lisävarusteet päälle. Farkku hiukan kalliimpi. Siihen haarukkaan mahtuu jo monta sähkistä.
Kaikki vissiin kallistuneet ja jos dinot alkaa uutena lähentelemään sähkistä, niin valinta on selvä. Octavian 2025 sedan tosin alkaa:
IMG_5484.jpeg


En tiedä mikä sähkis vastaisi tuota, mutta saman kokoluokan sähkis varmaan sen 50t€+ (id7 vois vastata combia). Mutta on tuo paljon Skodastakin.
 

bungle

Vakionaama
Sähköautokeskusteluja seuranneena tulikin mieleeni kysymys, että mitä ominaisuuksia pitää sähköautossa olla, jotta ostokynnys ylittyy

Musta lain edellyttämät riittää jo liiaksi, saisi mun puolesta höllentää vaatimuksia. Mutta ikävä kyllä niitä tulee vain lisää. Varmaan ylinopeudenesto tulossa seuraavaksi. Erilaisia softa subscriptioneja jo myydään autoihin. Siksi voi olla jopa parempi ostaa vanha auto, koska ominaisuuksia on liikaa ja vanha yksinkertainen on enemmän mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom