Mitsun FD25:n kompura vuotaa nipan juuresta - apuja!

Vs: Mitsun FD25:n kompura vuotaa nipan juuresta - apuja!

Juu, en käyttänyt suojakaasua, kun sitä ei käsien ulottuvilla ollut. Koko remontti oli ihan hupihommaa kokeilumielessä. Varmasti suojakaasu olisi ollut ihan paikallaan myös. Tästä vaan kokemusta ilmoille. Jalostakoon joku toinen pelle peloton hommaa pidemmälle. ;D
 

-ww-

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsun FD25:n kompura vuotaa nipan juuresta - apuja!

Täällä yritetty myös hitsata, tuli liikaa lämpöä ja johtimien eristeet putos kompuran sisään. Scanofficelta vastattiin että uutta kompuraa saa vielä. Kompuran koodi SNB130FGBH.

Laite FD25VAH 8/2007
 

PauliG

Vakionaama
Vs: Mitsun FD25:n kompura vuotaa nipan juuresta - apuja!

FD mailien Kompura viat aika vähäisiä, eniten korjauksia aiheuttanut ulkoyksikön kennoston rikkoontuminen mekaaninen vaurio 'jäätyminen' eli ulkoyksikkö maatelineellä ja päässyt etukenoon jolloin vesi ei pääse poistumaan laitteesta ja näin jäätyessään rikkoo kennoston.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Mitsun FD25:n kompura vuotaa nipan juuresta - apuja!

Tori.fi palvelussa on 2 kompuravikaista FD-laittetta myynnissä, kennovikaisia ei ole myynnissä ollenkaan.
http://www.tori.fi/pirkanmaa/Mitsubishi_ilmalampopumppu_27251805.htm?ca=14&w=3&last=1
http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Kompuravikainen_Mitsubishi_FD25_ilmalampopumppu_26882311.htm?ca=14&w=3

Tuo jään kertyminen kennon päätyyn on Mitsulla yleistä (pahempi siellä sisällä kuin tässä ulkona), pohjavastus ei tuota estä. Pieni kallistus takakennoon voi auttaa tuohon.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=15752.msg193322#msg193322
 

Sähkömees

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsun FD25:n kompura vuotaa nipan juuresta - apuja!

Tuo kenno-ongelma taisi rajoittua vain alkupään FD, kiuasvastusta on pidennetty myöhemmissä. Kaikissa noissa vanhoissa FD on minusta jäätymisen merkkejä ja ruostetta kennon nurkassa edessä, mutta vain harvalle se on aiheuttanut puhkeamista.

Sekin on siis hieman tuurista kiinni tuleeko pahaa jäätä vai hyvää jäätä, kuin lunta söisi tarhassa! Pitää muistaa, että FD on kylvetty tähän maahan ihan eritavalla kuin muita vispilöitä, massiivinen määrä tuo myös lukumäärällisesti maanantaimalleja esiin.
 

S.mahone

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsun FD25:n kompura vuotaa nipan juuresta - apuja!

Korjaus onnistunee hopeatinalla. Ei kuumene liikoja. Hyvin pitää hioa ja puhdistaa. Vuotokohta tarkemmin.
 

PauliG

Vakionaama
Vs: Mitsun FD25:n kompura vuotaa nipan juuresta - apuja!

Aika vähän kompuravikaisia, sen sijaan kennostoja on jää rikkonut (maateli asennukset) routimisen ansiosta ulkoyksikkö kallitunut etukenoon. Muuta ei sitten tarvitakkaan..
Muita vikoja ei FD malleissa ole ollut siis hyvin luotettavia. EI KENNO VIKA JOHDU laiteesta vaan maaperän pettämisestä....
 

MitsuJussi

Tulokas
Vs: Mitsun FD25:n kompura vuotaa nipan juuresta - apuja!

Yksi FD35 kompuravika ilmottautuu joukkoon. Asennettu 2008 keväällä ja ollut sähkökatkoja lukuunottamatta päällä kesät talvet siitä asti.
Tänä keväänä kuitenkin aineet karkasi ja huoltoliike sanoi että vikana juurikin tämä. Ja koska korjaus ei sinänsä kannata niin käytännössä kaikki vehkeet menee uusiksi :'( (Tosin sisäyksikkö ja laakerit sun muut käypää kamaa)

Noh, minä en sinänsä iske tuotteen ikää tms. koska hankintakustannus jaettuna tuolla 8+ vuodella ja se elämisentason parannus/lämpö joka sillä vajaalla 15e kuussa on saatu, on kyllä ollut kokorahan arvoista, nyt kun ILP on ekaa kertaa hiljaa vuosiin niin on olo kyllä kovin tukala.

En kiellä, kyllähän se hieman korpeaa (Ja mitsun kilpi hieman tahraantuu). Ja ketjun luettuani näemmä tämä kohdentuu juurikin nuihin tietyn vuosiluvun malleihin. Todennäköisesti jos olisin enemmän sammutellut päälle ja pois ois saattanut hajota takuu-ajan puitteissa. (Minulla tämä hajosi sähkökatkoksen yhteydessä, eli todennäköisesti kompura ottanut siinä jonkin sortin pakkostopin joka kai aiheuttanut tuon liitoksen hajoamisen, tai sitten vaan tuli tunnit täyteen..)

Eikai siinä. Ostetaan uusi.. :eek: ( Mitsubishi toki.. Olen kyllä ollut erittäin vakuuttunut muuten laitteesta, en edes huoltanut kertaakaan :cool: (pl. sisäyksikön puhdistukset) )
 

Hartsa82

Jäsen
Vs: Mitsun FD25:n kompura vuotaa nipan juuresta - apuja!

Morjesta, omasta FD35:sta hajosi sisäyksikkö, huollon mukaan jakotukista aineet karanneet ja läpiviennissä oli öljyä. Korjaaminen ilmeisesti haasteellista: juottaminen, uusi kenno tai koko sisäyksikkö ja varmuutta kestävyydestä ei ole.

Viime syksynä asennettiin LN25 alakertaan ja sillä näytti pärjäävän, FD oli siis yläkerran portaikossa. Olisiko kenelläkään tarvetta FD35 ulkoyksikölle sekä kaupan päälle sisäyksikkö varaosiksi?

-Harri
 

Rauski

Ilppien huolto ja kylmätekniikka kiinnostaa.
Vs: Mitsun FD25:n kompura vuotaa nipan juuresta - apuja!

Hartsa82 sanoi:
Morjesta, omasta FD35:sta hajosi sisäyksikkö, huollon mukaan jakotukista aineet karanneet ja läpiviennissä oli öljyä. Korjaaminen ilmeisesti haasteellista: juottaminen, uusi kenno tai koko sisäyksikkö ja varmuutta kestävyydestä ei ole.

Viime syksynä asennettiin LN25 alakertaan ja sillä näytti pärjäävän, FD oli siis yläkerran portaikossa. Olisiko kenelläkään tarvetta FD35 ulkoyksikölle sekä kaupan päälle sisäyksikkö varaosiksi?

-Harri
Laitan yksityisviestiä.
 
Ihan sillä kyselen, kun vanha Mitsu fd25 pelaa edelleen muuten, mutta luultavasti kompuran piuhojen läpiviennistä pääsee kylmäaineet pihalle.
Ja jos tulee halvemmaksi hankkia uusi vehe, kuin korjata, sanoisin, että pahan sortin tyyppivika.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viimeksi muokattu:
VABH tuo on. Vaan kompura on yläosastaan öljyisen näköinen. Millähän tuon vuodon tarkistaisi? Virtapiuhoihin ei kannattane ruiskutella saippuavettäkään... Putkiliitokset näyttivät pitäviltä, mutta silti kuukausi täytön jälkeen loppui lämpö.
 

Rauski

Ilppien huolto ja kylmätekniikka kiinnostaa.
VABH tuo on. Vaan kompura on yläosastaan öljyisen näköinen. Millähän tuon vuodon tarkistaisi? ..... mutta silti kuukausi täytön jälkeen loppui lämpö.
Eikö asentaja tarkastanut ulkoyksikön pitävyyttä/vuotoa? Vuotavaa kylmälaitosta ei saa täyttää ennen kuin vuoto on korjattu. Kylmäainekin on kallista.
 
Eikö asentaja tarkastanut ulkoyksikön pitävyyttä/vuotoa? Vuotavaa kylmälaitosta ei saa täyttää ennen kuin vuoto on korjattu. Kylmäainekin on kallista.
Ilmeisesti vuoto on aika pientä. Täytöstä on nyt n. puoli vuotta, ja edelleen hiukan lämpenee. Ennen täyttöä tuo lienee 10 vuotta hurissut.
 
Ajoin sisäyksikön tuloputkenreilusti lämpimäksi, sitten pysäytin vehkeen, otin stozista virrat pois ja laitoin lääkeruiskulla saippuavettä liittimen tyveen. Jos siellä vielä jotain paineita oli, niin ainakaan missään ei kuplinut. Tosin aika äkkiä vesi haihtuikin.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ajoin sisäyksikön tuloputkenreilusti lämpimäksi, sitten pysäytin vehkeen, otin stozista virrat pois ja laitoin lääkeruiskulla saippuavettä liittimen tyveen. Jos siellä vielä jotain paineita oli, niin ainakaan missään ei kuplinut.
Ei taida onnistua noin tuo testaus. Paineet tasaantuu 4-tieventtiilin siirtyessä jäähdytysasentoon kun ottaa virtasyötön pois laitteesta.
Kyllä tuo läpivienti on nyt se vuotava kohta, kun on noin öljyinen.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Käyvässä koneessa on kovempi paine, voi olla ettei vuoda seikakissa yhtään mutta käydessä vuotaa. Siksi typpitesti käyntipaineilla vois olla hyvä.

Menee äkkiä silti uuden hinta testeihin ja täyttöihin?
 
Mahtaisiko olla iso operaatio, jos FD25:n tilalle hommaisi LN25:n? Ja mitä käsityksiä tuosta LN25:stä mahtaa väellä olla? Onko käypäinen vehe?
 
Viimeksi muokattu:

pamppu

Vakionaama
Kyllä se jossain vaiheessa oli pienehkö epidemia.
Tyyppivika kaikkien muitten paitsi maahantuojan mielestä. Minä kierrätin romuksi yhden jo parivuotiaana samasta syystä, en halunnut sitä riesaa että korjaillaan ja kukaan ei tiedä tuleeko siinä uusia harmeja. Toinen vastaava onkin sitten pelittänyt yllättävän pitkään.Kai sekin kohta porsii.
 
Ilmeisesti tuota läpivienneistä vuotamista ei VABH:n tapauksessa lasketa tyyppiviaksi? Kunhan on satunnainen vika?
Tyyppivika siis vain VAH-mallissa?


(Edit: Aha, tämäkin tuli tuolta tyyppivikojen puolelta tänne...)
 
Viimeksi muokattu:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ilmeisesti tuota läpivienneistä vuotamista ei VABH:n tapauksessa lasketa tyyppiviaksi? Kunhan on satunnainen vika?
Tyyppivika siis vain VAH-mallissa?
Mikä on tyyppivika, montako prosenttia/promillea myyntimäärästä on tyyppivika? :)

FD-mallin myyntimäärät olivat vain poikkeuksellisen isoja muihin ILP-malleihin ja merkeihin verrattuna.
FD-Mitsuja on myyty aikana yli 200 000 kpl Scandinaviassa ja tuossa ei tainnut olla Suomen lukuja mukana. Suomessa voisi olla luokkaa 150 000 kpl. Jostain syystä Ruotsin foorumilta löytyi vain 2 keskustelun aloitusta FD-mallin kompressorin öljyvuodosta.

Tässä aiempia arvioita eri lähteistä FD-mallin myyntimääristä (VAH oli myynnissä 2007-2008, VABH 2009-2013)
 
Viimeksi muokattu:

Plasmid

Jäsen
Niin, no oma FD sarjalainen hyytyi tähän suunnittelu,/valmistus/materiaalivikaan n. 8-9v käytöllä. Oletettu käyttöikä lienee kuitenkin 15+ vuotta. Mahtuu toki normaalijakaumaan mutta jos kerta sama vika on vain promilleja niin luulis että maahantuoja olisi ilolla mukana lisäämässä asiakastyytyväisyyttä mutta luovutin jo ajoissa, en edes kysynyt, vakuutuksesta sai vähän taskurahaa uuden pumpun hankintaan.

Huolto mainitsi että ei ole ensimmäinen kerta tämä mutta ei toki epidemiakaan.
 
Ylös Bottom