Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eipä ole ollut mulla Pösöissä mitään sähköongelmaa sitten -92 ostetun 405:n takajarrujen maadoituksen, joka oli helppo korjata. Siitä lähtien on ollut 1 tai 2 Pösöä jatkuvasti.Toimii ne jarrut Ranskiksissa, mutta sähköt ei
Ei voi jos on kunnossa. Epäkuntoinen taas antaa sen kuuluisan ABS / ajonvakaus herjan mittaristoonJostakin tuli mieleen, että voisiko hieman epäkunnossa/likainen oleva ABS-anturi (tai kehä) aiheuttaa yhden jarrun laahausta? Jos anturi antaa liiallista nopeuslukemaa, voisiko ajonvakautus koittaa jarruttaa tuota kulmaa joka sitten näyttäytyy jarrun laahaamisena, kuitenkaan antamatta vikakoodia kun anturi ei ole täysin pimeänä tai anna auton aivojen mielestä mielettömiä lukemia.
Forscanilla varmaan pystyy livedatasta lukemaan jokaisen anturin antaman nopeuden, olisi helppo tsekata että näyttävät samaa.
Kyllä alkuperäisissäkin oli samanlaiset jouset sisemmissä paloissa. Eipä noita sisempiä takapaloja löydy ilman noita jousia, ne pitävät pala oikeassa kohdassa pystysuunnassa levyyn nähden.Onko tuo jousi osa alkuperäistä asennusta vai joku tarvikepalajuttu?
Tuon jousen tarkoitus nimen omaan että pala irtoaa levystä kun jarrupolkusimen nostaa ylös. Aiemmissa kuvissa en tuota huomannut,Voisiko nuo sisempien jarrupalojen jouset aiheuttaa nyt yhdessä uusien satuloiden kanssa tuon pienen laahauksen.
Tuossa lähikuvassa voi olla nyt syyllinen. Tuo värinä/vikinävaimenninjousi koskettaa satulaa ja estää pala liikkumisen irti levystä.
Pitänee hieman taivuttaa tuota palan jousta niin että pala pääsee vetäytymään ulommaksi levystä.
katso liitettä 108641
katso liitettä 108642
Jos nuo jousen päässä olevat lenkit on hiukan vinossa, ne saattavat kääntää jarrupalaa niin, että se nojaakin lepoasennossa levyyn jousesta nähden kauimmasta reunasta sen sijaan, että nojaisivat vetäytyneeseen mäntään? Tarvikeosanko feature?Pitänee hieman taivuttaa tuota palan jousta niin että pala pääsee vetäytymään ulommaksi levystä.
Paitsi, jos jousen silmukka vääntää palaa vinoon. Voiman riittävyydestä en lausu mitään.Jousi painaa palaa keskinapaa kohti eikä sillä ole voimaa vääntää palaa niin että jarru kuumenee
Juu kyllä tuo kuva valehteli, ei ottanut tuo jousi kiinni jarrusatulaan (estäen palan liikkumista).Voisiko nuo sisempien jarrupalojen jouset aiheuttaa nyt yhdessä uusien satuloiden kanssa tuon pienen laahauksen.
Primääriongelma, jonka vielä mainitsen, on se riski, että jarruneste kiehuu ja etenkin etujarrun kyseessä ollen todellinen ongelma tapahtuessaanJarrua ei varmasti ole suunniteltu laahaavaksi ja jatkuvasti kuumana pyöriväksi, sen verran tärkeä asia polttoainetalous on auton valmistajille ollut. Jatkuva laahaus kuluttaa myös sekä levyn että palat ennen aikojaan. Tuollainen jousi on siis muissakin pyörissä ja on ollut aina.
Tämä taisi ratketa tällä osien yhteensovittamisella ?Juu kyllä tuo kuva valehteli, ei ottanut tuo jousi kiinni jarrusatulaan (estäen palan liikkumista).
Epäilen että syynä on/oli tarvikepalojen ja tarvikesatulan yhteensovitus. Viilasin nyt palojen liukupintoja lisää että niihin tuli paremmin liikkuvuuta. Tuntuu että ulompi pala hieman jumitti. Testiajolla selvinnee auttoiko tämä mitäään.![]()
Samalla lailla laahaa kuten ennenkin. Ilmojen viiilennettyä ei käy yhtä kuumana kuin kesällä.Tämä taisi ratketa tällä osien yhteensovittamisella ?
Eipä ole vikamuistissa mitään tuohon viittaavaa, eikä ajossa mitään tuntemuksia että jarruttelisi.Ajonvakautussysteemi (ESP) osaa jarrutella jokaista pyörää erikseen ja jos tuossa olisikin joku häiriö joka selittäisi ongelmaa,

Ei onnistu, se on metallijätteessä ja siinä oli laakerikuulat irallaan.Jos korjaa sen vanhan satulan ja ottaa sen käyttöön?
Nytpä on vaihdettu talvirenkaan autoon alle.Pitäisikö vaihtaa kokeeksi vanhat palat tuohon uuteen satulaan, voisi verrata toiseen puoleen jossa uudet palat vanhassa satulassa. Hieman on laahausta tuolla vanhan satulan puolellakin (pelkääjä). => Eipähän pääse nyt enää levyt ruostumaan ja urautumaan kun hieman laahaa.![]()


Vanhojen paljoen taustalla oli tuollaiset ohuet iralliset peltiset läystäkkeet (värinänvaimmennukseen). Laitoin ne nyt paikalleen, ne eivät olleet aiemmin paikallaan. Uusissa paloissa on lisäksi siellä taustalla vaimennusmassaa, jota vanhoissa ei ole.Jarrupalaan liittyen, sen takana voi tietty olla jotain muuta, joka on niin jostavaa, että se jättää sen palan hankaamaan kun se normaali pienen pieni palautusvara ei riitä sitä tyystin vapauttamaan.
Uusissa paloissa oli tuollaiset viisteet valmiina.jotkut pajat viistää jarrupaloja sivuilta jos on valittanut esim. vinkumisesta, jarrupalojen asettuminen sille levylle saattaa olla alempana (lähempänä keskustaa) kuin edelliset palat josta seuraa kaikkea ihmeellistä
Siiskö aletaan kallistua kannalle, että ABS-yksikössä on vikaa (joka vaatii erikoisasiantuntijan korjausta)?Pienen 10 km lenkin jälkeen lämpötilat 36/20 C (kuski/pelkääjä), ulkolämpötila +4C.
Forscanin mukaan tuossa ei ole mitään ongelmaa ja paineistukset ja venttiilitestit menee OK läpi. (Kalibrointeja en ole kokeillut, paitsi 'Assembly Test')Siiskö aletaan kallistua kannalle, että ABS-yksikössä on vikaa (joka vaatii erikoisasiantuntijan korjausta)?
Aivan suorassa on ratti ja auto menee suoraan.Onko Jantin autossa ratti tarkalleen suorassa
On ehdotettu useamman kerran. Eikös tällöin vika pitäisi vähitellen pahentua?Onko jarruletkua ehotettu? Joskus letku pykiny sisältäpäin ja neste ei päässy vapaasti palaamaan takasinpäin
Vaihdoin aikanaan uudet jarrulevyt ja palat taakse autoon. Merkkiä en muista enää, mutta vaihdon jälkeen jarrut laahasivat hieman. En saanut muuten hommaa pelaamaan, kun vaihtamalla toisen (vähemmän kuluneen) vanhan palan takaisin. Epäilen, että samaa jarrupalaa myytiiin johonkin toiseen malliin ja tarvike pala oli nyt vain tähän malliin liian paksu (huom. uudet levyt ja palat). Voisko olla sama syynä tässä? Tosiaan jos se jarru laahaa vähän, niin lämmetessään lahaa vielä hieman enemmän.kuski puolella laahaavat jarrupalat vaihtuivat vanhoihin paloihin. Nyt on uusi jarrusatula, uusi jarrulevy ja vanhat jarrupalat. Kuskin puolen palat olivat kuluneet noin 1,5 mm enemmän kuin pelkääjän.
Ei palan paksuudella pitäisi olla mitään väliä kunhan mahtuu paikalleen. Ainahan se pala vähän kevyesti laahaa siihen jarrulevyn pintaan muttei jarruta. Itsellä on laahaavien jarrujen syynä ollu jarrumäntä josta alkoi pinnoite kesiä vanhuuttaan ja jumittaa mäntää sekä päälle jäävä käsijarru takarenkaissa.tarvike pala oli nyt vain tähän malliin liian paksu (huom. uudet levyt ja palat).
Tarvike pala oli tässä tapauksessa liian paksu. Ei sinne uusilla paloilla ja levyllä välttämättä jää paljoa tilaa. Tässä mun tapauksessa palat meni paikalleen, mutta välys oli liian pieni.Ei palan paksuudella pitäisi olla mitään väliä kunhan mahtuu paikalleen.
Jos palat menee paikalleen ilman vasaraa niin se riittää, ei sinne mitään varsinaista välystä tartte jäädä.Tässä mun tapauksessa palat meni paikalleen, mutta välys oli liian pieni.