Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olen tuossa katsellut akkukäyttöisiä linkoja ja löytänyt pari valmistajaa, hintaa niillä on lähes 2000,-, mutta miksi niihin on jätetty nämä kaikki kiinalinkojen mekaaniset säädöt, sähkömoottoria olisi helppo säätää ilman ainuttakaan liikkuvaa/kuluvaa osaa.
Sikäli olen samaa mieltä, että jos tuolla vältetään hammaspyörävaihteistot, niin sitten mieluummin remmiveto, vaikka remmejä joskus joutuisi vaihtamaankin. Käyttöolosuhteet ovat sellaiset, että hammasvaihteisto hajoaa tyypillisesti pienestäkin tällistä. Ja hydrostaattisesta vuotavat öljyt pellolle, kun stefat pettävät, ehkä? Tuo kitkapyörä toimii yllättävänkin hyvin siihen, nähden, miltä se näyttää. Ihmeesti tuo vetää, vaikka vetokumi on kulunut ja jopa katkeamisen partaalla useammasta kohtaa.Sillä on hyvä ennuste että se toimii vielä 10 tai 20v myöhemminkin.
Ei tarvitse purkaa linkoa, tästä linkistä https://www.laakerinetti.com/hihnalaskuri/hihnalaskuri.php laskuri antaa hyvin lähelle oikea pituusKyllä niihin mekaanisiinkin linkoihin on tosi vaikea saada varaosia, kun samaa linkoa myydään niin monella nimellä ja maahantuoja vaihtuu usein. Minulla on Power Craft merkkinen linko, olen yrittänyt löytää siihen hihnoja purkamatta linkoa, mutta ei niitä mistään saa kun ei tiedä kokoa, onneksi minulla on vielä toimivat hihnat, mutta ilman vanhoja hihnoja uusia ei saa mistään.
Riippuu kontekstista. Näin lumilingoista puheenollen, mulla tulee kovempana talvena 10 tuntia vuodessa. Eli kyllä ne ekat hiilet nyt 100-200 vuotta kestäis ihan heittämällä. Enempää ei tarviHarjallisen moottorin kanssa sitten turha puhua pitkästä käyttöiästä.
Vakiovääntö ei sovi lumilingolle alkuunkaan, sehän pysähtelisi ja ryntäilisi miten sattuu vastuksen mukaan (polttomoottorissa on vakiokierrosnopeussäätö), mutta toki sähkömoottorille voi kehittää elektronisen säädön, joka pyrkii pitämään kierronopeuden suunnilleen tiettynä ja säätö sitten muuttaa tavoitepoikkeaman perusteella moottorille syötettyä virtaa. Saa tuon toimimaan eri tavoitenopeuksilla, kun valitsee suurempitehoisen moottorin, jota käytetään yleensä selvästi pienemmällä virralla ja kierrosnopeudella, mihin moottori pystyisi. Sen seurauksena sekä moottorin että alennusvaihteen tulee olla melko järeitä (varsinkin, kun esimerkiksi palneettapyörästö pakkaa ainakin oman kokemukseni mukaan puutarhakoneista pettämään, kun tulee kaikenlaisia iskuja esteistä, ellei sitten käytetä kiinteää hihnavetoa, joka kestää sattuvia rasitusiskuja paljon luotettavammin).Alennusvaihde aina tarvitaan, muuten ei sähkömoottori, jonka vääntö on käytännössä vakio, tarvitse vaihteistoa. Vähäinen hyötysuhteen parannus tietysti saadaan jos suurella nopeudella on "overdrive" jolla sähkömoottoria voi hidastaa kiihdytyksen jälkeen, lumilinko ei tästä juuri hyödy.
Autokin onnistuu kiinteällä välityksellä hienosti koska sähkömoottorin teho kasvaa kierrosluvun mukana ja vääntö on aina sama alkaen nollasta.
Bensalinko toimii niin, että moottoria pyöritetään suunnilleen tietyllä nopeudella, joka riittää lumen heittovehkeelle ja kulkunopeus sitten säädetään vaihteistolla ja kytkimellä. Jollei sähkölingossa ole vaihteita, täytyy kulkumoottorin nopeutta voida säätää tarvittaessa suuremmaksi tai pienemmäksi (ja pysäyttääkin), mutta heittokoneistoa varten tarvitaan sitä vakionopeudella pyörittävä toinen moottori. Heittokoneistossahan on normaalisti poikittaissuuntaan pyörivä kokoamiskela ja keskipakoilmapuhallinta muistuttava varsinainen heittolaite tyypillisesti pitkittäin. Edellinen pyörii paljon hitaammin kuin jälkimmäinen ja välissä on tyypillisesti voimansiirtolaitteena kulmavaihde.Eikös 2-stage tarkoita että lumi heitetään kahdessa vaiheessa torvesta ulos? Eka vaihe kerää lunta ja toinen vaihe heittää torvesta ulos?
Tuo onnistuu yhdelläkin moottorilla (kuten bensavehkeissä on).
Onko sähkö/akku 2 stagessa kuitenkin aina kaksi sähkömoottoria?
Yhdellä moottorilla tarvitaan nopeuden säätöön kitkaveto tai vastaava, kahdella moottorilla sitä ei tarvita. Akkulinkojen tekniikasta on saatavissa niukasti tietoja, mutta kuvien mukaan ainakin osassa on vaijereita, muuhunkin kuin heittotorven säätöön, joten niissä todennäköisesti on vain 1 moottori, silloin ei päästä eroon kulutusosista (hihnat, kitkakumi, vaijerit).Eikös 2-stage tarkoita että lumi heitetään kahdessa vaiheessa torvesta ulos? Eka vaihe kerää lunta ja toinen vaihe heittää torvesta ulos?
Tuo onnistuu yhdelläkin moottorilla (kuten bensavehkeissä on).
Onko sähkö/akku 2 stagessa kuitenkin aina kaksi sähkömoottoria?
Sain itsekin lingon tukkoon. Onneksi meni vasti sitten kun jäljellä oli alle 5m lanattavaa.Nyt ei ollut lumityöt hupia. Hirvittävän painavaa loskap..aa oli viitisen senttiä ja vettä satoi samalla. Piti kuitenkin kolata kun muuten on piha kuin kynnöspelto jos jäätyy yöllä.

n. 5x90x0,3 mukaan laskiskelin, ei tahtonut aina pitkävartinen talvikenkä riittää.useissa rautakaupoissa ja ainakin maatalousmyymälöissä on metsurin saappaita myytävänäTäällä pk-seudulla on kyllä ihan järkyttävää, kaikki jalkakäytävät ja pienemmät tietkin 10cm sohjossa, eikä tunnu että edes yritettäisiin aurata.
| Motor | 4000 Watt brushless plowing motor & 500 Watt brushless drive motor. |
| Auger | Variable-speed, heavy-duty 2-blade serrated steel auger. |
| Snow Throw Distance | Throw snow up to 52-feet away. |
| Tires | 15-inch wide textured TracAssist rubber tires. |
| Control Panel | Automatic speed control, chute rotation, reverse drive, and an LED headlight. |
| LED Lights | Six 3-Watt LED headlights. |
| Runtime | 25 minutes of runtime on a single charge. |
| Weight (w/ Batteries) | 141 lbs |
Ei se ole vakiota nähnytkään, ellei sitä ole keinotekoisesti ohjauselektroniikalla pakotettu vakioksi, mutta yhtä kaikki vääntö on yleensä jo pysähdyksistä asti riittävän korkea.Alennusvaihde aina tarvitaan, muuten ei sähkömoottori, jonka vääntö on käytännössä vakio, tarvitse vaihteistoa.
Pikkuhiljaa alkaa mennä mönkkärilläkin hatutuksen puolelle tuo jatkuva lumien auraaminen, alkaa olla nuo penkat jo turhan korkeita
Linko helpottaa paljon mönkijässä, mulla oli myös alussa levy keulalla mutta penkat nousee ja kovenee lopputalvea kohti ja lumihommat menee hankalaksiSehän se noitten puskulevyhommien keskeinen ongelma on. Sitten vaan hommaamaan linko mönkkärin keulaan, niin ei ole valleista tietoakaan.
Se kolattu lumi vaan jää niin pehmeäksi, että kömpijä kaivautuu siihen helposti kiinni mahastaan, nuo lumilevyn kiinnikkeet hiukan vielä madaltaa maavaraa. Vaihdoin pari vuotta sitten alarunkokiinnitteisen puskulevyn Warnin etukiinnitteiseen kartiolevyyn ja sillä saa hiukan korkeammat penkat. Nyt kun on suvennut muutama päivä, niin nuo läjitysalueet kestää paremmin työnnellä mönkkärillä lumia kauemmaksi. Toissayönä tuli etupihan pihatielle lumet ja jäät katolta ja teetätti töitä, että sai edes hiukan tasaista, piipun kohdalta kun lämpö sulattelee lumia ja vesi valuu alemmas ja sitten jäätyy katolle, lapiolla piti kokkareet lappaa ensin kauemmas.Kolalla tulee läjitysaluetta tarpeen mukaan, pääsee sitten kömpijällä tuuppaamaan