Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla sulattelee 1-2.5h välein kelillä kuin kelillä. Oma laite on siis S735 ja on todella tarkka että suodatin on puhdas. Jostain syystä tukkeaa tuota suodatinta todella herkästi ja kun ilmamäärä tippuu 230m3/h --> 160m3/h alkaa tuo jäätäminen ja jäteilma painuu sinne -17c paikkeille kohtuu ripeästi. Nuohoan keväällä nuo omat poistoputket mutta siihen asti vaihtelee/imuroin suodattimia parin viikon välein niin ei tule ongelmia. Suosittelen vaihtamaan poistopuolen suodattimen jos et ole sitä vielä kokeillut. Pahimmillaan läpi meni enää 30m3/h suodattimella joka näytti päällisin puolin puhtaalta.Hieman päivitystä tilanteeseen. Tuloilma ongelmat ovat häipyneet kun käyrän laittoi suunnitelman mukaan (yllättyneitä varmaan 0)
Toki varmasti näin lämpöisellä käyrällä jonkin verran ottaa lisätehoa enemmän vastuksista mutta koen sen pienemmäksi pahaksi kun vikatilat.
Taas kun pakkanen kiristyi niin sulatukset loppuivat. Niben huolto oli huomenna tulossa käymään, aikaisemmassa puhelussa puhui että lähdetään liikkeelle kylmäaineen määrän tarkastuksella ja mahdollisesti vaihdetaan paisuntaventtiili?(En jaksanut tarkastaa räjäytyskuvasta mikä oli osan oikea nimi, liittyy kuitenkin kylmäaineisiin)
Huoltomies sattui äsken soittamaan ja kysäsi mitä Nibe on tuumannut kireästä pakkasesta. Eihän laite ollut sulattanut itseään päivään ja pari päivää sitten antoi ilmoituksen "vika sulatuselementissä". Päädyimme ratkaisuun että korjauskerrointa pudotettiin 0,7 arvoon ja katsotaan miten sulatus ja kone muuten toimii muutoksen jälkeen.
Huoltomies tulee myöhemmin käymään jos ongelmat jatkuvat. Luultavasti sulatus tulee toimimaan kovallakin pakkasella mutta mietin että kuinka usein laite rupeaa lämpöisemmällä kelillä sulattelemaan kun arvo on noin pieni. Miten usein muilla sulattelee?
Kyllä. Mutta tarkoitaako se että myös käyttövesi pumppu on automaatilla? Minusta ei. Toi Wilihan on nyt asetettu manuaalille itse pumpusta. Noi kaksi muuta Wilon käyrää on automaattikäyriä (vakio ja vaihtuvapaine).Onhan nuo pumpun asetulset oikein. Eikö toinen pumppu pitänyt olla manuaalilla ja toinen automaatilla?
Mites muilla on sulatukset toimineet, nyt kovilla pakkasilla? Itselläni rupesi kiukuttelemaan taaas kiukuttelemaan. Toki voin olla itsekkin syypää. Olen vähän testaillut ILP:n ja Niben yhteyskäyttöä. Ja eilen menin sammuttamaan ILP:n niin poistoilma romahti 19 asteeseen.
Toki sulatuksia ei ole hirveämmmin ollut vaikka poistoilma on pyörinyt siellä 20-21 asteen välissä, lähempänä 21.
Kompura on pyörinyt 80-50 Hz välissä ja jäte ilma -10 ja -15 välissä, ihan sama onko poistoilma korkeampi vai alhaisempi. Ilmanopeusanturin arvo laskee selkeesti normaalia hitaammin. Toki en tiedä vaikuttaako poistoilma, mutta miksi kompura käy ja jäteilma laskee?
Avasin tuon Niben kannen, ajattelin että on umpi jäässä. Ei ollut, toki silmiin pisti paisuntaventtiilin liitos. Ihan kuin se vuotaisi, se on vaihdettu aikaisemmin. Tässä viestiketjussa on kuva alkuperäisestä venttiilistä ja liitos ihan puhdas, siis ennen vaihtoa.
Mutasihti puhdistettu ja kone ilmattu.
Onhan nuo pumpun asetulset oikein. Eikö toinen pumppu pitänyt olla manuaalilla ja toinen automaatilla?
Saiko tuolta Myuplinkistä enään historiatietoja samalle janalle vai avaako aina omansa? Minulla ei ole tällä hetkellä maksullista historiaa. Voisin laittaa tarvittaessa tietoja mutta vaikea lukea jos kaikki omanaan
Nuo sulatukset kyllä, miten usein teillä sulattelee kovalla pakkasella? Tuota kuivaa ilmaa mietin kanssa, meillä nyt sisällä n. 20% luokkaa. Katsoin viikon ajanjakson niin pudonnut 3%, ei kai tuo ole suuri muutos?Siis mikä ongelma nyt siis on? Jäteilmat on hyvällä tasolla ja sulatuksia harvoin, mikä on suht odotettavaa kuivalla ilmalla.
Sitä pumpun nopeutta kanssa olen ihmetellyt. Eilen nousi 70% kun laitoin vain lisäyksen, ajattelin että tarkistamatta että poisto olis jäässä ja sulattelin sitä. Onkohan minulla noi pumpun asetukset nyt oikein. Onko jollain kuvaa laittaa miten teillä tuo 5.1.11 valikko näyttää ja nuo pumpun valot. Pitäisikö jostain suunnitelmasta nähdä mitkä ne pitäisi olla?MUTTA. Kiinitin huomiota pariin asiaan. Kiertovesipumppu köy pienellä. Kompura tekee töitä ja jäteilma on tukevasti miinuksella. Koska virtaus ei ole suurella (kiertovesipumppu) niin oletus on että terhot ei ole kovat. Onko tossa virtausanturia mistä sais dT perusteella laskettua tuoton?
Minä olen maalämmössä keräillyt dataa missä on mukana vedem ja kylmäaineen lämpötilat ja COP:it (laskettu) jotta näkee miten toimii.
Ai se on noin pitkä näillä keleillä, toki minulla ei ollut dataa mihin verrata. Tai oli mutta silloin paisuntavettiilissä vikaa. Pitääpä seurrailla hieman tuota vastusten käyttöä, kun tilanne rauhoittuu.Tuo pumppu minkä käppyrä näkyy on sarjaan asennettu sen vakopumpun kanssa. Ei se isolla käy kun vakopumppu oli jo aika isolla.
F750ssä on kyllä virtausmittari.
Tuossa yllä oli mun sulattelua.... 6-8 tuntia näytti olevan väliä.
Testaava keittiö testaaEi olis kannattanut, toki vähän irvistyttää kun nibe vetää täysillä vastuksilla ja ilp kuluttaa myös. Tekisi mieli rajoittaa vastuksia kun laite ei selkeästi toimi, mutta odotetaan lauhempaa keliä ja katotaan lähteekö sulatukset taas pelaamaan. Mites tuo lämpökäyrä, ragoiko se keskiulkolämpöön(Suodatusaika) vai live-ulkolämpötilaan.
En rapsutellut tuota paisuntaventtiiliä että on todisteita mutta ei näyttänyt jäähärmältä, kuvassakin näkyy valumajäkiä.
Pitkät sulatukset ei ole ongelma kun ei sulata ollenkaan
Laite sammutuksen jälkeen ollut 4 h päällä ja piennennys viitearvosta on 0,2%, mielestäni 10% kohdalla sulattelee, taitaa mennä seuraava sulatus ensi viikolleKoneen kun sammutti ja käynnisti niin ilmanopeusanturin arvo nousi hetken aloitusarvosta. Mietin myös että onko anturivika, ja poisto aivan jäässä. Mutta ei siellä mitään ollut, hieman oli jäätynyt kuvassa oikealla alhaalla oleva anturi.
Tää meidän malli taitaa olla joku espanjan ilmastoon tarkoitettu.
Liitteenä käppyröitä mitä laitoin nibelle.
Hieman typerästi laitoin dagrammin kun en avannut niitä tekstein. Mikään noista kolmesta viimeisestä ei ole koneen oma automaattinen sulatus.Jos oikein tulkitsin niin huonosti menee sulatukset läpi. Eli toinen diagrammikuva vain toka ja vika sulatus on lyhyt kaikki muut pitkiä!
Sulatusvälit ovat kyllä pitkiä , niinkuin pitääkin olla näillä pakkasilla.
Eli funtsaa nyt sitä ilppin käyttöä ...se tekee about 3x enemmän lämpöä taloon samalla sähkönmäärällä kuin niben vastus ja tuosta ilpin tekemästä lämmöstä suuren osan nibe käyttää hyväkseen!!
Sulla on poistoilmapumppu ...eli se tarvii toimiakseen lämmintä poistoilmaa ja mahdollisimman paljon
Mistä kuvan dT lasketaan... oudon näköinen laskutoimitus kun on kolmen anturin tiedot?Mutta alla samalta ajanjaksolta virtausmittari. Mitäs noista dT arvoista pitäisi ymmärtää, niistä olen pihalla.
Hieman typerästi laitoin dagrammin kun en avannut niitä tekstein. Mikään noista kolmesta viimeisestä ei ole koneen oma automaattinen sulatus.
klo 1.00 käytin lisäystä kun epäilin että anturivika ja poisto jäässä.
klo 3.00 tekee käyttövettä luksuksella
ja tuo aamuinen niin ilmasin,puhdistin mutasihdin avasin poistopuolen että näin oikeasti oliko jäässä.
ILP on taas päällä, se on tiedossa että vaatii lämmintä ilmaa. Olen sitä seurraillut mittareilla ja muilla laitteilla avustanut. Toki menee hieman maku kun nibe paahtaa siitä huolimatta melkein täysillä vastuksilla ja välillä täysillä. Kun en keksi syytä että miksi. Aikaisemmin oli 2+2 käyrä ja minimi vesi 27. Ei pitäisi olla niin tiukassa ILP:llä avustettuna että tarvitsee vastuksia pitää noin korkealla.
8 asteen ero menon ja paluun välillä on valtava...miksi talo/lattiat ei lämpene?Tuossapa minun käppyrä, eilen mentiin kovasti kohti 6,5 kw. Tällä hetkellä on 5kw, menojohto 34 ja paluujohto 26, tuloilma on 18,1 (Pyynti 16) katso liitettä 111678
Mittasin nyt noita putkien lämpötiloja. Niben mukaan meno 35 ja paluu 27 nyt, putkesta mitattuna luvut oli 33 ja 27 (ei eroa saunan paluussa).8 asteen ero menon ja paluun välillä on valtava...miksi talo/lattiat ei lämpene?
Kiertääkö vesi huonosti vai kylmeneekö saunarakennuksessa
Tuloilma ok , se on yli 16 asteen koska menolämpötilakin on yli pyydetyn.
Kyllä tuo 8 astetta on aivan ymmärrettävä kun on reipas pakkanen ja erillinen rakennus kanaalin takana.
SAMlta palaa viileää vettä mikä sekoittuu paluussa
Joo , jos olet juuri ottanut lattialämmityksiä päälle niin näissä lämpötiloissa se kestää kauan tasaantua.Mittasin nyt noita putkien lämpötiloja. Niben mukaan meno 35 ja paluu 27 nyt, putkesta mitattuna luvut oli 33 ja 27 (ei eroa saunan paluussa).
Voi myös vaikuttaa että meillä on betonilattia ja kokeilin pitää osasta huoneita lattialämmitystä pois, voiko olla että imee nyt vain niin paljon lämpöä kun ollut kylmänä.
Mistäköhän tuo ton virtauksen mittaa? räjäytyskuvista en löytänyt anturia. Tuossahan mutasihdissä on viime aikoina ollut ongelmana että vaikka sulku on kiinni niin vettä tulee. Uskaltaa vasta avata kun on laittanut jakotukkien ja SAM:yksikön sulun kiinni. Luultavasti kuristaa jonkin verran myös auki ollessaan. Kädellä kuitenkin tuntee että vesi virtaa putkessa. Olen putkarilta tilannut uuden sulun mutta halvalla kun ottaa niin tulee koska ehtii.
Voiko tuo vastusten käyttö johtua että yrittää kuroa pienemmäksi tuota eroa?
Teki muuten itsenäisesti jonkin näköisen sulatuksen, kestoa n. 9min, en tiedä onko hyvä vai huono aika
Laitoinkin tuohon toiseen ryhmään että mittasin saunan menon talosta ja saunarakennuksen noususta, eroa 0,2-0,3 astetta.
Tarkoitatko tuota valikkoa? Siihen en ole vielä uskaltanut koskea kun en asiasta mitään ymmärrä. Tällä hetkellä valittuna tehdasasetukset ja lattialämmitys. Siirsin täpän vain kuvauksen ajaksi.Pientäisi lämmitysjärjestelmän asetuksta tavoiteltavaa dT josko sillä saisi veden virtaamaan nopeammin. dT määräytyy sen mukaan eikä laite tiedä tuoin tavaallista miksi vesi viileenee. Toisaalta, jos sauna imee energiaa niin voipi hyvin olla että kompuran antoteho ei yksinkeraisesti riitä. Jos on ILP niin vetovastuun siirtämistä sille voisi kokeilla. Energian tuottoa voisi kanssa yrittäää haarukoida.
Esimerkiksi jos dT8C ja virtaus 900 l/h niin tuotto n. 8,3 kW. (menikö oikein?). Minusta virtaus on pienehkö ottaen huomioon että siinä on ulkosauna. paljonko noita neliötä oikein on yhteensä?
Joo , jos olet juuri ottanut lattialämmityksiä päälle niin näissä lämpötiloissa se kestää kauan tasaantua.
Aja sillä ilpillä nyt niin paljon lämpöä taloon ku per..kestää!! Huomenna oot viisaampi! Vain yksi muutos kerrallaan niin pysyy jokin järki touhussa![]()
Kehtaatko vääntää rautalangasta mitä nuo arvot tarkoittavat? Aikoinaan kun kysyin MUT (dT) arvo suunnitelijoilta niin sain vastaukseksi -26, onko eri asia? Asun uudellamaalla.Minulla taitaa olla tuossa 4,0 MUTssa ja MUT on PLUS 20C
Eli en ole halunnut että tuo arpoo mitään tavoite dTtä, vaan pyrkii tuohon 4C aina.
MUT on ns. mitoituslämpötila mikä vaihtelee paikkakunnan mukaan. MUT:ssa menovesi saavuttaa korkeinman arvon ja ajatus on että kylmempää ei tule ja MUT:ssa on ns. mitoitusteho käytössä. Jos haluat ulkolämpötilan mukaan säätyvän dT niin siihen se -26C. Jos haluat että dT on "vakio" niin voit laitaa siihen jotakin +20...0C. Sitä dT aletaan säätämään MUT;sta lukien alaspäin. Eli jos laitat MUT -10C ja dT6 niin dT allkaa laske kohti lämmityksen pysätystä. Asetuksen "viisaus" lienee siinä että se soputuu sulkeutuviin toimilaitteisiin. Toteutus on sitten eri asia. Minä tappelin tämän kanssa kauan (MLP) ja F750 on lisäksi IV jälkilämmityksen vaikutus virtauksen heiluntaan.Kehtaatko vääntää rautalangasta mitä nuo arvot tarkoittavat? Aikoinaan kun kysyin MUT (dT) arvo suunnitelijoilta niin sain vastaukseksi -26, onko eri asia? Asun uudellamaalla.
Tuo MUT C saa olla -26?Koeile tipuuttaa dT vaikka 6C aluksi. Sen saa aina laitettu takas.
Tuo MUT C saa olla -26?
Edit. Älähän mitään, sulatuksen jälkeen pumpun nopeus on noussut 30->40% portaittain. En koskenut vielä tuohon dt arvoon vaan on tehdasasetuksella lattialämmitys.
Säädin GP6? pumppua, annoin olla 3-nopeudella mutta siirsin palluran vasemmasta laidasta keskelle. Nibestä käyttövesipumppu manuaalille (70%) ja lämmityspumppu automaatille.
Voihan se olla ettei säätö auttanut, nyt kun ulkolämpötila -5. Voi olla että tykkää kylmempää vettä liikuttaa rivakammin![]()