Kirein pakkanen takana, mitä tästä opittiin?

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Täälläkin pelkällä VILP:llä pääsee noin -17 asteeseen, sen jälkeen tuo rupeaa kaipaamaan taustatukea vastuksilta. Mutta aika vähillä vastustunneilla on toistaiseksi ainakin mennyt.

Vaikka en nyt kovin vakuuttunut ole tuosta Niben ohjauksesta ja sen logiikasta niin pakko myöntää et nuo sulatukset se hanskaa kyllä. Tai ei ainakaan sulata liian usein, pakkaset kun painuvat -15C kylmemmälle puolelle niin sulatusvälit ovat olleet yöllä yli 6 tuntia. Pikkuisen aiemmin tuo voisi kyllä oikeastaan sulattaa, nyt käyntijakson viimeinen kolmannes menee yleensä hiukan rajoitetulla teholla kun kk lämpöt rupeavat hipomaan rajoja.

F2120 180221.png

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Mulla on 3kW vastus estettynä, kaippa sen vois laittaa päälle ja seurata toimiiko sen ohjaus järkevästi.
Minä olisin halunnut sen vastuksen päälle mutta jotain on väärin tai puuttuu kun sain sen päälle vain siinä toimilaitetarkistuksessa. Eli miten pitää asetukset olla sille vastukselle?

MetaX

Aktiivinen jäsen
Minä olisin halunnut sen vastuksen päälle mutta jotain on väärin tai puuttuu kun sain sen päälle vain siinä toimilaitetarkistuksessa. Eli miten pitää asetukset olla sille vastukselle?
Onko sulla sieltä huoltotilan kautta laitettu se backup heater allowed tilaan? Sinne huoltotilaan pääsi jollain nappikombolla siitä ohjainpanelista. Voin kaivaa sen yhdistelmän siihen huoltotilaan jos sulla ei oo sitä? Sieltä saa laitettua myös ne offset korjaukset lämpötiloille.

jmaja

Hyperaktiivi
Mun talolle Niben mukaan F1255-6 (reilusti alitehoinen) SCOP 4,4, F1245-8 4,7, F1245-10 4,6, F1255-12 4,6 ja F1255-16 4,8. HUOM. noissa ei ole mukana vastussähköä eli vain pumppaus-SCOP. Mutta on mukana käyttövesi. F1255-6 tarvitsee Niben mukaan 2576 kWh vastuksia 32 000 kWh tuottamiseen, F1245-8 699 kWh ja F1245-10 199 kWh. Muut ei.

Olihan tuolla erikseen 8 kW "viritetty" F1255-6. Sillä SCOP vain 4,2 ja vastuksia 703 kWh.

Laitetaan nyt vielä koko pumpun viemä sähkö (ei siis lämmönjakopumppu)
F1255-6: 9305 kWh
F1255-6 (8 ): 8168 kWh
F1255-12: 6976 kWh
F1255-16: 6648 kWh
F1245-8: 7420 kWh
F1245-10: 7093 kWh
F1245-12: 7159 kWh
Noissa F1255:ssa ainakin suurin syy eroihin tulee kaivon mitoituksesta. Eli samoilla mitoitusarvoilla tehokkaammalle koneelle tulee selvästi syvempi kaivo, joka parantaa COPia. Jos säätää mitoituksen niin, että kaivo ei muutu, ovat COPit ja kulutukset lähestyvät toisiaan. Mutta jää edelleen eroa niin, että 16 kW vie n. 200 kWh vähemmän kuin 12 kW, joka taas vie noin 200 kWh vähemmän kuin 6 kW 8 kW virityksellä ja lisäksi se vie 500 kWh vastuksia eli 700 kWh yhteensä enemmän. F1245-10 oli noin lähes yhtä hyvä kuin F1255-16.

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Onko sulla sieltä huoltotilan kautta laitettu se backup heater allowed tilaan
Kiitos selvennyksestä, olen sieltä muuttanut anturien asetuksia(muuten pana näyttää aivan höpöjä). Luulin että nämä ovat
vain testikäyttöön, vielä täytyy arpoa termit eli varalämmitin vai lisälämmitin. Siellä oli tosiaan off asetus lämmittimlle.

Espejot

Hyperaktiivi
Tuo AIT kompura tosiaan lienee ihan sama kuin pikku Nibe 6 ( 8 ) sekä pikku Bosch, ovat kukin speksanneet koneen hiukan eri alueelle. Nibe kuulostaa heikkenevän >75% tehon yli.
Olen nyt ottanut päivälukemia ottitehon funktiona ja vähän siltä toi näyttää. Tässä nyt taisi romuttua yksi myytti etteikö MLP hyötyisi takasta :eek: mutta kompurakoon suurentaminen tietää samoja ongelmia kuin VILP:llä... katkokäyntiä. Nyt pikku Nibe taipuu mukavan alas että kesällä kosteiden tilojen lämmitys onnistuu kohtuu hyvin.

jmaja

Hyperaktiivi
Tässä nyt taisi romuttua yksi myytti etteikö MLP hyötyisi takasta
Jos COP nyt kuitenkin oli lähes 4, niin ei ainakaan kannata maksaa puista taloudellisesti. Tietysti vuosikeskiarvoa voi hieman kaunistella, vähentämällä kylmimpien jaksojen ajoja.

Kirjaa nyt ylös myös keruun ja lämmönjaon lämpötilat. Ne voivat vaikuttaa enemmän kuin kierrosluku, joka tietysti vaikuttaa keruun lämpötiloihin.

Lappanen

Hyperaktiivi
Olen nyt ottanut päivälukemia ottitehon funktiona ja vähän siltä toi näyttää. Tässä nyt taisi romuttua yksi myytti etteikö MLP hyötyisi takasta :eek: mutta kompurakoon suurentaminen tietää samoja ongelmia kuin VILP:llä... katkokäyntiä. Nyt pikku Nibe taipuu mukavan alas että kesällä kosteiden tilojen lämmitys onnistuu kohtuu hyvin.

Jos takan kanssa pystyy pudottamaan menolämpöä vaikka 3 astetta alaspäin ja lämmittää takalla mukavuuslämpöön, niin tottakai MLP hyötyy takasta ihan kuten mikä vaan lämmitysjärjestelmä. Ei kai tuossa mitään myyttiä ole, vaan pelkkää maalaisjärkeä.

Adamooppeli

Vakionaama
"Mlp ei hyödy takasta" sanonnalla tarkoitetaan ilmeisesti ensisijaisesti rahallista hyötyä. Toisaalta oikein mitoitetun mlp tapauksessa hyöty jää pieneksi myös cop osalta, ero lienee muutamia kymmenyksiä. Joten puille ei saa rahallista eikä myös mainittavaa cop hyötyä.

Muut lämpöpumpputyypit ovat jo muutenkin heikompitasoisia lämmitysjärjestelmiä, kun tarkastellaan (vain kompressorilla tuotettua lämpöä, sisältäen kaiken järjestelmän toimintaan liittyvän sähkö) ja se tehokerrointa (COP). Joten ILP, PILP , VILP hyötyvät selkeästi enemmän tukilämmitys muodoista. Tyypillisiä- ja tarpeellisia tukilämmitysmuotoja edellä mainituille ILP, PILP ja VILP ovat: suorasähkö, öljy, puu.

Viimeksi muokattu:
K

korsteeni

Vieras
ilmalämpöpumppu kuivattaa sisäilman, en viitsi nyt tähän dataa ja käyriä vääntää kun se on havaittavissa ihan ilman mitään mittauksia koska muutos on todella suuri verrattuna lattia/patteri vesikeskuslämmitykseen.
varmastihan tämä on tiedossa pidempään pumpuilla lämmittäjien keskuudessa, sehän tiedetään että lämmin tuuli kuivattaa.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
"Mlp ei hyödy takasta" sanonnalla tarkoitetaan ilmeisesti ensisijaisesti rahallista hyötyä. ) ja se tehokerrointa (COP).
No, onhan tuosta saanut lukea täältä höpinöitä ettei se edes pienennä kulutustakaan tai kaivon kuormaa vaikka tikkuja menisi pari askia kuukaudessa.

Tuossa on sopivasti kulkureitin varralla yksi MLP talo, jota aikoinaan käytiin katsomassakin, kun se siihen aikaan oli myynnissä. Mieleen jäi iso leivinuuni alakerrasta, joka oli oikein topakasti lämmitetty vielä toukokuussa. Uunissa oli vielä jotain ruuanlaittoa tai ainakin sellaisten lämmittämistä, kun sinne kurkistetiin sisälle välittäjän kanssa. Näkyy sitä lämmitettävän edelleenkin varsinkin pakkasilla.

jmaja

Hyperaktiivi
Enempi myytti taitaa olla invertterikoneen paremmuus onoffiin verraten.
Tuo on kyllä jännä juttu ja taitaa foorumillakin mielipiteet menneet edes takaisin vuosien saatossa.

Totuushan on, että valmistajat lupaavat selvästi parempia SCOPeja inverttereille, vaikka 0W35 COP olisi sama tai jopa huonompi. Sitten kuitenkin Niben mitoitusohjelma antaa F1245:lle jopa paremman SCOPin kuin F1255:lle.

Onko tuossa SCOPin määrittävässä standardissa jotain invertteriä suosivaa? Toteutuuko etu käytännössä. Mieleen tulee autojen kulutusstandardit, joissa on saanut paljon perusteetonta etua start&stopista ja automaattivaihteista. Jälkimmäisestä vain siksi, että manuaalille oli määrätyt vaihtokohdat, jolloin oli pakko ajaa liian pienillä vaihteilla.

Invertterin etu lienee usein se, ettei puskuria tarvita, jolloin kokonaisuus halvempi ja vähemmän tilaa vaativa. Periaatteessa myös lämpötila tasaisempi.

roots

Hyperaktiivi
Meneekö tuo sinun kone edes tuonne >75% alueelle normaalissa käytössä, vai 'kokeilukiusasitko' sitä väliaikasesti?
Ja mitä tuo myyttikuvitelma tuohon liittyy, vai kokeilitko asiaa puita polttamalla/testaamalla smatrixeja?

Espejot

Hyperaktiivi
Meneekö tuo sinun kone edes tuonne >75% alueelle normaalissa käytössä, vai 'kokeilukiusasitko' sitä väliaikasesti?
Ja mitä tuo myyttikuvitelma tuohon liittyy, vai kokeilitko asiaa puita polttamalla/testaamalla smatrixeja?
Toissa yön pumppu kulutti keskimäärin 1,3 kW tehon edestä sähköä.
Edit: tarkenettu että kW on tehon yksikkö.

LTO levittää takan lämmön tehokkaasti että ainakin minulla venat sulkeutuu 88%:sti (1) ja COP paranee (oletus). Voi olla että tulosten saamiseen menee hetki jos pakkasia ei tule enään mutta täytyy alkaa ottelemaan silloi tällöin päiväkohtaisia lukuja ylös. Puita en ole poltanut klapin klapia MLP:n tulon jälkeen.

1) Mulla on ventiilit 12% auki aina mukavuussyistä.

Jos COP nyt kuitenkin oli lähes 4, niin ei ainakaan kannata maksaa puista taloudellisesti. Tietysti vuosikeskiarvoa voi hieman kaunistella, vähentämällä kylmimpien jaksojen ajoja.

Kirjaa nyt ylös myös keruun ja lämmönjaon lämpötilat. Ne voivat vaikuttaa enemmän kuin kierrosluku, joka tietysti vaikuttaa keruun lämpötiloihin.

Mulla minimit ollut +2C kaivosta -1C kaivoon.

Minun puut on ilmaiseksi saatuja, ahneuksissa otettuja ennen mlp:tä ja tällä käytöllä niitä riittää hautaan asti. Toinen naapuri (2) poltelee maksettuja puita aika paljon kun MLP on osatehomitoitettu. En ole ottanut kantaa taloudellisuuteen kun naapuri on pankissa töissä ja halitsee sen puolen varmaan minua paremmin.

2) Naapureissa on kaikki lämmitysmuodot edustettuina, ILP, PILP, VILP ja MLP.

Jos takan kanssa pystyy pudottamaan menolämpöä vaikka 3 astetta alaspäin ja lämmittää takalla mukavuuslämpöön, niin tottakai MLP hyötyy takasta ihan kuten mikä vaan lämmitysjärjestelmä. Ei kai tuossa mitään myyttiä ole, vaan pelkkää maalaisjärkeä.
Voihan se olla että maalaijärki on ollut osittain kadoksissa kun takkapuita tingataan ylenssä ei-mlp taloissa kutakuinkin ensimäisten kysymysten joukossa mutta kait tässäkin asiassa on pumput on tasa-arvoistumassa.

Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Toissa yön keskikulutus 1,3 kW.

LTO levittää takan lämmön tehokkaasti että ainakin minulla venat sulkeutuu 88%:sti (1) ja COP paranee (oletus). Voi olla että tulosten saamiseen menee hetki jos pakkasia ei tule enään mutta täytyy alkaa ottelemaan silloi tällöin päiväkohtaisia lukuja ylös. Puita en ole poltanut klapin klapia MLP:n tulon jälkeen.

1) Mulla on ventiilit 12% auki aina mukavuussyistä.

Mulla minimit ollut +2C kaivosta -1C kaivoon.

Minun puut on ilmaiseksi saatuja, ahneuksissa otettuja ennen mlp:tä ja tällä käytöllä niitä riittää hautaan asti. Toinen naapuri (2) poltelee maksettuja puita aika paljon kun MLP on osatehomitoitettu. En ole ottanut kantaa taloudellisuuteen kun naapuri on pankissa töissä ja halitsee sen puolen varmaan minua paremmin.

2) Naapureissa on kaikki lämmitysmuodot edustettuina, ILP, PILP, VILP ja MLP.

Voihan se olla että maalaijärki on ollut osittain kadoksissa kun takkapuita tingataan ylenssä ei-mlp taloissa kutakuinkin ensimäisten kysymysten joukossa mutta kait tässäkin asiassa on pumput on tasa-arvoistumassa.

Tuosta nyt millään varmistusta löydy väitteeseesi/vastaukseesi tähän lainaukseesi "Nibe kuulostaa heikkenevän >75% tehon yli"...:
Luulin että olit jotain arvoja tilastoinut, mutta tuo olikin joku 'kalikka testi'.
Olen nyt ottanut päivälukemia ottitehon funktiona ja vähän siltä toi näyttää.
Millä teholla se kone normaalisti max käy...luulen ettei sinun talolla koskaan >75%...

roots

Hyperaktiivi
Nibehän F/S1x55 logittaa kaikenlaista, luulisi sieltä teho/cop tiedot saavan irti tommosen käyrän piirtämiseksi (tapauksen lämpökäyrällä) ...vieläpä aika tarkastikin jos olisi edessä olevan energiamittarin S0 kytketty pumpulle. Vielä jos olisi se virtausmittaus, S-sarjalaisessahan se on vakiona (tarkuudesta mitään tietoo).

mstr

Aktiivinen jäsen
"Mlp ei hyödy takasta" sanonnalla tarkoitetaan ilmeisesti ensisijaisesti rahallista hyötyä. Toisaalta oikein mitoitetun mlp tapauksessa hyöty jää pieneksi myös cop osalta, ero lienee muutamia kymmenyksiä. Joten puille ei saa rahallista eikä myös mainittavaa cop hyötyä.
Löysin itselleni perusteita puiden polttamiselle mm. siinä erikoistapauksessa että pysäytin Niben touko-syyskuussa ja lämmitin kv varaajassa puilla (3 m3, runsaat 40 kg / vko). Katkokäynti jäi pois.

Lappanen

Hyperaktiivi
Nibehän F/S1x55 logittaa kaikenlaista, luulisi sieltä teho/cop tiedot saavan irti tommosen käyrän piirtämiseksi (tapauksen lämpökäyrällä) ...vieläpä aika tarkastikin jos olisi edessä olevan energiamittarin S0 kytketty pumpulle. Vielä jos olisi se virtausmittaus, S-sarjalaisessahan se on vakiona (tarkuudesta mitään tietoo).

F1155 vm.2018 on ainakin virtausmittari vakiona. Tähän piti I/O-kortti vaihtaa uuteen missä uudempi firmis niin sai ulkoisen energiamittarin kytkettyä siihen ja logit siitäkin muiden mukana talteen.

Espejot

Hyperaktiivi
Millä teholla se kone normaalisti max käy...luulen ettei sinun talolla koskaan >75%...

Pitäis määritellä mikä on normaalisti. Yksi yö oli 1,3 kW kuten aiemassa viestissä lukee. Otan logit kk-vaihteessa niin siitähän ne Hz näkee, cop tai ottotehoja ei.

roots

Hyperaktiivi
Pitäis määritellä mikä on normaalisti. Yksi yö oli 1,3 kW kuten aiemassa viestissä lukee. Otan logit kk-vaihteessa niin siitähän ne Hz näkee, cop tai ottotehoja ei.
Nojoo eipä tuosta mitään tolkkua saa, menee niin ympärspyöreeksi pyörittelyksi...luulin että tuolle löytyy jotain katetta:

Olen nyt ottanut päivälukemia ottitehon funktiona ja vähän siltä toi näyttää.

roots

Hyperaktiivi
F1155 vm.2018 on ainakin virtausmittari vakiona. Tähän piti I/O-kortti vaihtaa uuteen missä uudempi firmis niin sai ulkoisen energiamittarin kytkettyä siihen ja logit siitäkin muiden mukana talteen.
Noita komboja jossa molemmat mittaukset lieneen harvassa, nyt muista yhtäkään jolla olisi...

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
No just elien tuli taas heitettyä kärry perässä Hki-Paimio-Tku ja takaisin, niin voi jumankekka sitä suola-hiekka-loska mössön määrää mitä auton ja kärryn päällä oli tänä aamuna! Onneksi nyt on suojakeli, niin pääsi molemmat pesulle heti aamusta, vaan enpä muistakaan kun olisi nuin likaisina olleet kumpikaan vielä koskaan, sellainen likavesirengas jä maahan molemmista ettei tosikaan :confused:

Kyllä, huomattavasti mieluummin olisin tuonkin reissun ajanut kunnon pakkasessa, likamössöä olisi ollut vähempi vaikkakin toki sitä pöllyävää lunta olisi vastaavasti sitten ollut joka paikka täynnään. Mutta mieluummin pakkasen kuivaamat tiet, kuin tuo suolaloska mitä noilla teillä nyt taas on :confused:

roots

Hyperaktiivi
Iso sähkölasku tuntuu helposti pahalta. Mut nyt tänä talvena mene joku 300-400 euroa viime vuotta enemmän. Ei sillä rahalla öljyä olis saanu hirveästi. Eikä puushow kiinnosta.
Mistä lasket talven alkavan...täällä 2021/1 sähkölaskutus oli eurolleen sama kuin 2020 :sormet: , tosin sähkön hinta on madaltunut 2021.

Viimeksi muokattu:

Killi10

Aktiivinen jäsen
Mistä lasket talven alkavan...täällä 2021/1 sähkölaskutus oli eurolleen sama kuin 2020 :sormet: , tosin sähkön hinta on madaltunut 2021.
No arvioita vielä nämä. Joulukuu oli taloudellinen. Tammi ja helmikuu ei. Viime vuonna ei vastukset käyneet kertaakaan päällä, tänä vuonna tunteja tuli kymmeniä. Sama sähkön hinta.

Lämmityksen perustamiskulut olivat niin edulliset, niin ei tuollaiset harmita. Jos olis vilpistä maksanut asennuksineen 12000 euroa, niin vois sylettää...

Adamooppeli

Vakionaama
Tässä hommassa ei nyt ole päätä eikä häntää. Jos aiot täällä jotakin ilmoitella. Sinun tulee opetella ja aloittaa näistä: tehon ja energian suureet, yksiköt. Lisäksi pitäisi osata eritellä selkeästi, mistä energiasta tai tehosta on kyse kun teet tänne yhteenvetoa.

Espejot

Hyperaktiivi
Tässä hommassa ei nyt ole päätä eikä häntää. Jos aiot täällä jotakin ilmoitella. Sinun tulee opetella ja aloittaa näistä: tehon ja energian suureet, yksiköt. Lisäksi pitäisi osata eritellä selkeästi, mistä energiasta tai tehosta on kyse kun teet tänne yhteenvetoa.

Eikö sinulle riitä että käytetään tehon yksikköä vastatessani kysmykseen "Millä teholla se kone normaalisti max käy", pitääkö sinulle erikseen mainita että kW on tehon yksikkö? Pari yötä sitten pumpun ottoteho oli 1,3 kW. Ymmärsitkö nyt vai täytyykö fontiakin suurentaa?

Adamooppeli

Vakionaama
Eikö sinulle riitä että käytetään tehon yksikköä vastatessani kysmykseen "Millä teholla se kone normaalisti max käy", pitääkö sinulle erikseen mainita että kW on tehon yksikkö? Pari yötä sitten pumpun ottoteho oli 1,3 kW. Ymmärsitkö nyt vai täytyykö fontiakin suurentaa?
Nyt näyttää siltä, että kyllä sinä vielä opit kun olet tarkkana ja tarkennat tekstiäsi aina tarvittessa.

Espejot

Hyperaktiivi
Nyt näyttää siltä, että kyllä sinä vielä opit kun olet tarkkana ja tarkennat tekstiäsi aina tarvittessa.

Hyvä että ymmärsit... Nibe F1255-6 maalämpöpumppu siis kulutti sähköä 1,3 kW keskiteholla noin vuorokauden ajan. Seuraavalla kerralla kysyt vaan rohkeasti jos joku asia on epäselvää, minä kyllä mielelläni selitän ja tarkennan.

timbba

Vakionaama
Ns. "rikkinäinen puhelin" väärentää viestiä joka askeleella, vaikka alkuperäinen sanoma oli aivan ymmärrettävä (vaikkakin kompaktisti ilmaistu).
Ja toisaalta, näitä "rikkinäisiä puhelimia" tehdään iha vaa huvikseenkin. Ymmärretään kyllä, mutta silti tartutaan lillukanvarsiin. Jännää piikittelyä taas muutenkin ilmassa täällä. Kyl näistä asioista vois keskustella iha nätistikin, mutta tunteisiin se näyttää vaa usein menevän ;)

kotte

Hyperaktiivi
Ja toisaalta, näitä "rikkinäisiä puhelimia" tehdään iha vaa huvikseenkin. Ymmärretään kyllä, mutta silti tartutaan lillukanvarsiin. Jännää piikittelyä taas muutenkin ilmassa täällä. Kyl näistä asioista vois keskustella iha nätistikin, mutta tunteisiin se näyttää vaa usein menevän
Kun luet viestiä, et aivan varmasti pysty päättelemään, onko itsessäsi vastustusta, epäilyä, kysymystä tms. herättävä asia kirjoitettu itseäsi paremman tietämyksen tai arvioinnin, toisenlaisen maailmankuvan, erehdyksen, kärjistyksen tai jopa suoranaisen trollaustarkoituksen pohjalta. Omasta mielestäni lievä huumoripitoinen (tai ainakin sellaiseksi yritetty) tokaisu monesti keventää tunnelmaa tavalla, jolla itse kukin voi kuitata omalta osaltaan tilanteen, kuten sen parhaaksi näkee ja ilman turhien kärhämien luontia tyhjästä.

pökö

Kaivo jäässä
Jännää piikittelyä taas muutenkin ilmassa täällä. Kyl näistä asioista vois keskustella iha nätistikin, mutta tunteisiin se näyttää vaa usein menevän ;)
Siihen välillä ajaudutaan. Itselläni on antiprovo-pillerikuuri menossa, aika näyttää miten se tehoaa ;)

timbba

Vakionaama
Kun luet viestiä, et aivan varmasti pysty päättelemään, onko itsessäsi vastustusta, epäilyä, kysymystä tms. herättävä asia kirjoitettu itseäsi paremman tietämyksen tai arvioinnin, toisenlaisen maailmankuvan, erehdyksen, kärjistyksen tai jopa suoranaisen trollaustarkoituksen pohjalta. Omasta mielestäni lievä huumoripitoinen (tai ainakin sellaiseksi yritetty) tokaisu monesti keventää tunnelmaa tavalla, jolla itse kukin voi kuitata omalta osaltaan tilanteen, kuten sen parhaaksi näkee ja ilman turhien kärhämien luontia tyhjästä.

Huumoripitoinen viestintä on minusta todella hyvä juttu.. sitä tänneki pitäis saada! Ehdottomasti siis samaa mieltä siitä..

Tosin minusta täällä ollaan aika kärkkäitä.. tai ainakin sellaisen kuvan minä saan. Ja perustelen ihan sillä, että jos se olisi huumoria, niin sitten osattaisiin pyydellä anteeksi vääriä sanoja mikäli on loukattu tai huomataan loukanneen huonoilla sanavalinnoilla ja toinen lähtee mukaan ns. "sanoilla tappeluun". Harvemmin täällä mitään anteeksipyyntöjä nähdään, vaan enemmänki lisätään vettä myllyyn lisää provoilemalla.

Tälläisen kuvan siis itse saan... mutta en tiiä olenko saanu väärän kuvan? Voiha seki olla totta... Jos kärkevyyttä hiukan loivennetaan, niin parempi tulee! Ottakaa vaikka mielikuvaksi: kuin vaimollenne juttelisitte, niin eiköhä kärkevyys vähä häviä ;).. jos ei häviä, niin sitte on möks-möks, niin sen jälkeen pitää osata olla hiljaa ja korjata tilanne kukkapuskalla ;D

PS. Olen ollu provoilija itsekin, nykyään ei enää jaksa edes.. kokeilkaa :D

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom