Kommentointi - janti Mitsubishi Electric FD35VABH loggauksia

Vs: Kommentointi - janti Mitsubishi Electric FD35VABH loggauksia

Nähtävästi Hemmotestejä ei kannata tehdä Mitsulle kovilla pakkasilla. Minullakin yli kahden tunnin jaksot muuttuivat 50min pituisiksi Hemmotestin jälkeen. Vasta nyt alkaa pikkuhiljaa elpymään.

Kyllä pakko uskoa että omassa on vikaa.

Pakkasta -27 ja FD25 ei jaksa pitää vaivaista 61 neliötä lämpimänä. Tekee töitä 30 min ja sulattaa, lämpenemä 10 asteen tasoa. "Hiukan" paremmin toimi Scanofficen VTT testiraportissa.

Mukava herätä 16 asteen asunnossa, kun nukkumaan mennessä on ollut 22.

Peace sanoi:
Pakkasta -27 ja FD25 ei jaksa pitää vaivaista 61 neliötä lämpimänä.

Pelkät neliöt eivät kerro asuonnon lämmöntarpeesta. Jos asunto tehdään myyntiin niin mitkään energiaa säästävät ratkaisut ei kiinnosta tekijää, eikä kyllä ostajaakaan.

jviirret sanoi:
Pelkät neliöt eivät kerro asuonnon lämmöntarpeesta. Jos asunto tehdään myyntiin niin mitkään energiaa säästävät ratkaisut ei kiinnosta tekijää, eikä kyllä ostajaakaan.

Aivan totta.

Tämä talo on rakennettu 2010. Rakentaja on aika tarkka kaveri ja olen vierestä talon valmistumista seurannut (asuskelin naapurissa ja ostin asunnon jo kun talo oli kesken). Ilmanvaihto on korvausilmaventtiileillä, eli lämmön talteenottoa ei ole, tämä siis lisää lämmöntarvetta, muuten eristeet ja materiaalit ovat ajan tasalla.

En ole pakkasillakaan rajoittanut huippuimurin nopeutta, eli vetelee kakkosella.

Kämpän viileneminen johtuu tässä tapauksessa kyllä siitä että Mitsu on niiannut polvilleen jostain syystä nyt pakkasten hiukan kiristyttyä. Resetin jälkeen jaksoi oikein 40 min tehdä töitä ja sulatteli taas. Lämmittelin kylmissäni takankin auttamaan pumppua, katsotaan jos iltapäivällä olisi lämpimämpi. Haen kaupungilla käydessäni tallilta K-termoparimittarin ja katselen imu - ja puhalluslämmöt tarkemmin, mutta ei tämä ihan normaalilta toiminnalta vaikuta.

Peace sanoi:

Pakkasta -27 ja FD25 ei jaksa pitää vaivaista 61 neliötä lämpimänä. Tekee töitä 30 min ja sulattaa, lämpenemä 10 asteen tasoa. "Hiukan" paremmin toimi Scanofficen VTT testiraportissa.

veikkaan että pumppu toimii,on vaan aika kova pakkanen jos oot pelkän pumpun voimalla yrittänyt pitää kämppäs lämpöisenä ;)

Peace sanoi:
En ole pakkasillakaan rajoittanut huippuimurin nopeutta, eli vetelee kakkosella.

Miksi, eikö sisäilma ole riittävän kuivaa vaikka olisi kiinni kokonaan.
Kun ilp jaksaa tehdä lämmintä vielä -27asteen pakkasessakin niin kyllä se kunnosssa on. Ei kai missään lämmittimessä tehot piisaa jos asunnosta lämmin puhalletaan pihalle ja liki -30asteista ilmaa tilalle. Jostakin syystä vain lyhentää sulatusvälin kovin lyhyeksi. Onkohan putket pitkästi ulkona? kai sekin vaikuttaa sulatuksen pituuteen ja aiheuttaa lyhentyviä sulatusvälejä?

Janti, paljonko teillä on ollut näin kovilla pakkasilla tuo sisälämpötila/tavoitelämpö? Ootko joutunu yhtään tinkiin lämmöstä ;)?

Peace sanoi:

Ongelmana on lyhyt lämmitysväli, josta puoli tuntia ilmeisesti menee kiukunkeräykseen ja varsinaiseen lämmitykseen jää muutama minuutti. Sulatusväli pitäisi saada ainakin puoleentoista tuntiin, mieluummin kahteen. Kiukunkeräysvaiheessa COP ei ole hääppönen, hiukan yli 1.

Omiin kokemuksiin perustuen vikaa täytyy olla. Itsellä pumpun varassa toistasataa neliötä (FD25VABH), ja makkareiden pattereita pidetty haaleina nyt vasta yli -20 keleillä. Lämmöt pysyneet 22-23 asteessa. Nyt aamulla oli -28 astetta ulkona, ja pumppu puhaltelee III nopeudella +37 asteista ilmaa, kompura ei kuulu sisälle (eli vajaatehoilla käy). Talo rakennettu -76.

Olethan pitänyt puhalluksen manuaalilla II tai mieluummin III nopeudella?
Ja oothan tehnyt resetin turvakatkaisijaakin käyttäen?

Peace sanoi:

Käy katsomassa onko pumpun pohjapellin päällä jäätä ja osuu kennoon?

Ulkoyksikkö on siisti eikä jäätä ole.

Asetukset:

Manuaali III
Pyynti nyt 31, yön yli 22 joka riitti illalla vielä pitämään 22.5 astetta mainosti.

Omasta mielestä myös sulatusväli on ongelma, ja olen siitä ennenkin kirjoitellut että ei normaalilta vaikuta. Tuossa VTT:n testissä näyttää pumppu vetelevän yli 2 h jaksoja kovillakin pakkasilla, ja minä saan olla tyytyväinen jos menee hiukankin yli tunnin, ja nyt tosiaan sulatusvälit 30-40 min.

Lämmintä jaksaa tosiaan tehdä jotenkuten näilläkin keleillä, mutta kun ne työjaksot on niin pirun lyhyitä ettei tahdo lämpö riittää.

Ilmanvaihto on kakkosella ilmanlaadun takia, toki voisi näin kovilla pakkasilla rajoittaakin, mutta ilmanvaihtoa asuntooni säätänyt kaveri teroitti että ilmamäärät ei ykkösellä riitä asumiseen, joten en ole rajoitellut kun pumppu on jaksanua aiemmin pitää lämmöt päällä. Kuivaahan ilman toki on muutenkin.

Niin joo, resetti on tehty myös sulakkeista virrat katkaisemalle ja kake resetoimalla.

Hyvin näyttää Jantin 35:ssa kilowatteja irtoavan pakasten kiristyessä.
Yritin tuosta graafista tihrustaa että onko se about 20min tuollasen yhden sulatus syklin kesto ?
Eli itse sulatus ja sitten kiukun keräys tasolle että antoa on se 2kw+

dbwarrior sanoi:
Yritin tuosta graafista tihrustaa että onko se about 20min tuollasen yhden sulatus syklin kesto ?
Eli itse sulatus ja sitten kiukun keräys tasolle että antoa on se 2kw+

Esim. tuossa kello 8:00 sulatuksessa sain itse logista kestoksi 8-10 minuuttia. ;D
Tuo kello 5:20 pidempi sulatus kesti noin 15 minuuttia (laite oli puhaltamatta 11 minuuttia)

Itse katson logista tuon sulatuksen aloitusajan siitä kun imuilman lämpötila lähtee laskemaa = sisäyksikön puhallus on tällöin lakannut, mutta tämä ei näy puhallusilma-anturissa.

Sulatuksen loppun otin nyt kuten tuossa dbwarrior ehdotti, kun antoteho on yli 2 kW.
Tuossakin kohden käytän vasta sitä myöhempää 2 kW ylitystä, koska sulatuksen jälkeisessä ylösajossa tuo puhallin käy ensin hissukseen ja puhallusilma käy yli 37C mutta kun todellinen puhuri III-nopeudella alkaa jäähtyy puhallusilma noin 32 C tasolle josta uudestaan lähtee nousemaan.

Liitetiedostot

• FD35 sulatus -26C.png
    FD35 sulatus -26C.png
    47 KB · Lukukerrat: 605

Näyttäisi, että 35 toipuu sulatuksesta nopeammin kuin 25. Ainakin minulla näyttää ottavan sulatuksen jälkeen noin puoli tuntia, ennenkuin paras teho saavutetaan. Varmaan johtuu juuri kompressorin laajemmasta kierroslukualueesta.

Kyllä meidän 25:n alkaa puhkua tosissaan hyvin nopeasto lämpöä sulatuksen jälkeen.

Tuumii oisko noissa tapahtunut kehitystä elinkaaren aikana. Oma hankittu 2008 heti kun malli tuli myyntiin. Harmi etten tiennyt 35:n erinomaisuudesta vielä silloin.

Eipä täälläkään juuri tuntia pidempiä puhallusjaksoja tee 35:nen. Sulatukset kyllä yleensä lyhyitä, 5-8 min. Mutta on se kova peli; aamulla 31 pakkasta ja kolmosella puhalteli 37 asteista ilmaa :) Toisin kuin tuo mökillä oleva Sharp, joka pitää sammuttaa -20 asteessa kun alkaa sulatusrumba...

Mutta yhtä juttua olen ihmetellyt, ei taida voida olla sattumaa; useamman kerran on käynyt niin, että kun olen jäälaatikkoa ollut pumpun alta tyhjentämässä niin on heittänyt juuri siloin sulatukselle. Mikä voi aktivoida sulatuksen juuri silloin?

VTT -testissäkin näkyy FD35:n pienempi haarukka COP arvossa. Kuvittelisin FD25:n osalta huonomman alueen oleven juuri kiukunkeräysvaihetta.

Liitetiedostot

• fd25.jpg
    fd25.jpg
    8,2 KB · Lukukerrat: 581
  • FD35.jpg
    FD35.jpg
    8 KB · Lukukerrat: 588

Noin saatiin taas nähdä mitsun voima eli -30 ulkona ja toimi vielä selkeesti lämpöpumppuna.
Taitaa aika tarkaan seurata VTT:n käyrää täällä ääri olosuhteissa nuo sun mittaukset ?

Noh, onneksi näitä extreme kelejä on vain marginaalisesti muuten oisin kateudesta vihreenä :)
Oma pana hetkellisen koticop:n puolestakin 1.1-1.2:n luokkaa kun ulkona -32. Eli toimii kohtuu tehokkaana puhaltimena :) Joka onkin avainasemassa kun koitetaan jääräpäänä päräjätä takan ja panan voimalla :)

Millasta on-off katkoa sun katko kuutio tekee näillä keleilä ?

Mullahan laite pakotettu päälle koko ajan joten sulatuksen hoitaa sitten "säästäjä" itse :)

Aikalailla samalla lailla toimii kuin FD25, paitsi tehoa ottaa parikolmesataa wattia enemmän ja antaa puolen kilowattia enemmän. Silloin kun sulatusvälit ovat vielä pidemmät, niin kokonaisCOP paranee vielä tuostakin. Nämä kokeilut tahtoo vain sotkea sulatusvälejä lyhyemmiksi.
Enemmänhän tässä on teknisestä mielenkiinnosta kysymys kuin kokokonaissäästöstä vuoden mittaan, kun näitä kelejä on kuitenkin kohtalaisen vähän. Jantilla on aikalailla sopiva tehomitoitus nyt kämppään.

dbwarrior sanoi:
Noin saatiin taas nähdä mitsun voima eli -30 ulkona ja toimi vielä selkeesti lämpöpumppuna.
Taitaa aika tarkaan seurata VTT:n käyrää täällä ääri olosuhteissa nuo sun mittaukset ?

Näin se taitaa mennä, en ole tuota VTT:n käppyrää sillä silmällä katsonutkaan.
No eipä taida ihan pielessä olla sittenkään nuo omat mittaukset. :)

Millasta on-off katkoa sun katko kuutio tekee näillä keleilä ?

En ole tuota nyt seurannut kun laite on ollut enimmäkseen I-nopeudella. Nyt kun lauhtui hiukan, niin laitoin II-nopeudelle.

jklaukka sanoi:
Jantilla on aikalailla sopiva tehomitoitus nyt kämppään.

Pakkastehojen osalta mitoitus on sopiva/riittävä. Alunperin -20C oli tavoitteena, käytännössä pärjää -25C, kunhan pesutiloja lämmitetään yöllä sähköllä.

Miniantotehoissa plussakeleillä noin 600 W olisi meille kyllä sopivampi kuin nykyinen noin 1000-1200W. Kauhean paljon ei tuossa kyllä häviä vaikka tuo väli 600 -1200W mennäänkin katkoilla hiukan huonommalla COPilla.

janti sanoi:
En ole tuota nyt seurannut kun laite on ollut enimmäkseen I-nopeudella. Nyt kun lauhtui hiukan, niin laitoin II-nopeudelle.

No tulipa tuo nyt kellotettua. Ulkolämpötila -18C
Sykli on noin 2 min ON ja saman verran OFF (tai hiukan vähemmän).

Jäteilma vaihtelee +1 C ja +10C välillä. Tuloilma kennon jälkeen on noin +16C ja huoneisiin puhallettuna jäähtyy noin +11-12C lämpöiseksi.

Oletko tutkaillut kuin mieluisista paikoista se kiskoo -30 pakkasella tuon korvaus ilman katkotuksessa ?
Sillon käynti suhde lienee jo jotain 2min päällä ja 10min lepoa

dbwarrior sanoi:
Oletko tutkaillut kuin mieluisista paikoista se kiskoo -30 pakkasella tuon korvaus ilman katkotuksessa ?
Sillon käynti suhde lienee jo jotain 2min päällä ja 10min lepoa

Laite on 1-nopeudella kun pakkanen on alle -20C, ilmaa vaihtuu tuolloin noin 15-20 l/s.

Kesällä olen tehnyt savutestejä kohdepoisto MAX ja LTO OFF ja paikkaillut vuotopaikkoja sitten elastisella massalla. Ovia on myös kiristelty. Suurimmat vuotopaikat ovat tällähetkellä ulkoseinillä olevat sähkörasiat, niiden kautta tulee vuotoilmaa.

Olen janti yrittänyt katsoa sinun FD35 sulatusjaksojen pituuksia, mutta en vielä ole löytänyt vastaavia jopa yli 5 tunnin vetoja joita minun SX premium tekee -15 C kylmemmällä puolella. Tuosta löydät viimeisen esimerkin 18SX8:n tekemänä viime yönä: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=15132.msg196370#msg196370
Alle - 25 C 18SX8 näyttäisi taas menevän lyhyempiin sulatustaajuuksiin. Kosteus ei tunnu vaikuttavan mitenkään noissa lämpötiloissa. ???

RAFU sanoi:
Olen janti yrittänyt katsoa sinun FD35 sulatusjaksojen pituuksia, mutta en vielä ole löytänyt vastaavia jopa yli 5 tunnin vetoja joita minun SX premium tekee -15 C kylmemmällä puolella. Tuosta löydät viimeisen esimerkin 18SX8:n tekemänä viime yönä: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=15132.msg196370#msg196370
Alle - 25 C 18SX8 näyttäisi taas menevän lyhyempiin sulatustaajuuksiin. Kosteus ei tunnu vaikuttavan mitenkään noissa lämpötiloissa. ???

No eihän se huurru eikä ole tarvetta sulatella kun pumppu käy osatehoilla ja talo lämmitetään "käyttösähköllä" ;)

RAFU sanoi:
Olen janti yrittänyt katsoa sinun FD35 sulatusjaksojen pituuksia, mutta en vielä ole löytänyt vastaavia jopa yli 5 tunnin vetoja joita minun SX premium tekee -15 C kylmemmällä puolella.

Jostain syystä tuon mun laitteen lämmitysjaksot pakkasilla on vakiintunut 1 h 30 min jaksoihin. Samalla lailla tuo mun kone käyttäytyy kuin ekisin FD25VABH http://ekishe.wippiespace.com/house.png

En tiedä syytä miksi laite ei pidennä lämmitysjaksoja tuosta. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan :)
2h lämmitysjaksoa en pakkasilla ole millään saanut aikaiseksi, toiset ovat sellaisia kyllä raportoineet. :-[
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=15703.0

En osaa valitettavasti sanoa tuohon FD35 sulatuksiin muuta kuin noin yleisesti. Nämä manuaaleissa olevat sulatusehdot pitänevät aika hyvin paikkansa ja sulatuksen muokkaaminen edellyttää käsitykseni mukaan yhden tai kahden sensorin huijaamista. Esim omalla kohdalla kun ulkoilma on kuivaa ja huurtuminen vähäistä niin sulatusväli on 2 tuntia ja se on myös sanottu selvästi sulatusehdoissa. Periaatteessa minulla olisi mahdollisuus vaikuttaa sulatusväleihin ohjelmallisesti Ilp:n eri sensoreita huijaamalla mutta pikkupakkasilla ja kosteammilla keleillä ilp:n sulatukset ovat ilman sensoreiden huijauksiakin perusteltuja kun höyrystin tukkeutuu ja taasen kuivalla kelillä ja kylmillä ilmoilla ajatuksena on säästää kompressoria koska juuri kylmäainekierron suunnan muuttuessa voiteluöljyä palaa takaisin kompressoriin päin. Näin olen ymmärtänyt selatessani foorumia ja asiaan liittyviä asiantuntevia kirjoituksia.

Voisin siis ohjelmallisesti säätää sulatusvälit useamman tunnin mittaisiksi mutta en näe siihen perusteltuja syitä ellei tuo voiteluteoria muutu "hovissa". 8)

SON sanoi:
En osaa valitettavasti sanoa tuohon FD35 sulatuksiin muuta kuin noin yleisesti. Nämä manuaaleissa olevat sulatusehdot pitänevät aika hyvin paikkansa ja sulatuksen muokkaaminen edellyttää käsitykseni mukaan yhden tai kahden sensorin huijaamista. Esim omalla kohdalla kun ulkoilma on kuivaa ja huurtuminen vähäistä niin sulatusväli on 2 tuntia ja se on myös sanottu selvästi sulatusehdoissa. Periaatteessa minulla olisi mahdollisuus vaikuttaa sulatusväleihin ohjelmallisesti Ilp:n eri sensoreita huijaamalla mutta pikkupakkasilla ja kosteammilla keleillä ilp:n sulatukset ovat ilman sensoreiden huijauksiakin perusteltuja kun höyrystin tukkeutuu ja taasen kuivalla kelillä ja kylmillä ilmoilla ajatuksena on säästää kompressoria koska juuri kylmäainekierron suunnan muuttuessa voiteluöljyä palaa takaisin kompressoriin päin. Näin olen ymmärtänyt selatessani foorumia ja asiaan liittyviä asiantuntevia kirjoituksia.

Voisin siis ohjelmallisesti säätää sulatusvälit useamman tunnin mittaisiksi mutta en näe siihen perusteltuja syitä ellei tuo voiteluteoria muutu "hovissa". 8)
Saman kuvan olen saanut foorumia selaillessa. Lähempänä nollaa tulee ilman kosteus vastaan ja hyvin alhaisissa lämpötiloissa öjyn ja kylmäaineen rajoitukset. Siinä välissä vaikuttaisi olevan alue jossa voidaan pidentää sulatustaajuutta ilman riskiä. Nuo yli 5 tuntia kestävät vedot kiehtovat kuitenkin pohtimaan sen merkitystä korkeamman COPin saavuttamisessa. Ilmeisesti Hitachi on onnistunut hyödyntämään tuon aika tärkeän alueen. Toinen asia joka myös on selvinnyt tämän talven loggauksissa on kerran vuorokaudessa tapahtuvan suodattimien putsauksen puuttuminen silloin kun on paukkupakkaset. Siinä voisi olla vähän saman tyyppinen ajatus kuin sulatuksissa, eli ei turhia toimenpiteitä silloin kun pumpulla on muutenkin kova rasitus. FD35:stä ei ole omakohtaista kokemusta, joten neuvojen antaminen jantille on ilmeisen turhaa.

SON sanoi:
En osaa valitettavasti sanoa tuohon FD35 sulatuksiin muuta kuin noin yleisesti. Nämä manuaaleissa olevat sulatusehdot pitänevät aika hyvin paikkansa ja sulatuksen muokkaaminen edellyttää käsitykseni mukaan yhden tai kahden sensorin huijaamista.

Näin olen ymmärtänyt selatessani foorumia ja asiaan liittyviä asiantuntevia kirjoituksia

Mitsun sulatuksen huijaus ei onnistu kuten useimmilla muilla laitteilla. :(

Käsittääkseni edelleenkin Mitsun sulatukset tulevat tämän mallin mukaan, ellei sitä ole hiukan FD-mallille viilattu:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1274.msg13077#msg13077

Tässä pitkä ketju Mitsun sulatusmysteeristä.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=322.0

Sultusta ohjaavat termistorit ovat:
Outdoor heat exchanger temperature thermistor/RT68 (CN644)
Defrost thermistor/RT61(CN641)

Sulatukset käynnistetään tuon ylemmän anturin perusteella (RT68), kun kennon lämpötila alittaa ensimmäisen kerran -3 C (ja vain 1. kerran). Tämän jälkeen sulatukset tulevat käyntiajan mukaan, ilman ylemmän anturin ohjausta.

Ilmeisesti tuo alempi vastus ohjaa vain sulatuksien lopettamista RT61.

En sitten tiedä mitä vaikuttaisi jomman kumman anturin siirto eri kohdalle kennoa tai sulatuksen loppulämpötilan nosto, jotta sultuksiin tulisi jotain ajallista eroa. 8)

RAFU sanoi:
Olen janti yrittänyt katsoa sinun FD35 sulatusjaksojen pituuksia, mutta en vielä ole löytänyt vastaavia jopa yli 5 tunnin vetoja joita minun SX premium tekee -15 C kylmemmällä puolella.

Janti painii tehontarpeineen aika lailla eri sarjassa ja se vaikuttaa oleellisesti FD35:n käyntijakson pituuteen. Kuten tuolla aiemmin kommentoin niin kun ekan kerran tuli -24c kelit niin omani kävi tasan 2h jaksoja, ja sen jälkeen -20c:ssa 2h25min jaksoja ja ottotehot oli koko käyntijakson 1400-1500W, (Jantilla varmaan vielä enemmän), eli enemmän kuin RAFU:n laite hetkellisessä maksimissa!!
Olosuhteet on kertakaikkiaan niin erilaiset ettei edes saman merkkiset laitteet ole keskenään vertailukelpoisia.

Laitapa RAFU vastaavia mittauksia esille, joista käy ilmi otto- ja antotehot, niin voisi edes vähän verrata.
PS: tuolla omassa loggausketjussasi nimenomaan harmittelet niitä "kellosulatuksia" (oliko se nyt alle -20c??)

Jaamäävai? sanoi:
Janti painii tehontarpeineen aika lailla eri sarjassa ja se vaikuttaa oleellisesti FD35:n käyntijakson pituuteen. Kuten tuolla aiemmin kommentoin niin kun ekan kerran tuli -24c kelit niin omani kävi tasan 2h jaksoja, ja sen jälkeen -20c:ssa 2h25min jaksoja ja ottotehot oli koko käyntijakson 1400-1500W, (Jantilla varmaan vielä enemmän), eli enemmän kuin RAFU:n laite hetkellisessä maksimissa!!

Keskiottotehot pyörivät 1700-1500 W välillä kovilla pakkasilla (tämä pitää sisällään nuo sulatuksien alemmat ottotehot mukana). Lämmitysjakson alussa laite käy lähes 2000W tehoilla paineiden nostovaiheessa, josta tasaantuu 1600-1800 W välille. Pitää huomenna aamulla katsoa millaisia ottotehoja taas ottaa kovemmilla pakkasilla.

Tässä loggausta jossa aamulla oli -30C ja päivällä -17C.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=13724.msg195984#msg195984

Jaamäävai? sanoi:
Olosuhteet on kertakaikkiaan niin erilaiset ettei edes saman merkkiset laitteet ole keskenään vertailukelpoisia.

Laitapa RAFU vastaavia mittauksia esille, joista käy ilmi otto- ja antotehot, niin voisi edes vähän verrata.
PS: tuolla omassa loggausketjussasi nimenomaan harmittelet niitä "kellosulatuksia" (oliko se nyt alle -20c??)
Antoehoja en tälle foorumille laita. Siitä syntyisi aivan liikaa polemiikkia koska antotehomittaukset ovat sen verran epävarmoja. Voit itse laittaa VTT, TM, RM tai SP COP arvoja 18SX8:lle niin saat jonkunlaisen käsityksen antotehosta. Tuo Auto puhalluskin jo tekee kotimittauksen varsin epätarkaksi. Kierroslukumittarikin saa jäädä kaupan hyllylle kun muuta käyttöä sille ei olisi.
Taisit sotkea nuo lämpötilarajat, vai? Mikä ILP sinulla nyt olikaan?

Jaamäävai? sanoi:

Siitä samasta ketjusta käy ilmi että ilp:n lisäksi RAFU:n asuntoa lämmitetään keskimäärin 1700w käyttösähköteholla(kuuma vesi ja lto:n jälkilämmitys ei ole tässä mukana). Eli ilp:n antotehot eivät voi olla kummoiset tai asunto lämpiäisi sauna lukemiin.
Ihan kuten sanoit, jotta sulatusaikoja ja niiden välejä voisi tasapuolisesti vertailla pitäisi vertailu tehdä samoilla lämmitystehoilla ja muutenkin samoissa kosteus ja lämpötilaolosuhteissa.

RAFU sanoi:
Taisit sotkea nuo lämpötilarajat, vai? Mikä ILP sinulla nyt olikaan?
Mulla FD35. Mielestäni en sotkenu lämpötilarajoja, siis alle -20c ulkolämpötilassa harmittelit kellosulatuksia...

Tänä aamuna kun katselin loggaustasi näyttäisi, että olet löytänyt aika hyvät asetukset FD35:lle, koska sulatustaajuus on nyt jo 2,5 tuntia. Tuosta ne hyvät "koti-KOP" syntyvät. ;)

RAFU sanoi:
Tänä aamuna kun katselin loggaustasi näyttäisi, että olet löytänyt aika hyvät asetukset FD35:lle, koska sulatustaajuus on nyt jo 2,5 tuntia. Tuosta ne hyvät "koti-KOP" syntyvät. ;)

Hiukan arvoitukseksi jäi tuo minkä vuoksi nuo lämmitysjaksot alkoivat pidentymään. Tässä oli joitakin arvauksia miksi lähti pidentymään http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=13724.msg196666#msg196666

Tänään aamulla viimeinen jakso oli jo lyhyempi. Laite jäi nyt loppu viikonlopuksi pienemmällä pyynnillä yksin lämmittämään asuntoa. Katsotaan tuleeko lämmitysjaksoissa takapakkia lauhtumisen ja kosteemman ulkoilman vuoksi.

Mielenkiinnosta pitää kysästä, että mitenkä sulla on tarvetta noin pienellä pakkasilla noin isoille lämpötehoille? Itellä on suunnilleen samankokoinen rivari: -5 asteessa ottotehot pyörivät pääsääntöisesti siinä 400W tietämissä ja hetk. lämpötehot alle 1500W. Tällöin sulatukset huomioiden jäädään sinne reippaaseen 1kW lämmitystarpeeseen (sisälämpötilalla n. 21C).

Olikos sulla nii, että ilp hoitaa myös kylppärin lämmityksen? Meillä lattialämmitys on 24/7 päällä kylppäreissä, joten ilpille jää n. 80 neliöö. Tuo kylppärikö tuon tehontarpeen vois selittää?

timbba sanoi:
Mielenkiinnosta pitää kysästä, että mitenkä sulla on tarvetta noin pienellä pakkasilla noin isoille lämpötehoille?

Olikos sulla nii, että ilp hoitaa myös kylppärin lämmityksen?

ILP hoitaa nyt -10C lämpimämmällä puolella myös kylppärin lämmityksen.
LTO-jälkilämmitys on sekin OFF.

Kokonaissähkönkulutus kuluneella viikolla (7 vrk, 9.-16.2.) oli 36,3 kWh/vrk, josta ILPin osuus oli 21,50 kWh/vrk => taloussähkö ja KV olivat 14,8 kWh/vrk. Kuluneen viikon keskilämpötila noin -9,5 C.

janti sanoi:
Kokonaissähkönkulutus kuluneella viikolla oli 36,3 kWh/vrk, josta ILPin osuus oli 21,50 kWh/vrk => taloussähkö ja KV olivat 14,8 kWh/vrk. Kuluneen viikon keskilämpötila noin -9,5 C.
Vertailun vuoksi laitan tähän vastaavia lukuja vähän suuremmasta 158 m2 omasta asumuksesta (kaikki seinät ulkoseiniä ja 30 m2 toimiston ja 8 m2 "pannuhuoneen" lämmön eristys huonompi kuin muualla, entinen autotalli).
Kokonaiskulutus sunnuntai aamusta tähän aamuun (4 vrk) 91,8 kWh/vrk, josta 2 kpl ILPin osuus oli 26,0 kWh/vrk (14,8 + 11,2) => taloussähkö ja KV olivat 65,8 kWh/vrk. Kuluneen 4 vrk keskilämpötila oli -5,0 C.
Taloussähkön ja KV lämmityksen suhteellisesti suuren eron jantin vastaaviin selittää ilmeisesti suurempi asukasmäärä, pesukoneen (jopa 2 krt/pv) ja astianpesukoneen runsaampi käyttö ja säkölaitteiden (erilliset isot jääkaappi ja pakastin) ja muutenkin suurempi sähkölaitteiden käyttö, kuten tietokoneet TV:t ja toimistokoneet (suuri UPS ym.). Jantin ILP osuus on myös suurempi käyttötavasta johtuen (LTO jälkilämmitys kokonaan ILPillä). Eiköhän tuo nyt sitten kerro eroista. Puita en ole polttanut ollenkaan noiden päivien aikana. Mitä mieltä olet janti vertailusta? ;)

Ps. Lisätietona vielä KV ja LTO jälkilämmitys kattilan vastuksella 27,15 kWh/vrk, samat 4 päivää.

RAFU sanoi:
taloussähkö ja KV olivat 65,8 kWh/vrk. Kuluneen 4 vrk keskilämpötila oli -5,0 C.
Taloussähkön ja KV lämmityksen suhteellisesti suuren eron jantin vastaaviin selittää ilmeisesti suurempi asukasmäärä, pesukoneen (jopa 2 krt/pv) ja astianpesukoneen runsaampi käyttö ja säkölaitteiden (erilliset isot jääkaappi ja pakastin) ja muutenkin suurempi sähkölaitteiden käyttö, kuten tietokoneet TV:t ja toimistokoneet (suuri UPS ym.).

Ps. Lisätietona vielä KV ja LTO jälkilämmitys kattilan vastuksella 27,15 kWh/vrk, samat 4 päivää.

On tuo käyttösähkön osuus niin järjettömän suuri ettei sitä kyllä selitä oikein mikään. 65,8kWh/vrk= 2700w jatkuvaa kulutusta ilp:n lisäksi. Ilman käyttövettä ja jälkilämmitystäkin sähköä kuluu jatkuvasti 1600W teholla. Jos nuo kaikki mainitsemasi laitteet olisivat päällä yötä päivää niin kulutus olisi tuota luokkaa.
Esimerkiksi pyykkikone vie yhdellä pesukerralla n. 1kWh sähköä( http://www.gigantti.fi/product/kodinkoneet/pyykinpesukoneet/WF5100/upo-pyykinpesukone-wf-5100 ).
Et ole vieläkään tarkistuttanut sitä Fortumin mittaria?

Takaisin
Ylös Bottom