Nilan ec9, asetukset, ihmettelyä

Skata

Vakionaama
Meillä kuluu noin 30-35kWh/päivä jo nyt vaikka ei olla vielä edes pakkasella.
@Madge Itse tein laskelmat näin: jos kompura käy koko ajan = 12 kwh päivä + iv+jääkaappi+pakastin+verkossa olevat palovaroittimet 5,04 kwh
Eli päivässä menee 17 kwh ilman ruuanlaittoa, viihde-elektroniikkaa, pyykkäystä, kuivuria, lattialämmitystä ja vedenlämmitystä (toki Nilan lämmittää vettä koko ajan vaikka kompura ei käykään, jos tavoite on saavutettu).
Tällä hetkellä ei kompura voi käydä vielä katkokäyntiä, jolloin tuo laskemani pohjakulutus on pienempi.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Voiko kulua uudessa pumppaustalossa?
Meillä isommassa ja 40v vanhemmassa 60 kWh on isoin päiväkohtainen kulutus.
Tässä pahin kulutus kun -25C luokkaa oli. Muutama päivä aikana ennen maapiiriä.

36268004-747C-4DFF-B95E-563359038093.png
 

Skata

Vakionaama
Millaisiin asetuksiin nuo jää asentajien jäljiltä?
Tätä palstaa lukemalla ihan mihin vaan :cool: mutta ei auta valittaa sähkönkulutusta, jos mukavuus on pääasia. Esimerkiksi aiemmin poltettu öljyä vaikka 2000 litraa ja nyt sama korvataan sähköllä. Vanhan ritsikan IV ei välttämättä ole myöskään ollut koneellinen. Tätä toi Maikkarin juttu ei kyllä kerro, omaa spekulaatiota…
 

jmaja

Hyperaktiivi
Kyseessä 125 neliöinen hirsitalo
Selittää aika paljon, jos kyse siis umpihirrestä. Aika heppoinen lämmitysjärjestelmä EC9 siihen.

Onko edes muut eristykset nykyaikaisia? Seinähän tuossa vuotaa lämpöä kuin seula eli 4-kertaisesti uusiin ei-hirsitaloihin nähden.

Tietysti saattaa olla säädöissä parantamista.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Eikö tuo nyt kannata lomauttaa ja ottaa lämpö pakkasella käyttöön? Mitä vuoden kokemus kertoo?
Voisi olla kyllä. Mutta se on nyt pyörinyt reilun vuoden 24h ja se kiva puoli on että se jumittaa ulkoilmaa suht kapeaan ränniin.

Ehdottomasti olisi Nilan EC9 taloon huippujuttu jos pysytään ketjun aiheessa. Ja varsinkin jos talo on pohjoisessa ja hirsitalo
 

jmaja

Hyperaktiivi
Vastukset on paholaisesta... Kielsin melkein kokonaan (0,5kWh jätin)
Nilanissa noin ei voi tehdä, kun ei jaksa kovin kylmäksi poistoa vetää ja lattia lämpiää vain vastuksilla. Hirsitalossa menee lähes tuplasti lämmitysenergiaa, joten kyllä tuo reilusti yli 100 kWh:n menee -20 C:ssä, jos haluaa tasaisen 20 C pitää sisällä ilman ILPiä ja takkaa.
 

Madge

Tulokas
Selittää aika paljon, jos kyse siis umpihirrestä. Aika heppoinen lämmitysjärjestelmä EC9 siihen.

Onko edes muut eristykset nykyaikaisia? Seinähän tuossa vuotaa lämpöä kuin seula eli 4-kertaisesti uusiin ei-hirsitaloihin nähden.

Tietysti saattaa olla säädöissä parantamista.
Juu Hongan umpihirrestä on seinät katossa on 500mm ekovillaa. Eli kyllä se varmaan sitten ihan linjassa on kuten itsekin sitä epäilin. Tiedossa on että tuo Hongan hirren u-arvo on huonompi kuin ”villaseinän”.

Talvella päästiin tosiaan 100kWh/päivä lukuun, eli tammi-maaliskuu oli luokkaa 2800kWh/kk
 

Mikki

Hyperaktiivi
En @Madge halua lannistaa, mutta onhan tuo EC9 aivan väärä lämmityslaite pohjoiseen ja hirsitaloon.

Tuo maapiiri mistä puhuin on lapiolla maahan kaivettu 100m vesijohtoputki ja paksuudeltaan vain 25mm. Raitisilmassa on Veab CWK 200 kanavapatteri ja sen läpi menee maalämpöliuos.

Ei mitään älyä eikö ohjausta.

Tuo nostaa -25C keleillä raitisilman noin -6C lämpöön ja keventää PILPn kuormaa huomattavasti. Jos sinulla on tonttia niin kaiva 150m 40mm putkea maahan routarajan alle ja viritä kanssa erilämlitys. Auttaa pohjoisessa paljon (!)
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tuo maapiiri mistä puhuin on lapiolla maahan kaivettu 100m vesijohtoputki
Pohjoisessa varmaan olisi syytä kaivaa yli metriin. Kova homma lapiolla, ellei ole todella suotuisa maaperä. Ketjukaivurilla voi onnistua melko helposti.

Hirsitalossa IV:n osuus on paljon pienempi, joten ei tuollakaan ihmeitä tehdä.
 

Madge

Tulokas
En @Madge halua lannistaa, mutta onhan tuo EC9 aivan väärä lämmityslaite pohjoiseen ja hirsitaloon.

Tuo maapiiri mistä puhuin on lapiolla maahan kaivettu 100m vesijohtoputki ja paksuudeltaan vain 25mm. Raitisilmassa on Veab CWK 200 kanavapatteri ja sen läpi menee maalämpöliuos.

Ei mitään älyä eikö ohjausta.

Tuo nostaa -25C keleillä raitisilman noin -6C lämpöön ja keventää PILPn kuormaa huomattavasti. Jos sinulla on tonttia niin kaiva 150m 40mm putkea maahan routarajan alle ja viritä kanssa erilämlitys. Auttaa pohjoisessa paljon (!)
Tätä vähän pelättiinkin kun lämmitysmuotoa valittiin mutta monet suositteli PILPiä ja mainosti että toimii myös pohjoisessa. Nilan on edelleen sitä mieltä. Kyllähän tuo käyttöveden on jaksanut lämmittää poistoilmalla

Niin kauan kun pysytään alle 20000kWh tasossa niin saa tuo nykyhärveli hoidella hommaa.

Jos jotain tarvii kaivaa niin eiköhän se sitten ole maalämpökaivo
 

Mikki

Hyperaktiivi
Ei se kaivuu kauhea homma vaikka minikaivurilla ole jos on maaperä siedettävää. Tietty jos pihat on laitettu on se vaikeaa.

Nilan saisi mennä sinne missä päivä ei paista. Mainostavat aivan valheellisia juttuja.

PILP ja nimenomaan F750 Nibe on jollain lailla ok uudistaloon Etelä-Suomen keleihin. Mikään PILP ei ole ok pohjoiseen eikä varsinkaan hirsitaloon.

Mutta tiedän kyllä vasta rakentaneena että kaikki puhuu lähinnä paskaa koko projektissa.

Hommaa ehdottomasti hyvä ILP ja käytä sitä lämmityksen tukena. Suht hyvä lopputulos näin on saatavilla.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tätä vähän pelättiinkin kun lämmitysmuotoa valittiin mutta monet suositteli PILPiä ja mainosti että toimii myös pohjoisessa. Nilan on edelleen sitä mieltä.
Toimiihan se, mutta pakkasilla samalla lailla kuin LTO ja suorasähkölämmitys. Ja käyttövedenkin lämmitys on silloin pois lämmityksestä eli käytännössä vastuksilla.

Ei kyllä sovellu lainkaan Etelä-Suomea kylmempään eikä taloihin, joissa tarvitaan läheskään 9 kW tehoa. Kompurallahan saa vain 2 kW ja sekin menee LTOn korvaamiseen pakkasilla.

Eihän tuon energiamerkkikään lupaa lämmitykseen kuin suorasähkön hyötysuhteen eli voi sanoa toimivan.
 

Madge

Tulokas
Hei uusi Nilan EC9 käyttäjä ilmottautuu joukkoon.
Heti alkuun olisi kysymyksiä sähkönkulutuksesta, minkälaisia kulutuslukemia Nilan EC9:llä voisi tavoitella kun ulkona on tällä hetkellä +6.

Meillä kuluu noin 30-35kWh/päivä jo nyt vaikka ei olla vielä edes pakkasella.

Alla asetukset ja arvot tällä hetkellä:

Asetukset:
Toimintatila on/off: On
Toiminta: Lämpö
Meno min: 15
Meno max: 25
Huonelämpötila: 27

Näytä data:
Nykytila: Ilmanlämmitys
T1 ulkoilma: 7,0
T2 tulopuh: 30,4
T5 Lauhdutin: 36,1
T6 Hörystin: 1,7
T10 Poistoilma: 22,1
T11 vesi ylä: 70,7
T12 Vesi ala: 68,3
T14 Menovesi: 22,9
Ilmankosteus: 35%
Tulopuhallin: 2
Poistopuhallin: 2

Keskuslämmitys:
Toiminta: Käyräohjaus
Meno min. 15
Meno max. 25
Käyrä: 1
Siirtymä: -1
Kiertovesipumppu: Jatkuva

Lämminvesi:
KV lisävastus: off
Veden lämpötila: 60
Max veden lämpötila: 80
Prioriteetti: Vesi

Viilennys:
Viilennys asetus: off
Puhallus iso: off

Kosteus:
Puhallus pieni: off
Pieni kosteus: 30%
Puhallus iso: off
Max aika: 60min

Ilmanvaihto:
Ilmanvaihto: Kesä
Kompressori Min: -10
Talvi pien: 2
Talvi: -1

Lämpötilasäätö:
Min Kesä: 16
Min Talvi: 20
Max Kesä: 20
Max Talvi: 32
Kesä: 18

Olisiko näissä jotain mitä kannattaisi muuttaa?
Löysikö näihin arvoihin kuitenkin joku ammattilainen jotain kommentoitavaa jolla voisi saada parempia tuloksia silti. Mitä kannattaisi kokeilla vaikka hyvää ei saakkaan
 

Jule

Vakionaama
Toi nilan ec9 on ihan pätevä laite eteläsuomessa hyvin eristetyssä pienehkössä talossa.

Tietysti sijoittamalla tuplahinnan lämmitysjärjestelmään saa parempiakin lämmittimiä. Sijoittaa 4x, niin saa jo erinomaisen systeemin.

Nibe f470 on saman hintaluokan kone, hieman vähemmän menee sähköä, mutta kesällä asumismukavuus 10% verrattuna taloon jossa Nilan.


Oho! On toi julma kulutus (uudehkolle?) 125 m2 lämpöpummputalolle. Onkos ILPiä? Sillä voisi tukea aikalailla, ainakin pikkupakkasille saakka.
Uusi tai 100 vuotta vanha hirsitalo, se seinän lämpöhäviö on kummassakin tapauksessa ihan yhtä huono. Hirsitalossa siihen lämmitykseen nyt vaan menee energiaa ihan helvetisti.
 

Skata

Vakionaama
@Madge
Asetukset:
Toimintatila on/off: On
Toiminta: Lämpö
Meno min: 15
Meno max: 25
Huonelämpötila: 27

Mikäs tämä huonelämpötila oikein on? Tämänhetkinen huonelämpötila vai pyynti? Jos pyynti, niin ei syksykeleillä vielä tarvitse pyytää noin korkeaa, vaan antaa koneen käydä pätkäkäyntiä. Lattialämmityksen menovesi on aika korkealla tuolla käyrällä (15-25). Lämpöä sulla ainakin riittää, vesi on tosi lämmintä ja tuloilma on hyvin lämmintä. Ei ainakaan tarvita villasukkia jalkoihin…

Lämpötilasäätö:
Min Kesä: 16
Min Talvi: 20
Max Kesä: 20
Max Talvi: 32
Kesä: 18

Nämä ei mulle oikein avaudu, enkä ole oman (paljon vanhemman) koneen vieressä tällä hetkellä mutta jotenkin kuulostavat hassuilta. Joku uudemman koneen omistaja voisi kommentoida samoin kuin tuota kosteusvalikkoa, siinä tais olla jotain säätöä uudemmassa koneessa.

Itse käytän aina AUTO toimintoa enkä Lämpöä mutta kukin tavallaan. Ja laitteilla on siis hurja ikäero, kun omani lähti käyntiin 2011.
 

Jule

Vakionaama
Vanhassa kuitenkin ikkunat, ovet, alapohja ja yläpohja aivan eri luokkaa kuin uudemmassa.
On tietysti, mutta se umpihirsi on eristeenä nykymittapuulla ajateltuna ihan paska, ja tosiaan 100 vuotta sitten se oli ihan sama ja käytännössä 100 vuotta vanhassa talossa todennäköisesti parempi. Tuon ikäiset hirsitalot ovat yleensä vain hirsirunkoisia ja siellä on lisäksi muita eristäviä kerroksia
 

Madge

Tulokas
@Madge
Asetukset:
Toimintatila on/off: On
Toiminta: Lämpö
Meno min: 15
Meno max: 25
Huonelämpötila: 27

Mikäs tämä huonelämpötila oikein on? Tämänhetkinen huonelämpötila vai pyynti? Jos pyynti, niin ei syksykeleillä vielä tarvitse pyytää noin korkeaa, vaan antaa koneen käydä pätkäkäyntiä. Lattialämmityksen menovesi on aika korkealla tuolla käyrällä (15-25). Lämpöä sulla ainakin riittää, vesi on tosi lämmintä ja tuloilma on hyvin lämmintä. Ei ainakaan tarvita villasukkia jalkoihin…

Lämpötilasäätö:
Min Kesä: 16
Min Talvi: 20
Max Kesä: 20
Max Talvi: 32
Kesä: 18

Nämä ei mulle oikein avaudu, enkä ole oman (paljon vanhemman) koneen vieressä tällä hetkellä mutta jotenkin kuulostavat hassuilta. Joku uudemman koneen omistaja voisi kommentoida samoin kuin tuota kosteusvalikkoa, siinä tais olla jotain säätöä uudemmassa koneessa.

Itse käytän aina AUTO toimintoa enkä Lämpöä mutta kukin tavallaan. Ja laitteilla on siis hurja ikäero, kun omani lähti käyntiin 2011.
Huonelämpötila on siis pyynti sen vuoksi ettei kompura sammuisi. Nyt lattiaan menee 22,9 asteinen vesi siis käyrän 1 ja siirto -1 mukaan. Olen vaan rajoittanut tuon yläpään vielä ettei pääsisi nousemaan yli tuon 25.

Tämän hetken todellinen huonelämpötila on kokolailla 21
 

Skata

Vakionaama
@Madge okei, nyt kuulostaa paremmalta. Itse annan kompura ihan rauhassa sammua vielä näillä keleillä, toki pohjoisemmassa on kylmempää kuin etelässä. Sama mulla on lattioiden kanssa, niin pitkään mennään ilman lattialämmitystä, kun ilmalämmitys ja tänä talvena puunpoltto antaa periksi. Khh ja kph toki kiertää…
 

Psaari

Jäsen
Psaari taas heräilee ihmettelemään Nilania ja kyselemään tyhmiä kun syksy koittaa. Eli laitoin testimielessä viikko sitten keskuslämmityksen Menon MIN 15 C ja MAX 15 C. lopputuloksena kylppärit ja muut laatta lattiat aivan kylmiksi mikä nyt toki olikin loogista ja toivottu lopputulos. Eilen avasin käsisäätö termareita märkätiloista täysin ja asetin menon MIN 33 ja MAX 33 C. Märkätilojen lattiat lämpenivät mukavan lämpimiksi. No aamulla laitoin sitten tänään MIN 23 ja MAX 33. kaikki huoneissa olevat termarit ovat nyt pienimmällä eli käytännössä pois päältä. Meneekö mulla nyt siis vain ja ainoastaan lämmmintä vettä märkätilojen lattioihin ja muut piirit pysyvät kylminä? Muussa asunnossa saa mun puolesta lattiat olla aivan kylminä kunhan sähköä säästyy. Muutenkin kun jotkut asetukset löytyisivät millä saataisiin sähkönkulutus minimiin, asumis mukavuudella ei nyt niin väliä, takka saa sen hoitaa sitten kun kelit vielä viilenee.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
@Psaari Kiertovesipumppu päällä ja märkätilojen termostaatit(?) auki kokonaan(?) niin sitten sinne menee lämmintä vettä.
Toki sitten vielä se käyräohjaus eli ulkolämpötilojen muutoksesta ajaa sinne 23-33 asteista vettä tarpeen mukaan (ja mikäli siellä on se termostaatti ja se avaa sitä piiriä).

Näin mä sen ihan puhtaasti maalaisjärjellä mietin. Viisaammat Nilanistit ja LVI-teknikot korjatkoot jos olen väärässä.

Itsellä menossa vasta ensimmäinen vuosi laitteen kanssa ja säädöt myös hakusessa.
Ajattelin pitää keskuslämmityksen pois päältä koko talven ja ajaa kiertovesipumppua asetuksella ”säästö”. Käyttöohje ei kerro mitä se tarkalleen tarkoittaa ja itseasiassa väittää, että siellä pitäisi lukea ”talvi” - vaan ei lue. Termostaatit on asuinhuoneissa kiinni, mutta kosteissa tiloissa täysin auki - toistaiseksi. Lattiassa kiertää 20-21 asteinen vesi parhaillaan ilman lämmitystä.

Lokakuussa tulossa ILP ja sen suuntaan alakerran lattiaan, josta lämpö nousee kattoon, eli yläkerran lattiaan.
Yltiöpositiivisena kWh-venyttäjänä ja kyökki-LVI-insinöörinä pähkäilin, että ILP:n lämpö säteilisi rakenteisiin riittävästi, että saisin pelkällä kiertopumpulla jaettua lämpöä niin, että sillä olisi märkätiloja kuivattava vaikutus.
Laattalattia luonnollisesti kuivataan aina kumilastan kanssa eikä suihkussa lutrailla.
Sitten testailen pitkin talvea mitä tapahtuu kiertoveden lämpötilalle jos laitan kiertoveden jatkuvalle ja availen jotain piirejä termostaateilla.

Kosteutta märkätilassa tulen seuraamaan mittarilla. Jos saan lattiassa kiertämään edes jotain 18-20 asteista vettä ja PILP:llä on kosteudenpoistoasetukset kunnossa niin luotan nykyaikaisiin vedeneristeisiin sen verran etten usko saavani tuhoa aikaiseksi.

Mikäli tämä LVI-ajatuspieru ei tuota tulosta ja suihkuhuoneessa tuntuu tunkkaiselta / kosteus nousee / kiertovesi liian kylmää niin kytken lattialämmityksen päälle, avaan pelkät märkätilojen piirit ja rajoitan PILPltä lämpötilan välille min 20 max 24.

Siinä mun sotasuunnitelma talveksi. Mielellään otan palautetta vastaan, koska tää taktiikka on täysin tuulesta temmattu.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Tällä hetkellä mennään n. 15 kWh vuorokausikulutuksella. Klo 22-08 lämpötila ollut alle 7 astetta ja matalimmillaan 2,5 astetta - täälläpäin Suomea.

Lattiassa kiertää 20 asteinen vesi eli pärjää varmaan tämän syyskuun ainakin helposti.
Loppukuuta kohden näyttäisi lämpeävän muutamalla asteella.

Saako tuohon Nilaniin jotenkin ajastettua tuota ”keskuslämmitystä” eli lattialämmitystä?
Sitä olisi mukava saada ohjattua eli lattialämmitys kytkeytyisi yöllä päälle halvemman sähkön aikaan vaikka vähän reippaammalla lämpötilalla niin laatan varaus pitäisi torpan lämpimänä koko päivän.
Tuskin olisi Nilanilta kovin suuri päivitys softaan…
 

Liuhu

Jäsen
Hei,

Muutettiin kesällä etelä-suomeen valmistuneeseen 107m2 paritaloon jossa Nilan EC9 ja nyt säiden kylmetessä pääsen ihmettelemään laitteen ominaisuuksia. Nyt kylmemmillä keleillä tuossa näytössä käy vähän väliä salama-ikoni jonka vieressä numero 1, eli jos tulkitsen oikein ohjeista niin joku vastus siellä jotain lämmittää. Osaako joku rautalangasta vääntää mitä tuo siis tuolloin tekee koska kulutuksesta tulkitsen että sähköä menee jonkin verran enemmän?

Veden pyynti on ollut 58c ja veden lämpö järjestään luokkaa 65-70 niin ei käy järkeen että tätä lämmitettäisiin vastuksella? Voin huomenna laittaa tarkemmat tiedot kuten täällä kanssakirjoittajat ovat laittaneet mutta mietin onko tuohon salama-ikonin syttymiseen joku yksinkertainen syy jonka joku osaisi selittää.
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
^^ Jos siinä on iso salama sen kompuramerkin vieressä niin se on lattialämmityksen aka keskuslämmityksen vastus. Ja ilmeisesti puhut nyt käyttövedestä.

Tarkasta:
- Millä käyrällä lattialämmitystä ohjataan
- Missä asennossa termostaatit
- Mitkä on kiertoveden maks ja min arvot

Itsellä toistaiseksi keskuslämmitys kokonaan pois ja pelkkä ilmalämmitys käytössä eli huoneilman lämpötilalla pelaillaan. Lounais-Suomi 112m2.

Toki jos haluaa lämmintä lattiaa tai tarkoitus on pitää rakentamisen jälkeistä lämpöä lattioissa niin sitten varmaan ihan ok asetukset.
 

Liuhu

Jäsen
^^ Jos siinä on iso salama sen kompuramerkin vieressä niin se on lattialämmityksen aka keskuslämmityksen vastus. Ja ilmeisesti puhut nyt käyttövedestä.

Tarkasta:
- Millä käyrällä lattialämmitystä ohjataan
- Missä asennossa termostaatit
- Mitkä on kiertoveden maks ja min arvot

Itsellä toistaiseksi keskuslämmitys kokonaan pois ja pelkkä ilmalämmitys käytössä eli huoneilman lämpötilalla pelaillaan. Lounais-Suomi 112m2.

Toki jos haluaa lämmintä lattiaa tai tarkoitus on pitää rakentamisen jälkeistä lämpöä lattioissa niin sitten varmaan ihan ok asetukset.
Aivan eli keskuslämmitystä lämmittelee vastuksella.

- lattialämmitys on käyrällä 1, siirtymä 0
- termarit olivat 22-23 riippuen huoneesta, tiputin nyt 21.
- kiertovesi min 21, max 36

Ei ole erityistä halua lämmittää lattiaa vaan riittää poistoilmalämmityskin varmasti näillä keleillä. Nyt kun laitoin termarit 21, niin ilmeisesti lakkasi lämmittämästä kun termostaattien ”liekki”-ikonit sammuivat, sisällä 22-23,5 riippuen huoneesta. Edelleen tuo salama tuossa ruudussa käy, tosin mututuntumalla nyt harvemmin.

Huonelämpötila asetettu Nilanissa 26 asteeseen. Postaan tänään nuo laitteen tarkat asetukset jos joku ammattilaisempia jaksaisi niitä kommentoida että onko järkevästi laitettu :)
 

Liuhu

Jäsen
Ja tässä vielä nuo asetukset ja arvot:

Asetukset
Toimintatila: Auto
Meno min: 21
Huonelämpötila: 26

Näytä data
Nykytila: Ilmanlämmitys
T1 ulkoilma: 11,0
T2 tulopuh: 31,1
T5 lauhdutin: 37,0
T6 höyrystin: 7,9
T10 poistoilma: 22,7
T11 vesi ylä: 68,5
T12 vesi ala: 67,5
T14 menovesi: 22,9
Ilmankosteus: 27%
Tulopuhallin: 2
Poistopuhallin: 2

Keskuslämmitys
Toiminta: Käyräohjaus
Meno min: 21
Meno max: 36
Käyrä: 1
Siirtymä: 0
Kiertovesipumppu: jatkuva

Lämminvesi
KV lisävastus: off
Veden lämpötila: 58
Legionella päivä: ei mitään
Legionella lämpötila: 58
Prioriteetti: vesi

Viilennys
Viilen. asetus: off
Puhallus iso: off

Kosteus
Puhallus pieni: off
Pieni kosteus: 30%
Puhallus iso: off
Max aika: 60 min

Ilmanvaihto
Ilmanvaihto: jatkuva
Kompressori min: off
Talvi pien: off

HUOLTOVALIKKO

Keskuslämmitys

Keskuslämmitys: sähköinen
Integraali aika: 10 sec
Ulostulo: rele 7
Kiertovesipumppu: 15

Lämminvesi
Lisävastus: on
Max. veden lämpötila: 80 (rakennuttajan vinkistä 80 jotta viilennys toimi kesällä tehokkaammin)

Ilmanlaatu
Toiminto: Kosteus+Co2

Ilmanvaihto
Min. tulopuhallus: 0
Min. poistopuhallus: 1
Max. poistopuhallus: 4
Tulo Teho 1: 23%
Tulo Teho 2: 35%
Tulo Teho 3: 65%
Tulo Teho 4 100%
Poisto Teho 1: 25%
Poisto Teho 2: 65%
Poisto Teho 3: 70%
Poisto Teho 4: 100%
Käynnistysviive: 0 min

Sulatus
Ilmanvaihto: Etäkytkin
T6 sulatus alku: -2
T6 sulatus loppu: 6
T6 min. sulat: 30min

Lämpötilasäätö
Valitse lämmönlähde: LP
Huone pieni: off
Ulk.läm. siirtymä: -1

Tulopuhallinsäätö
Uudelleenkäynnistys: 6 min

Huonesäätö
Neutraali alue: 2,0

Paljon on säätömahdollisuuksia mutta juuri mitään en näistä ymmärrä niin mielelläni kuulisin jos jonkun silmään osuu jotain poikkeavaa/optimoitavaa :)
 
Aika tavalla samankaltaiset arvot meilläkin on. Meillä keskuslämmityksen menoveden max hieman alhaisempi (31C), samate huonelämpötilan pyynti alempi. Ainut silmiinpistävä oli puhallusteho 2, jossa tulo 35% ja poisto 65%. Epäilen painovirhettä (?)
 

mattuome

Tulokas
Moikka, täällä yksi Nilanin käyttäjä lisää. Pari vuotta asuttu 133m2 lamellihirsitalossa ja sähköä tuntuu kuluvan paljon (18791 kWh). Väkeäkin taloudessa toki on 7hlöä. Nykyhinnoilla meinaa hirvittää ja Nilanista ei tunnu tavallinen tallaaja saavan mitään tolkkua. Jospa täällä joku osaisi valistaa jos on asetukset ihan mitä sattuu. Käyrän valinta on ainoa joka jotenkin menee maalaisjärkeen :D Eilen siirryin 1 käyrälle kun kämpässä on lämpöä enemmän kuin riittävästi, mutta kommentteja lukiessa sekään ei ilmeisesti ole sähkönkulutuksen suhteen yksi yhteen aina. Erityisen kiitollinen olisin neuvoista takkaan liittyen. Eli jos meinaa paljon lämmittää, niin millaiset asetukset siihen Nilanissa parhaite sopisi? Tässä nykyinen setuppi:

Nyk.tila lämmitys
Paneeli t15 26c
Ulkoinen t10 24c
Kosteus 43%
Tulopuh t2 35c
Ulkoilma t1 13c
Vesiylä t11 71c
Vesiala t12 68c
Meno t14 23c
Lauhdut. T5 39c


Keskuslämmitys:
Meno min 22c
Meno max 34c
Käyrä 1
Siirtymä käyrä 0
Pumppu jatkuva

Läm. Vesi
Sähkövas t11 35c
Kompres t12 50c
Komp max 80c
Pririt vesi

Ilmanvaihto
I-vaihto jatkuva2
Komp min off
Talvi pien off

Lämpötila säätö
Kesä min 14c
Talvi min 16c
Kesä>12c
 

Mikki

Hyperaktiivi
Vaikka en ole Nilan asiantuntija, niin koneen teho ja toimintaperiaate huomioiden, sekä se että talo on hirsitalo ja perhe suhteellisen suuri, ei tuo 18-19MWh mielestäni kerro että asetuksissa on mitään vikaa varsinaisesti.
 

Skata

Vakionaama
@mattuome
Paneeli t15 26c
Siis onko sisälämpötila 26 astetta? Vai onko tuo pyyntilämpötila? Jos ensimmäinen, niin hiukan on kuuma. Jos taas jälkimmäinen, niin kompura käy turhaan 24/7 näillä keleillä.
1. Jos sisällä on näillä keleillä noin kuumaa, niin turhaan lämmitetään…
2. Niin kauan kun ulkonalämpötilat on plussalla, niin pyynti tyyliin 20-21 astetta, jolloin kompura käy pätkäkäyntiä. Toki tämä lisää sisälämpötilan heiluntaa, mistä kaikki ei tykkää mut jos säästää haluaa, niin antaa seilata.
Läm. Vesi
Sähkövas t11 35c
Kompres t12 50c
Iso talous ja lämmintä vettä kuluu varmasti paljon mutta kannattaa ainakin kokeilla tiputtaa tuo Kompress t12 arvo 45 asteeseen. Nyt vettä yritetään lämmittää kompressorilla 50 asteeseen ja tuo kestää. Kyllä se vesi jatkaa lämpeämistään vaikka laite siirtyykin lämmittämään sisäilmaa. Ja lämmintä vettä teillä näkyy riittävän. Vaikka oma koneeni on paljon vanhempi, niin ikinä ole noin lämmintä vettä ollut tankissa.

Erityisen kiitollinen olisin neuvoista takkaan liittyen. Eli jos meinaa paljon lämmittää, niin millaiset asetukset siihen Nilanissa parhaite sopisi?
Kannattaa selailla näitä sivuja, ohjeita tuohon löytyy. Mutta:
- älä käytä liesituuletinta tai keskuspölynimuria kun käytät takkaa
- takkakytkin päälle hiukan ennen polton aloittamista ja todennäköisesti kannattaa tiputtaa laitteesta poistotehoja 1:lle
- sit vaan normi poltto. Muista ottaa takkakytkin pois päältä, kun lopetat polttamisen. Mitään muuta asetuskikkailua tuo ei vaadi.
Talvella se huonelämpötilapyynti niin korkealle, ettei takanpoltto sammuta kompressoria.
 
Back
Ylös Bottom