Kommentointi - Chunlan

S

Sampo-T

Vieras
Vs: Kommentointi - Chunlan

Peku 2012 sanoi:
onko putken reikä ja kierrepinta ajettu " samalla kiinnityksellä".

Tuota sivulausetta en käsittänyt..mut ei se mitään.
Kiitokset molemmille hyvistä neuvoista.Otan putkinipun sisälle aamulla viimeistään.

Putket voisi tosiaan asentaa ulkoseinällekin pystyyn kun sain kouruakin 2,5m palat ja mutkia mutta meinasin laittaa sisäpuolelle ja seinän läpi suoraan koneelle.En tiedä onko tästä mitään etua..luulin vain etteivät ois kylmässä eikä liioin helteessä koskaan.Ja UV-valolta suojassa myös.

Enston sulanapitokaapelia tuli 1,5m pätkä ja pää pitää itse kuoria/kytkeä.Ja kennon alle pohjalle.
Niin ja loppupäähän liimata kutisteholkki tms tulppa.Askarreltavaa riittää.

Hitto kun jaksais vielä hakea klapeja liiteristä aamuksi,kun ei tuo konekaan vielä puhka :D

S

Sampo-T

Vieras
Putket

No siinäpä se kieppi,pitää sit katsoa päät myöhemmin.
Eriste ainakin sellainen mikä minulle vain passaa,en ole kylmäputkissa muita nähnytkään-paitsi näissä ilpeissä kyllä niitä valkoisia paskoja :)
Hyvä että otin ne kotelot sittenkin.Ruma ois noin jättää..

Liitteet

• kieppi.JPG
    kieppi.JPG
    75,5 KB · Katsottu: 528

VesA

In Memoriam

Sampo-T sanoi:
Tuota sivulausetta en käsittänyt..mut ei se mitään.
Kiitokset molemmille hyvistä neuvoista.Otan putkinipun sisälle aamulla viimeistään.

Putket voisi tosiaan asentaa ulkoseinällekin pystyyn kun sain kouruakin 2,5m palat ja mutkia mutta meinasin laittaa sisäpuolelle ja seinän läpi suoraan koneelle.En tiedä onko tästä mitään etua..luulin vain etteivät ois kylmässä eikä liioin helteessä koskaan.Ja UV-valolta suojassa myös.

Enston sulanapitokaapelia tuli 1,5m pätkä ja pää pitää itse kuoria/kytkeä.Ja kennon alle pohjalle.
Niin ja loppupäähän liimata kutisteholkki tms tulppa.Askarreltavaa riittää.

Hitto kun jaksais vielä hakea klapeja liiteristä aamuksi,kun ei tuo konekaan vielä puhka :D

Kondenssivesiputki ainakin toimii paremmin jos se saa lähteä alaspäin eikä mene ensin vaakaan seinän läpi. Lämpimät putket auttavat tyhjiöinnissä jos putkissa jotain haihtuvia aineita on, ulti-putkissa oli kyllä tulpat ja jotain suojakaasua pienessä paineessa, tuskin niissä ilmasta tullutta vettä oli, lienevät ajateltu suhautusasennuksiin :p

S

Sampo-T

Vieras

VesA sanoi:
Kondenssivesiputki ainakin toimii paremmin jos se saa lähteä alaspäin eikä mene ensin vaakaan seinän läpi. Lämpimät putket auttavat tyhjiöinnissä jos putkissa jotain haihtuvia aineita on, ulti-putkissa oli kyllä tulpat ja jotain suojakaasua pienessä paineessa, tuskin niissä ilmasta tullutta vettä oli, lienevät ajateltu suhautusasennuksiin :p

Semmonenkin vaihtoehto oli mielessä että poraisin vesiletkun suoraan ulos koneen takaa alaviistoon hirren läpi ja putket+sähköt muuta reittiä toisella seinällä.
Kyllähän tässä torpassa jo reikiä onkin,ilmanottoa ja kondenssivettä varten on jo tehty 5 reikää mutta mikään niistä ei satu tähän.Kun oli siirrettävä jäähdytyskone aiemmin..
Onneksi saa nyt vaihtelun vuoksi käyttää jotain muuta kokoa kuin 110 ja 20 mm reikäsahoja.
Kuparit taitaa mennä kevyesti 52mm reikään,semmonen saha olis kotona..ja muoviputki siihen ensin tietty.

Tässä on näemmä 3 karvainen välikaapeli ja 2 napainen ohjainkaapeli erikseen.

Pikavilkaisulla kartiot on hienot.Sokeat pultit on päässä muttei mitään suojakaasua kyllä :)

Asiansaosaava mies suhauttaa putken kuin putken -kuulemma semmosiakin on kertoi Linglang hassu punainen villamyssy päässään ;D

Ei toki rohkaissut minua millään tavalla sellaiseen ja mietittiin jos antais ammattilaisen myös kiristää mutterit.Sisäyksikön taakse ei vaan taida enää päästä kun olen nostanut sen ylös ja putkittanut..Jätän liitoskohdan koneen alle piiloon että saan lisää putkipituutta.Niin kyllä ne olis paras kiristää samalla.
18 ja 42 Nm,sen kun osais vaan arvioida.

VesA

In Memoriam

Sampo-T sanoi:
Ei toki rohkaissut minua millään tavalla sellaiseen ja mietittiin jos antais ammattilaisen myös kiristää mutterit.Sisäyksikön taakse ei vaan taida enää päästä kun olen nostanut sen ylös ja putkittanut..Jätän liitoskohdan koneen alle piiloon että saan lisää putkipituutta.Niin kyllä ne olis paras kiristää samalla.
18 ja 42 Nm,sen kun osais vaan arvioida.

No.. 42Nm on 4.3kg metrin varren päässä, 8,6kg puolen metrin jne. 18Nm vastaavasti 1.8kg metrin varrella ja lyhyemmällä sitten suhteessa enemmän, 25cm jakarilla 4x eli 7.2kg.. eli vaikka jousitoiminen kalavaaka kelpaa momentin mittaukseen. Putket saattavat kyllä olla senverran ohuita että moinen akrobatia voi olla hankalaa, toista työkalua ja ehkä putkeakin pitää myös pidellä.

S

Sampo-T

Vieras

VesA sanoi:
eli vaikka jousitoiminen kalavaaka kelpaa momentin mittaukseen. Putket saattavat kyllä olla senverran ohuita että moinen akrobatia voi olla hankalaa, toista työkalua ja ehkä putkeakin pitää myös pidellä.

Joo,,kaikenlaiset jousiviritteiset ja koukulla varustetut aparaatit ovat kyllä liian vaarallisia minulle :)

Pari pitkää momenttiräikkää minulla on mutta eipä ne tässä taida auttaa-ja muuten nekin pitäs joskus kalibroida.
Pirun kätsäthän ne oikeat avaimet olisivat mutta pitää vielä miettiä miten tuon treenaisi ranteeseen etukäteen.
Ulkoyksikön kumit tilasin ja on lähetetty matkahuoltoon jo tänään.Postiin kun ei voi luottaa.
Joten enpä tarvii putkia kiinnitellä ennen ulkoyksikön asennusta.

Huomenna jos jaksas tyhjentää ja siirtää ton viinakaapin ihan ekana.
Siis ei siellä mitään viinaa ole vaan laseja yms reksvisiittaa-älkää peljästykö ;D

Rauski

ilppi-guru kouluttaja

VesA sanoi:
No.. 42Nm on 4.3kg metrin varren päässä, 8,6kg puolen metrin jne. 18Nm vastaavasti 1.8kg metrin varrella ja lyhyemmällä sitten suhteessa enemmän, 25cm jakarilla 4x eli 7.2kg.. eli vaikka jousitoiminen kalavaaka kelpaa momentin mittaukseen. Putket saattavat kyllä olla senverran ohuita että moinen akrobatia voi olla hankalaa, toista työkalua ja ehkä putkeakin pitää myös pidellä.

Mitä jos hitsaisit oikean kokoiseen kiintoavaimeen mahdollisimman lähelle aukkoa halvan tai epäkelvon hylsysarjan hylsyn ja siihen sitten laittaisit hylsyavaimeen sopivan momenttiavaimen? Ei tule kovin suuri virhe kiristyksessä.

S

Sampo-T

Vieras

Rauski sanoi:
Mitä jos hitsaisit oikean kokoiseen kiintoavaimeen mahdollisimman lähelle aukkoa halvan tai epäkelvon hylsysarjan hylsyn ja siihen sitten laittaisit hylsyavaimeen sopivan momenttiavaimen? Ei tule kovin suuri virhe kiristyksessä.

Minun mielestä ei ole sen vaivan väärti eikähän minulla ole epäkelpoja hylsyjä tai kiintareita :)

Sain hieman lisärohkaisua tänään iltapäivällä kun soitin asentajalleni ja juteltiin vähän Ultista ja mutterien momenteista ym.Hän oli sitä mieltä että voin kiristää sisäyksikön mutterit ominpäin.

Olen vasta saanut tehtyä esiporaukset ulkoseinään ja sisäyksikön teline on kiinni.
On ollut tänään niin paljon muuta esityötä ILPin asennukseenkin liitttyen..Semmoisia enimmäkseen naisten töitä kuten siivousta pölyjen poistoa astioiden ja ruokapakettein hyllyjen yms uudeleenjärjestelyä pois sisäyksikön tieltä :)

Kuvat on puhelimella mutta ei nyt pääse lataamaan kun olen kaukana omista laitteista vielä.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

KFR-35GW/AY1BPWa-E2
http://www.finyan.fi/tuotteet/chunlan/chunlan%203.5kw%20tekniset%20tiedot.pdf
http://www.finyan.fi/pumppu.html

S

Sampo-T

Vieras

slpoy sanoi:
Olisi kyllä kannattanut viedä pumpun takaa putket ja johdot suoraan ulos olisi ollut kauniimman näköinen

Juu,muuten kyllä mutta ei kay ulkoyksikon suhteen.Ei mitenkään.
Ulkoyksikko voi olla ainoastaan tuon pystykourun takana olevalla seinallä.Räystään alla ja suojaisessa jiirissä.Talo on T muotoinen.
Sisäyksikon seinä on bytheway etelään ja talon päätyseinä johon se ei käy mitenkään asentaa.

Nuo kourut kyllä jää piiloon siihen tulee takaisin hyllyt,mikroaaltouuni ja kaikennakoistä keittiötavaraa näet sitten jokupaiva kun on valmista.

yvVB.jpg

Liittimet on aika tukevasti kiinni laitteen rungossa eivätkä kierry niinkään avaimen mukavana putkia kiristäessä,kuten esim Mauri Luoman opetuselokuvassa vaikutti käyvän.
Minun kylmämies oli myos sitä mieltä että ei öljyä liitoksiin koska putki voi kiertyä mukana.Olisin kyllä halunnut pari tippaa laittaa mutterin ja laipan väliin/en itse laippaliitospintoihin.

yvV8.jpg

Katsokaa nyt millaisen kasan Kiinantyttö antoi mutkia matkaani.Oli kyllä hyvännäkoinen pimu/ei mikään vinosilma maalaistyttö Kantonista tms vaan Shanghain kaunotar :cool:

Ja soitti viela illalla kysyäkseen pääsinkö hyvin kotiin,kun kerroin vahan olleeni eksyksissä.Mistä muualta saat yhta hyvää palvelua/rumalta miehelta tuskin ;)

Päivitystä:

Läpimenoreikään hankittu 50mm reikäsaha ja hyvinhän se hirteen puri.
Sitten alkoikin tulla vettä räystään alla ja siirryin sisätiloihin.
Vesiletku menee sisäyksikön takaa suoraan ulos joten 50mm putkeen mahtuu hyvin kuparit ja sähkökaapeli,vielä jää tilaa eristeille.

yv4P.jpg

S

Sampo-T

Vieras

Sattusko kenelläkään olemaan sulatuskaapelin asennuskokemusta Chunlanista?
Muihin koneisiin ainakin näitä on varmaan runsaasti itse modailtu..
En ole vielä kerinnyt avata konetta mutta näyttäs äkkiseltään että tilaa on pohjapellin ja kennon välissä tosi vähän.
Minua myös kiinnostaa mistä syöttö kannattaisi kytkeä.Laitan ensialkuun sen vain kumikaapelilla ja pistotulpalla ja mittaan paljon vie virtaa ja katselen vähän miten usein sille on tarvetta.
Josko sitten saisi jonkin käsityksen kannattaako sille miettiä oma ohjauksensa/antaa olla päällä aina talvella.

Päivitin hiukan ylempiä viestejä.Pois turha kuva+teksti ja uutta tilalle ;)

Sitten toinen asia:

Melkoinen pölyhaavi tämä näkyy olevan.
Onko kuinka tavallista että ilmaottoaukot jatkuvat vielä laitteen taaksekin seinää vasten?
Sinnehän jää pölypallerot eikä imurikaan taida ongelmaa fixata..
Entä valuuko kondensoitunutta vettä pitkin tapettia kun putkissa ei ole eristettä aivan juureen saakka..Eikä se kaukalokaan minusta jatku tuonne asti josta putket on liitetty..

yv46.jpg

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu

Eikös tossa pitäny olla talvivarustus eli pohjalevyn sulanapitovastus ym jo vakiona ja valmiiksi asennettuna?? Oliko kompuran ympärillä sitä mustaa huopikkaan vartta eristeenä?
Sun kannattaa ottaa sulatusvastukselle oma kaapelisyöttö sisäpuolelta ja ohjaukseen vaikka pieni kojeistotermari sinne ulkoyksikön sisäpuolelle ohjaamaan. Itse lämpökaapeli kiinni sinne kennon alareunan ja pohjalevyn rajapintaan. Kiinnitys on tehtävä siten että piuha pysyy eikä irtoa ilmavirrasta tai tärinästä. Omissa pumppuasennuksissani olen tehnyt seinäläpiviennin 75mm rasiaporalla koneen takaa ulos ,siten että vastaavan kokoinen viemäriputki sattuu tehtyyn reikään. Helpottaa työtä moninverroin .

S

Sampo-T

Vieras

Peku 2012 sanoi:
Eikös tossa pitäny olla talvivarustus eli pohjalevyn sulanapitovastus ym jo vakiona ja valmiiksi asennettuna?? Oliko kompuran ympärillä sitä mustaa huopikkaan vartta eristeenä?
Sun kannattaa ottaa sulatusvastukselle oma kaapelisyöttö sisäpuolelta ja ohjaukseen vaikka pieni kojeistotermari sinne ulkoyksikön sisäpuolelle ohjaamaan. Itse lämpökaapeli kiinni sinne kennon alareunan ja pohjalevyn rajapintaan. Kiinnitys on tehtävä siten että piuha pysyy eikä irtoa ilmavirrasta tai tärinästä. Omissa pumppuasennuksissani olen tehnyt seinäläpiviennin 75mm rasiaporalla koneen takaa ulos ,siten että vastaavan kokoinen viemäriputki sattuu tehtyyn reikään. Helpottaa työtä moninverroin .

Kiitos vinkeistä :)

Joo katos tässä kulkee niin vähän tavaraa seinän läpi että 50mm viemäriputki riitti hyvin.
Armaflexit ja kumikaapeli+ohut ohjainkaapeli.
En ole vielä kerinnyt avata ulkoyksikköä>kennon ja pohjan väliin luulin sulakaapelin laittavani mut katotaan nyt onko tilaa.
Kaapeli on 1,5m pätkä,pitää tehdä itse pääte ja virtapää kutistemuovilla.

Kuulemma joillain on toiminut kokonaan ilmankin.Minä en halua edes kokeilla,olis aika kurjaa alkaa kesken talvea virittämään mitään siellä räystään alla ;)

Pitää katella olisko mulla millaisia termareita varastossa.Jääkaapin varmaan kävisi..
Mihin kohtaan tuntoelin kannattaisi sijoittaa ja mikä asteluku olisi toimiva ?

Lisäys:

Piti laittaa uusi suko seinään kun tässä onkin syöttö liitäntäkaapelilla.
Aiemmin seinään ruuvatulle turvakytkimelle kytkin juuri äsken yhden jätevesipumpun eli ei jääny tyhjän pantiksi sekään-Kiitos Ultin ;)

Läpivientisuojus näyttää aika tilavalta niin ei tarvitse tehdä jyrkkää mutkaa kupareihin.

Tiivistin pienen raon hydrokitillä-tarttuu erittäin hyvin puuhun ja muoviin.Parempi kuin mikään rakennustiivisteliima massa yms ja Takuulla parempi kuin 10 jänistä :p

yvLP.jpg
yvLr.jpg

pökö

Kaivo jäässä

Sampo-T sanoi:
Joo katos tässä kulkee niin vähän tavaraa seinän läpi että 50mm viemäriputki riitti hyvin.
Armaflexit ja kumikaapeli+ohut ohjainkaapeli.
Minne kondenssivesi on johdettu?

S

Sampo-T

Vieras

pökö sanoi:
Minne kondenssivesi on johdettu?

Sisäyksikön takaa ulos,25mm reikä ja valkoinen "Armaflexi" päällä.

Muuten,aika surkaa jälkeä mutta voi korjata..

Laitan muutaman kuvan viitteeksi-pitää myös lähettää Kiinan tytölle yksi kuva irtonaisesta johtimesta joka vaelteli kuoripellin alla..vaikka tokkopa se auttaa muuta kuin että tiedoksi.

Yleisnäkymä,ei yhtään tilaa kennon alla kaapelille-mikä ois ollu optimaalisin paikka muuten.

yvLE.jpg

Elektroniikkaboxin vesitiiviste oli vähän vituillaan ja on siellä pari isoa reikääkin mitkä voin sulkea.

yvFa.jpg

Verkkojohtimet oli jätetty boxin ja kattopellin väliin ja oli aika litussa N ja L.

yvLe.jpg

Entäs tämä,lämpöanturi -onko tuo nyt neste vai kaasuputki kompuran päältä kun lähtee.
Sen johdin (2-nap) oli irti ja pituus riittää elektroniikkaboxille ja tökkäsin sen jo mustaan liittimeen jossa luki "black).
Vai pitääköhän se ollakkin irti :eek:

yvLc.jpg
yvL7.jpg
yvLR.jpg

Huopaa on enemmän kuin laki sallii eikä viitteis kiskoa irti vain nähdäkseen että kompuran merkki on "Mosse" .
Kaiken kruunaa vahva Kiinalainen rasvan ja kumin tuoksu ;D

S

Sampo-T

Vieras

Lisään vielä kannesta löytyneen kytkentäkaavion.Hyvä juttu-ihan kuin Ladassa-yhtä hyvät propuskat,manuskat ja hajut ;D
Eli tökkäsin johdon kai oikeaan paikkaan.Pakoputken lambda-anturiin ;)
Tais olla X209.

Mutta osaako asiantuntija sanoa,onko tuolla jokin tarkoitus että se oli irti vai meneekö maanantaipäivän piikkiin ?

Jumankauta mitä hutilointia,ja maahantuoja kun vielä kehui että hän tarkasti tehtaan että siellä tehdään huolellista työtä,on puhdasta ja siistiä jne..Ja kun vielä Samsungin tehdas on vastapäätä kadun toisella puolen niin täytyyhän sen olla hyvä.Minä kun en pidä edes Samsungia minään..muuta kuin massaroinaa.Mut ku sen sai niin halvalla ;D

yvFl.jpg

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Sampo-T sanoi:
Lisään vielä kannesta löytyneen kytkentäkaavion.Hyvä juttu-ihan kuin Ladassa-yhtä hyvät propuskat,manuskat ja hajut ;D
Eli tökkäsin johdon kai oikeaan paikkaan.Pakoputken lambda-anturiin ;)
Tais olla X209.

Mutta osaako asiantuntija sanoa,onko tuolla jokin tarkoitus että se oli irti vai meneekö maanantaipäivän piikkiin ?

Ei pidä olla irrallaan ja oikeaan paikkaan sen tökkäsit.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Sampo-T sanoi:
Yleisnäkymä,ei yhtään tilaa kennon alla kaapelille-mikä ois ollu optimaalisin paikka muuten.

Olisi hyvä jos sen kaapelin saisi sitä kennoa vasten niin ettei vesi pääsisi siitä kennosta kauemmaksi sinne puhaltimen puolelle pellille. Jos olisi pidempi kaapeli, niin vetäisin myöskin sinne kennon imupuolelle kennon ja pellin väliseen rakoon.

Itse modasin isovanhempien Panaa, niin että laitoin kumimaton kennon alle ja itsesäätyvän kaapelin sitten kennon viereen tuonne sisäpuolelle. Tässä joitakin kuvia tuosta modauksesta http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=20425.msg260961#msg260961

S

Sampo-T

Vieras

janti sanoi:
Olisi hyvä jos sen kaapelin saisi sitä kennoa vasten niin ettei vesi pääsisi siitä kennosta kauemmaksi sinne puhaltimen puolelle pellille. Jos olisi pidempi kaapeli, niin vetäisin myöskin sinne kennon imupuolelle kennon ja pellin väliseen rakoon.

Imupuolella ei ollut rakoa koko matkalla(parin ruuvin pitimen kohdilla)joten ei mahtunut vaikka olisin halunnut..
Kaapelin syöttävä pää tulee nyt ulos kulmassa olevasta vesireiästä.Kone kannattaa asentaa hiukan kallelleen kuten sisäyksikkökin.Sisäpiirin tietoa :cool:

Tuolleen saa nyt kelvata siinäkin oli ryskämistä tässä kesken iltapuuhien ihan riittämiin..

Olin yhteyksissä LingLangiin,on aktiivinen myyjä ja heti tuli pitkät selostukset mm sulatusautomatiikasta ja hän aikoo lähettää tehtaalle kuvia ja palautetta hutiloinnista :)

yvFe.jpg

Siinä se kuulkaa 1,5 metriä nyt vaan on.

Ainankin aattelin varmistaa ettei ropelin alta jäädy missään vaiheessa.
Lähtöteho 70W,ajoteho 40W .

No Mossehan se perkule oli ;D
Painaaki yhtä palion.

yvF7.jpg

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Sampo-T sanoi:
Imupuolella ei ollut rakoa koko matkalla(parin ruuvin pitimen kohdilla)joten ei mahtunut vaikka olisin halunnut..
Kaapelin syöttävä pää tulee nyt ulos kulmassa olevasta vesireiästä.Kone kannattaa asentaa hiukan kallelleen kuten sisäyksikkökin.Sisäpiirin tietoa :cool:

Tuolleen saa nyt kelvata siinäkin oli ryskämistä tässä kesken iltapuuhien ihan riittämiin..

Ei tuohon propellin eteen mitään kaapelia tarvitse laittaa. Paljon tärkeäpää on tuo pääty, jossa kenno kääntyy eteenpäin.

pökö

Kaivo jäässä

Sampo-T sanoi:
Kone kannattaa asentaa hiukan kallelleen kuten sisäyksikkökin.Sisäpiirin tietoa :cool:
Laita ihmeessä vaateriin, ei noita vinoja ole kiva katella. Toimii ne suorassakin.

S

Sampo-T

Vieras

janti sanoi:
Ei tuohon propellin eteen mitään kaapelia tarvitse laittaa. Paljon tärkeäpää on tuo pääty, jossa kenno kääntyy eteenpäin.

Ei varmasti niin arvelin vaan se kun on littanaa ei taipunut kennoa lähemmäs päädyssä.Johtuen kun tulee sisään kulman vesireiästä joka ei ole kovin iso..
Voihan olla että joutuu kesken kauden tai keväällä avaamaan uudelleen ja miettimään paremmin.

Sisäyksikköä kallistin niin vähän (5mm) ettei sitä huomaa.Ulkoyksikön laitan kai suosiolla suoraan.
Tosiaan pyöreä lämmityskaapeli taipuisi paljon paremmin mutta kun ei ole itsesäätyvänä.Käsittääkseni ei.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Sampo-T sanoi:
Ei varmasti niin arvelin vaan se kun on littanaa ei taipunut kennoa lähemmäs päädyssä.Johtuen kun tulee sisään kulman vesireiästä joka ei ole kovin iso..

Latta olisi voinut pistää "pystyyn" kennoa vasten, niin se olisi taipunut mutkan mukaisesti. Olisit vaan jatkanut kuten aloitit tuolla propellin takaa. Itse olisin laittanut sinisen viivan mukaan.

Ei ole tarkoitus lämmittää pohjaa, vaan pitää sulana kennostosta alas valuva sulatusvesi.

Liitteet

• yvFe.jpg
    yvFe.jpg
    108,8 KB · Katsottu: 520

Peku 2012

- Tämä edustaa juuri sitä tyypillistä Kiinalaista elektroniikkaosaamista.
- Risukasamaisuutta ja DIY -henkeä -
Eli se tietty järjestelmällisyys mm johtovedoissa , jota löytää ehkä kalleimmista merkeistä - puuttuu.
Saattaa kuitenkin olla ihan soiva peli. Kannattaa tarkistaa nuo muutkin johtoliitokset, että ovat kunnolla kiinni.

Plussaa tulee tuosta kopan sisältä löytyvästä skemasta, josta voi tarvittaessa luntata. X 209 näytti olevan kuumakaasuputken lämpöanturin pistoke
Chunlani käyttää nykyään omaa? valmistetta olevaa rotarya. Joskus kopan sisältä on löytynyt Panasonicin ja muiden valmistajien scrolleja

Jos ton vastuskaapelin kanssa ois halunnu hifistellä, niin ois voinu vetää enemmän lenkkiä tohon kaarevalle osalle ja loput imujohdolle.

Aika vähänlaisesti näyttää olevan noita vesireikiä pohjalevyssä, joka kertoo että tämäkin malli on alkujaan modattu lämpimiin maihin tarkoitetusta jäähdytyskoneesta.
Reikiähän voi tarvittaessa porata lisää tarpeen mukaan.

S

Sampo-T

Vieras

Peku 2012 sanoi:
- Tämä edustaa juuri sitä tyypillistä Kiinalaista elektroniikkaosaamista.
- Risukasamaisuutta ja DIY -henkeä -

Jos ton vastuskaapelin kanssa ois halunnu hifistellä, niin ois voinu vetää enemmän lenkkiä tohon kaarevalle osalle ja loput imujohdolle.

Aika vähänlaisesti näyttää olevan noita vesireikiä pohjalevyssä, joka kertoo että tämäkin malli on alkujaan modattu lämpimiin maihin tarkoitetusta jäähdytyskoneesta.
Reikiähän voi tarvittaessa porata lisää tarpeen mukaan.

Totta turiset :)

Kyllä hifistely kiinnostais..vaan kun oli saatava pian se pois keskeltä tuvan lattiaa-minkähän takia se siihen oli tuotu ::)
Eikä semmonen väkisin tekeminen ole muutenkaan kivaa,ois kannattanu ehkä jättää huomiseen..

Kaarevalle osalle siis yritetään saada kaapelia ja mistäs löydän imujohdon?
Juu ei siinä ole kuin yksi vesireikä n. 25mm ja siinäkin nyt se kaapeli mutta vesi virtaa jos ei tule roskia.

VesA

In Memoriam

Sampo-T sanoi:
Totta turiset :)

Kyllä hifistely kiinnostais..vaan kun oli saatava pian se pois keskeltä tuvan lattiaa-minkähän takia se siihen oli tuotu ::)
Eikä semmonen väkisin tekeminen ole muutenkaan kivaa,ois kannattanu ehkä jättää huomiseen..

Kaarevalle osalle siis yritetään saada kaapelia ja mistäs löydän imujohdon?
Juu ei siinä ole kuin yksi vesireikä n. 25mm ja siinäkin nyt se kaapeli mutta vesi virtaa jos ei tule roskia.

Vehje painuu kompuran painavammalle puolelle vinoon aika äkkiä jos koneen alla on kumitassut, kyllä se kannattaa laittaa reikänurkka vähän alaspäin niin on hetken päästä edes vaaterissa ;D

Lisää reikiä ei ole sen parempi, vesi pitää vaan saada virtaamaan sen vastuksen viertä kohti reikää, ja reiässä pitää olla vaikka vastuslenkki pitämässä sitäkin kohtaa auki, pelkkä johto voi olla tuhoisa koska siihen alkaa muodostua jääpuikko.

pökö

Kaivo jäässä

Yksi vesireikä riittää jos pohjassa on kaatoa reikää kohti, muuten on syytä tehdä lisäreikiä.

S

Sampo-T

Vieras

No nyt tuĺikin hyviä neuvoja lisää-Kiitoksia kaikille :)

Jantin piirroksen mukaan yritän mennä ja miettiä ehkä uudestaan kaapelin sisääntuloa-vaikka se oli aika tukala saada pujotettua kennon alta sisään.Kennoa pitäisi nostaa varovasti siksi aikaa 5-10mm.
Sen takia uudelleen jos siinä on se jääpuikkoriski olemassa nyt.Kaapelin lämmittävä osa kylläkin jatkuu ulkopuolella viitisen senttiä ainakin,ja ylikin varmaan..
Se ei sittenkään haitanne jos kaapeli risteää yhdestä kohtaa-eihän se niin paljoa lämpene kylmässä.
Oli meinaan vähän mielessä tuo jantin esittämä kuvio mutta aattelin ettei se saa mennä päällekkäin mistään kohtaa.ja paskat se siitä mikskään mee.Sitä tulee turhan araksi kun harvoin tämmösiä tekee.

Kaivon vesijohdossa minulla on eri valmistajan litteää kaapelia-se taipuu ihan miten haluan,hanarungon ympärillekkin meni ongelmitta.No tää punainen on tietenkin Maon tuotantoa. :p

Olin vaan hiukkasen väsynyt jo illalla päivän raskaammista suoritteista,ilmanko tuo jotenkin pisti vastaan että "Älä tee sitä tänään minkä voit jättää huomiseen" ;D
Vaistoni siis varoitti mutten uskonut.Mutta oishan se voinu mennä vitusti paljon huonomminkin-nuoriso slougani ;)

S

Sampo-T

Vieras

No niin,nyt on päivitetty vastuskaapelin asennus jantinkin mielen mukaiseksi-ainakin toivottavasti hyvin pitkälti ;)

Otin härvelin takaisin tupaan jo aamusella valoisaan aikaan niin kerkii sitten lähteä muihin hommiin sen perään.
Sainpa hohtimilla senverran murjottua pohjapellin kanttausta loitommas kennosta että kaapeli luikahti rakoon,ainostaan piti koukata kiertää kulmassa oleva kennon kiinnityspiste ja pari ruuvia.

Minusta tuli paljon parempi tälläkertaa.
Myöskin ruiskutin suojalakkaa elektroniikan päälle,miten se muuten kestää kosteutta hapettumatta jos kone seisoo joskus käyttämättä pitkiä aikoja.Muutenhan boxi lämpenee valtavan alumiinisiilin voimin ja pysyy kuivana talvellakin.

Asentaan ei pääse kun kumit seisoo Nordpostin terminaalissa lakkoruuhkan vuoksi..
Siis paketti tulee MH asiamiehelle.Näin juurikin Linda Ruotsista vastasi vaikka tilasin kumet Lempäälästä.

yvqe.jpg

yvq6.jpg

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Sampo-T sanoi:
Minusta tuli paljon parempi tällä kertaa.

Minustakin näyttää jo paljon paremmalta. Itse ottaisin tuon kennon (kuljetus)suojaritilikön irti. Onko se muovia vaiko metallia? Turhaan kerää jäätä ja huurua varsinkin jos on metallia.

S

Sampo-T

Vieras

janti sanoi:
Minustakin näyttää jo paljon paremmalta. Itse ottaisin tuon kennon (kuljetus)suojaritilikön irti. Onko se muovia vaiko metallia? Turhaan kerää jäätä ja huurua varsinkin jos on metallia.

No enpä hokannutkaan oisko se vaan kuljetussuoja ? Vaan mitäpä se suojaa en tiedä.
Muovia on ja melko joustava(lue hepuli).
Saattaas se repimällä irrota vielä mutta antaa nyt olla,tuntuu olevan nurkista aika hyvin kiinni ja joidenkin ruuvienkin alla.
Oikeestaan melko siisti luonnossa katottuna,jospa annan olla vielä..

Jos miettis seuraavalla kerralla rautoja siihen ja mitoitusta niille.Suinpäin en voi rautoja pultata seinään-ensin on vedettävä putket läpi seinästä ja hollille että tiedän oikean korkeuden.
Hosuminen jäi kun selvisi että kumit on vielä matkalla..

S

Sampo-T

Vieras

pökö sanoi:
Nypi vaan se verkko suosiolla pois, turhaan se siellä jäätä kerää.

Onko tässä semmonen homma että jos ja kun jäätä alkaa tulla sentistä kahteen tai jotain ja sulatus irrottaa sen kennosta-jäälimpareet takertuvat vain verkkoon ja kenno jää tukkoon edelleen?

Mikäli tämmönen on mahdollista -irroitan toki verkon huomenissa.
Ja itseasiassa en ole noita pahemmin katsellut mutta ei tämmösiä verkkoja vissiin hirveästi esiinny ?

Jos se sit on kuljetussuoja kuten Vironlaivalta ostetun viinapullon päällä oleva verkko :D
Mut kun oon mie niitäkin joskus säästelly-miul on verkko fetissi :p

S

Sampo-T

Vieras

Irroitin verkon tänään sivuleikkureita apunakäyttäen ja asensin sisäyksikön sekä putket.
Olikin yllättävän hepposta kamaa se kaasuputki eli paksumpi.Meinasi mennä lyttyseen seinänläpiviennin mutkasta.Tunsin vaan eristeen läpi sormissani että jokin antoi periksi.No,eriste auki ja katsomaan.Ei menny kovin pahasti eikä terävästi lainkaan mutta tottakai huoli siitä jos kaasu kuumenis liikaa..ei tulis lämpöä,kompura vois kärtsätä ja mitä kaikkea vaikutusta sillä olisikaan.Kuinkahan tarkkaa tuo mahtaa olla?

Olen vaan tottunu vesijohtokupariin,minusta se on kyllä vankempaa hehkutettunakin.
Ja tuossakin olin jo sitä ennen vääntänyt 2 ekaa kurvia ilman mitään ongelmia että minkäs takia se viimenen meni huonosti..Väärä tekniikka -luultavasti olis pitäny jotain kaarevaa esinetä vasten painaa mutkalle.
Peukaloita vasten kun kieputtelin sitä.Työasento oli viimesessä kieltämättä vähän nurinkurinen ja olin muutenkin hermostunut joten keskittymisvaikeuksia oli.
Esim alumiiniputkea olen paljon taitellut ja tosi nätisti osaan sen polven päällä kipsauttaa mut tää ei ollukkaan niin helppoa enskertalaiselle.Se alu on kylläkin paljon kovempaa että amatööri saa sen helposti lyttyyn ja piloille.

Seinäraudat sain kiinni juuri ennen hämärää ja harmi vaan niitä kumeja ei saanu tänäänkään.
30.11. laitettu matkaan.

Liitteet

• DSC_0029.JPG
    DSC_0029.JPG
    129,7 KB · Katsottu: 469
S

Sampo-T

Vieras

No nyt on kumit saapuneet viimein eli juuri äsken 5.12. sain viestin mutten lähde enää tuonne tuiskuun taivaltamaan vaan haku jää huomiseen.Sittenpä pääsee ulkoyksikön asennus jatkumaan,viimeistään maanantaina kun sää rauhoittuu :)

Kumit tuli Lempäälä,Tre,Turku,H:ki,Lapinjärvi reittiä,ilmeisesti lakon vuoksi poikkeuksellista reittiä.
Voisko joku rauhoitella sen kaasuputken lutistuman suhteen,vaikka olen kyllä osannu olla ilman ressiä nyt viikonlopun silti.

Peku 2012

- Tuskinpa siitä kaasuputken pienestä ruttuun painumisesta sulla mitään ongelmia koituu, ainakaan virtaaman pienentymisen takia noilla tehoilla.
Kaikista siistimmät taivutukset noihin kylmäkoneputkiin saa kunnollisilla erikseen tuumamittasille putkille tarkoitetulla pokkarilla. Etenkin isompi puolituumanen on hyvin arkaa painumaan kasaan hierojan vehkeillä , varsinkin jos yrittää pientä taivutussadettä.
Varttinen nesteputki sen sijaan taipuu helposti sormien välissä.

S

Sampo-T

Vieras

Peku 2012 sanoi:
- Tuskinpa siitä kaasuputken pienestä ruttuun painumisesta sulla mitään ongelmia koituu, ainakaan virtaaman pienentymisen takia noilla tehoilla.
Kaikista siistimmät taivutukset noihin kylmäkoneputkiin saa kunnollisilla erikseen tuumamittasille putkille tarkoitetulla pokkarilla. Etenkin isompi puolituumanen on hyvin arkaa painumaan kasaan hierojan vehkeillä , varsinkin jos yrittää pientä taivutussadettä.
Varttinen nesteputki sen sijaan taipuu helposti sormien välissä.

Aika nolo tilanne se jokatapauksessa oli..ja minulla on taivutin varastossa vaan en katsonut tarpeelliseksi sitä hakea koska oli ajatus pitää eriste ehjänä.No nythän se piti halkaista jokatapauksessa.Ja muuten jälkeenpäin etsin ko. työkalua niin en edes löytänyt sitä putkarin pakista enkä muualtakaan-tosin eipä ollu enää tarvekkaan..oisin vaan katsonut oisko minulla ollu juuri oikea tai lähelle(10-12mm) koko ;)

Hyvä jos oot sitä mieltä että toimii silti :)

Rauski

ilppi-guru kouluttaja

Scanoffice myy käteviä 4 metrin mittaisia nailontankoja (tai mitä lie muovia ovatkaan). Tosin tuskin harrastelijan kannattaa hankkia sellaisia, jos ei kylmäainelupia ole tullut hankittua. Viime vuodenvaiheen jälkeen tuli laki voimaan, joka edellyttää, että laitteiden myyjä toimittaa laitteen vain kylmäaineluvat omaavan yrityksen tai henkilön välityksellä eli suoraan asiakkaalle laitteen luovuttaminen ei enää ole sallittua.

Saamani tiedon mukaan Tukes ei tuota asiaa valvo, vaan valvonta kuuluu ympäristöministeriölle. Olisi kiva tietää mitä ministeriö on tuon asian suhteen tämän vuoden aikana tehnyt.

En muista onko tullut jossain muussa säikeessä mainittua, mutta tässä muutaman vuoden aikana on tullut useampi vilppi, jonka on asentanut ilman kylmäalan koulutusta omaava lvi-asentaja ja tehnyt sellaisia perusvirheitä, jotka ovat muutaman vuoden käytön aikana aiheuttaneet laitteen vioittumisen. Muutamia asioita mainitakseni: juotokset ilman typpeä, ei ymmärrystä öljyn paluusta kompressorille, mm-mittaisen kuparin käyttäminen tuumamittaisessa kartiossa, viallisen kartion jättäminen laitteeseen, kartiomutterin liian löysä kiristys.

Back
Ylös Bottom