Mikä paras energiamittari VILPille ?

No on sulla mittareita. ;D Varmaan pienenisi virtausvastus huomattavasti jos vaan saat ydellä mittarilla kaikki haluamasi. Tuo DN20 QN2,5 kokoinenkin vetää speksien mukaan ihan hullun hyvin. Asiakaspalvelu tuntuu olevan aika huonoissa kantimissa nykyään. Kahteen paikkaan laitoin näistä mittareista sähköpostikyselyä mutta ei taida olla tarvetta vastailla. Pitäkööt tunkkinsa.
Joo, tuli aikanaan tehtyä ikään kun labrapenkin noille mittareille, ajatuksena oli lähinnä seurata eroaako niiden tulokset merkittävästi toisistaan. Tylsä vastaus on ettei suuria eroja synny mittareiden välillä, ei lämmitys- eikä jäähdytysenergian suhteen. Mutta tuohon ovat jääneet linjaan sit kaikki. Noista antureista yksi tosin on Niben oma virtausanturi eli se täytyisi oletettavasti jättää linjaan edelleen.

Tuntuu et usea saksalainen kauppa karttaa englanniksi kirjoitettuja yhteydenottoja eikä vastaa niihin. Ehkä heillä kotimaan myynti vetää siihen malliin ettei heidän tarvitse palvella hölmöja kysyviä Suomalaisia?

Kohtuullisesti kiertää vesi neljänkin mittarirungon läpi, kv pumppu täysillä niin menee noin 30 l/min mutta harvoin Nibe pyytää niin suurta virtausta. Virtausta haasteellisempana olen lämpöpumppuoloissa pitänyt tuon 3K vaatimuksen mitä löytyy järjestäen melkein kaikissa energiamittareissa eli dT tulo- ja menolämpötilojen välillä täytyy olla vähintään 3 astetta jotta mittarin speksit täyttyvät. Välikeleillä helposti niin patteripiirin kun lattilämmityksen dT saattaa tuon alittaa jos virtaus on turhan reilu. Itse lämpöpumpun osalta harvemmin tuo dT aiheuttaa ongelmia kun pumppu säätelee tuon virtauksen sopivaksi.

Joo, tuli aikanaan tehtyä ikään kun labrapenkin noille mittareille, ajatuksena oli lähinnä seurata eroaako niiden tulokset merkittävästi toisistaan. Tylsä vastaus on ettei suuria eroja synny mittareiden välillä, ei lämmitys- eikä jäähdytysenergian suhteen. Mutta tuohon ovat jääneet linjaan sit kaikki. Noista antureista yksi tosin on Niben oma virtausanturi eli se täytyisi oletettavasti jättää linjaan edelleen.

Tuntuu et usea saksalainen kauppa karttaa englanniksi kirjoitettuja yhteydenottoja eikä vastaa niihin. Ehkä heillä kotimaan myynti vetää siihen malliin ettei heidän tarvitse palvella hölmöja kysyviä Suomalaisia?

Kohtuullisesti kiertää vesi neljänkin mittarirungon läpi, kv pumppu täysillä niin menee noin 30 l/min mutta harvoin Nibe pyytää niin suurta virtausta. Virtausta haasteellisempana olen lämpöpumppuoloissa pitänyt tuon 3K vaatimuksen mitä löytyy järjestäen melkein kaikissa energiamittareissa eli dT tulo- ja menolämpötilojen välillä täytyy olla vähintään 3 astetta jotta mittarin speksit täyttyvät. Välikeleillä helposti niin patteripiirin kun lattilämmityksen dT saattaa tuon alittaa jos virtaus on turhan reilu. Itse lämpöpumpun osalta harvemmin tuo dT aiheuttaa ongelmia kun pumppu säätelee tuon virtauksen sopivaksi.
Hyvä että olet testannut niin ei tarvitse muidenkaan sitä sitten arvailla. Joo, taitaa olla tuolla oman kielistä asiakaskuntaa ihan riittävästi ettei tällaiset marginaaliset markkinat jaksa kiinnostaa. Epä tullut silti Briteistäkään vastausta.

Tuo dT 3k arvo noissa mittareissa on vähän ihmetyttänyt. Taitavat silti hyvin tarkkoja olla alle senkin? Vettä kuitenkin liikkuu enemmän mitä pienin ilmoitettu mittatarkkuus?

Joskus kysyin Saksasta hiukan isompaa satsia näitä kaksoisrekisterimittareita, sellainen kauppa oli ilmeisesti jo kooltaan kauppiaalle kiinnostava, sain kyllä vastauksen kyselyyn ja hinnan sekä toimitusajan. Mutta ei se hinta tippunut niin paljon että olisi viitsinyt ottaa noita hyllyyn happanemaan, ovat kuitenkin eräänlaista "tuoretavaraa" eivätkä markkinat täällä Suomessa tuon hintaluokan mittareille taida olla kovinkaan merkittävät.

Kysymykseen siitä kuinka paljon se vaikuttaa mittarin tarkkuuteen mikäli tuo dT 3K alittuu on paha mennä vastaamaan mutta ilmeisesti valmistajat ovat itse todenneet että tuon alla tarkkuus kärsii sen verran ettei ainakaan kaupallisissa sovelluksissa voi käyttää. Patteri- ja lattiapiireissä jossa tuo mainittu rajapyykki välillä alittuu minulla on vain 1 energiamittari/piiri joten niiden osalta ei voi vertailla. Mutta energiatasetta kun summaa niin kyllähän noista tuotettu/käytetty taulukoista kohtuullisen järkevän näköisiä on ainakin tullut.

Huomattavasti speksattua pienemmällä virtauksella nuo mittarit kuitenkin yleensä heräävät eloon ja aika moni vastaan tullut (käytettykin) mittari on ollut sellainen että se on näyttänyt myös negatiivisia lukuja sulatuksissa. Noiden osalta sulatusenergia ei ole kuitenkaan siirtynyt energiataseeseen vaan ainostaan tuotettu lämpöenergia on kertynyt rekisteriin.

Toimitusajaksi sivusto ilmoittaa 28-56 päivää. Mittarin mallinumerosta näkee kyllä onko oikea malli mutta käytännön kokemukset sulatteluista menee kyllä seuraavalle syksylle. Aika luottavaisin mielin kuitenkin olen koska sivustolla myydään myös pelkkiä lämpö ja kylmämittareita. Mallikuvassa oli mittari jossa toisessa reunassa lukee heat ja toisessa cooling. Jos tulee vääränlainen niin sitten mittaillaan vaan sillä ja hierotaan silmiä. :parku:

Liitetiedostot

• 1709645326127.png
    1709645326127.png
    152,8 KB · Lukukerrat: 132
Itse tarvitsisin tuon 603:n josta saa jo helposti yli 2 kuutiota tunnissa läpi. Se näkyykin jo maksavan 459 €. Ihmeesti tosiaan hinta nousee. Tuossakin taitaa olla se ihan sama elektroniikka, messinkikalikka vain vähän paksumpi ja 1" jengoilla.

Mitä eroa noilla 303, 403 ,603 malleilla on? Paitsi törkeä hintaero. Tuosta Multical 303 DN20 QN2,5 rungostakin menee 2,5m3/h 9kpa (90mbar) ja 4,1m3/h 25kpa (250mbar). Virtaa mielestäni todella hyvin.

Viimeksi muokattu:
No voi rähmä. Tilasinko mittariin väärän asennussarjan? Nyt tullut 2 tilausvahvistusta joissa pyydetään tarkistamaan tilaus.

Mittari
https://www.energie-zaehler.com/epa...ath=/Shops/61422236/Products/WKZ25-MC303-MBUS

Asennustarvikkeet sivun alareunasta.
https://www.energie-zaehler.com/epa...ectPath=/Shops/61422236/Products/EB2-SET-DN20

Tilausvahvistuksessa kuitenkin vähän erikoista. Asennussarja on DN20 mittarille. Mittarin tilalle tuleva putki on kuitenkin tilausvahvistuksen mukaan 1"? Tarkoitus asentaa mittari 28mm kupariputkeen. Tulkitsin tuon myynti-ilmoituksen niin että se sarja on tarkoitettu dn20 mittarille 1" putkeen.

1709749923087.png

Nyt tulee kyllä hyvää palautetta kyseisestä kaupasta. Elämäni nopeimmat sähköpostivastaukset. Asennussarja sopii mittarille, venttiileiden sovitteet putkistoon DN20 3/4" eikä 1" kuten luulin. Ei kuitenkaan ongelma.

1709827652064.png
1709827749959.png

Miten ihmeessä löysit heat/ cooling mallin? Olen ihan tosissani yrittänyt etsiä mutta ilman tulosta. Sitten pudotat linkin että tollasta kuukkeli tarjosi.:parku: Taitaa alkaa ikä jo painaa. :grandpa2:
Kokeilin piruuttain jotain täsmähakusanoja ja olisiko tyyliin toisen sivun alussa ollut tuo putiikki. En muista mitä hakuun laitoin.
Hyvä jos sieltä saat oikean mittarin ja vielä toimittavat Suomeen.

Mulla tuo Q2.5 mutta nyt kun katsoo niin olisi tuo pykälän pienempikin piisannut vallan hyvin.

Näissä pitäis olla kanssa kylmärekisteri erikseen:
1709836263972.png

Näissä pitäis olla kanssa kylmärekisteri erikseen:

Näin olen ymmärtänyt. Qalcosonicissa on suurempi virtausvastus kuin kamstrupin mittarissa. Ei varmaan useimmille käytännön merkitystä. Toisessa vaakakupissa paljon parempi akunkesto, vähintään 11 vuotta, paremmat dataliitännät vakiona ja muistaakseni oli maininta että akut on itse vaihdettavissa. Kamstrupillakin maininta että akut ovat vaihdettavissa mutta vain huollossa koska pitää ottaa vähän piirilevyä pois.

Qalcosonic E3: DN20 Qn2,5 198 mbar nimellisvirtauksella
Multical 303: DN20 Qn2,5 90 mbar nimellisvirtauksella

Tilausvahvistuksesta näki että on oikea malli tulossa ja ilman sitä lämpötivalintaa missä se rekisteröi kylmän tuoton. Eli päättelee sen lämpötiloista niinkuin kuuluukin.

"Zählertyp: Wärme-/Kältezähler (MID Modul B+D & TS27.02+DK26:cool: θhc= OFF (3)"

Edit: Aurinkolasit tuli jostain merkeistä :D
Edit: patterit

Viimeksi muokattu:
303 lähinnä kotitalouksille (paristo A)
Kiitoksia. Tuo englanninkielinen on jotenkin helpommin luettavissa oleva. 303:sta näkyy toisaan olevan eri kokoisilla rungoilla ja hintaerot eivät noiden välillä ole suuret. Jospa tämä Kamstrup osoittautuisi nyt sitten hyväksi. Tuo 1" päillä oleva käy vielä suoraan Pollun paikalle sen kun ruuvaa.

Mulla on tuo Kamstrup 303. Kerään siitä tiedot raspin avulla MBus tiedonsiirron avittamana talteen ja uppaan ne samalle palvelimelle, mistä olen vuokrannut tilaa sääaseman dataa varten. Palvelimella sitten pureskellaan tuo data ja parsitaan sekä talletellaan sitten sellaiseksi, mitä haluan. Piirtelen niiden avulla sit kippuroita ja käppyröitä yms... Kamstrup tulostaa kertyvän datan hetkellisinä arvoina, taitaa olla minuutin välein. Minä otan talteen kahden minuutin välein. Mittari on pelkkä lämpöä mittaaava, ei jäähdytystä. Se antaa lämpötilaeron ja tehon myös negatiivisina arvoina. Niistä sit saan minulle riittävällä tarkkuudella myös sulatuksien vaikutuksen. Voisin ottaa minuutinkin välein niitä, mutta se tuplaisi kertyvien rivien määrän taulukkoon, minusta jo turhaan. Toki sääaseman dataa otan osin neljän sekunnin välein talteen, mutta se on sit eri juttu. Sähkömittarikin on valmiiksi hankittuna Se tekee myös tiedonsiirron MBus:n kautta. Kunhan sähkäri kerkee käymään sen asentamassa, niin opetellaan sen datan keräämistä ja parsimista palvelimelle sitten.

No niin. 303 Qn 2,5 1" kierteillä näissä hommissa tarvitaan. Tässä on linkki, josta voi tilata suoraan oikean mittarin:

https://www.energie-zaehler.com/epa...ath=/Shops/61422236/Products/WKZ25-MC303-MBUS

Mulle on vieläkin epäselvää miten tuon mittarin ja sovitteiden tuumakoot oikein ilmoitetaan. Jos tuohon mun tilaamaan asennussarjaan tulee putkistoyhteet 3/4" sovitteella niin mun mielestä noissa tuumamitoissa jotain omituista. Tai sitten vaan olen vähän fossiili.

Tämä datalehti kannattaa ladata koneelle niin on helpompi lukea pdf tiedostona. Aika vaikealukuinen mutta tuosta pystyy periaatteessa tilaamaan haluamansa mittarin itse valitsemallaan ominaisuuksilla. Saatavana myös kahdella paristolla jolloin käyttöikä huomattavasti parempi.

https://documentation.kamstrup.com/...CONT37BE438014F34F26BC3AF0C9CC1D0712/?page=14

1709917039988.png

Minulle tuleva malli ilmeisesti 303TAO351120. Osittain vahvistettu tilausvahvistuksesta.

Kyseisessä kaupassa kyllä palvelu niin reipasta että varmasti hommaavat sellaisen mittarin mitä sähköpostissa pyytää ilman mitään numeroitakaan. Ja hintaan tuskin vaikuttaa juuri mitään.

Edit: r290 laittanut aikaisemmin paremman linkin ohjeisiin.
https://lafipa.lv/wp-content/uploads/2022/11/MULTICAL-303-Technical-Description-English.pdf

Viimeksi muokattu:
Mulle on vieläkin epäselvää miten tuon mittarin ja sovitteiden tuumakoot oikein ilmoitetaan. Jos tuohon mun tilaamaan asennussarjaan tulee putkistoyhteet 3/4" sovitteella niin mun mielestä noissa tuumamitoissa jotain omituista.

Itse sain tilausvahvistuksen ja siinä lukee:
"Ultraschall - Wärme-/ Kältezähler MULTICAL 303 qp 2,5 DN 20 Baulänge 130 mm Rohranschluss 3/4" Gewinde 1"
M-Bus, inkl.. Standardbatterie"

Vaikeapa tuosta on sanoa, mitä tuo 3/4" tarkoittaa kun 1" kierrettä ei saa tehtyä 3/4" kalikkaan. Jos päissä olisi todella kolmevarttinen kierre, mutterin sisus menee aika ahtaaksi. Nykyisessä Pollun asennuksessa latauskierron Ø28mm putki supistuu Ø22mm ja tässä tuumainen mutteri ui kaulalle tähän 22 mm putkeen. Toki noita mutteriliittimiä on erilaisia ja semmoiset, missä mutteri on lukkorenkaan takana ovat hiukan sitä kokoaan avarampia mutta tiivistepinta sitten kapoisampi.

Jos tuota on saatavilla tulplaparistoilla, tietysti semmoinen kannattaa ottaa. Mahtaneeko olla sitten näissä yksipatterisissa olla vain yksi paristo kahden paikalla. Ainakin noista teknisistä tiedoista luin, että pariston voi lisätä 1->2 mutta jäi vaikutelma että virtaa ei saisi katkaista laskurista.

Itse sain tilausvahvistuksen ja siinä lukee:
"Ultraschall - Wärme-/ Kältezähler MULTICAL 303 qp 2,5 DN 20 Baulänge 130 mm Rohranschluss 3/4" Gewinde 1"
M-Bus, inkl.. Standardbatterie"

Vaikeapa tuosta on sanoa, mitä tuo 3/4" tarkoittaa kun 1" kierrettä ei saa tehtyä 3/4" kalikkaan. Jos päissä olisi todella kolmevarttinen kierre, mutterin sisus menee aika ahtaaksi. Nykyisessä Pollun asennuksessa latauskierron Ø28mm putki supistuu Ø22mm ja tässä tuumainen mutteri ui kaulalle tähän 22 mm putkeen. Toki noita mutteriliittimiä on erilaisia ja semmoiset, missä mutteri on lukkorenkaan takana ovat hiukan sitä kokoaan avarampia mutta tiivistepinta sitten kapoisampi.

Jos tuota on saatavilla tulplaparistoilla, tietysti semmoinen kannattaa ottaa. Mahtaneeko olla sitten näissä yksipatterisissa olla vain yksi paristo kahden paikalla. Ainakin noista teknisistä tiedoista luin, että pariston voi lisätä 1->2 mutta jäi vaikutelma että virtaa ei saisi katkaista laskurista.

Saman paristonlisäyksen luin käyttöohjeesta. Joku huomautus siellä oli että sitä ei saa itse mittarin tietoihin vaihdettua mutta eihän sillä mitään väliä ole. Voi olla että noista menee kalibroinnit sekaisin jos virrat katkeaa täysin? Sä tilasit vissiin saman mallin minkä minäkin.
Runko mistä vesi menee läpi on DN20 eli 3/4" ja päissä kytkentä 1" kierteet
No tämä selittäisi kyllä paljon. Ihme venkoilua noiden mittojen kanssa. Mun tilausvahvistuksessa ei tuollaista selvennystä ollut. Vielä kun kerrot miksi tuohon mun ottamaan asennussarjaan sopii 3/4" sovite niin kaikki on selvää. :bileet:

Pahoittelen kun menee jo jankkauksen puolelle... En vaan ymmärrä miksi tuohon asennussarjaan ei kävisi 1" liitokset. Onhan ne sentää mun mielestä 1" kokoisia. Aluksi tuossa hämmensi se että mittarin osalta puhuttiin vain 3/4" DN20 mutta asennussarjassa kuitenkin mittarin tilalla 1". Sitten sähköpostissa vastaus että sopii tuolle QN2,5 mittarille mutta huomautus että "It is important that the pipe where the meter is to be used fits: 3/4 "/ DN20"

Vieläkin ajattelen että 1" yhteillähän nuo venttiilit.
Asennussarja G1.JPG
Asennussarja.JPG

Yhden tuuman putkeen ja kierteille nuo tulevatkin. Mittarissa oleva kierrekin on sama 1” UK.

Mutta niin kun @pökö jo totesi niin mittarin rungon putki on kokoa 3/4” eli DN20

Mutta helpointa tuota kokonaisuutta on tosin miettiä yhden tuumaisena ratkaisuna.

Yhden tuuman putkeen ja kierteille nuo tulevatkin. Mittarissa oleva kierrekin on sama 1” UK.

Mutta niin kun @pökö jo totesi niin mittarin rungon putki on kokoa 3/4” eli DN20

Mutta helpointa tuota kokonaisuutta on tosin miettiä yhden tuumaisena ratkaisuna.
Ymmärsinkö tuon nyt väärin että "It is important that the pipe where the meter is to be used fits: 3/4 "/ DN20" ei tarkoitetakkaan mitään kierrekokoa vaan sitä että mittari on tuon vetoinen. Sittenhän se sopisi munkin kaaliin.:tap:

Tilaa ne tuumaiset hilppeet. Jos tarvii supistaa kolmeenvarttiin niin siihen sitten osat puuilosta muutamalla eurolla

Tilaa ne tuumaiset hilppeet. Jos tarvii supistaa kolmeenvarttiin niin siihen sitten osat puuilosta muutamalla eurolla
Ne on tilattu jo. Asia on juuri niin kuin sanoitkin, eli mittari on tuon 3/4" mutta yhteet suuremmat, tätä en hoksannut. Lisäksi ymmärsin väärin tuon lihavoidun sähköpostivastauksen liittyen asennussarjaan ja siinä tarkoitettiinkin juuri putkiston/ mittarin kokoa (virtausta) eikä yhteitä jotka ovat 1". Tähän joku nolo hymiö.

Noiden asennukseen on sitten oma ohjeistuksensa, mutta eiköhän se mittarin mukana tule. Käytännössä niillä pitäisi olla suoraa putkea joku määrä molemmin puolin, eikä niitä saisi laittaa vaakasuoraan - tarkoitus on pitää kuplat ja pyörteet poissa ultraääntä häiritsemästä.

Millainen mahtaa tuo patteri näissä olla? Ei sano tuo A-cell mitään.
Toki ei vielä pitäisi hetkeen olla huolenaihe kun kirjanen väittää sen 10 vuotta kestävän.

Ei ole tullut missään vastaa patterin tyyppiä. Näyttö vissiin kertoo jos patteri alkaa käymään vähiin joten ihan puskista se ei ilmeisesti tule.

D cell on ihan tavallinen patteri.

Ilmeisesti noita litium pattereita noissa käytetään. Isommissa malleissa ilmeisesti johdollista D kokoa.

Mun landis Gyr energiamittarissa on tuo D kokoinen juotettava lithium patteri. Nykyiseen vaihdettu kaksi kertaa. Viimeksi taisin laittaa kokoa C.

Saiko mittarista katketa sähköt vai pitikö asia hoitaa poppakonstein?
Itronilta joskus vastattiin kun kysyin kalibroinnin säilymisestä akunvaihdon yhteydessä että kunhan katko ei ole tuntien pituinen niin laitekohtainen kalibrointi säilyy kyllä. Itronilla löytyy verkkovirralla toimivat virtalähteet mitä on itselläkin käytössä eikä vaihdossa kyllä huomannut mitäään muutoksia.

Virtalähteellä varustettuissa voi olla joku muistinvarmennusparisto Aika hölmöä jos on tehty paristomallit niin ettei kestä paristonvaihtoa mutta toisaalta niissä saattaa mittatarkkuuspäiväykset tulla vastaan ennen kuin paristot loppuu. Toisaalta, miten mittarista saadaan lukemat talteen jos patteri on loppunut jossain "oikeassa" käytössä. Luulisi että se softakin siellä jotenkin turvassa olisi.

Tuossa Kamstrupin ohjeessa lukee että mittaustiedot menevät muistiin EEPROMille. Eikös siellä ainakin mittaustiedot säily?

Virtalähteellä varustettuissa voi olla joku muistinvarmennusparisto Aika hölmöä jos on tehty paristomallit niin ettei kestä paristonvaihtoa mutta toisaalta niissä saattaa mittatarkkuuspäiväykset tulla vastaan ennen kuin paristot loppuu. Toisaalta, miten mittarista saadaan lukemat talteen jos patteri on loppunut jossain "oikeassa" käytössä. Luulisi että se softakin siellä jotenkin turvassa olisi.

Tuossa Kamstrupin ohjeessa lukee että mittaustiedot menevät muistiin EEPROMille. Eikös siellä ainakin mittaustiedot säily?
Minulla on jokunen Techem ultra S3 plus ja se on tehty niin, että siinä on laajennusmahdollisuus, kaksi paikkaa. Siihen saa ainakin ulkoisen virtalähteen ja muutaman erilaisen kommunikaatiokortin. Minulle tulleissa käytetyissä yksilöissä on laajennuksena pulssilähtökortti lisäparistolla, toinen paikka on vapaana. En tiedä, onko se niin viisas että ei käytä laitteen omaa paristoa niin kauan kuin lisäkortin paristossa riittää voimaa.

Tuossa edellä ansiokkaasti linkatussa englanninkielisessä pdf:ssä on suhteellisen selkeästi: "One or two A-cell batteries" ja ne on tässä kuvassa nuo numerolla 4 olevat. Jos noita paikkoja on kaksi niin toiseen vapaaseen paikkaan varmaan voi joskus myöhemmin lisätä pariston. Kun toisen on laittanut, kai sen vanhan voi ottaa sitten vierestä pois. Toivottavasti vaan on nuo paikat kahdelle paristolle. Kuinka tuon sitten mahtaa saada särkemättä auki ?

Multical 303 paristot.jpg

Tuossa edellä ansiokkaasti linkatussa englanninkielisessä pdf:ssä on suhteellisen selkeästi: "One or two A-cell batteries" ja ne on tässä kuvassa nuo numerolla 4 olevat. Jos noita paikkoja on kaksi niin toiseen vapaaseen paikkaan varmaan voi joskus myöhemmin lisätä pariston. Kun toisen on laittanut, kai sen vanhan voi ottaa sitten vierestä pois. Toivottavasti vaan on nuo paikat kahdelle paristolle. Kuinka tuon sitten mahtaa saada särkemättä auki ?

Luulen että tuo aukeaa helposti. Kuvissa saumakohdassa on sinettitarra. Jostain Kamstrup mittarista joku tehnyt videon miten saa setup valikon takaisin jos se on suljettu. Nyppäsi naamataulun irti ja näyttö pimeni, sitten naama paikoilleen ja setup valikkoon pääsi taas. Eli siinä mittarissa ainakin aukesi hyvinkin helposti. 303 mittariin sen setup vaikon saa takaisin takalevyn tarran alta.

Kyllä siellä varmaan kahdelle aina paikka on kun siellä ohjeissakin luki että jos vaihtaa paristojen määrää. Samalla muotilla nuo kuoret varmaan tulee. Tuo olisi kyllä loistava jos onnistuisi niin että aina on 1 patteri paikoillaan. Tuo voi olla kyllä tehty niinkin että piirilevyssä on kielet mitkä menevät paristojen ja muovin väliin. Silloin sähkö katkeaisi aina jos koittaa avata.

Jostain germaanien foorumilta voisi löytyä tietoa?

Takaisin
Ylös Bottom