Nibe F750+SAM 41 Kiukuttelee

pokeri

Aktiivinen jäsen
Voit kokeilla valikosta estää kompuran ja antaa tunnin olla pelkän "ilmastoinnin" päällä, saa varmaan sulaksi ittensä.

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Kyllähän se jäätä oli muodostanut enemmän kun viimeksi. Saa nähdä, ärsyttävää kyllä säätäminen.

Yhden kun saa toimimaan niin toinen tulee esiin. Sulatuskin on kalibroinnin jälkeen toiminut hyvin eiliseen asti.

Ehkä siitä tulee huoltovapaampi kun saa asetukset jiiriin.

Liitteet

• IMG_20240113_160645.jpg
    IMG_20240113_160645.jpg
    200,6 KB · Katsottu: 265

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Hieman päivitystä tilanteeseen. Tuloilma ongelmat ovat häipyneet kun käyrän laittoi suunnitelman mukaan (yllättyneitä varmaan 0 :) )
Toki varmasti näin lämpöisellä käyrällä jonkin verran ottaa lisätehoa enemmän vastuksista mutta koen sen pienemmäksi pahaksi kun vikatilat.

Taas kun pakkanen kiristyi niin sulatukset loppuivat. Niben huolto oli huomenna tulossa käymään, aikaisemmassa puhelussa puhui että lähdetään liikkeelle kylmäaineen määrän tarkastuksella ja mahdollisesti vaihdetaan paisuntaventtiili?(En jaksanut tarkastaa räjäytyskuvasta mikä oli osan oikea nimi, liittyy kuitenkin kylmäaineisiin)

Huoltomies sattui äsken soittamaan ja kysäsi mitä Nibe on tuumannut kireästä pakkasesta. Eihän laite ollut sulattanut itseään päivään ja pari päivää sitten antoi ilmoituksen "vika sulatuselementissä". Päädyimme ratkaisuun että korjauskerrointa pudotettiin 0,7 arvoon ja katsotaan miten sulatus ja kone muuten toimii muutoksen jälkeen.

Huoltomies tulee myöhemmin käymään jos ongelmat jatkuvat. Luultavasti sulatus tulee toimimaan kovallakin pakkasella mutta mietin että kuinka usein laite rupeaa lämpöisemmällä kelillä sulattelemaan kun arvo on noin pieni. Miten usein muilla sulattelee?

sidu

Jäsen
Hieman päivitystä tilanteeseen. Tuloilma ongelmat ovat häipyneet kun käyrän laittoi suunnitelman mukaan (yllättyneitä varmaan 0 :) )
Toki varmasti näin lämpöisellä käyrällä jonkin verran ottaa lisätehoa enemmän vastuksista mutta koen sen pienemmäksi pahaksi kun vikatilat.

Taas kun pakkanen kiristyi niin sulatukset loppuivat. Niben huolto oli huomenna tulossa käymään, aikaisemmassa puhelussa puhui että lähdetään liikkeelle kylmäaineen määrän tarkastuksella ja mahdollisesti vaihdetaan paisuntaventtiili?(En jaksanut tarkastaa räjäytyskuvasta mikä oli osan oikea nimi, liittyy kuitenkin kylmäaineisiin)

Huoltomies sattui äsken soittamaan ja kysäsi mitä Nibe on tuumannut kireästä pakkasesta. Eihän laite ollut sulattanut itseään päivään ja pari päivää sitten antoi ilmoituksen "vika sulatuselementissä". Päädyimme ratkaisuun että korjauskerrointa pudotettiin 0,7 arvoon ja katsotaan miten sulatus ja kone muuten toimii muutoksen jälkeen.

Huoltomies tulee myöhemmin käymään jos ongelmat jatkuvat. Luultavasti sulatus tulee toimimaan kovallakin pakkasella mutta mietin että kuinka usein laite rupeaa lämpöisemmällä kelillä sulattelemaan kun arvo on noin pieni. Miten usein muilla sulattelee?
Mulla sulattelee 1-2.5h välein kelillä kuin kelillä. Oma laite on siis S735 ja on todella tarkka että suodatin on puhdas. Jostain syystä tukkeaa tuota suodatinta todella herkästi ja kun ilmamäärä tippuu 230m3/h --> 160m3/h alkaa tuo jäätäminen ja jäteilma painuu sinne -17c paikkeille kohtuu ripeästi. Nuohoan keväällä nuo omat poistoputket mutta siihen asti vaihtelee/imuroin suodattimia parin viikon välein niin ei tule ongelmia. Suosittelen vaihtamaan poistopuolen suodattimen jos et ole sitä vielä kokeillut. Pahimmillaan läpi meni enää 30m3/h suodattimella joka näytti päällisin puolin puhtaalta.

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Tännekkin vähän päivitystä. Niben huoltomies kävi vihdoinkin tiistaina, tarkasti ensimmäisenä kylmäaineet. Kuulemma vajausta aineissa oli 20g, mutta ei olisi sulattamisogleman aiheuttaja.

Tämän jälkeen päätyi vaihtamaan paisuntaventtiilin. Ja kehoitti muuttamaan kalibrointiarvon 0,8 arvoon.

Toivotaan että osan vaihto auttoi, toki kovia pakkasia ei toivottavasti ei enään tule tänä talvena-> ei pääse todentamaan.
Toki näillä sulatus väli vaihtui 2h-> n. 1,5 h eli jotain vaikutusta oli, kuitenkin sää ollut aika stabiili hetken (0 asteen paikkeilla)

Tämä tänne muistiin jos muillakin ongelmia kovalla pakkasella sulatuksen kanssa.

Viimeksi muokattu:

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
En löytänyt nopeasti sopivaa aloitettua keskustelua niin kysytään täällä. F750 antaa välillä seuraavaa infoviestiä:

Tilap. puut. vaihe

Hälytysnumero: 446
Raportoitiin: 11.3.2024 12.31.31
Hävisi: 11.3.2024 12.32.04
Kompressorin pysäytys, jonka syynä vaiheen puuttuminen. Tuote yrittää pian käynnistyä uudelleen.

Pitkäkestoisesta ajasta ei ole kyse mutta onko muilla ollut vastaavaa tai tietääkö joku että mitä tuo merkkaa ja mistä voisi johtua?

Niben huoltaja ei osannut käynnillään aikaisemmin vastata.

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Mites muilla on sulatukset toimineet, nyt kovilla pakkasilla? Itselläni rupesi kiukuttelemaan taaas kiukuttelemaan. Toki voin olla itsekkin syypää. Olen vähän testaillut ILP:n ja Niben yhteyskäyttöä. Ja eilen menin sammuttamaan ILP:n niin poistoilma romahti 19 asteeseen.
Toki sulatuksia ei ole hirveämmmin ollut vaikka poistoilma on pyörinyt siellä 20-21 asteen välissä, lähempänä 21.

Kompura on pyörinyt 80-50 Hz välissä ja jäte ilma -10 ja -15 välissä, ihan sama onko poistoilma korkeampi vai alhaisempi. Ilmanopeusanturin arvo laskee selkeesti normaalia hitaammin. Toki en tiedä vaikuttaako poistoilma, mutta miksi kompura käy ja jäteilma laskee?

Avasin tuon Niben kannen, ajattelin että on umpi jäässä. Ei ollut, toki silmiin pisti paisuntaventtiilin liitos. Ihan kuin se vuotaisi, se on vaihdettu aikaisemmin. Tässä viestiketjussa on kuva alkuperäisestä venttiilistä ja liitos ihan puhdas, siis ennen vaihtoa.

Mutasihti puhdistettu ja kone ilmattu.

Onhan nuo pumpun asetulset oikein. Eikö toinen pumppu pitänyt olla manuaalilla ja toinen automaatilla?

Saiko tuolta Myuplinkistä enään historiatietoja samalle janalle vai avaako aina omansa? Minulla ei ole tällä hetkellä maksullista historiaa. Voisin laittaa tarvittaessa tietoja mutta vaikea lukea jos kaikki omanaan

Liitteet

• IMG20260105224510.jpg
    IMG20260105224510.jpg
    105,9 KB · Katsottu: 48
  • IMG20260106083505.jpg
    IMG20260106083505.jpg
    178,6 KB · Katsottu: 43
  • IMG20260106083443.jpg
    IMG20260106083443.jpg
    241,9 KB · Katsottu: 46
  • IMG20260106094722.jpg
    IMG20260106094722.jpg
    127,6 KB · Katsottu: 44

Espejot

Hyperaktiivi
Onhan nuo pumpun asetulset oikein. Eikö toinen pumppu pitänyt olla manuaalilla ja toinen automaatilla?
Kyllä. Mutta tarkoitaako se että myös käyttövesi pumppu on automaatilla? Minusta ei. Toi Wilihan on nyt asetettu manuaalille itse pumpusta. Noi kaksi muuta Wilon käyrää on automaattikäyriä (vakio ja vaihtuvapaine).

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Se on juuri jäänyt hieman mystiseksi. Eilen taas lukaisin käyttöohjeen sekä asentajan käsikirjan läpi, en ymmärtänyt oikein mikä pitää olla missäkin. Toki kello taisi olla jo yli puolta yötä, eli taisin tänään viimeeksi lukaista:)

misa64

Aktiivinen jäsen
Mites muilla on sulatukset toimineet, nyt kovilla pakkasilla? Itselläni rupesi kiukuttelemaan taaas kiukuttelemaan. Toki voin olla itsekkin syypää. Olen vähän testaillut ILP:n ja Niben yhteyskäyttöä. Ja eilen menin sammuttamaan ILP:n niin poistoilma romahti 19 asteeseen.
Toki sulatuksia ei ole hirveämmmin ollut vaikka poistoilma on pyörinyt siellä 20-21 asteen välissä, lähempänä 21.

Kompura on pyörinyt 80-50 Hz välissä ja jäte ilma -10 ja -15 välissä, ihan sama onko poistoilma korkeampi vai alhaisempi. Ilmanopeusanturin arvo laskee selkeesti normaalia hitaammin. Toki en tiedä vaikuttaako poistoilma, mutta miksi kompura käy ja jäteilma laskee?

Avasin tuon Niben kannen, ajattelin että on umpi jäässä. Ei ollut, toki silmiin pisti paisuntaventtiilin liitos. Ihan kuin se vuotaisi, se on vaihdettu aikaisemmin. Tässä viestiketjussa on kuva alkuperäisestä venttiilistä ja liitos ihan puhdas, siis ennen vaihtoa.

Mutasihti puhdistettu ja kone ilmattu.

Saiko tuolta Myuplinkistä enään historiatietoja samalle janalle vai avaako aina omansa? Minulla ei ole tällä hetkellä maksullista historiaa. Voisin laittaa tarvittaessa tietoja mutta vaikea lukea jos kaikki omanaan

Älä nyt sammuttele sitä ilppiä näillä pakkasilla! Jos nibe pärjää pitemmän ajan ilman vastuksia niin sitten voit alkaa suunnitella ilpin sammuttamista :)
Jäteilma on ihan ok ja kertoo että nibe tekee töitä! Paisuntaventtiilissä varmaan jäähärmää pinnassa. Poistoilma 20-21 on ok!
Sulla on ilmeisesti uudempi kone jossa on sulatusvastus ja se auttaa sulatuksen läpimenossa. Kiinnitä huomiota ettei tulisi pitkiä sulatuksia ainakaan usein. Sulatuksen pituuteen vaikuttaa poistoilman lämpötila ja määrä!

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Testaava keittiö testaa:) Ei olis kannattanut, toki vähän irvistyttää kun nibe vetää täysillä vastuksilla ja ilp kuluttaa myös. Tekisi mieli rajoittaa vastuksia kun laite ei selkeästi toimi, mutta odotetaan lauhempaa keliä ja katotaan lähteekö sulatukset taas pelaamaan. Mites tuo lämpökäyrä, ragoiko se keskiulkolämpöön(Suodatusaika) vai live-ulkolämpötilaan.

En rapsutellut tuota paisuntaventtiiliä että on todisteita mutta ei näyttänyt jäähärmältä, kuvassakin näkyy valumajäkiä.

Pitkät sulatukset ei ole ongelma kun ei sulata ollenkaan:)

Laite sammutuksen jälkeen ollut 4 h päällä ja piennennys viitearvosta on 0,2%, mielestäni 10% kohdalla sulattelee, taitaa mennä seuraava sulatus ensi viikolle :) Koneen kun sammutti ja käynnisti niin ilmanopeusanturin arvo nousi hetken aloitusarvosta. Mietin myös että onko anturivika, ja poisto aivan jäässä. Mutta ei siellä mitään ollut, hieman oli jäätynyt kuvassa oikealla alhaalla oleva anturi.

Tää meidän malli taitaa olla joku espanjan ilmastoon tarkoitettu.

Liitteenä käppyröitä mitä laitoin nibelle.

Liitteet

• Ilmanopeus.jpg
    Ilmanopeus.jpg
    101,1 KB · Katsottu: 30
  • jäteilma.jpg
    jäteilma.jpg
    102 KB · Katsottu: 27
  • kompura.jpg
    kompura.jpg
    100,4 KB · Katsottu: 26
  • pumppu.jpg
    pumppu.jpg
    88,4 KB · Katsottu: 33
  • IMG20260106124308.jpg
    IMG20260106124308.jpg
    144,8 KB · Katsottu: 31

Mikki

Hyperaktiivi
Siis mikä ongelma nyt siis on? Jäteilmat on hyvällä tasolla ja sulatuksia harvoin, mikä on suht odotettavaa kuivalla ilmalla.

Tåällä oli muutama sulatus eilen. Jäteilma ei ole niin hurjasti pakkasella kun olen rajannut kompuraa.

IMG_0815.jpeg

Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
MUTTA. Kiinitin huomiota pariin asiaan. Kiertovesipumppu köy pienellä. Kompura tekee töitä ja jäteilma on tukevasti miinuksella. Koska virtaus ei ole suurella (kiertovesipumppu) niin oletus on että terhot ei ole kovat. Onko tossa virtausanturia mistä sais dT perusteella laskettua tuoton?

Minä olen maalämmössä keräillyt dataa missä on mukana vedem ja kylmäaineen lämpötilat ja COP:it (laskettu) jotta näkee miten toimii.

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Siis mikä ongelma nyt siis on? Jäteilmat on hyvällä tasolla ja sulatuksia harvoin, mikä on suht odotettavaa kuivalla ilmalla.
Nuo sulatukset kyllä, miten usein teillä sulattelee kovalla pakkasella? Tuota kuivaa ilmaa mietin kanssa, meillä nyt sisällä n. 20% luokkaa. Katsoin viikon ajanjakson niin pudonnut 3%, ei kai tuo ole suuri muutos?

Tuo vastusten käyttö sulatuksen ohessa mietityttää. Toki nyt muutin käyrän suunnitelmien mukaiseksi eli -22 asteessa menovesi on 38 C eli kirittävää on jonkin verran. Toki ennen muutoksia menovesi pääsi tavoitteeseen sekä tuloilma, paluuvesi laahasi mutta taitaa laahata kun on SAM. Kuitenkin vastuksia käytettiin reilusti, ilp oli vielä silloin päällä.

Mikki

Hyperaktiivi
Tuo pumppu minkä käppyrä näkyy on sarjaan asennettu sen vakopumpun kanssa. Ei se isolla käy kun vakopumppu oli jo aika isolla.

F750ssä on kyllä virtausmittari.

Tuossa yllä oli mun sulattelua.... 6-8 tuntia näytti olevan väliä.

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
MUTTA. Kiinitin huomiota pariin asiaan. Kiertovesipumppu köy pienellä. Kompura tekee töitä ja jäteilma on tukevasti miinuksella. Koska virtaus ei ole suurella (kiertovesipumppu) niin oletus on että terhot ei ole kovat. Onko tossa virtausanturia mistä sais dT perusteella laskettua tuoton?

Minä olen maalämmössä keräillyt dataa missä on mukana vedem ja kylmäaineen lämpötilat ja COP:it (laskettu) jotta näkee miten toimii.
Sitä pumpun nopeutta kanssa olen ihmetellyt. Eilen nousi 70% kun laitoin vain lisäyksen, ajattelin että tarkistamatta että poisto olis jäässä ja sulattelin sitä. Onkohan minulla noi pumpun asetukset nyt oikein. Onko jollain kuvaa laittaa miten teillä tuo 5.1.11 valikko näyttää ja nuo pumpun valot. Pitäisikö jostain suunnitelmasta nähdä mitkä ne pitäisi olla?

Eilen taas tutkailin Virtausaset. Lämmitysjärj. 5.1.14, Siellä minulla valittu Tehdasasetus ja lattialämmitys. Mutta mahdollisuus on "oma asetus" ja kysyy arvoja "dT MUT:ssa" ja "MUT C" ). Toki en usko että tuosta kiinni homma ja ei kannata ehkä koskea.

Mutta alla samalta ajanjaksolta virtausmittari. Mitäs noista dT arvoista pitäisi ymmärtää, niistä olen pihalla.

Tuo pumppu minkä käppyrä näkyy on sarjaan asennettu sen vakopumpun kanssa. Ei se isolla käy kun vakopumppu oli jo aika isolla.

F750ssä on kyllä virtausmittari.

Tuossa yllä oli mun sulattelua.... 6-8 tuntia näytti olevan väliä.
Ai se on noin pitkä näillä keleillä, toki minulla ei ollut dataa mihin verrata. Tai oli mutta silloin paisuntavettiilissä vikaa. Pitääpä seurrailla hieman tuota vastusten käyttöä, kun tilanne rauhoittuu.

Liitteet

• IMG20260106133659.jpg
    IMG20260106133659.jpg
    158,7 KB · Katsottu: 20
  • BF1.jpg
    BF1.jpg
    75 KB · Katsottu: 19

misa64

Aktiivinen jäsen
Testaava keittiö testaa:) Ei olis kannattanut, toki vähän irvistyttää kun nibe vetää täysillä vastuksilla ja ilp kuluttaa myös. Tekisi mieli rajoittaa vastuksia kun laite ei selkeästi toimi, mutta odotetaan lauhempaa keliä ja katotaan lähteekö sulatukset taas pelaamaan. Mites tuo lämpökäyrä, ragoiko se keskiulkolämpöön(Suodatusaika) vai live-ulkolämpötilaan.

En rapsutellut tuota paisuntaventtiiliä että on todisteita mutta ei näyttänyt jäähärmältä, kuvassakin näkyy valumajäkiä.

Pitkät sulatukset ei ole ongelma kun ei sulata ollenkaan:)

Laite sammutuksen jälkeen ollut 4 h päällä ja piennennys viitearvosta on 0,2%, mielestäni 10% kohdalla sulattelee, taitaa mennä seuraava sulatus ensi viikolle :) Koneen kun sammutti ja käynnisti niin ilmanopeusanturin arvo nousi hetken aloitusarvosta. Mietin myös että onko anturivika, ja poisto aivan jäässä. Mutta ei siellä mitään ollut, hieman oli jäätynyt kuvassa oikealla alhaalla oleva anturi.

Tää meidän malli taitaa olla joku espanjan ilmastoon tarkoitettu.

Liitteenä käppyröitä mitä laitoin nibelle.

Jos oikein tulkitsin niin huonosti menee sulatukset läpi. Eli toinen diagrammikuva vain toka ja vika sulatus on lyhyt kaikki muut pitkiä!
Sulatusvälit ovat kyllä pitkiä , niinkuin pitääkin olla näillä pakkasilla.
Eli funtsaa nyt sitä ilppin käyttöä ...se tekee about 3x enemmän lämpöä taloon samalla sähkönmäärällä kuin niben vastus ja tuosta ilpin tekemästä lämmöstä suuren osan nibe käyttää hyväkseen!!
Sulla on poistoilmapumppu ...eli se tarvii toimiakseen lämmintä poistoilmaa ja mahdollisimman paljon

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Jos oikein tulkitsin niin huonosti menee sulatukset läpi. Eli toinen diagrammikuva vain toka ja vika sulatus on lyhyt kaikki muut pitkiä!
Sulatusvälit ovat kyllä pitkiä , niinkuin pitääkin olla näillä pakkasilla.
Eli funtsaa nyt sitä ilppin käyttöä ...se tekee about 3x enemmän lämpöä taloon samalla sähkönmäärällä kuin niben vastus ja tuosta ilpin tekemästä lämmöstä suuren osan nibe käyttää hyväkseen!!
Sulla on poistoilmapumppu ...eli se tarvii toimiakseen lämmintä poistoilmaa ja mahdollisimman paljon
Hieman typerästi laitoin dagrammin kun en avannut niitä tekstein. Mikään noista kolmesta viimeisestä ei ole koneen oma automaattinen sulatus.

klo 1.00 käytin lisäystä kun epäilin että anturivika ja poisto jäässä.
klo 3.00 tekee käyttövettä luksuksella
ja tuo aamuinen niin ilmasin,puhdistin mutasihdin avasin poistopuolen että näin oikeasti oliko jäässä.

ILP on taas päällä, se on tiedossa että vaatii lämmintä ilmaa. Olen sitä seurraillut mittareilla ja muilla laitteilla avustanut. Toki menee hieman maku kun nibe paahtaa siitä huolimatta melkein täysillä vastuksilla ja välillä täysillä. Kun en keksi syytä että miksi. Aikaisemmin oli 2+2 käyrä ja minimi vesi 27. Ei pitäisi olla niin tiukassa ILP:llä avustettuna että tarvitsee vastuksia pitää noin korkealla.

Espejot

Hyperaktiivi
Virtaus on luokkaa 900 l/h eli kaiva suunitelmat on tarpeeksi. Mutta kun huomioi että tossa on IV jälkilämmitys niin joo, ei ihan mahdotomasti muttei vähänkään. Kun virtaus ja meno & paluuveden lämpötila tiedetään niin voidaan laske tuotto.

Mutta alla samalta ajanjaksolta virtausmittari. Mitäs noista dT arvoista pitäisi ymmärtää, niistä olen pihalla.
Mistä kuvan dT lasketaan... oudon näköinen laskutoimitus kun on kolmen anturin tiedot?

Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Siis mitä tarkoittaa, että Nibe paahtaa täysillä vastuksilla? Eli paahtaa 6,5kW vastukset päällä menemään? MyUplinkista saa kyllä historian miten on vastuksia käytetty. Tässä esim. minulta eiliseltä suht kylmältä vuorokaudelta.

Aamuyön piikki on käyttöveden tulistus.

Mutta muuten tuo näytti käyttävän max. 2,5kW kun yöllä lämpötila tipahti ja asteminuutit lähti laskuun ja minulla on halvimmille tunneille menolämmön korotus. Eli tarkoituksella käytin vastuksia.

Mutta loppupäivä meni sitten käytännössä ilman vastuksia, vaikka lämptila oli siellä -16C luokassa.

1767701753897.png

misa64

Aktiivinen jäsen
Hieman typerästi laitoin dagrammin kun en avannut niitä tekstein. Mikään noista kolmesta viimeisestä ei ole koneen oma automaattinen sulatus.

klo 1.00 käytin lisäystä kun epäilin että anturivika ja poisto jäässä.
klo 3.00 tekee käyttövettä luksuksella
ja tuo aamuinen niin ilmasin,puhdistin mutasihdin avasin poistopuolen että näin oikeasti oliko jäässä.

ILP on taas päällä, se on tiedossa että vaatii lämmintä ilmaa. Olen sitä seurraillut mittareilla ja muilla laitteilla avustanut. Toki menee hieman maku kun nibe paahtaa siitä huolimatta melkein täysillä vastuksilla ja välillä täysillä. Kun en keksi syytä että miksi. Aikaisemmin oli 2+2 käyrä ja minimi vesi 27. Ei pitäisi olla niin tiukassa ILP:llä avustettuna että tarvitsee vastuksia pitää noin korkealla.

Ok , hyvä että sulatukset toimii , minulla on niiden pitkien sulatusten kanssa eniten ongelmia kun ei ole sitä sulatusvastusta auttamassa :(
Paljonko sulla on tuloilman lämpötila? Samilla tuloilman lämmitys vie paljon energiaa joten kannattaa ainakin näin kylmillä ilmoilla pitää lämpötila mahdollisimman alhaisella ja lämmittää ilmaa ilpillä ja tietty lattioilla.

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Tuossapa minun käppyrä, eilen mentiin kovasti kohti 6,5 kw. Tällä hetkellä on 5kw, menojohto 34 ja paluujohto 26, tuloilma on 18,1 (Pyynti 16)
1767702206662.png

misa64

Aktiivinen jäsen
Tuossapa minun käppyrä, eilen mentiin kovasti kohti 6,5 kw. Tällä hetkellä on 5kw, menojohto 34 ja paluujohto 26, tuloilma on 18,1 (Pyynti 16) katso liitettä 111678
8 asteen ero menon ja paluun välillä on valtava...miksi talo/lattiat ei lämpene?
Kiertääkö vesi huonosti vai kylmeneekö saunarakennuksessa
Miten lattialämmitys on toteutettu saunassa..onko siellä oma tukki ja monta piiriä vai meneekö talolta vain yksi piiri saunarakennukseen?

Tuloilma ok , se on yli 16 asteen koska menolämpötilakin on yli pyydetyn.

Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Kyllä tuo 8 astetta on aivan ymmärrettävä kun on reipas pakkanen ja erillinen rakennus kanaalin takana.

SAMlta palaa viileää vettä mikä sekoittuu paluussa

Espejot

Hyperaktiivi
Pientäisi lämmitysjärjestelmän asetuksta tavoiteltavaa dT josko sillä saisi veden virtaamaan nopeammin. dT määräytyy sen mukaan eikä laite tiedä tuoin tavaallista miksi vesi viileenee. Toisaalta, jos sauna imee energiaa niin voipi hyvin olla että kompuran antoteho ei yksinkeraisesti riitä. Jos on ILP niin vetovastuun siirtämistä sille voisi kokeilla. Energian tuottoa voisi kanssa yrittäää haarukoida.

Esimerkiksi jos dT8C ja virtaus 900 l/h niin tuotto n. 8,3 kW. (menikö oikein?). Minusta virtaus on pienehkö ottaen huomioon että siinä on ulkosauna. paljonko noita neliötä oikein on yhteensä?

Viimeksi muokattu:

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
8 asteen ero menon ja paluun välillä on valtava...miksi talo/lattiat ei lämpene?
Kiertääkö vesi huonosti vai kylmeneekö saunarakennuksessa
Tuloilma ok , se on yli 16 asteen koska menolämpötilakin on yli pyydetyn.
Mittasin nyt noita putkien lämpötiloja. Niben mukaan meno 35 ja paluu 27 nyt, putkesta mitattuna luvut oli 33 ja 27 (ei eroa saunan paluussa).
Voi myös vaikuttaa että meillä on betonilattia ja kokeilin pitää osasta huoneita lattialämmitystä pois, voiko olla että imee nyt vain niin paljon lämpöä kun ollut kylmänä.

Mistäköhän tuo ton virtauksen mittaa? räjäytyskuvista en löytänyt anturia. Tuossahan mutasihdissä on viime aikoina ollut ongelmana että vaikka sulku on kiinni niin vettä tulee. Uskaltaa vasta avata kun on laittanut jakotukkien ja SAM:yksikön sulun kiinni. Luultavasti kuristaa jonkin verran myös auki ollessaan. Kädellä kuitenkin tuntee että vesi virtaa putkessa. Olen putkarilta tilannut uuden sulun mutta halvalla kun ottaa niin tulee koska ehtii.

Voiko tuo vastusten käyttö johtua että yrittää kuroa pienemmäksi tuota eroa?

Teki muuten itsenäisesti jonkin näköisen sulatuksen, kestoa n. 9min, en tiedä onko hyvä vai huono aika

Kyllä tuo 8 astetta on aivan ymmärrettävä kun on reipas pakkanen ja erillinen rakennus kanaalin takana.

SAMlta palaa viileää vettä mikä sekoittuu paluussa

Laitoinkin tuohon toiseen ryhmään että mittasin saunan menon talosta ja saunarakennuksen noususta, eroa 0,2-0,3 astetta.

misa64

Aktiivinen jäsen
Mittasin nyt noita putkien lämpötiloja. Niben mukaan meno 35 ja paluu 27 nyt, putkesta mitattuna luvut oli 33 ja 27 (ei eroa saunan paluussa).
Voi myös vaikuttaa että meillä on betonilattia ja kokeilin pitää osasta huoneita lattialämmitystä pois, voiko olla että imee nyt vain niin paljon lämpöä kun ollut kylmänä.

Mistäköhän tuo ton virtauksen mittaa? räjäytyskuvista en löytänyt anturia. Tuossahan mutasihdissä on viime aikoina ollut ongelmana että vaikka sulku on kiinni niin vettä tulee. Uskaltaa vasta avata kun on laittanut jakotukkien ja SAM:yksikön sulun kiinni. Luultavasti kuristaa jonkin verran myös auki ollessaan. Kädellä kuitenkin tuntee että vesi virtaa putkessa. Olen putkarilta tilannut uuden sulun mutta halvalla kun ottaa niin tulee koska ehtii.

Voiko tuo vastusten käyttö johtua että yrittää kuroa pienemmäksi tuota eroa?

Teki muuten itsenäisesti jonkin näköisen sulatuksen, kestoa n. 9min, en tiedä onko hyvä vai huono aika

Laitoinkin tuohon toiseen ryhmään että mittasin saunan menon talosta ja saunarakennuksen noususta, eroa 0,2-0,3 astetta.
Joo , jos olet juuri ottanut lattialämmityksiä päälle niin näissä lämpötiloissa se kestää kauan tasaantua.
Aja sillä ilpillä nyt niin paljon lämpöä taloon ku per..kestää!! Huomenna oot viisaampi! Vain yksi muutos kerrallaan niin pysyy jokin järki touhussa :)

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Pientäisi lämmitysjärjestelmän asetuksta tavoiteltavaa dT josko sillä saisi veden virtaamaan nopeammin. dT määräytyy sen mukaan eikä laite tiedä tuoin tavaallista miksi vesi viileenee. Toisaalta, jos sauna imee energiaa niin voipi hyvin olla että kompuran antoteho ei yksinkeraisesti riitä. Jos on ILP niin vetovastuun siirtämistä sille voisi kokeilla. Energian tuottoa voisi kanssa yrittäää haarukoida.

Esimerkiksi jos dT8C ja virtaus 900 l/h niin tuotto n. 8,3 kW. (menikö oikein?). Minusta virtaus on pienehkö ottaen huomioon että siinä on ulkosauna. paljonko noita neliötä oikein on yhteensä?
Tarkoitatko tuota valikkoa? Siihen en ole vielä uskaltanut koskea kun en asiasta mitään ymmärrä. Tällä hetkellä valittuna tehdasasetukset ja lattialämmitys. Siirsin täpän vain kuvauksen ajaksi.

Lattialämmitys suunnitelmassa on -22 asteelle merkattu seuraavaa 842 l/h (Talo 670 ja sauna 172) tässä ei ole otettu huomioon SAM yksikköä. Aikoinaan otin yhteyttä LVI-suunnittelijaan (eri firma kuin lattialämmityksessä), he ilmoittivat virtaukseksi 956 l/h (olivat unohtaneet laskee sam yksikön mukaan). Tekivät tarkastulaskun Samin kanssa ja päätyivät 18,5-19 l/min eli 1110-1140 l/h. Muistaakseni näitä lukemia en ole saanut kuin pakottamalla kiertovesipumppua.

edit. Talo n. 110m2 ja sauna n. 20m2
Joo , jos olet juuri ottanut lattialämmityksiä päälle niin näissä lämpötiloissa se kestää kauan tasaantua.
Aja sillä ilpillä nyt niin paljon lämpöä taloon ku per..kestää!! Huomenna oot viisaampi! Vain yksi muutos kerrallaan niin pysyy jokin järki touhussa :)

Juu, odotellaan että Nibe nyt rauhoittuu ja lisätään ilpille enemmän hommia sitten, päällä se on. Juu yrittänyt yhtä muutosta kerrallaan mutta pitää kyllä jäitä laittaa hattuun. Työkseni toimin prosessien ja roboottien kanssa niin siellä näkee muutoksen heti:)

Saunasta kävin nostelee suojauksia sen verran pois kun kehtasi, kyllä nekin vaikutti aika paljon. Taisi olla suojan ja betonin ero 2 astetta, katsotaan miten vaikuttaa saunarakennuksen lämpöihin. Se siis keskeneräisenä ja vaikuttaa jonkin verran tähän kokonaisuuteen mutta ei merkittävästi enään. Sitä kyllä tarkoitus nyt edistää.

Liitteet

• IMG20260106155428.jpg
    IMG20260106155428.jpg
    117,5 KB · Katsottu: 15
Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Minulla taitaa olla tuossa 4,0 MUTssa ja MUT on PLUS 20C

Eli en ole halunnut että tuo arpoo mitään tavoite dTtä, vaan pyrkii tuohon 4C aina.

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Minulla taitaa olla tuossa 4,0 MUTssa ja MUT on PLUS 20C

Eli en ole halunnut että tuo arpoo mitään tavoite dTtä, vaan pyrkii tuohon 4C aina.
Kehtaatko vääntää rautalangasta mitä nuo arvot tarkoittavat? Aikoinaan kun kysyin MUT (dT) arvo suunnitelijoilta niin sain vastaukseksi -26, onko eri asia? Asun uudellamaalla.

Espejot

Hyperaktiivi
Kehtaatko vääntää rautalangasta mitä nuo arvot tarkoittavat? Aikoinaan kun kysyin MUT (dT) arvo suunnitelijoilta niin sain vastaukseksi -26, onko eri asia? Asun uudellamaalla.
MUT on ns. mitoituslämpötila mikä vaihtelee paikkakunnan mukaan. MUT:ssa menovesi saavuttaa korkeinman arvon ja ajatus on että kylmempää ei tule ja MUT:ssa on ns. mitoitusteho käytössä. Jos haluat ulkolämpötilan mukaan säätyvän dT niin siihen se -26C. Jos haluat että dT on "vakio" niin voit laitaa siihen jotakin +20...0C. Sitä dT aletaan säätämään MUT;sta lukien alaspäin. Eli jos laitat MUT -10C ja dT6 niin dT allkaa laske kohti lämmityksen pysätystä. Asetuksen "viisaus" lienee siinä että se soputuu sulkeutuviin toimilaitteisiin. Toteutus on sitten eri asia. Minä tappelin tämän kanssa kauan (MLP) ja F750 on lisäksi IV jälkilämmityksen vaikutus virtauksen heiluntaan.

Viimeksi muokattu:

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Kiitos selvennyksestä, hieman pääsin kärryille mutta en uskalla sanoo että ilman neuvoa uskaltaisin tuota kokeilla. Tyhmä kysymys, olisiko mitään arvoja millä koittaa lähteä liikkeelle tuolla omalla asetuksella? Toki vaikea varmaan sanoa. Ja miten sitä kannattaa sitten muutella.

Mutta en keksi mitä muuta enään kokeilisi tuo pakkotus ei tunnu järkevältä ratkaisulta. Nyt illan kokeilen pakottaa virtausta mutta yöksi laitan nibestä lämmityspumpun automaatille ja käyttövesipumpun manuaalille. Näin se taisi olla, voin muistaa väärinkin, olen nyt asiaa pyöritellyt päässä koko päivän. Saattaa mennä jossain vaiheessa puurot ja vellit sekaisin.

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Koeile tipuuttaa dT vaikka 6C aluksi. Sen saa aina laitettu takas.
Tuo MUT C saa olla -26?

Edit. Älähän mitään, sulatuksen jälkeen pumpun nopeus on noussut 30->40% portaittain. En koskenut vielä tuohon dt arvoon vaan on tehdasasetuksella lattialämmitys.

Säädin GP6? pumppua, annoin olla 3-nopeudella mutta siirsin palluran vasemmasta laidasta keskelle. Nibestä käyttövesipumppu manuaalille (70%) ja lämmityspumppu automaatille.

Voihan se olla ettei säätö auttanut, nyt kun ulkolämpötila -5. Voi olla että tykkää kylmempää vettä liikuttaa rivakammin:)

Viimeksi muokattu:

root

Aktiivinen jäsen
Tuo MUT C saa olla -26?

Edit. Älähän mitään, sulatuksen jälkeen pumpun nopeus on noussut 30->40% portaittain. En koskenut vielä tuohon dt arvoon vaan on tehdasasetuksella lattialämmitys.

Säädin GP6? pumppua, annoin olla 3-nopeudella mutta siirsin palluran vasemmasta laidasta keskelle. Nibestä käyttövesipumppu manuaalille (70%) ja lämmityspumppu automaatille.

Voihan se olla ettei säätö auttanut, nyt kun ulkolämpötila -5. Voi olla että tykkää kylmempää vettä liikuttaa rivakammin:)

Jos mitään auttaa, kun talot erilaiset, niin mulla dT 5.0, MUT -26 C (tosin tässäkään ei SAMia huomioitu). Latauspumpun asetukset:
- korkein sallittu nopeus 100 %
- lämmitys, auto
- alin sallittu nopeus 1 %

Kiertovesipumppuna Grundfos Alpha 2 L, joka maksimilla (3).

Lämpökäyrä 3+2. ILP tukilämpönä. Sulatuksia tänään 2-3 h välein, ulkolämpötilan ollessa välillä -4 ja -10 C, poistoilma keskim. 21 C

Viimeksi muokattu:

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Ei taida olla säädöistä kiinni, samt oireet kun 2 vuotta sitten kovilla pakkasilla. Kone ei sulata kun ilmanopeuden arvon laskeminen pysähtyy, jäteilma menee lähelle nollaa mutta höyrystin pysyy tukevasti pakkasella, kompura yrittää tehdä hommia mutta ei pysty kun poistopuoli jäässä.

Mietin että voisiko siellä olla kylmäaine vuoto, laitoinkin tähän ketjuun aikaisemmin kuvan paisuntaventtiilistä. Jos vuoto on niin uskaltaakohan tuota kompuraa käyttää. 2 vuotta siitten sulatin manuaalisesti poiston, eli pidin hetken lisäyksellä.

Vaikka muutin lämmityspumpun asetuksia, niin taas tekee sen että pudottaa pumpun kierrokset 30%. Eli se ei auttanut en ole vielä muuttanut noita MUT ja dt asetuksia.

Nibellä etäseuranta käynnissä mutta eipä ole hirveesti tullut inffoa että mikä vikana ja miten edetään..

Onko vinkkejä miten saisi hillittyä vastustenkäyttöä tässä tilanteessa, luultavasti vastusten estolla mutta onko kokemusta että mihin asti uskaltaa turvallisesti estää. Tällä hetkellä käyttää 5,5kw vastuksia.

Liitteet

• 1767879603131.png
    1767879603131.png
    138,5 KB · Katsottu: 18
  • 1767879690637.png
    1767879690637.png
    87,9 KB · Katsottu: 17

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Juuri äsken sulatteli itsestään, hyvin mielenkiintoista. Sääolosuhteet kuitenkin pysyneet samana tai hieman jopa pakastuneet.

16 jälkeen laitoin hetkeksi lisäykselle ja laitoin kompuran takaisin käyttöön vasta kun Jäteilma oli + 10 tai yli.

Rupesin tuossa miettimään että olinkohan taas päivällä liian hätäinen tuon sulatuksen kanssa. Tällä kelillä kuitenkin sulatusväli voi olla pidempi. Mutta eihän jäteilman ja höyrystymisen tulisi noin käyttäytyä. Vai käyttäytyykö muilla miten?

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Mietin myös tuota että onko anturissa vikaa.

Voiko myös kalibroinnissa olla, eikö se muodostaa jonkin kertoimen? Toki se taitaa olla paisuntaventtiilin vaihtajan jäljiltä. Ei kyllä jäänyt siitä sellainen fiilis että välttämättä tiesi mitä oli tekemässä.

Yön jälkeen ei taaskaan sulattanut mutta eilen sulatti kun olin lisäyksen avulla ensin sulattanut. Voiko vaikuttaa että yöllä vettä lämmitetään niin kuumaksi? Lataus 60 ja yläosa 62. Pitää melkein testata, toki ilma hieman lauhtuu. Yleensä sulatuksen toimineet lauhalla.

Back
Ylös Bottom