Multisplit vs kaksi erillistä ilmalämpöpumppua?

HotZone

Vakionaama
Ei tuo huono ole jos -15 antaa 5.6kW tehoa. Mitsun teho tuossa lämpötilassa on 6.5kW.
Mutta joo ulkoyksikkö on tosiaan kevyt kun painaa melkein puolet vähemmän Mitsun ulkoyksiköstä.

Melu silloin kun tehoa otetaan onkin sitten se avoin asia, samoin kuin sulatusmetakka.
Lisäksi melun määrä ylipäänsä suhteessa puhallustehoon eli kykyyn jakaa lämpöä useamman huoneen läpi jää auki kuten kaikissa pumpuissa eikä sitä oikein Rakennustekniikanmaailmakaan testaa. Meluhan pitäisi suhteuttaa saatuun tehoon. Ihan sama jos laite on hiljainen mutta siitä ei saa tehoa ja vastoin päin, yksi lysti jos tehoa saa mutta vain kovalla melulla. Jälkimmäinen olisi autotallipumppu eikä muuta.
 

Nilkkakyy

Jäsen
Minäkään en ymmärrä mitä tuossa tarkoitetaan. Jos ulkoyksikön teho (kuten omassa) on 6.5kW niin eihän siitä yhdellä 35-kokoisella sisäyksiköllä mitenkään saa täyttä tehoa ulos. Kaikilla sisäyksiköillä on maksimi oma kapasiteetti jonka ne voi ulkoyksikön kapasiteetista hyödyntää.
Hupsista täällähän olikin kysymyksiä! Toinen sisäyksikköni on takan vieressä ja toinen kauempana. Kovalla pakkasella kun lämmitän takkaa en saa käytettyä koko ulkoyksikön lämmityskapasiteettia koska takallisessa tilassa ei tarvi lämmittää ja sitten se toinen puhaltaa vähän haaleaa kun kompura ei ota maksimikierroksia ilman että molemmat sisäyksiköt puhaltaa.
 

ML

Vakionaama
Hupsista täällähän olikin kysymyksiä! Toinen sisäyksikköni on takan vieressä ja toinen kauempana. Kovalla pakkasella kun lämmitän takkaa en saa käytettyä koko ulkoyksikön lämmityskapasiteettia koska takallisessa tilassa ei tarvi lämmittää ja sitten se toinen puhaltaa vähän haaleaa kun kompura ei ota maksimikierroksia ilman että molemmat sisäyksiköt puhaltaa.
Minkä merkkinen pumppu?
Kyllä minun Toshibassa on samaa oiretta?
Takkatoiminto ei myöskään multissa toimi.
 

Nilkkakyy

Jäsen
Mitsubishi, tähän kun lisää sitten sulatukset 40min välein niin pakkasella kokolailla turha värkki vrt. Miten homman suunnittelin että saan kaiken irti yhtä sisäyksikköä + takkaa käyttäen. no mitsurunner auttaa kyllä jo merkittävästi. Mutta kyllä parempi on laittaa kaksi erillistä kuin noita virityksiä. Myös pienellä tehontarpeella kun tiloissa on erilainen lämmitystarve pumppu ei tahdo mennä sopivan pienelle teholle mitenkään.
 

HotZone

Vakionaama
Hupsista täällähän olikin kysymyksiä! Toinen sisäyksikköni on takan vieressä ja toinen kauempana. Kovalla pakkasella kun lämmitän takkaa en saa käytettyä koko ulkoyksikön lämmityskapasiteettia koska takallisessa tilassa ei tarvi lämmittää ja sitten se toinen puhaltaa vähän haaleaa kun kompura ei ota maksimikierroksia ilman että molemmat sisäyksiköt puhaltaa.
Kun pakkanen kiristyy niin saat melkein sen ulkoyksikön koko tehon käyttöön. Mitsussa tämä tapahtuu jossain -25 tuntumassa. SIlloin ulkoyksikön koko teho voidaan käyttää yhdessä 35-kokoisessa sisäyksikössä, teoriassa. MUTTA enemmän tehoa toki ulkoyksiköstä saa irti jos kaksi sisäyksikköä on tällöinkin antamassa kaikkensa. Tällöin kuvittelisin paluukasun lämpötilan olevan alempi jolloin ulkoyksikön hyötysuhteen voisi kuvitella olevan parempi.
 

HotZone

Vakionaama
Mitsubishi, tähän kun lisää sitten sulatukset 40min välein niin pakkasella kokolailla turha värkki vrt. Miten homman suunnittelin että saan kaiken irti yhtä sisäyksikköä + takkaa käyttäen. no mitsurunner auttaa kyllä jo merkittävästi. Mutta kyllä parempi on laittaa kaksi erillistä kuin noita virityksiä. Myös pienellä tehontarpeella kun tiloissa on erilainen lämmitystarve pumppu ei tahdo mennä sopivan pienelle teholle mitenkään.

Jos se äärimmäinen maksimiteho kovilla pakkasilla on kriteeri niin silloin parempi erilliset mutta jos ajatellaan ulkisivua niin yksi on parempi. Siitä on myös helpompi johtaa kondenssivedet kuin kahdesta.

Paremmuus riippuu atribuuteista ja niiden painotuksesta. Ei ole olemassa kaikessa parasta on vain erilailla huonoja. Pätee ihan kaikkeen.
 

Nilkkakyy

Jäsen
niin minullahan on 25-kokoiset nuo sisäyksiköt... yhtäkaikki tuntuu että tuo mitsun multi toimisi ihan hyvin jos sisäyksiköt olisivat samassa isossa huoneessa. Kaksikerroksiseen multille ehdoton ei :)
 

kimmok

Vakionaama
niin minullahan on 25-kokoiset nuo sisäyksiköt... yhtäkaikki tuntuu että tuo mitsun multi toimisi ihan hyvin jos sisäyksiköt olisivat samassa isossa huoneessa. Kaksikerroksiseen multille ehdoton ei :)
Tästä asiasta olen aivan samaa mieltä.se että jos ne ovat samassa ilman alassa vaikka välillä jokin ovi kiinni niin silloi voi laitta hyvin erikokoisia sisä yksiköitä eli esim. 35 ja 25 huone lämpö tarpeen mukaan.
 

ML

Vakionaama
Mitsubishi, tähän kun lisää sitten sulatukset 40min välein niin pakkasella kokolailla turha värkki vrt. Miten homman suunnittelin että saan kaiken irti yhtä sisäyksikköä + takkaa käyttäen. no mitsurunner auttaa kyllä jo merkittävästi. Mutta kyllä parempi on laittaa kaksi erillistä kuin noita virityksiä. Myös pienellä tehontarpeella kun tiloissa on erilainen lämmitystarve pumppu ei tahdo mennä sopivan pienelle teholle mitenkään.
Eikö tuo 40min sulatuväli ole Mitsun yleinen ominaisuus multi tai yksittäinen pumppu,mitä tätä foorumia on lueskellut.
Olen Toshibasta pannut merkille,jos pyynnit poikkeavat yksiköiden kesken yli 2°niin silloin yläkerran yksikkö käy vain pieniä pätkiä kerrallaan tietysti se on lämmöntarpeesta myös kiinni ja kyse on siis yläkerran yksiköstä missä pienempi pyynti.
Sitten on niitä jotka ovat sisäyksiköiden antureita siirrelleet pois sisäyksikön sisältä saaden jotain tuloksia aikaan, muualta tällä foorumilla löytyy juttuja tästä.
 

Nilkkakyy

Jäsen
No niin seuraava asiahan on se että vaikka toinen yksikkö käy katkokäyntiä niin siellä kiertää silti tavara, mikä lämmittää sitä yksikköä ja huoneanturia, sitten kun nostaa pyyntiä että se lämmittäisi, sekottuu koko huoneen ilma ja huone lämpenee liian lämpöiseksi :)
 

ML

Vakionaama
No niin seuraava asiahan on se että vaikka toinen yksikkö käy katkokäyntiä niin siellä kiertää silti tavara, mikä lämmittää sitä yksikköä ja huoneanturia, sitten kun nostaa pyyntiä että se lämmittäisi, sekottuu koko huoneen ilma ja huone lämpenee liian lämpöiseksi :)
Joo,sen tähden huoneanturia on siirretty pois sisäyksikön sisältä jatkettu siis anturin johtoa.
Ei pidä mihinkään takuu peliin ruveta kokeilemaan!


 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Eiköstä muuten niin että ainakin jotkut multisplitit toimivat niin että sisäyksikköä ei saa pois päältä? Siis puhaltimet saa pysäytettyä ja läpät kiinni, mutta kylmäainekierrossa ei ole sulkua?
 

kimmok

Vakionaama
Eiköstä muuten niin että ainakin jotkut multisplitit toimivat niin että sisäyksikköä ei saa pois päältä? Siis puhaltimet saa pysäytettyä ja läpät kiinni, mutta kylmäainekierrossa ei ole sulkua?
Taitaa olla melkein kaikki tällaisia ja vaikka kierto olisikin kokonaan poikki niin toinen putki on suorassa yhteydessä eli kylmäaine pääsee kerääntymään kylmään sisäyksikköön ja jos kyseinen huone lasketaan oikein kylmäksi niin sinne kerääntyy kylmäainetta jopa niin paljon että kone käyttyy kuin oisi vajaa aineesta.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tässä vielä esimerkiksi kuva Fujitsun multin kylmäpiiristä. Jokaiselle sisäyksikölle on oma EEV ulkoyksikön puolella.

1705238786914.png
 

ML

Vakionaama

Samaa aihetta
 

kimmok

Vakionaama
Tässä vielä esimerkiksi kuva Fujitsun multin kylmäpiiristä. Jokaiselle sisäyksikölle on oma EEV ulkoyksikön puolella.

katso liitettä 93509
Se kertoo vaan sen että sitä kylmäaine kiertoa hallitaan ei edes sitä että se eev pistäisi sen poikki kokonaan ja vaikka se onnistuisi siinä niin toiselta puolelta puuttuu 2-tie mg venttiili miillä saatais ne vähät kylmäaineet sinne missä sitä tarvitaan. Kyl se hienolta näyttää suunnittelu pöydältä tuokin insinöörin aivo pieru ja toimii mutta täällä säästö suomessa se ei vaan tuteudu.
 

ML

Vakionaama
Tällaisilla ilmoilla-11°C toimii hyvin,kun molemmat yksiköt käy.
Yleensä näiden pumppujen niin ilpin,kuin vilpinkin luetettavuudessa ja vaivattomuudessa on pitkä matka suorasähköön ja öljyyn verattaessa.
Mutta siksi kait yhtenä kriteerinä on tämän foorumin suosio,ratkoa porukalla myös ongelmia.:D
 

ML

Vakionaama
Tuossa on muutes sikälä jännä suunnittelu että ulkoyksikössä ei ole vastusta pohjassa ollenkaan. Kenno tulee parin millin päähän pohjasta ja sulatuksen aikana se sulattaa pohjalta jään samalla kuin kennosta. Nerokasta!
@HotZone pysyykö Mitsu Multin pohja sulana jäästä esim. kulmat?
 

HotZone

Vakionaama
^yksi alakulma hiukan kerää jäätä jos laite on täysin suorassa. Tuo ei kuitenkaan estä veden poistumista eikä se jään määrä tunnu kasvavan.
 

ML

Vakionaama
Ilmeisesti nuo Mitsun HyperHeating mallit on kaikki ilman pohjan sulanapitovastusta?
Niin yhden sisäyksikön pumput,kuin useamman yksikön pumput?
 

ML

Vakionaama
@HotZone nim. on MXZ-2F53VFHZ HyperHeating Multi ja siinä ei ole sulanapitokaapelia vaan sulatuksen hoitaa kenno joka on niin lähellä pohjaa,että hoitaa homman ?

Tuossa on muutes sikälä jännä suunnittelu että ulkoyksikössä ei ole vastusta pohjassa ollenkaan. Kenno tulee parin millin päähän pohjasta ja sulatuksen aikana se sulattaa pohjalta jään samalla kuin kennosta. Nerokasta!
@HotZone pysyykö Mitsu Multin pohja sulana jäästä esim. kulmat?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
@HotZone nim. on MXZ-2F53VFHZ HyperHeating Multi ja siinä ei ole sulanapitokaapelia vaan sulatuksen hoitaa kenno joka on niin lähellä pohjaa,että hoitaa homman ?
Kyllä siellä pohjavastus (Defrost Heater) kuitenkin on. ;)

1707738151710.png

1707738188604.png


Voihan siellä ulkoyksikönkennossa silti olla jokin alijäähy
1707738957456.png
 
Viimeksi muokattu:

HotZone

Vakionaama
Meidän multin LN35 sisäyksikkö ei vieläkään toimi kunnolla. Toimi kun sen tilalla oli AP35. Nyt on vaihdettu anturia ja ohjainkorttia. Ollut rikki syksystä asti. Ei anna hyvää kuvaa Mitsusta eikä maahantuojasta. Siitä en ole ihan varma yrittääkö liike tosissaan saada asiaan ratkaisua. Minulla on jonkn verran huollon käyntejä ja puheluita kirjattuna ylös. Meinaan tämä voi ajautua kuluttajalautakunnan puolelle.

Ymmärrän että nopeudella 3/4 ei -20 pahemmalla puolen saa tiettyä määrää tehoa enempää mutta jos samalla 3/4 puhalluksella ei -2 asteen kelillä saa kuin 21.6 astetta vaikka pyynti olisi 31 niin jotain on vialla. AP35 toimi tuossa hyvin paitti että melusi enemmän.
Tuntuma on vielä että LN35 on hyötysuhteeltaan jopa huonompi vaikka kennolevyjen pinta-ala on tuplat. Tämä koska puhallus on niin hidasta että kompura joutuu käymään kovilla kierroksilla saadakseen riittävästä energiaa taloon sisälle.
LN35:ssa puhallusten 3/4 ja 4/4 ero on valtava, sekä melussa että ilmavirrassa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
^missä se vastus on? ei ainakaan kennon puolella pohjalla. Luultavasti on jokin vastus mikä lämmittää kompuraa.
Kyllä se on pohjavastus, joka on ns. "grillivastus" pohjaan kiinni pultattuna, kuten single split koneissakin on.
Osa 32 sivu 42 https://planetaklimata.com.ua/instr...tsubishi_Electric_MXZ-F_Parts_Catalog_Eng.pdf

Lisävarusteena saa myös noihin muihinkin Mitsun multisplit-malleihin vastuksia

1707749873912.png

MXZ-2F53VFHZ taitaa olla tämä siellä pohjalla PAC-645BH-E
 
Viimeksi muokattu:

ML

Vakionaama

ML

Vakionaama
Tuo ulkoyksikön kolina kuukausittain on uutta !
Myös tuli selväksi,että sammuksissa olevaan sisäyksikköön syötetään kylmäainetta ja voi pitää ääntä ja lämmetä ulkopuolelta.
 

Liitteet

  • Ulkoyksikön kolina.PNG
    Ulkoyksikön kolina.PNG
    107,5 KB · Katsottu: 100

HotZone

Vakionaama
Kyllä se on pohjavastus, joka on ns. "grillivastus" pohjaan kiinni pultattuna, kuten single split koneissakin on.
Osa 32 sivu 42 https://planetaklimata.com.ua/instr...tsubishi_Electric_MXZ-F_Parts_Catalog_Eng.pdf
...
Nyt kun tuon kuvan pohjalta kävin taskulampun kanssa katsomassa niin kyllä siellä tosiaan vastus on. Se vaan ei ole kennon alla eikä reikien kohdalla vaan keskemmällä, mikä outoa mutta tuntuu toimivan.

Muutes pitääkö kenenkään ulkoyskikön puhallin sellaista suih, suih, suih ääntä pyörimisen mukaan. Varsinkin näin pakkasten aikaan tuo kuuluu 10m päähän. Mitään jäätä siellä ei ole koska tuo on ollut alusta asti eikä se ääni katoa vaikka välillä olisi plussakeliä. Kiva jos siellä joku laahaa kiinni moottorissa.
 

HotZone

Vakionaama
Nyt on selvinnyt että LN35 sisäyksikön kennon lämpö ei nouse kuin noin 45 asteeseen vaikka samalla AP-25 sisäysikön lämmöt on 10 astetta kovemmat. Pyynti LN-35:ssä 30 astetta.
Paineet on mitattu ja kohdallaan.

Tähän mennessä vaihdettu sisäilma-anturi ja sisäyksikön ohjainkortti. Kesä tulee eikä kohta enää pysty verifioimaan korjausta. LN-35 vaihdettiin syksyllä ja oletetavasti nyt kesän jälkeen pesevät kätensä että on mennyt vuosi sisäyksikön vaihdosta.
Lopputulemana minulla on multisplit missä LN-35 tuottaa heikommin lämpöä kuin AP25/35 ja sitä pitää ajaa täydellä puhalluksella jopa -5 kelillä jotta lämpö riittäisi.

Ihan heti en nyky-Mitsua lähtisi suosittelemaan varsinki kun virallinen maahantuoja ja liike ei saa mitään konkreettisa aikaiseksi.
Huoltoaikaa on kyllä heillä mennyt yli 10h minkä hinnalla olisi heittämällä vaihdettu uusi LN-35 tai jopa kaksi.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Nyt on selvinnyt että LN35 sisäyksikön kennon lämpö ei nouse kuin noin 45 asteeseen vaikka samalla AP-25 sisäysikön lämmöt on 10 astetta kovemmat. Pyynti LN-35:ssä 30 astetta.
Paineet on mitattu ja kohdallaan.
Onko paluulämpötilat mitattu noista putkista? Lämpötilat heti LEV jälkeen?
Kannattaisi ehkä vaihtaa laitteiden putkitukset ja johdotukset päittäin ulkoyksikössä => selviäisi mahdollinen paisuntaventtiilin vika

Onko vaikutusta jos AP laitetaan OFF. Nouseeko LN kennolämmöt silloin?

1707738957456-png.95111
 

repomies

Hyperaktiivi
Nyt on selvinnyt että LN35 sisäyksikön kennon lämpö ei nouse kuin noin 45 asteeseen vaikka samalla AP-25 sisäysikön lämmöt on 10 astetta kovemmat. Pyynti LN-35:ssä 30 astetta.
Paineet on mitattu ja kohdallaan.

Tähän mennessä vaihdettu sisäilma-anturi ja sisäyksikön ohjainkortti. Kesä tulee eikä kohta enää pysty verifioimaan korjausta. LN-35 vaihdettiin syksyllä ja oletetavasti nyt kesän jälkeen pesevät kätensä että on mennyt vuosi sisäyksikön vaihdosta.
Lopputulemana minulla on multisplit missä LN-35 tuottaa heikommin lämpöä kuin AP25/35 ja sitä pitää ajaa täydellä puhalluksella jopa -5 kelillä jotta lämpö riittäisi.

Ihan heti en nyky-Mitsua lähtisi suosittelemaan varsinki kun virallinen maahantuoja ja liike ei saa mitään konkreettisa aikaiseksi.
Huoltoaikaa on kyllä heillä mennyt yli 10h minkä hinnalla olisi heittämällä vaihdettu uusi LN-35 tai jopa kaksi.
LN35 sisäyksikkö on lämmönluovutusteholtaan todennäköisesti pykälää parempi kuin AP25-sisäyksikkö. Sinänsä on loogista että jos kompressorin tehot riittävät nostamaan AP-sisäyksikön lämmön korkeaksi, niin sama ei välttämättä päde tehokkaammin lämpöä siirtävän sisäyksikön kohdalla. Erillisten paisuntaventtiilien pitäisi kuitenkin mahdollistaa epäsymmetrinen lämmitys sisäyksiköiden välillä.

Multisplitit ovat aina olleet huonossa maineessa lämmityskäytössä, jos ei muuten niin neuroottisen tiheiden sulatusvälien osalta. Uusissa mitsuissa tuo viimeinen saattaa olla paremmalla tolalla.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Multisplitit ovat aina olleet huonossa maineessa lämmityskäytössä, jos ei muuten niin neuroottisen tiheiden sulatusvälien osalta. Uusissa mitsuissa tuo viimeinen saattaa olla paremmalla tolalla.
Kai tämä riippuu mitoituksesta mutta ei mulle jäänyt tälläistä mielikuvaa Tossun 18GAV multisplitistä.
 

HotZone

Vakionaama
Ongelma ei ole teho sinällään vaan ettei LN-35 suostu sitä antamaan. Kompura käy huilivauhtia vaikka pyynnit 31 astetta, eikä kennon lämmöt nouse. Jos AP-25 pyyntiä nostaa niin kompura on heti juonessa mukana.
Viittaa siis täyisn edelleen jonkinlaiseen mittausongelmaan tms. LN-35 yksikössä tai sen juttelussa ulkoyksikön kanssa.

No saa liike hoitaa vielä asiaa toistiaseksi.
 

HotZone

Vakionaama
Mitähän tämän Mitsun ulti-splitin ongelman kanssa tekisi. Olen nyt ainakin parikymmentä kertaa soittanut asennusliikkeeseen ja on sieltä käyty tutkimassa ja jotain vaihtamassakin mutta vika ei mihinkään katoa. Heiltä ei ole kertaakaan otettu yhteyttä että mitä on selvinnyt vaan aina pitänyt patistaa. Nyt kun kesä kolkuttelee, ei asiaa kohta voi enää tutkia. pitääköhän vain hyväksyä että paska systeemi mihin on tyytyminen. Liikkeellä ei tunnut olevan minkäänlaista kykyä edetä asiassa. Onkohan ainoa tie kuluttajaviranomainen?
 
Back
Ylös Bottom