Nyt aamulla viimein olin sopivasti paikalla ja pääsin videoimaan sulatusta sekä kuuntelemalla vertailemaan sulatukäyrää. Selkeä mittaustapa, joka edustaa minun aikaisempaa "3min" lämmityksen jatkorajaa (tietyllä lämpötilalla) sieltä löytyi ihan kuuntelemalla. Tehologgeria ei siis tarvitse tuon mittaamiseen, mutta pari asiaa pitää kuulon/näön perusteella huomata, jotta mittaa "samaa aikaa" kuin tehokäyrässä näkyy.
Ehdotus yleiseksi aktiivisen sulatuksen mittaustavaksi:
Tässä minun ehdotus, jolla tulkittuna saamme kellotettua saman sulatuksen ja vertailtua laitteita, miten jatkaa ja kenellä toimii viallisesti, eikä jatka...
Vihreät boksit merkityksellisiä aikoja, joita kannattaa kellottaa, niin saadaan
jokaiselta sama "Aktiivisen Sulatuksen kesto" lukema, jota voidaan vertailla keskenämme. (Tätä ei onnistu seurata sisäyksiköstä, sillä puhallusnopeuksien muutokset yms. ovat riippuvaisia sisäyksikön kennon lämpötilasta yms.)
Punainen käyrä on laitteen kuluttama hetkellinen teho. Aktiivinen sulatus tapahtuu kompressorilla, eli käytännössä kesto on kompressorin käyntiaika.
Aktiivisen sulatusaika mitataan siten, että
sekuntaattori laitetaan päälle, kun ulkoyksikön kompressori käynnistyy. Käynnistymisen kuulee siitä, että laite alkaa hurisemaan videon tapaan, eikä ulkoykiskön tuuletin pyöri. Sitä ennen kuuluu selkeä pitkäkestoinen "pihahdus" ja kompressori alkaa hurisemaan matalilla kierroksilla, koko ajan niitä kohottaen.
Sekuntaattoria ei sammuteta silloin, kun kompressorin ääni menee pieneksi, eli jatkuu hiljaisena murinana. Tuota hiljaista murinaa jatkuu noin 20s selkeän kompressorin äänen jälkeen ja ko. aika on nähtävissä tuossa tehokäyrässä 9:26:30 ajankohdalla olevana pienempänä muttei kaikista alhaisimpana tehonkulutksena.
Sekuntaattori sammutetaan, kun ulkoyksikön puhallin käynnistyy. (Tapahtuu ~sekunnin myöhemmin, mitä kompressori pysähtyy, mutta helpointa on mitata puhaltimen käynnistyminen, joten mitataan sitä). Sekunnin tarkkuus riittää...
Tuossa kuvassa tehokäyrä ja kellonaikoja. Vaiheiden kestot keskellä. Videosta voitte kellottaa noiden mukaan, ennen analyysiä kellotin videosta, 2:56 osui sekunnilleen, 3:15 tuli minulla 3:16:ksi... Viimeistä 3:52 aikaa en saanut kellotettua tarkasti, mutta se onkin epäoleellinen aika.
Noista merkityksellinen on vain tuo "3:15", eli aktiivisen sulautksen kesto - Kompressorin käynnystymisestä puhaltimen käynnistymiseen.
Taustaa allalinkitetystä videosta, josta voi koettaa kellottaa tuon minun ajan (josta tehokäyrä):
Eilen illalla keli oli -8 astetta. Kenno oli läpijäässä ja väli muistaakseni 1h10min. siitä yön aikana romahtanut -15 asteeseen. Nyt olin kyllä yllättynyt, että kenno ei ollut juurikaan jäässä videoa kuvatessa. Keli kuivunut pakastumisen yhteydessä, eikä laite siksi kerää jäätä samoin, kuin eilen illalla vielä keräsi. Sulatusväli oli tätä videoa ennen ollut 1h30min. Yöllä oli kuitenkin käynyt 1h40min, mutta oli lyhentänyt siitä. Aktiivinen sulatuksen kesto oli 3:15, eikä sulatusväli muuttunut tuon jälkeen vaan pysyi 1h30minuuttina. Kuuran määrästä näkee, etät pumppu toimii ihan ok. mutta tämä ennustava algoritmi reagoi vähän hitaasti muuttuneeseen säähän. Välistä kenno ihan jäässä ja välistä ei...
Videolla näkyy vielä sekin, kuinka jäässä minulla on ulkoyksikkö vieläkin, en ole sitä joutanut vedellä sulattamaan, anturin oltua keskiputkessa. Keskiputkianturilla laite keräsi paljon jäätä itseensä. (ja sää oli karmea aiheuttaen myös tuota)
Video:
Katso napauttamalla!
photos.app.goo.gl
Ps.
Voin exportata CSV filen kaikista tehomittauksista jollekin, jolla on aikaa ja osaamista (signaalinkäsittelyä) jollain scriptillä tulkita datasta aktiiviset sulatusajat ja sitä seuraavan lämmitysvaiheen pituuden. Kaikki ne on datassa, mutta käsipelillä pirun hidasta mitata "sekunteja" grafanasta. Yritin käsipelillä mittailla ja luovutin liian hitaana. Voisin itsekin koodata logiikan tuon tulkintaan, mutta nyt on aika niin
kortilla, että mikään ei tapahdu tällä harrastussaralla järkevässä ajassa, vaatisi enemmän tietämystä signaalinkäsittelystä...
Pumppu mulla toimii, eli pidentää ja lyhentää ihan omatoimisesti. Pitäisi vain saada automaattisesti tulkinnat käyristä taulukkoon, jonka jälkeen olisi helpompaa päätellä aktiivisen sulatuskeston kohdalta, "milloin jatkaa, milloin pitää samana, milloin lyhentää".