pökö
Kaivo jäässä
mikä kohta videosta?Totta vai tarua?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
mikä kohta videosta?Totta vai tarua?
Tietysti nämä on samalla mainoksia, mutta viittaatko että olisi keksitty juttu?Totta vai tarua? Vai KokkolanAutohuollon mainosta.
Merkkikorjaamot voivat tehdä korjauksia vain valmistajan ja maahantuojan hyväksymillä osilla ja menetelmillä.Tämä nostaa kustannukset merkkikorjaamoissa usein suureksi vaikka korjaukseen riittäisi ohjelmiston uudelleen asennus muutamilla satasilla.Tietysti nämä on samalla mainoksia, mutta viittaatko että olisi keksitty juttu?
Toinen samanlainen on Wagen joka julkaisee videoita, VW autoihin kalliden vikojen huomattavasti halvempia korjauksia kun merkkihuolto.
Niin no näistä mainitsemistasi ketjuista Bosch lienee ainut jossa on jokin autotekninen valmistajakin mukana ja siten se osaaminenkin heidän koulutustensa kautta lienee edes jollain tasolla. Nämä pari muuta ovat ainakin omaan makuuni enempi pelkkiä taloudellisia franchising ketjuja tms. jossa ketju tarjoaa pelkän markkinointikanavan ja yrittäjä on siinä enempi-vähempi sitten omillaan. Voin toki olla väärässäkin - ehkä.Liekö tuo syynä kun pikkukorjaamot näyttävät liittyvän AD, Bosch, Mekanomen ja ties mihin ketjuihin.
Ei merkkikorjaamoille taitaa suurimmat kulut tulla noista ohjelmista joilla yhteydet eri autoihin hoidetaan, niitä tietysti saa ostettua näiltä diagnostiikkalaitetoimittajilta, kuka kuinkakin laajasti eri merkkejä haluaa huoltaa. Siksi onkin paljon ei merkkikorjaamoja jotka erikoistunut tiettyihin merkkeihin.Merkkari joutuu lisäksi maksamaan kaiken maailman lisenssi ja ylläpitömaksuja siitä että voivat tehdä huoltoja/korjauksia jonkin merkkiseen autoon. Siis käyttää autonvalmistajan huolto-ohjelmia yms. Lisäksi jokaisesta teknisestä kyselystä menee oma maksunsa.
Nostaa tuntitaksaa eli itse työn hintaa.
Pienellä (monimerkki)korjaamolla ei taida lyödä leiville maksaa jokaiselle valmistajalle maksuja kun yksittäisen valmistajan autoja käy vain muutama viikossa.
Liekö tuo syynä kun pikkukorjaamot näyttävät liittyvän AD, Bosch, Mekanomen ja ties mihin ketjuihin.
Niin no avattu ja "avattu". Luulisin tuon kuitenkin koskevan vain ihan näitä perushuoltoja öljynvaihtoineen yms. kuluvine osineen, mutta sitten kun pitää mennä sinne systeemeihin syvemmin, niin jo aletaan merkkihuoltoa tarvitsemaan taikka ne auton salaisuudet ei muutoin aukene.Muutenhan nuo merkkikohtaiset huoltotiedot ja ohjelmat on käsittääkseni eu:ssa avattu kaikille, tietysti maksua vastaan.
Käytännössä on pääsy noihin "syväohjeisiinkin" aika pitkälle, mutta maksaakin sitten saa melkoisesti etenkin diagnostiikkaohjelmistojen ja platformien käyttöoikeuksista. Ei tuolta silti välttämättä löydy reseptejä esimerkiksi ilmastoinnin kompressoreiden säätöjen yksityikohtiin tai vastaaviin erikoisjuttuihin.Luulisin tuon kuitenkin koskevan vain ihan näitä perushuoltoja öljynvaihtoineen yms. kuluvine osineen, mutta sitten kun pitää mennä sinne systeemeihin syvemmin, niin jo aletaan merkkihuoltoa tarvitsemaan taikka ne auton salaisuudet ei muutoin aukene.
Akun kapasiteetti nyt yksi. Vertaa polttiksen 1.2 moottori vs 2.0 moottori, sama kun sähkiksen 50kWh akku vs 80kWh akku.Mikä on sähköautoissa se herkkupilleri, joka tekee toisesta ikään kuin paremman kuin muut. Viittaan lähinnä vastaavaan kuin moottorin tilavuus polttomoottoriautoissa ja moottoripyörissä. Vai onko tämmöistä ollenkaan?
Tosielämässä noi salaisuudet aukeaa juurikin noissa ei merkkikorjaamoissa. Usein merkkari nostaa kädet pystyyn ja myy 2000€ moduulin kun ohjeen mukaan se vaihdetaan. Joku merkkiin erikoistunut kaveri pikkukorjaamolla nollaa sen ja pistää ohjelman uudestaan sisään...toimii taas. Näihin ei edes ole laitteita merkkihuollossa.Niin no avattu ja "avattu". Luulisin tuon kuitenkin koskevan vain ihan näitä perushuoltoja öljynvaihtoineen yms. kuluvine osineen, mutta sitten kun pitää mennä sinne systeemeihin syvemmin, niin jo aletaan merkkihuoltoa tarvitsemaan taikka ne auton salaisuudet ei muutoin aukene.
Teslaankin saa ostaa vaan lyhyeksi aikaa "ohjelman käyttöoikeuden" jolla voi sitten tehdä koodauksia autoon.Käytännössä on pääsy noihin "syväohjeisiinkin" aika pitkälle, mutta maksaakin sitten saa melkoisesti etenkin diagnostiikkaohjelmistojen ja platformien käyttöoikeuksista. Ei tuolta silti välttämättä löydy reseptejä esimerkiksi ilmastoinnin kompressoreiden säätöjen yksityikohtiin tai vastaaviin erikoisjuttuihin.
Latausnopeuksilla kilpaillaan jossain määrin. Kiinalaiset taitaa johtaa.Mikä on sähköautoissa se herkkupilleri, joka tekee toisesta ikään kuin paremman kuin muut. Viittaan lähinnä vastaavaan kuin moottorin tilavuus polttomoottoriautoissa ja moottoripyörissä. Vai onko tämmöistä ollenkaan?


Noissa toki pitää sitten löytää myös se laturi joka tuollaista virtaa ulos pukkaa ja isossa osassa ne laturit on vielä jaettuja. Eli esim. 200kW laturista voikin irrota "vain" 100kW jos siinä on toinenkin lataamassa samaan aikaan = latausaikakin samaten tuplaantui.Latausnopeuksilla kilpaillaan jossain määrin. Kiinalaiset taitaa johtaa.
Mikä on sähköautoissa se herkkupilleri, joka tekee toisesta ikään kuin paremman kuin muut. Viittaan lähinnä vastaavaan kuin moottorin tilavuus polttomoottoriautoissa ja moottoripyörissä. Vai onko tämmöistä ollenkaan?
Mutta kyllä se vain niin on, että ne joilla ei sähköautoilusta kokemusta ole, ylikorostavat valtavasti tuota auton toimintamatkaa. Se tuntuu menevän kaiken muun edelle.Teslaankin saa ostaa vaan lyhyeksi aikaa "ohjelman käyttöoikeuden" jolla voi sitten tehdä koodauksia autoon.
Latailun ympärille se tuska pitkälti rakentuu (muuten autoissa (sähkö vs polttis) ei juuri eroa ole paitsi tarjonnassa). Ne joilla on lataukset kotona, työpaikalla ja kohtuu etäisyyksillä mökeillä, ovat saaneet homman kai toimimaan jotenkuten. Vaikea kuitenkaan ostaa tälläkin foorumille näkyviä ylistäviä paatoksia (ei niissä niin suuri ero ole eikä polttomoottorin tankkaaminen niin hankalaa ole). Yhden tutun kanssa oli pari vuotta sitten puhetta, ja hän sanoi, että sähköauto kiinnostaisi ja sellainen olisi varmaan seuraava. Seuraavana vuonna sellainen oli sitten pihassa. Tänä vuonna ei enää ollut ja tilalla oli diesel. Nämä tapaukset tasapainottaa mielestäni ääripäiden (poteroihin kaivautujat) käymää keskustelua. Syyt jokaisella on varmaan aina olemassa. Ilmeisesti tässä tutun kohdalla sähkiksestä pois vaikutti jossain määrin sähköauton raju arvonalenema ja latailusta johtuvat epämukavuustekijät. Voi olla myös muita (en tarkemmin tiedustellut). Varmaan samaan tapaan oli syitä aikanaan sähköautoon mennäkin.Jos nettikeskusteluja seuraa, niin ehdottomasti akun kapasiteetti.
Tällä hetkellä sellaisia latureita ei taida vielä olla asennettuna josta esim Smart #5 saisi sähköä täydellä teholla.Noissa toki pitää sitten löytää myös se laturi joka tuollaista virtaa ulos pukkaa ja isossa osassa ne laturit on vielä jaettuja. Eli esim. 200kW laturista voikin irrota "vain" 100kW jos siinä on toinenkin lataamassa samaan aikaan = latausaikakin samaten tuplaantui.
Mutta kyllä se vain niin on, että ne joilla ei sähköautoilusta kokemusta ole, ylikorostavat valtavasti tuota auton toimintamatkaa. Se tuntuu menevän kaiken muun edelle.
Tuo on kansainvälisen tason klikkiuutinen suomesta.Poliisilta hyvä tilanteen taju ja toiminta kun ajoi auton eteen hidastaen ja uneliaaan kuskin auto lopulta pysähtyi adaptiivisen vakionopeuden ohjaamanaArvauksia auton (käyttövoimasta), merkistä ja mallista...
Kuski laittoi automaattiohjauksen päälle ja sammui rattiin Lappeenrannassa – nopeutta 115 kilometriä tunnissa
Poliisi epäilee miestä törkeästä rattijuopumuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
![]()
Kuski laittoi automaattiohjauksen päälle ja sammui rattiin Lappeenrannassa – nopeutta 115 kilometriä tunnissa
Poliisi epäilee miestä törkeästä rattijuopumuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.yle.fi
Kuulun varmaan tähän porukkaan. Toisaalta ottaisin sähkärin heti, jos mökkimatka ei olisi 2300km suuntaansa. Ja minusta toimintamatka ei ole se juttu, vaan kuinka nopeasti sitä saa lisää. Esim. 600km on ihan ok, jos tyhjästä täyteen kestää vaikkapa 5min (millä tahansa matkan varrelle sattuvalla laturilla). Mutta jos 600km välein pitää pitää vaikkapa reilun puolen tunnin lataustauko, niin se on vähän liikaa (perjantaina lähden taas mökille, ensimmäinen legi on n. 750km eikä siinä välillä pysähdytä kuin korkeintaan kerran kusettamaan koirat ja kerran - voi olla sama tai eri kerta - kusemaan itse)Mutta kyllä se vain niin on, että ne joilla ei sähköautoilusta kokemusta ole, ylikorostavat valtavasti tuota auton toimintamatkaa. Se tuntuu menevän kaiken muun edelle.
Tesla se ei ainakaan ole, koska se vaatii sitä ratin vastetta tai selkeää vireilläoloa kameran valvomana. Muuten pysähtyy hyvin nopeasti keskelle tietä ja pistää hätävilkut päälle.Arvauksia auton (käyttövoimasta), merkistä ja mallista...
Kuski laittoi automaattiohjauksen päälle ja sammui rattiin Lappeenrannassa – nopeutta 115 kilometriä tunnissa
Poliisi epäilee miestä törkeästä rattijuopumuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
![]()
Kuski laittoi automaattiohjauksen päälle ja sammui rattiin Lappeenrannassa – nopeutta 115 kilometriä tunnissa
Poliisi epäilee miestä törkeästä rattijuopumuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.yle.fi
Vanhemmissa S-malleissa ei ole sisäkameralla valvontaa.Tesla se ei ainakaan ole, koska se vaatii sitä ratin vastetta tai selkeää vireilläoloa kameran valvomana.
On noita muutamia, PK-seudullakin 2 kpl, ST1 Tullipuomi ja Bemböle. Mutta tosiaan aika vähissä ovat vielä nuo 400kW pukkaavat, seuraavat PK-seutua lähimmät kun ovatkin sitten Masku, Huittinen ja Lempäälä. Vaan Tre ympäristössä onkin jopa 3kpl melko lähekkäin toisiaan.Tällä hetkellä sellaisia latureita ei taida vielä olla asennettuna josta esim Smart #5 saisi sähköä täydellä teholla.
Sit gumminauhaa vaan virittää rattiin...Vanhemmissa S-malleissa ei ole sisäkameralla valvontaa.
=> Siinä ei siis ole varsinaista vireystilanvalvontaa.
No on niitä 400kW asemia sitten enemmän kun ajattelin, tosin Smart pystyy ottamaan enemmänkin, olikohan 427kW parhaimmillaan.On noita muutamia, PK-seudullakin 2 kpl, ST1 Tullipuomi ja Bemböle. Mutta tosiaan aika vähissä ovat vielä nuo 400kW pukkaavat, seuraavat PK-seutua lähimmät kun ovatkin sitten Masku, Huittinen ja Lempäälä. Vaan Tre ympäristössä onkin jopa 3kpl melko lähekkäin toisiaan.
Latauskartta
Latauspistekartasta löydät sähköautollesi sopivat latauspisteet koko Suomesta. Palveluun lisätään toimivaksi tunnettuja latauspisteitä koko ajan. Palvelua ylläpitää Sähköautolijat Ry yhteistyössä Tesla Club Finlandin kanssa.latauskartta.fi
Xpeng G9 facelift malli 525kWNo on niitä 400kW asemia sitten enemmän kun ajattelin, tosin Smart pystyy ottamaan enemmänkin, olikohan 427kW parhaimmillaan.
Kerrotko vielä mikä tämä S malli nyt sitten on jota arvostat?Huomautus: kun puhutaan S-mallista niin automaailmassa se tarkoittaa vain yhtä. Jos puhe on jostakin muusta niin pitää mainita Pingpong S tai Tämätuose S.
(En ole fani, mutta pitää arvostaa kuitenkin aikaansaannoksia)
Teknisten tietojen mukaan max. 400kWNo on niitä 400kW asemia sitten enemmän kun ajattelin, tosin Smart pystyy ottamaan enemmänkin, olikohan 427kW parhaimmillaan.
Oisko kenties SmursuKerrotko vielä mikä tämä S malli nyt sitten on jota arvostat?

Jos viittaat tuohon aiempaan Jantin aloittamaan, niin siinä mainitsin Teslan ja siihen jatkona Janti mainitsi S mallin, aika looginen jatko vai?Huomautus: kun puhutaan S-mallista niin automaailmassa se tarkoittaa vain yhtä. Jos puhe on jostakin muusta niin pitää mainita Pingpong S tai Tämätuose S.
(En ole fani, mutta pitää arvostaa kuitenkin aikaansaannoksia)
Olen kyllä kuullut sellaisestakin, että laitetaan rattiin ns. rattipaino huijaamaan tuota vaatimusta ratin vasteesta. Toimii vissiin aika monenkin merkin kaistavahdin kanssa.Tesla se ei ainakaan ole, koska se vaatii sitä ratin vastetta tai selkeää vireilläoloa kameran valvomana. Muuten pysähtyy hyvin nopeasti keskelle tietä ja pistää hätävilkut päälle.
Eli olisi pysähtynyt jo ennen kun poliisit ehtii eteen.
Mulla toisinpäin. Just ajoin vanhaa Diesel pögöttiä Espanjan lomalla kolme viikkoa. Vatkasin vaihteita ja poljin ruuhkissa kytkintä. Ihanaa palata kotiin sähköauton pariin.Rellu Zoella nyt menty kohta 8 kk. Mutta kyllä on ikävä murisevia ja vaihteellisia bensa-autoja. En tiedä tottuuko tähän Scalecrix autoon koskaan. On kyllä lelu. Meikäläisen kilsoilla näin eläkkeellä säästöt verrattuna polttikseen ei ole kyllä mitenkään isoja. Toisaalta, kun tuli noi aurinkopaneelit hommattua, niin olisi tietysti ilmaston kannalta hyvä pysyä sähkäreissä.
No ajattele, "polttoaine" suoraan katolta autoon, ei veroja, ei siirtomaksuja. Mikäs sen mukavampaaToisaalta, kun tuli noi aurinkopaneelit hommattua, niin olisi tietysti ilmaston kannalta hyvä pysyä sähkäreissä.
Eikös tuo ole aika autonomista toimintaa, johon ei juuri tartte keskittyä. Toki jos on jo muuhun kotona tottunut, tilanne saattaa olla toinen, mutta allekirjoittaneellakin kun ei ole edes aut.vaihteistoa autossaan (koska ko. auto aut.vaihteisena ei olisi saanut nyppiä meidän as.vaunua), niin...Vatkasin vaihteita ja poljin ruuhkissa kytkintä.
mikset ajanut siellä automaatilla tai sähköautolla?Mulla toisinpäin. Just ajoin vanhaa Diesel pögöttiä Espanjan lomalla kolme viikkoa. Vatkasin vaihteita ja poljin ruuhkissa kytkintä. Ihanaa palata kotiin sähköauton pariin.