Kommentointi - Chunlan

S

Sampo-T

Vieras
Vs: Kommentointi - Chunlan

Rauski sanoi:
Scanoffice myy käteviä 4 metrin mittaisia nailontankoja (tai mitä lie muovia ovatkaan).
Viime vuodenvaiheen jälkeen tuli laki voimaan, joka edellyttää, että laitteiden myyjä toimittaa laitteen vain kylmäaineluvat omaavan yrityksen tai henkilön välityksellä eli suoraan asiakkaalle laitteen luovuttaminen ei enää ole sallittua.

Saamani tiedon mukaan Tukes ei tuota asiaa valvo, vaan valvonta kuuluu ympäristöministeriölle. Olisi kiva tietää mitä ministeriö on tuon asian suhteen tämän vuoden aikana tehnyt.

Ei ole tehnyt varmasti mitään...ei ainakaan näy missään koska laitteita myydään vielä tämä vuosi loppuun.
Mitäs niillä nailon tangoilla tehdään ? Ei oikein auennut minulle..

Vai ujutetaanko tanko putken sisään ja se muka tulee vielä ulos jos siinä on vaikka neljäkin 90 mutkaa??

Rauski

ilppi-guru kouluttaja

Anteeksi, en huomannut mainita tangoista tarkemmin.

Juu ne ujutetaan putkeen ja tehdään ensin kaukaisin taivutus, tankoa vedetään tuon mutkan ohitse hieman ulos ja tehdään seuraava mutka, jne. Eli noin 10 metrin putket voi taivutella kerrallaan, mikäli putkissa useita mutkia, ensin toinen pää ja sitten toinen pää. Tietysti mikäli keskellä putkea on pitkähkö suora osuus, niin tuotakin pidemmät onnistuvat.

Itse olen taivuttanut 20 metrin putket noilla, useita mutkia, joten jouduin tekemään keskelle liitokset. Kovajuottaminen ei tullut kyseeseen, koska rakennus oli suojelukohde (tosin vain rakennuksen ulkokuori). Jatkokset tein Vulcan Lockring -liitoksilla http://www.vulkan.com/en-us/lokring/videos/refrigeration-and-air-conditioning.

S

Sampo-T

Vieras

Kiitoksia selkeästä vastauksesta,Rauski :)

Juuri noin sen minäkin itsekseni sitten jälkeenpäin ajattelin tehtävän,molemmista päistä ja mutka kerrallaan niin se lanka vielä tuleekin ulos..
Olin vaan aatellu ettei kokeneet ammattilaiset tarvii mitään apuvälinettä mutta hyvähän tuommoinen on olla-vaikkei varmaan kaikki edes tiedä siitä.
On meillä sähköpuolellakin alumiiniputkien taivutukseen jousi mutta en tiedä onko niitä aina ollut koska omani sain vasta jokunen vuosi sitten ja olen aloittanu hommat jo 80 luvun alussa.
Tosin olen ollu senjälkeen lukuisilla muilla aloilla mutta silti.Ilman jousta me taivutettiin töissä.

Tänään ajattelin kumit asentaa ja nostaa koneen seinälle.Se tulee niin korkealle että voi olla hankala yksin nostaa,ehkä trukin lavoja alle.Sitten pitää soittaa kylmäkalle,toivottavasti pääsee pian.Tai siis iltaanhan se jää,päivätyön jälkeen luulen..

S

Sampo-T

Vieras

Rauski sanoi:
Itse olen taivuttanut 20 metrin putket noilla, useita mutkia, joten jouduin tekemään keskelle liitokset. Kovajuottaminen ei tullut kyseeseen, koska rakennus oli suojelukohde (tosin vain rakennuksen ulkokuori). Jatkokset tein Vulcan Lockring -liitoksilla http://www.vulkan.com/en-us/lokring/videos/refrigeration-and-air-conditioning.

Onpas hienoja puristusliittimiä.Ja alumiiniputki näköjään käy myös R410A aineelle.
Onhan niitä työmaita joissa tulityökielto_Olin minäkin semmoisella mutta kumma kyllä putket juotettiin kiinni vaan jospa noita ei ollut vielä 2007.Katajanokan ent.vankilassa.Mekin jouduttiin käyttämään pistosahoja peltien leikkuuseen mutta isot raudat oli pakko leikata rälläkällä vaikka oli kielletty.Sanomista tuli valvojalta aika usein.Tulityökielto koski vain vinttiä mutta juuri siellähän on valtavat ilmastointikojeet.

Muuten eilen luin semmosta että Chunlan on tehnyt ekan kojeensa jo 1973 ja Kiinan hallitus on nimennyt Chunlanin ilmastointilaitteiden kuninkaaksi 2005 :)

http://www.chunlan.com/en/images/Residential_air_conditioners.pdf

timbba

Vakionaama

Rauski sanoi:
Viime vuodenvaiheen jälkeen tuli laki voimaan, joka edellyttää, että laitteiden myyjä toimittaa laitteen vain kylmäaineluvat omaavan yrityksen tai henkilön välityksellä eli suoraan asiakkaalle laitteen luovuttaminen ei enää ole sallittua.

Saamani tiedon mukaan Tukes ei tuota asiaa valvo, vaan valvonta kuuluu ympäristöministeriölle. Olisi kiva tietää mitä ministeriö on tuon asian suhteen tämän vuoden aikana tehnyt.

Nyt taitaa olla ihan oma tulkintasi tuo punainen teksti ja minun mielestä aivan vääräkin. Otetaas nyt ihan Tukesin tiedotteesta palasia:

[quote author=http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/Kylmalaiteliikkeet/Lampopumpun-saa-asentaa-vain-rekisteroity-asennusliike/]Esitäytetty lämpöpumppu tulee ostaa yritykseltä, joka myy laitteen asennuksen kanssa. Jos laitetta ei osteta asennuksen kanssa, ostajan on osoitettava laitteen myyjälle, että asennuksen tulee tekemään pätevä asennusliike.[/quote]

Miten pitää sitten osoittaa, sitä ei määritellä ;D

Edit: Se miten itse ostin laitteen vuonna 2011 eli K-Raudasta ja sen jälkeen kilpailutin asennuksen itse, niin ei ilmeisesti enää ole ainakaan Tukesin mielestä sallittua. Eli minun pitäisi ensin kilpailuttaa asennus ja sitten käydä ostamassa laite.

S

Sampo-T

Vieras

timbba sanoi:
Miten pitää sitten osoittaa, sitä ei määritellä ;D

Esimerkiksi täyttämällä käyttöönottopöytäkirja ja palauttamalla kopio siitä myyjälle.
Tai,takuuvian tullessa esille,antaa pöytäkirja myyjälle todisteeksi että käyttöönoton on suorittanut valtuutettu asentaja.Lomakkeessahan on paikka hänen tiedoille,en muista tarkempaan.Minullakin on jossain semmonen tyhjä lomake PDF.Taisi tulla Ultilta postissa..

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu

- Oletko Rauski minkäverran käyttäny tuota Vulcanin menetelmää?
Millainen hintataso liittimillä ?

Rauski

ilppi-guru kouluttaja

Hankin nuo pihdit muutamia vuosia sitten ihan mielenkiinnosta ja esittelykäyttöä ajatellen. Muutamaan paikkaan olen niitä käyttänyt ja luotettavasti ovat pitäneet.

Ahlsellin luettelosta katsoin, että yksi puristusnippa maksaa 4,5 - 6,3 euroa (1/4" ja 3/8") sekä holkit 1,3 euroa kappale (tarvitaan ohutseinäisissä putkissa).

Säästöä syntyy työajassa ja henkilömäärässä (tulityövalvoja yms).

Eli pyöreästi kympin per putkiliitos.

Liitteet

• Vulkan_Lokring.jpg
    Vulkan_Lokring.jpg
    87,8 KB · Katsottu: 583
S

Sampo-T

Vieras

Nyt on minun osaltani asennus valmis.Kylmäkalle vaan ei pääsekkään tälläviikolla kun on kaikki päivät ja illat buukattu.

Eikös onneton yksi kumeista menny käyttökelvottomaksi.Tilasin heti uuden sarjan takuuseen.
Ei uskoisi että Made In Italy.Kiinan oisin vielä jotenkin ymmärtänyt mutta auton kumiosat ainakin on olleet hyviä Italista.
Pulttihan on pistehitsattu prikkaan joka on vulkanoitu kumin sisään.No se hitsaus oli kai jääny kylmäksi koska en ehtinyut edes paljoa kiristää muttereita kun se jo petti.Itseasiassa olin kiristäny mutterin jo ja sitten aloin kiriä vastapuolen mutteria niin tämä ekana laitettu vaan irtosi..eikä takuulla ollut mitään vetoa tai liian tiukassa.Noita on tullu sentään aika saakelisti laitettua erilaisiin sovelluksiin ja vaikee sitä on rikki saada.
Joten täyttä paskaa,Spareparts Finland.

Kone tuli senverran korkealle että työpukin päältä piti nostaa.Ei voi ainakaan moittia että onpas pantu ihan kivijalkaan kiinni ;)
En myöskään ymmärrä niitä kun jätetään 40-50 cm vapaata tilaa nurmikkoon-mitä järkeä ::)

yCjH.jpg

Nihan

Aktiivinen jäsen

Kivijalkaan kiinnitettynä se ei generoi niin kovasti ääntä sisätiloihin kuten tuolla lailla puurunkoon pultattuna.

S

Sampo-T

Vieras

Nihan sanoi:
Kivijalkaan kiinnitettynä se ei generoi niin kovasti ääntä sisätiloihin kuten tuolla lailla puurunkoon pultattuna.

Niinhän ne sanoo(maateline varmin)mutta kiroillaan vasta sitten jos ja kun se alkaa jyristä häiritsevästi ;D
Oli tässä vaiheessa ehdottomasti helpoin ja vähiten hämmästelyä aiheuttava kiinnitys.

Luultavasti hirsirunkoon kiinnitetty on vieläpä hiljaisempi kuin tolpparunkoiseen.

Peku 2012

Sampo-T sanoi:
Nyt on minun osaltani asennus valmis.Kylmäkalle vaan ei pääsekkään tälläviikolla kun on kaikki päivät ja illat buukattu.

Eikös onneton yksi kumeista menny käyttökelvottomaksi.Tilasin heti uuden sarjan takuuseen.
Ei uskoisi että Made In Italy.Kiinan oisin vielä jotenkin ymmärtänyt mutta auton kumiosat ainakin on olleet hyviä Italista.
Pulttihan on pistehitsattu prikkaan joka on vulkanoitu kumin sisään.No se hitsaus oli kai jääny kylmäksi koska en ehtinyut edes paljoa kiristää muttereita kun se jo petti.Itseasiassa olin kiristäny mutterin jo ja sitten aloin kiriä vastapuolen mutteria niin tämä ekana laitettu vaan irtosi..eikä takuulla ollut mitään vetoa tai liian tiukassa.Noita on tullu sentään aika saakelisti laitettua erilaisiin sovelluksiin ja vaikee sitä on rikki saada.
Joten täyttä paskaa,Spareparts Finland.

Kone tuli senverran korkealle että työpukin päältä piti nostaa.Ei voi ainakaan moittia että onpas pantu ihan kivijalkaan kiinni ;)
En myöskään ymmärrä niitä kun jätetään 40-50 cm vapaata tilaa nurmikkoon-mitä järkeä ::)

yCjH.jpg
Olen käyttäny jo vuosia Etran toimittamia tärinävaimennuselementtejä (kumeja) hyvällä menestyksellä.
Ovat teollisuuskäyttöön tarkoitettuja ja kestävät hyvin UV:tä ja pakkasta murenematta ja kovettumatta vuodesta toiseen.
Niitä saa eri mtoituksella ja kovuusasteella aina kunkin kohteen mukaan.

Ilpin aiheuttama runkoääni on aina tapauskohtainen juttu, ja jos tossa tulee ongelmia jyrinän suhteen niin, ulkoyksikkö vaan kylmästi väliaikaiseen tuentaan ja sokkeli/maateline tilalle.
Eräässä kohteessa laitoin seinäkonsolin kumien päälle apukehikon jonka päälle kone vastaavasti toisten elementtien päälle. Jyrinät loppui siihen

Jäikö Sampolla kone minkäverran räystäslinjan sisäpuolelle ?
Et miettiny vaihtoehtoista sijoituspaikkaa tohon päätyyn....

Tuppu

Jäsen

Jos tuossa uudessa Chunlanissa on yhtään vanhempien mallien "ominaisuuksia" niin ihan varmasti ulkoyksikön resonanssi tulee hirsiseinän läpi sisälle. Meillä on mökillä vähän vanhempi Chunlan ja vaikka se on maatelineellä, niin käyntiinlähdössä tiskikaapissa lasit helisevät. Ja ulkoyksikön ääni kyllä kuuluu sisälle hirsiseinän läpi.

S

Sampo-T

Vieras

Peku 2012 sanoi:
Olen käyttäny jo vuosia Etran toimittamia tärinävaimennuselementtejä (kumeja) hyvällä menestyksellä.
Ovat teollisuuskäyttöön tarkoitettuja ja kestävät hyvin UV:tä ja pakkasta murenematta ja kovettumatta vuodesta toiseen.
Niitä saa eri mtoituksella ja kovuusasteella aina kunkin kohteen mukaan.

Jäikö Sampolla kone minkäverran räystäslinjan sisäpuolelle ?
Et miettiny vaihtoehtoista sijoituspaikkaa tohon päätyyn....

Siihen päätyyn tulee sitten se Innorosin kone tammikuussa ;D
Kato täs ei riittän letkut etemmäs(3m)ja paree oikeestaan näin.Räystään alle jää kokonaan.
Teen silti kevyen katoksen päälle koska sataahan se ehkä joskus sivusta-tosin tuo on itään päin,sieltähän ei nykyään tuule enää koskaan.

Etrasta oon ostanut paljon kumeja samoin autotarvike- ja muistakin liikkeistä.
Nyt ei ollut aikaa ja täälläpäin ei ole mitään sellaisia.Olin niin kiireinen että tilasin ne ekasta nettipuljusta mikä Googlessa vastaan tuli.ja sain odottaa lakon takia yli viikon :)

Saattaahan olla se Chunun(Moskvitsh) kompura kovaääninen.Vai puhallinko muka..Ei voi olla ellei siipi ole perseestä.Oli se ainakin tasapainoitettu.
Minulla on iso Zibron viilennykone,suurin malli ikinä-todella tehokas puhaltaa miinusasteita ja siinä on kova ääni toisinaan,se vähän riippuu päivästä.Varmaan joku Mossen kompura siinäkin..olenham minä sen avannu pari krt putsia varten mutten ole kattonu merkkiä.

Talo on senverran korkee että työ ette sitä usko.Ropellin keskusta on minun naamataulun korkeudella ja oon 176cm pitkä.

S

Sampo-T

Vieras

janti sanoi:
Suosittelen jousia junien tilalle. ;)

Syystä että ?

No,ehkä kysyn ensin kylmäkallen mielipidettä asiasta,hän on luultavasti nähnyt jonkinverran näitä :)

Eli voihan nuo vaihtaa kaikki tarvittaessa myöhemmin.Jäykät ne kyllä oli.Junat?
Mikä kovuus on sopivin jos ajattelee vain putkien kestämistä,ne kun ei siedä liikkumista yhtään milliä.Mutta eihän se kone saa täristäkään niin paljon että liikkuisi..

Peku 2012

Sampo-T sanoi:
Siihen päätyyn tulee sitten se Innorosin kone tammikuussa ;D
Kato täs ei riittän letkut etemmäs(3m)ja paree oikeestaan näin.Räystään alle jää kokonaan.
Teen silti kevyen katoksen päälle koska sataahan se ehkä joskus sivusta-tosin tuo on itään päin,sieltähän ei nykyään tuule enää koskaan.

Etrasta oon ostanut paljon kumeja samoin autotarvike- ja muistakin liikkeistä.
Nyt ei ollut aikaa ja täälläpäin ei ole mitään sellaisia.Olin niin kiireinen että tilasin ne ekasta nettipuljusta mikä Googlessa vastaan tuli.ja sain odottaa lakon takia yli viikon :)

Saattaahan olla se Chunun(Moskvitsh) kompura kovaääninen.Vai puhallinko muka..Ei voi olla ellei siipi ole perseestä.Oli se ainakin tasapainoitettu.
Minulla on iso Zibron viilennykone,suurin malli ikinä-todella tehokas puhaltaa miinusasteita ja siinä on kova ääni toisinaan,se vähän riippuu päivästä.Varmaan joku Mossen kompura siinäkin..olenham minä sen avannu pari krt putsia varten mutten ole kattonu merkkiä.

Talo on senverran korkee että työ ette sitä usko.Ropellin keskusta on minun naamataulun korkeudella ja oon 176cm pitkä.
Kyllä se ääni tulee siitä rotary-kompurasta, mut eipähän ole katkeilevia lamellijousia riesana kuten scrollissa ;D
Parempi sijottaa uy aina riittävän ylös siten että se on vielä helposti huollettavissa. Omalla mökilläni kone tuli sijoituspaikasta johtuen maasta 2,2 m korkeuteen lautaseinään.

S

Sampo-T

Vieras

Peku 2012 sanoi:
Kyllä se ääni tulee siitä rotary-kompurasta, mut eipähän ole katkeilevia lamellijousia riesana kuten scrollissa ;D
Parempi sijottaa uy aina riittävän ylös siten että se on vielä helposti huollettavissa. Omalla mökilläni kone tuli sijoituspaikasta johtuen maasta 2,2 m korkeuteen lautaseinään.

Jaa siitä on kyse,minä en kompuroiden tekniikasta ja eroista tiedä tuon taivaallista,ilmakompuroista kyllä mutten näistä :)
Juu tää on aika ihanteellinen,huolto sujuu vielä helposti ilman tikkaita.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Sampo-T sanoi:
Syystä että ?

No,ehkä kysyn ensin kylmäkallen mielipidettä asiasta,hän on luultavasti nähnyt jonkinverran näitä :)

Jouset vaimentavat paremmin runkoäänet kuin kumit. Varsinkin pakkasella. Itselläni on kumit sekä jouset tällä hetkellä.

S

Sampo-T

Vieras

janti sanoi:
Jouset vaimentavat paremmin runkoäänet kuin kumit. Varsinkin pakkasella. Itselläni on kumit sekä jouset tällä hetkellä.

Mielenkiinnosta tahtois nähdä-oisko sulla mahdollista heittää kuvalla tai linkillä?
Minähän en voi enää jousittaa tuota koska sitä ei ole varaa korottaa vaan nykyisten kumien mitoilla mentävä.

Hirmu hienosti oli muuten laskettu ja mitattu putkien pituuteen natsaava ulkoyksikön paikka.Säätövaraa kun on todella niukalti,se mitä kannatinkiskojen soikeissa pultin aukoissa on.

Vitusti paljon huonomminkin ois voinu mennä ;D

pökö

Kaivo jäässä

Sampo-T sanoi:
Minähän en voi enää jousittaa tuota koska sitä ei ole varaa korottaa vaan nykyisten kumien mitoilla mentävä.
voit tietysti jousittaa kun lasket telinettä.

Mulla on liki 10 vuotta ollut jotkin motonetin pakoputkeen tarkoitetut kumitassut. Kompuran äänen ne leikkaa pois vaikka fujitsussa se on aika äänekäs verrattuna esim FD-mitsun kompuraan.

Silloin kun kenno on vahvassa huurussa kuuluu matala humina kun tarkkaan kuuntelee, muttei se tule kompurasta.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Sampo-T sanoi:
Mielenkiinnosta tahtois nähdä-oisko sulla mahdollista heittää kuvalla tai linkillä?

Entrade AFA770 jouset on laitteen alla. Näistä 2 kpl jäykempiä (kompressorin puoli) SP770-05 ja 2 kpl löysempiä SP770-04.

Nämä harmaat pehmeät kumit oli aiemmin kokeilussa, voivat olla ihan toimivat kevyempien ulkoyksikköjen kanssa
http://www.nettovarmepumpar.com/tillbehor-till-varmepumpar/vibrationsdampare/vibrationsdampare-mjuk-gra

Liitteet

• Jousi.JPG
    Jousi.JPG
    40,2 KB · Katsottu: 527
  • Jousi2.JPG
    Jousi2.JPG
    25,7 KB · Katsottu: 554
S

Sampo-T

Vieras

jantin kuvista jää se käsitys että kone on vapaasti nostettu jousien päälle,ts. niitä ei ole lukittu mitenkään tassuihin ja kumeihin.En minä sillä että se sitä mihinkään karkaisi-ja taitaa olla näköharha ;)

JuuEi kiskoja kyllä enää irroiteta mitenkään..Ne on senverta syvälle pultattu koska onhan tuosta pinnasta tuuletusrakoineen matkaa hirteen.Ja kone olisi edessä.Pulteille on myös tehty esiporaukset 5mm poralla koska täkkärit olis hyvä asentaa siten ettei puu halkea.

Nuo Ruotsin kumit on ihan samannäköiset/mittaiset ja liki puolta kalliimmat.
Ei se hinnasta tietenkään ole kiinni,ja uskoisin että ovat parempaa materiaalia.
Nehän on mustat jotka ostin.

ps. Siinä Ruotsalaiskaupassa on mielenkiintoinen vaimenninsatsi joka toimii myös kovalla pakkasella.
Hintaakin jo 65€.
http://www.nettovarmepumpar.com/tillbehor-till-varmepumpar/vibrationsdampare/vibrationsdampare-flexibla-blagron

pökö

Kaivo jäässä

Sampo-T sanoi:
jantin kuvista jää se käsitys että kone on vapaasti nostettu jousien päälle,ts. niitä ei ole lukittu mitenkään tassuihin ja kumeihin.En minä sillä että se sitä mihinkään karkaisi-ja taitaa olla näköharha ;)
Näköharhaa, tottakai ne on kiinni laitettu.

Peku 2012

janti sanoi:
Entrade AFA770 jouset on laitteen alla. Näistä 2 kpl jäykempiä (kompressorin puoli) SP770-05 ja 2 kpl löysempiä SP770-04.

Nämä harmaat pehmeät kumit oli aiemmin kokeilussa, voivat olla ihan toimivat kevyempien ulkoyksikköjen kanssa
http://www.nettovarmepumpar.com/tillbehor-till-varmepumpar/vibrationsdampare/vibrationsdampare-mjuk-gra
Noita samoja jousielementtejä käytetään paljon mm sisätiloihin asennetuissa kaupan kylmälaitteen koneikoissa. Ovat kumeja hinnakkaampia mut kestävät muutaman koneen iän

S

Sampo-T

Vieras

Peku 2012 sanoi:
Joko Sampolla Chunlani puhaltelee lämmintä?

Kiitos kysymästä-jo vain puhaltaapi :)

Tänään viimein kylmäkallet suvaitsivat kiireiltään tännekkin ehtiä eli hyvissä ajoin jouluksi ja saattoipa ollakkin viimeinen keikka ennen joulua,tai ainakin kehuivat lähtevänsä minun antamia rahoja tuhlaamaan jouluostoksille Kouvostoliittoon,isä sekä joululomilla oleva appari-poika :)

Iltapäivällä tyhiöitiin ja ehdittiin siinä tutustua kattavaan manuaaliin sekä ihmeelliseen "vasenkätiseen" Chunlaniin.(litokset koneen oikeassa laidassa,samoin kompressori).
Alipaine saavutettiin nopeasti,ensin vuoti hiukan huoltoletkun liitoksesta(roska välissä arveli hän lopulta) mutta sitten lähti homma rokkaamaan.Toki siinä jo ehdittiin miettiä että voihan ne minunkin liitokset vuotaa(tai minä mietin) tai putkisto kennon juuresta kun semmoisiakin on kuulemma Ultin vehkeissä nähty.Pokka piti kumminkin-minullakin.
Heillä oli uopuusi mittari(suojakalvokin lasissa vielä),kuulemma yksi desimaali lisää entiseen verrattuna.Hiukan alle tunnin homma rauhallisesti tehtynä,ehkä 50 min.

Minunkin piti lähteä keikalle sen jälkeen joten kerittiin koekäyttää ja mitata lämpöjä,eipä muuta.
Nyt laitan ehkä yöksi päälle kun en ole lämmittänyt uunia tänään lainkaan.

Ulkoyksikkö vaikutti vielä hiljaiselta tähän mennessä.Energiankulutusmittari on jo kytketty valmiiksi ja näyttää vielä nollia.

Pari kuvaa,asentajista en nyt kumminkaan kehtaa laittaa jos joku vaikka tunnistaa ;)

yCb5.jpg

yCbN.jpg

Rauski

ilppi-guru kouluttaja

Sampo-T sanoi:
Alipaine saavutettiin nopeasti,ensin vuoti hiukan huoltoletkun liitoksesta(roska välissä arveli hän lopulta) mutta sitten lähti homma rokkaamaan.Toki siinä jo ehdittiin miettiä että voihan ne minunkin liitokset vuotaa(tai minä mietin) tai putkisto kennon juuresta kun semmoisiakin on kuulemma Ultin vehkeissä nähty.Pokka piti kumminkin-minullakin.
Heillä oli uopuusi mittari(suojakalvokin lasissa vielä),kuulemma yksi desimaali lisää entiseen verrattuna.Hiukan alle tunnin homma rauhallisesti tehtynä,ehkä 50 min.

Käytän seuraavaa tapaa tyhjiöinnissä:
Tyhjöpumpun lämmittämisen aikana kytken mittarit, letkut ja venttiilit. Avaan tyhjöpumpusta alkaen yhden venttiilin kerrallaan. Pumpun äänestä kuulee, että avatussa linjassa on ollut ilmaa tai kaasua ja sen linjan tyhjö saavutetaan hetkessä. Kun kaikki tarpeelliset venttilit on avattu ja jokin tyhjiön taso saavutettu, suljen pumpun letkun venttiilin ja seuraan mittarien ja letkujen tyhjiön pysymistä hetken. Tarvittaessa kiristän liitoksia ja testaan uudelleen.

Todettuani liitosten pitävyyden avaan Schader-venttiilin avaajalla yhteyden kylmäpiiriin. Tyhiöin sitä hetken ja taas suljen tuhjöpumpun letkun venttilin ja seuraan, että saavutettu taso säilyy jonkin aikaa eli, jotta ka-putkistossa ei ole merkittävää vuotoa.

Tyhiön etenemisen seuraaminen myös kertoo mahdollisesta vuodosta. Uusasennuksessahan kylmäaineputkistossa ja sisäyksikössä ei vielä ole öljy- ja kylmäainejäämiä, joten ka:n höyrystyminen ei voi huonontaa mittarin näyttämää. Elektroniset tyhjömittarit (ainakin edullisimmat) alkavat näyttämään melko alhaisella tyhjön tasolla, joten karkeampi analoginen tyhjömittari on aluksi hyvänä apuna ja mikäli sellaista ei ole, niin painemittarin näyttämää voi aluksi myös seurata, on tosin erittäin karkea näyttö, koska viisarin liike on todella pieni.

Rauski

ilppi-guru kouluttaja

Sampo-T sanoi:

Testasin kesällä juuri tuollaisella vihreällä elektronisella tyhjömittarilla tyhjöpumppuni ja niiden öljyjen kunnon. Ohjeessa käskettiin kytkeä mittari tyhjöpumppuun kupariputkella, jolloin saavutettaisiin parempi lopputulos verrattuna kumiletkuihin. Ohjeen mukaan piti saavuttaa alle minuutissa jonkin pieni tyhjiön taso (lukemaa en nyt muista).

Suuri pumppu (kaksiasteinen) saavutti tuon tason alle 10 sekunnissa ja molemmat Ultimaten pumput (yksiasteisia) saavuttivat tuon tason noin 20 sekunnissa eli kaikki tyhjöpumput öljyineen olivat hyvässä kunnossa.

S

Sampo-T

Vieras

Rauski sanoi:
Käytän seuraavaa tapaa tyhjiöinnissä:
Tyhjöpumpun lämmittämisen aikana kytken mittarit, letkut ja venttiilit. Avaan tyhjöpumpusta alkaen yhden venttiilin kerrallaan. Pumpun äänestä kuulee, että avatussa linjassa on ollut ilmaa tai kaasua ja sen linjan tyhjö saavutetaan hetkessä. Kun kaikki tarpeelliset venttilit on avattu ja jokin tyhjiön taso saavutettu, suljen pumpun letkun venttiilin ja seuraan mittarien ja letkujen tyhjiön pysymistä hetken. Tarvittaessa kiristän liitoksia ja testaan uudelleen.

Todettuani liitosten pitävyyden avaan Schader-venttiilin avaajalla yhteyden kylmäpiiriin. Tyhiöin sitä hetken ja taas suljen tuhjöpumpun letkun venttilin ja seuraan, että saavutettu taso säilyy jonkin aikaa eli, jotta ka-putkistossa ei ole merkittävää vuotoa.

Minähän en ole alan henkilö,mutta silti vaikuttaa minusta melko hyvältä rutiinilta tuo..

Täytyy sanoa ettenpä pysynyt mukana kun nämä miehet homman tekivät.Mittaritukin hanoja hän kyllä käänteli eräänkin kerran todettuaan alussa että nyt on jotain epätavallista-aivan kuin vuotoa..

Sitten kun homma lähti toimimaan,oli meillä aikaa ihmetellä myös autoni konepellin alle ahdettua laivadiiseliä,siitä hän oli vähintään yhtä kiinnostunut kuin "vasenkätisestä" Chunlanista ;D

Eipä sitä sitten malttanut tänä aamuna oikein nukkua kun on tuo uusi "lapsi" talossa.Heräsin jo puoli neljän aikaan ja löin koneen tulille.Ajastimalla ei lähtenyt kun olin asettanut kellon koneen ollessa sammuksissa-voi johtua siitä.Sitten hain loput pyykit ulkoa kun alkoi ripsua vettä ja nehän kuivaskin hyvin 3m päässä koneesta.Pieni huusholli ja lämmintä muutoinkin,johan tuo jouti sammuttaakin ennenkuin sähkön hinta ehtii karata ;)

Nyt lähetin kuvia ja jouluterveiset asentajalle ja maahantuojalle.Molemmat osasivat palvella asiakasta kohteliaasti ja täyttivät myös lupauksensa-ja siitähän minä mieluusti maksan ;)

Peku 2012

Chunlania on näköjään molemminkätisinä versioina. Toiminnan suhteen sillä nyt ei ole merkitystä.
Sisäyksikkökin näyttää ihan asialliselta ,lämpötilanäytöt ym.

Anna vaan pumpun olla päällä jatkuvasti, automatiikka hoitaa kyllä lämmönsäätöpuolen itsenäisesti, ja tarpeenvaatiessa osaa mennä katkollekin tarvittaessa ;)

S

Sampo-T

Vieras

Peku 2012 sanoi:
Anna vaan pumpun olla päällä jatkuvasti, automatiikka hoitaa kyllä lämmönsäätöpuolen itsenäisesti, ja tarpeenvaatiessa osaa mennä katkollekin tarvittaessa ;)

Kyllähän se sammui aika pian,ehkä pari tuntia käytyään kun pyynti oli vain 20.
Tässä on alakerrassa aika vähän neliöitä(kait alle 70 jos eteishallin ovi on kiinni) niin ei voi ajaa isommalla näillä keleillä tai tulee kuuma :)
Eli ihan 24/7 laitetta tuosta ei taida tulla kun pakkasilla vasta..

Onko se sit kompuralle parempi vai,ettei sammu kovin usein(katkokäynti)?

Minä kun en näistä juuri mitään tiedä..hyvin sai kyllä nukuttua että melua ei kuulu mut muuten vaan valvotti turhan aikaisin ;)

mikkoimp

Aktiivinen jäsen

pahintahan on kylmäkäynnistykset tietysti, varsinkin silloin jos ulkona lämpötila nousussa ja kaikki kylmäaine on pakkaantunut kaikkein kylmimpään osaan eli massiiviseen kompuraan, kennot sun muut kun lämpeävät nopeammin.
eli jos tuota kaukosäätimestä katkomista tehdään usein niin varmasti käy kompuran päälle, jos on koko ajan päällä niin ei pääse kompura kovin helpolla olemaan se kylmin osa, varsinkaan jos on yhtään eristetty..

onkos tässä muuten vielä 1,5 rivinen kenno ulkona?

ei täysin kelpuuteta tuota kuvaa ulkoyksikön lätkän korvikkeesta, siinä kun ei ole kylmäke määrää...

tuo on myös minulle aino "toisenkätinen" vehje mikä vastaan on tullut..
ja myös ne moottorit kiinnostavat niin kerros nyt mikä kone sinne on ahdettu ja mihin autoon ;)!

pökö

Kaivo jäässä

mikkoimp sanoi:
myös ne moottorit kiinnostavat niin kerros nyt mikä kone sinne on ahdettu ja mihin autoon ;)!
Sama kiinnostaa mutten ujona tohtinut kysellä lisätietoja mutta nyt vois olla tilinteon paikka ;D

Peku 2012

...konepellin alle ahdettu laivadieseli... (miettii )
Onko tässä nyt jokin kiertoilmaisu, kuten auto = laiva ?

En minäkään välttämättä ole utelias, vaan niin tiedonhaluinen :-\

S

Sampo-T

Vieras

mikkoimp sanoi:
pahintahan on kylmäkäynnistykset tietysti, varsinkin silloin jos ulkona lämpötila nousussa ja kaikki kylmäaine on pakkaantunut kaikkein kylmimpään osaan eli massiiviseen kompuraan, kennot sun muut kun lämpeävät nopeammin.
eli jos tuota kaukosäätimestä katkomista tehdään usein niin varmasti käy kompuran päälle, jos on koko ajan päällä niin ei pääse kompura kovin helpolla olemaan se kylmin osa, varsinkaan jos on yhtään eristetty..

onkos tässä muuten vielä 1,5 rivinen kenno ulkona?

ei täysin kelpuuteta tuota kuvaa ulkoyksikön lätkän korvikkeesta, siinä kun ei ole kylmäke määrää...

tuo on myös minulle aino "toisenkätinen" vehje mikä vastaan on tullut..
ja myös ne moottorit kiinnostavat niin kerros nyt mikä kone sinne on ahdettu ja mihin autoon ;)!

Hieman yli kilo muistaakseni,kylmäainetäyttö..etsin tiedon kun kerkeän,joulureissulla tänään ja nyt jouluvieraita kotona :)
Laivadiisel nimi on keksitty siitä että jotku on niitä laittanu paatteihinsa ja ääni on semmonen aika "lotkottava" ;D
Ahdasta on kun bensa Y blokin tai minkä lie tilalle ahdettu pakuun.Suutinten paluuputket hinkkaa konekopan äänieristeisiin eli avoin kulmainen V8.Peltisarjoista ei tarvii ees haaveilla..tukivarret nyt jo kiinni lituskaisissa valusarjoissa.
Dodge RAMin vaunussa on hän..TH400 jatkona.

2 rivinen kenno on ulkoyksikössä.

Kaukkarista en ole katkonut Chunikkaa mutta kun asetus on 20 ollut alusta asti niin se ei ole sitten käynnistynyt enää sen ekan kerran jälkeen koska täällä on koko ajan ollu vähintään 20,jotain..

Pitää vielä hiukan tarkennella näitä juttuja kunhan rauhottus.aamuisin on rauhallista kun herään aina ekana ja muut levyttää vielä :D

Tuo kuva ei ole minun vaunusta mutta sama kone,huom ruiskuputket,ilmaputket puuttuu.Imusarjaahan näissä ei ole.Eikä turboa tai muutakaan ahdinta vakiona..1/22.5 puristussuhde.Kierrosherkkä kone kasiksi on,5K menee rikki helposti(vahingossa)esim savumittaajalta.

Ainiin se nimi unohtu,mutta joku varmasti tunnistaa koska on täällä konemiehiä sen verran :cool:

Liitteet

• hattutemppu.jpg
    hattutemppu.jpg
    200,4 KB · Katsottu: 500
S

Sampo-T

Vieras

mikkoimp sanoi:
, jos on koko ajan päällä niin ei pääse kompura kovin helpolla olemaan se kylmin osa, varsinkaan jos on yhtään eristetty..

Tänään alkoi hyvin,kone oli käynnistynyt koska ulkolämpö oli ilmeisesti laskenut jo lähelle nollaa :)

Mukavahan tuohon havaintoon(ei sentään ääneen) oli herätä että jostain virtaa lämmintä ilmaa.
Ja mikä tuuri että kone sammuikin sitten vähän ennen sähkökatkoa,ja oli jo tuli hellassa valmiina.
Olin tarkoituksella lämmittänyt uunia tavallista vähemmän ja jotenkin aavistelin että tuo saattaisi vaikkapa aamuyöstä pöhältää päälle,samoin ennakoin mahdollista sähkökatkoa myöhemmin.

Olin juuri illalla miettinyt ostaako uudet kengät vai samanhintainen agregaatti ;)

Laitteen lepotilan kulutus on 13W.Johtuuko mistä?
Eikai kompurassa pitänyt olla lämmitintä(on vain pirun paksu vilttipalttoo),mutta ottaako invertteri sitten hieman virtaa..?
En ole siitä ,mitenkään huolestunut-vain halukas tietämään ja siksi kysymys kokeneemmille.

Oliskin hyvä jos olisi ollut malttia hankkia pala kalvoa ja ujuttaa pieni lämmitin kompuran kylkeen huopien alle.Nyt se on vähän myöhäistä jo..Ois ikäänkuin esilämmitin valmiina jos tuo joskus on käyttämättä pitempään ja tulee tarve kylmäkäynnistykselle.Minähän en tiedä onko liioiteltua mutta jotkuthan näiden kanssa on varmaan tuunailleet ja aika monessa laatuvehkeessä kai on lämmitin vakiona.

Tuossa huitaistu kopio josta kylmäkkeen määrä ilmenee,alle kilon että vähän väärin muistin..

Liitteet

• Refr..gif
    Refr..gif
    99,3 KB · Katsottu: 451
S

Sampo-T

Vieras
Tilanne hallinnassa

Toistaiseksi laite on toiminut vähintäänkin odotusten mukaan.
Ja kyllä siinä kai jonkinlaista logiikkaakin on..esim tänään pidin ikkunaa selällään n.10 m päässä sisäyksiköstä vastapäisessä huoneessa,ja huomasin että kompressori lisäsi tehoja jonkin ajan kuluttua.
Suljin ikkunan ja alkuperäinen,420-480W ottoteho palautui.Ottoteho käväisi ehkä 600-700W välilllä.
Niin,ja kone oli käynnistynyt ilmeisesti vähän ennen kuin heräsin n.6 aikaan-huomaamattani.

Nyt se on joka aamu käynnistynyt aikaisin aamulla vielä huokean sähkön aikaan ja ihan kivaa että tuvassa on ollut valmiiksi lämmintä,tarkenee paljain jaloin yms :D

Ulkona on pakkasta 9.2 astetta ja asetus on se sama mikä koko ajan,20.
Sisälämpö tuntuu pysyvän vakaana,n. 20-21 astetta.Nyt lämmitän uunia valmiiksi koska lähden työkeikalle myöhemmin aamupäivällä,niin ei kulu sähköä niin paljon silläaikaa.Uuni on vastapäisessä huoneessa joten ei juurikaan "häiritse" laitetta.

Back
Ylös Bottom