Korjataan hieman, ammoniakki valmistetaan siellä missä maakaasu on halpaa. Sähköä ei suhteessa kokonaisenergiaan valtavasti mene, energiasta kun pääosa tulee kaasusta.Hiukan kallistun "insinöörin" kannalle vedyn laivarahtaamisen osalta, mutta ammoniakin merirahtaaminen ei ole ollenkaan uutta. Ammoniakki on aivan tärkeimpiä (tai jopa tärkein, katsantotavasta riippuen) meritse nykyisinkin rahdattavista synteettisistä kemikaaleista. Jokseenkin kaikki väkilannoitteiden valmistaminen perustuu ammoniakkiin ja ammoniakkia tehdään nykyisinkin siellä päin maailmaa, missä sähkö on halpaa. Suomeenkin on aivan viime kuukausiin asti (ainakin) tuotu Venäjältä valtavia määriä nestekaasumaista ammoniakkia rautateitse säiliövaunuilla ja tuosta sitten (norjalaisten omistajien komennossa) on tehty suomalaiset typpeä sisältävät lannoitteet. Toki Norjassakin on huomattavaa ammoniakin tuotantoa, valmistetaanhan tuo nykyisin (ilman ohella ja veden ohella) maakaasusta päästämällä vain sen hiili dioksidina taivaalle.
Ammoniakin tuotantoa on paitsi Norjassa, myös keskemmällä Eurooppaa reilusti. Hiilidioksidia voidaan myös talteenottaa kohtuullisin ratkaisuin, sille on ollut jo menneisyydessä näppäriä käyttökohteita vaikkapa erinäisissä "sihijuomissa".