Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Toivottavasti et ole tosissasi. Annat mielummin tekoälyn ajatella kuin ajattelisit itse.Minkä lisäarvon siitä saa että käyttää lomansa auton tielläpitämiseen? Jos vaihtoehto on antaa tekoälyn hoitaa käytännön ajamisen.
Tietää missä on ollut ja mitä reittiä tullut.Minkä lisäarvon siitä saa että käyttää lomansa auton tielläpitämiseen?
Toivottavasti et ole tosissasi. Annat mielummin tekoälyn ajatella kuin ajattelisit itse.
Minkä lisäarvon siitä saa että käyttää lomansa auton tielläpitämiseen? Jos vaihtoehto on antaa tekoälyn hoitaa käytännön ajamisen.
Kyllä tässä on analogia muihinkin teknologiasiirtymiin... Jos joku asia on ylivoimaisesti parempi, niin siihen siirrytään halusi änkyrät tai ei.
Itseohjautuvat autot tulee takuuvarmasti.
ja välimuoto jossa ajajan pitää ongelmatilanteessa puuttua ajoon on vaarallinen ja tylsä...eli tää änkyrä saa nauttia ajelusta loppuun asti![]()
SamaItse tykkään ajamisesta! Ajan paljon mielummin kuin istun kyydissä!
Olet teslaasi kyllä hehkuttanutkin enemmän kuin kukaan muuOn se vaan namua ajella modernilla sähköautolla, missä on paljon älyä ja ajoa auttavia ominaisuuksia
Olet teslaasi kyllä hehkuttanutkin enemmän kuin kukaan muu![]()
Niin meinaatko ettei tule ongelmatilanteita kun kuski nukkuu , tuijottaa kännyä, ajaa partaa , meikkaa ym ym kun pitäisi olla skarppina puuttumaan ajoon....väitän edelleen että itseohjautumisen välimuoto on vaarallinen!!Tämä ei pidä paikkaansa, koska suurin osa onnettomuuksista on äkkitilanteita, missä ihmisen reaktionopeus on auttamattoman hidas.
Tekoälyn kanssa jos säästää esim. puolisekuntia jarrutuksen aloituksesta, niin törmäysvoimat voi olla aivan murto-osa siitä mihin ihmisjarruttajan kyvyt riittää.
Niin meinaatko ettei tule ongelmatilanteita kun kuski nukkuu , tuijottaa kännyä, ajaa partaa , meikkaa ym ym kun pitäisi olla skarppina puuttumaan ajoon....väitän edelleen että itseohjautumisen välimuoto on vaarallinen!!
Eli mihinkään ei voi tulla mitään toimintahäiriötä, ei pientäkään?FSD kanssa se tekoäly vain ei herpaannu. Se tekee kokoajan töitä turvallisuuden eteen.
Ei varmaankaan, saako hybrideihin? Samat jutut tullut niihinkin. Onks sulla invakortti?Kun noita avustajia ja muita tulee noihin s-autoihin, niin saako invakortin mukaan?
Eli mihinkään ei voi tulla mitään toimintahäiriötä, ei pientäkään?
ei kait vain tieto lisää tuskaa?Vähän kuin uskonto, hienoa että se sopii itselle mutta turhaa sitä on saarnata muille.
Kyllähän junaakin ajetaan vaikka se "kaistalla" aika hyvin pysyykin. Moni muukin asia siinä on automatisoitu. Lentokoneissa sama homma. Joku siitä vielä nauttiikin, ajamisesta.Itse tykkään ajamisesta! Ajan paljon mielummin kuin istun kyydissä!
Epäilen kyllä että täysin itseohjautuviin autoihin suomen olosuhteissa menee kauan , ja välimuoto jossa ajajan pitää ongelmatilanteessa puuttua ajoon on vaarallinen ja tylsä...eli tää änkyrä saa nauttia ajelusta loppuun asti![]()
Lääkäri nappaa ajoluvan pois silti jos on aihetta.ajattelen silleen positiisesti kun ikää tulee jos luoja suo lisää niin voin autoilla pidempään kun tekniikka älyineen estää minun satuttamasta muita mahdollisesti autoillessani pidempään kehityksen mahdollistaessa sen
Toki, mutta voihan jatkossa olla että tulee mahdolliseksi saada jatkoaikaa ajoluvalle jos autossa on avustimia, onhan nytkin joillain kortti rajattu vain automaattivaihteilla olevaan autoon.Lääkäri nappaa ajoluvan pois silti jos on aihetta.
Minusta tuntuu, että tekoälyllä ajava on pulassa autoon tulleen vian sattuessa. No niin tietty on vanhalla plttiksellakin ajava. Toinen noista voi kysyy tekoälyltä mitäs ny tehdäänEntäs ihmisiin? Ne ei ikinä herpaannu tai suorastaan mokaa liikenteessä?
Sepä se, minulla ei vielä ole, tähän asti pärjännyt omilla avuilla ja vanhoilla polttiksilla.Ei varmaankaan, saako hybrideihin? Samat jutut tullut niihinkin. Onks sulla invakortti?
Eivät nuo avustimet kuten autopilotti tai tekoälyapuri ole mitenkään sidoksissa käyttövoimaan. Perinneautojen valmistajat vaan ovat aika konservatiivisia.
Kyllä tuota varmaan mietitään tulevaisuudessa, säästäähän siinä sitten yhteiskunnan kuluja taksikyydeissä.Toki, mutta voihan jatkossa olla että tulee mahdolliseksi saada jatkoaikaa ajoluvalle jos autossa on avustimia, onhan nytkin joillain kortti rajattu vain automaattivaihteilla olevaan autoon.
Tämä on kyllä totta aika uusissakin autoissa.Monille perinteisille valmistajille on vaikeuksia saada edes kännykkäsovellusta kunnolla toimivaksi.
Se konehan voisi vaikka käydä puolestani pelaamassa golfia. Itse voisin maata sohvalla ja seurata miten kierros sujuu. Samalla se juttelisi pelikaverien kanssa (jotka olisivat koneita nekin). Osaisikohan se ottaa vielä oluset kierroksen jälkeen? Kentälle ja takaisinhan se osaa jo navigoida, ja luultavasti pystyy myös hoitamaan ajanvaraukset sun muut.Ne asiat mitkä kone voi hoitaa, tulee koneen hoitaa. Ja näin väistämättä tulee tapahtumaan, kyse on vain että kuka sen automatisoinnin tekee.
Osaakos toikaan suomalaisia paikan- ja tiennimiä? Osaahan Googlekin hienosti navigoida ja ottaa puhekomentoja (kuten musiikin valinta Spotifystä) ja osaa hyvin lukea suomenkieliset viestitkin, mutta on aivan toivoton osoitteiden antamisessa puhumalla.Tekoälyn kautta tuo menee luonnollisella kielellä.
Ihmisillä on kumma tapa aina venyttää noita rajojaan sen mukaan, kun ympäristö antaa myöten. Itse ole sitä mieltä, että jos kerran avustimet ottavat kontrollia ajamisesta ja ympäristön havaitsemisesta, niin aivan varmasti joku individuaali todellakin luovuttaa ko. toiminteet avustimille, kunnes tulee sitten se raja tai kohta, jossa avustin ei sitten enää toimikaan tarkoitetulla tavalla. Kukas sitten on tapahtuneesta vastuussa? Esimerkkinä se känniläinen, joka nukkui autossaan ja auto ajoi moottoritiellä yli satasta - ei olisi ollut mahdollista jos ko. avustimia ei olisi ollut (https://yle.fi/a/74-20174809).Entäs ihmisiin? Ne ei ikinä herpaannu tai suorastaan mokaa liikenteessä?
Voisi, mutta ainakin mä haluan että se tekisi mun puolestani kaikenlaisia tylsiä juttuja, joihin myös luen moottoritien ajamisen. Mikrobitissä oli ihan hyvä kolumni aiheesta, lainaan tähän pätkän kun se on maksumuurin takana, https://www.iltalehti.fi/testi/a/079404b5-31bf-44ea-9486-89f4056582c0Se konehan voisi vaikka käydä puolestani pelaamassa golfia. Itse voisin maata sohvalla ja seurata miten kierros sujuu. Samalla se juttelisi pelikaverien kanssa (jotka olisivat koneita nekin). Osaisikohan se ottaa vielä oluset kierroksen jälkeen? Kentälle ja takaisinhan se osaa jo navigoida, ja luultavasti pystyy myös hoitamaan ajanvaraukset sun muut.
”Haluan että tekoäly pesee pyykkini ja astiani, jotta voin tehdä taidetta ja kirjoittaa. En halua sen kirjoittavan ja tekevän taidetta puolestani, jotta voin pestä pyykkiä ja astioita.” Kirjailija Joanna Maciejewskan laajalle levinnyt julkaisu X-palvelussa kiteyttää yleisen ajatuksen.
Tekoälystä on apua monessa asiassa, mutta sen todelliset kyvyt tietotyössä ja etenkin minkäänlaisessa luovuutta vaativassa työskentelyssä ovat osoittautuneet useimmissa tapauksissa pettymyksiksi. Kun katson lattiaani moppaavaa siivousrobottia, näen kuitenkin tekoälyn juuri siinä roolissa, johon se parhaiten sopii: suorittamassa monotonista ja itseään toistavaa hommaa, joka ei vaadi tippaakaan luovuutta tai päättelykykyä.
Minkä lisäarvon siitä saa että käyttää lomansa auton tielläpitämiseen? Jos vaihtoehto on antaa tekoälyn hoitaa käytännön ajamisen.
Erona autoiluun vain on rautateillä, että rataa pidetään sellaisessa kunnossa, että juna voi kulkea turvallisesti nopeusrajoitusten puitteissa. Poikkeamat siirretään junaan ohjaustietojen tarkennukseksi (muuttuneet nopeusrajoitukset, vaihteiden asennot ym.). Laivoissa ja lentokoneissa ohjaustietojen syöttö on toistaiseksi miehistön (päällystön) vastuulla, mutta kaiken kaikkiaan tietojen syöttökäytäntöihin kiinnitetään erityisesti lentoliikenteessä niin paljon huomiota, ohjeistusta ja koulutusta, että se yleensä onnistuu luotettavasti. Itse kulkureitti on tällöin (samoin kuin laivoilla) siinä määrin turvattu eri sääolosuhteissa, että ohjaus voi tapahtua melko automaattisesti, kunhan miehistö on valppaana poikkeamien varalta ja ammattivastuuhenkilöiltä tätä erityisesti edellytetään ja siihen koulutetaan.Kyllähän junaakin ajetaan vaikka se "kaistalla" aika hyvin pysyykin. Moni muukin asia siinä on automatisoitu. Lentokoneissa sama homma. Joku siitä vielä nauttiikin, ajamisesta.
Itseaiheutettu ongelma. Minulla oli 12 vuotta sitten Skoda Octaviassa mm. törmäyksenesto ja prosessointeho varmaan jossain C64 tasolla vs. nykypäivä. Ei tarvittu mitään koodausta siihen.Se tekoäly vaatii paljon AI laskentehoa. Perinteisillä autovalmistajilla ei ole läheskään riittävästi osaamista softapuolella, eikä autoissa ole tekoälypiirejö/tietokoneita.
Se on melkoinen operaatio kerätä useasta kamerasta kymmeniä kuvia sekunnissa ja prosessoida ne millisekunneissa. Joka koodausta ymmärtää, tajuaa miten älyttömän haastava homma tuo on.
Monille perinteisille valmistajille on vaikeuksia saada edes kännykkäsovellusta kunnolla toimivaksi. Miettikää mikä matka siitä koodauksesta on itseohjautuvan auton tekoälymalliin....
Tässä on perustavanlaatuinen ero sen suhteen, että inhimilliseen virheeseen voit aktiivisesti vaikuttaa esimerkiksi pitämällä taukoja, miettimällä omaa ajokuntoa tai ylipäätänsä kyvykkyyttä annettuun tehtävään.Entäs ihmisiin? Ne ei ikinä herpaannu tai suorastaan mokaa liikenteessä?