Keskustelua sähköautoista

mobbe

Vakionaama
Tietysti nämä on samalla mainoksia, mutta viittaatko että olisi keksitty juttu?

Toinen samanlainen on Wagen joka julkaisee videoita, VW autoihin kalliden vikojen huomattavasti halvempia korjauksia kun merkkihuolto.
Merkkikorjaamot voivat tehdä korjauksia vain valmistajan ja maahantuojan hyväksymillä osilla ja menetelmillä.Tämä nostaa kustannukset merkkikorjaamoissa usein suureksi vaikka korjaukseen riittäisi ohjelmiston uudelleen asennus muutamilla satasilla.
 

Harrastelija

Vakionaama
Merkkari joutuu lisäksi maksamaan kaiken maailman lisenssi ja ylläpitömaksuja siitä että voivat tehdä huoltoja/korjauksia jonkin merkkiseen autoon. Siis käyttää autonvalmistajan huolto-ohjelmia yms. Lisäksi jokaisesta teknisestä kyselystä menee oma maksunsa.
Nostaa tuntitaksaa eli itse työn hintaa.

Pienellä (monimerkki)korjaamolla ei taida lyödä leiville maksaa jokaiselle valmistajalle maksuja kun yksittäisen valmistajan autoja käy vain muutama viikossa.
Liekö tuo syynä kun pikkukorjaamot näyttävät liittyvän AD, Bosch, Mekanomen ja ties mihin ketjuihin.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Liekö tuo syynä kun pikkukorjaamot näyttävät liittyvän AD, Bosch, Mekanomen ja ties mihin ketjuihin.
Niin no näistä mainitsemistasi ketjuista Bosch lienee ainut jossa on jokin autotekninen valmistajakin mukana ja siten se osaaminenkin heidän koulutustensa kautta lienee edes jollain tasolla. Nämä pari muuta ovat ainakin omaan makuuni enempi pelkkiä taloudellisia franchising ketjuja tms. jossa ketju tarjoaa pelkän markkinointikanavan ja yrittäjä on siinä enempi-vähempi sitten omillaan. Voin toki olla väärässäkin - ehkä.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Merkkari joutuu lisäksi maksamaan kaiken maailman lisenssi ja ylläpitömaksuja siitä että voivat tehdä huoltoja/korjauksia jonkin merkkiseen autoon. Siis käyttää autonvalmistajan huolto-ohjelmia yms. Lisäksi jokaisesta teknisestä kyselystä menee oma maksunsa.
Nostaa tuntitaksaa eli itse työn hintaa.

Pienellä (monimerkki)korjaamolla ei taida lyödä leiville maksaa jokaiselle valmistajalle maksuja kun yksittäisen valmistajan autoja käy vain muutama viikossa.
Liekö tuo syynä kun pikkukorjaamot näyttävät liittyvän AD, Bosch, Mekanomen ja ties mihin ketjuihin.
Ei merkkikorjaamoille taitaa suurimmat kulut tulla noista ohjelmista joilla yhteydet eri autoihin hoidetaan, niitä tietysti saa ostettua näiltä diagnostiikkalaitetoimittajilta, kuka kuinkakin laajasti eri merkkejä haluaa huoltaa. Siksi onkin paljon ei merkkikorjaamoja jotka erikoistunut tiettyihin merkkeihin.
Muutenhan nuo merkkikohtaiset huoltotiedot ja ohjelmat on käsittääkseni eu:ssa avattu kaikille, tietysti maksua vastaan.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Muutenhan nuo merkkikohtaiset huoltotiedot ja ohjelmat on käsittääkseni eu:ssa avattu kaikille, tietysti maksua vastaan.
Niin no avattu ja "avattu". Luulisin tuon kuitenkin koskevan vain ihan näitä perushuoltoja öljynvaihtoineen yms. kuluvine osineen, mutta sitten kun pitää mennä sinne systeemeihin syvemmin, niin jo aletaan merkkihuoltoa tarvitsemaan taikka ne auton salaisuudet ei muutoin aukene.
 

kotte

Hyperaktiivi
Luulisin tuon kuitenkin koskevan vain ihan näitä perushuoltoja öljynvaihtoineen yms. kuluvine osineen, mutta sitten kun pitää mennä sinne systeemeihin syvemmin, niin jo aletaan merkkihuoltoa tarvitsemaan taikka ne auton salaisuudet ei muutoin aukene.
Käytännössä on pääsy noihin "syväohjeisiinkin" aika pitkälle, mutta maksaakin sitten saa melkoisesti etenkin diagnostiikkaohjelmistojen ja platformien käyttöoikeuksista. Ei tuolta silti välttämättä löydy reseptejä esimerkiksi ilmastoinnin kompressoreiden säätöjen yksityikohtiin tai vastaaviin erikoisjuttuihin.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Mikä on sähköautoissa se herkkupilleri, joka tekee toisesta ikään kuin paremman kuin muut. Viittaan lähinnä vastaavaan kuin moottorin tilavuus polttomoottoriautoissa ja moottoripyörissä. Vai onko tämmöistä ollenkaan?
 

Esäätäjä

Vakionaama
Mikä on sähköautoissa se herkkupilleri, joka tekee toisesta ikään kuin paremman kuin muut. Viittaan lähinnä vastaavaan kuin moottorin tilavuus polttomoottoriautoissa ja moottoripyörissä. Vai onko tämmöistä ollenkaan?
Akun kapasiteetti nyt yksi. Vertaa polttiksen 1.2 moottori vs 2.0 moottori, sama kun sähkiksen 50kWh akku vs 80kWh akku.
Suorituskyky menee sitten yleensä linjassa noiden suhteen. Ja neliveto = 2 moottoria, liki tupla tehot.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Niin no avattu ja "avattu". Luulisin tuon kuitenkin koskevan vain ihan näitä perushuoltoja öljynvaihtoineen yms. kuluvine osineen, mutta sitten kun pitää mennä sinne systeemeihin syvemmin, niin jo aletaan merkkihuoltoa tarvitsemaan taikka ne auton salaisuudet ei muutoin aukene.
Tosielämässä noi salaisuudet aukeaa juurikin noissa ei merkkikorjaamoissa. Usein merkkari nostaa kädet pystyyn ja myy 2000€ moduulin kun ohjeen mukaan se vaihdetaan. Joku merkkiin erikoistunut kaveri pikkukorjaamolla nollaa sen ja pistää ohjelman uudestaan sisään...toimii taas. Näihin ei edes ole laitteita merkkihuollossa.
Tai korjaa sen kylmäjuotoksen.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Käytännössä on pääsy noihin "syväohjeisiinkin" aika pitkälle, mutta maksaakin sitten saa melkoisesti etenkin diagnostiikkaohjelmistojen ja platformien käyttöoikeuksista. Ei tuolta silti välttämättä löydy reseptejä esimerkiksi ilmastoinnin kompressoreiden säätöjen yksityikohtiin tai vastaaviin erikoisjuttuihin.
Teslaankin saa ostaa vaan lyhyeksi aikaa "ohjelman käyttöoikeuden" jolla voi sitten tehdä koodauksia autoon.
Yksi mihin tuota on viimeaikoina tarvittu on adaptiivisten ajovalojen koodaus päälle. Eli vaihdetaan model 3 umpiot ja liittimet kiinni + koodaus ja toimii. Itse autoonhan tuo tuli ilmaisena päivityksenä jos oli jo tehtaalta pikseliumpiot.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Arvauksia auton (käyttövoimasta), merkistä ja mallista... :hmm::help:

Kuski laittoi automaattiohjauksen päälle ja sammui rattiin Lappeenrannassa – nopeutta 115 kilometriä tunnissa​

Poliisi epäilee miestä törkeästä rattijuopumuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Latausnopeuksilla kilpaillaan jossain määrin. Kiinalaiset taitaa johtaa.
Noissa toki pitää sitten löytää myös se laturi joka tuollaista virtaa ulos pukkaa ja isossa osassa ne laturit on vielä jaettuja. Eli esim. 200kW laturista voikin irrota "vain" 100kW jos siinä on toinenkin lataamassa samaan aikaan = latausaikakin samaten tuplaantui.
 

tet

Hyperaktiivi
Mikä on sähköautoissa se herkkupilleri, joka tekee toisesta ikään kuin paremman kuin muut. Viittaan lähinnä vastaavaan kuin moottorin tilavuus polttomoottoriautoissa ja moottoripyörissä. Vai onko tämmöistä ollenkaan?

Jos nettikeskusteluja seuraa, niin ehdottomasti akun kapasiteetti. Ja kuskin penkkiin integroitu alusastia on myös kovassa huudossa, jotta pääsee ajamaan 1000+ kilometriä yhtä soittoa pysähtymättä kuselle.

No ehkä tuo jälkimmäinen lause on vähän liioitteleva. ;D Mutta kyllä se vain niin on, että ne joilla ei sähköautoilusta kokemusta ole, ylikorostavat valtavasti tuota auton toimintamatkaa. Se tuntuu menevän kaiken muun edelle.
 

pAy

Vakionaama
Teslaankin saa ostaa vaan lyhyeksi aikaa "ohjelman käyttöoikeuden" jolla voi sitten tehdä koodauksia autoon.

Toyotaankin saanut ostaa vaikka tunniksi lisenssin, jossa kaikki vianhaku oppaat, korjausohjeet, sähkökaaviot yms n. 5€/h ainakin viimeiset 10 vuotta. Nykyiseen Kiina sähköautooni taisi olla minimi vuorokausi ja hinta jotain 100-200€. Samat lisennsit saa korjaamokin ostaa, hinta joitain tuhansia/vuosi. Samat ohjeet merkkihuolloillakin ovat käytössä.
 

bungle

Vakionaama
Jos nettikeskusteluja seuraa, niin ehdottomasti akun kapasiteetti.
Latailun ympärille se tuska pitkälti rakentuu (muuten autoissa (sähkö vs polttis) ei juuri eroa ole paitsi tarjonnassa). Ne joilla on lataukset kotona, työpaikalla ja kohtuu etäisyyksillä mökeillä, ovat saaneet homman kai toimimaan jotenkuten. Vaikea kuitenkaan ostaa tälläkin foorumille näkyviä ylistäviä paatoksia (ei niissä niin suuri ero ole eikä polttomoottorin tankkaaminen niin hankalaa ole). Yhden tutun kanssa oli pari vuotta sitten puhetta, ja hän sanoi, että sähköauto kiinnostaisi ja sellainen olisi varmaan seuraava. Seuraavana vuonna sellainen oli sitten pihassa. Tänä vuonna ei enää ollut ja tilalla oli diesel. Nämä tapaukset tasapainottaa mielestäni ääripäiden (poteroihin kaivautujat) käymää keskustelua. Syyt jokaisella on varmaan aina olemassa. Ilmeisesti tässä tutun kohdalla sähkiksestä pois vaikutti jossain määrin sähköauton raju arvonalenema ja latailusta johtuvat epämukavuustekijät. Voi olla myös muita (en tarkemmin tiedustellut). Varmaan samaan tapaan oli syitä aikanaan sähköautoon mennäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Noissa toki pitää sitten löytää myös se laturi joka tuollaista virtaa ulos pukkaa ja isossa osassa ne laturit on vielä jaettuja. Eli esim. 200kW laturista voikin irrota "vain" 100kW jos siinä on toinenkin lataamassa samaan aikaan = latausaikakin samaten tuplaantui.
Tällä hetkellä sellaisia latureita ei taida vielä olla asennettuna josta esim Smart #5 saisi sähköä täydellä teholla.
 

pAy

Vakionaama
Mutta kyllä se vain niin on, että ne joilla ei sähköautoilusta kokemusta ole, ylikorostavat valtavasti tuota auton toimintamatkaa. Se tuntuu menevän kaiken muun edelle.

Onhan se näinkin, mutta kyllä talviautoilu menee vaikeaksi jos wltp range on pieni, siitä kun saa ottaa melkein puolet pois kovimmilla pakkasilla. Sitten jos vielä lataus on hidas ja puuttuu akun esilämmityskin niin useamman sadan km talviautoilut voi unohtaa.

Tuli kokeiltua pikalausta ensimmäisen kerran, 300kw K-latauksella lykkäsi autoon vain 180kw teholla (auton max 280kw), johtui varmasti siitä, että kolmessa 22kw latauspaikassa oli myös auto. 11min kauppareissun aikana tuli n. 200km rangea lisää.

edit. Lueskelinkin, että K-latauksen latauslaitteiden huipputeho on 150kw tai 200kw.
 
Viimeksi muokattu:

mobbe

Vakionaama
Arvauksia auton (käyttövoimasta), merkistä ja mallista... :hmm::help:

Kuski laittoi automaattiohjauksen päälle ja sammui rattiin Lappeenrannassa – nopeutta 115 kilometriä tunnissa​

Poliisi epäilee miestä törkeästä rattijuopumuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Tuo on kansainvälisen tason klikkiuutinen suomesta.Poliisilta hyvä tilanteen taju ja toiminta kun ajoi auton eteen hidastaen ja uneliaaan kuskin auto lopulta pysähtyi adaptiivisen vakionopeuden ohjaamana
 

tj86430

Vakionaama
Mutta kyllä se vain niin on, että ne joilla ei sähköautoilusta kokemusta ole, ylikorostavat valtavasti tuota auton toimintamatkaa. Se tuntuu menevän kaiken muun edelle.
Kuulun varmaan tähän porukkaan. Toisaalta ottaisin sähkärin heti, jos mökkimatka ei olisi 2300km suuntaansa. Ja minusta toimintamatka ei ole se juttu, vaan kuinka nopeasti sitä saa lisää. Esim. 600km on ihan ok, jos tyhjästä täyteen kestää vaikkapa 5min (millä tahansa matkan varrelle sattuvalla laturilla). Mutta jos 600km välein pitää pitää vaikkapa reilun puolen tunnin lataustauko, niin se on vähän liikaa (perjantaina lähden taas mökille, ensimmäinen legi on n. 750km eikä siinä välillä pysähdytä kuin korkeintaan kerran kusettamaan koirat ja kerran - voi olla sama tai eri kerta - kusemaan itse)
 

Esäätäjä

Vakionaama
Arvauksia auton (käyttövoimasta), merkistä ja mallista... :hmm::help:

Kuski laittoi automaattiohjauksen päälle ja sammui rattiin Lappeenrannassa – nopeutta 115 kilometriä tunnissa​

Poliisi epäilee miestä törkeästä rattijuopumuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Tesla se ei ainakaan ole, koska se vaatii sitä ratin vastetta tai selkeää vireilläoloa kameran valvomana. Muuten pysähtyy hyvin nopeasti keskelle tietä ja pistää hätävilkut päälle.
Eli olisi pysähtynyt jo ennen kun poliisit ehtii eteen.
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Kiinan naapureissa sähköautot nostavat osuuttaan.
1753709698209.png
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Tällä hetkellä sellaisia latureita ei taida vielä olla asennettuna josta esim Smart #5 saisi sähköä täydellä teholla.
On noita muutamia, PK-seudullakin 2 kpl, ST1 Tullipuomi ja Bemböle. Mutta tosiaan aika vähissä ovat vielä nuo 400kW pukkaavat, seuraavat PK-seutua lähimmät kun ovatkin sitten Masku, Huittinen ja Lempäälä. Vaan Tre ympäristössä onkin jopa 3kpl melko lähekkäin toisiaan.

 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
On noita muutamia, PK-seudullakin 2 kpl, ST1 Tullipuomi ja Bemböle. Mutta tosiaan aika vähissä ovat vielä nuo 400kW pukkaavat, seuraavat PK-seutua lähimmät kun ovatkin sitten Masku, Huittinen ja Lempäälä. Vaan Tre ympäristössä onkin jopa 3kpl melko lähekkäin toisiaan.

No on niitä 400kW asemia sitten enemmän kun ajattelin, tosin Smart pystyy ottamaan enemmänkin, olikohan 427kW parhaimmillaan.
 

Husky

Hyperaktiivi
Huomautus: kun puhutaan S-mallista niin automaailmassa se tarkoittaa vain yhtä. Jos puhe on jostakin muusta niin pitää mainita Pingpong S tai Tämätuose S.

(En ole fani, mutta pitää arvostaa kuitenkin aikaansaannoksia)
 

pAy

Vakionaama
Huomautus: kun puhutaan S-mallista niin automaailmassa se tarkoittaa vain yhtä. Jos puhe on jostakin muusta niin pitää mainita Pingpong S tai Tämätuose S.

(En ole fani, mutta pitää arvostaa kuitenkin aikaansaannoksia)
Kerrotko vielä mikä tämä S malli nyt sitten on jota arvostat?
 

Esäätäjä

Vakionaama
Huomautus: kun puhutaan S-mallista niin automaailmassa se tarkoittaa vain yhtä. Jos puhe on jostakin muusta niin pitää mainita Pingpong S tai Tämätuose S.

(En ole fani, mutta pitää arvostaa kuitenkin aikaansaannoksia)
Jos viittaat tuohon aiempaan Jantin aloittamaan, niin siinä mainitsin Teslan ja siihen jatkona Janti mainitsi S mallin, aika looginen jatko vai?
Varsinkin kun ollaan Keskustelua sähköautoista ketjussa...

Keskustelua polttomoottoriautoista oli sitten erikseen tuolla.
 

kaihakki

Vakionaama
Rellu Zoella nyt menty kohta 8 kk. Mutta kyllä on ikävä murisevia ja vaihteellisia bensa-autoja. En tiedä tottuuko tähän Scalecrix autoon koskaan. On kyllä lelu. Meikäläisen kilsoilla näin eläkkeellä säästöt verrattuna polttikseen ei ole kyllä mitenkään isoja. Toisaalta, kun tuli noi aurinkopaneelit hommattua, niin olisi tietysti ilmaston kannalta hyvä pysyä sähkäreissä.
 

Ton1A

Vakionaama
Tesla se ei ainakaan ole, koska se vaatii sitä ratin vastetta tai selkeää vireilläoloa kameran valvomana. Muuten pysähtyy hyvin nopeasti keskelle tietä ja pistää hätävilkut päälle.
Eli olisi pysähtynyt jo ennen kun poliisit ehtii eteen.
Olen kyllä kuullut sellaisestakin, että laitetaan rattiin ns. rattipaino huijaamaan tuota vaatimusta ratin vasteesta. Toimii vissiin aika monenkin merkin kaistavahdin kanssa.

Teslan Model S ja X saivat sisäkameran ns. Palladium-päivityksessä, Suomeen ekat tuollaiset tulivat jouluna '22.
 

vmakela

Vakionaama
Rellu Zoella nyt menty kohta 8 kk. Mutta kyllä on ikävä murisevia ja vaihteellisia bensa-autoja. En tiedä tottuuko tähän Scalecrix autoon koskaan. On kyllä lelu. Meikäläisen kilsoilla näin eläkkeellä säästöt verrattuna polttikseen ei ole kyllä mitenkään isoja. Toisaalta, kun tuli noi aurinkopaneelit hommattua, niin olisi tietysti ilmaston kannalta hyvä pysyä sähkäreissä.
Mulla toisinpäin. Just ajoin vanhaa Diesel pögöttiä Espanjan lomalla kolme viikkoa. Vatkasin vaihteita ja poljin ruuhkissa kytkintä. Ihanaa palata kotiin sähköauton pariin.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Toisaalta, kun tuli noi aurinkopaneelit hommattua, niin olisi tietysti ilmaston kannalta hyvä pysyä sähkäreissä.
No ajattele, "polttoaine" suoraan katolta autoon, ei veroja, ei siirtomaksuja. Mikäs sen mukavampaa :)
Vatkasin vaihteita ja poljin ruuhkissa kytkintä.
Eikös tuo ole aika autonomista toimintaa, johon ei juuri tartte keskittyä. Toki jos on jo muuhun kotona tottunut, tilanne saattaa olla toinen, mutta allekirjoittaneellakin kun ei ole edes aut.vaihteistoa autossaan (koska ko. auto aut.vaihteisena ei olisi saanut nyppiä meidän as.vaunua), niin...
 

kaihakki

Vakionaama
Sähköautoiluun on monia erilaisia tulokulmia verrattuna polttiksiin/vaihteellisiin/automaatteihin.
Meikäläisen Zoella ajelu on todella halpaa. Ajaminen lähes ilmaista etenkin nyt kesäaikana aurinkosähköllä.
Mutta yli 50 vuotta polttiksilla on vaikea sivuuttaa. En osaa tarkemmin eritellä, miksi polttikset edelleen kiinnostaa.
Auto on kuitenkin ollut minulle elämän perusfundamentti. En tiedä miten kävisi, jos ei olisi autoa.
Onhan hifin harrastelijoillekin vinyylilevyt ainoa oikea formaatti ja pesee CD-levyt. Ja laittavat laitteistoihin huomattavia summia rahnaa.
Jos taas otetaan high-end valokuvaajat peliin, niin mustavalkokuvaus fimikameralla on huippua. Sitten ko. kuvat skannataan huippuskannereilla digikuviksi ja jaketaan tietsikalla. Luulisi, että olisi kätevämpää ottaa kuvat suoraan digikameralla. Mutta ei.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom