Lämminvesivaraajan ohjaus pörssisähkön mukaan

RauskiH

Vakionaama
Voihan ottaa eri ratkaisuja käyttöön eri termareissa. Koettaa sitten tehdä HA ohjausta Temezin paketin kanssa yhden termarin osalta. Jos/kun saa toimivaksi voi levittää muihin
Näin minäkin ajattelin ja kun jostain on lähdettävä niin kasasin ekan paketin asensin shellyn oman termostaatin pöytätestiä varten. Nyt kun tarkemmin ajattelee niin taitaa nuo @Mikki scriptiktitkin toimia kun ne lähettävät ohjauskäskyn vain kertaalleen tunnin alussa. Pitää seuraavaksi asentaa ja konffata scripti ja ja jatkaa testausta. Jos kaikki menee putkeen niin huomenna sitten ohjaamaan oikeaa vastusta
 

RauskiH

Vakionaama
Näin minäkin ajattelin ja kun jostain on lähdettävä niin kasasin ekan paketin asensin shellyn oman termostaatin pöytätestiä varten. Nyt kun tarkemmin ajattelee niin taitaa nuo @Mikki scriptiktitkin toimia kun ne lähettävät ohjauskäskyn vain kertaalleen tunnin alussa. Pitää seuraavaksi asentaa ja konffata scripti ja ja jatkaa testausta. Jos kaikki menee putkeen niin huomenna sitten ohjaamaan oikeaa vastusta
Eihän tuon shellyn termostaatti toimi @Mikki scripti kanssa kun säätää aina sen ohjauksen yli. Hetken mietittyäni poistin termostaatin ja laitoin shellyn actioneista alarajan jäätymisen estoksi ja ylärajan lämmityksen katkaisulle. Samassa yhteydessä latasin ja konffasin kaikille shellyille uusimmat scriptit kun minulla oli käytössä vanhat, aika varhaisen vaiheen scrptit. Varaston pattereiden ja Lkv scriptit olivat toimineet yön aikana moitteetta ja jatkoin tänään pöytätestiä tuon addon combon kanssa. Alkuun näytti hyvältä mutta kun testasin anturin kautta tapahtuvaa lämmön katkaisua niin eipä rele vetänytkään seuraavalla tunnilla vaikka hinnan puolesta olisi pitänyt. Pienen ihmettelyn jälkeen huomasin ettei scripti lähetä ohjaustietoa jos se ei ole muuttunut edellisestä tunnista. Mielestäni vanhat scriptit lähettivät aina ohjaustiedon mutta ehdin jo deletoimaan ne uusien tieltä. Onnistuisiko tuota rank&price scriptiä muuttaa siten että lähettää aina shellylle ohjauskäskyn oli se muuttunut tai ei?

Koska ei tuo ongelma nyt maata kaada niin taidan tinata yhden sensorin johdon päähän ja laittaa jo ensimmäisen shellyn oikean termarin tilalle vastuksia ajamaan
 

Mikki

Hyperaktiivi
Pienen ihmettelyn jälkeen huomasin ettei scripti lähetä ohjaustietoa jos se ei ole muuttunut edellisestä tunnista. Mielestäni vanhat scriptit lähettivät aina ohjaustiedon mutta ehdin jo deletoimaan ne uusien tieltä. Onnistuisiko tuota rank&price scriptiä muuttaa siten että lähettää aina shellylle ohjauskäskyn oli se muuttunut tai ei?

Kommentoi/poista rivi 107 pois jos haluat että ohjaus tehdään aina huolimatta onko uusi tila sama kuin vanha.

1736180068338.png
 

tk-

Aktiivinen jäsen
Katselin että @tk- kehittämä pörssäri näyttäisi sisältävän sellaiset ohjaukset mitä tarvitsen. Hieman jäi epäselväksi että taipuuko se ohjaamaan tätä shelly 1pm+addon+ds18b20 comboa?
Ei taivu ihan vielä, mutta jos ei tälle niin seuraavalle lämmityskaudelle ehtii mukaan tuo, että olemassaolevan lämpötilatiedon perusteella suunnitellaan tulevaa.

Lähtökohtaisesti itse pyrkisin siihen, että käyrä asetetaan suunnilleen kohdilleen ja termostaatti on vain ylilämpöä leikkaamaan. Eli sama logiikka kun esimerkiksi maalämmön ja vesikiertoisen lattialämmityksen kanssa.

Pörssärissä saat tarvittaessa jokaiselle Shellylle oman "lämpökäyrän" (mukavuuslämmitys) asettamalla lämpötilapisteiden mukaan tarvittavaa tuntimäärää, tai sitten vaihtoehtoisesti käytät useammassa samaa. Lämmitysperiodin pituuden voi myös valita joko pidemmäksi tai lyhyemmäksi riippuen siitä halutaanko painottaa rahansäästöä vai vakaata sisälämpöä.
 

RauskiH

Vakionaama
Lähtökohtaisesti itse pyrkisin siihen, että käyrä asetetaan suunnilleen kohdilleen ja termostaatti on vain ylilämpöä leikkaamaan. Eli sama logiikka kun esimerkiksi maalämmön ja vesikiertoisen lattialämmityksen kanssa.
Noin minä sen teinkin eli shellyn omat skenet katkaisemaan ylilämmöstä ja alhaalla jäätymisen esto. Shellyissä pyörinyt nyt parisen viikkoa @Mikki smartheating skirptit ja kokemukset ovat olleet ihan positiivisia. Kelit meni vain niin lauhaksi että "lämmityskäyrät" ovat vielä hakusessa kun lattialammöt ovat olleet pois päältä pesuhuonetta lukuun ottamatta ja on menty pelkän ilpin voimin. Olisi vähän intoa tilata muutama kombo mutta sitä ennen pitäisi jotenkin saada ratkaistua päänallien kestävyys. Kyselin Mikiltä tuolla toisessa ketjussa kos pystyisi lisäämään tuohon skriptiin halvimpien tuntien eston https://lampopumput.info/foorumi/th...-automaatioskriptit.33938/page-41#post-696840

Tuleeko täällä mieleen jotain vaihtoehtoista tapaa? Pystyisikö shellyjen välillä jotenkin toteuttamaan kuorman ohjausta esim siten että kun LKV shelly vetää niin se kytkee toisen shellyn/shellyjä pois päältä?

Millä tavalla @-Teme- on peitellyt termostaattien kytkentäkotelot? Oletko laittanut antureita samaan yhteyteen mittaamaan sisälämpötilaa?
 

-Teme-

Vakionaama
Tuleeko täällä mieleen jotain vaihtoehtoista tapaa? Pystyisikö shellyjen välillä jotenkin toteuttamaan kuorman ohjausta esim siten että kun LKV shelly vetää niin se kytkee toisen shellyn/shellyjä pois päältä?

Millä tavalla @-Teme- on peitellyt termostaattien kytkentäkotelot? Oletko laittanut antureita samaan yhteyteen mittaamaan sisälämpötilaa?
On mahdollista tehdä paikallinen ohjaus (action) että kun LVV menee ON, se ohjaa halutun/halutut laitteet & skriptin OFF ja toisinpäin

Mulla on ihan valmistajan (Jussi) sokea kilpi muistuttamassa termarin sijainnista ja siihen liimattuna BLU H&T sensori päälle. Osassa on sellainen halpa näytöllinen xiaomi BLE sensori
 

RauskiH

Vakionaama
On mahdollista tehdä paikallinen ohjaus (action) että kun LVV menee ON, se ohjaa halutun/halutut laitteet & skriptin OFF ja toisinpäin

Mulla on ihan valmistajan (Jussi) sokea kilpi muistuttamassa termarin sijainnista ja siihen liimattuna BLU H&T sensori päälle. Osassa on sellainen halpa näytöllinen xiaomi BLE sensori
Tuota actionia kokeilin jo aiemmin mutta sen ongelmana on että eka katkaisun jälkeen skriptit komentaa lattialämmön takaisin päälle. Lkv kun jatkaa lämmitystä toiselle tunnille niin sehän ei enää mene pois päältä kun lkv:ltä ei tule toista kytkentätietoa. En löytänyt että miten skriptin poiskytkentä onnistuisi actionia kautta?

Sensorina oli mielessä kokeilla dallasta pilkottamassa peitelevyn alta. Lähinnä mietitytti että tuleeko tuosta shellystä minkä verran virhettä kun se kuitenkin lämpeää kohtalaisesti

Onko sinulla käytössä normireleet vai pm mallit ja kuinka isoja kuorma kytket näiden kautta? Onko käytössä ilmennyt ongelmia?
 

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Jotta menevät laattaan pitää olla holkittomia, joita onneksi nykyään löytyy myös Nurkan Takaa kaupasta
Ohi aiheen,
Mutta onko sinulla pelkkiä antureita? Minä olen niitä käyttänyt vuodesta 2000 parasiittikytkennällä ympäri taloa, ja hyvin toimineet. Mietin vain kuinka kauan ne aikovat kestää. Pitäisikö kohta uusia harrastuksen vuoksi.
 

maanma

Vakionaama
Minulla nuo sammutuspakotukset perustuu homewizardin antamaan tehoon sähkömittarilta. Pitää toki olla sopiva sähkömittari tai sen vilkutuksen laskin.
 

tk-

Aktiivinen jäsen
Tuleeko täällä mieleen jotain vaihtoehtoista tapaa? Pystyisikö shellyjen välillä jotenkin toteuttamaan kuorman ohjausta esim siten että kun LKV shelly vetää niin se kytkee toisen shellyn/shellyjä pois päältä?
Ei ehdi tälle lämmityskaudelle, mutta jatkossa Pörssäri toimii juuri noin, eli ei aseta yhtäaikaa päälle suurempaa kuormaa kun pääsulakkeet kestää. Se tehdään ihan serveritasolla kuormia suunnitellessa, eli ei sinällään toimi varsinaisena ylikuormaohjauksena jos on sitten vielä paljon muutakin kuormaa mitä laskettaessa ei ole tiedossa.

Eli jos et muuta tässä vuoden aikana keksi, niin palataan syssymmällä asiaan!
 

-Teme-

Vakionaama
Onko sinulla käytössä normireleet vai pm mallit ja kuinka isoja kuorma kytket näiden kautta? Onko käytössä ilmennyt ongelmia?
Itsellä 1PM malleja ja niistä vanhinta pyöreää, sitten Plussaa ja gen3
Nyt on tarkoitus vaihtaa pari vanhaa gen1 pyöreää gen3 malleihin ja purkaa releet, jotta selviää miltä näyttää kosketinpinnat 2vuoden käytön jälkeen. Toinen näistä on pesuhuoneen lämmitysohjauksessa oleva, joka ollut ”saa lämmittää” tilassa suurinpiirtein 18/7/365
Kuormia näiden releiden takana on 270w…2200w. ongelmia oli alussa gen1 releen ja tuon isoimman kuorman kanssa, siinä kontaktit hitsasivat pari kertaa kiinni, mutta se korjaantui kun tilalle vaihtui plussa rele.
Mulla on lisäksi näissä ohjaus että on yhtäjaksoisesti max 110min päällä (sisäinen action) tällöin sammuttaa vaikka wifi katoaisi. Lisäksi aiemmin mainitut passiiviset alaraja ja yläraja ohjaukset paikallisilla actioneilla
 
Viimeksi muokattu:

Mara

Aktiivinen jäsen
Laiton varajaan mittauksen, yläkuvasta näkyy milloin varaaja lämpiää, kun se on jatkuvasti päällä, alakuva on Leakomatic kuva veden kulutuksesta tunneittain, pystyasteikko on aika, kauanko vettä on laskettu tunnissa, määrää siinä ei näy. Tuosta kulutuskuvasta laskien yösähköllä säästäisin 10 senttiä päivässä siirtomaksua, sähkö on minulla aina saman hintaista. Varaajan kokonaiskulutus on 6,5 kWh/pv. Pörssisähköllä pääsisin ehkä 40 sentin säästöön vuorokaudessa eli n. 150,-/ vuosi. Pörssisähköohjaukseen menee helposti muutaman vuoden säästöt. Kuvan aika-asteikoissan on tunnin ero, Leakomatic on Suomen ajassa ja kulutus Keski-Euroopan ajassa.
 

Liitteet

  • veden-lammitys.jpg
    veden-lammitys.jpg
    159,8 KB · Katsottu: 65

RauskiH

Vakionaama
Laiton varajaan mittauksen, yläkuvasta näkyy milloin varaaja lämpiää, kun se on jatkuvasti päällä, alakuva on Leakomatic kuva veden kulutuksesta tunneittain, pystyasteikko on aika, kauanko vettä on laskettu tunnissa, määrää siinä ei näy. Tuosta kulutuskuvasta laskien yösähköllä säästäisin 10 senttiä päivässä siirtomaksua, sähkö on minulla aina saman hintaista. Varaajan kokonaiskulutus on 6,5 kWh/pv. Pörssisähköllä pääsisin ehkä 40 sentin säästöön vuorokaudessa eli n. 150,-/ vuosi. Pörssisähköohjaukseen menee helposti muutaman vuoden säästöt. Kuvan aika-asteikoissan on tunnin ero, Leakomatic on Suomen ajassa ja kulutus Keski-Euroopan ajassa.
No jos taulussa on valmiina kontaktori niin raudan puolesta shelly plus ja snubberi kustantaa pari kymppiä tai pro mallina 50eur
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Pörssisähköohjaukseen menee helposti muutaman vuoden säästöt.

Tämähän se on ongelmana näissä projekteissa jos ei tee itse kokonaan. Tarvittavien osien hinnat ovat jo sopivalla tasolla moniin säästöprojekteihin, mutta jos asennuksesta joutuu maksamaan koko laitteiston odotetun tuoman säästön verran niin voi olla parempi olla tekemättä.
 

Mara

Aktiivinen jäsen
Shelly ei paljon maksa, mutta kun siihen palkkaat asentajan niin tulee jo parisataa lisää ja jos myöhemmin tulee ongelmia, niin niiden selvitys maksaa vielä enemmän. Itse tehtynä tässä säästää jos osaa ja saa tehdä muutoksen, mutta mitä sitten, kun ei itse pysty enää korjaamaan tehtyjä muutoksia, sitten siitä vasta kallista tulee.
 

RauskiH

Vakionaama
Shelly ei paljon maksa, mutta kun siihen palkkaat asentajan niin tulee jo parisataa lisää ja jos myöhemmin tulee ongelmia, niin niiden selvitys maksaa vielä enemmän. Itse tehtynä tässä säästää jos osaa ja saa tehdä muutoksen, mutta mitä sitten, kun ei itse pysty enää korjaamaan tehtyjä muutoksia, sitten siitä vasta kallista tulee.
Tämä on tosi jos ei itse voi tehdä tai ei ole tuttuja tekemään talkoohengessä tai nimellistä korvausta vastaan
 

Luukku

Vakionaama
Yksi "ongelma" on myös se, että LVV on yleensä kiinteällä 3-vaihe kytkennällä. Pistotulppavaraajalla kaikki helpompaa ja halvempaa.
 

arimika

Vakionaama
Shelly ei paljon maksa, mutta kun siihen palkkaat asentajan niin tulee jo parisataa lisää ja jos myöhemmin tulee ongelmia, niin niiden selvitys maksaa vielä enemmän. Itse tehtynä tässä säästää jos osaa ja saa tehdä muutoksen, mutta mitä sitten, kun ei itse pysty enää korjaamaan tehtyjä muutoksia, sitten siitä vasta kallista tulee.
Eihä tuolla Shellyllä itsestään mitään tee jos ei ole Internettiä/ Wifiä käytettävissä
 

Mikki

Hyperaktiivi
Jos tekee kontaktorin ohjauksen niin, että pistää Shellyyn pistokejohdon kiinni ja sen ihan vain töpselillä seinään. Ja ohjauskarvan ottaa Shellyyn kiinni kohtaktorista sillä lailla, ettei tarvi keskusta avata.

Ei se Shellyn vaihto sitten ole kyllä yhtään vaikeaa. Eikä kyllä luvatontakaan, koska A) Yksivaiheiseen laitteeseen saa vaihtaa/asentaa pistokejohdon B) Ohjauskarvassa ei ole jännitettä, että sen puoleen sen ruuvaus irti ja ruuvaus kiinni toiseen Shellyyn ei kyllä luvanvaraista voi olla.

Tällä onnistuu.

1737290879491.png
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Itse tehtynä tässä säästää jos osaa ja saa tehdä muutoksen, mutta mitä sitten, kun ei itse pysty enää korjaamaan tehtyjä muutoksia, sitten siitä vasta kallista tulee.

Jos tekee itse tai teettää ulkopuolisella, niin dokumentoi alkuperäisen asennuksen ja kaikki muutokset huolella, niin palauttaminen aikaisempiin asennuksiin ei kauan ota eikä konkurssiin vie, vaikka joutuisi ammattihenkilöön turvautumaan. Kännykällä ottaa kuvia mieluimmin liikaa kuin liian vähän on helppo ja nopea tapa kerätä talteen, mitä oli ja mitä tuli tehtyä. Kuvat sit vaan hyvään talteen, niin ei tarvii ihmetellä, mitä ja miten on tehty.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Tuli laitettua Shelly plus plug S ilpille. Kyllähän se käy melko kuumana

Se, että se on koko ajan päällä ei ole kontakteille niin pahasta kuin se, että kytketään jatkuvasti päälle ja pois. Tuossa plugissa lämpenee myös ne pistokeosat, joita on tuplasti, ei pelkästään se rele.
 

pamppu

Vakionaama
Kaikkia noita pieniä pistokevekottimia kannattaa ennaltaehkäisevästi seurata. Esim. lämpöjä kuormitettuna. Ne voi löystyä ja alkaa lämmetä myös ajan kuluessa.

Itse olen poistanut käytöstä mm. APC ukkossuojan, joka alkoi lämmetä huolestuttavasti, sekä Belkin ”munakelloajastimen”, joka alkoi yllättäen haista ja oli jo vähän läheltä piti…

Jonkunmoinen riski nuo ovat. Pahempi kuin paljon parjatut jatkojohdot.
 

hemaris

Aktiivinen jäsen
Kaikkia noita pieniä pistokevekottimia kannattaa ennaltaehkäisevästi seurata. Esim. lämpöjä kuormitettuna. Ne voi löystyä ja alkaa lämmetä myös ajan kuluessa.

Itse olen poistanut käytöstä mm. APC ukkossuojan, joka alkoi lämmetä huolestuttavasti, sekä Belkin ”munakelloajastimen”, joka alkoi yllättäen haista ja oli jo vähän läheltä piti…

Jonkunmoinen riski nuo ovat. Pahempi kuin paljon parjatut jatkojohdot.
Samaa mieltä, näitä kannattaa tarkkailla.

Itse olen poistanut hiljattain käytöstä pari Aeotecin Zwave pistokketta. Toinen oli vähän tummunut ja toinen alkoi sirisemään.
 

pamppu

Vakionaama
Itse olen poistanut hiljattain käytöstä pari Aeotecin Zwave pistokketta
Aa, zwave-kamppeet unohdin. Mullakin oli samoja Aeoteccejä ja seriin meni. Kontaktit löystyi, tuli häiriöitä ja sirinää. Onneksi ei ollut akvaariovaloa ihmeempää kuormaa. Jostain halvemmista neocammeista alkoi kuoret halkeilla. Fibarot on toimineet ikiajat.
 

maanma

Vakionaama
Minulla oli ajatus/toteutuskin 2 vaiheella ja 1 vaiheella. Vastaan tuli vähän omituinen ongelma.

Alkuperäinen 3vaihe (vastus 1 ja 3 välissä) pääohjaus abb kontaktorilla(k1), jota ohjaa smart zigbee.

Lisätty ohjausta uudella abb kontaktorilla(k2), jonka NC kautta kierrätetty sama 1 vaihe pääohjauksen (k1) 1 vaihe inputtiin. Nolla kytkeytyisi k2 vetäessä k1 kontaktori 1 vaihe inputtiin.
Pitäisi siis olla idioottivarma että vaihe ja nolla kytkeytyy ERI AIKAAN, koska vaihe irtoaa k2 vetäessä. Mutta tuleepa oikosulkua. Jopa niin paljon että NC kärjet lakkasi yhdistämästä. Epäilen että NC irrotuksessa on vähän turhan tiukka tilanne.

Näitä on käytetty https://www.puuilo.fi/abb-kontaktori-b6-30-01-230-4kw-3s

Varaajan nimellisteho 3kW 2 vaihe kytkennällä.
 

Matias

Aktiivinen jäsen
NC ja NO koskettimet tarkoitettu vain ohjausvirtakäyttöön.Päävirtakäyttöön leimatun tehon kestävät koskettimet on 1-3-5 ja 2-4-6.
 
Back
Ylös Bottom