nibe f470 kuin usein sulattelee?

masuli

Jäsen
Pari päivää ihmetellyt noita ihmeellisiä pätkiä missä esim jäteilma ollut ihan tasanen ja moni muukin, ihan kuin tuossa jäis jotkin arvot tulematta tai vast koska epäilen että esim eilen tuolla puolen päivän aikaan ei varmasti ollut parin tunnin n +5 astetta tuota jäteilma
Mulla on tehnyt nyt samaa tuo Uplink, että arvot jää johonkin maailmalle ja historia näyttää kunnon jyrkänteitä.

1670917159580.png


Eiköhän siellä ole serverien päässä jotain häikkää.
 

Asi

Jäsen
Mulla on tehnyt nyt samaa tuo Uplink, että arvot jää johonkin maailmalle ja historia näyttää kunnon jyrkänteitä.

katso liitettä 82785

Eiköhän siellä ole serverien päässä jotain häikkää.

Samaa meilläkin, mutta kyllä noiden nousujen yhteydessä on myös vastukset menneet päälle jos katsoo sähkönkulutusta. Eli en nyt ihan usko, että pelkästään siitä johtuu ettei data olisi oikein.
 

Jarppa77

Jäsen
Samaa meilläkin, mutta kyllä noiden nousujen yhteydessä on myös vastukset menneet päälle jos katsoo sähkönkulutusta. Eli en nyt ihan usko, että pelkästään siitä johtuu ettei data olisi oikein.
Joo, kyllä se täälläkin on noin toiminut ja itse kone toimii niin kuin pitää mutta tosiaan data mitä uplink näyttää niin vaikuttas että jotain jäänyt pois ja veikkaan kanssa että serverin päässä jotain häikkää ollut/on.
 

masuli

Jäsen
Samaa meilläkin, mutta kyllä noiden nousujen yhteydessä on myös vastukset menneet päälle jos katsoo sähkönkulutusta. Eli en nyt ihan usko, että pelkästään siitä johtuu ettei data olisi oikein.
Joo siis ei noi nousut ihmetytä vaan esim. noi täytön romahdukset missä lämpöä katoaa yhden datapisteen aikana 4 astetta (todellisuudessa näin ei käy). Jotain häikkää tuossa Uplink-yhteydessä siis varmasti on. Onko se sitten mun päässä vai Niben niin tiedä häntä. Tosin noita samoja näkyy esim. Jarppalla, joten tuskin ihan sattumaa.
 

Asi

Jäsen
Joo siis ei noi nousut ihmetytä vaan esim. noi täytön romahdukset missä lämpöä katoaa yhden datapisteen aikana 4 astetta (todellisuudessa näin ei käy). Jotain häikkää tuossa Uplink-yhteydessä siis varmasti on. Onko se sitten mun päässä vai Niben niin tiedä häntä. Tosin noita samoja näkyy esim. Jarppalla, joten tuskin ihan sattumaa.

Joo siis samanlaista täälläkin näkyy.
 

burmanm

Vakionaama
Eli meinaat että voisi jopa harkita säätää kiertovesipumppua pykälää pienemmälle, ymmärsinkö oikein? Tässä miten nuo anturien arvot seurailevat toisiaan:
Jos se on liian kovalla, niin kyllä. Mutta jos se on taas liian alhaisella, niin luultavasti osa huoneista ei lämpene ollenkaan. Eli ei suinkaan välttämättä (voi myös olla että talosi tarvitsee kovaa kiertoa). Lattialämmityssuunnitelman kierrot ovat ne merkitsevät, eli jos niitä tullaan alaspäin niin voi olla ongelmia lämpenemisessä.

Sama ongelma voi tulla myös RN1:n kanssa, eli liian pienellä kierrolla se tuloilma alkaa muuttumaan liian kylmäksi.

Pari päivää ihmetellyt noita ihmeellisiä pätkiä missä esim jäteilma ollut ihan tasanen ja moni muukin, ihan kuin tuossa jäis jotkin arvot tulematta tai vast koska epäilen että esim eilen tuolla puolen päivän aikaan ei varmasti ollut parin tunnin n +5 astetta tuota jäteilma

Jos kuvaaja ei ole täysin tarkka, niin se tekee toki sen lukemisen vaikeaksi. Selvästihän tuosta näkee kun sähkövastus on lämmittänyt kattilaa ja sitten taas menty hetken ilman. En osaa tuosta +5C:stä sanoa, jollet sitten ole esim. saunonut sinä hetkenä.

Nuo jyrkät pudotukset voi myös toki johtua termareista, jolloin yhtäkkiä kun termari avautuu tarvitaan hirveästi lämpöä -> sähkövastuksen on pakko puuttua peliin. Sitten kun se on kiinni niin taas voidaan huilia ja vaikka sammuttaa kompura. Näillä keleillä ei pitäisi termareita vasten ajaa, niiden pitäisi olla täysin auki, muuten käytetään aina turhaan sähkövastusta, kun tulee sellaisia pyyntipiikkejä.
 

Jarppa77

Jäsen
Jos se on liian kovalla, niin kyllä. Mutta jos se on taas liian alhaisella, niin luultavasti osa huoneista ei lämpene ollenkaan. Eli ei suinkaan välttämättä (voi myös olla että talosi tarvitsee kovaa kiertoa). Lattialämmityssuunnitelman kierrot ovat ne merkitsevät, eli jos niitä tullaan alaspäin niin voi olla ongelmia lämpenemisessä.

Sama ongelma voi tulla myös RN1:n kanssa, eli liian pienellä kierrolla se tuloilma alkaa muuttumaan liian kylmäksi.



Jos kuvaaja ei ole täysin tarkka, niin se tekee toki sen lukemisen vaikeaksi. Selvästihän tuosta näkee kun sähkövastus on lämmittänyt kattilaa ja sitten taas menty hetken ilman. En osaa tuosta +5C:stä sanoa, jollet sitten ole esim. saunonut sinä hetkenä.

Nuo jyrkät pudotukset voi myös toki johtua termareista, jolloin yhtäkkiä kun termari avautuu tarvitaan hirveästi lämpöä -> sähkövastuksen on pakko puuttua peliin. Sitten kun se on kiinni niin taas voidaan huilia ja vaikka sammuttaa kompura. Näillä keleillä ei pitäisi termareita vasten ajaa, niiden pitäisi olla täysin auki, muuten käytetään aina turhaan sähkövastusta, kun tulee sellaisia pyyntipiikkejä.
Ideana on ILP:lla lämmittää esim oh-keittiö tilaa ja siksi siellä termari kiinni samoin kuin makkareissa. Ne kun on pistetty tarpeeksi pienelle niin eihän sitä piikkiä pitäisi syntyä ihan helpolla? tietysti jos ulkolämpötila nopeasti tippuu ja ILP:sta loppuu potku niin sit on mahdollista. Parashan olis musta että repis termarit pois ja säätäis jakotukilta sopivan pienen kierron mutta itse en ole "uskaltanut" lähteä jakotukin asetukseen sörkkimään.
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Ideana on ILP:lla lämmittää esim oh-keittiö tilaa ja siksi siellä termari kiinni samoin kuin makkareissa. Ne kun on pistetty tarpeeksi pienelle niin eihän sitä piikkiä pitäisi syntyä ihan helpolla? tietysti jos ulkolämpötila nopeasti tippuu ja ILP:sta loppuu potku niin sit on mahdollista. Parashan olis musta että repis termarit pois ja säätäis jakotukilta sopivan pienen kierron mutta itse en ole "uskaltanut" lähteä jakotukin asetukseen sörkkimään.
Sörki ihmeessä jakotukkia. Nyt kun sulla on termari niin pienellä ettei se mene juuri koskaan päälle, ja sitten kun se menee päälle, paluuvesi on niin jäätävää että voi tarvita heti lisälämpöä vastuksilta ja siltikin kestää tosi kauan että lattia ja paluuvesi lämpiää.

Nyt kun sulla on termari pienellä=kiinni, se vastaa sitä että jakotukilta ruuvaisit ko kanavan täysin kiinni. Se että sulla ois termari koko ajan sepposen selällään vastaa että ottasit sen termarit pois jakotukilta. Eli jos jakotukilta laitat virtaamat pienemmälle ja termarin nupit kaakkoon, tai irti, se on paljon parempi asia kuin se että välillä se termari naksahtaa päälle tosi kylmään lattiaan. Ja termari tavallaan säätää sitä jakotukin virtausta koko ajan on/off tyyppisesti. Ei se jakotukki homma oo mitään rakettitiedettä, etenkin jos oot ruuvaamassa virtaamaa pienemmälle ILPin takia. Jos ruuvaisit kiertoja isommalle mitä ne on nyt, siitä voisi tulla ongelmaa.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Sörki ihmeessä jakotukkia. Nyt kun sulla on termari niin pienellä ettei se mene juuri koskaan päälle, ja sitten kun se menee päälle, paluuvesi on niin jäätävää että voi tarvita heti lisälämpöä vastuksilta ja siltikin kestää tosi kauan että lattia ja paluuvesi lämpiää.

Nyt kun sulla on termari pienellä=kiinni, se vastaa sitä että jakotukilta ruuvaisit ko kanavan täysin kiinni. Se että sulla ois termari koko ajan sepposen selällään vastaa että ottasit sen termarit pois jakotukilta. Eli jos jakotukilta laitat virtaamat pienemmälle ja termarin nupit kaakkoon, tai irti, se on paljon parempi asia kuin se että välillä se termari naksahtaa päälle tosi kylmään lattiaan. Ja termari tavallaan säätää sitä jakotukin virtausta koko ajan on/off tyyppisesti. Ei se jakotukki homma oo mitään rakettitiedettä, etenkin jos oot ruuvaamassa virtaamaa pienemmälle ILPin takia. Jos ruuvaisit kiertoja isommalle mitä ne on nyt, siitä voisi tulla ongelmaa.

Minä olen ”taistellut” aina talvisin tämän meidän taloon aikoinaan tehdyn ratkaisun kanssa (edellisen asukkaan rakennuttama talo).

Eli meillä on kaksi jakotukkia, joista JT1 on märkätilat ja se toimii Niben lämpökäyrän mukaisesti.
Sitten on JT2 (oh, keittiö, mh1, mh2, mh3, wc, eteinen) ja siihen on menoputkeen asennettu AutoMix-shuntti, jossa oma lämpökäyränsä yleisille tiloille ja AutoMixin perässä vielä erillinen kiertovesipumppu.
Ongelmaksi tulee tässä, että kun AutoMixillä rajoittaa JT2:lle menevää menovettä, niin se saa melkoista menoveden sahausta aikaiseksi ja paluuveden lämpötila putoaa selkeästi. Nämä sekoittavat nyt kierron lämpötiloja, kun JT2 paluu on selkeästi viileämpää.
Keittiö ja oh on JT2 sitten käsisäätöiset ja ainoastaan makuuhuoneissa on termarit, jotka ovat kyllä suurimmalta osin aina kiinni, kun katsoo toimilaitteita.

Mä olen nyt pähkäillyt, että pitäisikö se AutoMix vaan vaihtaa käsisäädölle ja jatkuvasti auki asentoon ja sitten säädellä JT2 virtaamat kohdalleen?

Nyt kysymys kuuluukiin, että tarkoitatteko virtaamien säätämisessä sitä, ettå ne toimilaitteet heitetään huitsin nevadaan ja säädetään tulopuolen kuusiokoloista virtaamat pienemmiksi?
Warmian jakotukeista en muita säätöjä löydä…
Entäs sitten nuo oh+k? Pitäiskö nekin käsisäädöt avata täysin auki ja sama juttu niistä, että kuusiokoloilla virtausten säätö?
Virtausmittareita mulla ei näissä jakotukeissa ole lainkaan.

Ohessa kuva JT2

Menovesi ja päällä kuusiokolot
B82E4708-4480-4868-AF73-5FABEE1ED9B7.jpeg


Paluupuoli
B84AE418-888C-4421-91D9-2547E6EE1B77.jpeg


AutoMix
F4DC1D83-B0EC-4D4C-BF5E-068631B70260.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Nappasin termarit pois ja tarkistin nuo esisäädöt ja merkitsin ylös kuinka monta kierrosta kuusiokolo/kierto oli auki.
Löysin talon papereista Warmian lukemat ja tekemät mittaukset, niin eipä nuo esisäädöt olleet sinne päinkään monen osalta…liekö sitten talon edellinen asukas niitä ruuvaillut miten sattuu?

Nyt käänsin niitä piirrosten/mittausten mukaisiksi ja kuristin keittiö/oh tiloja vielä pienemmäksi, kun ilppi puhaltelee ko. tilaan.
Lisäksi muutin tuon AutoMixin käsisäädölle ja täysin vapaalle kierrolle JT2:lle.
Eli nyt seuraillaan miten lämpötilat asettuu ja rauhoottuuko tuo vastusten päälle hakkaaminen sekä se menoveden sahailu.
 

masuli

Jäsen
@Jamo70 Warmialla siis tuota kiertoa kuristetaan tulopuolelta joko termarilla tai sitten noilla sinisillä käsikorkeilla. Se kuusio on juuri esisäätö, kun ne tulopuolet on täysin auki niin niistä esisäädetään meno, jotta se koko piiri on tasapainossa. Eli siis meno mittausten mukaiseksi (yleensä se on merkitty juuri kuinka monta kierrosta auki) ja sitten hienosäätö tulopuolelta kuristaen.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
@Jamo70 Warmialla siis tuota kiertoa kuristetaan tulopuolelta joko termarilla tai sitten noilla sinisillä käsikorkeilla. Se kuusio on juuri esisäätö, kun ne tulopuolet on täysin auki niin niistä esisäädetään meno, jotta se koko piiri on tasapainossa. Eli siis meno mittausten mukaiseksi (yleensä se on merkitty juuri kuinka monta kierrosta auki) ja sitten hienosäätö tulopuolelta kuristaen.

Eli niitä menopuolen ruuveja ei ole syytä muuttaa suunnitellusta?
Löysin talon papereista suunnitelman/piirroksen ja tarkoittaako tuo ES siis menopuolen esisäätöä?
Ne menopuolen ruuvit näemmä aukeaa max 4 kierrosta ja joko edellinen asukas tai sitten joku muu on nuo säätänyt kyllä ihan joksikin muuksi kuin mitä paperissa on…

Esim. WC oli 2,5 kierrosta auki ja paperissa se on 1,0.
Olohuone, keittiö ym. olivat myös enemmän auki kuin mitä paperissa sanotaan.
Nyt ne on säädetty suunnitelman mukaisiksi.

Ja mun pitäisi siis ilmeisesti ostaa säätökorkit toimilaitteiden tilalle, jos haluan kuristaa menoa siis?

C7187E12-5C79-4155-9145-E57C652999D6.jpeg
 

masuli

Jäsen
Juu tuo ES on esisäätö eli kuinka monta kierrosta se kuusiokolo on auki ja ei niitä ei ole syytä muuttaa. Onko tuo alunperinkin suunniteltu Warmian osalta kahdella tukilla ja esisäädöt tehty papereihin myös kahdelle tukille?

Ja jos sulla ei ole noiden termareiden tilalle sitä sinistä manuaalikorkkia niin juu tarvitset sen käsikuristusta varten.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
On suunnitelmassa kahdelle jakotukille WJT-2 ja WJT-7.
Mä en ole koskaan saanut Nibeä toimimaan hyvin, kun tähän on myös suunniteltu WJT-7 menoputkeen AutoMix shuntti ja sen perään vielä erillinen kiertovesipumppu. Ne ei vaan toimi keskenään, jos rajoittaa WJT-7:lle menevää menovettä.
Eli jos kuristan tuolla AutoMixillä yleisiin tiloihin, niin sieltä palaava kylmempi paluuvesi ilmeisesti sotlee kattilan lämpöjä tjms., kun alkaa menovesi sahailemaan aika villisti sekä meno- ja paluuveden lämpötilaero kasvaa paljon isommaksi.
Nyt kun olen kokeillut laittaa tuon AutoMixin käsisäädölle ja täysin auki, niin se sahailu rauhoittuu kyllä huomattavasti ja paluuveden lämpötilakin nousee selkeästi.
Siispä nyt pitää vain saada kuristeltua tuolta WJT-7 tukilta. Ehkä mä kokeilen nyt silleen, että makuuhuoneet saa olla niillä termareilla (käytännössä ovat kiinni lähes jatkuvasti niiden piirit) ja kuristan käsin oh ja keittiö paluuta. Siinä sitä on hakemista joksikin aikaa.
 

Pee

Tulokas
Aiheeseen liittyvä tyhmä kysymys: Mistä noita käsisäädettäviä korkkeja/hattuja saa ostettua? Ei tunnu löytävän mistään, tai sitten en osaa etsiä oikealla nimellä.

Tarkoituksena ottaa nyt talvella muutama toimilaite irti, jättää pieni kierto lattiaan, ja tehdä ilpillä lämpöä.
 

Asi

Jäsen
Yhdeksän kertaa eilen näytti sulatelleen. Ilmamääriä nostettu reilusti, suodattimet päivä ennen vaihdettu ja poistoilma pyörii 20-21 asteessa (ILP puhaltaa 24/7). Jokainen sulatus tekee kulutukseen parin kWh:n piikin. Olishan noista mukava päästä eroon niin ehkä päivän kulutuksetkin hiukan laskisi.
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Minun ymmärtääkseni kuristaminen onnistuu niin siitä esisäädöstä kuin korkista. Sama lopputulos. Mutta jos kuristaa korkeilla, niin esisäätöihin voi jättää kevät/syyssäädöt odottamaan termareitten takaisinlaittoa. Itse hankin korkkeja minun lattialämmitysjärjestelmän valmistajalta.

Näyttää mullakin joinakin päivinä sulattelevan paljon, joinakin ei. Mutta kuitenkin ilmamäärien reilun noston jälkeen oli viikon sulattelematta kun sitä ennen sulattu 7 kertaa päivässä. Pikku hiljaa puottelin -1 päivässä sen jälkeen ja menin jo takasinpäin kun alko taas sulatteleen paljon. Jos poistoilma on min 20 niin ehkä kannattaa kokeeksi nostaa toisen kerran reilusti ilmamääriä.
 

Asi

Jäsen
Näyttää mullakin joinakin päivinä sulattelevan paljon, joinakin ei. Mutta kuitenkin ilmamäärien reilun noston jälkeen oli viikon sulattelematta kun sitä ennen sulattu 7 kertaa päivässä. Pikku hiljaa puottelin -1 päivässä sen jälkeen ja menin jo takasinpäin kun alko taas sulatteleen paljon. Jos poistoilma on min 20 niin ehkä kannattaa kokeeksi nostaa toisen kerran reilusti ilmamääriä.

Tämä suunnitelmissa. Samoin pitää vielä makkareista ottaa termarit veks, vaikken tiedä onko sillä tähän vaikutusta. Mites siirtoajan suhteen, en ole sitä ikinä kokeillut muuttaa, taitaa olla nyt 30 min.
 
Back
Ylös Bottom