Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Miten tuo ilmaus nyt pitäisi siis tehdä oikeaoppisesti?
Pitääkö se ruuvi olla siis niin kauan auki, että paineet putoaa nollaan vai riittääkö vain että pitää ruuvia auki sen 5-10s kerrallaan ja lisää järjestelmään vettä/painetta välillä ja avaa taas hetkeksi, kunnes ilmaa ei enää tule?

Ja mistä ihmeen astiasta tulevasta putkesta tuossa ohjeessa oikein höpäjävät?
A617F48B-6310-4FA9-990D-C36594C109E2.jpeg
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Miten tuo ilmaus nyt pitäisi siis tehdä oikeaoppisesti?
Pitääkö se ruuvi olla siis niin kauan auki, että paineet putoaa nollaan vai riittääkö vain että pitää ruuvia auki sen 5-10s kerrallaan ja lisää järjestelmään vettä/painetta välillä ja avaa taas hetkeksi, kunnes ilmaa ei enää tule?

Ja mistä ihmeen astiasta tulevasta putkesta tuossa ohjeessa oikein höpäjävät?
katso liitettä 82775
Enpä ole huomannut tuota huomio kohtaa, niin joko mun ohjekirja on erilainen, tai oon skipannut tuon kohdan :D
Avaa ruuvi ja niin kauan kun se pärskii ilmaa välillä veden seasta niin anna olla auki. Jos vaikka 5 sekunttiin ei tule kuin vettä niin ruuvi kiinni. Sitten nostat painetta sopivaksi. Itse en ole toistanut tuota vaihetta montaa kertaa peräkkäin, mutta ilmailen aina silloin tällöin.
 

mikiz

Aktiivinen jäsen
Miten tuo ilmaus nyt pitäisi siis tehdä oikeaoppisesti?
Pitääkö se ruuvi olla siis niin kauan auki, että paineet putoaa nollaan vai riittääkö vain että pitää ruuvia auki sen 5-10s kerrallaan ja lisää järjestelmään vettä/painetta välillä ja avaa taas hetkeksi, kunnes ilmaa ei enää tule?

Ja mistä ihmeen astiasta tulevasta putkesta tuossa ohjeessa oikein höpäjävät?
katso liitettä 82775
Tässä tapauksessa astialla tarkoitettanee varaajan vesitilaa :D Eli siinä ilmausputkessa voi olla vettä kun ilmausruuvin aukaisee. Siinä hätäisempi luulee ettei järjestelmässä ole ilmattavaa, mutta jos muutaman sekunnin jaksaa odottaa, ilmausletku melko varmaan alkaa pärskimään ja ilmaus onnistuu. Letku limsapulloon ettei lattia kastu. Laitteen yläosassa olevan letkun kautta tehtävä ilmaus on tärkeämpi jotta tuloilman lämmityspatterissa olisi kauttaaltaan vesikiertoa.

Englanninkielinen huomautus on astetta selvempi:
1670925875491.png
 
Viimeksi muokattu:

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Tässä tapauksessa astialla tarkoitettanee varaajan vesitilaa :D Eli siinä ilmausputkessa voi olla vettä kun ilmausruuvin aukaisee. Siinä hätäisempi luulee ettei järjestelmässä ole ilmattavaa, mutta jos muutaman sekunnin jaksaa odottaa, ilmausletku melko varmaan alkaa pärskimään ja ilmaus onnistuu. Letku limsapulloon ettei lattia kastu. Laitteen yläosassa olevan letkun kautta tehtävä ilmaus on tärkeämpi jotta tuloilman lämmityspatterissa olisi kauttaaltaan vesikiertoa.
Juu näin tuli tehtyäkin, että ilmasin myös tuloilman.
Pisti vähän hämmentäen tuo ohjekirjan teksti, että mitähän tuo mahtaa tarkoittaa :D
 

masuli

Jäsen
Mites muilla Uplinkin historiat? Mulla ainakin näyttää aivan mitä sattuu ja siksi varmuudeksi logitin yöllä suoraan laitteelta mikä näyttää, että kaikki toimii kuten pitää.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Karkeaa kanttiaaltoa piirtää (nyt tosin jo vähän sulavoitunut) ja välillä osa käppyröistä vaan suoraa viivaa, siellä on varmaan toimistolla aloitettu viikko normaaliin tapaan päivittämällä tuota systeemiä..
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Samaa ihmettelin ja näyttäisi siis olevan laajempikin ongelma. Täällä jo ehdin kysellä, että mitähän kotona on tapahtunut, kun käyttöveden täyttö tuli viivasuorana alas.
 

Jarppa77

Jäsen
Joo, mä kysyin tätä huvikseni Nibeltä ja tässä vastaus:
"Tiistaina 12.12.2022 oli Uplinkin palveluksessa katko sillä servereihin tehtiin huolto toimenpiteitä. En usko, että vika on lämpöpumpussa, vaan juurikin enemmän siinä että data serverissä näyttää väärää. Käväisin juuri teknisellä puolella ja he kertoivat, että sielläkin on tullut muutama vastaava tapaus äskettäin jossa Uplinkin data ei ole oikein täsmännyt mitä pumppu oikeasti antaa."
 

O_o

Jäsen
Tässä tapauksessa astialla tarkoitettanee varaajan vesitilaa :D Eli siinä ilmausputkessa voi olla vettä kun ilmausruuvin aukaisee. Siinä hätäisempi luulee ettei järjestelmässä ole ilmattavaa, mutta jos muutaman sekunnin jaksaa odottaa, ilmausletku melko varmaan alkaa pärskimään ja ilmaus onnistuu. Letku limsapulloon ettei lattia kastu. Laitteen yläosassa olevan letkun kautta tehtävä ilmaus on tärkeämpi jotta tuloilman lämmityspatterissa olisi kauttaaltaan vesikiertoa.

Englanninkielinen huomautus on astetta selvempi:
katso liitettä 82796
Pitääkö tuloilman lämmityspatterin paineet jostain myös tarkistaa?

Kuulostaako oikealta, että tuloilma asettuu n.18-19 asteeseen maksimiasetuksella jos ulkona 10 astetta pakkasta ja rn-ruuvi täysin auki?
 

Tulihäntä

Vakionaama
Pitääkö tuloilman lämmityspatterin paineet jostain myös tarkistaa?

Kuulostaako oikealta, että tuloilma asettuu n.18-19 asteeseen maksimiasetuksella jos ulkona 10 astetta pakkasta ja rn-ruuvi täysin auki?
Siellä on sama paine kun lämmityskierrossakin. Se tuloilmapatteri on vain korkeammalla, niin sille on oma ilmaus. Tuloilmapatteri ja lämmitysvesi on samaa vettä.

Tuloilman lämpötila on riippuvainen menoveden lämpötilasta (=lämpökäyrästä ja sen hetken todellisesta veden lämpötilasta), ilmamäärästä ja RN1 venttiilin asennosta. Jos sulla on nyt RN1 täysin auki, niin veden lämpötila on todennäköisesti todella alhainen tai ilmamäärä todella suuri.
 

O_o

Jäsen
Siellä on sama paine kun lämmityskierrossakin. Se tuloilmapatteri on vain korkeammalla, niin sille on oma ilmaus. Tuloilmapatteri ja lämmitysvesi on samaa vettä.

Tuloilman lämpötila on riippuvainen menoveden lämpötilasta (=lämpökäyrästä ja sen hetken todellisesta veden lämpötilasta), ilmamäärästä ja RN1 venttiilin asennosta. Jos sulla on nyt RN1 täysin auki, niin veden lämpötila on todennäköisesti todella alhainen tai ilmamäärä todella suuri.
Menolämpötila 26 ja ilmanäärä 62%. Mielestäni tuon ylemmän kierron sain myös ilmattua edellisviikolla. Saako ilmauksen tehdä koneen ollessa käynnissä?
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Pitääkö tuloilman lämmityspatterin paineet jostain myös tarkistaa?

Kuulostaako oikealta, että tuloilma asettuu n.18-19 asteeseen maksimiasetuksella jos ulkona 10 astetta pakkasta ja rn-ruuvi täysin auki?
Ei ole normaalia. Jos tuloilmaruuvi on täysin auki, tuloilman pitäisi normaalisti olla ehkä noin 23 astetta eli "liian kuumaa". Ehkä alhainen menovesi syynä, tai jotain muuta. Mulla se ruuvi on tosiaan ehkä 1/4 kierrosta auki ja tuloilma 15. Mutta menovesi on paljon korkeampi.
 

O_o

Jäsen
Hmm… voikohan tuo "itse asennetun" termostaatin venttiili rajoittaa tätä jotenkin - TA DN15S?

Varmaankin lämpkäyrää voisi hyvä olla mitoittaa siten, että lämmön saa tuonne 22 asteen tienoille kun venttiili on auki.

Osaako joku sanoa, mitkä kiertovesipumpun asetuksista ovat soveltuvia lattialämpö-tapauksessa? Vaihtoehtoina alla olevat käyrät sekä proportionaalikäyrä. Nyt käytössä tuo vakioasetus eli CP3.
 

Liitteet

  • 5733C83E-E33F-49D6-AD70-6F841C2CA07E.png
    5733C83E-E33F-49D6-AD70-6F841C2CA07E.png
    128,9 KB · Katsottu: 157
Viimeksi muokattu:

mikiz

Aktiivinen jäsen
Aika matala menolämpötila tuollaisessa pakkasessa.

Olen itse ilmannut koneen käydessä.
Tuo on koneen ajotavasta kiinni. Omassa käyrässäni on -10 asteen pyyntinä vain 25 astetta. Nyt on pakkasta -13 ja menolämpötila 26. Tulolämpö mukavat 10-12. Kokeilen tänä talvena vähän erilaista lähestymistapaa tähän laitteeseen. Tarkoituksena ei ole lämmittää taloa Nibellä, vaan ILP:lla ja takalla. Riittää että lattiassa kiertää haalea vesi. Olen huomannut että matalampi lämpötila ja tasaisempi käyrä helpottaa tuloilmapatterin säätöä, eikä se ole niin pirun herkkä kuin esim 3-käyrällä ajettaessa.

Kiertovesipumpussa suositellaan vakiopainekäyrää lattialämmityksessä, mutta kahden erillisen jakotukin vuoksi ajelen suhteellisella painekäyrällä. Huomasin sen vaikuttavan tulolämpötilaan laskevasti.

Oma termostaatti tuloilmapatterissa on melko varmaan syyllinen matalaan tuloiman lämpötilaan.
 

O_o

Jäsen
Tuo on koneen ajotavasta kiinni. Omassa käyrässäni on -10 asteen pyyntinä vain 25 astetta. Nyt on pakkasta -13 ja menolämpötila 26. Tulolämpö mukavat 10-12. Kokeilen tänä talvena vähän erilaista lähestymistapaa tähän laitteeseen. Tarkoituksena ei ole lämmittää taloa Nibellä, vaan ILP:lla ja takalla. Riittää että lattiassa kiertää haalea vesi. Olen huomannut että matalampi lämpötila ja tasaisempi käyrä helpottaa tuloilmapatterin säätöä, eikä se ole niin pirun herkkä kuin esim 3-käyrällä ajettaessa.

Kiertovesipumpussa suositellaan vakiopainekäyrää lattialämmityksessä, mutta kahden erillisen jakotukin vuoksi ajelen suhteellisella painekäyrällä. Huomasin sen vaikuttavan tulolämpötilaan laskevasti.

Oma termostaatti tuloilmapatterissa on melko varmaan syyllinen matalaan tuloiman lämpötilaan.
Kiitos. Tosiaan itsellänikin on ollut vähän sama ajatus, että jättäisin menolämpötilan vakioksi tuonne 26 asteen kohdalle, ja sillä säästyisi vastusten käytöltä kun lämpö tulee paljolti ILPiltä. Itse termostaatti on tällä hetkellä ruuvattuna irti eli sen puolesta venttiili on täysin auki.
Tuo tuloilman määrä pitää vielä tarkistaa ettei ole liikaa - ainakin mielestäni ilmanvaihto pitää vähän liian isoa huminaa.
 
Minua kiinnostaisi, että millaisia kulutuslumemia porukalla on. Jos ja kun tuntuu, että laitteet on saatu optimoitua niin millaisia lukemia sitä esimerkiksi yöaikaan on ja millä ulkolämpötilalla ja talon koolla?

Sitä kovasti koittaa laitetta säätää, mutta eipä sitä oikein ole mitään vertailukohtaa, että milloin ollaan ns. optimaalisissa lukemissa. Muuten kuin omaan lompakkoon verrattuna.
Eilinen kulutus alla. 2016 valmistunut talo, Nibe F470, kiertoilmatakka, Mitsun LN-25 + 56m2 autotalli ilpillä ja 10C asteella. Turun alueella. Keskilämpötila eilen oli -7,85C Carunan mukaan.
Sähkövastukset oli estettynä klo 7:00 - 0:00 välisenä aikana täysin. Yöllä luksusasento lämpimälle vedelle jolloin lämmöt nousevat 60C asti pariin otteeseen.

1671114818057.png
 

Asi

Jäsen
Tulo- ja poistoilmaa nyt nostettu reilusti ja näemmä saa nostaa edelleen, jos niiden avulla haluaisi sulatuksista eroon. 2-3h välein sulattaa. En tiedä onko yhteyksissä jotain ongelmaa edelleen, mutta näyttää siltä että käyttöveden täyttö nousee aina sulatusten myötä (vastukset menee päälle) ja sitten lähtee välittömästi laskuun ja taas sulatellaan ja käyttöveden täyttö nousee. 2-3h välein näkyy kulutuksessa ylimääräiset 2-3kwh piikit. Testailin katosta venttiilejä ja poistoilman veto tuntuu kyllä aika mitättömältä verrattuna tuloilmaan vaikka nibessä prosentit melko samat. Mutta toisaalta en tiedä tekniikasta tarpeeksi vetääkseni mitään päätelmiä.

Tietty nyt on ollut kovemmat pakkaset. Huomenna näyttäisi menevän lähemmäs plussaa niin saa nähdä muuttuuko mikään.
 

Liitteet

  • nibe1.JPG
    nibe1.JPG
    37,8 KB · Katsottu: 146
  • Nibe2.JPG
    Nibe2.JPG
    29,8 KB · Katsottu: 158

Topjanne

Jäsen
Kompressorin huilaaminen ei tarkoita aina sulatusta. Onko infoviestissä ilmoitus sulatuksesta?

Tuossa on viisi huilailua ja vain yksi sulatus, joka näkyy infoviestinä.

1671196173430.png
 
Viimeksi muokattu:

juhamat

Aktiivinen jäsen
Tulo- ja poistoilmaa nyt nostettu reilusti ja näemmä saa nostaa edelleen, jos niiden avulla haluaisi sulatuksista eroon. 2-3h välein sulattaa. En tiedä onko yhteyksissä jotain ongelmaa edelleen, mutta näyttää siltä että käyttöveden täyttö nousee aina sulatusten myötä (vastukset menee päälle) ja sitten lähtee välittömästi laskuun ja taas sulatellaan ja käyttöveden täyttö nousee. 2-3h välein näkyy kulutuksessa ylimääräiset 2-3kwh piikit. Testailin katosta venttiilejä ja poistoilman veto tuntuu kyllä aika mitättömältä verrattuna tuloilmaan vaikka nibessä prosentit melko samat. Mutta toisaalta en tiedä tekniikasta tarpeeksi vetääkseni mitään päätelmiä.

Tietty nyt on ollut kovemmat pakkaset. Huomenna näyttäisi menevän lähemmäs plussaa niin saa nähdä muuttuuko mikään.
Itsellä ainakin vielä eilen uplink käyrät näytti mitä sattuu. Kelitkin hieman vaikuttaa sulatushommaan. Toisella ilmalla voi mennä viikko ilman ja toisella sulattelee useamman kerran päivässä. Vaikka samat säädöt.
 

tapanis

Tulokas
Mikä on tulolämpötilan turvallinen raja? Tällä hetkellä käyrä 3+0 ja alin menolämpö 26, tulolämpö näyttää 15.7 onko ihan turvallisen rajoissa? Käytössä on ILP ja takka pääsääntöisinä lämmittiminä, lattialämmöt oikeastaan vain khh ja suihkussa. Pakkasta noin 11 astetta
 
Osaisiko joku viisaampi auttaa? Eilen illalla kompressori oli mennyt pois päältä poistoilman laskettua alle 16°C. Sain korjattua ongelman nostamalla lämpöjä.

Samalla kuitenkin huomasin, että jäteilman lämpötila on korkeampi kuin poistoilman. Tässä lukemia:

Höyrystin 22,6°C
Poistoilma 17,5°C
Jäteilma 17,6°C
Tuloilma 18,2°C
Kompressorin anturi 20,9°C
Sähkövastusanturi 20,8°C

Hälytyslokia tutkimalla huomasin, että jäteilma on ollut lämmintä aikaisemminkin. Esim. 24.1.2022 ulkolämpötila 2,2°C, jäteilma 25,2°C. Muitakin vastaavia tilanteita kokista löytyi, mutta ei yhtään sellaista kirjausta, jossa jäteilma olisi alle 15°C.

Ilmanvaihto on normaali 63% ja kokeilin myös nopeus 2 30% hetkellisesti. Ei vaikutusta. Osaisiko joku kertoa tai arvata, missä voisi olla vika?
 

O_o

Jäsen
Pitäisikö meno- ja paluulämpötilan välinen erotus automaattisesti laskea kun lattialämmön kiertoja sulkee ja kuristaa?
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Mikä on tulolämpötilan turvallinen raja? Tällä hetkellä käyrä 3+0 ja alin menolämpö 26, tulolämpö näyttää 15.7 onko ihan turvallisen rajoissa? Käytössä on ILP ja takka pääsääntöisinä lämmittiminä, lattialämmöt oikeastaan vain khh ja suihkussa. Pakkasta noin 11 astetta
Ilmeisesti alle 5 ei saisi mennä ja parempi ettei alle 10 muuta kuin vahingossa vähän aikaa. Minusta 15 astetta on hyvä, siihen pyrin itekkin, jaa myös hieman turvamarginaalia jos pakastuu äkisti...
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Osaisiko joku viisaampi auttaa? Eilen illalla kompressori oli mennyt pois päältä poistoilman laskettua alle 16°C. Sain korjattua ongelman nostamalla lämpöjä.

Samalla kuitenkin huomasin, että jäteilman lämpötila on korkeampi kuin poistoilman. Tässä lukemia:

Höyrystin 22,6°C
Poistoilma 17,5°C
Jäteilma 17,6°C
Tuloilma 18,2°C
Kompressorin anturi 20,9°C
Sähkövastusanturi 20,8°C

Hälytyslokia tutkimalla huomasin, että jäteilma on ollut lämmintä aikaisemminkin. Esim. 24.1.2022 ulkolämpötila 2,2°C, jäteilma 25,2°C. Muitakin vastaavia tilanteita kokista löytyi, mutta ei yhtään sellaista kirjausta, jossa jäteilma olisi alle 15°C.

Ilmanvaihto on normaali 63% ja kokeilin myös nopeus 2 30% hetkellisesti. Ei vaikutusta. Osaisiko joku kertoa tai arvata, missä voisi olla vika?
Ois hyvä jos laittaisit nibe uplinkin kaikkine ominaisuuksineen ja postaisit käppyrät. Jäteilma käy hetkellisesti korkealla jos laite sattuu sillon sulattamaan, tai ei juuri silloin käytä kompressoria. Jos jäteilma ei ole jossain 0 tienoilla niin sillon se ei käyrä kompressoria. Jos sulla siis on jatkuvasti jäteilma noin korkealla niin se ei käytä kompressoria. Asunnon sisälämpötila olisi mielenkiintoista kuulla, varmaankin aika kylmä. Ei kannata pitää kylmänä kun kompressori menee pois päältä ja käytät sillon vain suorasähköä, niin ei siinä varmaan säästä mitään :) Melko kylmää kiertovettä kyllä kierrättelet kun kompressori ja sähkövastusanturit on noin matalalla arvolla. Siinäkin varmaan liikaa pihtausta, tai jotakin rikki?
 

Roopeli

Jäsen
Voisko joku auttaa kun tuntuu että ois jotain mätää systeemeis nyt. Eilisestä iltapäivästä lähtien ollut jostain syystä tuloilma korkealla kun normaalisti on tuolla 20 asteen tietämillä. En tajua mistä tämä johtuu ja kämppä on myös kolea koska lämpötila normaalisti 21-22 nyt tuntuu kuin ei saisi nostettua lämpöä?? Tässä ollut kylmää jo pitkään eikä vastaavaa ole tapahtunut. Lattiassa menolämpö 31 ja paluu 28
Muutenkin eilen poltin takkaa aamulla. Ei mitään ongelmia.

Sitten illemmalla uudestaan niin ei vetänyt koko takka kunnolla ja tarvi pitää vähän väliä tuuletusikkunaa auki ettei savut tule sisälle taas kun tukahtuu melkeen heti ja tuntuu kuin olisi kämpässä joku imu päällä sisälle?? Muutenkin joku kun sitä tuuletusikkunaa piti rakosallaan tuntui että joku normaalia isompi imu äänestä päätellen tapahtuu. Onko kämppä jotenkin liian alipaineinen tai jotain ja mistä tuollainen muutos edes tapahtuu yht äkkiä ja miksi?

Mitään en ole säätänyt tai tehnyt ja kaikki pelas mielestäni eilen aamulla normaalisti ja nyt tää vaivaa. Huonelämpötila tippui tohon paikkeille eilen iltapäivällä ja ei siitä tunnu nousevan.
En mä tajua mitä tässä on mitä tälle pitäs tehdä, mutta normaalia tämä ei ole. Kämppä tuntuu vetoisalta

1671243193773.png
 

Harrastelija

Vakionaama
Kannattaa tarkistaa ettei tuloilman ulkoritilä ole huurtunut umpeen.
Tai tuloilman suodatin tukossa.
Tai tuloilman puhallin pysähtynyt/nopeus tippunut.
Tai….
 

Roopeli

Jäsen
Kannattaa tarkistaa ettei tuloilman ulkoritilä ole huurtunut umpeen.
Tai tuloilman suodatin tukossa.
Tai tuloilman puhallin pysähtynyt/nopeus tippunut.
Tai….
Kiitos paljon. Oli talon päässä missä ei paljon edes tule käveltyä hangessa niin tuloilman ulkoritilä aivan lumikohmeessa päältä. Vetänyt varmaan eilen kun ulkoilma oli hyvin erikoinen. Vaihdoin kanssa suodattimet mitkä oli ihan ok.

Veikkaan että tolla alkaa toimia taas ja hyvä laittaa muistiin että noinkin voi käydä ja yhtäkkiä
Edit. tuloilma taas 20 astetta nice ja takas nukkuun
 

O_o

Jäsen
Oletuksena erotuksen pitäisi pienentyä jos kiertoa kuristaa.
Täällå kyllå itseasiassa näyttäisi, että paluulämpötila laskee mitä enemmän kiertoja sulkee. Nyt meno 26 ja paluu 20,5 kun ennen sulkuja oltiin jossain 23 tienoilla. Ainoa auki oleva on kylpyhuone ja sekin vähän kuristettuna.
 

mikiz

Aktiivinen jäsen
Täällå kyllå itseasiassa näyttäisi, että paluulämpötila laskee mitä enemmän kiertoja sulkee. Nyt meno 26 ja paluu 20,5 kun ennen sulkuja oltiin jossain 23 tienoilla. Ainoa auki oleva on kylpyhuone ja sekin vähän kuristettuna.
Kyllähän paluulämpötila laskee enemmän mitä pienempi kierto on päällä. Kiertävällä vedellä on enemmän aikaa luovuttaa sitomansa lämpö.
 

sebikos

Jäsen
Kyllähän paluulämpötila laskee enemmän mitä pienempi kierto on päällä. Kiertävällä vedellä on enemmän aikaa luovuttaa sitomansa lämpö.
Jotenkin ymmärsin tämän niin että kierron nopeus pysyisi samana. Itsellä jos avaan esim olohuoneen termarit nii paluulämpö tippuu välittömästi. Jos suljen kiertoja niin paluulämpö nousee. Tämä nyt siis nyt lämmityskautena.

Vapaassa kierrossa kph, wc, eteinen ja oh ikkunoiden edusta.
 

Gapone

Tulokas
Morjensta kaikille! Tuli tuossa hommattua ilmalämpöpumppu nibe f470 rinnalle ja sen kanssa nyt säätänyt. Kuuluuko uplinkin sulatuslogissa näkyä kompuran huilaukset sulatuksina, koska itsellä ei jäteilma menee koskaan alle - 5 ja silti silatuksia 6-8 per vrk logeissa?
 

O_o

Jäsen
Jotenkin ymmärsin tämän niin että kierron nopeus pysyisi samana. Itsellä jos avaan esim olohuoneen termarit nii paluulämpö tippuu välittömästi. Jos suljen kiertoja niin paluulämpö nousee. Tämä nyt siis nyt lämmityskautena.

Vapaassa kierrossa kph, wc, eteinen ja oh ikkunoiden edusta.

Miten tuo paluulämpötila mahtaa vaikuttaa energiakulutukseen? Pistän nyt ainakin pesuhuoneen kierron vapaalle.

Kiertopumpussahan on olemassa erityyyppisiä ohjelmia, joista en ihan ymmärrä? Pitäisikö toisissa nopeutta ja toisessa painetta vakiona?
 

Huttunen

Jäsen
Vuoden 2020 1 kerroksinen omakotitalo Espoossa
Lämmin tilavuus n. 300 m3
5 hlö

Meillä tämän vuoden sähkönkulutus tulee olemaan n. 9000 kwh.

Elokuun kulutuksen perusteella laskettuna, jolloin olimme kotona, mutta ei tarvinnut lämmitystä, lämmityksen osuus sähköstä on 4200 kwh. Toki tällä kaavalla esim. saunomisia ei lasketa lämmittämiseksi.

Koivua tulee palamaan vuoden loppuun yht 2 mottia varaavassa takassa. Sivun mottinetti.fi laskurilla sen tuotto on n. 1500 kwh.

Miltä lämmityksen kulutus kuulostaa?

Edit. Käytössä myös Mitsu LN25 ( lasketaan lämmitykseen)
 
Viimeksi muokattu:

juhamat

Aktiivinen jäsen
Morjensta kaikille! Tuli tuossa hommattua ilmalämpöpumppu nibe f470 rinnalle ja sen kanssa nyt säätänyt. Kuuluuko uplinkin sulatuslogissa näkyä kompuran huilaukset sulatuksina, koska itsellä ei jäteilma menee koskaan alle - 5 ja silti silatuksia 6-8 per vrk logeissa?
Kompura saattaa huilata niin ettei sulata. Jos se sulattaa niin se lukee logissa sulatuksena. Sulatus tulee monesti ihan -2 jäteilmastakin.
 

sebikos

Jäsen
Miten tuo paluulämpötila mahtaa vaikuttaa energiakulutukseen? Pistän nyt ainakin pesuhuoneen kierron vapaalle.

Kiertopumpussahan on olemassa erityyyppisiä ohjelmia, joista en ihan ymmärrä? Pitäisikö toisissa nopeutta ja toisessa painetta vakiona?

Mikäli vesikiertoinen lattialämmitys niin suositellaan tuota vakiopainetta. Meillä se on talvisin ollut 3 nopeudella eli täysillä. Kesällä tiputin sen pienimmälle kun lämmitystarvetta ei ole.
 
  • Tykkää
Reactions: O_o

sebikos

Jäsen
Ok eli nostan muutaman pykälän poisto- ja tuloilmaa, niin katsotaan mikäli vähenisi. Kiitos vastauksesta!
Itsellä nostin tulon ja poiston +10% ja käytännössä sulatti lähes yhtä usein. Epäilen että saatu säästö nopeuden nostossa sulaa osittain tuloilman lämmitykseen suuremmalla ilmamäärällä.
 
Back
Ylös Bottom