Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Jamo70 sanoi:
Mitä sillä itseasiassa säädetään ja millaisiin arvoihin se pitäisi säätää? Säädetäänkö sillä kompressorin käyntiin lähtöjä...?
Teoriassa lämminvesi -> lämmitys siirtoaikoja, kompuran pysäyttämistä lähinnä. Todellisuus mitä se tekee on kyllä sitten kyseenalainen kun ei käsittääkseni tuossa F470:ssa ole mitään säätyvää venttiiliä tai kahta lauhdutinta. Mutta tuo uusi ohjelmistopäivitys säätää niin ettei kompura käynnisty aivan yhtä usein, kun se odottaa että veden lämpötila tippuu hieman enemmän ennen kuin aloittaa sen lämmityksen. Toimii varsinkin kesällä paremmin noin.

Mitenhän kiinni tuon tuloilmanventiilin pitää kiertää että ei periaatteessa rykisi juurikaan lämmittäen?!? Nyt melkein kiinni eli aivan karvan verran auki ja tuloilma +23... Kone huilaa oikeestaan koko ajan eli pelkkä ilmanvaihto pyörii juurikin vaan...

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen

Samaa tekee meilläkin. Huonetermarit on kiinni ja laattapinnat vapaassa kierrossa. Kiertoveden minimi meno +28C, niin on mukavan lämmintä jalan alla ja kph kuivuu nopeasti. Paluuvesi on 25-27C, joten tuloilman säätöruuvi saa olla todella pienellä. Tuloilman lämpötila on noin +22-23C ja kompressori lepäilee suurimman osan päivästä. Tosin samalla kompressori ei ota sähköä lainkaan ja tämä näkyy myös päiväkulutuksissa. Meillä menee nyt 2+2h taloudessa kaikki sähkö paikoin alle 15kwh. Lisäystä ei ole tarvittu näillä korkeuksilla enää kuun alun jälkeen.

Upponalle sanoi:
Mitenhän kiinni tuon tuloilmanventiilin pitää kiertää että ei periaatteessa rykisi juurikaan lämmittäen?!? Nyt melkein kiinni eli aivan karvan verran auki ja tuloilma +23... Kone huilaa oikeestaan koko ajan eli pelkkä ilmanvaihto pyörii juurikin vaan...
Itse olen nykäissyt sen kokonaan kiinni kunhan on tarpeeksi lämmintä pihalla. Se jäätymisvaarahan on olemassa (täytyy painua pakkaselle), mutta ei se ihan äkisti jäädä vaikka hetkellisiä lämpötilan laskuja ulkona olisikin.

Nibe UpLink jos on ladattu puhelimeen, niin ilmoittaa sekin jo ”liian” alhaisesta tuloilmasta. Sama sovellus jos on sitten kaikissa Androideissa, tableteissa jne., niin joka värkki rupeaa kitisemään ja hyvin ollaan meillä pärjätty ja ns. uskallettu asustella normaalisti.

Myöhäissyksyllä oli pienet kekkerit, niin vetäisin ruuvin kiinni kun talossa oli liian kuuma ihmispaljoudesta. Joskus 23:00 aikoihin rupesi puhelimet ym. hälyttämään liian alhaisesta tuloilmasta. En muista, mikä se raja oli, ehkä +4°C on jostakin jäänyt mieleen. Siis juuri tuo tulolämpötila, jossa rupeaa jo varottelemaan tuosta matalasta lämmöstä.

Niben edustaja tosin sanoi, ettei se silti vahinkoa tee / hajoita laitteesta mitään vaikka vetäisi ihan pakkaselle. Laukaisee jonkin releen / automaattisulakkeen, joka on verraten helppo vääntää takaisin tms.

Tulihäntä sanoi:
Huonetermarit on kiinni ja laattapinnat vapaassa kierrossa. Kiertoveden minimi meno +28C, niin on mukavan lämmintä jalan alla ja kph kuivuu nopeasti.
Meillä liki identtisesti nämä. ;) Täällä tosin lisäillään näillä näkymin vielä piiitkään.. ;D

Jamo70

Aktiivinen jäsen

Sain käyttökoulutuksen laitteelle asennusliikkeen taholta ja kävimme samassa yhteydessä läpi asetuksia.
Heidän suosituksensa oli nostaa lisäyksen pysäytys asettamastani 5 -> 10 ja 12h -> 24h.
Perusteluna, ettei ole tarkoitus ajaa pelkällä kompressorilla niin paljon kuin mahdollista ja se vain lyhentää/heikentää kompressorin toimintaa laitteen käyttöiän loppupäässä.
Myös suosituksena tuli tehdä pisteen siirto lämpökäyrässä 0-asteen kohdalla, joka on laitteelle haastava keli. Suositteli että nollakelillä +1 tai +2 käyrään.

Jamo70 sanoi:
Perusteluna, ettei ole tarkoitus ajaa pelkällä kompressorilla niin paljon kuin mahdollista ja se vain lyhentää/heikentää kompressorin toimintaa laitteen käyttöiän loppupäässä.
Höpö höpö. Kompuralla on nimenomaan tarkoitus ajaa niin paljon kuin mahdollista. Muussa tapauksessa voinee ostaa vain sähkökattilan niin ei ole hajoavaa kompuraa.

Nimenomaan. Samanlaista tai vastaavaa olen kuullut itsekin Nibe-edustuksesta. Kuulemma lisäyksen pysäytys suositellaan olevan pienimmillään +5°C. Eivät osaa perustella mitenkään tätä tai siis aina vastaavat sepostukset, että kompuran käyttöikä pienenee jne jne. Tuo "suositusarvokin" vaihtelee täysin tapauskohtaisesti. Jollekin sanotaan, että "kunhan on plussalla", toisille se 5°C ja nyt teille 10°C, joka on aivan kirjaimellisesti tuota höpö höpöä.

Kuten tuossa yllä jo todettu, että sitä varten se pumppu siellä on. Mehän haemme hyvää hyötysuhdetta koneesta.

Jamo70

Aktiivinen jäsen

Dille83 sanoi:
Nimenomaan. Samanlaista tai vastaavaa olen kuullut itsekin Nibe-edustuksesta. Kuulemma lisäyksen pysäytys suositellaan olevan pienimmillään +5°C. Eivät osaa perustella mitenkään tätä tai siis aina vastaavat sepostukset, että kompuran käyttöikä pienenee jne jne. Tuo "suositusarvokin" vaihtelee täysin tapauskohtaisesti. Jollekin sanotaan, että "kunhan on plussalla", toisille se 5°C ja nyt teille 10°C, joka on aivan kirjaimellisesti tuota höpö höpöä.

Kuten tuossa yllä jo todettu, että sitä varten se pumppu siellä on. Mehän haemme hyvää hyötysuhdetta koneesta.
Mielenkiintoista, kun laitteen virallinen edustaja sanoo, että pitäisi olla välillä 10-15°C...
Eli pitäisikö sitten kuitenkin pudottaa takaisin sinne 5°C ja 12h?

Edellisen 410P kompuran hajoaminen jo noin 7 vuoden käyttöajalla pistää toki miettimään, että ovatko ne sitten kaikki yhtä heikkolaatuisia ja niiden käyntiaikoja pitäisi sen takia hivenen pudotella/keventää...?

Jamo70

Aktiivinen jäsen

Tämä menee nyt hieman asian vierestä, mutta vaikuttaa kuitenkin kokonaisuuteen...

Olen hieromassa kauppaa nyt myös Mitsubishi FH35-ilmalämpöpumpusta tuon F470 rinnalle lisälämmöntuottajaksi ja kesällä viilentäjäksi.

Kuinka nämä kaksi erillistä laitetta toimii keskenään?
Keittiössä kun on laattalattia, niin vetääkö keittiön lattia ILP:n myötä talvella sitten kylmäksi jalalle?
Olohuone ja keittiö ovat korkeata tilaa ja 109,5m² asunnossa on kuutioita 430.

Miten te olette olette säätäneet ja optimoineet näiden yhteistoiminnan?

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valvoja #930

Jamo70 sanoi:
Tämä menee nyt hieman asian vierestä, mutta vaikuttaa kuitenkin kokonaisuuteen...

Olen hieromassa kauppaa nyt myös Mitsubishi FH35-ilmalämpöpumpusta tuon F470 rinnalle lisälämmöntuottajaksi ja kesällä viilentäjäksi.

Kuinka nämä kaksi erillistä laitetta toimii keskenään?
Keittiössä kun on laattalattia, niin vetääkö keittiön lattia ILP:n myötä talvella sitten kylmäksi jalalle?
Olohuone ja keittiö ovat korkeata tilaa ja 109,5m² asunnossa on kuutioita 430.

Miten te olette olette säätäneet ja optimoineet näiden yhteistoiminnan?
Itse olen laittanut lattioihin 25C läpi talven ja kyllä se laatta tuntuu viileältä. Eli kyllä se laattalattia menee kylmäksi jos haluaa hyödyntää ILP:ä. Lisäkis tuloilman lämpötilaa voi laskea. Minulla minimi lämpötila on 10C mutta tuohon olane laittanut moottoriventiilin ja Simensin älyn ohjaamaa tuloilman lämpötilaa. Ilmaa lämmitetään vain jos huoneilma on alle 22C. Mutta elämä on täynnä valintoja.

Se menee ja jäätyy. Pumppu pumppaa pumppaamistaan ja joskus näin tapahtuu. Höyrystin/jäteilma lähtee painumaan pakkaselle ja sitten tapahtuu se thö sulatus, jolloin höyrystin on jäässä ja laite sulattaa tämän. Toimenpiteen jälkeen pumppu jatkaa toimintaansa normaalisti. F470:n tapauksessa jaksaa painaa sinne -7 / -10°C kunnes sulatus käynnistyy. Uudempi F750 taitaa pyörittää vielä -15°C lukemia ihan normaalioloissaan.

Valtaosalla Nibe sulattelee joitakin kertoja per vrk. Toiset ovat sitä mieltä, että ilmanvaihto tulisi säätää niin lujalle, ettei sulatteluja juuri olisi. Oikeata vastausta tuskin on, koska niin ovat talot yksilöitä, mutta normaalilta Nibeltä näyttää.

Jamo70

Aktiivinen jäsen

Kiitos Dille83!
Mietin jo, että onko tuo epänormaalia, kun kokemusta ei tosiaankaan ole kuin vasta vähän.

Asentelin eilen Nibelle huoneanturin, kun asentajat olivat jättäneet sen asentamatta. En kuitenkaan aktivoinut sitä säätämään lämpötilaa anturin avulla, vaan halusin vain saada huonelämpötilan näkyviin myös Nibe UpLink välityksellä.

Moro!

Tässä on saatu Uplink käyttöön ja seurailtu tiiviisti, että mitä se tuo pumppu touhuaa. Tuntuu paljon sulattelevan, vaikka kelit ei oo kovin kylmät ollu.

Tämmöstä statistiikkaa pumppu antaa. Onko tää iha normihommaa? Onko säädöissä parantamisen varaa joiltain osin? Onko tipsejä?:)

Historia
Päiväys ja aika Otsikko
29.4.2018 15:20:37 Sulatus käynnissä.
29.4.2018 9:20:42 Valvontakytkin aktiivinen
29.4.2018 9:17:42 Valvontakytkin aktiivinen
29.4.2018 9:14:42 Valvontakytkin aktiivinen
29.4.2018 8:04:15 Sulatus käynnissä.
29.4.2018 5:35:53 Valvontakytkin aktiivinen
28.4.2018 18:29:13 Sulatus käynnissä.
28.4.2018 14:41:01 Sulatus käynnissä.
28.4.2018 12:21:53 Sulatus käynnissä.
28.4.2018 10:04:12 Sulatus käynnissä.
28.4.2018 7:46:52 Sulatus käynnissä.
28.4.2018 5:44:39 Jäätymissuojaus aktiivinen
28.4.2018 5:29:38 Sulatus käynnissä.
28.4.2018 3:27:21 Jäätymissuojaus aktiivinen
28.4.2018 3:12:21 Sulatus käynnissä.
28.4.2018 0:54:36 Sulatus käynnissä.
27.4.2018 22:14:10 Sulatus käynnissä.
27.4.2018 19:29:40 Sulatus käynnissä.
27.4.2018 16:42:50 Sulatus käynnissä.
27.4.2018 12:45:55 Sulatus käynnissä.
27.4.2018 9:53:34 Sulatus käynnissä.
27.4.2018 8:22:34 Valvontakytkin aktiivinen
27.4.2018 8:19:34 Valvontakytkin aktiivinen
27.4.2018 6:39:32 Sulatus käynnissä.
27.4.2018 5:51:22 Valvontakytkin aktiivinen
27.4.2018 5:48:22 Valvontakytkin aktiivinen
27.4.2018 4:36:01 Jäätymissuojaus aktiivinen
27.4.2018 4:21:00 Sulatus käynnissä.
26.4.2018 20:46:59 Sulatus käynnissä.
26.4.2018 18:28:22 Sulatus käynnissä.
26.4.2018 16:06:35 Sulatus käynnissä.
26.4.2018 13:33:03 Sulatus käynnissä.
26.4.2018 11:06:48 Sulatus käynnissä.
26.4.2018 5:04:27 Jäätymissuojaus aktiivinen
26.4.2018 4:49:26 Sulatus käynnissä.
25.4.2018 18:18:31 Sulatus käynnissä.
25.4.2018 15:10:32 Sulatus käynnissä.
25.4.2018 12:20:33 käynnistyy

Tässä nykyiset speksit:

keskiulkolämpötila BT1 5.3°C
käyttöveden täyttö BT6 49.5°C
käyttövesi yläosa BT7 49.2°C
ulkolämpötila BT1 7.5°C
virta EB100-BE1 0.0A
virta EB100-BE2 0.0A
virta EB100-BE3 0.0A
kompressorimoduuli
estetty ei
kompressorikäynnistykset EB100-EP14 337
höyrystin EB100-BT16 -0.2°C
kompressorin anturi EB100-BT18 39.3°C
kompressorin käyntiaika EB100-EP14 833h
kompressorin käyntiaika, lämminvesi EB100-EP14 655h
ilmanvaihto
puhallinnopeus 48%
jäteilma BT21 -0.9°C
poistoilma BT20 22.1°C
tuloilma BT22 21.6°C
lämmitysjärjestelmä 1
ulkoinen säätö S1 ei
huonelämpötila BT50 23.3°C
lask. menolämpötila S1 24.1°C
menolämpötila BT2 24.3°C
paluulämpötila EB100-EP14-BT3 23.1°C
ulkoinen menoanturi BT25 --
lisäys
estetty kyllä
sähkövastusanturi EB100-BT19 41.6°C
varokekoko 16A
aikakerroin 656.5h
maks.sääd.sähköteho 5.6kW
teho sähkölisälämpö 0.0kW

Trendinlaskentaraja 0
siirtoaika 30min

Lisäyksen pysäytys +5
Lämmityksen pysäytys +17
Suodatusaika 6h
Lämpökäyrä 2+0
Alin menovesi +23

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen

Jamo70 sanoi:
Meillä on suurinpiirtein samankokoiset talot ja meillä sama F470 + FH35. Lisänä pieni varaava takka. Mikäli teille ei takkaa tule, niin tuo FH35 on ihan fiksu ratkaisu. Käytännössä saat Nibestä hiljalleen tiputella lisäyksen pysäyttystä aste kerrallaan alaapäin ja samalla myös ruuvata tuloilmaruuvia kiinnemmäs. Ne rajat tulee sitten jossain vaiheessa vastaan. Mutta kuten aiemmin sanottii , niin lattia menee kyllä viileäksi ellet ala jakotukeilta säätelemään ja ohittelemaan huonetermareita. Lopputulos ei kuitenkaan välttämättä ole kovin hyvä. Antaa vaan sen ilp:n puhkua ja pilp kerää loput talteen. Meillä käytännössä talvella lämmitetään takalla. Se on joka ilta tulilla jos lämpötila on alle +5c. Ja sama lattioiden viileneminen siis tapahtuu silläkin. Ilp:llä kierrätetään takan tekemää lämmintä sisäilmaa ja sitten kun takan lämpö loppuu, niin tehdään sähköllä lisää.

Keväällä sitten kannattaa huomioida, että ilp ei ymmärrä pilpistä mitään tai toisinpäin. Eli ilp saattaa työntää lämpöä taloon ja pilp menee levolle ja päästää lämmitettyn ilman harakoille. Jos seuraa uplinkiä aktiivisesti ja ilp on myös wifin päässä, niin ei niin paha.

Jamo70

Aktiivinen jäsen

Tulihäntä sanoi:
Meillä on suurinpiirtein samankokoiset talot ja meillä sama F470 + FH35. Lisänä pieni varaava takka. Mikäli teille ei takkaa tule, niin tuo FH35 on ihan fiksu ratkaisu. Käytännössä saat Nibestä hiljalleen tiputella lisäyksen pysäyttystä aste kerrallaan alaapäin ja samalla myös ruuvata tuloilmaruuvia kiinnemmäs. Ne rajat tulee sitten jossain vaiheessa vastaan. Mutta kuten aiemmin sanottii , niin lattia menee kyllä viileäksi ellet ala jakotukeilta säätelemään ja ohittelemaan huonetermareita. Lopputulos ei kuitenkaan välttämättä ole kovin hyvä. Antaa vaan sen ilp:n puhkua ja pilp kerää loput talteen. Meillä käytännössä talvella lämmitetään takalla. Se on joka ilta tulilla jos lämpötila on alle +5c. Ja sama lattioiden viileneminen siis tapahtuu silläkin. Ilp:llä kierrätetään takan tekemää lämmintä sisäilmaa ja sitten kun takan lämpö loppuu, niin tehdään sähköllä lisää.

Keväällä sitten kannattaa huomioida, että ilp ei ymmärrä pilpistä mitään tai toisinpäin. Eli ilp saattaa työntää lämpöä taloon ja pilp menee levolle ja päästää lämmitettyn ilman harakoille. Jos seuraa uplinkiä aktiivisesti ja ilp on myös wifin päässä, niin ei niin paha.
Kiitos vinkeistä.
ILP itseasiassa tulikin jo tilattua viime viikolla ja asennus menee Toukokuun lopulle.
Takkaakin harkittiin jossain vaiheessa, mutta se ajatus ollaan heitetty toistaiseksi syrjään.

Eli tuolle Mitsulle kannattaisi ottaa myös erikseen Wi-Fi ja etäsäätö? Mitähän sellainen lisänä kustantaa?

nibe79

välillä tulee innostuttua...

Jos löytyy kotoa reititin netille niin Mitsubishiä voi ohjata vaikka broadlinkillä mulla tuommoinen rm mini3 maksaa ebayssä 13e

Lähetetty minun WAS-LX1 laitteesta Tapatalkilla

Jamo70

Aktiivinen jäsen

nibe79 sanoi:
Jos löytyy kotoa reititin netille niin Mitsubishiä voi ohjata vaikka broadlinkillä mulla tuommoinen rm mini3 maksaa ebayssä 13e

Reititin löytyy kotoa ja tutkin tätä mainitsemaasi broadlinkia. Edullinen ja näppärä systeemi, mutta toimii käsittääkseni vain ”yksisuuntaisesti”.
Päädyin siis tilaamaan Italiasta Mitsubishin oman Wi-Fi laitteen, kun sieltä sen saa huomattavan paljon edullisemmin kuin kotimaasta.

nibe79

välillä tulee innostuttua...

Joo niin pelaa. Onko minkä hintainen Italiassa se oma?

Jamo70

Aktiivinen jäsen

nibe79 sanoi:
Joo niin pelaa. Onko minkä hintainen Italiassa se oma?

54€ + toimituskulut. Eli 81€ toim.kuluineen.

https://www.shopclima.it/en/mitsubishi-electric-mac-567if-e-wi-fi-card-for-indoor-units.html

Aloittelijan tyhmä kysymys, pahoittelen jos ketju on väärä. :)

Asiani koskee Nibe F470 -pumppua. Itse pumpun käyttöliittymään olen tutustunut mutta kaipaisin fiksumpien vinkkejä tuloilman lämpötilan säätöön kuvassa näkyvää kuusiokoloruuvia vääntämällä.

Löytyykö tähän mitään kaltaiselleni tumpelolle suunnattua kirjallista ohjetta?

Miten olette itse toimineet tuon säätöruuvin suhteen eri vuodenaikoina (talvi, kevät, kesä, syksy)? Kuinka usein säädätte ja millä tavoin?

Liitteet

Siikki

Aktiivinen jäsen

Tuo taitaa jonkun verran vaihdella mikä asetus sopii kenellekin, mutta itse olen aina teknisessä tilassa käydessä vilkaissut vähän lämpötilaa. Tosin vastuksen ollessa päällä lämpötilakin vähän nousee, joten liikaa tuota ei kannata säätää suoraan sen hetkisestä lämpötilasta. Logituksellä näkee parhaiten, missä tuo käy esim. tehostetulla nopeudella tai yöaikaan kovempien pakkasten aikana.

Talvella säädän tuon pikkupakkasilla (-5 tai -10) kohdilleen, n. 18-19 asteeseen. Sitten jos tulee kovat pakkaset (-20/-25) niin avaan ruuvia vähän enemmän. Keväällä, kuten nyt, jolloin vielä lämpötila saattaa painua alle 5 asteen, olen pitänyt ruuvia auki n. 1/4 kierrosta. Kesällä laitan ruuvin likimain kiinni. Syksyllä muistettava taas sitten availla ;D Alle viiden asteenhan tuloilma ei saa päästä, ilmeisesti kone ei omien tietojen mukaan siitä hajoa, mutta joku automaattisulake kylläkin napsahtaa ja se napsautettava taas ylös.

Jamo70

Aktiivinen jäsen

aka78 sanoi:
Aloittelijan tyhmä kysymys, pahoittelen jos ketju on väärä. :)

Asiani koskee Nibe F470 -pumppua. Itse pumpun käyttöliittymään olen tutustunut mutta kaipaisin fiksumpien vinkkejä tuloilman lämpötilan säätöön kuvassa näkyvää kuusiokoloruuvia vääntämällä.

Löytyykö tähän mitään kaltaiselleni tumpelolle suunnattua kirjallista ohjetta?

Miten olette itse toimineet tuon säätöruuvin suhteen eri vuodenaikoina (talvi, kevät, kesä, syksy)? Kuinka usein säädätte ja millä tavoin?
Aloittelija itsekin, mutta vastailen silti...
Itse olen ruuvannut sen lähes tulkoon täysin kiinni nyt kun ilmat lämmenneet.
Laitoin säätöä helpottamaan sellaisen jousivarrellisen työkalun, joka yltää magneetilla olevaan huoltoluukkuun asti. Näin ei tarvitse koko etupaneelia aina irroittaa ja säätö onnistuu nopeasti.
Syksyä ja ilmojen/öiden viiletessä kääntelen sitä taas sitten lisää auki.
Kesällä tuloilma tuntuu nousevan herkästi jopa 23-25 välille, kun märkätilojen lattialämmitys on päällä jatkuvasti.

Harkinnassa on ollut asennuttaa termostaatti tuolle tuloilmapatterin säädölle.

Jamo70

Aktiivinen jäsen

Vanhemmillani on samanlainen Nibe ja heille on asennettu termostaatti säätämään tuloilmapatteria.
Heillä se tuntuu pysyvän hyvin säädetyssä 19-20 lämmössä.
Kyselin tuota termostaattia Niben asentaneelta liikkeeltä ja kyllä hekin ovat sellaisia tehneet, mutta eivät kuitenkaan suosittele. Heidän mukaansa on riski, että pieni roska voi tukkia ja voi aiheuttaa tuloilmapatterin jäätymisen sekä rikkoontumisen pahimmillaan. Tiedä sitten?
Käsittääkseni jollain muullakin tällä foorumilla on termari asennettu hoitamaan tuota säätöä.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valvoja #945

Jamo70 sanoi:
Vanhemmillani on samanlainen Nibe ja heille on asennettu termostaatti säätämään tuloilmapatteria.
Heillä se tuntuu pysyvän hyvin säädetyssä 19-20 lämmössä.
Kyselin tuota termostaattia Niben asentaneelta liikkeeltä ja kyllä hekin ovat sellaisia tehneet, mutta eivät kuitenkaan suosittele. Heidän mukaansa on riski, että pieni roska voi tukkia ja voi aiheuttaa tuloilmapatterin jäätymisen sekä rikkoontumisen pahimmillaan. Tiedä sitten?
Käsittääkseni jollain muullakin tällä foorumilla on termari asennettu hoitamaan tuota säätöä.
Termari voidaan asentaa rinnalle joten en kyllä näe riskiä - voin kyllä olla väärässä. Meillä on asennettu vanhempaan Nibeen moottoriventtiili ja sitä ohjamaan Simensin RLU sarjan kontrolleri. Nyt säätö sellainen että tuloilmalle on minimilämpötila ja säätö huonelämpötilan perusteella - eli lämmitetään vain jos tarvetta on.

vwg4

Aktiivinen jäsen

Espejot sanoi:
Termari voidaan asentaa rinnalle joten en kyllä näe riskiä - voin kyllä olla väärässä. Meillä on asennettu vanhempaan Nibeen moottoriventtiili ja sitä ohjamaan Simensin äly. Nyt säätö sellainen että tuloilmalle on minimilämpötila ja säätö huonelämpötilan perusteella - eli lämmitetään vain jos tarvetta on.
Satutko muistamaan mikä moottoriventtiili sulla on? Ja millä kikoilla sen sai tuloilmaventtiiliin kiinni?
Muistelen täältä joskus lukeneeni jonkun topicin jossa moottoriventtiilistä oli loppunu vääntö kesken.

Lähetetty minun G8231 laitteesta Tapatalkilla

Jamo70

Aktiivinen jäsen

Espejot sanoi:
Termari voidaan asentaa rinnalle joten en kyllä näe riskiä - voin kyllä olla väärässä. Meillä on asennettu vanhempaan Nibeen moottoriventtiili ja sitä ohjamaan Simensin äly. Nyt säätö sellainen että tuloilmalle on minimilämpötila ja säätö huonelämpötilan perusteella - eli lämmitetään vain jos tarvetta on.
Mitä tuollainen tuli kustantamaan?
Sen verran mukavuushaluinen olen, että jotain tuolle täytyy keksiä.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Valvoja #948

Jamo70 sanoi:
Mitä tuollainen tuli kustantamaan?
Sen verran mukavuushaluinen olen, että jotain tuolle täytyy keksiä.
Ebaystä osti RLU:n ja ventiilin Suomesta. Tuolla juttua enemmän.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,17772.30.html

Siikki sanoi:
Keväällä, kuten nyt, jolloin vielä lämpötila saattaa painua alle 5 asteen, olen pitänyt ruuvia auki n. 1/4 kierrosta.
Jos pidät ruuvia auki 1/4 kierrosta niin tarkoitatko, että se on ruuvattu oikealle vai vasemmalle 1/4 vajaat loppuun saakka? Mulla on terminologia vielä täysin hakusessa, kuten huomaat. :)

vwg4

Aktiivinen jäsen

aka78 sanoi:
Jos pidät ruuvia auki 1/4 kierrosta niin tarkoitatko, että se on ruuvattu oikealle vai vasemmalle 1/4 vajaat loppuun saakka? Mulla on terminologia vielä täysin hakusessa, kuten huomaat. :)
Myötäpäivään pyörittämällä ensin kiinni, ei voimalla, vaan että kevyesti pohjaa. Sit pikkusen auki vastapäivään pyörittämällä..

Tehtaan jäljiltä taitaa olla 4-5kierrosta auki.

Itsekin ajattelin nyt lopultakin säätää tuloilmaa kun nibe näyttää yli 26c lukemia sille. Voisiko joku vahvistaa että olen oikeassa paikassa, otin tuosta sen suojan(kossupullonkorkki?) pois päältä ja kokeilin säätää tuota kuuskulmaavaimella mutta ei normaalilla voimalla liiku? Mikä tuo "rautalanka" tuossa on, joku lukitussysteemikö? Pitääkö se repiä pois?

Liitteet

vwg4

Aktiivinen jäsen

Jokela sanoi:
Itsekin ajattelin nyt lopultakin säätää tuloilmaa kun nibe näyttää yli 26c lukemia sille. Voisiko joku vahvistaa että olen oikeassa paikassa, otin tuosta sen suojan(kossupullonkorkki?) pois päältä ja kokeilin säätää tuota kuuskulmaavaimella mutta ei normaalilla voimalla liiku? Mikä tuo "rautalanka" tuossa on, joku lukitussysteemikö? Pitääkö se repiä pois?
On oikea. Myötäpäivään, eli sisäänpäin ruuvi menee eli pois päin "rautalangasta" /sokasta.

Kiersin ruuvin kiinni ja avasin tasan kaksi kierrosta, hetken päästä katsoin onko tuloilma laskenut ja nibe näyttää,
höyrystin 28,3
poistoilma 26,4
jäteilma 27
tuloilma 27
kompressorin anturi 34
sähkövastusanturi 38

käyttöpriorisointi oli lämmitys vaikka ulkona jotain 26c lämmintä. Sekosiko tämä laite tuosta säädöstä..?

Sammeli77

Aktiivinen jäsen

Kestää muutamia minuutteja ennenkuin tilanne tasoittuu säädön jälkeen. Oikea asento tuolle on kesähelteillä kiinni tai lähes kiinni. Itse jätin varttikierroksen auki, jottei yöllä tunnu liikaa vetoa kun ulkona on vielä viileää.

vwg4

Aktiivinen jäsen

Jokela sanoi:
Kiersin ruuvin kiinni ja avasin tasan kaksi kierrosta, hetken päästä katsoin onko tuloilma laskenut ja nibe näyttää,
höyrystin 28,3
poistoilma 26,4
jäteilma 27
tuloilma 27
kompressorin anturi 34
sähkövastusanturi 38

käyttöpriorisointi oli lämmitys vaikka ulkona jotain 26c lämmintä. Sekosiko tämä laite tuosta säädöstä..?
2 kierrosta on liikaa. Itellä taitaa nyt olla kolme varttia auki, voi olla että kesempänä vielä pienemmälle.

Toki riippuu myös menoveden lämmöstä, itellä minimi asetus 23c. Ja sitä taitaa lattiaan mennä

Kierroksen jätin auki ja nyt on tuloilma tippunut 2,5 astetta eli on 24,5c. Toisaalta menoveden asteet ovat lisääntyneet kahdella, seurailen nyt tilannetta josko tuota vielä kiristää himpun.

Yöllähän taas varmasti ulkolämpötila viilenee reippasti, saa nähdä miten vaikuttaa. Täytyy yrittää muistaa tsekkailla niben arvoja aamulla ennen töihin lähtöä.

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen

Se tuloilmapatteri saa vetensä lattiasta palaavasta kiertovedestä. Eli ne joilla on mukavuuslämpö vapaissa kierroissa, niin tuloilmapatterin säädön saa vetää todella pienelle tai peräti kiinni. Viileä ilma yöllä ei hirveästi ainakaan itseä haittaa, koska meillä katto on aika korkealla ja tuloilmaventtiili ei ole sängyn yläpuolella.

Jos tuolla nyt pitäisi leikkiä, niin suodatusaika lyhyeksi ja lämmityksen pysäytys sopivasti alle päivälämmön ja yli yölämmön. Silloin kiertovesipumppu sammuu päivällä kun on lämmin ja tuloilmaa ei lämmitetä ja käynnistyy taas illalla kun ulkona jäähtyy ja lämmittää tuloilmaa. Tämänkin lapsukaisen saisi helposti korjattua softanpätkällä ja sähkösäätöisellä magneettiventtiilillä.

Moro! Tuore Niben omistaja kyselisi nyt täällä hivenen järkevän kesäkäytön perään. Talvi sujui koneen kanssa oikein mukavasti, mutta nyt kelien lämmettyä kysymyksiä on alkanut heräillä. Talossa vesikiertoinen lattialämmitys ja asuintiloissa on säädettävät termarit seinässä ja kylpyhuoneessa pitäisi olla kierto auki jatkuvasti, siellä ei ole omaa termaria. Vastauksia pyytelisin nyt seuraaviin asioihin:

- Kossupullonkorkki on miltei suljettu, mutta silti tuloilma heitteleee 24-28c oikeastaan kokoajan. Onko kesällä tavallista?
- Lisäyksen esto ja lämmityksen hyvät arvot kesäkelillä? Omassa on nyt molemmat 20c
- Mitä lisäyksen esto logo näytössä käytännössä aiheuttaa? Onko pitkässä juoksussa haittaa?
- Lämpökäyrä on pudotettu koneen omaan 2 +1 ja veden pyynti on nyt 25c? onko asianmukaiset?

Kiitoksia jo etukäteen avusta.

Itsellä ainakin tuo tuloilman säädön reagointi on aivan lopussa eli kiinniasennosta noin puolikierrosta auki alueella. Niin talvella kuin nyt helteilläkin. Alkupään n.4 kierrosta on aivan tyhjää aluetta.

Ylös Bottom