Keskustelua sähköautoista

pAy

Vakionaama
Mielestäni olen kokeillut filmivaneria. Kokeilen uudestaan mutta olisi uskomatonta ellei siihen tulisi kuoppaa, höttöähän se on sisältä.

Onko alla siis sepeliä vai esim hiekkaa?
Ei kai vaneri mitään höttöä ole, täyttä puuta. 15v olen samaa käyttänyt ja ei huomattavia vaurioita, hallitunkki on kyllä vähän järeämpää versiota, painoa lähes 30kg niin pyörätkin ehkä isommat. Ja alla 16mm kiveä.

Arisoft

Hyperaktiivi
Itse olen hallitunkin etupyörien alla käyttänyt leveää lankkua. Siihen tulee vain painaumia. Mutta sitten löysin pyöreän polttoleikatun teräslevyn palan joka on riittävän suuri. Sen tarvii vain etupyörien alle joille se paino keskittyy.

pökö

Kaivo jäässä
Sähkömoottori taitaa silti olla halvempi kuin polttomoottori? Polttomoottiri vaatii isoa huoltoa väistämättä. Sähkömoottoi vain jos on huono tuuri.
Niin esim mersuissa glykolit sähkömoottoriin niin se on 15 ke etumoottori ja sama 15 ke taakse kun autolla on ajetti 30 tkm, ja audit ei ole yhtään sen kummempia. Huonolla tuurilla ei ole mitään tekemistä kun on rakennevika.

Tämä ei sitten ole kovin kallista?

Ton1A

Vakionaama
Takuun kattavuuskin ihan uskomattoman huono, vs. alan pioneerien yleisesti käyttämä 8 vuotta / vähintäänkin 160000 km sähköisen voimalinjan komponenteille.

Lappanen

Hyperaktiivi
Mielestäni olen kokeillut filmivaneria. Kokeilen uudestaan mutta olisi uskomatonta ellei siihen tulisi kuoppaa, höttöähän se on sisältä.

Onko alla siis sepeliä vai esim hiekkaa?

Mahtavaa. Juuri itse kun märehdin niin tulin tulokseen että paree laittaa pitkittäin. Auto ei siinä suunnassa siirry niin paljoa isollakaan joustovaralla oleva

Tosiaan on pelottavaa nähdä sentinkin liike tunkin ja helman välillä. Ei tosiaan huomaa ellei keskity kyyläämään
Itellä Bahcon 2,5 tonnia nostava hallitunkki, siinä aika iso se nostolätkäkin sekä leveät renkaat.

Joskus tuolla useitakin autoja tullut pihassa nosteltua, pääasiassa renkaita vaihdellut jos ei ole tallissa just sillon ollut tilaa.

Todella harvoin tulee mitään laitettua tunkin alle, jos on perus henkilöautosta pienellä maavaralla kyseessä. Tuolloin yleensä nostan etunostopisteestä niin että etu- ja takarenkaat nousee ilmaan. Sepeliä piha, niin tunkkihan nipeasti kaivaa itsensä siihen jumiin, mutta ei haittaa koska nostolätkä ainakin tuossa tunkissa puree hyvin kiinni nostopisteeseen ja vetää toisen puolen renkaita mukanaan niin että tunkin nostopiste ei liiku mihinkään. Alas tullessa sama, toisen puolen renkaat työntyy taas vähän takasin päin ja tilanne on hallittu.

Varmaan jos "perus" bilteman pikkutunkilla nostelee, niin siinähän se nostolätkä on suunnilleen tölkin pohjan kokoinen ja siinä ei ole kauheasti varaa lipsua, noissahan yleensä se lätkä on vielä pelkkää metallia eikä muuta, kun tuossa omassa on kuminen sisusta joka antaa hyvin kitkaa.

Maastureita ja muita korkeita/painavia sitten nostellut vanerilevy tunkin alla, kun yleensä pitää laitta vähän kalikkaa väliin että nostonorkeus riittää ja silloin tunkin kyllä pitää liikkua ja auton pysyä paikallaan.

Kallishan tuo Bahco oli, mutta todella hyvä ja varma peli. Ei ole tuota omaa enää valikoimassa, mutta tämä esim aika samanlainen. Itellä maksoi aikanaan 250€ luokkaa, näköjään hinnat tippuneet:

Husky

Hyperaktiivi
Itse olen hallitunkin etupyörien alla käyttänyt leveää lankkua. Siihen tulee vain painaumia. Mutta sitten löysin pyöreän polttoleikatun teräslevyn palan joka on riittävän suuri. Sen tarvii vain etupyörien alle joille se paino keskittyy.
Tuon painauman takia voi tulla yllättävän suuria sivuttaisvoimia
Itellä Bahcon 2,5 tonnia nostava hallitunkki, siinä aika iso se nostolätkäkin sekä leveät renkaat.

Joskus tuolla useitakin autoja tullut pihassa nosteltua, pääasiassa renkaita vaihdellut jos ei ole tallissa just sillon ollut tilaa.

Todella harvoin tulee mitään laitettua tunkin alle, jos on perus henkilöautosta pienellä maavaralla kyseessä. Tuolloin yleensä nostan etunostopisteestä niin että etu- ja takarenkaat nousee ilmaan. Sepeliä piha, niin tunkkihan nipeasti kaivaa itsensä siihen jumiin, mutta ei haittaa koska nostolätkä ainakin tuossa tunkissa puree hyvin kiinni nostopisteeseen ja vetää toisen puolen renkaita mukanaan niin että tunkin nostopiste ei liiku mihinkään. Alas tullessa sama, toisen puolen renkaat työntyy taas vähän takasin päin ja tilanne on hallittu.

Varmaan jos "perus" bilteman pikkutunkilla nostelee, niin siinähän se nostolätkä on suunnilleen tölkin pohjan kokoinen ja siinä ei ole kauheasti varaa lipsua, noissahan yleensä se lätkä on vielä pelkkää metallia eikä muuta, kun tuossa omassa on kuminen sisusta joka antaa hyvin kitkaa.

Maastureita ja muita korkeita/painavia sitten nostellut vanerilevy tunkin alla, kun yleensä pitää laitta vähän kalikkaa väliin että nostonorkeus riittää ja silloin tunkin kyllä pitää liikkua ja auton pysyä paikallaan.

Kallishan tuo Bahco oli, mutta todella hyvä ja varma peli. Ei ole tuota omaa enää valikoimassa, mutta tämä esim aika samanlainen. Itellä maksoi aikanaan 250€ luokkaa, näköjään hinnat tippuneet:
Sitten on näitä autoja joiden pilipalinostokohtaan ei sovi hallitunkki vaan pakko olla adapteri välissä = luistava pinta

Esäätäjä

Vakionaama
Nyt Autobassadone mainostaa alle 20k€ sähköautoja 1,49 % korolla. Corsa-e, Mokka-e, e-2008, Fiat 500e...
Ei tuota firmaa tarkoitus mainostaa mutta noita korkotarjouksia yleensä vaan uusiin.
Taitaa olla liisareita.

Lappanen

Hyperaktiivi
Sitten on näitä autoja joiden pilipalinostokohtaan ei sovi hallitunkki vaan pakko olla adapteri välissä = luistava pinta
Joissakin ollut pakko nostaa tukivarren alta. Eihän tuo ole suositeltavaa, mutta ihan ok jos tietää mitä tekee. Plussana, että joustovara häviää, eikä tarvi kovin korkealle nostaa että rengas on irti maasta, jos siis vain renkaita on vaihtamassa.

Yhdessä Fordin hybridi S-maxissa esim oli akkukotelo syönyt etunostokohdan, niin etutukivarren alta onnistui suht helposti renkaanvaihto. Takana taisi olla enemmän tilaa nostaa nostokohdasta.

kotte

Hyperaktiivi
Sähkömoottori taitaa silti olla halvempi kuin polttomoottori?
Ainakin, kun on kyse muutaman kilowatin bensiinimoottorista vs. samantehoisesta verkkosähkömoottorista, polttomoottori on tyypilisesti halvempi varaosana, vaikkakin yleensä paljon pitkäikäisempi. Sähkömoottori on ainakin omasta mielestäni aika monimutkainen laitos periaatteessa ja usein käytännössä haavoittuvimman osansa eli staattorikäämityksen puolesta. Tasavirtasähkömoottorit olivat vielä aivan oma lukunsa, kun roottorissa oli mukana pyörivä käämitys ja mekaaninen virrankäännin. Sähkömoottorissa tarvitaan suuri määrä kallista ja melko harvinaista kuparia, kun taas polttomoottori on tehty jokseenkin kokonaan halvasta raudasta ja alumiinista, joita on runsaasti melkein kaikkialta saatavissa. Muovia sitten on tietenkin kummankin kuorrutteena.

vmakela

Vakionaama
Kenno-ongelmat esim BMW:ssä koskee lähinnä hybrideitä. Lataussyklejä tulee moninkertainen määrä sähkiksiin verrattuna.
Ja otetaan C arvolla katsottuna isoja tehoja, esim pelkällä sähköllä 50-100kW ja akun ollessa 7-15kWh. Esim Audissa vain -15 astetta ja kaasupolkimen kunnollinen pohjaan painaminen estää tuon ylittämisen. Audi A3 oli jossain 70-80kW luokkaa, ja akkua 8,8kWh. Sillä pääsi sen 30km+ kesällä, nopeutta maks 120km/h. Reippaasti piti polkaista että bensakone lähti tulille. Kyllä siinä pikkuakusta otettiin paljon irti. Onneksi meni kiertoon.

vmakela

Vakionaama
Väistämättä? Ei ole yhteenkään mun autoon tehty isoa huoltoa sitten 80-luvun, jolloin ajelin 70-luvun autoilla. Vai tarkoitatko nyt vain jotain öljyn- ja hihnanvaihtoa?
Mulla on tehty "polttiksiin" näitä: kaksoismassavauhtipyörä, dpf, egr venttiili, pumppu suuttimet, laturi, tulpat, öljyt + suodattimet, männän renkaat, venttiili varsien kumit, pakoputkia sekä paloina että kokonaisena, polttoaine suodatin, ilmansuodatin, kaasutin puhdistus, kannen oikaisu, nokkahihnaa ja -ketjua kiristimineen....siinäpä mitä nyt nopeasti tulee mieleen.

pamppu

Vakionaama
Niin esim mersuissa glykolit sähkömoottoriin niin se on 15 ke etumoottori ja sama 15 ke taakse kun autolla on ajetti 30 tkm, ja audit ei ole yhtään sen kummempia. Huonolla tuurilla ei ole mitään tekemistä kun on rakennevika.

Toi heti huonoksi todettu vanha moottorirakenne on yks tiedossa oleva. Teslalla vissiin oli alunperin sama ja ne siitä tiemmä jo luopui. Olettaisin ja toivoisin, että tällä vuosikymmenellä suunnitelluissa/parannelluissa automalleissa noita rakenteita ei enää olisi vaan esim. Audilla tuo olisi vain noissa viime vuosikymmenen perua olevissa fat etroneissa.

Mutta mitenköhän on… Ei ole näkynyt muista malleista juttua, vaikka kyllä esim. mebbipohjaisilla volkkareilla on ehditty ajaa merkittäviä kilometrimääriä jo.

Noitten fat etronien hinnassa näkyy tuo tiedossa oleva ongelma, nehän on poskettoman halpoja suhteessa siihen kuinka paljon niissä on autoa. Ihan tuo vikakin tiedostaen hankinta hiukoo vähäsen.,, Ekat iutena ostaneet on toki ottaneet turpiinsa ihan huolella tuon kanssa.

Toinen on sitten esim tuo ensimmäisten mebbiläisten akku, jota Jessenkin videoilla vähän moitittiin. Ja niistä on kennoja vähän kärsinyt. Ei ole näkynyt vastaavia kennovikavideoita esim. Polestarista, vaikka niitäkin on yli 200k ajettuna jo maailmalla runsaasti.

pAy

Vakionaama
Mulla on tehty "polttiksiin" näitä: kaksoismassavauhtipyörä, dpf, egr venttiili, pumppu suuttimet, laturi, tulpat, öljyt + suodattimet, männän renkaat, venttiili varsien kumit, pakoputkia sekä paloina että kokonaisena, polttoaine suodatin, ilmansuodatin, kaasutin puhdistus, kannen oikaisu, nokkahihnaa ja -ketjua kiristimineen....siinäpä mitä nyt nopeasti tulee mieleen.

Joko autoilla ajettu todella paljon tai sitten valittu huonosti kestäviä automerkkejä kun tuollainen lista.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Joko autoilla ajettu todella paljon tai sitten valittu huonosti kestäviä automerkkejä kun tuollainen lista.
Eipä se suoraan merkistä ole kiinni vaan mallista, lähes kaikilla merkeillä on sekä todella huonosti kestäviä että hyvin kestäviä malleja. Mutta joo, kieltämättä on osunut kyllä pitkää vikalistaa. Itsellä ollut kolmen merkkisiä autoja ja ainoa isompi ongelma on ollut ruoste, muuten ihan perus kulutusosaa, iskareita jarruja yms. Ja kaikki ostettaessa jo vanhoja autoja ja vähintään 100tkm ajettuja.. Toki valintaa on kyllä suoritettu hyvin kriittisesti, varsinkin moottorien osalta.

Esäätäjä

Vakionaama
Itselläni ei ole autoiluhistoriani aikana mielestäni yhtään autoa jota olisi ruosteen takia korjattu kun kosmeettisista syistä.
Muuten on osunut kaikenlaista.
En viitsi luetella ettei taas tarvi tulla offtopic ilmoitusta siirtoa / poistoa, sähköautoissahan ollaan.
Sähkö/hybridi kaudelta on 1 loppuun ajettu hybridiakku, samasta jakopään laukeaminen, teslasta ptc lämmityslaite, vetokoukun pistorasia, peruutuskamera ja ne puslat.

Ton1A

Vakionaama
Mulle osui päältäpäin hyvin nätti Pösö 308. 11 vuoden iässä ja 115000 km mittarissa:
* syö öljyä, männänrenkaiden vaihto vissiin auttaisi
* molemmista etuhelmoista meni monesta kohta katsastuksessa koetinrauta läpi

jmaja

Hyperaktiivi
Itselläni ei ole autoiluhistoriani aikana mielestäni yhtään autoa jota olisi ruosteen takia korjattu kun kosmeettisista syistä.
Miten vanhoja autoja on ollut? Mulla noita ruostekorjattuna on useampia, toki näissä ei-70-luvun autoissa korjaustarpeet ovat tulleet vasta lähestyttäessä 20 v ikää ja silloinkin olleet aika maltillisia, mutta siis kuitenkin katsastuksessa ongelmallisia. 80-luvun autoja mulla ei ole ollutkaan kuin yksi -89 pari viikkoa. -76 autoa rakennettiin huolella uusiksi moneen otteeseen 80/90-luvun taitteessa eli nykymielessä varsin uutena.

Sähköautoista tuo puoli on vielä paljolti näkemättä, kun ovat niin uusia. Tuskin eroa tulee perinteisten merkkien omissa tuotannoissa, mutta paljon on uusia merkkejä ja uusia tuotantopaikkoja. MG:stä ruostesuojaamot ovat pitäneet meteliä, ettei suojaus ole kelvollinen tehtaan jäljiltä. Saa nähdä sitten miten tuo ruostuu.

jmaja

Hyperaktiivi
Mulle osui päältäpäin hyvin nätti Pösö 308. 11 vuoden iässä ja 115000 km mittarissa:
* syö öljyä, männänrenkaiden vaihto vissiin auttaisi
* molemmista etuhelmoista meni monesta kohta katsastuksessa koetinrauta läpi
Oho! Mulla on Pösöjä ollut useita -92 lähtien ja ei niitä ole joutunut hitsaamaan kuin juuri ennen 20 v ikää. Nykyinen 240 tkm ajettu diesel ei vie öljyä lainkaan vaihtovälillä. Joissain aiemmissa bensakoneissa on pitänyt öljyä lisätä maltillisesti jossain 200 tkm paikkeilla. Mutta sinulla ehkä se 1,2 l turbo, jossa on ollut paljon ongelmia.

Pösöjen ruostesuojaus on kyllä huonontunut. Olivat 90-luvun alussa aivan loistavia tuolta osin.

Mase

Aktiivinen jäsen
Minulla on ollut kaksi Peugeotia. Ensimmäisen 304:n ostin käytettynä. Se oli huonosti ruostesuojattu ja peltejä jouduttiin uusimaan. Seuraavan 307:n ostin uutena, eikä siinä ollut mitään ruosteongelmia. Mitään ruostesuojausta emme sille itse tehneet. Palveli minua ja sen jälkeen tytärtäni toistakymmentä vuotta. Parannus johtui kai sinkityn pellin käytöstä.

Arisoft

Hyperaktiivi

No olihan hyvä lista. Samankaltainen tuli mieleen omasta dieselistä, joka oli uudesta asti omassa käytössä ja myin lopuksi 200 eurolla kun tuli sähköauto. Sähköautossa ei ole ollut mitään noista ongelmista. Moottoriin vaihdettiin öljyt kun sillä oli ajettu 240 tuhatta, muuta ei ole moottorille tehty. Viimeksi huollossa asiakaspalvelija kysyi minulta jostain syystä, että onko moottori tosiaan kestänyt ilman mitään korjauksia. :) Nyt olen sähköllä ajanut enemmän kuin dieselillä ja moottorissa on vielä takuukin voimassa. Ehkä se sen vuoksi kestää kun on se takuu.

Mutta akku siihen piti vaihtaa kahdesta syystä. Oli takaisinvetokampanja, ja ennen kuin ehtivät ven vaihtaa kampanjassa, siihen tuli vuotovirtahäly, joka pysäytti sen kokonaan. Antoivat toisen auton lainaksi siksi aikaa että saavat uuden akun hommattua. Akusta loppui tosin takuu kilometrirajan ylityksen vuoksi jo ennen aikojaan muutaman vuoden käytön jälkeen. Toivottavasti se nyt kumminkin kestää.

Jule

Vakionaama
Sähkömoottori taitaa silti olla halvempi kuin polttomoottori? Polttomoottiri vaatii isoa huoltoa väistämättä. Sähkömoottoi vain jos on huono tuuri.
Ehkö nyt kuitenkin tarvitsee erottaa huolto ja korjaus toisistaan.

Tuo nyt kertoo enemmän mersusta kuin sähköautoista yleensä. Ja eipä se kovin halpaa ole kun diesel koneessa on glycolit moottorissa sekään.

Ainakin, kun on kyse muutaman kilowatin bensiinimoottorista vs. samantehoisesta verkkosähkömoottorista, polttomoottori on tyypilisesti halvempi varaosana, vaikkakin yleensä paljon pitkäikäisempi.
En tiedä oliko tuo provo vai vaan tietämättömyyttä, mutta jos verrataan mitä tahansa polttista ja verkkosähkömoottoria, niin ne sähkömoottorithan ovat aivan mielettömästi pitkäikäisempiä.

Tietysti ensisijainen syy on se että ne sähkömoottorit ovat tehty pitkäikäisemmiksi, ja niihin tulee helposti vuodessa sama määrä käyttötunteja kuin polttikseen koko elinkaaren aikana.

Kun sähköautot tulivat alunperin markkinoille, niin yksi ensimmäinen "ongelmahan" oli liian kestävät sähkömoottorit, piti siis tehdä autokäyttöön lyhytikäisempiä eli halvempia moottoreita.

Toki jotain sirkkelin moottoreita yms pikkuisia sähkömoottorieta on tehty kiinalaisvoimin aina halvalla ja kertakäyttöön, mutta toisaalta sellaisia vastaavia hyvin lyhyt ikäisiä polttiksiakin osataan kiinassa tehdä.

pökö

Kaivo jäässä
No olihan hyvä lista. Samankaltainen tuli mieleen omasta dieselistä, joka oli uudesta asti omassa käytössä ja myin lopuksi 200 eurolla kun tuli sähköauto. Sähköautossa ei ole ollut mitään noista ongelmista. Moottoriin vaihdettiin öljyt kun sillä oli ajettu 240 tuhatta, muuta ei ole moottorille tehty
Totta joka sana.

-Teme-

Vakionaama
Sähkiksen kanssa ei ole ollut vielä mitään ongelmia - se ei tosin ole ollut alla kuin 2kk niin olisin huolestunut jos siinä ois ollut jo ongelmia 😄
Polttisten ongelmat meni kyseiseen ketjuun

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Se juristin veto oli kyllä näppärä, oli vissii laittanut kalenteriin muistutuksen että milloin pitää käydä purkamassa kauppa 😃
Nuo on sellaisia pikku juttuja joita maallikko ei osaa poimia. Se ei koske tietty pelkkää sähkstä vaan kaikkia ostettavia tuotteita

pamppu

Vakionaama
Ehkä pitää odotella mitä luotettavia autoja tehneet Toyota/Honda saavat aikaan kun alkavat tosissaan sähköistyä. Varmaan seuraavat sivusta muiden ongelmia

Tojoa pidetään vähän takaarivin seisojana sähköautopiireissä, mutta ainakin niillä on semmoset 30v kokemusta toimivista sähkömoottoreista autoissa hybridien kautta. Ja on ne akutkin osanneet tehdä autoissa aika hyvin, Ei noissa ihan hirveästi ole vikoja, joku liitin ollut vähän huonosti suojattu joskus tms.

Itse asiassa tuo Toyota bzXkdmeu4# mikälie kiinnostelee kyllä. Pahin vika on nimessä, toiseks pahin tarpeettoman tiukaksi pelleilty huoltoväli. Ärsyttäis ehkä ravata pari kertaa vuodessa huollossa.

tet

Hyperaktiivi
Sitten myös niitä joihin uusitaan tai korjataan sähkömoottoreita vähillä kilometreillä ja laskut on aika muhkeita

Tiettyjen valmistajien sähkömoottoreissa on tyyppivikoja, tämä on tunnettu tosiseikka. Aivan kuten tunnettua on se, että tiettyjen valmistajien polttomoottoreissa on tyyppivikoja (ei välttämättä samojen valmistajien).

Kuuluvatko tyyppivioista tai satunnaisista ei-tyyppivioista aiheutuvat korjaukset auton käyttökulujen vertailuun, on tietysti mielipidekysymys. Minusta ne eivät lähtökohtaisesti kuulu. Jos sähköautojen vikaantumisherkkyyden voitaisiin osoittaa olevan keskimäärin selvästi korkeampi, kuin polttomoottoriautoilla, niin sitten asialle varmasti pitäisi laskea joku hinta niiden varsinaisten käyttökulujen (jotka sisältävät myös huollot) päälle. Itse en ole nähnyt yhtään tutkimusta, joka tukisi olettamusta, että sähköauton omistajilla tulee omistusaikana keskimäärin enemmän korjauskuluja, kuin polttomoottoriauton omistajilla.

Jos jätämme korjauskulut pois vertailusta, niin ei liene epäselvyyttä, että sähköauton käyttökulut ovat merkittävästi halvemmat kuin polttomoottoriautoilla. Eikä pelkästään matalien käyttövoimakustannusten, vaan myös matalien huoltokustannusten takia.

kotte

Hyperaktiivi
En tiedä oliko tuo provo vai vaan tietämättömyyttä, mutta jos verrataan mitä tahansa polttista ja verkkosähkömoottoria, niin ne sähkömoottorithan ovat aivan mielettömästi pitkäikäisempiä.
Totta kai ovat pitkäikäisempiä, mutta huoltokustannuksista ei kyse mielestäni ollutkaan, vaan valmistuskustannuksista (ja itse viittasin monimutkaisuuteen ja potentiaalisiin teknisiin riskikohtiin).

Ton1A

Vakionaama
Ne kuuluisat pikkupräntit huomioiden, voi olla ettei takuu korvaakaan.
Esimerkiksi Tesla on aivan kiltisti vaihtanut vikaantuneet moottorit ja akut takuuajan puitteissa. Alunperinhän noissa ei edes ollut kilometrirajaa, ainoastaan 8 vuoden aikaraja. Nykyään on kilsatkin, mallikohtaisesti vähintään 160 000 km.

GM:n touhuja tuli seurattua silloin kun mulla vielä oli Ampera. Sielläkään ei kyllä vedottu mihinkään pikkupräntteihin, kunhan tuo 8 v/160 000 km oli voimassa.

pökö

Kaivo jäässä
Jos jätämme korjauskulut pois vertailusta, niin ei liene epäselvyyttä, että sähköauton käyttökulut ovat merkittävästi halvemmat kuin polttomoottoriautoilla
Aina voi tehdä vertailusta itselleen sopivan. Onhan sillä iso vaikutus jos parin vuoden välein menee 30 ke moottoreihin

Arisoft

Hyperaktiivi
Totta kai ovat pitkäikäisempiä, mutta huoltokustannuksista ei kyse mielestäni ollutkaan, vaan valmistuskustannuksista (ja itse viittasin monimutkaisuuteen ja potentiaalisiin teknisiin riskikohtiin).

En sitä valmistuskustannusvertailuasi ottanut kovin todesta. Usein sarjatuotteen hintaa voi vertailla ihan kilohinnalla. Sähkömoottori on kevyempi.

Back
Ylös Bottom