Kiitos tiedosta. Kyllä se näyttäisi menevän noiden kahden videon sulautusaikojen perusteella.Minulla tuo alaputki on nyt kosteilla keleillä sulanut juuri kun sulatus sammuu. Eli varoaika käytännössä nollissa. Pakkasella tuo on ehkä 10-20 sekunttia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kiitos tiedosta. Kyllä se näyttäisi menevän noiden kahden videon sulautusaikojen perusteella.Minulla tuo alaputki on nyt kosteilla keleillä sulanut juuri kun sulatus sammuu. Eli varoaika käytännössä nollissa. Pakkasella tuo on ehkä 10-20 sekunttia.
Muistaakseni itse kellottelin aika täsmälleen samanlaisen johtopäätöksen tässä vähän aikaa sitten. Eli nyt kaksi ihmistä päätynyt samaan johtopäätökseen, joka lisää sen varmuutta. Ylimässä putkessa on teoreettisena riskinä, ettei kenno kerkeä sulaa kokonaan.Näitä huomioita tukee myös liitteeksi linkitetyt videot. Yläputki sulaa ensimmäiseksi. Siitä n 5 s kuluttua sulaa keskiputki ja siitä n. 30 s kuluttua alaputki.
1 h lämmitysaika -videossa, jossa on takana 1 h lämmitysjakso, alaputken sulamisen jälkeen sulatus jatkuu vielä n. 30 s.
1,5 h lämmitysaika -videossa, jossa on takana 1,5 h lämmitysjakso, alaputken sulamisen jälkeen sulatus jatkuu vielä n. 50 s.
Videoiden perusteella yläputken ja alaputken sulatusajan erotus on n. 35 s, eli joissakin tapauksissa sulatus saattaisi pysähtyä, ennen kuin alaputki on kokonaan sula. Kun taas keskiputken ja alaputken sulatusajan erotus on 30 s, jolloin alaputkikin ehtisi juuri sulaa ennen sulatuksen loppumista.
Toisin sanoen näiden videoiden perusteella sulatusanturin siirtämisellä ylemmäksi saataisiin leikattua alemman putken sulamisen jälkeistä valmistajan ohjelmoimaa n. 30 s turva-aikaa, ja meidän liian lyhyistä lämmitysjaksoista kärsivien mielestä n. 30 s turha-aikaa
Itse en ole vielä siirtänyt sulatusanturia ylemmäksi. Olen vain kääntänyt sen ulkoreunalta sisäänpäin. Viime viikonlopulla mielestäni sattui toimimaan hyvin muuttumattomilla 1,5 h lämmitysjaksoilla. Sulatuksessa tuli vettä 7 dl. Pakkanen hellitti -20…-5.
Olisi mielenkiintoista kuulla teiltä, jotka ovat siirtäneet sulatusanturin ylemmäksi, että paljonko kuluu aikaa alemman putken täysin sulamisesta – sulatuksen päättymiseen, eli lyhentääkö sulatusanturin siirto ylemmäksi tätä alemman putken sulamisen jälkeistä turva/turha -sulatusaikaa?
Microsoft OneDrive
1drv.ms
Kyllä se käytännössä näyttäisi parempi olevan. Varsinkin, jos sillä pääsisi kokonaan 30 min hullunkierrosta eroon. 30 min hullunkierrosta on pelkästään haittaa. Mikään olosuhde ei edes Suomessa edellytä 30 min sulatusväliä. Kuuluisat viimeiset sanatlopputulos voi silti olla parempi teho pumpusta taloon ja parempi COP.

Mulla on paljun pohjassa n.30mm reikä suoraan rännikaivon päällä josta 110mm putki menee kivipesään lapionpiston syvyydessä. Toissapäivänä tyhjensin paljun ekan kerran tänä talvena. Näyttäisi tuo kaivo olleen ainakin vielä sulana.Oliskohan tämä minulla käytössä oleva palju jotai 60 litraa, pitää tarkistaa vielä... Ei sinne taida suurempaa mahtuakaan, vaikka miten taittelisi.
Kuvasta poiketen laitoin vielä 10cm korokkeet paljun alle, niin ei enää räpistele seinälle mitään, kunhan muistaa tyhjentää sen jäistä jo hyvissä ajoin.
Onko mitsussakin sama ominaisuus, että roiskii vettä laitetelineen tangolle ja siitä pitkin seiniä? Siitä en pitänyt yhtään, joten piti viritellä tähän telineen ja tossukan väliin tuommonen ohjuri... Täältä saadun ohjeen mukaan tein paljun kylkeen n. 4cm korkeuteen n. 4millin reiän, niin ei tarvitse plussakeleillä "kesäaikaan" paljua tyhjennellä, vaan vesi tippasee alla olevaan poistoputkeen.
Kovemmilla pakkasilla ohjuri jäätää melko nopeasti, mutta jää lähtee aika hyvin irti ohjuria taivuttelemalla.
Pitäisi vaan tehdä ohuemmasta metallista niin taipuisi paremmin![]()
Ota pois vaan.Meillä on muuten tuossa ulkoyksikön takapuolella tuollainen valkoinen "ritilä" sekä joku musta rautahäkkyrä, näkyvät kuvissa. Mikähän noiden pointti on? Etenkin tuo musta kiinnostaa. Valkoinen vasemmasta reunasta melkein oikeaan reunaan asti, musta ihan oikeassa reunassa.
katso liitettä 68654katso liitettä 68655
Kuva olisi kivaLöytyi syy tehottomuuteen ja sähkön syöntiin - > vuoto ulkoyksikössä kompuran vieressä
Tuo taitaa olla öljynerotin/varaaja. Onkohan bändit vedetty turhan tiukalle?Ja kuva
Mulla on ruutupaperikirjausten mukaan viime kuussa -8 °C:ssä puhaltanut sulatuksenjälkeisen alkukiukun aikana jopa 55 °C ilmaa ja sitten laskenut 42-45 °C tasolle. Juuri tällä hetkellä pihalla on -20 °C ja pumppu puhaltaa keskeltä lämmitysjaksoa melkein 57 °C ilmaa kun sisäyksikön viereiset kattopaneelit ovat vajaa 26 °C. Molemmissa esimerkeissä pyynti 24 °C ja puhallus toiseksi kovimmalla. Epäilin omassanikin olevan kylmäainevajausta, kun pumppu ei millään osaa mukauttaa sulatusvälejä, mutta tuskin se tuollaisia kyytejä tässä pakkasessa repisi vajailla aineilla?Kuinkahan lämmintä ilmaa tuo tuon pitäisi puhaltaa täysillä? Kokeilin maks. pyynnillä 31c ja puhallus täysillä ja lämpömittarilla (Ruuvitag) mitattuna nousu pysähtyi 43c tienoille. Ulkona -6c.

Varmastikkin, kiinni kompuran kupeessaTuo taitaa olla öljynerotin/varaaja. Onkohan bändit vedetty turhan tiukalle?
Hieno homma. Väärinhän se on, että anturia siirtämällä pitää leikata sulatuksen "turva-aika" tai "turva-aikaa" pois. Mutta ei tähän vielä muutakaan lääkettä ole löytynyt. Pääasia kuitenkin on, että näyttää nyt toimivan niin kuin pitääkin.Nyt on yön aika pumppu etsinyt toimintamalliansa.
En usko että on anturin sulatuksesta kyse. Yleensä lähtee kuitenkin tuon jälkeen kohta taas lyhentämään lämmitysjaksoa. Uskoisin, että se vaan "resetoi" jotain softasta.Tuo jäähdytykselle laittohan toimi joskus jollain toisellakin. Onko syy anturin sulaminen vai vaan antaako saman tuloksen kun virtojen poissa käyttäminen. Vahva luuloni on että lämpö sulattaa ja kuivattaa anturia tarpeeksi. Vaikutus on varmaan väliaikainen. Epäilen että pysyvää apua tuosta ei saa.
Tätä käytettiin vanhoissa Panasonic ILPeissä joissa oli lyhyet 40 min lämmitysjaksot ja pitkät 12 min sulatusjakson kun pakkanen kiristyi alle -10C.Tuo jäähdytykselle laittohan toimi joskus jollain toisellakin.
Eiköhän se virtojen katkaisukin vain resetoi sumean logiikan ja pumppu aloittaa perustilasta oliko se jotakin 1,5h tms sulatusvälillä. Siitä lähtee sitten säätämään johonkin suuntaan anturitietojen perusteella.En usko että on anturin sulatuksesta kyse. Yleensä lähtee kuitenkin tuon jälkeen kohta taas lyhentämään lämmitysjaksoa. Uskoisin, että se vaan "resetoi" jotain softasta.
Oliskohan kipurajan syynä, että anturi alkaa -3 asteen kieppeillä mittaamaan enemmän huovan sulamistilannetta, kuin kennoa... Eli sulatuksen tuottama lämpö ei enää riitä sulatamaan huopaa riittävästi.Täällä nousi modaamattoman pumpun lämmitysjaksot lähes 2h mittaisiksi kun lämpötila nousi lähelle nollaa. Kipuraja tuolle lyhyelle kierrolle tuntuu olevan jossain -3c tienoilla. Alla pari kuvaa viimeisimmästä lämmitysjaksosta noin 80min kohdalta.
Samaa olen itsekin miettinyt. Tuonne alaputkeen oli pakkasessa jäykistynyttä armaflexiä pakkasen jäykistämillä sormilla mahdoton saada siten, että olisin itse ollut tyytyväinen. Tuollaisella teipillä onnistuisi varmasti helpommin.Mietin että mikä olisi paras materiaali antureiden eristämiseen. Aika monet ovat käyttäneet armaflexiä mutta mietin että olisi parempi joku solukumiteippi, jonka saa tiiviisti sensorin ympärille niin ettei sen sisälle pääse kosteutta tai ilmavirtaa. Joutunee pistämään muutaman kierroksen että eristys on yhtä hyvä ja on hankalaa ottaa pois mutta eristys voisi olla IMO parempi.
Mielipiteitä?
Näyttää juuri tuolta, ettei kaikki kerkeä edes sulaa nyt minulla. Täällä yli -10 pakkasta, eli ei taida olla edes kostea keli.Näyttäisi siltä että eristetty anturi antaa pikkupakkasilla liian lämpöisiä lukemia ja näin kosteilla keleillä vääristää sulatuksen loppulämpötilaa ja luulee että jaksoa voi kasvattaa. Vai luinko oikein näistä velskun kokemuksista?
Täällä eilen kävi 90min jaksoja ja kenno ei ollut liian tukossa vielä. Kumma kyllä vaikka keli oli karmea.
Olisiko vaan parasta laittaa pleksin/kumimatonpala sinne huovan ja putkien väliin ja anturi niin että jää reilu väli joka puolelle ettei pääse jäätymään mihinkään kiinni.
Oho! No on vain kyllä kuurassa, jos kerran kuvat on sulatuksen jälkeen. Ehkä näissä on tapauskohtasia eroja mihin sulatusanturin kärsii laittaaNäyttää juuri tuolta, ettei kaikki kerkeä edes sulaa nyt minulla. Täällä yli -10 pakkasta, eli ei taida olla edes kostea keli.
Minulla oli tätä ennen alaputkessa ihan tästä syystä, että epäilytti keskiputkiasennus, koska laitetta ei ole sen antamille lukemille suunniteltu ja alaputki sulaa viimeisenä. (viime talven kuitalla huovalla toimi laite, vaikka oli alapukessa). Olin myös erottanut alaputken ja huovan nippusiteillä, jolla sain "tunnin" sulatusvälejä, eli vastaava mitä ehdotat. Mutta kovalla pakkasella kenno ei tullut kovin kuuraan --> sulatti liian tiheään. Epäilen että se johtuu siitä, että kova pakkanen vaikuttaa itse jo anturiin, eli se ei mittaa putkenlämpötilaa riittävän tarkasti.
Optimaalinen lienee mulla juurikin eristää se tuonne alaputkeen.
Tältä näytti tänään yhden sulatuksen jälkeen. Ennen sulatusta kenno ihan tukossa, samalla tavalla kuten ylhäällä olevissa kuvissa.
katso liitettä 68714katso liitettä 68715katso liitettä 68716

Itse suunnittelin alumiiniteippiä diffuusiotiiviisti tuon anturin ympärille ja vasta sitten pätkä armaflex putkea väljästi päälle.Mietin että mikä olisi paras materiaali antureiden eristämiseen. Aika monet ovat käyttäneet armaflexiä mutta mietin että olisi parempi joku solukumiteippi, jonka saa tiiviisti sensorin ympärille niin ettei sen sisälle pääse kosteutta tai ilmavirtaa. Joutunee pistämään muutaman kierroksen että eristys on yhtä hyvä ja on hankalaa ottaa pois mutta eristys voisi olla IMO parempi.
Mielipiteitä?