Keskustelua tietotekniikasta

fraatti

Hyperaktiivi
Jos sattuu omistamaan pihdit noiden liittimien asentamiseen niin tuollaiset lyhyet vedot voi tehdä krimppaamalla lattakaapelin suoraan liittimeen. Saa just niin lyhyet johdot kuin haluaa eikä maksa juuri mitään. Siitä jää kokonaan tuo pituutta lisäävä lisävahvike silloin pois.
Kaupalliset johdot on pääsääntöisesti siistimpiä kuin itsetehdyt. Kulmamalleja löytyy myös.
1761503036028.png

-Teme-

Vakionaama
Muotoilin kysymykseeni ehkä huonosti. Ongelma siis sähkökaapin puolella. Seinärasioissa ei ongelmaa mutta ovat ABB kaksiosaisen ja impression, toki ei vaikuta asiaan. Laitan kuvan sähkökaapin osasta.

Jälkeenpäin huomasin että jossain kaapeissa liitännät ovat sivulle tai 45 asteen kulmassa keskelle päin.katso liitettä 109493Oven reunus tulisi tuohon ensimmäiseen valkoiseen pykälään, eli tilaa ei ole paljoa.
Nämä UI Eth kaapelit taittuu 90° mutkalle ja pituuksia löytyy 10cm - 8m väliltä

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Sen verran säikähdin tuota naarasliittimen hintaa että piti pohtia ihan rauhassa asiaa uudestaan. Mittasin että liittimen ja seinän väliin jää kuitenkin 4,5 cm (Olin tulkinnut väärin oven rakennetta ja lukitusta). Minulla on yksi slim versio jo tuolla kiinni ja tuntui ainakin mahtuvan sinne hyvin, pientä painatusta saattaa tulla huonolla tuurilla. Vaikea nähdä kaapin sisälle kun kiinni, toki ovi ei ahdistanut.

Luulen että pelkillä johtojen vaihdolla selviää ja seuraavilla vaihtoehdoilla:

- Lattajohto
- Vastaava johto kun fraatin laittamassa kuvassa
- Kulmajohto (Tässä saattaa tulla ongelmaksi jäykiste osa, seuraava liitin alapuolella lähellä)

Toki, jos jäykiste osa olisi pieni tai ei ollenkaan niin parempi, vähän vastaava kuin puhelinpistokkeessa aikoinaan oli.

Olen miettinyt joskus että itse tekisin johdot kun ei marketista yleensä juuri oikean pituista löydy. Yleensä liian pitkä, harvemmin liian lyhyttä tulee hankittua:) Toki ei auta tässä tilanteessa, kun johdonpaksuus väärä.

Edit: Löytyi yksi tuotekkin DELTACO Cat6a patch-kaapeli, litteä, toki mitään ymmärrystä ei ole mitä tuo patch tarkoittaa ja riittääkö tuossa nopeus. Ei haluaisi että johto kuristaa 1 Gbps valokuitua

Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
Kaupalliset johdot on pääsääntöisesti siistimpiä kuin itsetehdyt. Kulmamalleja löytyy myös.

Tuollainen peltikaappi ei niin siisti ole että sinne kannata mitään design-johtoja piilotella :)

Ja kaupallisia ne krimpattavat liittimetkin on. Etuna on se että saa juuri haluamansa pituuden.

HelaKammo

Vakionaama
Kyllä yleensä johtoja on eri mitoilla, ja näkyy olevan kulmalla jopa nimeltämainitsemattomalla K kauppaketjulla verkkokaupasta, kun googlaa. En lähtisi noita naaraita vaihtamaan, vaan ostaisin tukun niitä kulmajohtoja, taitaa 50 cm olla ihan passeli.

fraatti

Hyperaktiivi
Tuollainen peltikaappi ei niin siisti ole että sinne kannata mitään design-johtoja piilotella :)

Ja kaupallisia ne krimpattavat liittimetkin on.
Tuo kappi oli aikaisemmin johtospaghetti ja siitä en viitsi edes laittaa kuvaa. Jotain 20-30€ luokkaa maksoi johtojen uusiminen ja osa on vielä varallakin. Olen tyytyväinen lopputulokseen ja sehän on se tärkein. Ja ovet menee kiinni kuten pitääkin.

Arisoft

Hyperaktiivi
Tuo kappi oli aikaisemmin johtospaghetti ja siitä en viitsi edes laittaa kuvaa. Jotain 20-30€ luokkaa maksoi johtojen uusiminen ja osa on vielä varallakin. Olen tyytyväinen lopputulokseen ja sehän on se tärkein. Ja ovet menee kiinni kuten pitääkin.

Kauhee bydjetti! Lyhyet ohuet johdot maksaa tehdastekoisinakin kolme euroa ja krimpattavat liittimet 30 senttiä per kaappale. Eli itse tekemällä tuohon ei olisi mennyt kuin pari euroa.

HelaKammo

Vakionaama
Kauhee bydjetti! Lyhyet ohuet johdot maksaa tehdastekoisinakin kolme euroa ja krimpattavat liittimet 30 senttiä per kaappale. Eli itse tekemällä tuohon ei olisi mennyt kuin pari euroa.
Ja jossain gigantissa cat6 utp kulmalla 15-20€/kpl, näissä on aivan sairaat katteet. Ei järjen häivää.

3€ kuluttajahinta valmiista on ihan ok.

Arisoft

Hyperaktiivi
He lupasivat etteivät enää tue... mikä tämä tällainen emergency update on :) Ihan samaa kuin XP:n aikana. Päivityksiä tuli jos olivat tarpeen.

Harrastelija

Vakionaama
Euroopassahan luvattiin vuoden jatkoaika.
Voikohan tuo jatkoaika aktivoitua ilman että käyttäjä huomaa? Siis jos on vaikka jo joskus aikaisemmin antanut pikkusormen MS:lle?

Toki tuo ettei enää tulisi päivityksiä on hieman ristiriidassa.

puuteknikko

Vakionaama
Eiköhän se ole toteutettu niin että kaikki saavat samat päivitykset kuten ennenkin.
Äiti pyysi katsomaan, saisiko läppäriin päivitettyä Windows 11:n. Menin katsomaan kympin päivitysvalikkoa, ja siellä näkyi, että tietoturvapäivitysten jatko on käytössä. En usko, että äiti on osannut itse käydä klikkailemassa siellä mitään.

Mikäs tuo haittaohjelmien poistotyökalu sitten on?
Tuo on jonkinlainen skanneri, "asennus" tarkoittaa sitä, että se skannaa koneen malwaren yms. varalta. Aikanaan tuo ilmestyi päivityslistaan kuukauden välein. En kyllä tiedä, mitä eroa sillä on esim. Defenderissä vakiona olevaan ajastettuun pikaskannaukseen nähden.

Husky

Hyperaktiivi
Voiko tästä päätellä jotakin, että google usein heittää suomenkieliselle sivustolle mentäessä popupin, että "käännä arabiaksi"?

Tuleeko muille näitä ja ellei niin miksi minua kiusataan tuollaisella psykologisella tuikkimisella?

Arisoft

Hyperaktiivi
google usein heittää

Tarkoitatko Googlella sitä Chromea? Ota se automaattinen käännös pois käytöstä. Aina sen voi pyytää kääntämään tarvittaessa.

Sitten on joitain harvoja nettisivuja, joissa on asennettu tuo kääntäjä itse sivustoon ja sitten kyseiselle sivulle mennessä se ehdottelee kääntämistä.

Husky

Hyperaktiivi
Työkone ehdottelee tuota englanti-suomi ja fiksusti siis noinpäin, mutta kotikone usein ehdottaa suomen kääntämistä arabiaksi. Joo Chromesta kyse.

Ton1A

Vakionaama
Vihdoinkin löytyi kulmamallinen Ethernet-piuha. Runkosänky on niin lyhytjalkainen (ja korkearunkoinen), että ottaa tuohon kiinni ja aina oli liitin huonosti kun sänky vähänkin siirtyi.

1763369933523.png

Jule

Vakionaama
Työkone ehdottelee tuota englanti-suomi ja fiksusti siis noinpäin, mutta kotikone usein ehdottaa suomen kääntämistä arabiaksi. Joo Chromesta kyse.
Sulla on siellä kotikoneen selaimessa nyt jokin joka saa sen luulemaan että arabia on sun äidinkieli.

Noissa valikoissa on usein abhaasi ensimmäisenä, joka voisi tulle johonkin kenttään automaattisesti jos ei ole määritelty mitään, mutta kirjoitusasultaan se ei kyllä varsinaisesti näytä arabialta, ellei nyt sitten kaikkia "koukerokirjaimia" luule arabiaksi.

Tosin Arabia lienee ensimmäinen suuri kieli, joten voihan sekin tulla samalla metodilla valituksi, jos kaikkia pikkukieliä ei ole tuettuna.

Arisoft

Hyperaktiivi
Runkosänky on niin lyhytjalkainen (ja korkearunkoinen), että ottaa tuohon kiinni ja aina oli liitin huonosti kun sänky vähänkin siirtyi.

Litteällä johdolla varustettu liitin ilman koristemuovia menee vielä lähemmäs seinää. Se jää käytännössä likimain sen johdon paksuuden verran vain ulos.

bungle

Vakionaama
Tänään taas puolet netistä alhaalla. Nyt Cloudflaren takia. Nykyään, jos yhdessäkään suuremmassa "pilvipalvelussa" on häikkää, niin se tarkoittaa käytännössä, että nettiä ei voi käyttää. Yksittäiset asiat toimii, mutta törmäät myös liian usein sellaiseen, mikä ei toimi. Eli mieluummin odotat, että se yksi keskitetty palvelu on taas pystyssä ja internet toimii normaalisti. Kunnes taas joku toinen vieressä kosahtaa. Pilvipalvelut ovat keskityspalveluita ja tässä sitä ollaan. Keskitetty on epävarmempi kuin hajautettu. Pilveä toki myydään, ettei kellään ole varaa rakentaa vastaavia bunkkereita kuin niillä muutamalla. Ja varmaan totta onkin, muttei se silti tee pilvestä vähemmän haavoittuvaa. Vastuun se toki poistaa. Aina voit osoittaa muualle ja kun palvelut on laajasti alhaalla, niin silloin voit vaan sanoa, että on tätä ongelmaa muillakin.

bungle

Vakionaama
No mutta tämä palvelu kumminkin toimii. Ja moni muukin. En sanoisi että lähelekään puolet omista tarpeista olisi alhaalla. Yksi vakiosivu toistaiseksi tullut eteen.
Joo, mutta noin yleisesti ilmaistuna. Eli kun iso palvelu kyykkää niin se näkyy heti kaikkialla muuallakin, jotka ovat vielä pystyssä (esim selvästi laskeneena liikennöintinä, joka siis koskettaa todennäköisesti miljoonia, joista tosin harva välittää asiasta tuon taivaallista). Yleistettynä ”internet alhaalla”. Yksilölle asiat voi näyttää erilaiselta. Haluatko vastata serveristä vai annatko sen muiden vastuulle jne. Ja näin se sälyttyy muutamalle keskitetylle. Kokonaisvarmuus laskee. Näiden käyttäminen aseina on sitten myös mahdollista tarvittaessa ja myös kohteena.

Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Radiossa kuulutettiin että "internet on rikki"
Olen tosin hieman erimieltä että jos yksi palvelu vialla, niin se ei tarkoita että intterveb on rikki

Arisoft

Hyperaktiivi
Radiossa kuulutettiin että "internet on rikki"
Olen tosin hieman erimieltä että jos yksi palvelu vialla, niin se ei tarkoita että intterveb on rikki

Uutisista pitää aina muistaa että se mitä siellä sanotaan ei usein pidä tarkelleen paikkaansa jos sitä tutkii lähemmin. Jos olisivat sanoneet mikä tarkalleen on rikki, niin monikaan ei olisi sitä ymmärtänyt.

bungle

Vakionaama
Niin se oli ennen pilvipalveluita. Nykyään, kun pilvipalvelu tai välittäjä kyykkää, niin menee satunnaisesti palveluita isolla kädellä alas (ei yhtä palvelua). Lisäksi on sitten johdannaiset. Eli palvelut, jotka käyttää näitä suurempia pilvipalveluita. Monesti saattaa kyykätä osa, joskus kaikki. Lopputulos on tavallaan se, että "internet/-web on rikki". Se ei tarkoita tietenkään sitä, että jos sulla on kotona palvelin (jolta kaikki data tulee) ja tietoliikenneyhteyksissä ei ole vikaa, etteikö se voisi olla saavutettavissa ihan hyvin. Siksi se on tavallaan vaan vertauskuvallinen "internet on rikki" (usein sillä tarkoitetaan web-palveluita, joiden (http) päällä tosin nykyään suuri osa muustakin datasta liikkuu). Se pilvipalvelun räjähdyssäde voi olla aika laaja ja satunnainen. Ja jos tänäpäivänä joku palvelu vielä on saavutettavissa, niin jos tämä keskittyminen tästä vielä jatkuu, niin tulevaisuudessa se koko internet on enemmän tai vähemmän rikki.

Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Töissä ihmettelin, kun oli ongelmia javascript/typescript-pohjaisten softien käännösten kanssa. Nykyään käytännöllisesti katsoen kaikki modernit web-käyttöliittymät koodataan näillä teknologioilla. Vissiin siis myös node-pakettien lähde, npmjs.com, on Cloudflaren takana.

-Teme-

Vakionaama
Useampi vuosi sitten kun olin globaalilla tietoliikenneoperaattorilla duunissa, voitiin sanoa että meni internet rikki.
Konffaaja typotti konfiksessa ja muutama linkki mm.euroopan ja amerikan väliset yhteydet meni nurin. Katkos kesti 6minuuttia ja koko maailman internetliikenne väheni 43%
Tuon jälkeen prosesseja muutettiin
Kyseessä oli maailman suurin Tier1 operaattori IP peerien osalta, 72% maailman internet liikenteestä kulkee heidän verkossa tänäpäivänä, eli hieman isompi ongelma olisi nyt jos vastaava typo pääsee läpi

Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Onkos kokemuksia bugaavasta windowsista?

Mulla on tullut vastaan sellainen juttu että jos et sammuta konetta "koskaan" niin tietyissä tilanteissa bluetooth tai esim äänikortti ei toimi. Bluetooth ongelman sai taklattua kuin käytti ulkoista adapteria. Tänään huomasin duunissa että kuulokkeet oli pimeena ja tuota usb mokkulaa piti tuulettaa usb portista että ne alkoivat toimimaan.

Kotikoneessa äänet oli pitkän aikaa hävöksissä samaisen lepotilan jälkeen. Käynnistämällä windows servicestä microsoft audion(vai windows audio, ei muista) uudestaan homma taas rokkaa. Vika piinasi muutaman kuukauden ja oli puoli vuotta poissa. Nyt tuli joku päivitys ja vika ilmestyi takaisin...

Viitaten tuohon artikkeliin.....

Jule

Vakionaama
Onkos kokemuksia bugaavasta windowsista?

Mulla on tullut vastaan sellainen juttu että jos et sammuta konetta "koskaan" niin tietyissä tilanteissa bluetooth tai esim äänikortti ei toimi. Bluetooth ongelman sai taklattua kuin käytti ulkoista adapteria. Tänään huomasin duunissa että kuulokkeet oli pimeena ja tuota usb mokkulaa piti tuulettaa usb portista että ne alkoivat toimimaan.

Kotikoneessa äänet oli pitkän aikaa hävöksissä samaisen lepotilan jälkeen. Käynnistämällä windows servicestä microsoft audion(vai windows audio, ei muista) uudestaan homma taas rokkaa. Vika piinasi muutaman kuukauden ja oli puoli vuotta poissa. Nyt tuli joku päivitys ja vika ilmestyi takaisin...

Viitaten tuohon artikkeliin.....

Windows ei ole koskaan hanskannut lepotilaa.. eli jos tuo tarkoittaa sitä että kone menee lepotilaan, niin ei ole yllätys. Toki jos kone on oikeasti päällä 247, niin sitten tuollainen on vähän harvinaisempi ongelma.. Toki näytön ja näytön kaiuttimien lepotila voi saada ne audiopalvelut sekoamaan, vaikka itse kone olisikin päällä.

Back
Ylös Bottom