Keskustelua sähköautoista

anders

Vakionaama
Onhan esimerkki mm. Venäjältä taannoin, jolloin lentäjä antoi ohjaamossa matkustaneen alaikäisen poikansa ohjata konetta matkalennolla ja kaveri sai muutamassa automatiikan aivan biasoituneeseen tilaan aktiivisen toiminta-alueensa äärirajoille painamalla ohjaimia autopilottia vastaan.

AF447 lähempää, ei tarvitse mennä niin kauas kalaan.
 

kotte

Hyperaktiivi
AF447 lähempää, ei tarvitse mennä niin kauas kalaan.
Sikäli erilainen, että tuossa tapauksessa automaatioon liittyvällä vialla (nopeuden pitot-anturin väliaikaisella toimintahäiriöllä, ilmeisestikin) oli vaikutusta siihen, että tapahtumasarja lähti liikkeelle. Sen jälkeen lentäjät kokemattomimmasta päästä tyrivät lähes kaiken mahdollisen (kokenein lentäjä oli lepotauolla) ja käytännössä pysäyttivät lentokoneen "ylämäkeen" 11km korkeudessa, jolloin kone alkoi pudota alas melkein kuin kivi. Kokenein lentäjä ryntäsi levolta ohjaamoon ja tajusi tilanteen luonteen, mutta siinä vaiheessa oltiin jo liian alhaalla ja seurauksena oli "makopressi" yli 10km:n korkeudesta pudottautuen. Itse väliaikainen vikahan poistui jo heti kohta ylhäällä jään sulettua, mutta kone olisi ensin pitänyt saattaa asialliseen lentotilaan ja sen jälkeen käynnistää automaatiota vaihe kerrallaan (tuollaisessa tilanteessa yhtä ja toista pomppaa pois päältä). Kokemattomin lentäjä kuitenkin unohti kaikkein olennaisimmat lentämisen ja mittarilennon alkeet (ts. konetta ei saa päästää sakkaamaan liian hitaasta nopeudesta johtuen ja on lennettävä käyttäen niitä mittareita apuna, jotka näyttävät esittävän yhtäpitävää tietoa koneen tilasta). Lisäksi henkilökohtainen paniikkituntemus ei saa ohittaa rationaalista toimintaa.
 

anders

Vakionaama
kone olisi ensin pitänyt saattaa asialliseen lentotilaan ja sen jälkeen käynnistää automaatiota vaihe kerrallaan

Ei olisi tarvinnut tehdä mitään. Jos koko porukka olisi mennyt ottamaan ykkösluokkaan oluet, olisi kone oiennut itsekseen.

Nyt taaksevedetty sidestick esti normitilaan palautumisen, ja alpha floor inhibit oli valitettavasti päällä.
 

Husky

Vakionaama
Reilu 200tkm toisessa hybridissä (itselataava) ja toisessa joku 126tkm (plugari). Kaverilla on vanhempi plugari, reilu 200tkm ajettu ja akku n. 80% kunnossa. Joku maksettu testi, en osaa kertoa miten pitää paikkansa, mutta kuulemma aika lähellä kun suhteuttaa ranteen joka oli uutena.

Ja monessa plugarissa on akkutakuu 8v/160tkm, eli ei sitä 100tkm kohdalla suuresti tarvitse pelätä. Plugarin saa myös usein jollain 5a virralla lataukseen, ei pauku sulakkeet
Joo tuo 8v ja 160tkm ihan ok. Vahinko vain kun talossa maksumies...henkilö valinnut sellaisen merkin, joka sanoo että 100tkm on luotto akkuun. Ja kun tapana ostaa 1-2v vanha auto ja pitää n. 3v niin tuo 100tkm on paha.
Ei nyt mahoton varmaan löytää ratkaisu ja sinänsä mielenkiintoista nähdä mihin tämä elämäntapoihin puuttuminen johtaa. Pakko sanoa että vähån epämiellyttävää silti
 

Esäätäjä

Vakionaama
Noista blugareista on Passat gte ollut aika murheellisen kalliita korjauksia, 1,4 tai moottoreista hajoaa jakopää = täystyho ja joku voimansiiron venttiilivika, oliko dsg vai polttiksen kytkemiseen liittyvä, merkkihuolto sanoo 8000€ laatikko vaihtoon. Onneksi niitä pikkupajat saa korjattua.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ei olisi tarvinnut tehdä mitään.
En tunne yksityiskohtia, mutta ehkä noin olisi hyvinkin voinut käydä silloin, jos ohjaimet olisi päästetty vapaaksi, kun oltiin vielä riittävän korkealla ja autopilotti olisi saanut juonesta kiinni koneen vähitellen kerätessä vauhtia nokan päästessä putoamaan, jolloin sakkauksenesto, moottoreiden automaattiset tehonsäätöominaisuudet ja koneen kallistuksenvakautus sekä korkeusasetusten pitokin olisivat palanneet normaaleiksi autopilotin palattua oma-alotteisesti normaaliin toimintamoodiinsa(?). Nopeusmittareiden pitotputkien jäähän suli ja mittarit alkoivat jälleen toimia jo tapahtumien alkuvaiheen jälkeen koneen pudottua jonkin verran alemmas.
 

mokin

Aktiivinen jäsen
Noista blugareista on Passat gte ollut aika murheellisen kalliita korjauksia, 1,4 tai moottoreista hajoaa jakopää = täystyho ja joku voimansiiron venttiilivika, oliko dsg vai polttiksen kytkemiseen liittyvä, merkkihuolto sanoo 8000€ laatikko vaihtoon. Onneksi niitä pikkupajat saa korjattua.
Vanhemmissa oli mekatroniikassa jotain ongelmia, liittyy siihen ettei saa kytkettyä polttista DSG:llä käyttöön. Eli yksi kytkinlevy menee. Mutta kun katsoo kuinka paljon noita autoja löytyy, niin ei niitä kauheasti kuitenkaan ole porsinut. Jossain päin Suomea oli myös joku paja joka noita osaa suhteellisen edullisesti kunnostaa.

Tuosta jakopäästä en ole kuullutkaan, se vanha 1.4tsfi ja 7-pykäläinen kuiva dsg oli ongelmallinen, mutta en kauheasti ole kuullut että GTE:tä olisi mennyt moottoreita.

Oliko nyt että FL (eli 2019 alkaen, isompiakkuinen) on tehty mekatroniikkaan joku parannus ja vm21 alkaen tehty toinen revisio. Mutta suurinosa hajonneista on pre-fl, toki kun katsoo niiden kokonaismäärää, niin ei hajonneita nyt niin hirveästi ole. Myynnissä vajaa 500kpl GTE-pasuunaa ja reilu 200kpl GTE-golffeja, liikenteessä tietysti huoattavasti enemmän noita.

Toki jos noita autoja on 10 000kpl liikenteessä ja 100kpl on ongelmia, niin ongelma vaikuttaa isolta. Sitten jotain tiettyä Mondeota on 1000kpl ja ongelmia on 20kpl, niin ongelma ei vaikuta niin isolta, vaikka suhteellisesti niitä on enemmän. Mondea valittu sattumalta esimerkiksi, kun kaverilta meni vaihdelaatikko sellaisesta, niin tuli ekana mieleen.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Vanhemmissa oli mekatroniikassa jotain ongelmia, liittyy siihen ettei saa kytkettyä polttista DSG:llä käyttöön. Eli yksi kytkinlevy menee. Mutta kun katsoo kuinka paljon noita autoja löytyy, niin ei niitä kauheasti kuitenkaan ole porsinut. Jossain päin Suomea oli myös joku paja joka noita osaa suhteellisen edullisesti kunnostaa.

Tuosta jakopäästä en ole kuullutkaan, se vanha 1.4tsfi ja 7-pykäläinen kuiva dsg oli ongelmallinen, mutta en kauheasti ole kuullut että GTE:tä olisi mennyt moottoreita.

Oliko nyt että FL (eli 2019 alkaen, isompiakkuinen) on tehty mekatroniikkaan joku parannus ja vm21 alkaen tehty toinen revisio. Mutta suurinosa hajonneista on pre-fl, toki kun katsoo niiden kokonaismäärää, niin ei hajonneita nyt niin hirveästi ole. Myynnissä vajaa 500kpl GTE-pasuunaa ja reilu 200kpl GTE-golffeja, liikenteessä tietysti huoattavasti enemmän noita.

Toki jos noita autoja on 10 000kpl liikenteessä ja 100kpl on ongelmia, niin ongelma vaikuttaa isolta. Sitten jotain tiettyä Mondeota on 1000kpl ja ongelmia on 20kpl, niin ongelma ei vaikuta niin isolta, vaikka suhteellisesti niitä on enemmän. Mondea valittu sattumalta esimerkiksi, kun kaverilta meni vaihdelaatikko sellaisesta, niin tuli ekana mieleen.

Tuossa ruuvit löysällä, mutta lopulta kiristäjä osoittautui varsinaiseksi katastrofin aiheuttajaksi.
Tämä kaveri niitä dsg vaihteistoja korjaa.
 

anders

Vakionaama

Miten nuo tilastot liittyvät "lidareihin ja muihin"?

Mutta sinänsä tiedostan rivien välistä sanotun viestin. Sähköautot ovat liian suorituskykyisiä peruskuskin ajotaitoihin nähden. Aikaisemmin samaa suorituskykyä sai jossain superautossa, joita harva osti sattuneesta syystä ensimmäiseksi autokseen.

Aivan hyvin voisi - ja soisi - tuolle kierteelle laittaa lopun, ja jopa hieman rajoittaa suorituskykyä yleisillä teillä.

Esim sanotaan kiihtyvyyden rajoittaminen alle 60 kmh nopeuksissa tasolla 8s 0-100 kmh parantaisi turvallisuutta, ohituskiihtyvyys sitten asia erikseen. Avoin ratamoodi voisi olla geofencattu virallisille moottoriradoille.

Nythän sähkikset ovat liki kaikki aivan tarpeettoman tehokkaita, ilman mitään järjellistä perustetta. Sekin tuhlaa luonnonvaroja.
 

Tekniikkatulitaloon

Aktiivinen jäsen
Nythän sähkikset ovat liki kaikki aivan tarpeettoman tehokkaita, ilman mitään järjellistä perustetta. Sekin tuhlaa luluonnonvaroja.
Tuostahan saisi hyvän rajoitteen polttiksiin kun rajoitettaisiin niiden kiihtyvyys vaikkapa 15 sekunttiin ja maksimi nopeudenkin voisi laittaa vaikka sataseen. Alkaisi päästöttömät sähköautot kiinnostaa, eikä tarvisi edes rahallisesti valtion tukea touhua. Ja tämän voisi toteuttaa ihan vain luonnonvarojen säästön varjolla.
 

anders

Vakionaama
Tuostahan saisi hyvän rajoitteen polttiksiin kun rajoitettaisiin niiden kiihtyvyys vaikkapa 15 sekunttiin ja maksimi nopeudenkin voisi laittaa vaikka sataseen. Alkaisi päästöttömät sähköautot kiinnostaa, eikä tarvisi edes rahallisesti valtion tukea touhua. Ja tämän voisi toteuttaa ihan vain luonnonvarojen säästön varjolla.

Kiihtyvyys ei haittaisi, minulla firman pakussa tuota luokkaa ja ainoastaan ohituksissa kaipaa enemmän.

Mutta kyllä nopeus pitäisi olla sama kuin muillakin, muuten olet joka paikassa tien tukkona. Pakut ajoivat ennenkin motarilla 120, nyt se vaan on laillista.

Mutta sähkiksissä aivan suoraan tehon rajoittaminen mahdollistaisi esim kapeammat renkaat, joilla parempi ajomukavuus ja dramaattisesti pienempi kulutus.
 

Arisoft

Vakionaama
Mutta sähkiksissä aivan suoraan tehon rajoittaminen mahdollistaisi esim kapeammat renkaat, joilla parempi ajomukavuus ja dramaattisesti pienempi kulutus.

BMW on tuonut tällaisia paljon markkinoille. Aika monessa tehtaan sähkökulkineessa on melkeinpä mopoauton renkaat.
 

anders

Vakionaama
BMW on tuonut tällaisia paljon markkinoille. Aika monessa tehtaan sähkökulkineessa on melkeinpä mopoauton renkaat.

Aivan.

Miksei kaikissa voisi olla? Ei nyt ihan noin dramaattisesti, mutta miksi pitää kaikkien sähisten olla rengastettu sub 4s kiihtyvyydelle?

Se tuhlaa paitsi luonnonvaroja, niin meneehän niihin läskeihin enemmän öljyäkin.
 

anders

Vakionaama
Missä muussa kuin i3:ssa (joka nyt ei varsinaisesti BMW:n designia ollutkaan)?

Ei kai muissa.

Mutta olisi edes "eco" malli näistä nykyautoista tarjolla.

Muutama tonni halvempi hinta, puolet vähemmän tehoa ja +30% pidempi range olisi monelle ihan järkikompromissi.
 

anders

Vakionaama
En ole nähnyt. Voisitko laittaa kuvan sellaisesta. Lähinnä minua kiinnosti paljonko kantavuutta esim. niissä bemarin kapeissa renkaissa on.

Tältä ne näyttävät:

img_3014_renamed_29979.jpg


Meillä taitaa rajoitus olla neljä tonnia, mutta esim. jenkeissä samanlaisia on n. 10000 kiloon saakka. Taitaa toki kymppitonnissa olla jo triplateli yleensä, muttei aina.

Ei ole renkaan leveys juurikaan yhteydessä kantavuuteen. Rakenne toki eri. Mutta HA-käytössä ei ongelma.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Miten nuo tilastot liittyvät "lidareihin ja muihin"?

Mutta sinänsä tiedostan rivien välistä sanotun viestin. Sähköautot ovat liian suorituskykyisiä peruskuskin ajotaitoihin nähden. Aikaisemmin samaa suorituskykyä sai jossain superautossa, joita harva osti sattuneesta syystä ensimmäiseksi autokseen.

Aivan hyvin voisi - ja soisi - tuolle kierteelle laittaa lopun, ja jopa hieman rajoittaa suorituskykyä yleisillä teillä.

Esim sanotaan kiihtyvyyden rajoittaminen alle 60 kmh nopeuksissa tasolla 8s 0-100 kmh parantaisi turvallisuutta, ohituskiihtyvyys sitten asia erikseen. Avoin ratamoodi voisi olla geofencattu virallisille moottoriradoille.

Nythän sähkikset ovat liki kaikki aivan tarpeettoman tehokkaita, ilman mitään järjellistä perustetta. Sekin tuhlaa luonnonvaroja.
En kyllä oikein saa kiinni miten turvallisuus lisääntyisi, olen ajanut vuoronperää 2 autoa joista toisessa on päälle 5 sekunnin 0-100 ja toisessa 3,7 s 0-100kmh. Mitään käytännön eroa normaali ajossa ei ole, molemmilla normaali rauhallinen pappatyylin ajo on helppoa ja mukavaa, ei se teho sieltä silmille pomppaa jos ei halua. Ihan samoin ajan 100kW pakulla joka 12-13 s 0-100 kiihtyvyydellä, ainoa ero että sillä tulee lähdettyä liikkeelle joskus kaasu pohjassa ja ohitustilanteessa kanssa.

Tietysti jos teinien takia tarvii jotain lukitusta niin teslaan saa valet moden lukittua päälle.
 

anders

Vakionaama
Tuo n. 15cm leveys löytyy renkaita peräkärreihin 1000 kg asti, ja kapeampina.

Tuo olisi todella hyvä leveys auton renkaiksi. Mukava, pieni vastus, ja sateella ja/tai talvella ylivertainen, varsinkin loskassa.
 

anders

Vakionaama
molemmilla normaali rauhallinen pappatyylin ajo on helppoa ja mukavaa, ei se teho sieltä silmille pomppaa jos ei halua

Tietysti jos teinien takia tarvii jotain lukitusta niin teslaan saa valet moden lukittua päälle.

Nuo ovat ristiriidassa.

Rauhallisella kuskilla ei lähde takavetoinen suprakaan käsistä.

Kuitenkin näitä "karkaamisia" esiintyy aika paljon, niin siitä voi tehdä johtopäätöksen ajavatko kaikki pappatyyliin.

Itsellä pappatyyli aina sähkiksillä, ja pakulla aina kaasu pohjassa, koska muuten ei kulje liikenteen mukana johtuen osin tehottomasta koneesta mutta toisaalta 1000kg+ lastista - mm Paimion mäkeen pitää etukäteen kiihdyttää :)
 

Esäätäjä

Vakionaama
Nuo ovat ristiriidassa.

Rauhallisella kuskilla ei lähde takavetoinen suprakaan käsistä.

Kuitenkin näitä "karkaamisia" esiintyy aika paljon, niin siitä voi tehdä johtopäätöksen ajavatko kaikki pappatyyliin.

Itsellä pappatyyli aina sähkiksillä, ja pakulla aina kaasu pohjassa, koska muuten ei kulje liikenteen mukana - mm Paimion mäkeen pitää etukäteen kiihdyttää :)
Eli kyse on kuljettajasta jos auto ns. karkaa käsistä.
No samasta syystä on nopeusrajoitukset erilaisia eri paikoissa. Ei auton vika.
 

anders

Vakionaama
Autoja on aina myyty (miehille) "sen" jatkeena, eivätkä sähköautot tee poikkeusta.

No kyllä minä sen ymmärrän, mutta ehkä tässä nyt voisi myydä näitä vaikka sitten naisille, ja tehdä heistä edelläkävijöitä.

Anekdoottina parempi puolisko osti tuossa itselleen sähkiksen, merkkiä jota en olisi suosittanut, mutta osti kuitenkin.

Ei kysynyt tehoja eikä kiihtyvyyksiä, vaan väristä ja miten mahtuu koiraboksi takapenkille. Eri asiat ratkaisevat.

On muuten suhteellisen kapeat renkaat tuossa eteläisen maan ihmeessä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Muutama tonni halvempi hinta, puolet vähemmän tehoa ja +30% pidempi range olisi monelle ihan järkikompromissi.
No eihän tuo olisi autovalmistajalta kuin pieni pätkä softaa. Ja sen sport-mallin takaloosteriin voisi sitten laittaa sen erikoisen logon, jolla onkin sitten tuo muutaman tompsun hintalappu, jotta saa autonsa ilman noita softa-hillitsimiä. Näin olisi auton ostajalla valinta, olisiko tuo hiukka edullisempi rajoitettu malli myyntimenestys vaiko eikö. Kokeilunahan tuo ei kuitenkaan kallis olisi, Tesloissakin kun tosiaan on tuota Vallet-modea yms. jo muutenkin valmiina.

Henk.koht. enempi tuolta prätkien puolelta omana kokemuksena niin onhan tuollainen yli litranen nyt ihan huikeasti mukavampi ajettava kuin joku 600cc mopo ja kyllä, molemmista on vuosien oma kokemus. Ei sillä että niitä tehoja varsinaisesti käytettäisiin kiihdytyksiin yms. rälläämiseen, vaan se että siitä ajamisesta tulee huomattavasti rennompaa, lupsakampaa kun jää kaikki se vingutus pois kun tietää että sieltä kahvan takaa aivan varmasti löytyy sitä vastausta ihan joka tilanteessa vähintäänkin riittävästi, vaihteella kun vaihteella.
 

anders

Vakionaama
No eihän tuo olisi autovalmistajalta kuin pieni pätkä softaa. Ja sen sport-mallin takaloosteriin voisi sitten laittaa sen erikoisen logon, jolla onkin sitten tuo muutaman tompsun hintalappu, jotta saa autonsa ilman noita softa-hillitsimiä. Näin olisi auton ostajalla valinta, olisiko tuo hiukka edullisempi rajoitettu malli myyntimenestys vaiko eikö. Kokeilunahan tuo ei kuitenkaan kallis olisi, Tesloissakin kun tosiaan on tuota Vallet-modea yms. jo muutenkin valmiina.

No kyllä se voisi olla enemmän kuin softaakin.

Pienemmät moottorit ja invertterit, ohuemmat johdot, ohuemmat vetarit jne laskisivat kustannuksia valmistuksessa ja painoa.

Mutta softaversio voisi olla halpa kokeilu, se on totta.

Henk.koht. enempi tuolta prätkien puolelta omana kokemuksena niin onhan tuollainen yli litranen nyt ihan huikeasti mukavampi ajettava kuin joku 600cc mopo ja kyllä, molemmista on vuosien oma kokemus. Ei sillä että niitä tehoja varsinaisesti käytettäisiin kiihdytyksiin yms. rälläämiseen, vaan se että siitä ajamisesta tulee huomattavasti rennompaa, lupsakampaa kun jää kaikki se vingutus pois kun tietää että sieltä kahvan takaa aivan varmasti löytyy sitä vastausta ihan joka tilanteessa vähintäänkin riittävästi, vaihteella kun vaihteella.

Omalla kohtaa itsetunto antaa periksi ajaa peltotraktorilla sen mitä rajoitin antaa myöden.

Mutta meitä on eri juniin.
 

Harrastelija

Vakionaama
Kyllähän henkilöautoissa karkea määritelmä on että mitä isompi rengas niin sitä enemmän kantavuutta. Nykyään on ns xl renkaita joissa hieman ”normaalia” korkeampi kantavuus.

Sitten kun siirrytään pakettiauto ja peräkärry puolelle niin tulee ns C renkaat. Ns enemmän kankaita kuin henkilöautorenkaissa ja saadaan renkaan runko jäykemmäksi (=lisää kantavuutta ja ilmanpainetta). Voihan noita käyttää henkilöautossakin mutta rengaskoot eivät yleensä passaa. Nopeusluokkakin on rajallinen.
LI arvona suurimmat luokkaa 120.

Yllä olevat siis kun puhutaan ns massatuotantona valmistettavista.

Kuorma-autojen renkaista ei kokemuksia. Mutta jos akseli voi olla 8tn luokkaa niin varmaan joku 2tn per rengas?

Varmaan on myös erikoisrenkaita (nopeus, kantavuus tms) ja hinta sen mukainen.
 

Lappanen

Vakionaama
Eilen bongasin yhden Teslan vastapäisessä parkkiruudussa ja jäin ihmettelemään lommoa sen tuulilasissa.
Noin 20 cm ylöspäin tuulilasin alareunasta lasin keskilinjalla, ei mitenkään syvä mutta selvästi havaittavissa kun valo heijasti sopivassa kulmassa ja päätä vähän liikutteli ees taas, selvä lommo siinä oli.

Onko noissa kaikissa ja liittyykö johonkin tekniseen vimpaimeen joka tuon lommon tarvitsee "nähdäkseen" paremmin tai jotain vastaavaa, vai oliko tuo vaan joku maanantaikappale? Pitää ehkä "sillä silmällä" vilkuilla vielä muita Tesloja jos muistaa..
 

Ton1A

Vakionaama
Tehosta tai sen puutteesta, ihmettelin oman autoni suhteen sitä kun tuntui ettei se oikein kulje. Löytyihän se vikakin lopulta, nykyiset softaversiot eivät enää näkyvästi kerro että auto on 'Chill'-tilassa. Tiedä sitten missä kohtaa tuo on laitettu päälle, auto oli tuossa välissä ollut myös huollossa (etupyörän laakerivika). Se jäi aika tarkkaan kolmasosan vajaatehoiseksi, eli noin 90 kW puuttui, samaten tuo pehmentää huomattavasti kaasupolkimen vastetta,
 

repomies

Hyperaktiivi
Tehosta tai sen puutteesta, ihmettelin oman autoni suhteen sitä kun tuntui ettei se oikein kulje. Löytyihän se vikakin lopulta, nykyiset softaversiot eivät enää näkyvästi kerro että auto on 'Chill'-tilassa. Tiedä sitten missä kohtaa tuo on laitettu päälle, auto oli tuossa välissä ollut myös huollossa (etupyörän laakerivika). Se jäi aika tarkkaan kolmasosan vajaatehoiseksi, eli noin 90 kW puuttui, samaten tuo pehmentää huomattavasti kaasupolkimen vastetta,
Vai ei oikein kulje. Olisiko kuitenkin niin että repivämpääkin kiihtyvyyttä on ollut joskus, mutta kyllä se chillilläkin kulkee oikein hyvin? Esimerkiki M3 LR chill-moodissa on aivan riittävän ripeä aivan kaikkiin liikennetilanteisiin. Joka tarttee enemmän, pitäisi miettiä ajamistaan ja riskejä. MS ilman mitään chill-moodeja repii täyskiihdytyksessä niin että vatsasta kouraisee.

Onhan noita Tesloja sun muita tehokkaita sähköautoja, jotka on saatu jotenkin motarin rampin kaiteen väärälle puolelle, kun tehoja on reilusti enempi kuin tarvitsisi.

KIA EV3 on mielenkiintoinen tässä suhteessa. Tehoja ei ole hirveästi, kiihtyvyys sataseen taitaa olla sitä jotain 8 sekuntin luokkaa eli ihan ripeää muttei repivää, ja vetävät pyörätkin on edessä, eli ei yllätyksiä sellaiseen tottuneille. Ei tarvitse olla kummoinen ennustaja, jos veikkaa että nuo EV3:t eivät tule erottumaan ulosajojen osalta huonossa valossa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Omalla kohtaa itsetunto antaa periksi ajaa peltotraktorilla sen mitä rajoitin antaa myöden.
Ei pidä ymmärtää väärin, tuo yli litranen prätkä ei ole mikään itsetunto-kysymys. Tuota ed. pyörä talossa oli 600cc maxi-skootteri jopa 7v ajan, joten se siitä egoilusta allekirjoittaneen kohdalla. Ja autonakin on Berlingo XL, joten eipä silläkään juuri brassailla muuta kuin muuttokuormia kuskatessa :p
Sitten kun siirrytään pakettiauto ja peräkärry puolelle niin tulee ns C renkaat. Ns enemmän kankaita kuin henkilöautorenkaissa ja saadaan renkaan runko jäykemmäksi (=lisää kantavuutta ja ilmanpainetta). Voihan noita käyttää henkilöautossakin mutta rengaskoot eivät yleensä passaa.
Aikanaan talossa oli reilusti yli 10v ajan Peugeot Partner 1.9d -99, jossa on kaposet 175 renkaat ja kyllä vain, taka-akselille piti kantavuuden vuoksi olla C-kiekot kun leveämpääkään sinne ei mahtunut, tuolla kaposellakin mahtui käsi vain juuri ja juuri renkaan ja rungon väliin.
Ei tarvitse olla kummoinen ennustaja, jos veikkaa että nuo EV3:t eivät tule erottumaan ulosajojen osalta huonossa valossa.
Nuokin on hyviä kun on niin tarkkaan speksattuja merkki & mallikohtaiset vakuutukset => poikkeuksellisen suuri korvaustiheys + korvausten suuri €-määrä tulee varmasti näkymään juuri kyseisen auton vak.maksuissa.

Erittäin hyvänä esimerkkinä tuolta prätkä-puolelta voit ottaa tasan saman pyörän man.vaihteisena tai DCT-automaatilla ja kyllä, jälkimmäisessä on halvemmat vakuutukset. Taikka varustelutasokin vaikuttaa, GTL-malli vs. tasan saman pyörän Exclusive-malli ja kyllä, jälleen tuossa jälkimmäisessä on selvästi edullisemmat vakuutukset. Puhumattakaan siitä että laitetaan eri merkkisiä samoista asiakkaista kilpailevia "samanlaisia" malleja rinnakkain, niin vak.maksuissa voikin jo olla jopa 2-3x kokoisia eroja o_O
 

anders

Vakionaama
Ei pidä ymmärtää väärin, tuo yli litranen prätkä ei ole mikään itsetunto-kysymys. Tuota ed. pyörä talossa oli 600cc maxi-skootteri jopa 7v ajan, joten se siitä egoilusta allekirjoittaneen kohdalla. Ja autonakin on Berlingo XL, joten eipä silläkään juuri brassailla muuta kuin muuttokuormia kuskatessa :p

Ok.

Aikanaan talossa oli reilusti yli 10v ajan Peugeot Partner 1.9d -99, jossa on kaposet 175 renkaat ja kyllä vain, taka-akselille piti kantavuuden vuoksi olla C-kiekot kun leveämpääkään sinne ei mahtunut, tuolla kaposellakin mahtui käsi vain juuri ja juuri renkaan ja rungon väliin.

Osin tietysti munakana kyseessä, kun kapeita renkaita niin vähän käytössä.

Mutta sellaisen tekeminen ei ole mikään temppu, sinänsä. Erikoisrenkaissa kuitenkin ihan eri kantavuuksia.

Nuokin on hyviä kun on niin tarkkaan speksattuja merkki & mallikohtaiset vakuutukset => poikkeuksellisen suuri korvaustiheys + korvausten suuri €-määrä tulee varmasti näkymään juuri kyseisen auton vak.maksuissa.

Erittäin hyvänä esimerkkinä tuolta prätkä-puolelta voit ottaa tasan saman pyörän man.vaihteisena tai DCT-automaatilla ja kyllä, jälkimmäisessä on halvemmat vakuutukset. Taikka varustelutasokin vaikuttaa, GTL-malli vs. tasan saman pyörän Exclusive-malli ja kyllä, jälleen tuossa jälkimmäisessä on selvästi edullisemmat vakuutukset. Puhumattakaan siitä että laitetaan eri merkkisiä samoista asiakkaista kilpailevia "samanlaisia" malleja rinnakkain, niin vak.maksuissa voikin jo olla jopa 2-3x kokoisia eroja o_O

Prätkät tietysti sillai erityistapaus, että harrastepelistä kyse pitkälti. Vakuutuksen hinnanmuodostus hieman eri.
 

bungle

Vakionaama
Miten nuo tilastot liittyvät "lidareihin ja muihin"?

Mutta sinänsä tiedostan rivien välistä sanotun viestin. Sähköautot ovat liian suorituskykyisiä peruskuskin ajotaitoihin nähden.
Miten sähköautojen suorituskyky liittyy tuohon, eikö sitä ole juuri täällä kehuttu turvallisuuden takeeksi, esim. ohittaessa? Ei yhtään enempää kuin lidarit ja muutkaan. Mutta huomasin, että sähköautoilija hyppäsi heti takajaloille. Herkkähipiäistä porukkaa. Mitä suorituskykyyn tulee, niin yleensä pienempi päristin hakkaa suuremman/painvemman kiihtymisissä ja ketteryydessä. Sähkiksissä tehonkäyttöä rajoittaa hyvin range.
 
Viimeksi muokattu:

anders

Vakionaama
Miten sähköautojen suorituskyky liittyy tuohon, eikö sitä ole juuri täällä kehuttu turvallisuuden takeeksi, esim. ohittaessa?

No kun niille sattuu enemmän, niin joku korrelaatio lienee?

Ei yhtään enempää kuin lidarit ja muutkaan. Mutta huomasin, että sähköautoilija hyppäsi heti takajaloille. Herkkähipiäistä porukkaa. Mitä suorituskykyyn tulee, niin yleensä pienempi päristin hakkaa suuremman kiihtymisissä ja ketteryydessä..

Onneksi olen itse sekakäyttäjä, löytyy sähköä, kiisseliä ja ihan benziiniä käyttävää päristintä, isoa ja pientä, pienin on sähköfillari ja isoin pihassa tuollainen "varttitonninen" pihatraktori. Kaikilla kiihtyy lopulta siihen vauhtiin mikä oli tarkoitus. Paitsi ruohonleikkurilla, kun stefa vuotaa.
 
Back
Ylös Bottom