Anna sen lämmityksen pysähtyä noiksi tunneiksi.. tuskin se tönö heti pakastuu.Surkealta näyttää. Tämäkö nyt sitten pilaa koko helmikuun ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Anna sen lämmityksen pysähtyä noiksi tunneiksi.. tuskin se tönö heti pakastuu.Surkealta näyttää. Tämäkö nyt sitten pilaa koko helmikuun ?
Kerrostamismaisteri...onkos tuo varaajankin kerrostaminen Opelilta opittua...-20 jälleen.
Ooppelimiehenä alkaa kerrospukeutuminen ja karvalakki olla tuttu juttu.
Tuo AIT kompura tosiaan lienee ihan sama kuin pikku Nibe 6 ( 8 ) sekä pikku Bosch, ovat kukin speksanneet koneen hiukan eri alueelle. Nibe kuulostaa heikkenevän >75% tehon yli.Minun 1 ~ AIT (0/35 C - > 1.77 kW - 8.65 kW) toimii aika lailla samalla tavalla tuon pikku Niben (1.5 - 6) ( 8 ) kW kanssa. Cop on yli 4 vielä 100 Hz kohdalla. Mutta kun mennään yli 105 Hz lähtee selkeästi tippumaan.
Minulla yläpohjassa 200mm villaa, joka vastaa -70, -80 luvun talon yläpohjan eristystä. Muut rakenteet (2012) mukaan. Mlp Komp max. lämpöteho 8.4 kW kovalla pakkasella riittää ~ - 22 C ulkolämpötilaan saakka.
Suunniteltu paksuus 500 mm. Laitetaan myöhemmi + 300 mm lisää, TMA on pitkä).
Nyt talvella kovilla pakkasilla ulkolämpötila pakkasta vuorokausi Ka ~ - 18.5 C. MLP kompressorin max lämpöteho ~ 8.4 kW, taajuus 118 Hz kaasupohjassa, kun keruu alin koneelle tuleva, luettu hetkellinen arvo miinus - 1.6 C, meno 37.4 C. Tällöin Cop min 3.7.
Tammikuun eri vuosina samalla talon eristys tilanteella:
1 / 2019 suorasähkö cop 1 ulostuloenergia lämm. 3411 kWh, lkv ei mitattu.
1 / 2020 mlp cop 4.43 ulostuloenergia lämm. 2647 kWh, lkv 251 kWh
1 / 2021 mlp cop 4.14 ulostuloenergia lämm. 3227 kWh, lkv 198 kWh, (lkv asetus start 48 C -> stop 53 C+ leg. 4*kk) keruu tulo Ka. miinus - 0.5 C.
Perustuu pollucom koticoppi mittauksiin.
Ennakkomaistiaisina voin kertoa että ei sammunut -23C:ssa. Tuottoteho 5-6 kW n. kakkosen copilla ja n 50Hz kun talo ei enempää kaivannut. Pyysin sitten kunnolla -21 pakkasessa Maksimi Hz 81 niin tuotto oli 8,3 kW mihin on lisättävä n. 10%Keskiviikon ja torstain välinen yö jopa -25C, nyt täytyy seurata ja dokumentioda miten pana jaksaa.
Miten olet tällaiseen lopputulokseen tullut? Onko jollain luotettavammalla tavalla tarkistusmitattu?mihin on lisättävä n. 10% jonka multical näyttää liian vähän
Panassa on varavastuksina 3x1kW, tarkistin niiden ottaman tehon kolmella eri mittarilla, ottavat aika tarkasti sen 3kW.Miten olet tällaiseen lopputulokseen tullut? Onko jollain luotettavammalla tavalla tarkistusmitattu?
En osaa häviöitä arvioida , testin aikana ehkä +5lämpöä, alkupään eriste 3m 75mm uponaalin sisällä, siitä eteepäin1,5 m paksu alupintainen villa, nämä ulkona ,sisällä sama villa. Testissä vesi menee täysillä n. 2,4 m3 eli lämpötila ei ole kovin korkea.Vastukset ovat kaiketi ulkoyksikössä? Miten pitkä putkimatka ulkona ja sisällä? Olisiko loogisempi päätelmä, että lämmitystehosta hukkuu tuolle matkalle se 300W? Sinänsä toki hyvä, että suuruusluokka on tarkistettu vastusten avulla.
Hienoa että nyt tästäkin on kokemuksia foorumilla.Ennakkomaistiaisina voin kertoa että ei sammunut -23C:ssa. Tuottoteho 5-6 kW n. kakkosen copilla ja n 50Hz kun talo ei enempää kaivannut. Pyysin sitten kunnolla -21 pakkasessa Maksimi Hz 81 niin tuotto oli 8,3 kW mihin on lisättävä n. 10%
jonka multical näyttää liian vähän. COP pyöri edelleen kakkosen nurkilla.
Eli voidaan katsoa panan lunastaneen lupauksiaan.
Yleensähän energiamittareissa on jokin vähimmäis dT minkä pitää toteutua jotta mittarin luokitus olisi voimassa. Tyypillisesti 3K tai enemmän eroa tulon ja menon välillä. Noissahan on vallan käytössä PT antureita mutta jos tuo ero jää pienemmäksi niin putovavat mittaustarkkuuden suhteen kyllä alueelta.Panassa on varavastuksina 3x1kW, tarkistin niiden ottaman tehon kolmella eri mittarilla, ottavat aika tarkasti sen 3kW.
Testiajossa nämä vastukset yksinään lämmittivät vettä ja multical näytti n. 2,7kW. Tästä päätelmäni.
Aiempina kylminä talvina meillä on ollu lievää hikoilua makuuhuoneen ikkunan alareunassa mutta tänå talvena se on ollut pois kun hieman lisäsin ilmanvaihtoa.
Ooppelin lasit on jäässä sisältä ja ulkoa.
Ei ole niin pitää johtoa että vois ajella noin ympäri kyliäLyöt ooppelin sisälämppärin menoletkun väliin kiertovesipumpullisen letkulämppärin mallia: https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000xc.html
Ja sisälle joku +1,5 kW sisälämppäri. Tunnissa on auto sisältä lämmin ja moottori myös kauttaaltaan lämmin.
Kyllä tuossa nyt kun oli n -26 näytti häviöitä tulevan enemmän, vastukset ottivat aika tarkkaan 3kW mutta multical vain 2.3Tämä voisi olla yksi selitys tuohon hukkuneeseen tehoon, mitä olen noita omia mittareita seurannut niin tyypillisesti näyttävät juuri liian pieniä lukemia kun dT kutistuu speksin alle.
Ei ole niin pitää johtoa että vois ajella noin ympäri kyliä![]()
Täällä vilppi naapureita joka puolella. Savu nousee vilppitalojen piipuista. Puuta näkyivät kantavan tiuhaan sisällä.Miten muilla näkyy pumpun pysähtyminen kylmyyden takia?
Täällä vilppi naapureita joka puolella. Savu nousee vilppitalojen piipuista. Puuta näkyivät kantavan tiuhaan sisällä.
Täällä taas tässä ympärillä, tämä on ainoa MLP talo.No tähän on sanottava että niin nousee tuossa lähistöllä olevan uuden asuinalueen jokaisesta talosta ja väittäisi että sieltä löytyy muutakin kuin VILP. Sen verran isoa tupaa on.![]()
Mulla kävi vastaavalla tavalla ei-T-Cap Panan kanssa edellisellä pakkasjaksolla kun oli 45 asteen pyynti ja -22C. Nyt oli vähä kylmempi vielä viime yönä ja 40 asteen pyynti, ei tullut mitään ongelmia. Mulla on 3kW vastus estettynä, kaippa sen vois laittaa päälle ja seurata toimiiko sen ohjaus järkevästi.Pana alkoi käyttäytyä vähän epämääräisesti tuossa -24 jälkeen, sulatteli tiheään ja coppi oli surkea joten lopetin lämmityksen.
Nyt ihmettelen kun ei vastukset menneet päälle automaattisesti missään vaiheessa. Onko minulla jokin asetus väärin.
Olen tavannut manuaaleja ja kokeillut asetuksia mutta ei aukene.
Miten muilla näkyy pumpun pysähtyminen kylmyyden takia?