Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Viestejä
318
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

tuotam sanoi:
Moro! Tuore Niben omistaja kyselisi nyt täällä hivenen järkevän kesäkäytön perään. Talvi sujui koneen kanssa oikein mukavasti, mutta nyt kelien lämmettyä kysymyksiä on alkanut heräillä. Talossa vesikiertoinen lattialämmitys ja asuintiloissa on säädettävät termarit seinässä ja kylpyhuoneessa pitäisi olla kierto auki jatkuvasti, siellä ei ole omaa termaria. Vastauksia pyytelisin nyt seuraaviin asioihin:

- Kossupullonkorkki on miltei suljettu, mutta silti tuloilma heitteleee 24-28c oikeastaan kokoajan. Onko kesällä tavallista?
- Lisäyksen esto ja lämmityksen hyvät arvot kesäkelillä? Omassa on nyt molemmat 20c
- Mitä lisäyksen esto logo näytössä käytännössä aiheuttaa? Onko pitkässä juoksussa haittaa?
- Lämpökäyrä on pudotettu koneen omaan 2 +1 ja veden pyynti on nyt 25c? onko asianmukaiset?

Kiitoksia jo etukäteen avusta.
Lisäyksen esto vaikka 0c. Niben kompressori kyllä jaksaa näillä ilmoilla lämmittää vettä.
Lämmityksen pysäytys vaikka 30c. Huonetermarit kiinni ja tuloilman lämmitysventtiili täysin kiinni. Tällä tavalla saat vapaisiin kiertoihin (wc, kph, khh, jne) ns mukavuuslämmön. Pidät vaan näiden tilojen ovet aina kiinni.

Eston logo kertoo vain, että esto on päällä. Eli sähkövastukset on estetty. Ei se siitä hajoa. Huomaat vain eron pienemmässä sähkölaskussa.
 
Viestejä
131
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Tähän vielä pienenä detaljina lisäisin, ettei se kyse taida aina olla ns. ”mukavuuslämmöstä” eteenkään kesäaikaan. Lähinnä ne kylpyhuoneen rakenteet vaan on pidettävä riittävän lämpimällä, että kylpyvedet ym. haihtuvat rakenteista. Pelkkä ilmanvaihto ei haihduta kylpyvesiä saumoista, laattojen alta, kiinnityslaastista jne.

Tällä säällä en ainakaan itse kaipaisi yhtään lisälämpöä mukavuusmielessä, mutta kylpyhuone luonnollisesti vaatii lämpöä jos tilaa käytetään kylpemiseen tavanomaisesti. Mitä lämpimämpi ja kosteampi ilma niin hieman yleistäen, lämpötilaa tulisi nostaa niin kuin vastenmieliseltä ajatus tuntuukin.

Meillä kiertää 28°C vesi kylpyhuoneessa kesät/talvet. Muut piirit ovatkin kesän suljettuina. Kuuleman mukaan, joillakin puukiuas hoitaa hyvin mm. tuota lattialaatan jälkilämmitystä, jonka kyllä allekirjoitan ainakin tuon pihasaunan kohdalla. Meillä suihkutellaan kyllä melkoisesti, joten itse suhtaudun asiaan enemmän talon elinkaaren ylläpitoprosessina.

Helteillä ei paljoa lisälämpöjä kaipaa, mutta ilmanvaihto ei yksistään pidä rakenteina kuivina.
 
Viestejä
86
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Dille83 sanoi:
Tähän vielä pienenä detaljina lisäisin, ettei se kyse taida aina olla ns. ”mukavuuslämmöstä” eteenkään kesäaikaan. Lähinnä ne kylpyhuoneen rakenteet vaan on pidettävä riittävän lämpimällä, että kylpyvedet ym. haihtuvat rakenteista. Pelkkä ilmanvaihto ei haihduta kylpyvesiä saumoista, laattojen alta, kiinnityslaastista jne.

Tällä säällä en ainakaan itse kaipaisi yhtään lisälämpöä mukavuusmielessä, mutta kylpyhuone luonnollisesti vaatii lämpöä jos tilaa käytetään kylpemiseen tavanomaisesti. Mitä lämpimämpi ja kosteampi ilma niin hieman yleistäen, lämpötilaa tulisi nostaa niin kuin vastenmieliseltä ajatus tuntuukin.

Meillä kiertää 28°C vesi kylpyhuoneessa kesät/talvet. Muut piirit ovatkin kesän suljettuina. Kuuleman mukaan, joillakin puukiuas hoitaa hyvin mm. tuota lattialaatan jälkilämmitystä, jonka kyllä allekirjoitan ainakin tuon pihasaunan kohdalla. Meillä suihkutellaan kyllä melkoisesti, joten itse suhtaudun asiaan enemmän talon elinkaaren ylläpitoprosessina.

Helteillä ei paljoa lisälämpöjä kaipaa, mutta ilmanvaihto ei yksistään pidä rakenteina kuivina.
Meillä kanssa kylppärin piiri auki ja 28 kierrossa kesät talvet. Ja nimenomaa ei mukavuuslämlittelyä vaan juuri elinkaari ajatuksella. Ja tuon kylppärissä lämpimän kierron lämmitys on melkeinpä ilmasta!!
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Viestejä
244
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Dille83 sanoi:
Tähän vielä pienenä detaljina lisäisin, ettei se kyse taida aina olla ns. ”mukavuuslämmöstä” eteenkään kesäaikaan. Lähinnä ne kylpyhuoneen rakenteet vaan on pidettävä riittävän lämpimällä, että kylpyvedet ym. haihtuvat rakenteista. Pelkkä ilmanvaihto ei haihduta kylpyvesiä saumoista, laattojen alta, kiinnityslaastista jne.

...

Helteillä ei paljoa lisälämpöjä kaipaa, mutta ilmanvaihto ei yksistään pidä rakenteina kuivina.
Onko se tosiaan noin? Meillä menty vakioasetuksella, muistaakseni täälläkin todettiin, että suihkun jälkeinen tehostettu ilmanvaihto toimisi riittävästi. Meillä ei tosin suihkutella kesällä joka päivä, kesemmällä sitten ei saunotakaan, kun mökkisauna sen verran likellä. Muutama suihkupäivä viikossa, mutta jääkö rakenteet tosiaankin märiksi tuossa välissä? Laattojen päältähän toki vesi kuivuu melko nopeasti kesälläkin. Siihen vielä kylmä yö niin luulisi senkin lämmön riittävän?
 
Viestejä
1 636
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Dille83 sanoi:
Tähän vielä pienenä detaljina lisäisin, ettei se kyse taida aina olla ns. ”mukavuuslämmöstä” eteenkään kesäaikaan. Lähinnä ne kylpyhuoneen rakenteet vaan on pidettävä riittävän lämpimällä, että kylpyvedet ym. haihtuvat rakenteista. Pelkkä ilmanvaihto ei haihduta kylpyvesiä saumoista, laattojen alta, kiinnityslaastista jne.
Eikä se lattialämmitysveden kierrättäminen siihen paljon auta. Ei se parin asteen lämpötilan nousu niissä rakenteissa jouduta sitä haihtumista huomattavia määriä, sen sijaan kuiva ilma on paljon tärkeämpi noillekin rakenteille (ilmaan sen on haihduttava, ei sillä ole muuta tietä ulos) - ja sen lisäksi ilman liikkuminen jotta pinnan kosteus ei nouse.

Mikäli löytyy tarvikkeet, niin kokeile. Aseta kaksi vesiastiaa, toiseen huoneenlämpööistä vettä ja puhalla siihen isolla tuulettimella. Aseta sitten 28C vettä toiseen astiaan, mutta älä puhalla siihen. Huomaat ihan varmasti eron.

Mikäli nostat lattialämmityksen lämpötiloja, niin muista tuulettaa hyvin - suuri lämpötilaero on hyväksi, mutta jos se huone itsessään lämpenee myös, niin tuo lattialämmityksen hyöty pitkälti katoaa.
 
Viestejä
28
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Tuloilmaruuvi nyt enää 1/4 kierrosta auki ja tuloilma edelleen 24c, ei tunnu reagoivan tuohon sulkemiseen oikein. Minimi menolämpö 28c ja kierrot kiinni paitsi wc ja kylppäri, vaikuttaako tuokin asiaan..?
 
Viestejä
137
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Jokela sanoi:
Tuloilmaruuvi nyt enää 1/4 kierrosta auki ja tuloilma edelleen 24c, ei tunnu reagoivan tuohon sulkemiseen oikein. Minimi menolämpö 28c ja kierrot kiinni paitsi wc ja kylppäri, vaikuttaako tuokin asiaan..?
Kyllä tuloilman luulisi olevan vähemmän, riippuu tietysti paljonko ulkona oli tuolloin lämmintä. Täällä on kanssa 28 menolämpö ja tuloilma näytti olevan 19,5 kun oli 1/4 kierrosta auki. Ulkona +12.

Kokeile pistää kokonaan kiinni ja katso mitä sitten sanoo, pitäisi vaikuttaa muutamassa minuutissa.
 
Viestejä
27
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Omalla vähäisellä kokemuksella sanoisin, että näillä keleillä ja 28 asteen menoveden lämmöillä tuo 1/4 kierros on aivan sama kuin ruuvi olisi kokonaan auki. Meillä on menoveden minimilämpö 26 astetta ja kiertovesipumppu pienimmillään. Silti jos tuloilmaan haluaa vain hieman lämpöä, ei ruuvia voi avata kuin max 10 astetta kiinniasennosta. Muutoin tuloilman lämpö karkaa aivan liian korkeaksi.
 
Viestejä
131
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

burmanm sanoi:
Eikä se lattialämmitysveden kierrättäminen siihen paljon auta. Ei se parin asteen lämpötilan nousu niissä rakenteissa jouduta sitä haihtumista huomattavia määriä, sen sijaan kuiva ilma on paljon tärkeämpi noillekin rakenteille (ilmaan sen on haihduttava, ei sillä ole muuta tietä ulos) - ja sen lisäksi ilman liikkuminen jotta pinnan kosteus ei nouse.
Minulle se vain on itsestään selvää, että märkätiloissa pyritään pitämään lattialämmitystä. Toki näyttää olevan tämäkin asia mielipidekysymys ainakin nyt tässä keskustellessa. En halua käydä mitään ihmeempää vääntämään asiasta, mutten tainnut yhtälailla puhua IV:n tärkeydestä, koska aiheena oli tuo ”mukavuuslämpö” terminä. Noh, luonnollisesti IV:n tulee toimia asianmukaisesti. IV ei kuitenkaan ime kosteutta rakenteista. Tämä puolestaan ei ole mielipideasia vaan fakta. Samoin tuo vähättelemäsi pari astetta vaikuttaa lattialämmityksessä oleellisesi. Tämäkin on fakta, kokeile näin. Älä ämpäreillä.

burmanm sanoi:
(ilmaan sen on haihduttava, ei sillä ole muuta tietä ulos)
Tätähän minä tässä yritän kertoa. Sen kosteuden on nimenomaan jotenkin sieltä haihduttava.

Olen tehnyt useita satoja kosteuskartoituksia ja kyllä se lattiarakenne vaan on suorastaan märkä, mikäli lattialämmitystä ei ole tai tätä ei käytetä oikeaoppisesti. Nyt puhun kylpyhuoneista, jotka ovat käytössä.

Jokainen hoitaa asiat ja taloudet tavallaan. Hyvä niin, mutta mittalaitteet eivät hämää kuten silmä, tunto tai muut ihmisaistit. Ilmankosteus on myös eri asia kuin rakennekosteus. Onneksi nykyisin on jo hyvät vesieristeet olemassa. Oma mielipiteeni pohjautuu vahvasti tekemiini kosteuskartoituksiin ja mm. vakuutusyhtiöiden korvauspäätöksiin kylpyhuonevaurioissa.

Siikki sanoi:
Onko se tosiaan noin?
Kuten todettu niin näyttää mielipideasialta. Lattialämmityksen tärkeydestä löytyy netistä vaikka kuinka tietoa.
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Viestejä
244
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Dille83 sanoi:
Kuten todettu niin näyttää mielipideasialta. Lattialämmityksen tärkeydestä löytyy netistä vaikka kuinka tietoa.
En tuota kiistäkään, etenkään vanhemmissa taloissa. Mutta onko tosiaan niin, että kylppärin/vessojen lattioihin ajettava 28 asteista vettä koko kesän ajan ettei pääse märkää ja "hometta" kertymään vesieristeen ja laatan väliin? Kesällähän lämpötilat putoaa ajoittain kohtalaisen alaskin, esim vajaaseen kymmeneen asteeseen, jolloin menovesikin lämpiää, mutta ilmeisesti ei tarpeeksi paljon?

Entäs lattiankuivaustoiminto, onko sitä kukaan käyttänyt?
 
Viestejä
1 636
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Dille83 sanoi:
IV ei kuitenkaan ime kosteutta rakenteista. Tämä puolestaan ei ole mielipideasia vaan fakta.
Herätys nyt, aivan perusfysiikkaa. Voit lämmittää vaikka kuinka lämpimäksi seinäsi, mutta ei se kosteus sieltä poistu jos ilman kosteus on liian korkea. Ainoa tapa saada sieltä siirtymään vesihöyryä on varmistaa että ympäröivä ilma (myös pinnalla) on kuivempaa. Silloin vesihöyry lähtee etsiytymään nimenomaan sinne ulkopinnalle mistä se pääsee höyrystymään. Lämmitys ei sitä tee.

Lämmitä kattilassa vettä kiehuvaksi, mutta pidä se paineastiassa jumissa. Ei se sieltä minnekään katoa, eikä se enää jatka höyrystymistäkään kun on saavuttanut tasapainon.

Samoin tuo vähättelemäsi pari astetta vaikuttaa lattialämmityksessä oleellisesi. Tämäkin on fakta, kokeile näin. Älä ämpäreillä.
Ämpärit ovat toistettavissa, kuten on tärkeätä aina kun kokeilet jonkin asian vaikutusta. Voithan toki mitata sen myös kylppäristäsi, jos tahdot. Samalla tavalla se käyttäytyy, mutta sinulla on todellisia ongelmia saada luotettavaa toistettavuutta -> tuloksesi voivat olla ihan puuta heinää.

Mikäli asia on fakta, niin sen pitäisi toistua. Mikäli se ei siinä toistu, niin jokin muu vaikuttaa asiaan. Jos ämpäri ei anna sinulle tulosta jonka halusit, niin sitten luulosi ei ole tiedon värtti.

Tätähän minä tässä yritän kertoa. Sen kosteuden on nimenomaan jotenkin sieltä haihduttava.
Vesi haihtuu aina, pintalämpötilan muutos vain nopeuttaa karkaavia vesimolekyylejä. Mutta jos ne törmäävät vesihöyryyn niin eivätpäs karkaakaan enää -> haihtuminen vähenee. Veden on nimenomaan haihduttava jonnekin, ei pelkästään jotenkin.

Parin asteen lämpötilan nousu ei kasvata höyrystymistä tarpeeksi jos ilma ei vaihdu. Ilman vaihtuminen riittää suoraan kuivattamaan minkä tahansa materiaalin ja tilan, eikä siihen tarvita korkeaa lämpötilaa. Voit tehdä kuivattua kalaakin lämmittämättä sitä. Ei kosteudenpoistajatkaan toimi niin että ne lämmittävät vain ilmaa ympäriltä, ei se vesivahinkokaan siitä mihinkään kuivu jos et poista sitä kosteutta jonnekin. Suhteellisen kosteuden laskeminen ympäröivässä ilmassa kasvattaa haihtumista huomattavasti tehokkaammin kuin parin asteen lämpötilan nousu. Ts. miksi ulkouima-allas menettää vettä ulkona öisin enemmän.

Olen tehnyt useita satoja kosteuskartoituksia ja kyllä se lattiarakenne vaan on suorastaan märkä, mikäli lattialämmitystä ei ole tai tätä ei käytetä oikeaoppisesti. Nyt puhun kylpyhuoneista, jotka ovat käytössä.
Olet sitten tehnyt vaikka tuhansia, mutta jos et ymmärrä miten vesi haihtuu, niin ei se auta ongelman ratkaisemiseen.

Kuten todettu niin näyttää mielipideasialta. Lattialämmityksen tärkeydestä löytyy netistä vaikka kuinka tietoa.
Höyrystyminen ei ole varsinaisesti mitenkään uusi asia fysiikassa. Siihen ei tarvita netistä asiantuntijoita.
 
Viestejä
131
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Siikki sanoi:
En tuota kiistäkään, etenkään vanhemmissa taloissa. Mutta onko tosiaan niin, että kylppärin/vessojen lattioihin ajettava 28 asteista vettä koko kesän ajan ettei pääse märkää ja "hometta" kertymään vesieristeen ja laatan väliin? Kesällähän lämpötilat putoaa ajoittain kohtalaisen alaskin, esim vajaaseen kymmeneen asteeseen, jolloin menovesikin lämpiää, mutta ilmeisesti ei tarpeeksi paljon?

Entäs lattiankuivaustoiminto, onko sitä kukaan käyttänyt?
En ole tietääkseni missään nimessä suositellut käyttämään näitä meille säädettyjä arvoja, enkä siis ehdota tai suosittelekkaan. En ensinkään. Olisi Nibeltäjien elämä helppoa jos meillä olisi vain yhdet arvot.. ;D

Mielestäni hyvä yleispätevä sääntö on, että suihkun lattia tuntuisi pääsäntöisesti aivan hitusen lämpimältä kuin muu lattia.

Tuo lattiankuivaustoiminto on muistaakseni laatan kuivausta varten. Eli käytetään vain rakennusvaiheessa jouduttamaan betonilaatn kuivumista. Tämä on vain hämärä ulkomuistikuva.
 
Viestejä
131
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

burmanm sanoi:
Herätys nyt, aivan perusfysiikkaa. Voit lämmittää vaikka kuinka lämpimäksi seinäsi, mutta ei se kosteus sieltä poistu jos ilman kosteus on liian korkea. Ainoa tapa saada sieltä siirtymään vesihöyryä on varmistaa että ympäröivä ilma (myös pinnalla) on kuivempaa. Silloin vesihöyry lähtee etsiytymään nimenomaan sinne ulkopinnalle mistä se pääsee höyrystymään. Lämmitys ei sitä tee.

Lämmitä kattilassa vettä kiehuvaksi, mutta pidä se paineastiassa jumissa. Ei se sieltä minnekään katoa, eikä se enää jatka höyrystymistäkään kun on saavuttanut tasapainon.

Ämpärit ovat toistettavissa, kuten on tärkeätä aina kun kokeilet jonkin asian vaikutusta. Voithan toki mitata sen myös kylppäristäsi, jos tahdot. Samalla tavalla se käyttäytyy, mutta sinulla on todellisia ongelmia saada luotettavaa toistettavuutta -> tuloksesi voivat olla ihan puuta heinää.

Mikäli asia on fakta, niin sen pitäisi toistua. Mikäli se ei siinä toistu, niin jokin muu vaikuttaa asiaan. Jos ämpäri ei anna sinulle tulosta jonka halusit, niin sitten luulosi ei ole tiedon värtti.

Vesi haihtuu aina, pintalämpötilan muutos vain nopeuttaa karkaavia vesimolekyylejä. Mutta jos ne törmäävät vesihöyryyn niin eivätpäs karkaakaan enää -> haihtuminen vähenee. Veden on nimenomaan haihduttava jonnekin, ei pelkästään jotenkin.

Parin asteen lämpötilan nousu ei kasvata höyrystymistä tarpeeksi jos ilma ei vaihdu. Ilman vaihtuminen riittää suoraan kuivattamaan minkä tahansa materiaalin ja tilan, eikä siihen tarvita korkeaa lämpötilaa. Voit tehdä kuivattua kalaakin lämmittämättä sitä. Ei kosteudenpoistajatkaan toimi niin että ne lämmittävät vain ilmaa ympäriltä, ei se vesivahinkokaan siitä mihinkään kuivu jos et poista sitä kosteutta jonnekin. Suhteellisen kosteuden laskeminen ympäröivässä ilmassa kasvattaa haihtumista huomattavasti tehokkaammin kuin parin asteen lämpötilan nousu. Ts. miksi ulkouima-allas menettää vettä ulkona öisin enemmän.

Olet sitten tehnyt vaikka tuhansia, mutta jos et ymmärrä miten vesi haihtuu, niin ei se auta ongelman ratkaisemiseen.

Höyrystyminen ei ole varsinaisesti mitenkään uusi asia fysiikassa. Siihen ei tarvita netistä asiantuntijoita.
Nyt burmanm taitaa jo tulkita kirjoittamaani tarkoituksenmukaisesti väärin. Ei voi olla näin montaa väärinymmärrystä. ;D Sovitaan, että minä pidän lattialämmitystä tärkeänä ja sinä et. Siinä se.
 

kotte

Hyperaktiivi
Viestejä
7 081
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

burmanm sanoi:
Herätys nyt, aivan perusfysiikkaa. Voit lämmittää vaikka kuinka lämpimäksi seinäsi, mutta ei se kosteus sieltä poistu jos ilman kosteus on liian korkea.
Toisaalta, jos kappaletta lämmitetään vaikkapa viisi astetta ilmaa lämpimmäksi (esimerkkinä lattian pinta), kappaleen pinnalla vesihöyryn paine on luokkaa 70 ... 80% suhteellista kosteutta vastaava, vaikka ympäröivän ilman suhteellinen kosteus olisi 100%. Eli lattiaa lämmittämällä sen saa kuivumaan, olkoon ilma kuinka kosteaa hyvänsä.

Sitten on toinen asia, että kosteus sitten tiivistyy seiniin, oviin, ikkunoihin, kalusteisiin tai ties mihin ja ehkä valu takaisin lattialle, ellei lattiasta lämmittämällä haihtuvaa kosteutta joko johdeta pois ilmanvaihdon avulla tai pyydystetä kuivaimella.
 
Viestejä
131
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Touché kotte, Touché! ;D Käsittääkseni en ilmaissut mielipidettäni siten, että ilmanvaihto täytyisi sulkea pois tai edes mitään tämän suuntaista.

Yleensä tuo ilmanvaihto on kuitenkin sen verta primääritoimintaa koko talouden hyvinvoinnin kannalta, niin en ole sitä tai muutakaan jokaista itsestään selvää tekijää yhtälailla painottanut kuin tätä alkuperäistä huomiotani. Eli tuo ”mukavuuslämpö” ei ole kaikille sama kuin ”märkätilan lattialämmitys” kesäaikana.
 

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viestejä
8 773
Valvoja #976
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Dille83 sanoi:
IV ei kuitenkaan ime kosteutta rakenteista.
Asiaa voi kokeilla - laita vaikka märkä puupala kuivauskaappin ja laita puhallin päälle ilman lämmitystä. Kuivuuko puukappale? Ainakin vaatteet kuivuu mutta onko mekanismi imeminen - tuskin.
 
Viestejä
1 636
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Espejot sanoi:
Asiaa voi kokeilla - laita vaikka märkä puupala kuivauskaappin ja laita puhallin päälle ilman lämmitystä. Kuivuuko puukappale? Ainakin vaatteet kuivuu mutta onko mekanismi imeminen - tuskin.
Eipä tuohon onneksi kuivauskaappia tarvitse. Väitteen mukaisesti seuraavat asiat eivät ole mahdollisia myöskään: kastele puinen leikkuulauta ja jätä se keittiön pöydälle. Kuivuuko? Toinen, kuivata pyykkiä sisällä - sen ei pitäisi olla mahdollista ilman lattialämmitystä.
 
Viestejä
28
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Bati sanoi:
Kyllä tuloilman luulisi olevan vähemmän, riippuu tietysti paljonko ulkona oli tuolloin lämmintä. Täällä on kanssa 28 menolämpö ja tuloilma näytti olevan 19,5 kun oli 1/4 kierrosta auki. Ulkona +12.

Kokeile pistää kokonaan kiinni ja katso mitä sitten sanoo, pitäisi vaikuttaa muutamassa minuutissa.
jrinnes sanoi:
Omalla vähäisellä kokemuksella sanoisin, että näillä keleillä ja 28 asteen menoveden lämmöillä tuo 1/4 kierros on aivan sama kuin ruuvi olisi kokonaan auki. Meillä on menoveden minimilämpö 26 astetta ja kiertovesipumppu pienimmillään. Silti jos tuloilmaan haluaa vain hieman lämpöä, ei ruuvia voi avata kuin max 10 astetta kiinniasennosta. Muutoin tuloilman lämpö karkaa aivan liian korkeaksi.
Nyt on ruuvi enää ~1/16 osan auki ja viimeinkin tuloilma tippui, päivällä oli 20c ja nyt illalla kun hieman viileni niin näköjään 19c.
 
Viestejä
131
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Jokela sanoi:
Nyt on ruuvi enää ~1/16 osan auki ja viimeinkin tuloilma tippui, päivällä oli 20c ja nyt illalla kun hieman viileni niin näköjään 19c.
Sama se on meilläkin.. :) Ihan karvan verran vielä ruuvi avoinna, mutta juhannuksen jälkeen tuon uskaltanee jo valtakunnassa kiristää kokonaan ns. kiinni kiinni. Itse käyn kiristämässä ihan tässä hetimiten kun sääennusteiden valossa ei nyt enää kovin rajua takatalvea ole tulossa.

Meillä ei olla vielä ILP:a koettu tarpeelliseksi kun öisin pääasiassa ulkona laskee <20°C helteilläkin, niin jäähtyy mökki jotenkin siedettävälle tasolle.

Tästä poisliittyen, toivottavaa olisi jos jatkossa pidättäydyttäisiin asiasisällössä. En tiedä miksi yksi ja sama ainakin toistamiseen hakee melko aggressiivisesti viesteistäni jotakin totaalisen epäolennaista - Itse asiat vääristetään keskustelusta tarkoitushakuisesti. Huumori on hyvästä! Viisastelulle ja pätemiselle on varmasti muitakin paikkoja, kuten suomi24.fi ym.
 

repomies

Hyperaktiivi
Viestejä
7 312
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

burmanm sanoi:
Eipä tuohon onneksi kuivauskaappia tarvitse. Väitteen mukaisesti seuraavat asiat eivät ole mahdollisia myöskään: kastele puinen leikkuulauta ja jätä se keittiön pöydälle. Kuivuuko? Toinen, kuivata pyykkiä sisällä - sen ei pitäisi olla mahdollista ilman lattialämmitystä.
Ilmaa vaihtamalla on mahdollista kuivata, ainakin kunnes tuloilman suhteellinen ilmankosteus on 100%. Noita kelejä ei toki paljon ole, mutta on kuitenkin. Lattia kuivaa parhaiten kun sitä paitsi lämmitetään, myös ilmaa vaihdetaan. Pyykitkin kuivavat nopeammin, jos ne lämmittää lämpimämmäksi kuin ympäröivän ilman, ja jälleen vaihtaa sitä ilmaa niin että kosteus poistuu jonnekin.

Minä tykkään lämpimistä laattalattioista suihkussa. Se ei taatusti myöskään ole pahitteeksi lattian kuivumisen kannalta, eikä maksa paljon, COP on yli 5 pikkutehoilla, maalämmöllä.
 
Viestejä
1 636
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

repomies sanoi:
Ilmaa vaihtamalla on mahdollista kuivata, ainakin kunnes tuloilman suhteellinen ilmankosteus on 100%. Noita kelejä ei toki paljon ole, mutta on kuitenkin. Lattia kuivaa parhaiten kun sitä paitsi lämmitetään, myös ilmaa vaihdetaan. Pyykitkin kuivavat nopeammin, jos ne lämmittää lämpimämmäksi kuin ympäröivän ilman, ja jälleen vaihtaa sitä ilmaa niin että kosteus poistuu jonnekin.
Ongelmalliseksi tulee tuossa lämmittämisessä jo se, että sisäilman lämpötila nousee kesäkeleillä helposti todella korkeaksi. Tällöin lämmitys ei enää autakaan, kun pintalämpötila ei nouse tuosta huoneen lämpötilasta merkittävästi. Varsinkin täällä ehdotettu oven sulkeminen ettei lämmitetä koko kämppää aiheuttaa nopeasti sen että huoneen lämpötila ihan varmasti lähentelee siinä ~26C ja silloin ei enää 28C vesikierrolla kyllä pahemmin lämpöä pääse siirtymään ja pintalämpötilaa nostamaan (joka jää alemmaksi kuin lähtevän kiertoveden lämpötila).

En kyllä löytänyt nyt mistään ilmatieteenlaitokselta ainakaan historiatietoa kuinka usein ulkoilma kesällä saavuttaisi 100% suhteellisen kosteuden kun lämpötila on korkea (100% RH kylmällä ulkoilmalla ei ole ongelma). Kastepiste saa olla todella korkea pidemmän aikaa että sillä olisi väliä. Tosin jos tuo muodostuu ongelmaksi talossa, niin silloin ei auta enää pelkkä kylpyhuoneen lämmitys - ja jäähdyttäminen voisi jopa olla parempi vaihtoehto kuin lämmitys. Olettavasti Suomessa tuo ei ole ongelma.

Minä tykkään lämpimistä laattalattioista suihkussa. Se ei taatusti myöskään ole pahitteeksi lattian kuivumisen kannalta, eikä maksa paljon, COP on yli 5 pikkutehoilla, maalämmöllä.
Kesällä se ei ole millään kallista (oli sitten VILPin COP7 tai jonkun muun alhaisempi COP - energiaa menee aika vähäsen), mutta useimmissa järjestelyissä turhaa ja haittaa asumismukavuutta. Kukin toki tykkää mistä haluaa, itse haluan että se laatta on kylmempi - koiratkin viihtyvät siellä huomattavasti paremmin kun se on talon viilein lattia silloin. Kylppäri kuivuu kyllä nopeasti ilman sitä lämmitystäkin.
 

repomies

Hyperaktiivi
Viestejä
7 312
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

^ Jokainen tyylillään. Ei minulla ole märkätiloissa nähty > 26C lämpötiloja helteelläkään, lattiasta palaava vesi on 27C. Se tekee sen pienen eron silloin elokuussa kun suhteellinen kosteus on tapissa. Helteillä kämppä jäähdytetään ILPillä eikä lattioita inhottavan kylminä pitämällä. Tuokin onnistuisi halvemmalla maalämmön konvektorilla, mutta en jaksanut moista laittaa kun ILP oli jo valmiina.

Luonnollisesti ovet pidetään kiinni märkätiloihin.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Viestejä
12 802
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Ei meillä ainakaan pesuhuone ylilämpeä vaikka ympäri vuoden sitä lämmitetään, ilmanvaihto poistaa ylilämpöä samalla kuin kosteuttakin ja kaikki kuivuu ennen seuraavaa kastelua.
Koskaan ei ole tullut eteen ettei pyykki kuivu, kuivuminen kyllä hidastuu mutta kuivuu silti.

Ja taitaa ne vilppien kesäaikaiset kokonaiscopit olla jotain muuta kuin 7, tuskin 4 ylittyy.
 

repomies

Hyperaktiivi
Viestejä
7 312
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

^ Ja mikäli sinne märkätiloihin saadaan lämpötilaksi suurempi kuin ulkolämpötila, niin silloin se varmasti kuivuu koska suhteellinen kosteus on alle 100% käytännössä aina, heti kun ilma vähänkin vaihtuu.

Maanvarainen lattia on se kaikista kylmin pinta johon kosteutta pahimmilla keleillä tiivistyy, sen tuntee nihkeänä kylmänä laattalattiana. Kun ei se maan lämpötila paljon yli 10 astetta ole siellä laatan alla kesälläkään, muualla ulkovaippa on sitten käytännössä ulkolämpötilan mukainen tai sitä kuumempi auringon puolella. Toki välissä on eristeitä mutta silti, ainakin näillä 2004 peruseristyksillä elokuun helteillä ja 100% suhteellista ilmankosteutta hipovilla keleillä kylmäksi jätetty laattalattia on "ehanan viileä" ja nihkeä. Tuo ihanuus on sitten makuasia, itse en tykkää, mutta uskon kyllä että moni muu tykkää.
 
Viestejä
28
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Jokela sanoi:
Nyt on ruuvi enää ~1/16 osan auki ja viimeinkin tuloilma tippui, päivällä oli 20c ja nyt illalla kun hieman viileni niin näköjään 19c.
Jahas tämä ilo oli ennenaikaista, nyt tuloilma 25c kun hellettä taas puskee. Toisaalta aamulla kun siinä seitsemä kieppeillä katsoin niin tuloilma oli 17c eli ulkolämpötilan mukaan tuo liikkuu.
 
Viestejä
131
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Jokela sanoi:
Jahas tämä ilo oli ennenaikaista, nyt tuloilma 25c kun hellettä taas puskee. Toisaalta aamulla kun siinä seitsemä kieppeillä katsoin niin tuloilma oli 17c eli ulkolämpötilan mukaan tuo liikkuu.
Näinhän se hittolainen tekee. Tuohon stabilointiin on erilaisia ratkaisuja olemassa, mutta Nibeltä on huhujen mukaan tulossa aivan oma lisämoduulinsa, jolla voidaan säätää tuloilma halutuksi, vakioarvoksi.

Odotellessa, väännä vain koko ruuvi kiinni niin sieltä tulee sitten about sitä, mitä ulkona on. Itse ruuvasin eilisiltana kokonaan kiinni.

Meillä ruuvin saa laittaa ihan ”sormimomenttiin” saakka, että on kiinni. Edit: Siinä kun on sitä ns. harmaata aluetta joku n. varttikierros.
 

repomies

Hyperaktiivi
Viestejä
7 312
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Voihan siihen laittaa patteriventtiilin ja patteritermostaatin etäanturilla tai "erillisellä tuntoelimellä". Minulta jäi moiset yli kun Nibe lähti talosta, halvalla lähtee jos joku on kiinnostunut askartelemaan. Helposti oskilloi kyllä, mutta keskimäärin lämmittää sitten oikein, ja esisäätöä kiristämällä oskillointitaipumus vähenee.
 
Viestejä
86
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Tänään oli kiekassu nibe punaset valot tiskiin alhasentuloilmalämmön takia. Ventiili on ruuvattu itellä ainakin ihan kiinni. Paljonkohan sinne on asetettu rajoiksi noihin ku plussanpuolella reipahasti yötkin on, ja ihan hyvä oli huomata että eipä tuo tuosta voi hajota vaikka ventiilin unohtaisiki n syksyllä avata ku nuin herkillä on seifti rajat.
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Viestejä
653
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Upponalle sanoi:
Tänään oli kiekassu nibe punaset valot tiskiin alhasentuloilmalämmön takia. Ventiili on ruuvattu itellä ainakin ihan kiinni. Paljonkohan sinne on asetettu rajoiksi noihin ku plussanpuolella reipahasti yötkin on, ja ihan hyvä oli huomata että eipä tuo tuosta voi hajota vaikka ventiilin unohtaisiki n syksyllä avata ku nuin herkillä on seifti rajat.
+5°C:en kun laskee tuloilman lämmöt, niin pysäyttää puhaltimet.
 
Viestejä
86
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Savustaja sanoi:
+5°C:en kun laskee tuloilman lämmöt, niin pysäyttää puhaltimet.
On tuo venttiili kyllä niin susi säädöiltään että vakaasti tänään mietin sen eriyttämistä tolla patteriventtiili termoataatti toiminolla. Vähä semmonen suunnittelupöydän viimenen nopee ratkasu et päästään kotiin " laitetaan siihen vaan tällänen ventttiili" ????
 

Savustaja

Aktiivinen jäsen
Viestejä
653
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Upponalle sanoi:
On tuo venttiili kyllä niin susi säädöiltään että vakaasti tänään mietin sen eriyttämistä tolla patteriventtiili termoataatti toiminolla. Vähä semmonen suunnittelupöydän viimenen nopee ratkasu et päästään kotiin " laitetaan siihen vaan tällänen ventttiili" ????
Joo, kyllä se vaikuttaa tuollaiselta "siitä, mistä aita on matalin" ratkaisulta. Ei se automaattisäätö tehtaalla rakennettuna tuon laitteen valmistuskustannuksia olisi montaa sataa kruunua lisännyt.
Kyllähän tuo varmaan riittävän jyrkällä lämpökäyrällä toimii joten kuten, mutta nykyaikaisen matalaenergiatalon lämpökäyrällä sitä pitää muutaman kerran vuodessa säätää ruuvista, jos haluaa tuloilman olevan tasalämpöistä ympäri vuoden.

Näiden "hallaöiden" varalta sen patterin säätöruuvin voi jättää hivenen auki. Tosin, jos sen pesuhuoneen lattian takia on menoveden minimilämpötila säädetty lähelle +30oC, niin kyllähän se sitten sitä helteistä ulkoilmaa lämmittää lisää. Meillä puolestaan taitaa tuloilmapatterissa kiertää ulkoilmaa viileämpi vesi, eli se hieman jäähdyttää tuloilmaa. :cool:

Jos siinä pesuhuoneen lattiassa on RakMk:n vaatimat kaadot ja se vieläpä kuivataan lastalla suihkun jälkeen, niin ei siitä saumoista kiinnityslaastiin imeytyvästä vedestä kannata yöuniaan menettää. 95% näistä nykyaikaisista vedeneristetyistä pesuhuoneista, lattiakaivon ympärillä on kiinnityslaasti jatkuvasti märkää, mikäli suihkua käytetään tiheämmin kuin ~3 vrk. Eikä siinä sitten auta, että onko se lattian betonilaatta +23oC, vai +2:eek:C. Uudelleen se kastellaan useimmissa tapauksissa ennen kuin se ehtii kuivua saumojen kautta haihduttamalla.
Jos se laatta olisi ~+50 - 60 oC, niin se saattaisi jopa ehtiä kuivua suihkuttelujen välillä. Kyllä laadukkaat kiinnityslaastit ja vedeneristeet sen jatkuvan kosteuden kestää. Mökkisaunat, jotka saattavat päästä talvella jäätymään, ovat eri asia. Märkä kiinnityslaasti kyllä suurella todennäköisyydellä murenee silloin.
Eikä niissä nykyaikaisilla vedeneristeillä tehdyissä lattioissa, jotka minä olen nähnyt purettuna, siellä klinkkerin ja vedeneristeen välissä, kaivonkaan vieressä mitään aistinvaraisesti havaittavaa mikrobikasvustoa ole ollut.

Eli: Jos klinkkerilattian saumat ovat ehjät, kaadot kunnossa ja suihkun jälkeen irtovesi kuivataan kumilastalla, ei sitä lattialämmitystä tarvitse hehkuttaa kesällä liki 30 asteessa. Ja niihin saumoihinhan voi vielä vetää sen käsittelyaineen, joka vähentää veden ja lian imeytymistä saumalaastiin.

Eikä tämä mielipiteeni perustu "Nurmoolaisilta hevosmiehiltä kuultuun", vaan yli 7 vuoden työkokemukseen vahinkokartoittajana ja +2000 enemmän ja vähemmän kosteaan kohteeseen. :)

Ps. Eikä sitä märkätilojen lattialämmitystä, oli se sitten vesikiertoinen tai sähkövastuksella, saa missään tapauksessa sammuttaa kokonaan, kun muutetaan maalle kesäloman ajaksi. Pahimmillaan sitten elokuussa, kun palataan kotiin ja lyödään lämmöt päälle, sinne tulee niin äkkinäinen lämpötilamuutos, että se nostaa laatat irti oviaukoilta yms. lattian "harjakohdilta". Näitäkin tuli nähtyä useita. Joko laatat irti kiinnityslaastista, tai sitten vedeneriste alustastaan. Missä nyt sitten heikoin tartunta sattui olemaan.

Aamen! ;)
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Viestejä
244
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Tänään lukemia katsoin, että kun pienin menovesi meillä +20 ja lämmityksen pysäytys +20, niin erikoiselta näyttää kyllä lukemat.

Asteina suunnilleen:

Menovesi 27
Paluu 40
Laskettu 21
Ulkona 19
KA 22

Kiertovesipumppu toki seis siis, eli vesi seisoo ja anturit ottaa lämpötilan aivan oikein, vaikka hullulle näyttääkin. Kohtahan sitten taas ka-lämpötila painuu alle 20 asteen, joten pumppu lähtee taas päälle. Testasin säätämällä lämmityksen pysäytyksen 23 asteeseen, pumppu lähti päälle ja n. parissa minuutissa arvot olivat täysin normaalit, n. meno 22 ja paluu 23 jos oikein muistan. Pitäisikö tälle tehdä jotain, vai onko ok noin?

Muistelen, että jonain kesänä olisin nostanut tuota lämmityksen pysäytystä n. 25 asteeseen, mutta ainakin kuvittelin sen silloin lämmittäneen kämppää todella paljon. Kuumasta keväästä huolimatta nyt on sisällä ollut mukava lämpötila. Varmaan öiden viileydelläkin merkityksensä toki.

Lattia kyllä kuivaa suht nopeaan suihkutiloissa meilläkin, kun pitää tehostettua ilmanvaihtoa tunnin-pari päällä. Tosin kuivaa se ihan hyvin muutenkin, kun joskus unohtunut laittamatta. Siihen en taida kaivata lisälämpöäkään.
 
Viestejä
131
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Siikki sanoi:
Kiertovesipumppu toki seis siis, eli vesi seisoo
Tekemiäsi asetuksia vastaavat arvot, nehän menee juuri näin jos ei ole varsinaisesti mitään ohjausta tai säätöä päällä. Eli voi tosiaan näyttää hullunkurisilta siihen totuttuun nähden, mutta normaalia. Itse pitäisin kyllä jonkin kierron siellä märkätiloissa, vaikka edes sillä matalalla lämpötilalla. Nibe on suunniteltu siten, että siellä ko. piirissä pyörii edes jokin vesi ympäri vuoden. Lämpötila puolestaan jakaa mielipiteitä, joten niistä on tunnetusti turha väitellä, mutta kylppärillä tulee olla edes se alhaisen (verraten) lämmön kierto jatkuvasti.
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Viestejä
244
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Dille83 sanoi:
Itse pitäisin kyllä jonkin kierron siellä märkätiloissa, vaikka edes sillä matalalla lämpötilalla. Nibe on suunniteltu siten, että siellä ko. piirissä pyörii edes jokin vesi ympäri vuoden. Lämpötila puolestaan jakaa mielipiteitä, joten niistä on tunnetusti turha väitellä, mutta kylppärillä tulee olla edes se alhaisen (verraten) lämmön kierto jatkuvasti.
Juu, arvot normaalit kuten mainitsinkin, koska pumppu seis. Kierrosta mietin samaa, mutta jos Nibe on suunniteltu näin, niin miksihän lämmityksen pysäytys on vedetty niinkin alas kuin 20 astetta - tehdasasetus siis? Veikkaanpa että 95%:lla käyttäjistä vesipumppu sammuu 20 asteen ylittyessä. Yöaikaanhan pumppu on taas päällä ja vuoden aikana varmaan sen 3/4 ajasta. Tehdasasetuksissa ei ainakaan ole pumppu taidettu suunnitella olevaksi siis aina päällä. Mielipiteitä kierrosta?
 
Viestejä
1 636
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Dille83 sanoi:
Nibe on suunniteltu siten, että siellä ko. piirissä pyörii edes jokin vesi ympäri vuoden. Lämpötila puolestaan jakaa mielipiteitä, joten niistä on tunnetusti turha väitellä, mutta kylppärillä tulee olla edes se alhaisen (verraten) lämmön kierto jatkuvasti.
Ei Nibeä ole suunniteltu että veden pitää kiertää siellä jatkuvasti. Sen takiahan siinä on sunttikin välissä, joka on kesäaikaan kiinni jatkuvasti ja siinä on mahdollisuus sammuttaa vesipumppu (koskee jo 410P malliakin, jossa oli siinäkin se mahdollisuus). Eli Nibe ei osallistu mitenkään kiertoon, ei se sinne kattilaan asti mene takaisin jos ei tarvetta ole lämmittää. Miksi kylppärin putkissa tarvitsisi kiertää vesi sen enempää kuin muuallakaan talossa? Jos pelkäät että vesi sinne jotenkin jää kiinni, niin sitten se pitäisi olla koko talossa kierrossa (termostaattien kanssa varmaan hyvä olisikin, kyllähän noi toimilaitteet välillä jumiutuvat - mutta se tarkoittaisi että niiden pitäisi mennä päälle ja pois välillä).

Kyllä se on Nibellä tarkoituksena ollut sammuttaa kesäkäytössä kummatkin, jolloin se kattila toimii vain ja ainoastaan lämmintä vettä varten (eikä tuloilmaa edes lämmitetä). Sama niin F470 kuin 410P:ssäkin. Tai ainakin antaa mahdollisuus paikoissa joissa on lämmin.
 
Viestejä
131
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

burmanm sanoi:
Miksi kylppärin putkissa tarvitsisi kiertää vesi sen enempää kuin muuallakaan talossa?
Eikö tuo nyt ole sama kuin kysyisit, että miksi kylppärissä tarvitaan lattialämmitystä ylipäätään?

burmanm sanoi:
Eli Nibe ei osallistu mitenkään kiertoon
F470-mallissa kiertovesipumppu on Niben kanssa yhdysrakenteinen. Ihan se sijaitsee fyysisestikin Niben kuorien sisällä.

burmanm sanoi:
Jos pelkäät että vesi sinne jotenkin jää kiinni, niin sitten se pitäisi olla koko talossa kierrossa
En moista pelkää, meillä toimii säädöt oikein mallikkaasti.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Viestejä
320
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Mikäli niben kiertovesipumppu käy, niin kyllä vesi aina jossain lattiassa kiertää vaikka shuntti olisikin kiinniasennossa. Tällöin vesi kiertää ohi niben varaajan. Kiertävän veden lämpötila riippuu silloin lattian ja ulkoilman lämpötilasta. Ulkoilma vaikuttaa mikäli tuloilmaruuvi on yhtään auki. Joko lämmittää tai viilentää kiertovettä. Lattiassa voi siis kiertää hetkittäin sisäilmaa viileämpääkin vettä. Kiertovesi kyllä lämpenee nopeasti lähelle sisäilman lämpötilaa.
 
Viestejä
1 636
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Dille83 sanoi:
Eikö tuo nyt ole sama kuin kysyisit, että miksi kylppärissä tarvitaan lattialämmitystä ylipäätään?
Sehän käytiin jo läpi, ei tarvinnut. Miksi sen veden siis pitäisi kiertää Niben takia?

F470-mallissa kiertovesipumppu on Niben kanssa yhdysrakenteinen. Ihan se sijaitsee fyysisestikin Niben kuorien sisällä.
Niin se sijaitsee muissakin Nibeissä. Tosin kyllä se Nibe toimii ihan mainiosti vaikka se ei pyörisikään (ei se edes tunnista vaikka se olisi rikki). Tuolla tavalla se osaa sammuttaa sen vesikierron, koska sitä ei tarvita. Miten saat tästä väännettyä ettei sitä ole suunniteltu sammutettavaksi kun siinä vehkeessä on oikein erikseen toiminto joka sammuttaa sen?
 
Viestejä
131
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

burmanm sanoi:
Sehän käytiin jo läpi, ei tarvinnut. Miksi sen veden siis pitäisi kiertää Niben takia?
Tämä, että mielestäsi kylpyhuoneiden lattialämmitykset ovat tarpeettomia, kertookin jo tarpeeksi. Harmi kun ei tuossa aikaisemmassa keskustelussa käynyt ilmi.

Miksi lienet kaikki nykytalot varustetaan märkätilan lattialämmityksellä ihan valtakunnallisesti? Lämmitysmuodosta tai tämän toteutustavasta riippumatta?

burmanm sanoi:
Miten saat tästä väännettyä ettei sitä ole suunniteltu sammutettavaksi kun siinä vehkeessä on oikein erikseen toiminto joka sammuttaa sen?
En tietääkseni yritä tämmöistä vääntää…
 
Viestejä
86
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Hei hou onko tuo Niben tuloilmaventtiili millään tai missään muodossa sidoksissa aparaatiin kuin manuaalisesti säätämällä nibe reagoi esim juuri pätkimättä lattia termareita kun tuloilma korkeampi kuin lattia termariin säädetty raja. Eli patteriventtiili termostaatilla ja lisäanturilla ei ventiilin tilalle tuo kipuiluja aparaattiin ?!?
 
Ylös Bottom